Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
technika: Motorizácie, prevodovky a podvozok Nissan Juke  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 16.09.2010;

S úplne novým zážihovým motorom s priamym vstrekovaním, ktorý tvorí vrchol radu motorov, a s dvoma novými prevodovkami CVT je Juke na špici modernej automobilovej technológie.
„Náš nový zážihový motor s turbodúchadlom a priamym vstrekovaním ukazuje cestu vpred. I keď má zdvihový objem len 1,6 litra, má výkon oveľa väčšieho motora, ale bez akýchkoľvek nevýhod, pokiaľ ide o spotrebu paliva, úroveň emisií a hmotnosť“ povedal Andy Palmer, senior viceprezident pre produktové plánovanie, Nissan Motor Co., Ltd.

MOTORY

Juke ponúka výber z troch motorov – dvoch zážihových a jedného vznetového, s voliteľnou možnosťou manuálnej prevodovky alebo prevodovky CVT v závislosti od motorizácie.

Zážihové motory

zväčšiť obrázok Na vrchole radu motorov stojí novovyvinutý 1,6-litrový zážihový motor s turbodúchadlom a priamym vstrekovaním (DIG-T) s výkonom 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 240 Nm.
Priame vstrekovanie má v zážihových motoroch oproti viacbodovému vstrekovaniu paliva množstvo výhod. V bežnom motore sa s vyššími otáčkami skracuje čas otvorenia a zavretia ventilov, čo znamená, že na vstreknutie paliva zostáva menej času. V motore DIG-T toto nie je problém, pretože vysokotlakový vstrekovač so siedmimi dýzami je umiestnený priamo v spaľovacej komore: toto priamočiare riešenie znamená väčšiu kontrolu nad procesom spaľovania. Znižuje sa tým aj spotreba paliva a zvyšuje výkon a krútiaci moment. Aj úrovne emisií sa dajú presnejšie kontrolovať. Nový motor Nissan DIG-T v plnom rozsahu spĺňa normu Euro5.

zväčšiť obrázok Tento 16-ventilový motor so zdvihovým objemom 1 618 cm3 s nízkym trením a nízkou hmotnosťou využíva na zvýšenie výkonu jednostupňové turbodúchadlo a medzichladič. Systém plynulého časovania pre cyklus nasávania i výfuku („zdvojené VTC“) zase zlepšuje odozvu motora v nízkych otáčkach. Recirkulácia výfukových plynov (EGR) umožňuje určitú mieru prekrytia.

Schéma spaľovania sa líši od bežného motora – pri štartovaní motora a počas zahrievania využíva vrstvené spaľovanie, zatiaľ čo v iných situáciách prechádza na homogénne spaľovanie. Optimalizácia tvaru spaľovacej komory a schéma vstrekov paliva výrazne zvyšuje výkon a krútiaci moment. Výsledkom je motor, ktorý je jedným z najvýkonnejších vo svojej triede a poskytuje výkon typický pre atmosférický 2,5-litrový motor, ale so spotrebou zodpovedajúcou motoru s objemom 1,8 litra a navyše s hmotnosťou bežného 1,6-litrového motora. Technici spoločnosti Nissan odhadujú, že motor DIG-T vyvinie zhruba o 20 % vyšší krútiaci moment ako bežný motor s turbodúchadlom a viacbodovým vstrekovaním paliva. Kultivovanosť chodu zvyšuje mnoho konštrukčných úprav zameraných na zníženie trenia. K nim patrí povlakovanie z pseudodiamantového uhlíka (DLC) na zdvíhadlách ventilov a zrkadlovo vyleštené vačkové hriadele. Použité sú aj piestne krúžky s povlakom na báze tvrdej keramiky a nitridu chrómu (CrN) a motorový olej s nízkou viskozitou.
Ventily plnené sodíkom znižujú teplotu, čo potláča klepanie motora, pričom samotné pružiny ventilov majú nový dizajn pripomínajúci včelí úľ, s rozšírením uprostred a zúžením na koncoch. Výhodou tohto typu pružín je nižšia hmotnosť, nižšie trenie a možnosť použitia menších zdvíhadiel, čo šetrí hmotnosť.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Motor DIG-T vo verzii vozidla Juke s pohonom prednej nápravy bude dodávaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Verzia s pohonom všetkých kolies bude dodávaná s prevodovkou Nissan XTRONIC CVT so šesťrýchlostným manuálnym režimom.
K výkonovým parametrom patrí maximálna rýchlosť 215 km/h (4wd: 200 km/h) s kombinovanou spotrebou paliva 6,9 l/100 km (4wd: 7,6 l/100km). Emisie CO2 predstavujú 159 g/km vo verzii 2wd a 175 g/km vo verzii 4wd. Zrýchliť z 0 na 100 km/h dokáže za 8,0 sekundy (4wd: 8,4).

