Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

magazín
ekológia: Audi A8 hybrid (03/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 28.3.2012;

Audi A8 hybrid, ktoré sa na jar objaví v showroomoch, je jediným európskym plne hybridným modelom v segmente luxusnej triedy a súčasne najúčinnejšou limuzínou luxusnej triedy na svete. Jeho benzínový motor 2.0 TFSI a elektromotor poskytujú spolu systémový výkon 180 kW (245 k). Vlajková loď Audi sa priemerne uspokojí s iba 6,3 litrami benzínu na 100 km.

Pohon

Audi A8 hybrid je koncipované ako tzv. paralelný hybrid, čo je priamočiara koncepcia s vysokou účinnosťou. Jeho spaľovací motor a elektromotor sú umiestnené bezprostredne za sebou a v prípade potreby pracujú spoločne spojené spojkou. Súhrou benzínového motora a elektromotora sa krátkodobo dosahuje maximálny systémový výkon 180 kW (245 k) a maximálny systémový krútiaci moment 480 Nm.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Audi A8 hybrid kombinuje jazdné výkony šesťvalca so spotrebou štvorvalca. Šprint z pokoja na tempo 100 km/h trvá 7,7 sekundy, maximálna rýchlosť je 235 km/h. V kombinovanom cykle merania spotreby podľa metodiky EÚ sa luxusná limuzína uspokojí so 6,3 litra benzínu na 100 km (emisie CO2: 147 gramov na km), čo predstavuje suverénne najlepšiu hodnotu v segmente. Verzia A8 L hybrid má zodpovedajúce hodnoty (všetky údaje sú predbežné) 7,9 sekundy, 228 km/h, 6,4 litra na 100 km a 149 gramov CO2 na km. Palivová nádrž s objemom 75 litrov obidvom verziám zabezpečuje dlhý dojazd.

Benzínový motor 2.0 TFSI s objemom presne 1.984 cm3 dosahuje výkon 155 kW (211 k), jeho maximálny krútiaci moment 350 Nm je k dispozícii v pásme otáčok od 1.500 do 4.200 za minútu. Štvorvalec, ktorý bol päť krát za sebou zvolený za „Motor roka“ (Engine of the year), je vybavený kombináciou priameho vstrekovania benzínu a prepĺňaním turbokompresorom, čo je typické pre filozofiu downsizingu u Audi, podľa ktorej sa objem nahrádza prepĺňaním. Výkon, krútiaci moment motora a účinnosť ďalej zvyšuje Audi valvelift system (AVS), ktorý podľa zaťaženia motora a otáčok mení zdvih nasávacích ventilov v dvoch stupňoch.

Pre použitie v limuzíne Audi A8 hybrid bol motor 2.0 TFSI v niektorých oblastiach prepracovaný. Mechanický pohon pomocných agregátov drážkovaným remeňom odpadol, naradil ho elektrický pohon. Systém sekundárneho vzduchu v hlave valcov zabezpečuje po studenom štarte zvlášť rýchly nábeh katalyzátora výfukových plynov.

Ticho v kabíne: Active Noise Control

Audi A8 hybrid má štandardne systém Active Noise Control (ANC). Tento inovatívny systém eliminuje rušivé zložky hluku motora tým, že cez reproduktory audiosystému privádza do kabíny cielený antizvuk. Táto technológia využíva fyzikálny princíp interferencie. Keď sa prekrývajú dve vlny s rovnakou frekvenciou, ich amplitúdy sa navzájom rušia ak sú ich fázy vzájomne posunuté o 180 stupňov.

zväčšiť obrázok Ako prevodové ústrojenstvo slúži výrazne modifikovaná 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic, ktorá prenáša krútiaci moment motorov na predné kolesá. Namiesto hydrodynamického meniča krútiaceho momentu je v skrini prevodovky uložený prstencový elektromotor, doplnený lamelovou spojkou v olejovom kúpeli. Spojka spája alebo oddeľuje elektromotor a benzínový motor TFSI veľmi presne a jemne.

