Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

magazín
ekológia: Audi Q5 hybrid quattro (02/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 25.2.2011;

Výkon ako benzínový motor V6, spotreba ako štvorvalec TDI. Model Q5 hybrid quattro, ktorý sa začne predávať koncom tohto roka, je prvý veľkosériový hybridný model značky Audi, využívajúci dva pohony. Jeho benzínový štvorvalec 2.0 TFSI a elektromotor poskytujú systémový výkon 180 kW (245 k) a maximálny krútiaci moment 480 Nm pre športovú dynamiku, pri tom sa kombinovaná normovaná spotreba paliva (podľa metodiky EÚ) obmedzuje na 6,9 litra na 100 km.

Pri vývoji sa veľká pozornosť venovala veľkému podielu jazdy s elektrickým pohonom. Najšportovejšie SUV s hybridným pohonom na trhu jazdí s rýdzo elektrickým pohonom do rýchlosti 100 km/h a pri rýchlosti 60 km/h môže absolvovať približne 3 kilometre úplne bez lokálnych emisií. S výkonnými a ľahkými lítiovo-iónovými akumulátorovými batériami a mnohými ďalšími technickými riešeniami reprezentuje Audi Q5 hybrid quattro najnovší stav techniky. Túto novinku Audi predstaví verejnosti na tohtoročnom medzinárodnom autosalóne v Ženeve v hale 1 (PALEXPO).

Výkon
Benzínový motor 2.0 TFSI a elektromotor sú v Audi Q5 hybrid namontované bezprostredne za sebou ako paralelný hybridný systém, priamočiara koncepcia s vysokou účinnosťou. Spolu poskytujú systémový výkon 180 kW (245 k) a systémový krútiaci moment 480 Nm. Audi Q5 hybrid vyšprintuje za 7,1 sekundy z pokoja na tempo 100 km/h, zrýchlenie z 80 na 120 km/h na piaty prevodový stupeň absolvuje za 5,9 sekundy. Vozidlo dosahuje maximálnu rýchlosť 222 km/h.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Spotreba Audi Q5 hybrid quattro dosahuje v kombinovanom cykle hodnotu 6,9 l/100 km, čo zodpovedá emisii CO2 159 g/km. Palivová nádrž s objemom 75 litrov zabezpečuje suverénny dojazd, porovnateľný s modelom TDI.

Pohon
Motor 2.0 TFSI Audi Q5 hybrid quattro má objem presne 1.984 cm3. Dosahuje výkon 155 kW (211 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm v rozpätí otáčok od 1.500 do 4.200 za minútu. Štvorvalec kombinuje priame vstrekovanie paliva. Systém regulácie zdvihu ventilov Audi valvelift system (AVS) zvyšuje výkon, krútiaci moment a účinnosť motora tým, že podľa zaťaženia a otáčok prepína zdvih výfukových ventilov v dvoch stupňoch.

Pre použitie v Audi Q5 hybrid bol motor 2.0 TFSI v niektorých oblastiach prepracovaný. Pohon pomocných agregátov odpadol, uloženie kľukového hriadeľa a jemné vyladenie turbokompresora boli prispôsobené špeciálnym nárokom. Systém sekundárneho vzduchu na hlave valcov zabezpečuje zvlášť rýchly nábeh katalyzátora výfukových plynov. V riadiacej jednotke motora je integrovaný manažment hybridného pohonu, ktorý riadi efektívnu zmenu a mäkký prechod medzi jednotlivými druhmi pohonu.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Ako prevodové ústrojenstvo slúži výrazne modifikovaná 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic bez hydrodynamického meniča krútiaceho momentu. Na jeho mieste je umiestnený prstencový elektromotor, skombinovaný s lamelovou spojkou v olejovom kúpeli, ktorá spája, resp. oddeľuje elektromotor a spaľovací motor TFSI. Spojka špeciálnej konštrukcie reaguje v každej situácii presne a rýchlo.

Komfortná a rýchlo radiaca hybridná prevodovka významne prispieva k celkovej účinnosti Audi Q5 hybrid quattro, jej osem stupňov pokrýva široké celkové prevodové rozpätie. Keď je motor 2.0 TFSI vypnutý, elektrické čerpadlo udržiava tlak oleja v hydraulickej sústave prevodovky a zabezpečuje funkciu systému Štart-Stop.

Výkonová elektronika a elektromotor
Výkonová regulačná elektronika je namontovaná v motorovom priestore pri prepážke kabíny. Tzv. pulzný menič pôsobí ako regulátor medzi batériou, dodávajúcou jednosmerný prúd a elektromotorom na striedavý prúd. Inovatívne technológie umožnili dosiahnuť kompaktné rozmery a nízku hmotnosť výkonovej elektroniky, ktorá má vlastný nízkoteplotný kvapalinový chladiaci okruh. Modul obsahuje menič jednosmerného napätia (DC/DC), prepájajúci a zásobujúci elektrické spotrebiče palubnej siete 12V s vysokonapäťovou elektrickou sieťou pohonu.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Tzv. permanentne budený synchrónny elektro-motor slúži ako pohonný motor, spúšťač spaľovacieho motora a pri spomaľovaní ako generátor. Dosahuje výkon do 40 kW (v prepočte 54 k) a maximálny krútiaci moment 210 Nm. Elektromotor je pripojený do kvapalinovej chladiacej sústavy spaľovacieho motora.

