Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Nový Hyundai i30 v Nošoviciach (02/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: j. čík, 16.03.2012;

29. február nebol výnimočný iba tým, že vďaka nemu mal tento rok o jeden deň naviac, ale výnimočný bol aj pre automobilku Hyundai. V tento deň sa totižto slovenským novinárom predstavila nová generácia veľmi úspešného modelu i30 priamo vo výrobnom závode Hyundai u našich susedov, na severe Čiech v Nošoviciach. A my sme tam samozrejme nechýbali.
______________________________________________________________________________________________

Po príchode do fabriky v priemyslenej zóne Nošovice, ktorá sa nachádza neďaleko Frýdka-Místka v tesnej blízkosti známeho českého pivovaru Radegast, sme sa vďaka menšiemu meškaniu z dôvodu poruchy nášho autobusu ihneď presunuli na testovaciu dráhu priamo v areáli. Museli sme totižto využiť jediný voľný čas, počas ktorého majú zamestnanci obedňajšiu prestávku a dráha je tak voľná. Po krátkom teoretickom oboznámení s okruhom plným rôznych druhov nerovností a zákrut nám na samotné testovanie zostalo iba necelých 20 minút. K dispozícii boli pripravené štyri verzie novej i30-tky, dve benzínové motorizácie 1.4 a 1.6 a dve naftové 1.4 CRDi a 1.6 CRDi, dve s manuálnou a dve s automatickou prevodovkou. Pozvaných novinárov bolo oveľa viac, času málo, takže mne sa podarilo absolvovať za volantom iba jednu skúšobnú jazdu s naftovou verziou 1.6 CRDi s výkonom 94 kW a automatickou 6-stupňovou prevodovkou.

Hyundai i30 jazdy


Na podrobnejšie dojmy by to chcelo viac času, ale aj počas chvíle strávenej za volantom môžem jednoznačne povedať, že nový Hyundai i30 urobil výrazný skok dopredu. Interiér pôsobí elegantne, ale hlavne priestranne, na palubnej doske s kvalitným spracovaním nechýbajú mäkčené plasty. Novinkou je 6-stupňová automatická prevodovka s možnosťou sekvenčného radenia, ktorá nahradila staršiu 4-stupňovú z predchádzajúcej generácie i30. Nie je síce tak rýchla ako sú dvojspojkové prevodovky napr. od VW, ale jej chod je plynulý a viac rýchlostí sa odrazí aj na úspornejšej prevádzke. Mimochodom spomínaná dvojspojková prevodovka sa má do výrobného programu modelu i30 zaradiť pravdepodobne v roku 2013. Ale podľa môjho názoru, keď sa nebavím o veľmi vydarenom dynamickom dizajne karosérie, najvačší skok zaznamenal asi podvozok. Oveľa lepšie tlmí nerovnosti na nekvalitnej vozovke aj vďaka 4-prvkovej zadnej náprave prevzatej z modelu i40, ktorá v tomto segmente nie je vôbec bežná. Mal som sa možnosť odviezť aj v i30-tke s naftovým agregátom 1.4 CRDi, ale len ako spolujazdec. Hluk motora bol primeraný k triede, rovnako ako v silnejšej 1.6 CRDi.

Hyundai i30
Nový Hyundai i30 ponúka oproti predchádzajúcej generácii množstvo nových prvkov a niektoré z nich sú dokonca typické až u vyšších tried automobilov ako napríklad:
- xenónové hlavné svetlá so systémom AFLS (Adaptive Front Lighting System), ktoré natáčajú svetelný lúč podľa otáčania volantu
- štýlové LED denné svietenie už od prvého stupňa výbavy v štandarde
- elektricky ovládané zrkadlá s osvetlením dverí a priestoru pred nimi na strane vodiča i spolujazdca pri nastupovaní
- kľučky dverí s vstavaným osvetlením, aktivovaným pri odomykaní a otváraní auta
- panoramatickú otvárateľnú trojdielnu sklenenú strechu
- prístrojovú dosku typu TFT, poskytujúcu vodičovi informácie s vysokým jasom a rozlíšiteľnosťou
- riadenie "flex STEER", umožňujúce zvoliť si individuálne úroveň tuhosti riadenia: Normal, Comfort a Sport
- navigáciu so 7" dotykovou obrazovkou, na ktorú sa automaticky premieta aj obraz zadnej parkovacej kamery pri zaradení spiatočky
- štart pomocou tlačidla a tzv "chytrého kľúča" (smart key),
- elektrickú parkovaciu brzdu s tlačidlom na centrálnej konzole
- kolenný airbag vodiča
- dvojzónovú automatickú klimatizáciu



Nový Hyundai i30 sa bude vyrábať so šiestimi rôznymi motormi: tromi benzínovými 1,4 i (73 kW), 1,6 i (88 kW) a 1,6 GDI (99 kw) a tromi naftovými 1,4 CRDi (66 kw), 1,6 CRDi VGT (81 kw) a 1,6 CRDi VGT (94 kW). Prevodovky môžu byť u všetkých motorizácií manuálne 6-rýchlostné, u benzínových aj dieselových motorov s objemom 1,6 litra môže byť použitá 6-rýchlostná automatická prevodovka.

