Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Chevrolet Cruze 2.0 VCDi LT (01/2010)  Vytlačiť stránku
redaktor: j. čík, 23.02.2010;

Spoločnosť GM Southeast Europe Kft. organizačná zložka, importér vozidiel Opel a Chevrolet pre Slovenskú republiku, nám na test poskytol novinku, kompaktný sedan nižšej strednej triedy Cruze vybavený najsilnejším naftovým motorom 2.0 VCDi v najvyššom stupni výbavy LT.





Kórejský sedan v americkom kabáte

Kórejská automobilka GM Daewoo uviedla v apríli minulého roku na trh nástupcu modelu Chevrolet Lacetti. Nový Cruze prekvapil predovšetkým veľmi atraktívnym a svojským dizajnom, kvalitou spracovania či mimoriadne bohatou štandardnou výbavou s nízkou obstarávaciou cenou. Rozhodne je to veľký krok vpred. Škoda však, že je zatiaľ v ponuke iba ako 4-dverový sedan, uvídíme či neskôr pribudne aj 5-dverová verzia či rodinné kombi.

Chevrolet Cruze je dlhý 4597 mm, široký 1755 mm a vysoký 1477 mm. Rázvor predstavuje hodnotu 2685 mm.

Exteriér
Nepochybne medzi najsilnejšie stránky nového Cruza patrí mimoriadne vydarený dizajn, ktorý nikoho nekopíruje a ide svojou vlastnou cestou.
Prednej časti dominuje osobitá delená čelná maska s masívnym priečnym rebrom s typickým zlatým logom značky Chevrolet uprostred. Do štýlu prednej časti dokonale zapadajú výrazne tvarované svetlomety, ktoré siahajú hlboko do predných blatníkov. Bočnou časťou prechádza výrazná stúpajúca línia od bočných smeroviek v prednom blatníku cez predné a zadné dvere až ku koncovým svetlám. Pri bočnom pohľade dominuje aj výrazne vyklenutá krivka strechy v kombinácii s pomerne krátkou zadnou časťou, čo pripomína veľké štvordverové kupé. Jemnú eleganciu umocňujú aj bočné chrómované lišty medzi A a C stĺpikmi. V podobnom atraktívnom štýle je vytvorená aj zadná časť s trojrozmernými koncovými svetlami, v ktorých sú vsadené dva oválne vnútorné elementy. Týmto prvkom sa Cruze odvoláva na tradičný dizajn značky Chevrolet.

Musíme priznať, že kombinácia tmavo šedej metalízy Cruzu veľmi svedčala a umocňovala jeho atraktívny dizajn.

Interiér a výbava
Rovnako ako dizajn karosérie, tak aj interiér patrí medzi silné stránky nového Cruza. Za kvalitnú a modernú palubnú dosku by sa nemuseli hanbiť ani vozidlá renomovanejších značiek. Tvorí ju kombinácia tvrdých plastov v dvoch farebných odieňoch, mäkčené plasty tu však nenájdete. Už na prvý pohľad je zrejmé, že sa návrhári inšpirovali novou Insigniou z koncernovej značky Opel, od ktorej prebrali mnohé dizajnové prvky. Hornej časti stredovej konzoly dominuje prehľadný multifunkčný displej s tmavomodrým podsvietením, malým mínusom je však jeho odraz po zotmení na hornú časť čelného skla. Pod ním je umiestnený panel autorádia a ovládacie prvky klimatizácie, ktorej automatický režim nie vždy vyhovoval, nakoľko sa nám v istých situáciách zahmlievali okná. Nie príliš šťastne sú umiestnené kruhové ovládače po stranách stredovej konzoly. Pasažieri s dlhšími nohami nechcene kolenami menili nastavenie teploty či intenzity. Ovládanie klimatizácie rovnako ako aj ostatných systémov je jednoduché, prehľadné a všetky ovládače sú pre vodiča po ruke.