Akumulátorová batéria
Ako zdroj energie pre elektromotor Audi Q5 hybrid quattro slúži lítiovo-iónová akumulátorová batéria s hmotnosťou iba 38 kg. Kompaktná batéria s objemom 26 litrov je uložená v chránenej zóne pod podlahou batožinového priestoru a takmer nezmenšuje jeho objem. Akumulátorová batéria sa skladá zo 72 článkov, pri napätí 266 V dosahuje nominálna energia 1,3 kWh a výkon 39 kW.

Lítiovo-iónová akumulátorová batéria sa podľa potreby chladí vzduchom dvoma spôsobmi. Pri nízkej tepelnej záťaži odoberá prostredníctvom ventilátora temperovaný vzduch z vnútorného priestoru kabíny. Keď teplota vystúpi nad určitú hodnotu, aktivuje sa vlastný chladiaci obeh. Je pripojený na automatickú klimatizáciu vozidla a využíva samostatný výparník. Toto výkonné aktívne chladenie výrazne prispieva k vysokému podielu využívania elektrického pohonu v rámci hybridného systému. Tým sa Audi Q5 hybrid quattro líši od mnohých iných hybridných automobilov.

Prevádzkové stavy
Audi Q5 hybrid quattro môže jazdiť v piatich prevádzkových stavoch. Môže jazdiť výlučne so spaľovacím motorom, výlučne s elektrickým pohonom, v kombinovanom hybridnom režime a okrem toho môže rekuperovať energiu a podporovať spaľovací motor elektromotorom (tzv. booster). V pokoji pred rozjazdom alebo pri státí na semafore sú obidva motory deaktivované. Pri tomto tzv. komfortnom režime štart-stop zostáva automatická klimatizácia vozidla v činnosti. Len čo vodič uvoľní brzdový pedál, Audi Q5 hybrid quattro sa rozbehne. Vozidlo môže do rýchlosti 100 km/h jazdiť s elektrickým pohonom, teda takmer nehlučne a bez lokálnych emisií. Pri konštantnej rýchlosti jazdy 60 km/h dosahuje dojazd 3 kilometre, čo stačí pre väčšinu obytných štvrtí a centier miest.

Tlačidlom na stredovej konzole alebo voliacou pákou vodič prepína tri programy pohonu. Režim EV priorizuje v meste elektrický pohon, program D využíva obidva motory z hľadiska optimalizácie spotreby paliva a režim S, ako aj manuálny režim radenia prevodovky tiptronic, je orientovaný na športový štýl jazdy.

Keď vodič silno stlačí pedál akcelerátora, pohon preberá spaľovací motor. Elektromotor má vtedy predovšetkým úlohu napájať spotrebiče a dobíjať akumulátorovú batériu. Pri energickom stlačení pedála akcelerátora elektromotor beží spolu so spaľovacím motorom TFSI a podporuje ho svojim krútiacim momentom pri akcelerácii ako tzv. booster, pri úplne zošliapnutom pedále akcelerátora v režime S je krátkodobo k dispozícii kompletný systémový výkon. Hybridný pohon vtedy poskytuje ťažnú silu veľkého spaľovacieho motora, no pri tom pracuje výrazne účinnejšie.

Keď vodič počas jazdy uvoľní pedál akcelerátora, elektromotor funguje ako generátor a dobíja akumulátorovú batériu rekuperáciou kinetickej energie vozidla. Motor TFSI je pri tom vo väčšine jazdných situácií odpojený od pohonu a preto nevytvára nijaké brzdné straty. Elektrická energia, ktorú pri brzdení generuje elektromotor, dobíja lítiovo-iónovú akumulátorovú batériu. Keď vodič len zľahka brzdí, celé spomalenie zabezpečuje iba elektromotor, pri intenzívnom brzdení sa paralelne aktivuje aj hydraulická brzdová sústava.

Ovládanie
Audi Q5 hybrid prináša úplne novú koncepciu zobrazovania, ktorá vodičovi názorne indikuje jednotlivé prevádzkové stavy hybridného pohonu. Namiesto otáčkomera je v združenom prístroji indikátor výkonu (tzv. powermeter). Jeho ručička ukazuje momentálny celkový výkon systému na stupnici od 0 do 100 percent. Druhá stupnica je rozdelená na farebné segmenty – jej zelený a oranžový úsek na prvý pohľad ukazujú, ako Audi Q5 hybrid quattro momentálne jazdí, či prevažne s elektrickým pohonom alebo s pohonom spaľovacím motorom. Prídavný prístroj znázorňuje stav nabitia batérie.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Súčasne displej informačného systému vodiča FIS v združenom prístroji a veľký monitor navigačného systému MMI Navigation plus zobrazujú prevádzkové stavy a toky energie v rámci systému hybridného pohonu na elegantných, trojrozmerných grafikách. Monitor MMI okrem toho znázorňuje diferencovanú štatistiku spotreby a rekuperácie energie počas jazdy vo forme prehľadných stĺpcových grafov.

