Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Renault Laguna 2.0 dCi Black Edition (08/2010)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 24.08.2010;

testoval Juraj Cvopa Importér automobilov Renault Slovensko, s.r.o. nám na týždňové testovanie zapožičal vozidlo Renault Laguna s motorom 2.0 dCi (110 kW) v druhom najvyššom výbavovom stupni Black Edition. Ide o zabehnutý model v ponuke automobilky Renault, ktorý sa predáva od konca roku 2007. Zaujímavá na ňom je však funkcia natáčania kolies zadnej nápravy, ktorá rázne zlepšuje ovládateľnosť vozidla. Možnosti vyskúšať som sa potešil a vyrazil vpred.






Tmavá všeprítomnosť svižnej pohody

Renault Laguna sa objavil na trhu v roku 1993 a nahradil Renault 21. Koncom roku 2000 prišla na trh druhá generácia, ktorá zdieľala podvozok s Nissanom Primera. Bol to jeden z prvých automobilov, ktorý dosiahol na 5-hviezdové hodnotenie v nárazových testoch EuroNCAP. Súčasná tretia generácia dorazila na trh v treťom štvrťroku 2007 a zdieľa podvozkovú platformu s Nissanom Murano. Priniesla so sebou významnú inováciu podvozku vo forme riadenej zadnej nápravy s obchodným označením 4CONTROL.

Exteriér

zväčšiť obrázok Ako je u Renaultu dobrým zvykom, aj tentokrát si išli motoristi oči vyočiť, keď neveriacky krútili hlavou po prvom zaostrení na ich nový model. Načo rozvíjať nastolený výzor predchodcu a nudiť spotrebiteľa, keď sa dá prísť s niečím brilantne sviežim a poriadne zatočiť zmyslami pre estetiku. V poriadku, no až takto radikálne, hmm, pozrime sa na to.

Úzka štrbina medzi reflektormi navodzuje nevinný výraz, zvlnené tvary reflektorov však budia šibalské dojmy. A istú porciu dobyvačnosti im rovnako nemožno uprieť. Široká „papuľa“ dolu v nárazníku by najradšej prerástla jeho obrysy, no majster dizajnu ju udržal na uzde, aby po oboch stranách dosadil decentné štrbiny vzduchovej vpuste bŕzd. Od nej sa odpája línia ladiaca estetický tón trom štvrtinám spodnej časti auta. Vzadu za nápravou sa dá zavnímať rozmer previsu, ktorý vychádza kratší ako jeho náprotivok vpredu. Tým vpred posúva aj viac majestátnosti. Tvary zadného čela však príliš elegancie nebudia. Pri všetkej tej tvorivosti mohol celý zadný vizuál pobrať hravejšiu formu a eliminovať bastilový dojem. Najmä poloha svetiel znásobuje obriu výšku zadného čela a celú optiku posúva do roviny extravagantného úletu. Presadiť takúto zostavu do finále isto vyžadovalo nukleárnu porciu odvahy. V Renaulte je tuším všetko možné.

Interiér

zväčšiť obrázok V tichosti zaklapnuté dvere vovedú vodiča do príjemnej atmosféry. Teda len čo si nastaví tú správnu polohu sedadla a prestane kolenom trepať do palubnej dosky. Potom to je balada. Sedadlá potiahnuté kombináciou koža – alcantara dobre vedú telo a sú štedro dimenzované. Elektrické nastavovanie zas dodáva punc luxusu a pohodlia. Volant sa nechá vysunúť slušný kus do interiéru, takže umožňuje všetkým postavám prirodzene zasadnúť. Má hrubý veniec čo padne do dlaní a svojím podseknutým tvarom odkazuje na športovosť značky. Volant ako taký je kľúčom k radosti z tohto auta, ale o tom pohovorím pri podvozku.

Pozerám na palubnú dosku a stredná časť mi nejako nechce dodať očakávanú harmóniu. Natesnané ovládanie vetrania a klimatizácie, neobvyklé ovládanie rádia, teda neviem... No treba prednú palubu vnímať ako celok – potom to už zmysel dáva. A nielen to, postupne sa odhaľuje kus citu vtesnaného v mäkčenom plaste. Je koniec plastovým masívom, vpredu posádka akoby pozerá na krivky pieskovej duny v šere noci, rozčesnutej kovovým odleskom mesačného svitu. Voľný priestor obvyklého stredového panelu pred radiacou pákou celý priestor odľahčuje a uvoľňuje. Stred palubovky obsadil navigačný LCD displej s mnohými funkciami. Tie sme neskúšali. No neskôr v noci bude každý vodič v oslepení hľadať nočný režim displeja a ten tam je, takže žiadnu paniku. Všeobecne k navigáciám len toľko, že slúžia snáď ako predposledná inštancia pred posunkovou rečou s miestnymi chodcami.

