Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Nissan Juke (novinka 2/2010)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 11.02.2010;

Nissan dňa 10. februára 2010 prvýkrát oficiálne predstavil úplne nový malý crossover Nissan Juke. Originálny Juke, z časti SUV a z časti športové vozidlo, prináša svieži vietor do tradične konzervatívneho tržného segmentu "B" a ponúka alternatívu ku konvenčnému mestskému hatchbacku.


Nissan Juke - svetová premiéra v Paríži 10.02.2010 Nissan Juke - svetová premiéru odprezentovali výkonný viceprezident Colin Dodge a Shiro Nakamura, zodpovedný za dizajn a konštrukciu Po stopách veľkého crossoveru Murano a následne veľmi úspešného modelu Qashqai, sa teraz vydáva aj najmenší z trojice – Nissan Juke.

  • Kombinácia kompaktného SUV a športového vozidla,
  • nový výkonný zážihový motor s turbodúchadlom a priamym vstrekovaním,
  • nový systém pohonu všetkých štyroch kolies so smerovaním krútiaceho momentu,
  • technologicky vyspelý informačný systém.

  • Model Juke si berie to najlepšie z SUV a športových vozidiel,“ vysvetľuje Pierre Loing, viceprezident pre produktové plánovanie, Nissan Europe. „Je priestorný, no pritom kompaktný, robustný a zároveň dynamický, praktický, avšak aj zábavný. Zdanlivo protikladné vlastnosti, ktoré sa v modeli Juke stretávajú, vytvárajú niečo skutočne jedinečné.“

    Dizajn - SPOLOVICE PRETEKÁRSKY ŠPECIÁL, SPOLOVICE MOTORKA: SKRÁTKA JUKE

    Pokiaľ ide o dizajn, Juke sa ničím nepodobá žiadnemu dnes predávanému vozidlu. Prináša do segmentu kompaktných vozidiel potrebný závan sviežeho vzduchu. Juke nezaprie, že je crossoverom, a že pochádza od Nissanu. Posilňuje povesť značky ako priekopníka v oblasti dizajnu automobilov.

    „Juke je nekonvenčný a nesie v sebe esenciu pozitívneho a energického pocitu plného nádeje, ktorý vzbudzovali v šesťdesiatych rokoch plážové buginy. Aj keď ide jednoznačne o vozidlo Nissan, má vysoko individualistickú osobnosť a je zameraný na vysoko individualistických zákazníkov“ povedal Shiro Nakamura, senior viceprezident a kreatívny riaditeľ spoločnosti Nissan Motor Co., Ltd. pre dizajn a manažment značky.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Juke bol navrhnutý v londýnskom štúdiu Nissan Design Europe (NDE) a dopracovaný v japonskom stredisku Nissan Design Centre (NDC). Jeho strhujúci tvar bolo možné prvýkrát vidieť v predvádzacom vozidle Qazana predstavenom na ženevskom autosalóne v roku 2009… je to tak, jeho vysoko individualistické línie boli zo štúdie Qazana prevzaté takmer bez zmien.
    „Výsledkom tejto globálnej spolupráce je vozidlo, ktoré prichádza z miesta, kde sa východ stretáva so západom, kde zásadný prínos stredísk NDE a NDC bol kľúčom k vytvoreniu atraktívneho konštrukčného riešenia“ hovorí Shiro Nakamura.
    Tím NDE čerpal inšpiráciu z množstva neobvyklých zdrojov. Skúmali mnoho vozidiel, ktoré svojím duchom vyjadrujú aktívny a športový život – a tento zoznam nemohol nechať bokom pretekárske vozidlá a motocykle.

