Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Chevrolet Aveo 1.4 16V LTZ (01/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 01.03.2012;

Importér vozidiel Chevrolet pre Slovenskú republiku, spoločnosť GM Southeast Europe Kft., organizačná zložka, nám na test poskytol novinku, nový Chevrolet Aveo v 5-dverovej verzii s benzínovým agregátom 1.4 16V v najvyššej výbave LTZ.
testoval Jaroslav Čík




Mestský dravec

Chevrolet Aveo začal písať svoju históriu v roku 2004, kedy sa na trh dostala prvá generácia s typovým označením T200. Na našom trhu sa však tento model predával do roku 2006 pod názvom Kalos. Toto označenie nadväzovalo na rovnomenný model vyrábaný pod značkou Daewoo v rokoch 2003 až 2004. V roku 2008 sa Aveo podrobilo výraznejšiemu faceliftu (označenie T250) a na našom trhu sa predáva aj naďalej súbežne s novou generáciou. Okrem 5-dverového hatchbacku bola v ponuke aj 3-dverová verzia hatchback a 4-dverový sedan. Poďme ale pekne naspäť. Nové Aveo s typovým označením T300 na náš trh prišlo v júni minulého roku a mne sa v 5-dverovom prevedení dostalo do rúk práve teraz, tak sa poďme na neho pozrieť podrobnejšie.

Exteriér
zväčšiť obrázok Nové Aveo je obdarené agresívnym a sebavedomým vzhľadom z každého uhla pohľadu. S predchádzajúcou generáciou nemá nič spoločné a celkovo pôsobí dospelejšie a robustnejšie. A nie je to len zdanie, nové Aveo narástlo do všetkých strán. Dĺžka narástla na hodnotu 4039 mm (+119 mm), šírka je 1735 mm (+55 mm), výška 1517 mm (+12 mm) a rázvor 2525 mm (+ 45 mm).

Prednú časť tvorí veľká, dvojdielna maska chladiča s trochu splývajúcim logom značky na priečke uprostred. Chromované orámovanie masky prezrádza vyšší stupeň výbavy LTZ. Kľúčovým prvkom dizajnu nového Avea sú ale hlavne dvojité kruhové reflektory osadené v čiernych tubusoch s chromovaným orámovaním, ktoré vozidlu dodávajú dravý športový výraz. Takisto zaujme aj predná kapota s výraznými hranami na bokoch plynule nadväzujúcich na predné stĺpiky či výrazne sklonené predné sklo, ktoré dotvára dynamický profil karosérie.

zväčšiť obrázok Pri bočnom pohľade Aveo vytvára vďaka nenápadne schovaným kľučkám zadných dverí v ráme okna dojem 3-dverového hatchbacku. Športového ducha umocňuje výrazný stúpajúci prelis prechádzajúci cez predné a zadné bočné dvere smerom dozadu, výrazné lemy blatníkov a taktiež paralelne stúpajúca horná hrana od predného blatníka, cez bočné dvere až dozadu.

Na zadnej časti zaujmú rovnako netradičné zadné koncové svetlá s dvoma samostatnými kruhmi s chromovaným orámovaním. Priznám sa, že na rozdiel od predných reflektorov ma až tak nenadchli. Vďaka tmavému plastovému podkladu pôsobia trocha "hračkársky". Zaujímavým dizajnovým prvkom je nepochybne aj sklo piatych dverí zaoblené do vonkajších rokov. Dynamický štýl umocňuje aj zadný strešný spojler na piatych dverách lakovaný vo farbe karosérie. Tá nesie označenie modrá Borocay, a musím uznať, že novému Aveu mimoriadne pristane.

Interiér
zväčšiť obrázok Rovnako ako na zovňajšku Avea, tak ani v kabíne nezostalo nič rovnaké s predchodcom. Nový interiér pôsobí oveľa kvalitnejšie a hodnotnejšie. Elegantná dvojfarebná palubná doska z tvrdých, ale príjemných plastov plynulo prechádza do obkladov dverí. Strednú časť tvoria plasty s plastickou trojrozmernou štruktúrou povrchu sivej farby s nízkym leskom, ostatné plasty sú klasicky čierne. Zaujímavým dizajnovým prvkom sú výrazné kruhové výduchy klimatizácie po stranách palubnej dosky. Nepochybne najzaujímavejším prvkom, ktorý na seba ihneď upúta je však prístrojový panel inšpirovaný motocyklom. Skladá sa z kruhového otáčkomera so štítom a digitálneho displeja s rýchlomerom s ľadovo modrým podsvietením (rovnako tak na všetkých ostatných displejoch), ktorého zhora a zdola lemujú okrúhle otvory s kontrolnými ukazovateľmi. Musím pochváliť dizajnérov za odvážny nápad, no celkovo na mňa toto prevedenie nezapôsobilo. Síce je panel prehľadný a displej na slnku dobre čitateľný, ale kvôli lacno vyzerajúcemu podkladu a ručičke otáčkomera ma nepresvedčil.

zväčšiť obrázok To však ale vôbec neplatí o kvalitnom 3-ramennom volante s koženým čalúnením so strieborne lakovaným dekorom a ovládaním tempomatu s obmedzovačom na jednej a audiosystému na druhej strane. Rovnaký alebo veľmi podobný totižto nájdeme aj v drahších koncernových modeloch ako je Cruze, či Opel Astra, Insignia a pod., čím nové Aveo len získava.