zväčšiť obrázok Druhý zážihový motor, ktorý má takisto zdvihový objem 1,6 litra a štyri ventily na valec, je rozsiahlo prepracovaným členom rodiny motorov HR. Nesie označenie HR16DE a prešiel celým radom významných zmien, ako je väčšie výfukové potrubie, novovyladené nasávacie potrubie, zdvojený systém VTC, zlepšené nasávanie a nový katalyzátor s voštinovou štruktúrou. Boli použité nové piesty s prepracovanými dnami, zabudované chladenie s olejovými dýzami a opatrenia na zníženie trenia, ako je povlak z pseudodiamantového uhlíka (DLC) na zdvíhadlách ventilov. Ale najvýznamnejšou zmenou bolo vyvinutie systému s dvojicou vstrekovačov, prvého na svete, ktorý využíva v každom valci dva vstrekovače s menšími dýzami. Cieľom je jemnejšie rozptýlenie paliva a presnejšie riadenie vstrekov paliva do valcov. Vďaka tomu je palivo účinnejšie rozptýlené na menšie čiastočky, čo zabezpečuje jeho dokonalejšie spaľovanie. Tieto zmeny spoločne priniesli významné zvýšenie výkonu, krútiaceho momentu a zníženie spotreby paliva. Motor poskytuje výkon 86 kW (117 k), čo predstavuje šesťpercentné zvýšenie oproti predchádzajúcej verzii tohto motora. Krútiaci moment sa zvýšil o tri percentá na 157 Nm, pričom bolo dosiahnuté zníženie spotreby paliva o 5,6 percenta. Atmosférický zážihový motor sa dodáva iba do verzií s pohonom prednej nápravy a bude dostupný buď s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo prevodovkou XTRONIC CVT novej generácie. Ide o iný typ prevodovky CVT, než je použitá s motorom DIG-T.
K výkonovým parametrom patrí maximálna rýchlosť 178 km/h (CVT: 170 km/h) s kombinovanou spotrebou paliva 6,4 l/100 km (CVT: 6,3 l/100 km). Emisie CO2 predstavujú 147 g/km vo verzii s manuálnou prevodovkou a 145 g/km v modeli s prevodovkou CVT. Zrýchliť z 0 na 100 km/h dokáže za 11 sekúnd (CVT: 11,5).

Juke vybavený atmosférickým 1,6-litrovým motorom bude na niektorých trhoch, kde sú daňové sadzby pri autách priamo naviazané na spotrebu paliva a úrovne emisií, ponúkaný aj s dlhším nápravovým prevodom a emisiami na úrovni 138 g, aby splnil požiadavky zákazníkov.

Vznetový motor

Posledným variantom motora je známy 1,5-litrový turbodúchadlový motor K9K dCi s technológiou common rail vyvinutý aliančným partnerom. Tento osemventilový motor so zdvihovým objemom 1 461 cm3 poskytuje nízku spotrebu paliva, nízku úroveň emisií a prevádzkové náklady a vynikajúce jazdné vlastnosti.

Prináša výkon 81 kW (110 k) pri otáčkach 4 000 min-1 a úctyhodný krútiaci moment 240 Nm pri otáčkach 1 750 min-1. Táto jednotka využíva spätné vedenie paliva a riadiacu jednotku na zníženie spotreby paliva. Palivo je vstrekované pod tlakom 1 600 barov. Vylepšená funkčnosť žeraviacej sviečky zrýchľuje štartovanie za studena. Systém riadenia emisií zahŕňa časticový filter DPF s piatym vstrekovačom na regeneráciu a recirkuláciu schladených výfukových plynov (EGR). Zmien sa dočkalo aj usporiadanie turbodúchadla, aby sa čo najviac skrátila jeho vzdialenosť od časticového filtra.