    Exteriér

    Juke má pevnú a odolnú karosériu odrážajúcu v tomto crossoveri prvok SUV, ale i tak ide o vozidlo, ktoré poteší zmysly svojimi rafinovanými krivkami a profilom kupé zdôrazneným úzkym bočným presklením a skrytými kľučkami zadných dverí, ktoré vzbudzujú dojem dvojdverového vozidla. Z konštrukčného riešenia sú viditeľné charakteristické znaky Nissanu – napríklad zadné svetlá v tvare bumerangu známe z vozidla 370Z – ale žiadny z týchto prvkov nebol otrocky kopírovaný, takže Juke, akokoľvek geneticky spriaznený s Nissanom, vyčnieva ako unikátny, až takmer nekonformný projekt.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    S veľkorysou svetlou výškou, veľkými kolesami a plášťami a širokou ramennou líniou sa spodná „polovica“ vozidla javí ako pravé SUV. Tento dojem ešte umocňujú prvky typické pre SUV, ako je kontrastná čierna farba nákladovej hrany a lemovanie podbehov, pričom vpredu a vzadu sa spodná časť karosérie akoby vynára zospodu vozidla, čo navodzuje dojem ochranného opláštenia jeho spodnej časti.
    Vpredu „ochranná brada“ vozidla prechádza do zostavy nasávania, ale namiesto jednoduchej mriežky so sieťkou tu tím návrhárov prišiel s množstvom kruhových otvorov… výsledok je interne známy pod pojmom vinotéka – a je viac než jasné prečo.
    Nad okennou líniou Juke ukazuje svoje gény športového vozidla. Strmo sklonené čelné sklo doplnené o poznávacie znamenie crossoverov Nissan (dohora stočenou líniou zadného okienka) a zvažujúca sa strešná línia spoločne tvoria profil pripomínajúci kryt pilotnej kabíny lietadla.
    V zadnej časti strechy je spojler znižujúci aerodynamický vztlak a zvyšujúci stabilitu vo vysokých rýchlostiach. Tento spojler v tvare kačacieho chvosta bol vyladený k dokonalosti pomocou metódy Computational Fluid Dynamics (CFD) a bol testovaný vo veternom tuneli.
    Aj svetlá odrážajú športovú živosť vozidla. Vpredu sú rozdelené do dvoch samostatných zostáv. Úzke prierezy rámujúce hornú polovicu kapoty obsahujú obrysové svetlá a ukazovatele smeru, zatiaľ čo diaľkové a tlmené svetlá sú umiestnené nižšie v prednej časti vozidla a boli inšpirované doplnkovými svetlami montovanými do pretekárskych vozidiel v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch. Zadné svetlá sú variáciou svetiel v tvare bumerangu vo vozidle 370Z.
    V rovnakom duchu bola línia kapoty pretiahnutá k čelnému sklu, pričom skrýva stierače, keď sa nepoužívajú, namiesto toho, aby boli stále vystavené. Zároveň bola elektronika vozidla doplnená o program, ktorý umožňuje zastaviť stierače vo zvislej polohe pri vypnutom zapaľovaní, takže sa dajú ľahko vybrať s cieľom čistenia alebo výmeny lišty.

    Juke je dostupný v palete deviatich farieb karosérie vrátane dvoch bielych (pastelovej a perleťovej) a troch odtieňov jedinečných pre Juke – červená Force, modrá Haptic a hnedá Machine.

    Z hľadiska dizajnu je spodná časť modelu Juke čisté SUV, s robustnými kolesami, širokými pneumatikami a vyššou svetlou výškou. Horná časť je nefalšované športové auto s vysokou okennou líniou, úzkym bočným presklením a klesajúcou líniou strechy v štýle kupé. Dojem kupé podporujú aj zadné dvere s kľukami skrytými v ráme dverí.

    Juke je založený na platforme B aliancie Renault – Nissan, má rázvor 2 530 mm, dĺžku 4 135 mm, šírku 1 765 mm a výšku 1 570 mm. Je plnohodnotným päťmiestnym vozidlom a navzdory celkovým kompaktným rozmerom ponúka interiér s konkurencieschopnou úrovňou vnútorného priestoru.

    Hnacia sústava

    Nissan Juke - zväčšiť obrázok V Európe budú po zahájení predaja v tomto roku dostupné tri rôzne motory: jeden vznetový s objemom 1,5 l a dva zážihové 1,6-litrové motory. Vrcholom ponuky potom bude úplne nový zážihový motor s turbodúchadlom a priamym vstrekovaním (MR16DDT). Tento motor je jedným z najvýkonnejších vo svojej triede a poskytuje výkon 140 kW (190 k) s krútiacim momentom 240 Nm.