zväčšiť obrázok Poznámka do palubnej knihy: interiér sa rýchlo chladí a rýchlo ohrieva. Chýba jasné zobrazenie času. Nie okruhového, toho nášho stredoeurópskeho. Vidno maličké číselká v pravom hornom rohu navigácie, keď je zapnutá. Inak ani ťuk, prípadne to treba nevedno kde nastaviť. Očakávam kompenzáciu. Dostáva sa mi jej v podaní ticha. Áno, interiér je veľmi tichý. Pri vysokých rýchlostiach počuť len obtekanie vzduchu. Vodič si hovie v alcantare, ľavý lakeť vyložený na opierke dverí, pravý hádam najskôr na pravom stehne a ťaháme čiaru. Dobrý pocit. Že prečo ruku na stehno? Lakťová opierka medzi sedadlami sa nedá výškovo nastaviť. Detail.

A taktiež, máme tu tempomat, nohy nemajú čo robiť. Proste pohoda. Nejaký rock by sa zišiel od „reprákov“. Áno, náhodou mám pár kultových skladieb na USB kľúči... len ho zastrčiť do soketu pod lakťovou opierkou...ale nejde to. Ako že nie? Plastová krytka sa stavia na zadné a nechce uhnúť, fakt nepochopiteľné. Skúšam hrubú silu a už to ide. Kryt nepraská, hudba hraje. Myknem ramenami. Ladím výšky, hĺbky, balancujem. Ľudia z Arkamysu sa zas vytiahli. Aj tu, rovnako ako v Mégane to hraje skvele, prirodzene, dá sa aj silno, dá sa orientovať aj len na vodiča, či komplet na posádku alebo zvuk koncentrovať v strede vozidla, je tu množstvo nastavení.

Jednu poznámku k stieračom. Aktivuje ich senzor a je to vychytávka, do ktorej sa oplatí dať peniaze. Cestou necestou som raz v noci chytil prietrž, bolo vidno na dva metre dopredu. Ako sa postupne dážď zahusťoval, stierače samočinne prechádzali na rýchlejšie tempo. Mal som dosť práce všímať si čiary na ceste pred sebou, takže táto funkcia príšla vhod, pochvala za ňu. V Lagune je štandardom vo všetkých verziách.

zväčšiť obrázok No a čo vzadu? Priestoru a priestoru na rozdávanie. Sedenie je komfortné, na brúsenej koži v porovnaní s bežnou pasažieri nelietajú ako na plaste v bývalom tambuse, naopak, môžu si užívať zákruty aj pohodu tichého „letu“ vpred. Jeden kolega spomínal zúžený priestor v oblasti hlavy kvôli bočnej stene, trošku príkrejšie nauhlovanej smerom k streche. Áno, niečo také sa tam dá zavnímať, ale môže to byť aj subjektívny pocit. Majstri dizajnéri vo svojich fantáziách neraz zabúdajú, že osobné auto slúži primárne na prepravu cestujúcich a nie ako módny doplnok. I keď v dnešnej dobe by sa mohol zdať opak pravdou. Takže tu rovno nechám odkaz: milí dizajnéri, ľudia sa neradi opierajú hlavou o strop. Hádam to zaberie. Našťastie sa to netýka Laguny. Naopak priestor vzadu je vyladený veľkoryso a vzdušne. Dokonca rešpektuje intimitu a pridáva príjemné tieniace roletky na všetkých zadných oknách.

Dimenzie pre batožinu sú bez debaty na jednotku. Ide o liftback, teda otvára sa aj zadné okno, tým pádom je možnosť prepravovať obrovské predmety, kto by mal túto potrebu. Samozrejme pri sklopení delených zadných operadiel. Podlaha, ako býva v dnešnej dobe zvykom, ukrýva tajné priestory na poklady pod svojim dnom. Len dostať sa pod toto dno k veciam na opravu defektu je trošku obtiažne. Ale kto by už pred jazdou rozmýšľal nad týmto.