Navigačný systém MMI Navigation plus v najnovšom evolučnom stupni je prvkom štandardného vybavenia modelu Audi Q5 hybrid quattro. Kapacita pevného disku je 60 GB, jednotlivé menu sa dajú vyvolať prostredníctvom moderného ovládacieho rozhrania so sprievodcom(Wizard), tituly albumov sa zobrazujú ako obrázky ich obalov. Externé prístroje ako mobilné telefóny alebo prehrávače sa dajú pripojiť cez Bluetooth, hlasové ovládanie rozumie názov mesta a ulice v jedinom povele. Súčasťou sériového vybavenia je aj výkonný Audi sound system.

Pohon quattro a podvozok
Permanentný pohon všetkých kolies quattro v každej situácii bezpečne prenáša krútiaci moment obidvoch motorov na cestu. V normálnom stave sa väčší podiel krútiaceho momentu prenáša na zadné kolesá, čo vozidlu dodáva športovú charakteristiku. V prípade potreby sa väčší podiel krútiaceho momentu prenesie na nápravu s lepšou adhéziou. Starostlivo konštruovaný podvozok obsahuje mnoho hliníkových komponentov, prispievajúcich k zníženiu celkovej hmotnosti. Audi Q5 hybrid quattro môže ťahať brzdený príves do hmotnosti 2.000 kg.

Elektromechanický posilňovač riadenia zvyšuje celkovú účinnosť pretože pri jazde priamym smerom nespotrebúva nijakú energiu. Posilňovač bŕzd má prídavné elektrické vákuové čerpadlo, zabezpečujúce neobmedzenú funkciu bŕzd pri zastavenom spaľovacom motore. Komplexná regulačná stratégia prispôsobuje brzdové procesy podmienkam jazdy s elektrickým pohonom a rekuperácii energie.

Exteriér
Audi Q5 hybrid quattro sa dá identifikovať podľa decentných vzhľadových odlišností na karosérii. Na dverách batožinového priestoru, blatníkoch a dekoračných lištách na prahoch dverí sú nápisy „hybrid“. Maska chladiča má lesklé čierne lakovanie, výfuky majú chrómované koncovky. Pre tento model je vyhradený exkluzívny odtieň laku Polarsilber metallic, dopĺňajúci bežnú paletu farieb.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Disky kolies z ľahkej zliatiny priemeru 19 palcov majú špeciálny dizajn, ich 10 lúčov pripomína lopatky turbíny. Pneumatiky majú štandardne formát 235/55 R 19. Na želanie sa dajú objednať ďalšie 19- a 20-palcové disky kolies a špeciálny predný nárazník v dizajne S line od quattro GmbH.

Karoséria má nezvyčajne nízku hmotnosť, kapota motora a dvere batožinového priestoru sú vyrobené z hliníka. Pri konštrukcii skeletu karosérie boli využité prvky z tvarovo vytvrdzovaných ocelí, spájajúcich nízku hmotnosť s vysokou pevnosťou. Vďaka tomu je Audi Q5 hybrid quattro napriek bohatému sériovému vybaveniu s pohotovostnou hmotnosťou nižšou ako 2.000 kg najľahším hybridným SUV na trhu. Celková hmotnosť komponentov hybridného pohonu je menšia ako 130 kg.

Vybavenie
Automatická dvojzónová klimatizácia Audi Q5 hybrid quattro je prispôsobená požiadavkám elektrického pohonu. Kompresor klimatizácie má pohon vysokonapäťovým elektromotorom, pretože pracuje iba podľa potreby má vysokú účinnosť. Vykurovacia sústava je vybavená prídavným elektrickým ohrievačom.

Pre Audi Q5 hybrid quattro sú k dispozícii prakticky rovnaké verzie vybavenia ako pre jeho úspešné sesterské modely, modelový rad Q5 je v Európe lídrom v segmente SUV strednej triedy. Medzi prvkami vybavenia na želanie nechýbajú najmodernejšíe asistenčné systémy Audi.

Novým prvkom vybavenia je mobilné pripojenie na internet prostredníctvom príplatkového systému Bluetooth Autotelefon online. Modul UMTS umožňuje prístup k špeciálnym službám, poskytovaným v spolupráci s Google, ako sú aktuálne správy alebo informácie o počasí. Rýchlym dátovým spojením si hybridné SUV môže stiahnuť z internetu trojrozmerné družicové a letecké snímky z Google Earth. Tieto snímky sa zobrazujú vo vtáčom pohľade na monitore, počítač navigačného systému do nich vyznačí naprogramovanú trasu.
Ďalšou novinkou high-tech je hotspot WLAN v kabíne, umožňujúci mobilné pripojenie k internetu počas jazdy pre maximálne 8 koncových zariadení.

Zdroj: Ing. Marta Kučerová, marketing and PR manager, PORSCHE SLOVAKIA, s.r.o.

  

[ Späť na ekológia | Zoznam sekcií ]