    Zážihový motor je novinkou medzi členmi osvedčeného radu Nissanu HR. Táto ľahká, 16-ventilová jednotka s nízkym trením má teraz jedinečný systém duálneho vstrekovania umožňujúceho presnejšie meranie vstrekovania paliva na dosiahnutie lepšieho spaľovania a poskytuje výkon 86 kW (117 k). Vznetový motor K9K 1,5 dCi s výkonom 81 kW (110 k) so vstrekovaním common rail prináša vynikajúce jazdné vlastnosti aj vďaka svojmu krútiacemu momentu 240 Nm, nízku spotrebu paliva a nízke hodnoty emisií.

    Ponuka prevodoviek zahŕňa šesťstupňovú manuálnu prevodovku alebo prevodovku Nissan XTRONIC CVT. Rovnaká prevodovka CVT, ale s manuálnym šesťstupňovým režimom, bude dostupná vo vyšších verziách s pohonom všetkých štyroch kolies so zážihovým motorom s turbodúchadlom.

    Juke bude okrem konvenčného pohonu predných kolies dostupný aj vo variante 4x4. Systém pohonu všetkých štyroch kolies Nissan ALL-MODE 4×4-i novej generácie teraz disponuje technológiou smerovania krútiaceho momentu zvyšujúceho živosť a obmedzujúceho nedotáčavosť pri zatáčaní. Nová zadná náprava prináša elektrické spojky na oboch koncoch a novú rozvodovku. Tato inovácia bola v segmente malých vozidiel použitá prvýkrát – s touto technológiou ste sa doposiaľ mohli stretnúť len v prémiových autách najvyšších radov.

    K živej ovládateľnosti prispieva systém posilňovača riadenia s účinkom závislým na rýchlosti, štandardne dodávaný v rámci všetkých modelov a vyššia pevnosť a tuhosť hornej časti karosérie. Juke využíva novú kruhovú konštrukciu spájajúcu hornú časť karosérie so zavesením kolies vzadu, čo zvyšuje torznú tuhosť.

    Interiér

    Aktívnemu a športovému vonkajšiemu vzhľadu vozidla Juke zodpovedá aj jeho vnútrajšok… ktorého dominantný prvok dokazuje zmysel pre humor: stredová konzola pripomínajúca palivovú nádrž motocykla a dekory čalúnenia dverí impregnované lakom s vysokým leskom. Všade je zjavné, aká pozornosť bola venovaná detailom. V celom interiéri sú použité chromované doplnky a vysoko kvalitné materiály, pričom športový štýl vozidla zdôrazňujú aj farby interiéru.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Dverové lakťové opierky tvarom pripomínajú potápačské plutvy. Interiér je prispôsobený spojeniu vlastností SUV a športového vozidla – vodičovi ponúka vysokú polohu pri sedení so všetkými atribútmi športového vozidla. Radenie je umiestnené blízko volantu na vrcholku „palivovej nádrže superbiku“ a zaručuje rýchle a hladké radenie rýchlostných stupňov, zatiaľ čo samotná „nádrž“ nie je len štýlovým prvkom, ale slúži vodičovi aj ako opora na koleno pri razantnom zatáčaní.
    Prístroje sa nachádzajú pod „plávajúcim“ krytom ako u motocykla. V modeloch vybavených zážihovým motorom s turbodúchadlom prístroje po stlačení tlačidla na štartovanie a vypínanie motora ožijú a ich ručičky vybehnú na maximum. V rámci toho prebehne kontrola systému – rovnako ako je to pri vysokovýkonných motocykloch a vo vozidle Nissan 370Z.
    Stredový stĺpik, ktorý zahŕňa nový vyspelý informačný systém, je ergonomicky navrhnutý tak, aby mal vodič okamžitý prístup k informáciám a ovládacím prvkom jazdného režimu.
    Pozornosť venovaná detailom je viditeľná všade. V celom interiéri sú použité chrómované prvky a vysokokvalitné materiály. Farby stredovej konzoly – červená alebo sivá v odtieni delovej zliatiny – sú dostupné v závislosti od zvoleného čalúnenia.
    zväčšiť obrázok Sedadlá sú tvarované tak, aby boli pohodlné, ale zároveň poskytovali dobrú oporu. Čalúnené sú vysokokvalitnými materiálmi odrážajúcimi vybraný vkus zákazníkov vozidla Juke. Dostupné sú dva druhy textilného čalúnenia. Luxusnejší variant je dostupný so sivým alebo červeným akcentom. Kožené čalúnenie naproti tomu využíva červený akcent zdôrazňujúci športovú povahu vozidla.

