Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

magazín
ekológia: Volvo V60 - celosvetovo prvý vznetový Plug-in Hybrid  Vytlačiť stránku

Na Geneva Motor Show 2011, spoločnosť Volvo Cars predstaví V60 Plug-in Hybrid – v podstate auto pripravené do produkcie –s emisiami pod úrovňou 50 g/km, čo v prenesení na spotrebu znamená len 1,9 l/100 km.

Volvo V60 Plug-In hybridJednoduchým stlačením tlačidla si môžete vybrať, ktoré vozidlo chcete šoférovať: elektrické vozidlo s dojazdom do 50 km. Vysoko efektívny hybrid s množstvom emisií do 49 g/km. Zábavné auto s výkonom 215 + 70 koní, 440 + 200 Nm krútiaceho momentu a zrýchlením z 0 na 100 km/h v priebehu len 6.9 s. Plug-in hybrid, ktorý bude uvedený na trh v roku 2012, je výsledkom úzkej spolupráce medzi Volvo Cars a a dodávateľom elektrickej energie Vattenfall.
"Hybrid druhej generácie je perfektný výber pre nekompromisných kupcov, ktorí chcú auto s nízkymi emisiami v spojení s potešením z jazdy," hovorí Stefan Jacoby, Prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Volvo Cars. Pridáva: "Technológia stále prebieha vývojom a testovaním. Napriek tomu je už teraz jasné, čo môžu naši zákazníci očakávať, keď príde plug-in hybrid do predaja budúci rok."

Volvo V60 Plug-In hybridVolvo V60 Plug-In hybridPredné kolesá V60 Plug-in Hybrid budú poháňané päťvalcovým 2,4 l D5 prepĺňaným vznetovým motorom, ktorý produkuje výkon 215 k a maximálny krútiaci moment 440 Nm. Zadná náprava obsahuje systém ERAD (elektricky poháňaná zadná náprava)(Electric Rear Axle Drive), ktorá prezentuje elektromotor s výkonom 70 k, ktorý získava energiu z 12 kWh lithium-iónových batérií. Vozidlo je vybavené šesť stupňovou automatickou prevodovkou.

Šofér si vyberá medzi preferovaným jazdným módom prostredníctvom troch tlačidiel na stredovej konzole: Pure (čistý), Hybrid (hybridný) a Power (sila). Spoluprácu medzi dízlovou a elektrickou silou má na starosti kontrolný systém. "V prípade, že chcete, aby automobiloví nadšenci a fanúšikovia rýchlej jazdy začali myslieť „na zeleno“, musíte im dať možnosť jazdiť s nízkym dopadom na životné prostredie bez straty skutočného potešenia z jazdy a adrenalínu za volantom. V60 Plug-in Hybrid má všetky tradičné vlastnosti plnohodnotného športového kombi. My sme ho len okorenili priekopníckou technológiou, ktorá umožňuje šoférovi výber: nulové emisie, vysoko efektívny hybrid, alebo plný výkon. Len si vyberte režim, ktorý sa vám hodí najlepšie," hovorí Stefan Jacoby.

Tri rozdielne temperamenty
Volvo V60 Plug-In hybridPure, Hybrid a Power – tri módy, ktoré dávajú V60 Plug-in Hybrid tri rozdielne temperamenty: v režime Pure vozidlo ide len na elektrický motor čo najviac, ako je to možné. V prípade, že na dobytie batérií bola použitá elektrina z obnoviteľného zdroja – dojazd je 50 km s nulovými emisiami oxidov uhlíka. Dojazd na batérie sa líši v závislosti od terénu, klímy a jazdného štýlu. Hybrid je východzí mód, ktorý je aktívny vždy po naštartovaní vozidla. Vznetový motor a elektromotor spolupracujú pre dosiahnutie vyvážených jazdných vlastností a nízky dopad na životné prostredie. Emisie CO2 (EU kombinovaná hodnota) sú 49 g/km, čo zodpovedá spotrebe paliva 1,9 l/100 km. Celkový dojazd vozidla je až do 1200 km. V móde Power je technológia optimalizovaná aby vozidlo dodalo čo najvyšší výkon. Vznetový motor a elektromotor majú najvyšší výkon 215 + 70 k a maximálny krútiaci moment 440 + 200 Nm. Okamžité dosiahnutie maximálneho krútiaceho momentu pri elektromotore pomáha k zrýchleniu vozidla z 0 – 100 km/h v priebehu 6,9 s.
Väčšina všetkých európskych vodičov prejde menej ako 50 km za deň, napríklad z a do práce. Pri dlhších cestách je vznetový motor aktivovaný automaticky, čo dáva autu rovnaké vlastnosti a dojazd ako bežný hybrid.