Pre posádku na predných sedadlách je po ruke posuvná lakťová opierka s dostatočne objemným úložným priestorom. Naviac v sebe skrýva port Aux pre pripojenie externého audio prehrávača, ktorý spolupracuje s priemerne ozvučeným integrovaným audiosystémom so zabudovaným CD meničom na 6 CD a šiestimi reproduktormi. Škoda však, že USB port je k dispozícii len v kombinácii s príplatkovým navigačným systémom. Chvíľu sme si museli zvykať aj na príliš jemné odstupňovanie ovládania hlasitosti , ktoré sa dá ovládať aj priamo na výbornom trojramennom koženom volante s výrazným logom značky uprostred. Jeho podobnosť s koncernovou Insigniou nemožno poprieť. Na druhej strane volantu sú umiestnené ovládače tempomatu, ktoré si zaslúžia pochvalu za jednoduché ovládanie, nakoľko sú na očiach a hlavne po ruke. Toto riešenie je rozhodne lepšie ako ovládanie tempomatu rôznymi páčkami pod volantom.

Interiér disponuje množstvom úložných priestorov. Na ľavej strane u vodiča sa pod panelom ovládania svetlometov nachádza výklopná schránka na drobné predmety, v strede palubnej dosky v hornej časti je ďalší priestor na uloženie drobností. Medzi konzolou s mohutnou radiacou pákou potiahnutou kožou a lakťovou opierkou je k dispozícii miesto s polohovateľným držiakom na fľašu či pohár. Takmer dokonalý dojem rušila vyčnievajúca páka ručnej brzdy.

Obklady dverí tvoria rovnako ako na palubnej doske tvrdé plasty v dvoch farebných odtieňoch, ktorých línie plynulo prechádzajú z palubnej dosky a tvoria veľmi elegantný celok. Takisto ako sedadlá aj opierky rúk sú potiahnuté kožou. V predných dverách sa nachádza dostatočne veľký úložný priestor, ktorý pojme napr. aj litrovú PET fľašu. Ovládače okien a zrkadiel sú po ruke.

Predné výškovo nastaviteľné sedadlá sú pohodlné a príjemne nás prekvapili aj pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti. Sú čalúnené kombináciou prírodnej a umelej kože šedej farby, ktorá výborne ladí s farbou karosérie či interiérom. Nemôžme si však odpustiť, že pôsobia dosť umelo, vôňu kože sme z nich rozhodne necítili. Spolu s príplatkovým koženým čalúnením sa dodáva aj trojpolohové vyhrievanie predných sedadiel, ktoré sme v mimoriadne chladných dňoch veľmi ocenili. Chválime aj zvýšené bočné vedenie sedadiel, ktoré výborne podržali aj pri ostrejších prejazdoch zákrutami. K vyššiemu komfortu cestovania prispieva i široký rozsah pozdĺžneho a výškového nastavovania predných sedadiel. Aj v tomto ohľade sa Cruze radí na špičku svojho segmentu.

Zadné sedadlá sú taktiež príjemne komfortné. Sú sklopné a delené v pomere 40/60. V zadnom operadle je zabudovaná sklopná lakťová opierka s integrovaným držiakom na poháre. Priestor pre nohy je výborný, pre hlavy vyšších cestujúcich vzadu, aj vďaka strešnému oknu, obmedzený.

Cruze rozhodne nepatrí medzi lídrov vo svojom segmente čo sa týka objemu batožinového prietoru. Jeho hodnota 450 litrov sa radí medzi priemer. Nevýhodou je aj použitie lacnejšieho systému otvárania pomocou pevného pántu, potešili by plynové tlmiče. Pri zatváraní treba tak dávať pozor napr. na nákup uložený po stranách, aby ste ho pri zatváraní nepoškodili. Nemilo nás prekvapila aj absencia madla na zatváranie kufra, zašpineniu rúk sme sa tak nevyhli. Príjemne potešilo otváranie tlačidlom na diaľkovom ovládači, pri ktorom stlačení sa veko kufra jemne pootvorí. Zároveň sa rozsvieti aj podsvietenie evidenčného čísla.

V mimoriadne bohatej výbave nechýbajú komfortné prvky ako parkovacie senzory vzadu s akustickým varovaním či dažďový a svetelný senzor. Pri jazde po zotmení sme ocenili automaticky zacloniteľné vnútorné spätné zrkadlo. Nami testovaný Cruze bol naviac vybavený elektricky otváracím strešným oknom, ktoré pri otvorení či odtiahnutí zaťahovacej rolety presvetlilo celý interiér.