Motor a Prevodovka

zväčšiť obrázok Máme tu dvojlitrový preplňovaný diesel so 110 kW pri 4000 min-1 a 340 Nm pri 2000 min-1. Rozvody reťazou bez potreby výmeny čo to ušetria na servise. Keď sme pri tom, sadzba v servise predajcu Renault v Bratislave (kde sme Lagunu požičiavali) je 33,58 Eur/hod a predpísané prehliadky po 30.000 km. Späť k motoru. Variabilná geometria statora turbíny turbodúchadla zaisťuje motoru pružnosť v nízkych otáčkach. Výfukové plyny čistí okrem katalyzátora aj filter pevných častíc, čo rozhodne nie je výhodou, keď sa bavíme o servise.

A ako ide? Pradie si ako tiger po dobrom jedle. Takmer ho nepočuť. Zato v správaní cítiť miernu dravosť. Keď naberie aspoň 1300 otáčok, je schopný tlačiť hlavy do opierok. Pritom sa nechá vytočiť až do 5200 otáčok za minútu. Počas jazdy s ním môžem robiť čo chcem, priemerná spotreba sa drží okolo 7,5 litra na 100 km. A dynamickým testom som ho podroboval neustále. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 9,5 sekundy (oficiálny údaj) a pritom celá Laguna dá na váhu slušných cca 1500 kg pohotovostnej hmotnosti. Je o 15 kg ľahšia, než predchodca. Maximálna rýchlosť vraj leží na 210 km/h, čo je teda minimálne o 10 km/h nadsadený údaj. Možno na 5-ke, možno. Ale kto už jazdí tak rýchlo pri dnešných pokutách. Prednosťou tejto strojovne je dynamika, sila a spokojnosť z každého presunu. Je skrátka skvelou voľbou.

zväčšiť obrázok Naviac na čerpacej stanici nikoho neošklbe. K číslam spotreby. Najazdil som s Lagunou 691 km pri priemernej rýchlosti 44,2 km/h. Spálilo sa 50 litrov paliva a priemerná spotreba podľa palubného počítača vyšla 7,2 l/100 km. Premávka bola zhruba pol na pol mesto a mimo mesta. Pri 66-litrovej nádrži vychádza dojazd na vyše 900 km.

K prevodovke. Miešanie šiestich stupňov radiacou pákou robí radosť, hneď ako „prekusnem“ silne rozpálenú kovovú hlavicu. V zime to bude opačný extrém. Ale k veci. Radenie je hladké, rýchlosti padajú jedna po druhej hladko, presne, prípadne sa dá niektorá preskočiť a po prudšom rozjazde zo semaforov prejsť rovno na plížiaci prevodový stupeň. Odstupňovanie je mierne, dobre nadväzuje. Sotva niečo viac dodať. Trošku hučal druhý prevodový stupeň počas jazdy. Asi špecifikum novinárskeho auta.

Podvozok

zväčšiť obrázok Tak a sme doma. Heslo dňa je 4 CONTROL. Natáčanie kolies zadnej nápravy. Toto usporiadanie nie je v automobilizme novinkou, používala ho napr. aj Honda Prelude pod názvom 4WS. No vo svete Renaultu to prekvapením je. Automobilka si za to vyslúžila ocenenie „Cena za inováciu“ od časopisu L'Automobile Magazine 2007. Takže o čo ide? O spoluprácu zadnej nápravy pri manévrovaní vozidla. Pri nízkych rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú proti zmyslu natočenia predných kolies. To rezultuje do prudko zvýšenej manévrovateľnosti napr. v úzkych ostrých mestských uličkách. Hlavnou výhodou je, že volant stačí natočiť podstatne menej v porovnaní s absenciou tohto systému. A je to fakt. Kým na svojom aute som v pravouhlej zákrute pri zatáčaní na parkovisko musel točiť zhruba celú otáčku volantom, tu stačilo niečo okolo polovice otáčky. To je pri nízkych rýchlostiach. Pri tých vysokých zas platí opačné pravidlo: kolesá zadnej nápravy sa natáčajú súhlasne s prednými. Výsledkom je zvýšená stabilita napr. pri predbiehacích manévroch na diaľnici alebo pri krízovkách, kedy treba rýchlo uhýbať. Funguje to citeľne. Laguna sa nedá ľahko rozhodiť. A tak som ju skúšal tlačiť na limit, nech odhalí aj hlbiny svojho ja.