Vznetový motor bude dostupný v modeloch s pohonom prednej nápravy so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. K výkonovým parametrom patrí maximálna rýchlosť 175 km/h s kombinovanou spotrebou paliva 5,1 l/100 km, pričom emisie CO2 predstavujú iba 134 g/100 km). Zrýchliť z 0 na 100 km/h dokáže za 11,2 sekundy.

PREVODOVKY

I keď boli manuálne prevodovky prevzaté z modelu Qashqai do značnej miery bez zmien, oba systémy XTRONIC CVT disponujú celým radom kľúčových technológií, ktoré sľubujú výrazné zlepšenia, pokiaľ ide o hmotnosť, rozmery, výkon a spotrebu.

Prevodovka XTRONIC CVT novej generácie, používaná s konvenčným 1,6-litrovým zážihovým motorom, je o 10 percent kratšia a o 13 percent ľahšia ako predtým, pričom vnútorné trenie sa znížilo o úctyhodných 30 percent. Táto nová jednotka je prvou prevodovkou typu CVT na svete s pomocnou prevodovou skriňou umožňujúcou oveľa vyšší prevodový pomer – 7,3:1 – než predchádzajúce prevodovky CVT Nissan. Menšie a ľahšie remenice, flexibilný uzamykateľný tlmič a účinnejšie olejové čerpadlo – to všetko prispieva k nižšej spotrebe paliva.

Automatická prevodovka XTRONIC CVT so šesťstupňovým manuálnym režimom (použitá vo vozidle Juke so zážihovým motorom s turbodúchadlom) bola vyladená na športovejší výkon. Disponuje prepracovanými manuálnymi režimami na zvýšenie akcelerácie a riadiaci systém bol preprogramovaný s cieľom zníženia spotreby paliva a rýchlejších zásahov protiblokovacieho systému. Obe prevodovky CVT disponujú systémami ASC (Adaptive Shift Control), ktoré možno aktivovať prostredníctvom vyspelého informačného systému vozidla Juke.

Dostupnosť modelov v závislosti od motora a prevodovky:

motory výkon palivo pohon prevodovka
1.5 dCi 81 kW nafta 4x2 6-stupňová manuálna
1.6i 86 kW benzín 4x2 5-stupňová manuálna
1.6i 86 kW benzín 4x2 modernizovaná XTRONIC CVT
1.6i DIG-Turbo 140 kW benzín 4x2 6-stupňová manuálna
1.6i DIG-Turbo 140 kW benzín 4x4 XTRONIC CVT M6
Všetky údaje o výkone, spotrebe a emisiách podliehajú homologizácii.

PODVOZOK

Vďaka kompaktným rozmerom a širokému rozchodu má Juke najlepšie jazdné vlastnosti vo svojej triede, spoločne s mimoriadnym komfortom jazdy a vysokou kultivovanosťou.
„Vozidlá Nissan ponúkajú nefalšovanú jazdnú dynamiku a Juke nie je výnimkou. Jeho nesporná svižnosť znamená, že je rovnako doma v meste ako na otvorenej ceste“ povedal Pierre Loing, viceprezident pre produktové plánovanie, Nissan Europe.