    Napriek kompaktným celkovým rozmerom ponúka priestranný interiér konkurencieschopnú úroveň vnútornej priestrannosti pre päť osôb: priestor na hlavu vpredu a priestor na kolená bude pre všetkých cestujúcich dostatočný.

    zväčšiť obrázok Praktický batožinový priestor je dostatočne veľký a zahŕňa aj odkladací priestor pod podlahou, ktorý jeho kapacitu zvyšuje na 251 litrov.Zadné sedadlá sa navyše delia v pomere 60:40 a sklápajú sa jediným ľahkým pohybom, pričom vytvoria úplne rovnú podlahu zvyšujúcu objem batožinového priestoru na 830 l (VDA) až po strechu. Pre ukrytie batožiny pred zrakmi zvedavcov má batožinový priestor integrovaný kryt zadného priestoru, ktorý je pripevnený k zadným dverám a pri otváraní batožinového priestoru sa zdvíha spoločne s nimi.

    Modelové verzie a výbava

    Asi jediným konvenčným aspektom vozidla Juke je jeho modelový rad, ktorý zahŕňa zavedené verzie Visia, Acenta a Tekna. Štandardnou výbavou bude napr. klimatizácia, zadná parkovacia kamera či inteligentný kľúč.
    Súčasťou voliteľnej výbavy bude okrem iného systém Nissan Dynamic Control System, centrálny príkazový a zobrazovací modul umožňujúci vodičovi zmeniť nastavenie dynamiky jazdy a upravovať obvyklejšie funkcie, ako je napríklad klimatizácia.
    Napriek tomu, že má Juke k dispozícii dlhý zoznam štandardnej výbavy, Nissan vyvinul kompletnú špeciálnu ponuku príslušenstva umožňujúcu vlastníkom ich vozidlo ešte viac prispôsobiť svojim predstavám.

    Záver

    Nissan Juke Nissan Juke Juke bol navrhnutý v štúdiu Nissan Design Europe (NDE) a finálne práce zrealizovalo centrum Nissan Design Centre (NDC) v Japonsku. Vozidlo bude vyrábané v továrňach Nissan v Sunderlande vo Veľkej Británii a v japonskej Oppame.

    Nový crossover spoločnosti Nissan bol skonštruovaný s jednoznačným zámerom splniť nenaplnené očakávania zákazníkov vnesením omnoho väčšej dynamiky na triezvy a opatrný trh malých vozidiel. Predchodca Nissanu Juke, koncepčné vozidlo Qazana, bol prvýkrát predstavený v roku 2009 na ženevskom autosalóne. Jeho výrazne individualistické línie sú takmer bez zmien prevzaté v podobe Juke. Odvážnosť tohto prevedenia odráža význam segmentu B na európskom trhu. Očakáva sa, že práve v Európe dosiahne najvyššie predaje a predbehne aj také veľké trhy, ako je Severná Amerika a Japonsko.

    Predaj v Európe sa začne začiatkom tretieho štvrťroku 2010.

    K dispozícii sú motorizácie:
    motory výkon pohon prevodovka
    1.5 dCi 81 kW 4x2 6-stupňová manuálna
    1.6i 86 kW 4x2 5-stupňová manuálna
    1.6i 86 kW 4x2 modernizovaná XTRONIC CVT
    1.6i Turbo 140 kW 4x2 6-stupňová manuálna
    1.6i Turbo 140 kW 4x4 XTRONIC CVT M6

    Ďalšie informácie o motorizáciách, prevodovkách a podvozku Nissan Juke.
    Základné technické parametre vozidiel Nissan Juke.
    Prezentácia Nissan Juke na Slovensku 04/2010.

    Zdroj:
    Tlačová správa 04/2010 (Bratislava, 11.02.2010), vydaná spoločnosťou Nissan Sales Central and Eastern Europe Kft., 1117 Budapest, Neumann Janos u. 1./C, pobočka Praha: Antala Staška 2027/77, Praha 4, Tel: (+420) 241 094 400 (recepcia), Fax: (+420) 241 094 401. Zdrojom informácií, ktoré obsahuje, sú Nissan Sales Central and Eastern Europe Kft. a medzinárodná pobočka Nissan Motor Co.

      

    [ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]