zväčšiť obrázok Testovacia dráha: Pezinská Baba. Do kopca. Šiniem si to do jednej pravotočivej prudko zalomenej zákruty a schválne už za prvou tretinou pridávam. Laguna bez akýchkoľvek problémov vypochoduje cez prednú nápravu do polovice protismerného jazdného pruhu. ESP, či kontrola nedotáčavosti sú na palube, ale nečinne sa prizerajú, alebo čo. Tomu hovorím prekvapenie. Očakával by som, že stabilizačný systém zasiahne, obmedzí výkon a skoriguje smer jazdy, no je to na vodičovi. Pre niekoho dobrá správa. Pre ľahko vystrašiteľných laikov menej. Tí nech držia svoje emócie na uzde. Máme teda k dispozícii obrovskú dávku nedotáčavosti. Tá sa však dá rýchlo skorigovať ubraním rýchlosti. V bežnej premávke teda nič extra nehrozí, ba skôr naopak, tam si vodič užíva doslova jazdu po koľajách.

Čo sa odhlučnenia týka, tam treba zraziť päty. Priečne, pozdĺžne, ľubovoľné iné nerovnosti sú pohltené, do interiéru prenikne len vzdialený utlmený dunený šepot nasledovaný miernym zhupnutím. Posádka si užíva relax a kľud aj na najrozbitejších cestách. Znie to síce ako reklama, ale je to tak. Treba vyskúšať.

Bezpečnosť

otvoriť test No teda, podľa výsledkov z EuroNCAP labáku by sa zdalo, že búrať s Lagunou môže byť radosť a adrenalínový zážitok, pri ktorom nič nehrozí. No skúšať to radšej nebudem, hovorím si. Myšlienka na päťhviezdičkový crashtestluxus dáva pocit bezpečia a ochrany. Niečo pre ženy. A starostlivých ocinov. Za pozornosť stojí dvojitý bočný airbag pre panvu a hrudník. Má dve komory s rôznymi tlakmi a snímače v B stĺpiku aj dverách. Intenzita reakcie je programovaná úmerne intenzite nárazu. Mimo to sa bočné airbagy dajú za príplatok nechať domontovať aj na zadné sedadlá.

Obstarávacia cena (spracované: 19.8.2010):

Najnižšia cena:
Laguna 2.0 16V Expression
16.790 €
Základná cena modelu:
Laguna 2.0 dCi Black Edition
24.090 €
Cena testovanej verzie:
Laguna 2.0 dCi Black Edition
26.390 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; EBV; ESP; ASR; brzdový asistent; čelné, bočné predné a hlavové predné a zadné airbagy; predpínače bezpečnostných pásov; obmedzovače napnutia bezp. pásov (vpredu aj vzadu); imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; ISOFIX úchyty pre detskú sedačku; dažďový a svetelný senzor
Interiér:
čalúnenie sedadiel - látka; obklad dverí - látka/plast; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo a hĺbkovo nastaviteľný, multifunkčný; posilňovač riadenia s premenlivým silovým účinkom; parkovací senzor vzadu; poloautomatická ručná brzda; volant a hlavica radiacej páky v koži; klimatizácia – automatická; multifunkčný displej s palubným počítačom; ukazovateľ vonkajšej teploty; dažďový s svetelný senzor; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca; sedadlá s kombináciou koženkového a látkového poťahu; bedrová opierka sedadla vodiča; sedadlá zadné - sklopné, asymetricky delené; predná a zadná lakťová opierka s úložným priestorom; postupné zhasínanie vnút. osvetlenia s diaľk. ovládaním; el. ovládané predné a zadné okná impulzné s ochranou proti privretiu; tempomat; autorádio 3D Sound by Arkamys 8x repro, 140 W, prehrávanie CD a MP3, Bluetooth, ovládanie pod volantom, USB port; navigáčný a komunikačný systém Carminat TomTom s pokrytím celej Európy; hands-free prístup do auta cez kartu Renault
Exteriér:
bixenónové samonatáčacie reflektory; diódové zadné svetlá; tónované zasklenie; športový predný nárazník, nárazníky a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie; el. ovládané, vyhrievané a sklopné spätné zrkadlá so smerovkami; disky kolies z ľahkých zliatin 18”, pneumatiky 225/45 R 18; riadená zadná náprava 4 CONTROL
Výbava za príplatok k základnej cene: • lak – metalíza = 500,00 €
• systém kontroly tlaku v pneumatikách = 350,00 €
• elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo = 100,00 €
• protislnečné záclonky na zadných bočných oknách = 150,00 €
• balík GT Line: čalúnenie sedadiel alcantara, el. nastavovanie pred. sedadiel, hliníkové nášlapy pedálov, hliníková lišta na palubnej doske = 800,00 €
• zadné bočné airbagy = 200,00 €
• vyhrievané predné sedadlá = 200,00 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované 19.08.2010):
¨
Značka a model Renault Laguna Škoda Superb Ford Mondeo Mazda 6 Opel Insignia
Motor 2.0 dCi 2.0 TDI 2.0 TDCi 2.2 MZR-CD 2.0 CDTI
Výbavový stupeň Black Edition Elegance Ghia GTA Cosmo
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie áno áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 110/4000 103/4200 103/4000 120/3500118/4000
Krút. moment (Nm) pri ot. (min-1) 340/2000 320/1750 320/1750 360/1800 360/1800
Prevodovka 6 stupňová
manuálna
6 stupňová
manuálna
6 stupňová
manuálna
6 stupňová
manuálna
6 stupňová
manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 210 208 210 212 218
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 9,5 - 9,5 9,2 9,5
Dĺžka (mm) 4695 4838 4778 4755 4830
Šírka (mm) 1811 1817 1886 1795 1856
Výška (mm) 1445 1462 1500 1440 1498
Rázvor (mm) 2756 2761 2850 2725 2737
Celková hmotnosť (kg) 2025 2110 2170 2100 2035
Užitočná hmotnosť (kg) 470 563 599 550 532
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batož. priestoru (l) 450/1377 565/1670 528/1448 510/1702 530/1465
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,8 5,4 5,3 5,4 5,6
Cena modelu bez príplatkov (€) 27.590,00 31.139,00 28.540,00 31.390,00 28.710,00
Akčná cena (€) 24.090,00 - - 29.890,00 -
Cena porovnateľne vybaveného modelu (€) 26.390,00 34.661,00 38.378,00 30.461,00 34.790,00