Komfortná a rýchlo radiaca hybridná prevodovka výrazne prispieva k vysokej účinnosti Audi A8 hybrid, osem prevodových stupňov má široké celkové prevodové rozpätie. Keď je motor 2.0 TFSI vypnutý, elektrické čerpadlo udržiava tlak oleja v hydraulickom systéme a tým zabezpečuje komfortnú funkciu štart-stop.

zväčšiť obrázok Výkonová elektronika, spojená vysokonapäťovým káblom s akumulátorovou batériou a elektromotorom, je umiestnená v motorovom priestore pri prepážke kabíny. Slúži ako menič napätia medzi batériou, dodávajúcou jednosmerný prúd a elektromotorom pracujúcim na striedavý prúd. Inovatívne technológie zabezpečujú kompaktné rozmery a nízku hmotnosť regulačnej elektroniky, ktorá má vlastný okruch kvapalinového chladenia. Výkonová elektronika obsahuje aj menič jednosmerného napätia (DC/DC), ktorý prepája normálnu elektrickú sústavu vozidla s napätím 12 V s vysokonapäťovou sústavou pohonu.

Elektrický pohon tvorí permanentne budený synchrónny elektromotor, ktorý má tri funkcie. Slúži ako motor, spúšťač benzínového motora a pri spomaľovaní ako generátor. Elektromotor s výkonom 40 kW (v prepočte 54 k) a krútiacim momentom 210 Nm má kvapalinové chladenie, prepojené s chladiacou sústavou benzínového motora.

Ako zdroj elektrickej energie slúži lítiovo-iónová akumulátorová batéria, ktorá má hmotnosť iba 38 kilogramov. Batéria je umiestnená v chránenej zóne v batožinovom priestore a má vlastnú skriňu. Akumulátor je zložený zo 72 článkov, pri napätí 266 V má nominálnu kapacitu 1,3 kWh a výkon 39 kW.

Lítiovo-iónová akumulátorová batéria sa chladí vzduchom dvoma spôsobmi. Pri nízkom tepelnom zaťažení ventilátor privádza vzduch z kabíny vozidla do skrine batérie. Keď sa teplota zvýši nad určitú hodnotu, aktivuje sa vlastný chladiaci okruh. Je pripojený do systému klimatizácie vozidla a využíva vlastný výparník. Vďaka tomuto výkonnému aktívnemu chladeniu Audi A8 hybrid prekonáva mnohé konkurenčné hybridné automobily.

Jazdné režimy

Vodič Audi A8 hybrid môže tlačidlom na stredovej konzole a voliacou pákou automatickej prevodovky tiptronic prepínať tri jazdné programy. Režim EV dáva prioritu elektrickému pohonu, program D ovláda obidva motory pre dosiahnutie najvyššej účinnosti a režim S, ako aj manuálny program radenia prevodovky tiptronic sú optimalizované pre športovú jazdu.

Hybridmanager, ktorý je výsledkom vlastného vývoja Audi, je integrovaný v riadiacej jednotke motora 2.0 TFSI, riadi prechody medzi jednotlivými prevádzkovými režimami. Audi A8 môže jazdiť v piatich režimoch pohonu. Môže jazdiť výlučne so spaľovacím motorom, výlučne s elektrickým pohonom alebo v hybridnom režime, okrem toho môže rekuperovať kinetickú energiu pri spomaľovaní a brzdení alebo elektromotorom podporovať spaľovací motor pri akcelerácii (tzv. booster), žiadny európsky konkurent v segmente neposkytuje také široké spektrum.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Keď vozidlo stojí, obidva zdroje pohonu sú deaktivované. V tomto komfortnom režime štart-stop zostáva automatická klimatizácia vozidla v činnosti, jej kompresor poháňa vysokonapäťový elektromotor, v zime funkciu podporuje prídavné kúrenie. Keď vodič uvoľní brzdový pedál, Audi A8 hybrid sa rozbehne, do rýchlosti 100 km/h môže jazdiť s elektrickým pohonom. Pri ustálenej rýchlosti 60 km/h je maximálny dojazd s výlučne elektrickým pohonom tri kilometre, čo stačí pre väčšinu obytných zón. Maximálna rýchlosť 100 km/h s elektrickým pohonom predstavuje špičkovú hodnotu v segmente.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Keď vodič intenzívnejšie stlačí pedál akcelerátora, preberá pohon motor TFSI. V mnohých situáciách riadiaca jednotka trocha zvýši zaťaženie motora aby pracoval v oblasti najnižšej mernej spotreby paliva. Prebytočná energia sa odovzdáva elektromotoru, ktorý funguje ako generátor a dobíja akumulátorovú batériu. Pri prudkej akcelerácii „boost“ pracuje elektromotor spoločne s motorom TFSI, pri úplne zošliapnutom pedále akcelerátora je krátkodobo k dispozícii celý systémový výkon hybridného pohonného agregátu. Vtedy hybridný pohon poskytuje ťažnú silu veľkého neprepĺňaného benzínového motora, no pracuje pritom oveľa efektívnejšie.