Motor a prevodovka
O pohon Cruzu sa stará moderný 4-valcový naftový motor so systémom priameho vstrekovania do valcov „common-rail“ a turbodúchadlom s premenlivou geometriou VTG . Motor o objeme 1991 ccm disponuje dostatočne vysokým výkonom 110 kW (150 koní) a jeho maximum dosahuje pri otáčkach 4000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 320 Nm dosahuje pri 2000 ot./min. Jeho mohutný nástup okamžite cítiť už od cca. 1400 ot./min, pri nižších otáčkach je však motor menej pružný a chvíľu mu trvá kým sa „rozhýbe“. Všetko je to však otázka zvyku vhodného preraďovania. Maximálna udávaná rýchlosť je 210 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchľuje za skvelých 8,7 sekúnd.

Cruze je veľmi dobre odhlučnený. Po naštartovaní nie sú v interiéri cítiť žiadne vibrácie a klepot naftového motora je počuť iba minimálne aj pri vyšších rýchlostiach. Môže za to aj 5-stupňová manuálna prevodovka s dlhšími prevodmi, ktorá pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h točí iba 2200 ot./min., pri 110-tke 1800 ot./min. a pri 90-tke iba 1400 otáčok. Chcelo by to však viac popracovať na presnosti radenia, ktoré nepatrilo medzi silné stránky prevodovky.

Okrem výbornej dynamiky dokáže naftový motor jazdiť aj hospodárne. V mestskej premávke si dvojlitrový motor vypýtal niečo medzi 7-8 litrov na 100 km.
Pri ustálenej rýchlosti na diaľnici na 5-tom prevodom stupni nám palubný počítač ukázal nasledovné:
- 90 km/h, spotreba cca. 4,8 litra/100km
- 110 km/h, spotreba cca. 5,0 litra/100km
- 130 km/h, spotreba cca. 6,5 litrov/100km

Všetky hodnoty sú len informatívne nakoľko predstavujú priemer niekoľkých okamžitých spotrieb na úseku cca. 2 km pri aktivovanom tempomate.
Po absolvovaní týždenného testu prevažne po cestách mimo mesta sme sa podľa palubného počítača dostali na priemernú spotrebu 6,4 l/ 100km čo je výborný údaj vzhľadom na nízke teploty pod bodom mrazu, ktoré sme mali počas celého testu. Udávanú priemernú spotrebu výrobcu 5,6 litra na 100 km sa nám však nepodarilo dosiahnuť.

Motor spĺňa prísne emisné limity čomu napomáha aj bezúdržbový filter pevných častíc DPF. Plusom je aj predĺžený servisný interval 30.000 km alebo 1 rok.

Podvozok
Cruze využíva na prednej náprave tradičné usporiadanie typu McPherson. Oproti svojmu predchodcovi má širší rozchod kolies vpredu i vzadu, vďaka čomu sa správa na ceste oveľa istejšie. Vzadu má prepracovanú nápravu s torznou priečkou čo okrem spoľahlivého vedenia kolies v požadovanej geometrii má tiež výhodu v nižšej hmotnosti a malých zástavbových rozmeroch.

Pri prudšom prejazde zákrutami sa Cruze veľmi nenakláňa a drží stopu, čomu napomáhajú aj 17“ disky z ľahkých zliatin obuté na širokých pneumatikách 225/50 R 17. Tie však naopak pri prejazde nerovnosťami prispievajú k horšiemu tlmeniu nárazov od podvozku. Kotúčové brzdy na oboch nápravách sú dostatočne výkonné, ich nábeh nie je ostrý, skôr príjemne neutrálny.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP Cruze spĺňa vysokú mieru bezpečnosti. V základnej výbave nechýbajú čelné airbagy vodiča a spolujazdca, bočné predné a hlavové airbagy vpredu a vzadu. Na prevoz detí v sedačkách slúžia úchyty ISOFIX zabudované v zadných sedadlách. Samozrejmosťou sú aj bezpečnostné systémy ABS s EBD, brzdový asistent či stabilizačný systém ESC.