Spotreba paliva bude rovnako ako emisie CO2 patriť k absolútne najlepším vo svojom segmente, napríklad emisie CO2 sa u najsilnejšieho dieselového motora s výkonom 128 koní pohybujú pod 100g na jeden kilometer jazdy, čo je v tejto kategórii absolútne ojedinelý výsledok.

Základné rozmery nového modelu Hyundai i30:
Dĺžka 4.300 mm (+20 mm oproti predchádzajúcej generácii i30), šírka 1.780 mm (+5 mm), výška 1.470 mm (-10 mm), rázvor náprav 2.650 mm. Základný batožinový priestor narástol oproti predchodcovi na 378 litrov (+38 litrov), ktorý je sklopením zadných sedadiel možné zväčšiť až na 1.316 litrov s ideálne rovnou podlahou.

Výrobný závod Hyundai Nošovice
Poďme si povedať zopár faktov o výrobnom závode Hyundai v Nošoviciach, ktorý je vďaka investícii 1,12 miliardy Euro doposiaľ najväčšou investíciou v ČR. Všetko sa začalo 18-teho mája v roku 2006 podpisom investičnej zmluvy. Necelý rok na to dňa 18.4.2007 sa vztýčil prvý pilier stavby a slávnostné zahájenie nasledovalo pár dní na to, presne 25.4.2007. V neuveriteľne krátkom čase, už po 9 mesiacoch od začiatku výstavby, v decembri 2007 bola spustená skúšobná prevádzka a 3. marca 2008 bola zahájená sériová výroba. Ďaľšími významnými míľníkmi bolo spustenie druhej smeny 7.9.2009 a o dva roky neskôr 19.9.2011 tretej smeny. Kapacita produkcie je momentálne 300.000 vozidiel ročne.

Výrobný závod sa nachádza na ploche s rozlohou 200 ha, ktorá je celá majetkom českej firmy Hyundai Motor Manufacturing Czech, s.r.o., vlastnená kórejskými majiteľmi. Zastavaná plocha je však iba 28,3 ha, ktorá bola v roku 2011 zväčšená výstavbou prevodovkárne. Tá dodáva manuálne prevodovky (s ročnou produkciou 500.000 ks) okrem domáceho závodu aj pre sesterký závod Kia do Žiliny a do HMMR v Rusku. V prípade potreby navýšenia výroby je tak k dispozícii miesto na postavenie rovnako veľkej továrne. Zatiaľ však o ničom takom Hyundai neuvažuje.

Produkcia automobilov v Nošoviciach má výrazný vplyv na zamestnanosť v ostravskom regióne. K 7.2.2012 Hyundai zamestnával 3450 zamestnancov, medzi ktorými nechýba značná časť žien. Konkrétne ide o 3298 Čechov, 87 Slovákov, 28 Poliakov, 24 Kórejcov a 13 zamestnancov je z ostatných krajín. Spoločne so 7500 zamestnancami všetkých subdodávateľov vytvorí projekt Hyundai v ČR 11.000 pracovných miest.

Hyundai pri výstavbe továrne bral ohľad aj na životné prostredie. Pri výstavbe bolo presadených 1165 stromov do areálu továrne a okolie chráni aj 3 až 5 metrová protihluková stena. Ekologické riešenie je aj umiestnenie subdodávateľov (MOBIS a DYMOS) priamo do areálu fabriky, ktorých výrobné haly sú prepojené krytými mostami s montážnymi halami Hyundai. Odpadá tak každodenná doprava nákladnými vozidlami ako je to v sesterskom závode Kia v Tepličke pri Žiline. Výrobný závod sa môže pochváliť aj vlastnou čističkou odpadových vôd.

Po skončení prezentácie nás tlačový hovorca a riaditeľ oddelenia vonkajších vzťahov Hyundai Motor Manufacturing Czech, s.r.o., pán Petr Vaněk, zobral na exkurziu po výrobnom závode. Tú sme začali v lisovni, kde bolo nesmierne zaujímavé vidieť ako sa zo zvitkov plechov rodia diely karosérie modelov i30, ix20 či ix35. Na druhom konci haly sa nachádza zvarovňa, kde sme však kvôli technickej odstávke nemohli vidieť moderných zváracích robotov v akcii. Odtiaľto sa vozidlá presúvajú nadzemným krytým tunelom do lakovne, ktorú sme ale taktiež kvôli odstávke vynechali. Z lakovne sa rovnakým spôsobom už nalakované karosérie presúvajú do haly s finálnou montážou, kde sa do nich inštalujú palubné dosky, zasklenie, nápravy, motor s prevodovkou a všetko ostatné čo treba, aby sa nich stali hotové vozidlá pripravené na presun k dílerom a následne k budúcim zákazníkom.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Text: Jaroslav Čík
Foto: Jaroslav Čík, Hyundai

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]