Rozdiely vo výbave:

Škoda (najvyšší výbavový stupeň)
má navyše: MSR (protiblok. systém kolies pri brzd. motorom na šmyk. povrchu), EDS (el. uzávierka difer.), dotykový displej, kolenný airbag vodiča, predné parkovacie senzory, vyhrievanie zadných sedadiel, veľký plnegrafický displej Maxi DOT (veľký displej medzi otáčkomerom a tachometrom), CD menič, pamäť pre nastavenie spätných zrkadiel, vnútorné kľučky dverí s osvetlením, imitácia dreva na palubnej doske (Laguna má kov), systém samostatného otvárania zadného veka kufra bez zadného okna TWIN DOOR, hmlovky s corner funkciou (prisvetľovanie do zákruty), vyberateľný vak (UNIBAG), ovládanie rádia na volante (Laguna má pod volantom)
nemá: poloautomatickú ručnú brzdu, riadenú zadnú nápravu

Ford
má navyše: ovládanie rádia na volante, predné parkovacie senzory, kolenný airbag vodiča, doplnkové elektrické kúrenie
nemá: poloautomatickú ručnú brzdu, bočné zadné airbagy, pyrotechnické napínače pásov vzadu, riadenú zadnú nápravu

Mazda
má navyše: systém sledovania jazdných pruhov a mŕtveho uhla, predné parkovacie snímače, CD menič na 6CD, CF-NET - ovládanie rádia, navigácie, klimatizácie a palubného počítača na volante
nemá: bočné zadné airbagy, pyrotechnické napínače pásov vzadu, navigačný systém, výškovo nast. sedadlo spoluj., el. nast. predné sedadlá, kožené poťahy sedadiel (má poťah látka + koža), bezkľúčové otváranie, riadenú zadnú nápravu

Opel
má navyše: ovládanie rádia na volante (Laguna má pod volantom)
nemá: el. nastaviteľné sedadlo spolujazdca, poťahy sedadiel z brúsenej kože, bezkľúčové otváranie, 8x repro (má 7), hliníkové nášlapy pedálov, riadenú zadnú nápravu


Záverečné hodnotenie

Laguna je dobrá voľba. Zaujímavý dizajn, vnútorný priestor, kultivovanosť, sila, hospodárnosť, ovládateľnosť, kus solídnej techniky a priaznivá cena sa tu kombinujú do celku, ktorý racionálna úvaha nechá na stole ako cieľ hodný podrobného skúmania. Jasné, už má svoj vek, no práve to je dôvod, prečo majiteľ za svoje peniaze z Laguny vyrazí výbornú protihodnotu.


Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Dňa: 24.08.2010
Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
Foto: Ing. Juraj Cvopa

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]