Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

magazín
ekológia: Peugeot EX1 - 100% elektrický (koncept 02/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 24.02.2011;

Elektrizujúce pocity

100% elektrický najnovší koncept Peugeotu je dvojmiestny roadster vo futuristickom štýle s mimoriadnym vzhľadom a originálnou architektúrou. Zámerom konštruktérov Peugeotu bolo týmto spôsobom osláviť 200. výročie značky a poskytnúť intenzívne zážitky z jazdy.

100 % reálny EX1 prekonal viacero svetových rekordov v akcelerácii z nuly na bájnom okruhu v Monthléry a v Chengdu v Číne. Jeho jazdné vlastnosti vychádzajú z aerodynamických tvarov, ultraľahkej konštrukcie a dvoch elektromotorov, ktoré mu poskytujú maximálny kumulovaný výkon 250 kW (340 k) a pohon všetkých 4 kolies. Vo chvíli príchodu modelu iOn na trh toto vozidlo dokazuje, čoho je schopný elektrický pohon.

200 rokov dobrodružstva

zväčšiť obrázok Mocný duch kreativity, ktorý vo vývojových strediskách značky Peugeot nikdy neutícha, pomáha tvoriť sústavný príliv nápadov. Najodvážnejšie, najzaujímavejšie a najvzrušujúcejšie z nich sa často spájajú, aby dali podobu mimoriadnemu vysnívanému automobilu. Zámer vytvoriť ohromujúci stroj pri príležitosti 200. výročia Peugeotu sa čoskoro skombinoval s ďalšou ambíciou: demonštrovať nesmierne spektrum emócií, ktoré poskytuje jazda s elektrickým pohonom.
S týmto zámerom vývojári a dizajnéri načreli do histórie značky, aby využili najradikálnejšie riešenia a položili základy futuristického pretekárskeho vozidla absolútne oddaného pocitom svojho pilota a pritom zodpovedného voči životnému prostrediu: originálna architektúra pripomínajúca charizmatické koncepčné vozidlá (Asphalte, 20Cup) obohatená o všetky doterajšie skúsenosti s elektrickým pohonom.

Vo chvíli, keď sa 100 % elektrické vozidlo stáva v Peugeote realitou v podobe uvedenia Peugeotu iOn na trh, Peugeot EX1 nabitý emóciami nás katapultuje do novej dimenzie.

Účelný dizajn

Čistý štýl tohto dvojmiestneho roadsteru sa snúbi s mechanickými časťami vytvárajúc dojem akéhosi "exoskeletu", akoby bolo zámerom zdôrazniť ideu odľahčenej konštrukcie, ktorou sa riadil vývoj vozidla. Jeho karoséria ilustruje nové štylistické kódy značky Peugeot, ktoré sa začiatkom roka 2010 objavili pri koncepte SR1 v podobe atletických tvarov. Obvod dverí skrášľujú prvky z lešteného hliníka pripomínajúce modely RCZ a BB1.<

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Architektúra a podvozok v službách maximálnej účinnosti

Koncept EX1, ktorý je veľmi vzdialený od "klasického" roadsteru, je založený na architektúre pripomínajúcej kvapku vody so zadnou časťou sťahujúcou sa okolo dvoch navzájom priblížených kolies. Vychádzajúc zo skúseností s koncepčným vozidlom Asphalte v roku 1996 a dvoch modelov 20Cup v roku 2005 architektúra konceptu EX1 umožnila zmenšiť rozmer kabíny a dosiahnuť optimálne rozloženie hmotnosti s nulovou hmotnosťou v previsoch.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Podvozok využíva technické riešenia zaručujúce jazdné vlastnosti na vysokej úrovni. Predná náprava má dvojité trojuholníkové rameno so samostatným otočným čapom. Zadná náprava pozostáva z jedného vlečného ramena spojeného s centrálne umiestneným tlmičom, ktorý je pripevnený k vahadlu umožňujúcemu meniť charakteristiku tlmenia. Škrupinová konštrukcia je v záujme vysokej odolnosti a nízkej hmotnosti vyrobená z uhlíkového kompozitu so štruktúrou včelieho plástu. Sú v nej umiestnené všetky upevnenia mechanických častí. Proporcie vozidla (výška 90 cm, šírka 1,77 m) prispievajú k celkovej účinnosti, k zníženiu ťažiska a k aerodynamickým vlastnostiam.

