Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium (09/2015)
|
redaktor: j.čík, 28.10.2015;
Kórejský sedan strednej triedy sme tu už mali. Čas ale neúprosne letí a po troch rokoch do našej redakcie zavítala obľúbená i40-tka v modernizovanej podobe. Po kapotou mala jediný naftový agregát z ponuky 1.7 CRDi v kombinácii s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.
Úsporný elegán
Exteriér
Najvýraznejšia zmena v rámci celého faceliftu je badateľná práve na karosérii, presnejšie na jej prednej časti. Z prednej masky, predných reflektorov a hmlových svetiel zmizli všetky tie "fluidné" vlnovky a nahradili ich rovné tvary. i40-tka tak teraz pôsobí oveľa uhladenejšie a elegantnejšie ako sa na túto triedu patrí. Tradičná veľká šesťuholníková maska dostala chrómované lemovanie a rebrovanie po vzore svojho veľkého brata - Genesisu. Rovnako tak aj štýlové hmlové svetlá zostavené z LED pásov. Prepracované predné reflektory síce využívajú LED diódy, ale iba na denné svietenie. Po zotmení sa o osvetlenie vozovky starajú aj naďalej adaptívne bi-xenóny s ostrekovačmi, ktorým pribudol nový asistenčný systém diaľkových svetiel SHB (Smart High Beam), monitorujúci protiidúce vozidlá a automaticky prepínajúci na stretávacie svetlá.
Dynamická bočná časť s výrazne klesajúcou líniou strechy zostala nezmenená, rovnako tak zadok s integrovaným spojlerom na veku batožinového priestoru. Na svojom mieste zostali aj oválne chrómované koncovky výfuku na každej strane, ktoré pridávajú i40-tke kus sebavedomia. Menšie zmeny sa ale predsa udiali aj tu, koncové LED svetlá dostali nové rozloženie grafiky a pribudli aj nové zliatinové 18" disky s 10-timi dvojitými lúčmi a dvojfarebným prevedením, ktoré spolu s elegantnou hnedou metalízou dodávajú vozidlu poriadnu dávku šmrncu. Musím uznať, že nový make-up i40-tke veľmi sekne a teraz pôsobí oveľa dôstojnejšie a dospelejšie.
Interiér
V kabíne sa modernizácia na prvý pohľad výrazne neprejavila. Prevedenie palubnej dosky v štýle "fluidic sculpture" s kombináciou mäkčených a tvrdých plastov a rovnako tak všetky základné rozmery zostali nezmenené. Zapracovalo sa však na niektorých detailoch. Napr. radiaca páka, lakťové opierky a multifunkčný volant, ktorý je vybavený aj vyhrievaním, dostali nové kvalitnejšie kožené čalúnenie. Pribudla aj nová farba čalúnenia interiéru - hnedá koža Russet Brown. V testovanom vozidle ale bolo bledšie, béžové kožené prevedenie, ktoré v kombinácii s hnedou farbou hornej časti prístrojovej dosky pôsobí veľmi elegantne a vyvoláva pocit prémiovosti. Pochváliť musím kvalitné dielenské spracovanie a použité materiály, jedinou vadou bola viditeľne odstávajúca ľavá časť dvierok odkladacieho priečinka pred spolujazdcom, tu však stačí drobný zásah servisného technika.
Jemné zmeny zasiahli aj farebný palubný displej na prístrojovom paneli, ktorý dostal prehľadnejšie grafické prostredie s dobrým rozlíšením a po novom zobrazuje aj informácie z nových bezpečnostných asistentov a navigácie. Chýbal mi však na ňom údaj o nastavenej rýchlosti tempomatu. Novinkou je aj vylepšený navigačný systém so 7-palcovou (17,8 cm) farebnou dotykovou obrazovkou TFT, ktorý dostal takisto novú príjemnejšiu vizualizáciu a možnosť trojrozmerného (3D) zobrazovania mapy. Nový displej s rýchlymi reakciami na dotyk a dobrým rozlíšením zobrazuje aj informácie o stave vozidla a bezpečnostné informácie asistenčných systémov ako napr. sledovanie dopravných značiek, nastavenie automatickej dvojzónovej klimatizácie či pohľad z parkovacej kamery s aktívnymi navádzacími čiarami. Tej asistujú parkovacie senzory vpredu aj vzadu a celé to korunuje inteligentný poloautomatický parkovací systém, ktorý dokáže nájsť vhodné miesto na zaparkovanie a za vašej asistencie aj sám zaparkovať. Tlačidlá na ovládacom paneli pod obrazovkou sú veľké a prehľadné. Pripomienku mám akurát k ovládačom klimatizácie, ktoré sú rozhádzané a pôsobia trochu zmätočne. Jednotku za ergonómiu by odo mňa nedostali.