Na obkladoch stredovej konzoly sú takisto použité dve rôzne farby. Na hornej časti okolo výduchov klimatizácie a panelu autorádia s CD a MP3 prehrávačom je obklad lakovaný tmavosivým štruktúrovaným vzorom a dole strieborne lakovaný panel ovládačov manuálnej klimatizácie. Z hľadiska ergonómie tu nemám čo vytknúť, ovládače sú po ruke a prehľadne umiestnené. Rovnako aj chod tlačidiel a otočných ovládačov nevykazujú žiadnu vôľu. Jediné, čo ale musím vytknúť je nastavovanie hlasitosti autorádia. Tá sa pridáva po jednotkách a maximálna hodnota je vyše šesťdesiat, takže keď som chcel dať hlasnejšie rádio, dosť som sa "narobil". So spomínaným audiosystémom spolupracuje USB port umiestnený v hornej odkladacej schránke pred spolujazdcom. Rovnako tak aj handsfree systém so systémom Bluetooth, štandardne dodávaný už od druhého stupňa výbavy.

Nové Aveo disponuje aj množstvom odkladacích priestorov. Po stranách stredovej konzoly sú k dispozícii veľké odkladacie dutiny napr. na odloženie mobilného telefónu a iných menších predmetov. Na ďalšie predmety ako doklady či peňaženku je priestor v hornej a rovnako aj spodnej časti konzoly. Pred spolujazdcom vpredu je okrem spodnej odkladacej schránky, ďalšia zatváracia schránka hore. Nechýbajú tu ani držiaky na nápoje, dva vpredu a jeden v zadnej časti pre posádku vzadu. Praktická je aj zásuvka na odkladanie väčších predmetov pod sedadlom spolujazdca.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Interiér je na svoju triedu veľmi priestranný. Stredová konzola neprekáža kolenám vodiča ani spolujazdca vpredu a dostatok miesta je aj nad hlavou. Sedadlá sú pohodlné s primeraným bočným vedením. Vodičove sedadlo má naviac výškové nastavenie a sklopnú lakťovú opierku. Tá ale odo mňa pochvalu nedostane. Pri radení rýchlostí zavadzala, bola dosť vysoko a neprirodzene blízko tela. Posed na zadných sedadlách je rovnako dobrý. Vďaka skoro rovnej línii strechy vzadu je miesta nad hlavou viac než dostatok, a dosť je ho aj pre nohy vďaka vykrojeniu zadnej časti predných operadiel. Nepochválim opäť lakťové opierky, tentokrát v zadných dverách, ktoré sú veľmi úzke a udržať na nich lakeť je umenie. Zadné operadlá sú delené a umožňujú tak prevoz dlhšej alebo objemnejšej batožiny.

Batožinový priestor má v základnom prevedení udávaný objem 290 litrov, čo ho radí na špicu v segmente. Pravdepodobne je to však hodnota aj spolu s dvojitým dnom, ktoré sa dá jednoducho ostrániť presunutím krytu podlahy o pozíciu nižšie. Vtedy ale pri sklopení zadných operadiel vznikne značný odskok . S krytom podlahy v hornej polohe však vznikne takmer rovina. Po sklopení zadných operadiel sa objem batožinového priestoru zväčší na 653 litrov (po líniu zadných okien).

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Pod kapotou testovaného Avea bola umiestnená stredná benzínová motorizácia z ponuky, benzínový agregát s objemom 1,4 litra s výkonom 74 kW (100 koní) vybavený 16-ventilovou technikou, dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valcov (2xOHC) a variabilným časovaním ventilov. Okrem neho je k dispozícii aj menší benzínový agregát 1.2 16V (51 a 63 kW) a naopak silnejší s objemom 1.6 (85 kW), novinkou je aj naftová motorizácia 1.3D SDE (56 a 71 kW). Tabuľkové údaje prezrádzajú, že maximálny výkon dosahuje pri 6000 ot./min a disponuje maximálnym krútiacim momentom 130 Nm pri 4000 ot./min. Výkon motora nastupuje celkom lineárne a pocitovo som nenašiel ani vo vyšších otáčkach nejaký bod, pri ktorom by ma zatlačilo do sedadla. Odhlučnenie od motora je na priemernej úrovni.

