Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
technika: Renault spustil produkciu motora Energy dCi130 (06/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 7.6.2011;

Motor Aliancie vytvorený pre európske automobily Renault a Nissan strednej triedy (C-segment)
Motor Energy dCi 130 bol vyvinutý Alianciou Renault-Nissan, tak ako terajšie motory 2,0 dCi a V6 dCi a budúce TCe 90 a TCe 115. Cez túto spoluprácu boli Renault a Nissan schopní zdieľať náklady a znížiť investície, aby celkovo ušetrili 230 miliónov Eur.

zväčšiť obrázok Aliancia zakladala na expertíze Renaultu vo vyvíjaní dieselových motorov. Energy dCi 130 bol navrhnutý v Rueil-Malmaisone tímom pod vedením Jacquesa Prosta, Senior Vice-Prezidenta pre vývoj motorov Skupiny. Pre Alianciu vyvinul Renault motor šitý pre potreby európskeho trhu, teda dynamický diesel s veľkorysým krútiacim momentom a radom technológií, so zníženou spotrebou paliva a emisií CO2, pričom oba parametre sú veľmi nízke na motor s takýmto výkonom.

Aliancia si taktiež zvolila práve Renault aby postavil tento motor preto, aby mohla Skupina vyťažiť z expertízy Renaultu v oblasti produkcie vysoko technologicky náročných dieselových agregátov. Nový motor je vyrábaný výlučne fabrikou Renault-Cléon v Normandii. Rozhodnutie vyrábať motor v jedinej fabrike pre obe skupiny prinesie výhody masovej produkcie. Od roku 2012 by mali Renault a Nissan odoberať rovnaké množstvo týchto pohonných jednotiek. Od budúceho roku bude fabrika schopná vyprodukovať až 150 000 motorov Energy dCi 130 ročne. Táto maximálna kapacita sa bude počas nasledujúcich rokov zvyšovať.

Nový motor je určený pre automobily strednej triedy (C segmentu) Renaultu a Nissanu. V Renaulte bude dostupný najprv pre Scénic a následne Mégane, pričom neskôr sa ponuka rozšíri aj na ďalšie modely.

Motor Energy dCi 130: prvý reprezentant novej generácie spaľovacích motorov Aliancie
Nový Energy 130 dCi, prvý z rodiny „Energy,“ postupne nahradí starú jednotku 1,9 dCi 130 (typ F9Q). Vyžaruje z neho kvalita a excelencia dizajnu. Nová rodina motorov bude zastrešovať aj dieselové aj benzínové motory, kombinujúc výkon, radosť z jazdy a nízku spotrebu pohonných hmôt s ohľaduplnosťou k životnému prostrediu. Tieto motory budú obsahovať nové technológie, ktoré sú pre tento segment nevídané.

Renault si dal potvrdiť 15 patentov ako súčasť vývoja nového motoru Energy dCi 130. Ako výsledok týchto nových technológií je motor mimoriadne životaschopný, s výkonom 96 kW / 130 koní a 320 Nm krútiaceho momentu. Zároveň sú však spotreba paliva a emisie o 20% nižšie, ako tomu bolo u jeho predchodcu.

S týmito inováciami budú aj Mégane, aj Scénic nositeľmi označenia eco2, ktorý je teraz postavený na ešte prísnejších kritériách. Scénic tak vypúšťa len 117g CO2/km, čím sa dostal na novú hranicu 120g CO2/km. Energy dCi 130 je prvým motorom Renaultu, ktorý obsahuje Stop&Start systém, spolu so systémom na rekuperáciu brzdnej energie. Taktiež je vybavený inovatívnymi funkciami, ako napríklad nízkotlakový EGR ventil (recirkulácia výfukových plynov) a teplotný manažment.

zväčšiť obrázok Podľa Alice de Bauer, Vice-President, Enviromentálny strategický plán v Renaulte: „Energy dCi 130 ukazuje, že Renault zlepšuje enviromentálne výkony svojich spaľovacích motorov. S týmto motorom budú zákazníci schopní znížiť svoju spotrebu a emisie o 20% v porovnaní so starým motorom.“

Tak ako ostatné motory Renaultu, ako napríklad 2,0 dCi a 2,3 dCi, v súlade s downsizingovou stratégiou Skupiny, nahrádza 1,6 Energy dCi 130 motor s väčším objemom: 1,9 dCi. Downsizing zahŕňa zmenšenie objemu motora za účelom znížiť spotrebu paliva a emisie CO2 pri udržaní si rovnakých výkonov. Energy dCi 130 dodržiava motorovú stratégiu, ktorá má za cieľ urobiť Skupinu lídrom v oblasti nízkych emisií CO2 do roku 2015.