Keď vodič uvoľní pedál akcelerátora, elektromotor funguje ako generátor a premieňa kinetickú energiu na elektrickú, ktorou dobíja lítiovo-iónovú akumulátorovú batériu. Benzínový motor TFSI je pri tom väčšinou odpojený od prevodovky a preto neprodukuje nijaké straty. Toto „plachtenie“ je možné do rýchlosti 160 km/h. Keď vodič brzdí iba zľahka, celé spomalenie zabezpečuje iba elektromotor, pri intenzívnejšom brzdení sa paralelne aktivuje hydraulická brzdová sústava. Komplexná regulačná stratégia prispôsobuje proces brzdenia podmienkam jazdy s elektrickým pohonom a rekuperácii energie.

Dokonalá informácia: Indikátory hybridného pohonu

zväčšiť obrázok Audi A8 hybrid využíva koncepciu zobrazovania, ktorá vodičovi názorne indikuje jednotlivé režimy hybridného pohonu. V združenom prístroji je namiesto otáčkomera ako druhý veľký prístroj indikátor výkonu (tzv. powermeter), jeho ručička ukazuje celkový výkon hybridného pohonu na stupnici od 0 do 100 percent. Farebné segmenty so zelenými a oranžovými úsekmi na prvý pohľad signalizujú ako efektívne veľká limuzína momentálne jazdí. Prídavný prístroj vizualizuje stav nabitia lítiovo-iónovej akumulátorovej batérie.

Súčasne indikátor toku energií zobrazuje aktuálnu funkciu a aktívne komponenty hybridného pohonu. Tento indikátor sa dá vyvolať na monitore informačného systému vodiča v združenom prístroji a na monitore MMI. Veľký monitor zobrazuje vo forme stĺpcových grafov priemernú spotrebu a rekuperované množstvo energie v päťminútových intervaloch.

Podvozok

Audi A8 hybrid kombinuje komfort pruženia luxusnej limuzíny so športovými jazdnými vlastnosťami. Väčšina komponentov jeho päťprvkovej prednej nápravy a lichobežníkovej zadnej nápravy s riadenou zbiehavosťou je vyrobená z hliníka. Kotúčové brzdy sú veľkoryso dimenzované, liatinové ventilované kotúče sú spojené kolíkmi s hliníkovými nábojmi, čo je koncepcia používaná pri vysokovýkonných športových automobiloch. Elektronický stabilizačný systém ESC má osobitný športový režim a integruje indikáciu tlaku v pneumatikách.

Pneumatické pruženie adaptive air suspension s regulovanými tlmičmi je súčasťou štandardného vybavenia. Systém mení charakteristiku tlmičov podľa povrchu cesty a spôsobu jazdy, okrem toho prispôsobuje svetlú výšku vozidla v niekoľkých krokoch podľa rýchlosti jazdy a udržiava ju konštantnú bez ohľadu na zaťaženie vozidla. Na želanie Audi dodáva model A8 hybrid s podvozkom adaptive air suspension sport, ktorý má o 10 milimetrov menšiu svetlú výšku a športovejšiu charakteristiku tlmičov.

Pruženie adaptive air suspension je prepojené so systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select. Pomocou neho môže vodič ovplyvňovať aj funkciu manažmentu motora, hybridnej prevodovky a posilňovača riadenia v štyroch stupňoch (comfort, auto, dynamic a individual). Okrem toho sa dajú ovládať aj elektrické napínače bezpečnostných pásov bezpečnostného systému Audi pre sense basic.