Ďalšie pridané možnosti a výhody
Volvo V60 Plug-In hybridAko prídavok k trom jazdným módom, V60 Plug-in Hybrid má ešte niekoľko ďalších funkcií a benefitov: vodič si môže vybrať, že chce šetriť energiu batérií, aby mohol jazdiť na čistú elektrickú energiu neskôr, napríklad keď vojde do mesta. Aby bola zachovaná energia v batériách, vozidlo je poháňané len spaľovacím motorom. Stlačenie tlačidla AWD (pohon všetkých kolies) (All Wheel Drive) na stredovej konzole aktivuje elektrický systém pohonu všetkých kolies. Namiesto mechanického prenosu výkonu prostredníctvom bežného pohonu všetkých kolies, centrálna riadiaca jednotka kontroluje prenos výkonu na vznetovým motorom poháňané predné kolesá a elektricky poháňanú zadnú nápravu. Prostredníctvom menu v informačnom systéme vozidla si môže vodič navoliť predpokladanú dĺžku trasy (krátka, stredná, dlhá). Riadiaci systém následne vypočíta správnu rovnováhu medzi vznetovou a elektrickou silou pre dosiahnutie čo najmenšej možnej úrovne emisií CO2 pre danú vzdialenosť.

Nabíjanie doma
Volvo V60 Plug-In hybridVolvo V60 Plug-in Hybrid dobíjaný cez bežnú elektrickú zásuvku (230V/6A, 10A alebo 16A) doma, alebo na parkovisku. Čas potrebný na doplnenie energie závisí na úrovni batérie pred nabitím. Plné nabitie pri 10A trvá 4,5 h. Čas je skrátený na 3 hod. pri 16A, pričom nabitie pri 6A zásuvke trvá 7,5 h. Na komfortné začatie cesty má šofér možnosť vyhriať, prípadne vychladiť vnútorný priestor vozidla počas dobíjacieho procesu. Toto znamená, že viac energie batérií môže byť použitej na poháňanie vozidla. Predhriatie/predchladenie je naprogramované časovačom integrovaným v menu vozidla, prípadne diaľkovo cez mobilný telefón.




Špeciálny biely lak
Volvo V60 Plug-In hybridVolvo V60 Plug-In hybridVolvo V60 Plug-in Hybrid je nalakované špeciálnou bielou farbou dodanou spoločnosťou Dupont – interiér má takisto niekoľko špeciálnych jedinečných detailov a farieb v porovnaní so štandardnou V60, ako napríklad kožené čalúnenie od spoločnosti Elmo. Zvonku je auto vybavené niekoľkými prvkami, ktoré sa podieľajú na znížení emisií CO2, ako napríklad ľahké disky kolies s výnimočnými pneumatikami Pirelli s nízkym odporom vzduchu a valivým odporom.
Prístrojový panel v modeli Volvo V60 Plug-in Hybrid upravili aby bol šofér čo najlepšie informovaný o spotrebe spaľovacieho aj elektrického motora, úrovni nabitia batérií, zostávajúci dojazd atď. Takisto bude možné komunikovať s vozidlom prostredníctvom mobilného telefónu. Toto umožní majiteľovi prístup k niekoľkým šikovným funkciám, ako napríklad pripomienka pripojiť vozidlo na nabíjací kábel, ak toto nebolo spravené v určitý, prednastavený čas.

Nová, prelomová zelená technológia
"Volvo Cars uviedla už v minulosti niekoľko prelomových zelených technológií. Vynašli, napríklad, katalyzátor s lambda sondou, systém, ktorý je v súčasnosti montovaný do každého nového vozidla. Našim posledným vývojom opäť dokazujeme našu vedúcu pozíciu na environmentálnom poli . Uvádzame hybridnú technológiu v úplne novom rozmere," hovorí Stefan Jacoby, a pridáva: "Spolupráca so spoločnosťou Vattenfall nám pridáva silu. Umožňuje nám byť priamo pri zdroji informácií a pomáha s vývojom v tejto oblasti, napríklad keď sa jedná o čistú elektriku a infraštruktúru. Toto nám takisto umožní ponúknuť zákazníkom výhodný kontrakt na dodávku energie, keď sa náš Plug-in hybrid dostane do výroby."


Rovnaká bezpečnosť ako v iných automobiloch Volvo
Volvo V60 Plug-In hybridSúčasťou modelu Volvo V60 Plug-in Hybrid je systematický prístup ku všetkým bezpečnostným stránkam súvisiacim s výkonom batérie. Základný pohľad je taký, že batériou poháňané Volvo musí byť rovnako bezpečné ako všetky ostatné nové vozidlá značky Volvo.