Ak máte citlivejší sluch a potrpíte si na kvalitnejšiu zvukovú reprodukciu, určite oceníte výborne hrajúci prémiový audiosystém Infinity s CD/MP3 prehrávačom, vybavený externým zosilňovačom, 6-timi reproduktormi a subwooferom. Teraz je navyše vybavený aj prijímačom digitálneho rozhlasového vysielania DAB+. Naladiť sa mi ale podarilo iba rakúske stanice, hrali veľmi čisto. V mimoriadne bohatej výbave nájdete nespočetné množstvo komfortných prvkov ako elektricky ovládanú slnečnú roletku na zadnom okne s automatickým zložením pri zaradení spiatočky, bezkľúčový systém odomykania/zamykania a štartovania, dažďový a svetelný senzor či vnútorné spätné zrkadlo s automatickým zatmavením. Keď už som pri zrkadlách, tie vonkajšie sú elektricky sklopné, avšak nie automaticky pri uzamknutí vozidla.
Predné kožené sedadlá sú veľmi pohodlné s dostatočne dlhými a širokými sedákmi. Disponujú širokým rozsahom nastavenia s elektrickým ovládaním od pozdĺžneho posuvu, výšky, sklon sedáku a operadla a bedrových opierok, pri vodičovom sedadle navyše s možnosťou uloženia do pamäte. Za volantom by som ale prijal nižší posed, aj v najnižšej možnej polohe som sedel dosť vysoko. V horúčavách, ktoré vládli aj koncom leta, som veľmi ocenil ventiláciu predných sedadiel v stredovej perforovanej časti. Ak sa chcete vyhnúť "prilepeniu" na kožené sedadlá je táto funkcia nenahraditeľná a určite ju odporúčam. V zime zasa využijete vyhrievanie, ktoré nájdete aj na zadných krajných sedadlách.
K posedu vzadu nemám výhrady, priemerne vysoká posádka sa na nedostatok priestoru na nohy, hlavu či ramená určite sťažovať nebude, je viac než dostatočný. Oceňujem výduchy klimatizácie aj pre zadných pasažierov, nízky stredový tunel a prepracovanú zadnú lakťovú opierku s držiakom na nápoje, ktorej pribudla odkladacia schránka na drobnosti a po vyklopení už konečne drží vodorovnú polohu a nepadá až dole ako pri predfaceliftovej verzii. Ešte keby za ňou pribudol priechodzí otvor do batožinového priestoru na dlhé predmety, nemal by som výhrady. Operadlá sú sklopné a delené v pomere 60/40, no keď častejšie prevážate väčšie predmety, radšej siahnite po verzii kombi. Po sklopení operadiel vznikne totiž obmedzený priechod z batožinového priestoru.
Objem batožinového priestoru sa nezmenil. S hodnotou 525 litrov patrí k tým lepším vo svojej triede, samozrejme ak nerátam Škodu Superb, ktorá v tomto ohľade všetkých bezkonkurenčne valcuje. Nakladacia šírka aj hĺbka je dostatočná, o niečo horšie je to však s výškou. Objemnejšie a vyššie predmety bude tak problém do kufra naložiť. Spomínam si však na test spred troch rokov, kedy som do kufra bez problémov naložil spolu detský golfový kočík, veľkú cestovnú tašku a dokonca aj rozložený cestný bicykel. Oproti kombíku to chce iba mať trochu viac šikovnosti alebo skúseností s hraním tetrisu. Prekvapila ma ľahkosť veka kufra, zatvorenie zvládnete aj jedným prstom. Otvoriť ho môžete tlačidlom na veku vedľa kamery, pomocou kľúča alebo zvnútra spínačom na prístrojovej doske pred ľavým kolenom vodiča. Pod krytom podlahy teraz namiesto plnohodnotnej nájdete už iba dojazdovú.