zväčšiť obrázok Juke využíva podvozkovú platformu B aliancie Renault-Nissan, ktorá bola pre túto aplikáciu upravená a má rázvor 2 530 mm, dĺžku 4 135 mm, šírku 1 765 mm a výšku 1 570 mm. I keď sú základné modely štandardne dodávané so 16-palcovými ráfikmi, rozchod prednej a zadnej nápravy predstavuje 1 525 mm, čo je pri aliančnej platforme B doteraz najviac a dovoľuje to použiť 17-palcové ráfiky a plášte 215/55 R17.
S vývojom nových modelov prechádza zmenami aj podvozková platforma a podvesené nápravy vozidla Juke nie sú v tomto výnimkou. Pre vozidlo Juke bola platforma B predĺžená a rozšírená a takisto výrazne spevnená a odľahčená s ohľadom na väčšiu bezpečnosť, kultivovanosť a nižšiu spotrebu paliva. I keď je základný systém zavesenia, so vzperami MacPherson na prednej náprave a torzným nosníkom na zadnej náprave, rovnaký ako v iných vozidlách v segmente B, nová kolísková nápravnica zvýšila priečnu tuhosť celej zostavy. Spoločne s prepracovanou geometriou zavesenia prednej nápravy to prispieva k lepšej ovládateľnosti, pohodliu jazdy a väčšej vycibrenosti. Kombinácia väčšej svetlej výšky a väčších plášťov v prostredí mesta znamená, že spomaľovacie prahy a nekvalitný povrch vozovky nespôsobia toľko nepohodlia, ako by to bolo v konvenčných športových hatchbackoch. Napriek profilu vozidla SUV a relatívne vysoko položenej úrovni sedadiel sú stredy klopenia vozidla Juke umiestnené čo najnižšie, aby sa pri zatáčaní čo najviac obmedzilo nakláňanie karosérie. K svižnej ovládateľnosti prispieva aj systém posilňovača riadenia s účinkom závislým od rýchlosti, ktorý je dodávaný štandardne vo všetkých modeloch a vyššia pevnosť a tuhosť hornej časti karosérie. Juke využíva novovyvinutú okruhovú konštrukciu spájajúcu hornú časť karosérie so zavesením zadnej nápravy, čím zvyšuje torznú tuhosť.
Juke okrem bežného pohonu prednej nápravy ponúka vo svojej triede voliteľne neobvyklý systém pohonu všetkých kolies ALL MODE 4×4-i. Verzia so systémom ALL MODE 4×4-i využíva nové viacprvkové zavesenie zadnej nápravy, ktoré je vždy spojené so systémom distribúcie krútiaceho momentu (Torque Vector System) – prvýkrát v segmente kompaktných vozidiel. Túto novú technológiu nájdete obvykle v segmente luxusných vozidiel alebo v športových automobiloch. Rozchod zadnej nápravy vo verzii s pohonom všetkých kolies je kvôli viacprvkovej konfigurácii mierne zúžený na 1 505 mm.

zväčšiť obrázok Systém distribúcie krútiaceho momentu (Torque Vectoring System – TVS) je navrhnutý tak, aby prinášal svižnú a zábavnú ovládateľnosť napriek väčšej svetlej výške. Pokiaľ sa živšie ovládanie tradične dosahuje zvýšením tuhosti zavesenia a obmedzením pohodlia jazdy, vo vozidle Juke je to inak.
Zatiaľ čo systém AWD dokáže rozdeliť krútiaci moment z prednej na zadnú nápravu v pomere až 50:50, doplnenie technológie TVS znamená, že zostávajúci krútiaci moment možno rozdeliť na zadnej náprave medzi jednotlivými stranami v pomere až 0:100.
Distribúcia krútiaceho momentu na zadnej náprave sa uskutočňuje pomocou elektrických spojok na oboch koncoch a novej rozvodovky. Novovyvinutý systém pohonu všetkých kolies je výrazne ľahší a kompaktnejší ako podobné systémy používané niektorými inými výrobcami. Systém funguje tak, že spracováva údaje zhromaždené z rôznych zdrojov (meranie rýchlosti kolies, natočenie volantu, intenzita stáčania a priečneho zrýchlenia) a na základe ich vyhodnotenia predvída zámer vodiča. Elektrické spojky na zadnej náprave potom podľa potreby prenášajú krútiaci moment na vonkajšie koleso, čím ovplyvňujú správanie vozidla Juke pri zatáčaní. To je obzvlášť prínosné pri odbočovaní alebo zmene jazdného pruhu. Výsledkom je, že Juke je veľmi svižný, zatáča vo vyšších rýchlostiach bez prejavov nedotáčavosti a stačia mu menšie pohyby volantu na rýchle zmeny smeru bez straty stability. O zásahoch systému TVS je vodič informovaný v reálnom čase prostredníctvom obrazovky na prístrojovom paneli.

Späť na článok o Nissan Juke.

  

[ Späť na technika | Zoznam sekcií ]