Súčasťou sériového vybavenia sú 19-palcové čiastočne leštené disky kolies z ľahkej zliatiny v dizajne turbíny s antracitovou povrchovou úpravou a pneumatikami formátu 255/45 R 19. Ešte väčšiu dynamiku vozidlu dodávajú príplatkové 20-palcové kolesá v desaťlúčovom dizajne s pneumatikami rozmeru 265/40 R 20.

Pre elektrický pohon boli modifikované ďalšie komponenty podvozka. Elektromechanický posilňovač riadenia s variabilným účinkom podľa rýchlosti nahradil pôvodný hydraulický systém. Pretože pri jazde priamym smerom elektromechanický posilňovač nespotrebúva nijakú energiu, prispieva k úspore paliva približne 0,3 litra na 100 km. Riadenie má športovo bezprostredný prevod.

Karoséria

S pohotovostnou hmotnosťou 1.870 kilogramov je Audi A8 hybrid najľahším automobilom vo svojom segmente, využíva celú koncentrovanú kompetenciu Audi v oblasti ľahkej konštrukcie automobilov. Špeciálne komponenty hybridného pohonu a špecifické prvky vybavenia majú spolu hmotnosť iba 130 kilogramov.

Karoséria luxusnej limuzíny je vytvorená technológiou ASF (Audi Space Frame) kompletne z hliníka s výnimkou stredných stĺpikov karosérie, ktoré sú vyrobené z tepelne vytvrdzovanej ocele ultra vysokej pevnosti. Karoséria má hmotnosť iba 231 kilogramov, približne o 40 percent nižšiu ako porovnateľná oceľová konštrukcia. Model A8 L hybrid predĺžený o 13 centimetrov má karosériu iba o 10 kilogramov ťažšiu.

Konštrukcia karosérie ASF priraďuje každému materiálu a každému dielu špeciálnu úlohu. Jednotlivé diely sú spojené uzlovými odliatkami, pretláčané hliníkové profily obopínajú priestor, hliníkové plechy ho uzatvárajú a vystužujú celú konštrukciu. Materiál sa používa iba tam, kde je to nevyhnutné a vždy v konfigurácii presne na mieru.

Karoséria ASF modelu A8 hybrid, za ktorú Audi dostalo „Euro Car Body Award“, celosvetovo najvyššie ocenenie za inovatívnu konštrukciu karosérie, má aj ďalšie prednosti. Je veľmi pevná a poskytuje posádke vynikajúcu ochranu pri nehode, v kabíne sú nainštalované najmodernejšie adaptívne záchytné systémy. Koeficient aerodynamického odporu Audi A8 hybrid je pri obidvoch verziách karosérie iba 0,26 aj vďaka rozsiahlej optimalizácii na podlahe karosérie a v motorovom priestore.

Konštrukcia ASF zabezpečuje aj vysoký akustický komfort a minimálny prenos vibrácií, čo sa prejavuje suverénnym komfortom v kabíne, podporeným akusticky tlmiacim predným oknom. Na želanie Audi montuje aj akusticky tlmiace bočné okná z dvojitého vrstevného skla. Na želanie môžu byť sklá v zadnej časti kabíny stmavené, pri dlhej verzii je k dispozícii aj panoramatické strešné okno.

Dizajn

Exteriér Audi A8 hybrid pôsobí celistvo a homogénne, línia strechy pripomínajúca kupé s výrazne sklonenými zadnými stĺpikmi karosérie vytvára prúdnicovú siluetu. Modelované plochy, vyžarujúce pokoj a prestíž, kontrastujú s ostrými líniami. Luxusná limuzína má dĺžku 5.137 milimetrov, šírku 1.949 milimetrov a výšku 1.460 milimetrov, rázvor je 2.992 milimetrov. Audi A8 L hybrid má dĺžku 5.267 milimetrov, rovnakú šírku 1.949 milimetrov, mierne zväčšenú výšku 1.471 milimetrov a rázvor 3.122 milimetrov.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Veľká, jednodielna maska chladiča Audi A8 hybrid je trojrozmerne modelovaná a bohatá na detaily. Sériové hlavné reflektory zo svietiacich diód využívajú pre všetky svetelné funkcie LED. Dodávajú limuzíne markantný výraz, vynikajúco osvetľujú cestu a majú nízku spotrebu energie. Integrovaný asistenčný systém diaľkových svetiel automaticky prepína medzi diaľkovými a tlmenými svetlami. Aj zadné skupinové svetlá sú vytvorené zo svietiacich diód LED.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Na veku batožinového priestoru a na predných blatníkoch malé nápisy hybrid upozorňujú na inovatívny systém pohonu. Na výber je 11 farieb laku karosérie, exkluzívne pre A8 hybrid je vyhradený metalizovaný odtieň Arktissilber metallic. Kryt motora pod prednou kapotou a kľúčik od vozidla majú špeciálny dizajn.