Počas týždňa som s novým Aveom prešiel 460 km po cestách v meste, mimo neho, ale vyskúšal som aj diaľnicu. Celková priemerná spotreba podľa palubného počítača bola 7,4 litra na 100 km, čo je vzhľadom na veľkosť auta výsledok pod moje očakávania. Plynulou jazdou na 30 km dlhej trase z Pezinka do Bratislavy a následne cez mestský diaľničný obchvat do Karlovej Vsi mi palubný počítač ukázal spotrebu 6,7 l/100 km. Na testovacej diaľničnej trase z Bratislavy do Lozorna a spať rýchlosťou 130 km/h so zapnutým tempomatom zobrazil palubný počítač dosť vysokú spotrebu 8,7 litra na 100 km. Na nie príliš priaznivom výsledku sa nepochybne podielali aj širšie 16" pneumatiky, ktoré sa bežne používajú v o triedu vyššom segmente.

zväčšiť obrázok S agregátom spolupracuje 5-stupňová manuálna prevodovka, no hlavne na diaľnici by som prijal kľudne aj šiesty prevodový stupeň. Odrazilo by sa to na nižšej spotrebe a nižšom hluku. Naopak v meste som pri plynulej jazde 50-tkou bez problémov išiel na "päťke". Dráhy su celkom presné, chod ľahký, ale dorazy dosť gumové. Zaujímavo je aj vyriešená radiaca páka, ktorej hlavica je netradične potiahnutá gumou. Musím povedať, že mi kožený poťah vôbec nechýbal a guma bola prekvapivo celom príjemná na dotyk.

V nasledujúcej tabuľke sú uvedené údaje otáčok motora z otáčkomera pri rôznych rýchlostiach (podľa rýchlomera):

50 km/h 4. stupeň 1800 ot./min.
50 km/h 5. stupeň 1500 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 2500 ot./min.
110 km/h 5. stupeň 3100 ot./min.
130 km/h 5. stupeň 3800 ot./min.

Podvozok a riadenie
zväčšiť obrázok Prednú nápravu tvorí zavesenie MacPherson s vinutými pružinami, plynovokvapalinovými tlmičmi a priečnym skrutným stabilizátorom. Vzadu sú použité vlečené ramená spojené torznou priečkou s profilom v tvare V a dvojitým plášťom, vinuté pružiny a plynokvapalinové tlmiče.

Podvozok veľmi dobre tlmí bežné nerovnosti na našich cestách. Nepríjemné nárazy do interiéru sa dostavia až pri prejazde veľkých výmolov alebo nerovností. Slušne je na tom aj odhlučnenie od vozovky. Nové Aveo dobre drží stopu aj pri rýchlejších prejazdoch zákrutami. Pri extrémnejšej jazde keď začne vozidlo vynášať von zo zákruty, včas zasiahne stabilizačný systém, u Chevroletu nazývaný ESC. K dobrej stabilite napomáhajú aj 16" pneumatiky rozmeru 205/55 R 16 obuté na diskoch z ľahkých zliatin. O celkom presné riadenie sa stará progresívny posilovač, ktorý vo vyšších rýchlostiach dostatočne stuhne, naopak v meste umožní ľahké manévrovanie. Brzdy podávajú dobrý výkon, nie sú ostré a ich nástup je primeraný.

Bezpečnosť
zväčšiť obrázok Nové Aveo ponúka vysokú mieru bezpečnosti už v základnej výbave, ktorá obsahuje systémy ako ABS s rozdeľovačom brzdnej sily EBD, protipreklzový systém TCS a stabilizačný systém ESC. Rozbiehanie do kopca je jednoduchšie vďaka sériovému asistentu rozjazdu do kopca HSA. V prípade nárazu sú pre pasažierov k dispozícii predné, bočné a okenné airbagy vpredu aj vzadu. Na zadných sedadlách nechýbajú úchyty ISOFIX pre detské sedačky.

otvoriť test Euro NCAP Nový Chevrolet Aveo prešiel testami bezpečnosti Euro NCAP v minulom roku a obstál vynikajúco. Za ochranu pasažierov si zaslúžil hodnotenie 95 %, ochranu detí 87 %, ochranu chodcov 54 % a bezpečnostné systémy 93 %. Celkovo tak získal plný počet päť hviezdičiek a v minulom roku sa stal vo svojom segmente najbezpečnejším testovaným automobilom.


