Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Opel Insignia 2.0 Biturbo CDTI (05/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: j. čík, 11.05.2012;

V piatok 4.5.2012 sa v Art Hoteli Kaštiel v obci Tomášov konala tlačová konferencia pri príležitosti predstavenia novej kapitoly modelu Insignia modelového roku 2012. Kľúčovou novinkou je nový naftový motor 2.0 BiTurbo CDTI s výkonom 143 kW a pohon predných alebo všetkých štyroch kolies AWD.
______________________________________________________________________________________________

Vlajková loď Opel Insignia sa na našom trhu úspešne predáva od roku 2008, resp. 2009 v kombi verzii ST, a vďaka svojmu nadčasovému dizajnu stále nepotrebuje žiadne omladzujúce kúry. Všetky vylepšenia sú teda hlavne technického charakteru.

Od svojho debutu model Insignia získal vyše 50 národných a medzinárodných ocenení, vrátane prestížneho európskeho titulu „Automobil roka 2009“. Pri tom víťazí nielen ako úplne nový automobil. V oblasti spoľahlivosti bol model Insignia nedávno vyhodnotený ako najlepší jazdený automobil strednej triedy (v septembri 2011) nemeckou asociáciou technických skúšobní „GTÜ“ (Gesellschaft für Technische Überwachung). Je to jasný dôkaz, že jeho zákazníci pri rozhodovaní o kúpe zohľadňujú spoľahlivosť. Okrem toho Opel Insignia bodoval po druhý raz za sebou aj v hodnotení jazdených automobilov organizáciou DEKRA – na rok 2012 bol vyhodnotený ako líder vo svojom segmente s najmenším podielom porúch.

Vysoké hodnotenie automobilovými odborníkmi sa odráža aj v pokračujúcom silnom dopyte, čoho dôkazom doteraz predaných približne pol milióna kusov. V roku 2011 model Insignia zaznamenal výrazný rast predaja na kľúčových trhoch (vrátane Veľkej Británie, Ruska a Turecka). Napriek recesii vo Veľkej Británii odbyt modelu Insignia na tamojšom trhu vzrástol o vyše 40 percent. V kalendárnom roku 2011 sa vo Veľkej Británii predalo približne 45.000 kusov – čo predstavuje takmer tretinu celkového európskeho predaja modelu Insignia v Európe. Preto neprekvapuje, že Insignia zostáva nespochybniteľným lídrom vo svojom segmente z hľadiska predaja. V Nemecku si Insignia naďalej zachováva titul najlepšie predávaného hatchbacku v strednej triede.

Konštruktéri značky Opel kontinuálne pracujú na rozširovaní ponuky motorov a vybavenia aby poskytli zákazníkom na výber ešte viac možností. V roku 2009 debutoval naftový motor 2.0 CDTI ecoFLEX, ktorý je so spotrebou paliva iba 4,3 l/100 km a emisiou CO2 115 g/km jedným z najšetrnejších automobilov k životnému prostrediu vo svojom segmente. Titul najekonomickejšieho automobilu s benzínovým motorom v strednej triede získal model Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX s výkonom 103 kW (140 k), ktorý má priemernú spotrebu paliva 5,7 l/100 km a emisie CO2 134 g/km. V roku 2009 Opel korunoval program modelového radu verziou Insignia OPC (Opel Performance Center) s výkonom 239 kW (325 k). Vo verzii „Unlimited“ dosahuje maximálnu rýchlosť až 270 km/h, ktorou môže konkurovať športovým kupé.

Opel práve teraz rozširuje ponuku naftových motorov u Insignie dynamickým, no výrazne ekonomickým motorom BiTurbo s výkonom 143 kW (195 k). Nový štvorvalcový turbodiesel s objemom 2.0 litra a priamym vstrekovaním paliva Common Rail tretej generácie dosahuje maximálny krútiaci moment 400 Nm v rozpätí otáčok 1750 až 2500 min-1. Až 80 percent maximálneho krútiaceho momentu (320 Nm) je k dispozícii už pri otáčkach 1250 min-1. Opel uvádza kombinovanú spotrebu tohto agregátu iba 4,9 litra nafty na 100 kilometrov (129 g/km CO2) v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a systémom Štart/Stop. Tým je Opel Insignia 2.0 BiTurbo CDTI jedným z najúspornejších automobilov strednej triedy. Navyše mu vôbec nechýba dynamika, 4-dverový sedan Insignia s pohonom predných kolies a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou zrýchľuje z pokoja na tempo 100 km/h za 8,7 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 230 km/h.

Okrem systému sekvenčného prepĺňania dvoma turbodúchadlami rozličnej veľkosti bol po prvý raz v osobnom automobile použitý systém dvoch chladičov komprimovaného vzduchu s dvoma úplne samostatnými chladiacimi okruhmi. Tieto komponenty zásadne zvyšujú agilitu motora.