Cieľ Renaultu: byť Európskym lídrom v oblasti nízkych emisií CO2 do roku 2015
Renault sa plánuje stať Európskym lídrom najnižšej spotreby pohonných hmôt a emisií CO2. Preto sa pozerá ďalej, než na zmeny uskutočnené na samotných vozidlách (hmotnosť, odpor vzduchu. pneumatiky, atď.), Renault uplatňuje inovatívnu stratégiu založenú na vývoji čisto elektrických motorov a na prelomových technológiách pre spaľovacie motory a prevodovky. To je základ pre nové motory Energy. Na základe downsizingu novej generácie budú obsahovať najnovšie technológie za účelom ponúknuť najlepšie emisie CO2 a spotrebu paliva spolu s každodennou radosťou z jazdy.

Vďaka týmto inováciám sa priemerné emisie európskeho portfólia Renaultu znížia z dnešných 137 g/km na menej, ako 120 g/km v roku 2013 a potom, s príchodom elektrických motorov, na 100 g/km v roku 2016. Renault sa taktiež zaviazal k zníženiu uhlíkovej stopy o 10% v roku 2013 a o ďalších 10% medzi 2013 a 2016.

Motor vyvinutý inžiniermi Renaultu v Rueil-Malmaison, založený na expertíze Skupiny v oblasti dieselových technológií
Projekt R9M sa začal v roku 2006. Oddelenie vývoja pohonných jednotiek bolo poverené vyrobiť 130 k motor s nízkou spotrebou a emisiami, bez kompromisu na jazdných výkonoch.

Celkom nový motor:
Inžinieri sa rozhodli postupne vyradiť motor F9Q (1,9 dCi 130) z obehu od roku 2011. Tento motor už dosiahol svoj maximálny potenciál vylepšení s prechodom na normu Euro 5. Ďalšie štúdie optimalizácie na zníženie spotreby paliva, a konkrétne emisií, by boli komplexnejšie, a vyžadovali by dlhodobo vyššie investície, ako keby sa začalo odznova s novým motorom.

Renault sa rozhodol vyvinúť nový motor. Z 274 súčiastok tvoriacich tento motor, je 75% nových. Toto umožnilo tímu inžinierov zabudovať pokročilé technológie hneď od začiatku. Tieto technológie zaručujú motoru spoľahlivosť a drasticky znižujú spotrebu a emisie.

Podľa Erica Blancharda, Projektového vedúceho Energy dCi 130: „Mohli sme ťažiť z výhod posledných technologických vymožeností a mať úplne voľné ruky v návrhu a dizajne za účelom zabezpečiť najvyššie štandardy pri uvedení.“

zväčšiť obrázok Motor integrujúci budúce evolúcie:
Motor Energy dCi 130 je tiež navrhnutý tak, aby sa dal časom zlepšovať. Je možné pridávať nové technológie. Prirodzene bude možné dodávať nové komponenty, aby tieto motory boli kompatibilné s prísnou normou Euro 6.

Špičková kvalita dizajnu:
Dizajnéri nového Energy dCi 130 sa snažili zabezpečiť excelenciu v kvalite dizajnu. Stavali na spätnej väzbe k motorom 2.0 dCi a V6 dCi, ktoré už vykazovali vysokú mieru spoľahlivosti. Dnes sú tieto motory považované za kvalitatívny štandard na trhu. Až 25% komponentov pre Energy dCi 130 pochádza práve z týchto motorov. Tento prenos sľubuje spoľahlivosť pre budúcnosť. Zároveň boli všetky tieto súčiastky podrobené neustálym, pokročilým monitorovaním cez prísne použitie plánu „Design to Quality“.