Interiér

Audi presadzuje pri téme luxus celkom osobitnú filozofiu. Luxus neznamená prebytok ale individuálny, kultivovaný štýl. Výber a remeselné vypracovanie všetkých materiálov v interiéri Audi A8 hybrid je na manufaktúrnej úrovni. Elegantný a vzdušný dizajn interiéru nadväzuje na atletický charakter veľkej limuzíny. Veľký oblúk, tzv. wrap-around obopína kokpit, predná časť prístrojového panelu je vytvarovaná ako jemná vlna.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Predné sedadlá sa dajú elektricky nastavovať v 12 smeroch. Na želanie Audi montuje rozličné alternatívy až po komfortné športové sedadlá. Tieto sedadlá sa dajú ďalej doplniť vnútornou ventiláciou a masážnou funkciou, desať vzduchových komôr masíruje chrbát podľa piatich programov v piatich nastaviteľných stupňoch intenzity.

Ergonómia ovládacích prvkov Audi A8 hybrid je jasne štruktúrovaná a intuitívne zrozumiteľná. Informačný systém vodiča FIS na monitore s uhlopriečkou 7 palcov (17,8 cm) v združenom prístroji zobrazuje všetky dôležité informácie a nastavenia v logickej štruktúre menu. Systém sa ovláda prvkami na multifunkčnom volante. Ako druhý informačný systém slúži MMI s elektricky vysúvaným 8-palcovým (20,3 cm) monitorom. Ovládací terminál MMI s kombinovaným otočnými ovládačom je umiestnený na stredovom tuneli, v optimálnom dosahu pravej ruky vodiča.

Sériová trojzónová automatická klimatizácia umožňuje tiché a bezprievanové vetranie kabíny cez mriežku na hornej ploche prístrojového panelu. Teplota sa dá nezávisle nastavovať v priestore vodiča, spolujazdca vpredu a v zadnej časti kabíny. K dispozícii sú tri režimy (štýly) klimatizácie interiéru. Ďalším štandardným prvkom vybavenia je náladové osvetlenie, umožňujúce umeleckú celkovú inscenáciu interiéru svetelnými diódami LED s vodičmi svetla. Mnohé LED sú dvoj- alebo trojfarebné, pomocou ovládacieho systému MMI môže vodič navoliť a jemne regulovať tri scenáre osvetlenia.

Luxusná: Priestorová ponuka v zadnej časti kabíny

zväčšiť obrázok Predĺžený rázvor zabezpečuje veľkorysé priestorové pomery v zadnej časti kabíny Audi A8 L hybrid. Na želanie Audi montuje dve samostatné sedadlá vzadu s elektrickým nastavovaním a vyhrievaním. Aj tieto sedadlá môžu byť na želanie vybavené ventiláciou a masážnou funkciou, prvky ako priebežná stredová konzola a sklopné stolíky na zadnej strane operadiel predných sedadiel ďalej umocňujú komfort.

Audi dodáva interiér modelu A8 hybrid v rozličných farbách, strop kabíny môže byť v troch farebných odtieňoch. Pri poťahoch sedadiel sú na výber tri kvality kože a kombinácia koža/alcantara. Aj pri dekoračných obkladoch, zložených z dvoch segmentov, sú v programe ušľachtilé materiály. Na prahoch dverí sú hliníkové dekoračné lišty nápismi hybrid, v združenom prístroji je ďalšie logo hybrid. Program Audi exclusive obsahuje mnoho námetov na ďalšiu individualizáciu.