„Aplikujeme rovnaké vysoké bezpečnostné štandardy na všetky naše produkty, ale výzvy súvisiace s bezpečnosťou sa môžu líšiť v závislosti od použitej pohonnej jednotky a pohonnej látky. Pre nás je technológia elektrifikácie ďalšia vzrušujúca výzva v našom úsilí vyrábať najbezpečnejšie automobily na trhu,“ hovorí Jan Ivarsson, vyšší manažér pre požiadavky stratégie bezpečnosti v spoločnosti Volvo Cars. Dodáva: „Je pochopiteľné, že mnohé otázky v oblasti bezpečnosti elektrifikácie súvisia s tým, čo sa stane pri dopravnej nehode, ale je dôležité mať ucelený prístup, ktorý pokrýva všetky stránky každodenného používania automobilu.“

Prebiehajú rozsiahle skúšky
Bezpečnostné skúšky vykonávané spoločnosťou Volvo prebiehajú v niekoľkých etapách: na úrovni komponentov, celých systémov a kompletného automobilu sa robia bezpečnostné skúšky virtuálne na počítači a fyzicky v technicky vyspelom stredisku crash testov spoločnosti Volvo.
„Vykonali sme kompletné crash testy s rôznymi prípadmi zaťaženia, ako sú čelná zrážka a zrážka zozadu a zboku na overenie, či technológie použité v batériách spĺňajú naše bezpečnostné požiadavky,“ prezrádza Jan Ivarsson. Dodáva: „Lítium-iónové batérie sú oddelené od deformačných zón a priestoru pre cestujúcich.“

Unikátne riešenia pre elektromobily
Všetky bezpečnostné systémy modelu Volvo V60 budú dostupné aj v elektrickej hybridnej verzii. Elektrická energia však zároveň pridáva nové možné bezpečnostné scenáre k celkovému obrazu, a tieto sa musia tiež vyriešiť. Odborníci na bezpečnosť v spoločnosti Volvo starostlivo analyzovali päť etáp priebehu dopravnej nehody a vyvinul unikátne riešenia pre batériu a na prípadnú ochranu cestujúcich.

1. Normálna jazda: Komplexný a vyspelý monitorovací systém kontroluje batériu a reguláciou chladiacej sústavy sa stará o to, aby si každá bunka udržiavala správne napätie a optimálnu pracovnú teplotu. Je to dôležité z hľadiska bezpečnosti aj kapacity batérie. V prípade akejkoľvek odchýlky sa batéria automaticky vypne ako preventívne opatrenie.

2. Konflikt: Batéria zvyšuje hmotnosť, a toto zvýšenie môže vytvárať nové podmienky z hľadiska dynamiky vozidla a zmeny jeho správania sa, napríklad pri rýchlych vyhýbacích manévroch. Brzdová sústava Volva V60 zvláda vyššiu hmotnosť a systém DSTC (systém dynamickej stabilizácie a trakcie vozidla) pomáha vodičovi udržať si kontrolu nad situáciou.

3. Vyhýbanie sa: Ak hrozí čelná zrážka a vodič koná príliš neskoro na zabrzdenie vozidla, V60 Plug-in Hybrid dokáže aktivovať automatické systémy, ako je systém upozornenia na nebezpečenstvo kolízie s úplným automatickým zabrzdením a systém City Safety, ktoré dokážu zabrániť zrážke alebo znížiť jej následky.

4. Zrážka: Na zníženie následkov zrážky je batéria dobre chránená a oddelená od deformačných zón vozidla a priestoru pre cestujúcich. Batéria je tiež riadne zapuzdrená. Oceľové priečky a iné časti konštrukcie okolo batérie sú vystužené a pomáhajú chrániť batériu pred účinkami nárazu.
Ak sa batéria poškodí a spôsobí únik paliva, špeciálne vypúšťacie kanály odvedú palivo von pod vozidlo. V prípade vzniku mimoriadne vysokých teplôt sú cestujúci chránení obalom batérie. Presne v okamihu zrážky, snímače nárazu spojené s batériou pošlú informáciu o náraze do palubného počítača, ktorý automaticky vypne napájanie, aby sa znížilo riziko skratu.

5. Po zrážke: Batéria má bezpečnostnú vypínaciu funkciu, ktorá funguje ako domáci zemný istič. Vypne a odpojí batériu, ak prúd prechádza nesprávnym smerom, napríklad ak sa dva káble stlačia dohromady v dôsledku dopravnej nehody. Spoločnosť Volvo tiež spolupracuje s pohotovostnými záchrannými službami a poskytuje im podrobné pokyny o tom, ako najlepšie pracovať s rôznymi modelmi vozidiel Volvo v prípade dopravnej nehody.

Bezpečnosť pri servise a recyklácia
Volvo V60 Plug-in Hybrid je vybavené servisným vypínačom na rýchle a bezpečné odpojenie napájania vozidla.
Spoločnosť Volvo Cars a výrobcovia batérií majú ďalekosiahlu zodpovednosť za výrobky z hľadiska výroby aj recyklácie. Vďaka tomu je garantované správne spracovanie batérie na konci jej životnosti vo vozidle.

Zdroj: T.O.P. AUTO Slovakia

  

[ Späť na ekológia | Zoznam sekcií ]