Nízke otáčky do 1500 min-1
Na dosiahnutie spontánnej reakcie v oblasti nízkych otáčok bez neželaného oneskorenia (tzv. “turbo diery”) malé turbodúchadlo vytvára pri malom objeme výfukových plynov vysoký prepĺňací tlak. V pásme otáčok do 1500 min-1 pracuje samostatne. Vysokotlakové turbodúchadlo má vlastný kvapalinový chladič komprimovaného vzduchu, umiestnený bezprostredne za turbodúchadlom. Vzduch tak musí absolvovať iba krátku dráhu do spaľovacích priestorov vo valcoch motora. Vďaka tomu motor 2.0 BiTurbo CDTI reaguje veľmi spontánne v oblasti nízkych otáčok.

Kvapalinový chladič, ktorý ochladzuje výlučne komprimovaný vzduch z malého turbodúchadla, je významným faktorom pre dynamiku nového motora. Výmenník voda/vzduch využívajúci kvapalinu z chladiacej sústavy motora na ochladzovanie vzduchu je oveľa účinnejší ako klasický výmenník vzduch/vzduch. Okrem toho má kvapalinový chladič výrazne menšie rozmery, čím sa zjednodušuje umiestnenie jednotlivých komponentov v motorovom priestore a zlepšuje jeho odvetrávanie. Kvapalinové chladiče komprimovaného vzduchu sú približne štyrikrát menšie ako rovnako výkonné chladiče vzduch/vzduch. Chladením komprimovaného vzduchu sa zvyšuje hustota vzduchu privádzaného do spaľovacích priestorov a znižuje teplota spaľovania. Nižšia teplota vedie k redukcii emisie oxidov dusíka (NOx).

Malý kvapalinový chladič znižuje teplotu komprimovaného vzduchu o približne 140 stupňov Celzia na približne 50 stupňov Celzia. Táto komplexná a jedinečná technológia v segmente strednej triedy zabezpečuje, že motor reaguje bez oneskorenia na každý pohyb pedála akcelerátora. Už pri otáčkach 1250 min-1 motor dosahuje krútiaci moment 320 Nm.

Stredné otáčky od 1500 do 2500 min-1
V typickej prevádzkovej oblasti naftového motora v rozpätí otáčok od 1500 do 2500 min-1 sa prúd výfukových plynov rozdeľuje a na prepĺňaní sa podieľajú obidve turbodúchadlá postupne. Väčšie nízkotlakové turbodúchadlo stláča vzduch na menší tlak a menšie vysokotlakové turbodúchadlo následne vytvára finálny tlak. Regulačný ventil kontinuálne prepúšťa časť výfukových plynov na turbínu veľkého turbodúchadla. Čím je väčšie zaťaženie a otáčky motora, tým viac sa zapája veľké turbodúchadlo. Prúd vzduchu z veľkého turbodúchadla sa ochladzuje v konvenčnom chladiči vzduch/vzduch. Rozmerný chladič znižuje teplotu komprimovaného vzduchu z približne 220 stupňov Celzia na 50 stupňov Celzia.

Vysoké otáčky nad 2500 min-1
Od oblasti otáčok približne 2500 až 3000 min-1 väčšie turbodúchadlo začína postupne preberať prepĺňanie. Od otáčok približne 3000 min-1 už pracuje úplne samostatne. Pretože turbodúchadlo pracuje už aj v oblasti stredných otáčok, prechod motora do vysokých otáčok je celkom plynulý. Obidve turbodúchadlá sú vybavené obtokovými ventilmi, ktoré pomáhajú obmedzovať prietok vzduchu a zvýšiť teplotu výfukových plynov vo fáze regenerácie filtra tuhých čiastočiek DPF. Lopatkové kolesá dúchadla sú dynamicky vyvážené a mimoriadne presne opracované. Sú vyrobené z hliníka a odolávajú teplote do 180 stupňov Celzia. Lopatkové kolesá turbín sú vyrobené zo zliatiny odolávajúcej vysokej teplote. Turbínové koleso malého turbodúchadla dosahuje otáčky do 270.000 min-1, veľkého približne 180.000 min-1.

Inovatívna technológia prepĺňania BiTurbo spolu s dvoma chladičmi komprimovaného vzduchu umožňuje naftovému štvorvalcu dosahovať vysoký merný výkon 73,2 kW na liter objemu (97,5 k/l). Merný krútiaci moment motora je 204 Nm na liter. Pred niekoľkými rokmi takéto výkonové parametre pri veľkosériovom automobile s naftovým motorom neboli predstaviteľné. Nový motor 2.0 BiTurbo CDTI pre model Insignia je dobrým príkladom úspešného downsizingu. Túto úroveň výkonu a krútiaceho momentu zvyčajne dosahujú šesťvalcové naftové motory s objemom okolo troch litrov. Vďaka technológii BiTurbo motor s menším objemom dosahuje rovnako veľký výkon pri spotrebe paliva a emisiách nižších o 30 percent.

