Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Land Rover Discovery 4 3.0 TDV6 SE (07/2010)  Vytlačiť stránku
Stránka: 1/2
redaktor: o.mauer, 01.07.2010;

T.O.P. AUTO Slovakia, a.s., dovozca automobilov Jaguar, Land Rover a Volvo nám na redakčný test poskytol jedno z najvšestrannejších terénnych vozidiel súčasnosti, Land Rover Discovery 4.

testoval Oliver Mauer




Vylepšený dvadsiatnik

Nová, v poradí štvrtá generácia všestranného Discovery predstavuje logické pokračovanie vývoja terénneho automobilu súčasnosti. Milovníci ťažkých terénov však budú možno sklamaní, že typické rámové konštrukcie a tuhé nápravy sa stávajú minulosťou aj u značky, ktorú možno považovať za matku všetkých offroadov. Pozrime sa na to však z tej lepšej stránky. Čistokrvné offroady sú až príliš jednostranne zamerané, jednotka za priechodnosť v teréne strieda štvorka až päťka za komfort a jazdné vlastnosti každodenného využitia. Nové Discovery 4 však zvláda všetky tieto hodnotenia na veľmi dobrú, pričom za komfort a výbavu píšem do jej vysvedčenia samé jednotky. Jednotku s hviezdičkou si zaslúži hlavne za dokonalé skĺbenie jazdných vlastností na bežných cestách s nekompromisnými jazdnými vlastnosťami v ťažkom teréne.
(fotografie predošlých generácií)


Exteriér - moderný klasik

Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Čisté hranaté línie, veľkoplošné presklenie a jemný stupienok v línii strechy. Tejto „discoveráckej“ línii dizajnu ostáva verná už tradične aj nová, už štvrtá generácia tohto všestranného Land Roveru. A keďže konkurencia v automobilovom svete nikdy nespí, je nová 4-ka plná inovácií a kozmetických úprav. O tom, že sa táto skrášľovacia kúra skutočne vydarila, svedčia napokon i naše fotografie. No povedzte, nie je tento gentleman so srdcom dobrodruha príťažlivý?


Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Výraznú identitu mu už na prvý pohľad dodávajú predné svetlomety s novým atraktívnym dizajnom, vybavené obrysovými svetlami z LED diód. Pohľad upúta aj nová dvojlamelová mrežovitá maska chladiča, ktorá nezaprie svoju príbuznosť s väčším Range Roverom. Tá štylisticky nadväzuje na vetracie otvory v prednom nárazníku. Z dôvodu výkonnejších motorov, a s tým súvisiacou potrebou účinnejšieho chladenia, sú vetracie otvory pre vstup vzduchu do motorového priestoru väčšie ako pri predošlej generácii. Prepracovaný nárazník a nové deflektory umiestnené pred prednými kolesami pomohli zase zlepšiť aerodynamiku vozidla.

Land Rover Discovery 4 Pri pohľade na bočnú siluetu Discovery si nemôžem nevšimnúť jemne vyvýšenú časť strechy. Tá nielenže oživuje „krabicový“ (pre mňa však veľmi prívetivý) vzhľad, ale zároveň vytvára jedinečnú vnútornú priestrannosť zadnej časti kabíny. Sebavedomý dizajn Discovery dokonale umocňujú 19´ disky kolies z ľahkých zliatin a mriežkovitý odvetrávací výduch motorového priestoru, opäť á la Range Rover.

Zadnej časti vozidla dominujú dvojdielne asymetrické dvere batožinového priestoru. Obidve časti masívne sa tváriacich dverí sú vyrobené z ľahkého hliníka, a preto s ich manipuláciou nebudete mať žiaden problém. Spodná časť dverí je natoľko pevná, že som ju často využíval aj ako oddychovú či vyhliadkovú platformu po zdolaní ťažšie dostupných zákutí. A s týmto priebojníkom rozhodne o ne núdza nebude. Horná časť dverí mi v tomto prípade slúžila ako úkryt pred slnkom či mrholením. Okrem toho poskytuje takto otvorený batožinový priestor nižšiu nakladaciu hranu pre nakladanie dlhých, veľkých alebo ťažkých predmetov. Samostatne otvorená horná časť dverí zas slúži pre rýchly prístup do batožinového priestoru. Ten je už tradične ohraničený mohutnými skupinovými svetlami, ktoré majú rovnako ako aj predné svetlá vďaka technológii LED menšiu spotrebu energie a kratšiu reakčnú dobu rozsvietenia ako konvenčné žiarovky.