Motor a prevodovka
Pod kapotou sa ukrýval naftový štvorvalec so vstrekovaním common-rail 1.7 CRDi s výkonom 104 kW, ktorý faceliftom zosilnel o 4 kW a prešiel na emisnú normu Euro 6. Ide o jedinú dieselovú jednotku z domácej ponuky, slabšiu verziu (85 kW) v cenníku už nenájdete, no napr. v susednej ČR sa aj naďalej ponúka. S nepatrným nárastom výkonu narástol aj maximálny krútiaci moment. Ten z hodnoty 325 Nm posilnil na 340 Nm a zároveň sa zväčšil aj jeho rozsah o 250 otáčok smerom nadol, na 1750-2500 ot./min. Vďaka tomu je agregát o niečo pružnejší, no s objemnejšími dvojlitrami sa v tomto ohľade aj tak rovnať nemôže. Práve absencia silnejšieho naftového motora je jednou z hlavných slabín i-40tky, väčšine bežných aj fleetových zákazníkov ale určite postačí. Pokiaľ nie ste pretekár a nebrázdite nemecké diaľnice, 1.7-čka vám poskytne dostatok dynamiky aj pri plne obsadenom vozidle a odmení sa vám úspornou prevádzkou.
Počas týždňa som s i40-tkou prešiel vyše 300 km a pri odovzdávaní vozidla palubný počítač zobrazoval peknú priemernú spotrebu 5,7 na 100 km. Zároveň dojazd až neuveriteľných 795 km, za ktorý vďačí aj objemnej 70-litrovej nádrži. Trasu z jedného konca našej republiky na druhý a späť by ste tak mali zvládnuť bez nutnosti dotankovania a ešte by vám malo aj čo to zostať. Moju tradičnú rannú, cca. 15 km dlhú, cestu do práce z Pezinka na okraj Bratislavy i40-tka zvládla za 5,3 l/100 km v hustejšej premávke, pri prázdnejších cestách dokonca za 4,6 l/100 km, čo je skvelý výsledok. Veľmi dobre si počínala aj na diaľnici, na úseku Bratislava - Trnava so zapnutým tempomatom na maximálnej povolenej rýchlosti 110 km/h ukázal palubný počítač spotrebu 5,9 l /100 km, pri 130-tke sa bez problémov zmestíte do siedmich litrov, rovnako tak v hustej mestskej premávke.
Na rozdiel od testovanej 4-dverovej i40-tky spred troch rokov, kedy bola s naftovou 1.7-čkou spriahnutá 6-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, ktorú mimochodom po facelifte nahradila moderná 7-stupňová dvojspojková prevodovka, tentokrát bola zmena prevodových stupňov zverená čisto do mojich rúk. Klasická manuálna 6-stupňová prevodovka radí veľmi slušne, disponuje primerane krátkymi a presnými dráhami. Akurát druhý prevodový stupeň sa v porovnaní s ostatnými radí trochu ťažšie. Zaujímavosťou je, že funkcia Auto Hold, ktorá umožňuje pustiť nohu z brzdového pedála pri zastavení na križovatke alebo v kolóne a auto ostane stáť, sa dodáva aj v prípade "manuálu", akurát musíte vyradiť na neutrál.
V nasledujúcej tabuľke sú uvedené otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.
50 km/h |
5. stupeň |
1050 ot./min. |
60 km/h |
5. stupeň |
1250 ot./min. |
60 km/h |
6. stupeň |
1050 ot./min. |
90 km/h |
6. stupeň |
1550 ot./min. |
110 km/h |
6. stupeň |
2000 ot./min. |
130 km/h |
6. stupeň |
2250 ot./min. |
Podvozok
Osvedčená kombinácia s tlmičovými vzperami McPherson vpredu a nezávislým 4-prvkovým zavesením kolies s pomocným rámom vzadu, zostala nezmenená. S modernizáciou ale i40-tke pribudol systém Advanced Traction Cornering Control (ATCC), ktorý má za úlohu pribrzďovanie vnútorného kolesa v zákrute a správa sa ako samosvorný diferenciál. Riadiaca jednotka na základe informácií senzorov podľa potreby vyvinie taký tlak na brzdu vnútorného predného kolesa v zákrute, aby sa prebytočný krútiaci moment z dynamicky odľahčeného kolesa preniesol na vonkajšie koleso s lepšou trakciou. Systém funguje plynulo a plne automaticky a pri samotnej jazde ho ani výrazne nepocítite. Vďaka tomuto systému sa vylepšila ovládateľnosť a stabilita vozidla pri svižnejších prejazdoch zákrutami. Tu veľmi dobre asistujú aj široké a nízkoprofilové pneumatiky rozmeru 225/45 obuté na 18" diskoch z ľahkých zliatin.