Motory: odborné znalosti značky PEUGEOT v oblasti elektrického pohonu

Elektrický pohon je zdrojom nových skúseností pri šoférovaní svojím zrýchlením ale aj tichou prevádzkou a jednoduchosťou riadenia (bez prevodovky). V koncepte EX1 sú dva elektromotory, na každej náprave jeden, každý s maximálnym výkonom 125 kW (celkovo 250 kW/340 k) a s okamžite disponibilným konštantným maximálnym krútiacim momentom 240 Nm. Toto technické riešenie neumožňuje iba optimalizáciu rozdelenia hmotnosti, ale aj pohon všetkých štyroch kolies. Využívajú sa pri nej výhody zavedenia technológie HYbrid4 so spaľovacím motorom vpredu a elektromotorom vzadu, ktorou bude v tomto roku v sérii vybavený Peugeot 3008.

Futuristická sofistikovaná kabína

Vodič so spolujazdcom nastupujú do kabíny dvermi otvárajúcimi sa opačne, pričom športové sedadlá sa pohybujú spolu s príslušnými dvermi. Táto kinematika cestujúcich okamžite uvedie do futuristickej sofistikovanej atmosféry rovnako ako prístrojová doska (obrazovkové ukazovatele prístrojov pre každého cestujúceho zobrazujúce napr. momentálne výkonnostné charakteristiky vozidla) a použité materiály ("teplé" kovy, reliéfna koža…).

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Pilot sediaci na úrovni podlahy v polohe umocňujúcej zážitok (s natiahnutými nohami) riadi vozidlo dvoma kniplami navodzujúcimi zážitok zo sveta letectva, prípadne videohier.

Okrem popruhov vo vozidle sú cestujúci chránení výškou karbónovej karosérie, ktorá zasahuje dostatočne vysoko nad hlavy, aby predstavovala ochranný oblúk. Dokonale štýlovo zladený spojler chrániaci pred vetrom umožňuje bežnú jazdu bez prilby.

Elektrické vysnívané vozidlo prekonávajúce rekordy

Koncepčné vozidlo EX1 sa vyznačuje parametrami, ktoré ho robia dostatočne výkonným nielen na to, aby opustilo centrum mesta, pre ktoré sú predurčené elektrické vozidlá, ale umožňujú mu aj zaútočiť na rekordy v akcelerácii. Nízka hmotnosť, vyváženosť, aerodynamika, krútiaci moment a výkon dvoch elektromotorov, vysoko výkonná lítium-iónová batéria…, to všetko sú parametre, z ktorých sa zrodil stroj schopný ohromujúceho zrýchlenia.

Koncepčné vozidlo EX1 skutočne prekonalo viacero medzinárodných rekordov pozemných elektrických vozidiel. Táto séria rekordov bola realizovaná na tratiach v autodróme v Monthléry vo Francúzsku a v Chengdu v Číne.

Uvedené výkony dosiahli za volantom vozidla EX1 piloti Nicolas Vannier (slávny francúzsky bádateľ a filmár) a v Číne HAN HAN (spisovateľ a blogger, mimoriadne populárny medzi mladými ľuďmi v Číne).

zväčšiť obrázok September 2010: rekordy prekonané v Monthléry Nicolasom Vannierom a homologované Medzinárodnou automobilovou federáciou (FIA):
> 1/8 míle za 8,89 s v Monthléry
> 1/4 míle za 14,40 s v Monthléry
> 500 m za 16,81 s v Monthléry
> 1000 m za 28,16 s v Monthléry
> 1 míľa za 41,09 s v Monthléry

Pri tejto príležitosti sa dosiahol taktiež čas na 1/2 míle 23,85 s.

December 2010: rekordy dosiahnuté v Chengdu homologované Čínskou federáciou automobilového športu:
> 1/8 míle za 7,08 s (Han Han)
> 400 m za 12,6754 s (N. Vannier)
> 1/4 míle za 12 .67 s v Chengdu (Han Han)

Okrem toho sa v Chengdu uskutočnili oficiálne časové merania (ktoré však nefigurujú v homologovanej klasifikácii FIA):
> z 0 na 100 km/h za 3,49 s
> pozdĺžne zrýchlenie 1 G dosiahnuté na 39 m

Pokračovanie nabudúce…

Zdroj: Ivana Orviska, Communication and PR Manager, PEUGEOT SLOVAKIA, TS: 02/2011

Súvisiace správy a články:
Peugeot EX1 - elektrické emócie

  

[ Späť na ekológia | Zoznam sekcií ]