Design to Quality
Tento vývojový proces robí kvalitu hlavným aspektom pri procese rozhodovania. Séria procesov vyzdvihne každý problem identifikovaný počas každého štádia projektu. Skúsenosti získané z kvality manažmentu s Nissanom sú implementované do vývojového a výrobného procesu. Design to Quality manažment sa takisto spolieha na feedback z oblasti spoločných súčiastok, ako aj na detailnej analýze rizika sprevádzanej špecifickými plánmi schválenia pre nové súčiastky.

Aby bolo isté, že sa ohľadom kvality robia správne rozhodnutia, tím inžinierov vyvinul nové špeciálne schvaľovacie cykly. To platilo pre nízkotlakový EGR systém, Stop&Start systém a teplotný manažment. Podľa týchto testov mohli inžinieri ďalej zlepšovať špecifikácie technických súčiastok za účelom zabezpečiť, že motor znesie dané inovácie. Celkovo bol Energy dCi 130 podrobený viac ako 15 000 hodinám testovania na plošine a zniesol viac ako 400.000 testovacích jázd na trati.

Jean-Pierre Vallaude, Senior Vice-Prezident, Quality v Renaulte: „Renault urobil obrovský pokrok v oblasti kvality za posledných približne 10 rokov. Naše motory sú teraz etalónmi vo svojich segmentoch v rámci spoľahlivosti, výdrže a jazdných výkonov. Nový motor Energy dCi 130 je novou vlajkovou loďou v portfóliu motorov Renaultu. Som úplne presvedčený, že kvalita splní aj tie najvyššie štandardy.“

Jacques Prost, Senior Vice-President, Vývoj pohonných jednotiek v Renaulte, povedal: „Som hrdý na našich pracovníkov. Oddelenie Vývoja pohonných jednotiek Renaultu navrhlo výnimočný motor. Naša značka si prevzala deväť titulov majstrovstiev Formuly 1 ako výrobca motorov a my vieme taktiež navrhovať skvelé sériové motory!“

Príklady extrémnych testov vykonávaných v testovacom centre Lardy pri Paríži:
zväčšiť obrázok Vibračný test: motor beží stovky hodín na 4 000 ot/min. Potom je na hodinu zastavený, aby sa monitoroval rad dôležitých bodov a zistili prípadné poškodenia (praskliny na súčiastkach, úniky, tavenie od tepla). Tento cyklus sa opakuje 10 miliónov krát.

Test maximálneho krútiaceho momentu/maximálneho výkonu: Motor beží počas 100 hodín na maximálny výkon (130 k pri 4 000 ot/min.) a potom 100 hodín na maximálnom krútiacom momente (320 Nm pri 1 750 ot/min). Tento test trvá 600 hodín.

Horúci/studený test: Motor je vytočený na 4 000 ot/min., potom na 20 minút zastavený, a následne zase vytočený na 4 000 ot/min. Tento cyklus sa opakuje 5 000 krát počas ôsmych týždňov. Cieľom je zistiť teploty oleja a chladiacich kvapalín – či sú konzistentné s predpoveďami motorových inžinierov.

Nový motor sa výrába v Cléone, fabrike špecializovanej na produkciu vysoko technicky náročných motorov
Nový motor Renault Energy dCi 130 je montovaný špeciálne vo fabrike Cléon v Normandii. V roku 2010 vyprodukovala 470 120 motorov a 690 199 prevodoviek. Tento závod zamestnáva 3358 ľudí.

Cléon sa špecializuje na motory s vysokou technickou náročnosťou. Momentálne vyrába nasledujúce pohonné jednotky:
-2,0 dCi (130 – 180k, dodávaný do modelov Renault Mégane, Koleos, Laguna, Latitude a Espace a tiež do modelov Nissanu, vrátane modelu Quasquai)
-2,3 dCi (100 – 150k, dodávaný do Nového Mastera)
-V6 dCi: vrátane 235k verzie pre Lagunu Coupé a 240k pre Latitude, a pozdĺžne montovanú 238k verziu dodávanú na Nissan Navara, Pathfinder a na Infiniti EX, FX a G)
-2,0 benzínový motor pre Clio R.S. a 2.0 Turbo pre Mégane R.S.
Táto fabrika tiež vyrába 5- a 6- rýchlostné prevodovky (typy J a P).