Podľa výrobcu má Cruze jednu z najpevnejších karosérií vo svojej triede a torzná tuhosť je o celých 140 % vyššia oproti predchodcovi. Dôkazom toho sú aj nedávne testy Euro NCAP, kde získal plný počet piatich hviezdičiek a zaradil sa medzi najbezpečnejšie vozidlá a to nielen vo svojom segmente. Výsledky hovoria sami za seba: pri čelnom náraze dosiahol Cruze maximálny počet 16 bodov a pri bočnom náraze rovnako maximálnych možných 8 bodov a to ako prvý testovaný automobil od roku 1997 vôbec.

Obstarávacia cena (spracované dňa 20.01.2010, všetky ceny sú vrátane DPH)

Cruze 1.6 16V Base základná cenníková cena = 14.000 € (421.764,00 Sk)
základná akciová cena = 12.850 € (387.119,10 Sk)
Cruze 2.0 VCDi LT základná cenníková cena testovanej verzie = 19.400 € (584.444,00 Sk)
základná akciová cena testovanej verzie = 18.800 € (566.368,80 Sk)
Cruze 2.0 VCDi LT cenníková cena nami testovanej verzie = 21.830 € (657.650,58 Sk)
akciová cena nami testovanej verzie = 21.230 € (639.574,98 Sk)
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný a protipreklzový systém ESC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, predpínače bezpečnostných pásov, signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov, elektrohydraulický posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, parkovacie senzory vzadu, dažďový a svetelný senzor, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné predné sedadlá - manuálne, držiak nápojov vpredu a vzadu, zadné sedadlo sklopné a delené v pomere 40/60, 5x hlavová opierka, lakťová opierka vpredu a vzadu, 5x trojbodový bezpečnostný pás, ISOFIX úchyty na zadných sedadlách, lampičky na čítanie vpredu a vzadu, multifunkčný volant potiahnutý kožou, automatická klimatizácia, tempomat, palubný počítač, multiinformačný displej, autorádio s CD prehrávačom, 6 reproduktorov, vstup AUX pre pripojenie externého audio prehrávača, vnútorné spätné zrkadlo s aut. stmavovaním, schránka na okuliare na strane vodiča
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, hmlovky, disky z ľahkých zliatin 17“, pneumatiky 225/50 R 17
Výbava za príplatok k základnej cene:
  • lak - metalíza = 450 € (13.556,70 Sk)
  • elektrické strešné okno = 580 € (17.473,08 Sk)
  • poťah sedadiel v kombinácii koža - PU koža s vyhrievaním predných sedadiel = 1.400 € (42.176,40 Sk)

  • Porovnanie s konkurenciou (údaje spracované dňa 20.01.2010):

    Model Chevrolet Cruze Ford Focus Mitsubishi Lancer Škoda Octavia
    Stupeň výbavy LT Titanium Intense Elegance
    Motor 2.0 VCDi 2.0 TDCi 2.0 DI-D 2.0 TDI
    Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4 R / 4
    Max.výkon (kW) pri ot./min-1 110/4000 100/4000 103/4000 103/4000
    Krút.moment v Nm pri ot./min-1 320/2000 320/2000 310/1750 320/1750
    Prevodovka manuálna 5 stupňová 6 stupňová 6 stupňová 6 stupňová
    Max.rýchlosť (km/hod.) 210 205 207 208
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 8,7 9,4 9,6 9,6
    Dĺžka (mm) 4597 4481 4570 4569
    Šírka (mm) 1788 1839 1760 1769
    Výška (mm) 1477 1497 1490 1462
    Rázvor (mm) 2685 2640 2635 2578
    Objem batož. priestoru (l/VDA) 450 526 377 560
    Priemerná spotreba (l/100 km) 5,6 5,6 5,9 5,7
    Cena modelu [€(Sk)] 19.400 (584.444,00) 22.550 (679.341,30) 22.520 (678.437,50) 21.239 (639.846,11)
    Akčná cena [€(Sk)] 18.800 (566.368,80) - - -
    Cena porovnateľne vybaveného modelu [€(Sk)] 21.230 (639.574,98) 26.675 (803.611,05) 23.035 (693.952,41) 24.819 (747.697,19)