Batožinový priestor Audi A8 hybrid má objem 335 litrov a nízku nakladaciu hranu. Sériovo Audi dodáva špeciálnu päťdielnu súpravu kufrov, ktorá optimálne vypĺňa batožinový priestor. Veko batožinového priestoru sa po odomknutí automaticky otvorí, pri zatváraní pomáha privierací servo-mechanizmus. Na želanie sa dá veko batožinového priestoru ovládať pomocou senzorov pohybom nohy pod zadným nárazníkom.

Asistenčné systémy

zväčšiť obrázok Audi A8 hybrid môže byť na želanie vybavené celou škálou asistenčných systémov, ktoré odbremeňujú vodiča a zvyšujú jeho suverenitu. Systém Audi side assist radarovými senzormi monitoruje priestor za vozidlom a upozorňuje vodiča pri zmene jazdného pruhu na iné vozidlá približujúce sa zozadu v kritickej oblasti. Systém funguje od rýchlosti 30 km/h.

Systém Audi lane assist, ktorý je aktívny od rýchlosti približne 65 km/h, sleduje čiary vodorovného značenia jazdných pruhov na ceste pomocou kamery. Keď má vozidlo tendenciu prejsť cez niektorú čiaru bez zapnutých smerových svetiel, systém upozorní vodiča vibráciou vo volante s nastaviteľnou intenzitou.

Indikácia obmedzenej rýchlosti rozoznáva pomocou kamery dopravné značky obmedzujúce rýchlosť jazdy a zobrazuje ich na displeji FIS a monitore MMI.

Parkovanie výrazne uľahčuje systém Einparkhilfe plus s priestorovými kamerami. Štyri miniatúrne kamery snímajú celé bezprostredné okolie vozidla, procesor skladá ich obraz a zobrazuje ho na monitore v rozličných pohľadoch.

zväčšiť obrázok Asistenčný systém pre jazdu v noci s označovaním rozoznaných chodcov využíva infračervenú termovíznu kameru, reagujúcu na teplotu predmetov. Informácie z kamery sa zobrazujú ako čiernobiely obraz na monitore informačného systému FIS v združenom prístroji, chladnejšie okolie sa zobrazuje tmavé, osoby a zvieratá majú nápadne svetlú farbu. Systém, ktorý má dosah do 300 metrov, rozozná osoby do vzdialenosti približne 100 metrov a zvýrazní ich žltými značkami. V nebezpečnej situácii sú osoby označené červenou farbou, súčasne zaznie výstražný gong.

Prvkom sériového vybavenia Audi A8 hybrid je bezpečnostný systém Audi pre sense basic. Ak senzory stabilizačného systému ESC zaregistrujú kritický stav, riadiaca jednotka podľa situácie aktivuje výstražné svetlá a zavrie bočné okná i strešné okno, okrem toho elektrické napínače napnú predné bezpečnostné pásy a vodiča upozorní výstražný tón. Ak je vozidlo vybavené systémom Audi side assist, pristupuje k tomu funkcia pre sense rear, znižujúca následky nárazu zozadu.

Infotainment

Pre Audi A8 hybrid je k dispozícii atraktívne portfólio prvkov infotainmentu. Ich srdcom je systém MMI Navigation plus. Multimediálny systém high-tech obsahuje pevný disk s kapacitou 60 GB, mechaniku DVD-prehrávača a hlasové ovládanie, ktoré reaguje na celé výrazy. Rýchly grafický procesor vytvára trojrozmerné obrazy v špičkovej kvalite, monitor s uhlopriečkou 8 palcov (20,3 cm) ich zobrazuje vo vysokom rozlíšení v žiarivých farbách.

K systému MMI Navigation plus patrí aj ovládanie MMI touch. Vodič môže zadávať cieľ pre navigáciu alebo telefónne číslo tak, že napíše písmená a číslice (aj symboly z ázijských jazykov) prstom na plôšku citlivú na dotyk. Jeho pohľad pritom môže zostať upretý na cestu, pretože systém každý znak potvrdzuje akusticky.