A čo dodať na záver? Dizajnéri automobilky Land Rover si právom zaslúžia pochvalu za nenásilné stvárnenie britskej klasiky v modernom pojatí.


Interiér - postará sa o pohodlie všetkých pasažierov

Luxus, luxus a opäť len luxus. Chvíľami som si myslel, či som pri preberaní novej 4-ky omylom nenastúpil do „kráľovskej triedy“ Range Roveru. Dôsledná pozornosť venovaná dizajnu, vypracovaniu detailov a kvalite použitých materiálov ma dokonale zmiatla. Angličania si dali totiž na zladení celkového interiéru naozaj záležať.

Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4Drevené obloženie v prírodnej povrchovej úprave, kožou prešívaný povrch prístrojovej dosky a čalúnenie dverí prispeli k perfektnému vzhľadu interiéru. Ten vyjadruje prestížny charakter „Disco Roveru“ nielen na pohľad, ale aj na dotyk. Z tohto dôvodu mi neprekážala ani absencia kožených sedadiel. Látkové sedadlá s možnosťou vyhrievania nielenže dobre vyzerali, ale ich kvalitný drsnejší poťah som ocenil hlavne pri jazde ľahším terénom. Trúfam si povedať, že pri kožených sedadlách a rovnakých okolnostiach by bol kontakt vodiča so sedadlom tak trošku bojom. Sedadlá sú komfortné, ale nie až tak, aby som ich mohol ohodnotiť rovnakou známkou ako „kreslá“ automobilky Volvo. Ako vodič som si vďaka zvýšenej polohe sedenia a priestranným zaskleným plochám užíval dokonalý výhľad a prehľad o premávke predo mnou, vedľa vozidla, pri parkovaní a jazde v teréne. Orientáciu z miesta vodiča hodnotím preto na výbornú. Tak ako i „pracovisko“ vodiča. To síce obsahuje nekonečné množstvo ukazovateľov, tlačidiel a ovládacích prvkov, ale vodič ich má v bezprostrednom dosahu, čo je u offroadoch obzvlášť vítané. Spomeniem len niektoré.

Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Informačný displej s uhlopriečkou 5 palcov (12,7 cm) umiestnený v strede združeného prístroja poskytuje všetky základné údaje, ale aj údaje nie tak celkom bežné. Displej zobrazuje pri aktivovanom systéme Terrain Response dôležité údaje ako výber nastavenia charakteru vozovky, aktuálnu svetlú výšku, či natočenie kolies vozidla. V menu informačného displeja som natrafil i na informáciu o aktuálnej hladine oleja ako i na informáciu o výrobnom čísle vozidla VIN. Prehľadné ovládanie tohto multifunkčného displeja ako aj monitora stredovej konzoly (zobrazujúceho funkcie audiosystému/telefónu) uľahčujú dva 4-smerové kurzory umiestnené na volante. Bodík však strhávam za vzájomnú neprepojenosť displejov z hľadiska zmeny užívateľského jazyka.
Pozitívne hodnotím rýchly nástup vyhrievania volantu ako i dokonale fungujúci hands free bluetooth. Ten umožňuje bezdrôtové pripojenie a ovládanie mobilného telefónu pomocou tlačidiel multifunkčného volantu či stredovej konzoly.