    Rozdiely vo výbave:

  • Ford Focus
  • má naviac: el. sklopné spätné zrkadlá, dvojzónovú automatickú klimatizácia (Cruze má jednozónovú), bezkľúčové štartovanie, bederné opierky predných sedadadlách
    nemá: -

  • Mitsubishi Lancer
  • má naviac: kolenný airbag vodiča, dvojzónovä automatickú klimatizáciu (Cruze má jednozónovú), audiosystém 710W a 9 reproduktorov (Cruze má 6), handsfree s Bluetooth s hlasovým ovládaním, 18“ disky z ľahkých zliatin + športový podvozok (Cruze má 17“)
    nemá: vyhrievané predné sedadlá, kožené čalúnenie

  • Škoda Octavia
  • má naviac: dvojzónovú automatickú klimatizáciu (Cruze má jednozónovú), 8 reproduktorov (Cruze má 6), bederné opierky predných sedadiel
    nemá: -

    Model Chevrolet Cruze Fiat Linea Opel Astra Renault Fluence
    Stupeň výbavy LT Emotion Edícia 111 Privilege
    Motor 2.0 VCDi 1.3 MultiJet 1.7 CDTI ecoFLEX 1.5 dCi
    Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4 R / 4
    Max.výkon (kW) pri ot./min-1 110/4000 66/4000 81/3800 78/4000
    Krút.moment v Nm pri ot./min-1 320/2000 200/1750 262/2300 240/2000
    Prevodovka manuálna 5 stupňová 5 stupňová 6 stupňová 6 stupňová
    Max.rýchlosť (km/hod.) 210 170 187 185
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 8,7 13,8 11.60 10.4
    Dĺžka (mm) 4597 4560 4587 4618
    Šírka (mm) 1788 1730 1753 1809
    Výška (mm) 1477 1494 1458 1479
    Rázvor (mm) 2685 2603 2703 2702
    Objem batož. priestoru (l/VDA) 450 500 490 496
    Priemerná spotreba (l/100 km) 5,6 4,9 5,2 4,5
    Cena modelu [€(Sk)] 19.400 (584.444,00) 16.680 (502.501,68) 18.630 (561.247,38) 15.090 (454.601,34)
    Akčná cena [€(Sk)] 18.800 (566.368,80) 15.602 (470.025,85) 17.530 (528.108,78) -
    Cena porovnateľne vybaveného modelu [€(Sk)] 21.230 (639.574,98) 19.162 (577.274,41) 24.780 (746.522,28) 18.690 (563.054,94)

    Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 SKK

    Rozdiely vo výbave:
  • Fiat Linea
  • má naviac: el. ovládaná bederná opierka vodiča, roletka zadného skla – mechanická, systém pomoci rozjazdu do kopca Hill Holder, handsfree systém s Bluetooth, hlasový ovládaním a USB
    nemá: výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, elektrické strešné okno

  • Opel Astra
  • má naviac: -
    nemá: elektrické strešné okno, hlavové airbagy

  • Renault Fluence
  • má naviac: handsfree karta Renault, el. sklopné spätné zrkadlá, navigačný systém, dvojzónovú automatickú klimatizáciu (Cruze má jednozónovú)
    nemá: lakťovú opierku zadných sedadiel


    Naše hodnotenie
    Chevrolet Cruze si zaslúži pochvalu za vydarený a originálny dizajn vozidla, rovnako aj za príjemný a moderný interiér s kvalitným spracovaním. Plusové body dostal aj výkonný, tichý a úsporný naftový motor s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Vo svojej triede je silným hráčom aj vzhľadom na nízku obstarávaciu cenu a mimoriadne bohatú výbavu. Nesmieme zabudnúť ani na veľmi vysokú mieru bezpečnosti, ktorou Cruze oplýva. Plusom je aj 5-ročná záruka alebo odjazdených 120.000 km.


    Fotogaléria










    Dňa: 23.02.2010
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]