Obstarávacia cena (spracované dňa 25.01.2012)

Najnižšia cena:
Aveo 1.2 16V LS
8.590 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Aveo 1.4 16V LTZ
11.090 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Aveo 1.4 16V LTZ
11.440 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný systém ESC s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HSA, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, aktívne predné opierky hlavy, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 5x hlavová opierka, lakťová opierka sedadla vodiča, delené a sklopné zadné sedadlá, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia a tempomatu, manuálna klimatizácia, palubný počítač, tempomat, obmedzovač rýchlosti, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný farebný LCD displej, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port, Bluetooth pripojenie, dvojité dno batožinového priestoru, automatické v vypínanie svetlometov
Exteriér:
nárazníky a kľučky dverí vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, disky z ľahkých zliatin 15“, pneumatiky 205/55 R 16, parkovací asistent vzadu, predné hmlové svetlá, chrómované lemovanie okien, chrómované lemovanmie predných a zadných svetlometov
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 350 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 25.01.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Do porovnania by sa hodili aj modely Fiat Punto Evo, Peugeot 207, Renault Clio, Škoda Fabia alebo Hyundai i20. Zámerne som ich však nevybral, nakoľko sú už na trhu dlhšie a chystajú sa nich generačné obmeny. Konkurenciou je aj Mazda 2, ktorá má v ponuke výkonovo slabší motor. Volkswagen Polo zasa pri dovybavení na testovaný model vychádza cenovo o dosť vyššie.

CHEVROLET Aveo
Značka / model Chevrolet Aveo Kia Rio Ford Fiesta Toyota Yaris
Motor 1.4 16V 1.4 CVVT 1.4 Duratec 16V 1.33 Dual VVT-i
Stupeň výbavy LTZ EX Titanium X Active
Zdvihový objem motora 1398 1396 1388 1329
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie nie nie nie nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 74/6000 80/6300 71/5750 73/6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 130/4000 137/4200 125/4200 125/4000
Prevodovka manuálna
5-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
5-stupňová
manuálna
6-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 174 183 175 175
Zrýchlenie (s) 12,2 11,5 12,2 11,7
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,9 5,3 5,8 5,4
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1083 1041 1705 1025
Dĺžka (mm) 4039 4045 3950 3885
Šírka (mm) 1735 1720 1722 1695
Výška (mm) 1517 1455 1481 1510
Rázvor (mm) 2525 2570 2489 2510
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru základný/sklopené zadné sedadlá (l/VDA) 290/653 288/923 281/965 286/768
Záruka 5 rokov alebo 120.000 km 7 rokov 4 roky alebo 100.000 km 5 rokov alebo 160.000 km *
Cena modelu bez príplatkov (€) 11.990 12.390 11.490 12.790
Akčná cena (€) 11.090 12.160 - 11.990
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 11.440 13.695 11.955 12.779
* za príplatok

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • KIA Rio
    nemá (výrobca neponúka)
    obmedzovač rýchlosti, automatické zapínanie svetiel
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    alarm, el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, kožou potiahnutú hlavicu radiacej páky

  • FORD Fiesta
    nemá (výrobca neponúka)
    asistent rozjazdu do kopca, obmedzovač rýchlosti, el. ovládané zadné okná, 16" kolesá (Fiesta má 15"), automatické zapínanie svetiel
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    automatickú klimatizáciu, kolenný airbag vodiča

  • TOYOTA Yaris
    nemá (výrobca neponúka)
    tempomat, obmedzovač rýchlosti, lakťovú opierku sedadla vodiča, vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, predné hmlové svetlá, automatické zapínanie svetiel, 16" kolesá (Yaris má 15")
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    kolenný airbag vodiča, 6.1" dotykový displej, zadnú parkovaciu kameru, koženú hlavicu radiacej páky
    akčná ponuka: komplety zimných kolies (zliatinové kolesá + zimné pneu)


    Záverečné hodnotenie
    Z nového Avea sa stal plnohodnotný model, ktorý skoro v ničom nezaostáva za svojimi európskymi konkurentmi. Disponuje dravým a dynamickým dizajnom a rovnako vydarený je aj interiér. Aj keď prístrojový panel prebratý z motorky nebude asi tou najlepšou voľbou pre konzervatívnejšie založených zákazníkov, mladší vodiči by nemali mať nič proti. Aveo disponuje mimoriadne priestranným interiérom v rámci svojej triedy, dobrým radením a komfortným podvozkom. Mínusom je vyššia spotreba nie príliš dravého benzínové agregátu. Pri konkurenčnom porovnaní obstojí veľmi dobre vďaka bohatej štandardnej výbave a rozumnej cene.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Redakčný test: Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ (09/2011)
    Redakčný test: Chevrolet Orlando 2.0 VCDi LTZ (06/2011)
    Redakčný test: Chevrolet Cruze 2.0 VCDi LT (01/2010)

    Dňa: 01.03.2012
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

  •   

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]