Od jari 2012 sa verzia 2.0 BiTurbo CDTIs pohonom všetkých kolies (AWD) dá navyše objednať so športovým podvozkom SuperSport, zahŕňajúcim aj prednú nápravu najvýkonnejšieho modelu Insignia OPC (Opel Performance Center). Táto náprava má tlmičové vzpery špeciálnej konštrukcie HiPerStrut (High Performance Struts), mechatronické tlmiče FlexRide a vysoko výkonné brzdy Brembo.

Podľa verzie vybavenia má Insignia 2.0 BiTurbo CDTI systém mechatronických tlmičov FlexRide. Ich charakteristika sa automaticky prispôsobuje cestným podmienkam, rýchlosti, pohybom vozidla a individuálnemu štýlu jazdy konkrétneho vodiča. Vďaka tomu FlexRide zvyšuje stabilitu a zlepšuje ovládateľnosť vozidla v kritických situáciách. Vodič môže stlačením gombíka nastaviť tri rozličné režimy podvozka FlexRide. Okrem štandardného režimu na každodenné používanie je to zvlášť komfortný režim “Tour” a režim “Sport” pre dynamickú jazdu. Pri nastavení režimu “Sport” tlmiče pruženia nadobudnú tvrdšiu charakteristiku, zmení sa charakteristika posilňovač riadenia a farba osvetlenia prístrojov sa prepne z neutrálnej na červenú.

Predná náprava High Performance Struts má zmenenú geometriu zmenšením odklonu osi čapu riadenia a skrátením dĺžky čapu, čím sa zmenila dĺžka ramena sily. Tým sa redukuje prenos rušivých síl od poháňaných predných kolies do riadenia, čo je slabinou mnohých výkonných automobilov s pohonom predných kolies. Riadenie je vďaka tomu agilnejšie a presnejšie, ako si to želá väčšina športovo založených vodičov.

Najnovšie technické vymoženosti tvoria základ pre pokračujúci úspech vlajkovej lode z Rüsselsheimu a sú v súlade s rastúcim trendom preferencie prvkov vybavenia na želanie s vysokou hodnotou. Novinkou modelového roku 2012 sú aj nové asistenčné systémy. Vďaka novému radarovému systému, umiestnenému za maskou chladiča, sa výrazne zvýšila aj aktívna bezpečnosť. Zákazníci modelu Insignia si teraz môžu objednať adaptívny tempomat Adaptive Cruise Control (ACC). Nový systém na báze radaru automaticky udržiava zvolenú rýchlosť pri zohľadnení nastaveného bezpečnostného odstupu od vozidla idúceho vpredu. Radarový systém umožňuje aj niektoré ďalšie funkcie: Following Distance Indication (FDI) vizuálne informuje vodiča o vzdialenosti od vozidla idúceho vpredu; Forward Collision Alert (FCA) vizuálnym a akustickým signálom upozorňuje vodiča na bezprostredné nebezpečenstvo kolízie s vozidlom idúcim vpredu a funkcia Collision Imminent Braking (CIB) automaticky spomalí vozidlo, ak hrozí riziko kolízie.

Na testovací okruh som si vybral verziu kombi s označením Sports Tourer s pohonom predných kolies a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Samozrejme vybavenú naftovým agregátom 2.0 BiTurbo CDTI s výkonom 143 kW. Už po prvých prejdených kilometroch ma prekvapil slušný záťah agregátu od naozaj nízkych otáčok už na hranici 1500 min-1. A rovnako aj v tých vysokých. Plynulo pokračujúci, nevädnúci ťah som cítil aj v otáčkach blížiacich sa skoro k červenému pásmu. Vďaka tejto charakteristike som sa chvíľami cítil ako vo vozidle s benzínovým agregátom. Odhlučnenie motora bolo na dobrej úrovni a nemám čo vytknúť ani presnej prevodovke s primeranými dráhami prevodov. Rovnako dobre bol naladený aj podvozok, ktorý sa správal sebaisto a dobre filtroval nerovnosti. Celkovo na mňa Insignia s výkonným motorom 2.0 BiTurbo CDTI urobila veľmi dobrý dojem a myslím si, že vo svojom segmente sa jej bude dariť nepochybne aj naďalej tak dobre ako doteraz.

Poďme sa pozrieť na ceny. Insignia v prevedení 4-dverový sedan s novým naftovým agregátom 2.0 BiTurbo CDTI so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je v ponuke iba vo vyššej výbave Sport a Cosmo s pohonom predných kolies za 30.690 Eur alebo všetkých štyroch kolies za 30.500 Eur (Sport) a 31.350 Eur (Cosmo). U 5-dverovej verzie liftback si treba pripočítať 400 Eur, u verzie kombi Sports Tourer 1400 Eur. Príplatok za 6-stupňovú automatickú prevodovkou činí 1900 Eur. Podrobnejšie informácie s výbavami a ceny aj ostatných špecifikácií nájdete v cenníkoch uvedených nižšie.

Akčný cenník Opel Insignia
Akčný cenník Opel Insignia ST


Text a foto: Jaroslav Čík

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]