Land Rover Discovery 4 Menej nadšený som bol z ovládania resp. umiestnenia ovládačov okien a spätných zrkadiel. Na ich menej komfortné umiestnenie „vyžadujúce dlhé prsty“ som si ale časom zvykol. Ako vážny nedostatok však považujem absenciu funkcie elektrického sklápania spätných zrkadiel. Tá by pri vozidle takýchto rozmerov mala byť samozrejmosťou. Problém nastal vždy pred vjazdom do priestorov s užším prejazdovým vstupom i pri jazde úzkymi uličkami. Tu ma Discovery prinútil vystúpiť, manuálne sklopiť zrkadlo vodiča, následne zrkadlo spolujazdca a nakoniec opäť nastúpiť. Preto, ak sa nechcete aj vy zúčastniť nedobrovoľného kurzu, podobného kurzu osobného šoféra celebrít, odporúčam si za funkciu elektrického sklápania zrkadiel určite priplatiť.


Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4To, že Discovery nie je žiadny drobček prezrádza aj samotný rázvor. S hodnotou 2885 mm sa radí medzi najväčších vo svojej triede, čo umožnilo konštruktérom vytvoriť priestranný interiér s tromi radmi sedadiel. Tretí rad sedadiel tvoria pri Discovery dve samostatné, do podlahy sklopné sedadlá. Tu však musím podotknúť, že sa nejedná len o „núdzovky“, ale o skutočne využiteľné a komfortné sedadlá. Výborný výhľad a veľkorysý priestor v oblasti nôh, ramien a hlavy ponúkal taktiež druhý rad sedadiel. K dokonalému komfortu na týchto troch samostatne sklopných sedadlách prispela aj kvalitná reprosústava Harman Kardon ako i trojstupňové vyhrievanie sedadiel s prekvapivo rýchlym nástupom ohrevu.

Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4Pochváliť musím aj batožinový priestor. Jeho úžasná variabilita ponúka množstvo kombinácii usporiadania sedadiel, ktorými prekonává i nejeden automobil kategorie MPV. Variabilita sedadiel sa preto odzrkadľuje aj na využiteľnom objeme batožinového priestoru. Ten predstavuje hodnotu od 280 litrov (pri sedem miestnom využití vozidla) až po 2558 litrov (po sklopení všetkých sedadiel tretieho a druhého radu). Súčasťou batožinového priestoru je aj množstvo odkladacích priehradok, schránok a držiakov na poháre. A rezervné koleso? To už tradične zostalo napospas blatu a špine, ako je to pri vozidlách tohoto kalibru odjakživa zvykom.

Nové Discovery 4 posúva priečku v oblasti luxusu, kvality použitých materiálov, dielenského spracovania, variability a funkčnosti celého interiéru opäť o čosi vyššie.


Motor - 3.0 TDV6

Land Rover Discovery 4 Pod kapotou testovaného Discovery sa ukrýval jeden z najmodernejších naftových šesťvalcov súčasnosti. Motor vyvinutý v spolupráci so sesterskou automobilkou Jaguar využíva unikátny systém paralelného stupňovitého preplňovania dvomi turbodúchadlami rozličnej veľkosti. Tie majú podľa potreby dávkovať výkon (180 kW/245 k), ako aj ohromný krútiaci moment (600 Nm) v celom rozsahu otáčok. Že to nie sú len prázdne slová som sa presvedčil na „vlastnej Discovery“.

Stupňovité preplňovanie dokonale potláčalo turboefekt, a tak bola odozva na zošliapnutie plynového pedálu vždy okamžitá. Úsmev na tvári mi vyčaril veľkorysý záťah motora a okamžitý prísun ťažnej sily, ktorá bola k dispozícii v celom spektre otáčok a v každej situácii. O extrémnej sile a pružnosti motora svedčí aj zrýchlenie takmer trojtonového Discovery. Z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy je hodnota, ktorú by mu mohol závidieť i nejeden osobný automobil. K nesporným kladom nového agregátu patrí však aj jeho kultivovanosť. Motor štartoval bez rozochvenia karosérie a pri voľnobežných otáčkach mi posádka veľakrát ani neverila, že pod kapotou pracuje diesel. Pokojným a prekvapivo tichým chodom sa vyznačovala TDV6-ka aj počas jazdy. Svoj podiel má na tom kombinácia dokonalého odhlučnenia kabíny a vyspelá konštrukcia šesťvalca.