Podvozok je zároveň komfortne naladený a zvláda slušne žehliť takmer všetky nástrahy našich nekvalitných ciest. Len pri prejazde väčších priečnych nerovností alebo výtlkov sa občas prenesú rázy až do kabíny. Riadenie s premenlivým účinkom posilňovača v závislosti od rýchlosti je príjemné a celkom presné. Ak máte radi trochu väčší odpor na volante, môžete sa vďaka prepínaču Drive Mode na stredovej konzole prepnúť zo štandardného režimu Normal do režimu Sport. Výsledný efekt však nie je veľmi výrazný. Vo verzii kombi si prepínačom režimov môžete adaptovať aj charakteristiku pruženia podľa individuálnych preferencií vďaka zadným tlmičom s elektronickou reguláciou charakteristiky Rear Electronic Damping Control System (ECS), pri automatickej prevodovke aj logiku prevodovky a reakciu škrtiacej klapky motora.
Bezpečnosť
i40t-ka absolvovala testy bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP v roku 2011 ešte vo verzii pred faceliftom, z ktorých si odniesla plný počet - päť hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získala 92%, za ochranu detí 86%, chodcov 43% a za bezpečnostné systémy 86%. Do posledne spomínanej kategórie patrí systém pre automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu (LKAS), ktorý v prípade priblíženia k čiare vodorovného značenia v jazdnom pruhu bez signalizácie smerovkami upozorní vodiča zvukovým výstražným signálom a grafickým upozornením na displeji. Pokiaľ nezasiahnete, systém to urobí za vás a automatickým natočením volantu vás vráti späť do stredu jazdného pruhu. Systém fungoval skvele, je však závislý od kvality značenia, ktoré je občas na našich cestách horšie viditeľné alebo úplne chýba. Testovaný výbavový stupeň Premium, a takisto to aj stupeň Business "pod" ním, už tento systém majú v štandarde bez nutnosti priplácania. Rovnako tak aj systém rozoznávania dopravných značiek (SLIF), ktorý vďaka kamere za čelným oknom číta dopravné značky o obmedzenej rýchlosti a zobrazuje ich na združenom displeji prístrojového panelu. Musím však povedať, že občas, najmä v meste, zobrazoval nesprávne údaje. Samozrejmosťou sú prvky ako stabilizačný systém ESP, protipreklzový systém, asistent rozjazdu do kopca či sústava 9-tich airbagov. Adaptívny tempomat ale v ponuke zatiaľ nenájdete.