Ako účastník projektu Energy dCi 130, Renault doteraz investoval do fabriky 51 miliónov €. Skupina vytvorila výrobnú linku a mechanickú linku pre blok motora a prispôsobila už existujúce flexibilné linky (hlava valcov, kľukový hriadeľ, ojnice).

Vďaka ťažkej práci zamestnancov a uprednostneniu zdieľania súčiastok sa podarilo Renaultu znížiť náklady a čas potrebný na spustenie produkcie motora o tri mesiace v porovnaní s 2,0 dCi.

Jean-Marc Biard, Industrial Project Manager, “Eenergy dCi 130 je výsledkom úzkej spolupráce medzi vývojovými a výrobnými tímami. Pri jeho vývoji a výrobe sme zužitkovali všetky expertízy pracovníkov Renaultu vo vývoji a výrobe motorov.”

zväčšiť obrázok Niektoré príklady: - Táto linka funguje na princípe kitting/picking. Pracovníci pracujúci v prípravnej zone naplnia kôš súčiastkami potrebnými na zostrojenie motora, ako remene a remenice (“kitting”). Tento kôš je potom automaticky prepravený automatizovanou vysokozdvižnou plošinou operátorom na výrobnej linke, podľa metódy Integrovanej Automatizácie Fabriky. Táto sada je potom vyzdvihnutá operátormi (“picking”). Tieto procesy zvyšujú produktivitu a optimalizujú kvalitu značným znížením rizika vadných súčiastok.
- Aby nový motor uspel v oblasti kvality, laserový systém kontroluje geometriu každej súčiastky pre absolútnu zhodu. Tieto kontroly sú presné až na jeden mikrón.
- Renault sa taktiež rozhodol, že 100% z vyrobených motorov bude pri štarte podrobených testu vo fabrike na testovacej plošine. Každý motor sa podrobí 10-minútovému overovaciemu testu.

Philippe Nottez, Generálny Manažér fabriky v Cléone: “Fabrika v Cléone a všetci jej zamestnanci sú hrdí, že sa môžu podieľať na výrobe Energy dCi 130, a zohrávať tak významnú úlohu v stratégii Renaultu. Sme zaviazaní dodržiavať priemyselné ciele v oblasti kvality, nákladov a rastu”.

Motor Energy dCi 130: jeden z prvých ilustrácií strategického plánu Drive the Change 2016
Nový Energy dCi 130 dokonale ilustruje strategické uberanie sa Renaultu. Čo sa produktov týka, umožňuje sprístupniť top motor pre všetkých. Odzrkadľuje ambíciu Renaultu vyvíjať motory s lepšími enviromentálnymi výkonmi, ako napríklad menšou spotrebou paliva, CO2, a podobne. Ukazuje to, že Renault sa chce pozicionovať ako vedúci výrobca automobilov v oblasti kvality.

Gérard Leclercq, Executive Vice Prezident Výrobnej a dodávateľskej siete a člen Výkonnej komisie Skupiny Renault, povedal: “Renault sa zaviazal udržiavať svoju prítomnosť vo Francúzsku, pomocou výroby vozidiel a komponentov motora s vysokou pridanou hodnotou. Cléon začne v roku 2013 aj s výrobou elektrického motora.”

1,6 dCi 130 – Technické špecifikácie a iné informácie

Typ (Renault) R9M
Objem (cm3) 1598
Vŕtanie x zdvih (mm) 80 x 79.5
Počet valcov / ventilov 4/16
Kompresný pomer 15.4:1
Maximálny výkon 96kW (130k) pri 4,000 ot.
Maximálny krútiaci moment 320Nm, od 1,750 ot.
Typ vstrekovania Common rail
Emisná norma Euro5
Prevodovka 6-stupňová manuálna (Typ ND4)
Prvé obsadenie v modeloch: Scénic a Grand Scénic. Neskôr rozšírenie na rodinu Mégane
Kombinovaná spotreba 4,4 l/100km
Emisie CO2 115g/km


Zdroj: Renault Slovensko, s.r.o.

  

[ Späť na technika | Zoznam sekcií ]