Čo ma neprekvapilo bola spotreba paliva. Pri úspornej jazde sa pohybovala na hranici 9,7 l/100 km. Pri svižnej jazde stúpla približne na 12,1 l/100 km a jazda v teréne zvýšila odber na 15,1 l/100 km. Vzhľadom na výkon, hmotnosť a aerodynamiku vozidla sú to však stále ešte prijateľné hodnoty.


Prevodovka

Land Rover Discovery 4 Výkon motora je veľmi dobre zladený so šesťstupňovou adaptívnou automatickou prevodovkou Command Shift. Jej plynulé a pohotové radenie ma nesklamalo ani pri dynamickej jazde, či jazde nespevneným povrchom. Softvér automatického radenia pracoval na jednotku aj pri prudkom brzdení či akcelerácii.

Táto moderná prevodovka umožňuje radiť prevodové stupne i manuálne, a to pomocou systému sekvenčného radenia Command Shift. Pri automate však človek spohodlnie až natoľko, že ma ani nenapadlo, aby som radil manuálne, i keď mi to elektronika dovoľovala. Veď vlastne ani nebolo treba, reakcia prevodovky v automatickom móde bola vždy okamžitá a za každej situácie správne podradila či zaradila potrebný prevodový stupeň.


Dokonalé jazdné vlastnosti na ceste aj v teréne

Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Základom vynikajúcich jazdných vlastností Discovery 4 je konštrukcia karosérie Body-frame. Táto technológia, patentovaná značkou Land Rover, spája prednosti samonosnej karosérie a samostatného podvozku. Vytvára zvlášť tuhú štruktúru karosérie, ktorá zvyšuje komfort pri jazde na ceste a vytvára optimálne podmienky pre jazdu v teréne. Podstatný vplyv na komfortnú a ničím nerušenú jazdu malo aj pneumatické pruženie. To bez povšimnutia odfiltrovávalo nerovnosti našich ciest, čo vo mne neraz vzbudilo klamlivý pocit, že jazdím po najkvalitnejšom asfalte sveta.

O dobrú ovládateľnosť (porovnateľnú osobnému vozidlu) sa zase staralo presné riadenie, nezávislé zavesenie kolies zadnej nápravy a nízko položené ťažisko vozidla. Vďaka tomu sa Discovery 4 pri predbiehacích manévroch či rýchlejších prejazdoch zákrutami správalo i napriek svojej výške a hmotnosti až prekvapivo stabilne. Náklony Discovery 4 boli minimálne aj vďaka zasahovaniu systému aktívneho potláčania náklonu karosérie. Ak tento systém vyhodnotil náklon karosérie za kritický, automaticky znížil krútiaci moment motora a pribrzdil vozidlo tak, aby opäť nadobudlo stabilnú polohu. O bezpečné spomalenie 2650-3240 kg ťažkého Discovery sa starali vysokovýkonné brzdy Brembo, ktorých okamžitý účinok využíva aj športovo orientovaný model Range Rover Sport.

Off road? Of course!!!
Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 To, že si Land Rover Discovery 4 zaslúži ten najťažší terén som sa presvedčil opäť na vlastnej koži. Stály pohon všetkých kolies spolu s redukčnou prevodovkou a so systémom Terrain Response nenechali Discovery 4 totiž v štichu ani v tých najdrsnejších podmienkach. K vynikajúcej priechodnosti prispievalo aj nezávislé zavesenie všetkých kolies, ktoré spolu s veľkým zdvihom pneumatického pruženia umožňovalo vozidlu až extrémne kríženie jednotlivých náprav. Jednoducho povedané „Disco-very-good“.

Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Osobitná pochvala patrí systému Terrain Response (čiže reakcii v teréne). Ten dokázal optimálne nakonfigurovať reakciu motora, prevodovky, podvozku a regulačných systémov vozidla tak, aby zabezpečil maximálnu trakciu a ovládateľnosť vozidla na každom type nespevneného povrchu. Žiadny podobný systém však zatiaľ nedokáže sám rozpoznávať typ povrchu vozovky, a preto boli schopnosti Discovery v teréne vždy závislé od mnou zadaného režimu. Pohodlne umiestnený otočný ovládač systému Terrain Response ponúkal okrem základnej polohy určenej pre bežnú jazdu aj štyri ďalšie režimy pre jazdu rôznym povrchom označené príslušnými ikonami: Tráva, Štrk, Sneh / Piesok / Blato a vyjazdené koľaje / Skaly. Tie sa počas jazdy zobrazovali aj na multifunkčnom informačnom displeji. Okrem informácie o práve aktívnom režime systému Terrain Response a svetlej výške vozidla som mal k dispozícii aj údaj o polohe natočenia predných kolies, čo mi v neprehľadných situáciach prišlo veľmi vhod.

Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Vďaka skvelej práci tohoto sofistikovaného systému som sa neraz cítil ako skúsený offroad-ďák. Potrebné praktické skúsenosti za mňa suplovala elektronika, ktorá pre každý zvolený režim nastavila vždy optimálnu reakciu škrtiacej klapky na zošlapnutie plynového pedála, potrebnú komunikáciu pohonu všetkých kolies so systémami regulacácie preklzu ako i správny charakter odpruženia. Okrem toho sledoval systém Terrain Response aj otáčky kolies, na základe ktorých vedel v prípade potreby aktivovať jednu z dvoch lamelových spojok zaisťujúcich uzávierku medzinápravového či zadného diferenciálu.

Neoceniteľným pomocníkom bol pre mňa aj systém kontrolovaného zjazdu z kopca HDC. Za jeho pomoci som bez problémov a hlavne bezpečne zliezol akýkoľvek svah s pevným podkladom. Zjazdy či výjazdy strmších svahov s horšou trakciou som kvôli cestným pneumatikám a hmotnosti Discovery 4 radšej neabsolvoval. Fyzika totiž nepustí.
Systém kontrolovaného zjazdu z kopca HDC podporuje aj asistenčný systém Gradient Release Control pre rozjazd zo svahu. Ten potláča počiatočné zrýchlenie pri zjazde na strmom svahu, čím sa zvyšuje kontrola vodiča nad vozidlom a zabraňuje nekontrolovanému šmyku, ak sa na svahu uvoľní brzda.


Bezpečnosť

Land Rover Discovery 4 Bezpečnostná výbava je naozaj bohatá. Aktívnu bezpečnosť podporuje množstvo asistenčných systémov ako ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily, elektronický brzdový asistent EBA, el. systém trakčnej kontroly ETC, el. stabilizačný systém DSC ako aj systém aktívneho potláčania náklonu karosérie ARM. Ten spolu so systémom DSC spolupracuje s brzdami, aby tak upravili prejavy pretáčavosti a nedotáčavosti kolies v zákrutách.

O pasívnu bezpečnosť posádky sa stará zasa množstvo airbagov (airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy pre prvý, druhý a tretí rad sedadiel), trojbodové bezpečnostné pásy, či kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách.
Bezpečnostné testyotvoriť test absolvovalo zatiaľ len Discovery 3, ktoré dosiahlo 4 hviezdičky za bezpečnosť posádky, 4 za ochranu detí a 1 hviezdičku za ochranu chodcov. A keďže nie je Discovery 4 v porovnaní s predchodcom konštrukčne odlišné, môžem predpokladať, že by bezpečnostné testy dopadli podobne.


Záverečné hodnotenie

Dovolím si povedať, že Discovery 4 „nakazí“ snáď každého, kto i len krátky čas strávi za jeho volantom. Dokonalé spojenie unikátneho priestoru, luxusu, dynamiky a kombinácie vynikajúcich jazdných vlastností na ceste a v teréne robia z Discovery 4 vozidlo, ktoré nemá vo svojej triede konkurenciu. Veď nakoniec posúďte sami.


Fotogaléria

Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 4



   Ďalšia stránka (2/2) Ďalšia stránka

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]