Systém MMI Navigation plus tesne spolupracuje s ďalšími systémami v Audi A8 hybrid. V predstihu číta trasu jazdy na digitálnej mape a všetky relevantné dáta poskytuje riadiacim jednotkám ďalších systémov, ktoré napríklad ovládajú adaptívne reflektory aby mohli optimálne osvetliť zákruty a križovatky. To isté platí aj pre hybridný pohon. Vďaka tomu môžu jednotlivé systémy svoju funkciu presne prispôsobiť podmienkam.

Súčasťou sériového vybavenia Audi A8 hybrid je Bose Surround Sound System. Digitálny zosilňovač s celkovým výkonom 600 W napája sústavu 14 reproduktorov vrátane subwoofera, jemne vyváženým a súčasne energickým zvukom, založeným na silnom basovom fundamente. Systém dokáže reprodukovať aj stereofónne zdroje signálu v priestorovom zvuku formátu 5.1.

Ako alternatíva high-end pre HiFi-gurmánov je v ponuke Advanced Sound System Bang & Olufsen. Pomocou dvoch multikanálových zosilňovačov s celkovým výkonom 1.400 W napája sústavu 19 reproduktorov s hliníkovými krytmi. V prístrojovom paneli sú namontované dva vysokotónové reproduktory s akustickými šošovkami, ktoré sa pri zapnutí systému automaticky vysunú.

Model A8 L hybrid môže byť na želanie vybavený multimediálnym systémom pre zadnú časť kabíny so samostatným DVD-prehrávačom a hudobným serverom na báze pevného disku.

Na zadnej strane operadiel predných sedadiel sú namontované dva monitory s uhlopriečkou 10,2 palca (26 cm), ktoré môžu zobrazovať rozdielne obsahy. Zvuk sa prenáša prostredníctvom audiosystému alebo dvoch bezdrôtových slúchadiel pripojených cez Bluetooth. Ponuku komponentov infotainmentu dopĺňa tuner na príjem digitálneho rozhlasového vysielania DAB+ a digitálny televízny tuner DVB-T.

Audi connect

Pojem Audi connect zahŕňa všetky aplikácie a hardvér, ktoré spájajú automobily Audi s majiteľom, internetom, infraštruktúrou a inými vozidlami. Základ tvorí Bluetooth-Autotelefon online ako doplnkový komponent k systému MMI Navigation plus. Prostredníctvom modulu UMTS vytvára mobilné pripojenie na internet. Cez integrovaný hotspot WLAN si môžu spolujazdci pripojiť až 8 mobilných koncových zariadení.

Systém Bluetooth-Autotelefon online sa ovláda pomocou terminálu MMI Navigation plus, multifunkčného volantu alebo hlasového ovládania. Prenos dát sa uskutočňuje s rýchlosťou do 7,2 MB za sekundu kódovane cez anténu na streche vozidla. Keď sa Audi A8 hybrid pohybuje mimo siete UMTS, systém sa automaticky prepína na prenosový štandard EDGE.

Vodičovi Bluetooth-Autotelefon online prináša do kokpitu Audi A8 hybrid špecifické internetové služby. Siahajú od navigácie s využitím obrázkov Google Earth cez vyhľadávanie zvláštnych cieľov pre navigáciu cez Google pomocou hlasového ovládania a Google Street View až po telematické služby Audi Verkehrsinformationen online, ktoré poskytujú presný, detailne diferencovaný obraz hustoty premávky na trase k zvolenému cieľu.

Trh

Audi A8 hybrid sa začne predávať v máji v Nemecku a v ďalších európskych štátoch v základnej verzii, dlhá verzia A8 L hybrid bude nasledovať trocha neskôr. Veľký podiel produkcie je určený pre exportné trhy, predovšetkým Čínu.

Väčšina budúcich zákazníkov Audi A8 hybrid sú relatívne mladí ľudia s vysokým vzdelaním, ktorí majú vysoký príjem. Pestujú kozmopolitický, otvorený spôsob života s vyhranenými kultúrnymi záujmami a snažia sa svoj ekonomický úspech uviesť do súladu s environmentálnou zodpovednosťou.

Zdroj: Andrej Gerstner, Marketing & PR Manager, Porsche Slovakia, spol. s r.o.

  

[ Späť na ekológia | Zoznam sekcií ]