Obstarávacia cena
(spracované dňa 03.09.2015)
Najnižšia cena: i40 1.7 CRDi Family |
22.990 €
|
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou: i40 1.7 CRDi Premium |
28.990 €
|
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov: i40 1.7 CRDi Premium |
29.490 €
|
Štandardná výbava |
Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, systém pre automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu LKAS, čítanie dopravných značiek, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, elektronická parkovacia brzda, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, predné a zadné parkovacie senzory, parkovacia kamera, dažďový a svetelný senzor, automatické prepínanie diaľkových svetiel, vnútorné spätná zrkadlo s automatickým stmavovaním
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah koža, predné elektricky nastaviteľné s bedernými opierkami a pamäťou u vodiča, el. výškovo nastaviteľné, predné sedadlá vyhrievané a ventilované, zadné sedadlá vyhrievané, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, lakťová opierka vpredu a vzadu, vyhrievaný volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, tempomatu a telefónu, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, navigačný systém s farebnou dotykovou obrazovkou, CD a MP3 prehrávačom, externý zosilovač, 7 reproduktorov, USB a AUX port, Bluetooth, inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom, hliníkové pedále, zadná elektricky ovládaná roletka
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, kľučky dverí vo farbe karosérie, hmlovky, LED denné svetlá, LED zadné svetlá, adaptívne bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi, disky z ľahkých zliatin, pneumatiky 225/45 R 18
|
Výbava za príplatok k základnej cene: |
lak - metalíza = 500 €
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované: 03.09.2015 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Značka a model |
Hyundai i40 |
Opel Insignia |
Peugeot 508 |
Škoda Superb |
Motor |
1.7 CRDi |
1.6 CDTI |
1.6 BlueHDi |
1.6 TDI |
Stupeň výbavy |
Premium |
Business |
Active |
Ambition |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1685 |
1598 |
1560 |
1598 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
Preplňovanie |
áno |
áno |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
104/4000 |
100/3500-4000 |
88/3750 |
88/3500-4000 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
340/1750-2500 |
320/2000-2250 |
300/1750 |
250/1500-3250 |
|
|
|
|
|
Prevodovka |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
|
|
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
predný |
predný |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
203 |
210 |
202 |
206 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
10,3 |
10,9 |
11,0 |
10,9 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
4,9 |
3,9 |
4,0 |
4,2 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1432 |
1496 |
1530 |
1390 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4745 |
4842 |
4830 |
4861 |
Šírka (mm) |
1815 |
1856 |
1828 |
1864 |
Výška (mm) |
1470 |
1498 |
1456 |
1468 |
Rázvor (mm) |
2770 |
2737 |
2817 |
2841 |
Počet dverí/miest |
4/5 |
4/5 |
4/5 |
5/5 |
Prevedenie |
sedan |
sedan |
sedan |
liftback |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
525/- |
500/1015 |
473/- |
625/1760 |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
31.990 |
33.530 |
25.920 |
26.390 |
Akčná cena (€) |
28.990 |
29.030 |
- |
- |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
29.490 |
33.970 |
32.530 |
34.083 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:
Opel Insignia
má navyše: systém sledovania mŕtveho uhla, adaptívny tempomat
nemá: kolenný airbag vodiča, vyhrievané zadné sedadlá, el. ovládanú zadnú roletku, poloautomatický parkovací systém, systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu
Peugeot 508
má navyše: systém sledovania mŕtveho uhla, full LED svetlá (Hyundai i40 má bi-xenóny)
nemá: pamäť nastavenia predných sedadiel, vyhrievaný volant, vyhrievané zadné sedadlá, ventilované predné sedadlá, el. ovládanú zadnú roletku, poloautomatický parkovací systém, prémiový audiosystém, systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu
Škoda Superb
má navyše: vonkajšie spätné zrkadlá s automatickým stmavovaním
nemá: -
Záverečné hodnotenie
Hyundai i40 prichádza do svojej druhej a teda záverečnej životnej fázy s vynovenou prednou časťou, vďaka čomu pôsobí oveľa dospelejšie a elegantnejšie. V priestrannej kabíne so štýlovou hnedo-béžovou kombináciou nie sú zmeny až tak badateľné, modernizáciou prešiel multimediálny systém a zvýšila sa bezpečnosť posádky vďaka novým asistenčným systémom. i40-tka je tak pripravená ešte viac potrápiť svojich konkurentov, ktorým už od svojho uvedenia postupne ukrajuje čoraz viac z koláča. Stráca však obmedzenou ponukou pohonných jednotiek. Testovaná, inak pre bežného vodiča dostatočne výkonná a zároveň úsporná, 1.7-čka je totiž jediným naftovým agregátom v ponuke. Ak si ale potrpíte na bohatú výbavu, len ťažko budete hľadať v tejto triede podobne vybaveného konkurenta s cenovkou pod 30-tisíc eur.
Fotogaléria
Test: Hyundai i30 1.6 GDI 7DCT Style
Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI HTRAC
Test: Hyundai ix20 1.6i LPG Style
Test: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi Premium
Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort
Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition
Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium
Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort
Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2
Dňa: 28.10.2015
Redaktor: Jaroslav Čík
Foto: Jaroslav Čík |