Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Opel Zafira 1.6 CNG (11/2009 test alternatívneho paliva)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.hron, 03.11.2009;

Opäť sme dostali možnosť testovať jeden z ďalších automobilov poháňaných stlačeným zemným plynom CNG (Compressed Natural Gas) z programu "Testujte s nami" od Slovenského plynárenského priemyslu. Už v minulosti sme podrobnejšie popisovali princíp a vlastnosti pohonu na CNG. Tentoraz vám chceme sprostredkovať naše reálne dojmy s používania tohto automobilu.


zväčšiť obrázok Testovali sme sériovo vyrábaný Opel Zafira 1.6 CNG vo výbave Enjoy s benzínovým motorom o objeme 1598 ccm, s výkonom 69 kW (94 k) pri 6200 ot/min. a točivým momentom vrcholiacim hodnotou 133 Nm pri 4200 ot/min. Pohotovostná hmotnosť testovaného automobilu sa pohybuje okolo hranice 1600 kg, presný údaj výrobca vozidla neudáva, ale vzhľadom na štyri nádrže na zemný plyn a celý systém CNG, ktorý je vo vozidle oproti štandardnej verzii s motorom 1.6 navyše, pohotovostná hmotnosť bude určite vyššia. Vzhľadom na výkonové parametre motora a typ automobilu sme očakávali priemernú dynamiku vozidla.

Pred tým, ako sa dostaneme k hodnoteniu pohonného ústrojenstva, musíme podotknúť, že vozidlo na nás zapôsobilo veľmi príjemným dojmom, čo sa týka variability a spracovania interiéru. Dielenské spracovanie je na dobrej úrovni, rovnako tak ako materiály, z ktorých je vyhotovené. Privítali by sme však bohatšiu výbavu, hlavne palubný počítač, ktorý pri tomto type vozidla považujeme za veľmi užitočný. Predpokladáme, že vozidlo si kúpia zákazníci, ktorým sledovanie spotreby, dojazdu na jednotlivé druhy paliva nie je ľahostajné.

zväčšiť obrázok Veľmi jednoducho pôsobí identifikátor, zobrazujúci palivo, ktoré momentálne agregát spaľuje. Malá dióda oranžovej farby integrovaná do tlačidla prepínania paliva vedľa tlačidla výstražných smeroviek svieti v prípade, že spaľuje benzín. Za slnečných dní sme len ťažko rozoznali, či dióda svieti alebo nie. Zmena režimu spaľovaného paliva za jazdy je takmer nerozoznateľná. Žiadnu zmenu v správaní automobilu sme nepostrehli ani keď sme si zvolili režim spaľovania sami a nepostrehli sme zmenu ani pri automatickom prepnutí režimu po tom, čo sa jedno z palív úplne minulo. Nakoľko dnes ešte sieť čerpacích staníc CNG na Slovensku nie je príliš hustá, uvítali by sme doplnkovú informáciu o vyčerpaní paliva. Keďže sme klasickú oranžovú kontrolku rezervy nebrali až tak vážne, ako v automobile s jedným druhom paliva, stalo sa nám, že sme zmenu vôbec nezaregistrovali a veselo sme spotrebovávali benzín zo "symbolickej" 14 litrovej benzínovej nádrže, ktorá sa nám vyprázdnila skôr, ako sme čakali.

zväčšiť obrázok Čo sa týka paliva CNG ako takého, je veľmi pozitívne, že sa stále viac a viac začína rozširovať a všetky popredné svetové automobilky sa snažia mať aspoň jeden model v portfóliu s takýmto pohonom vo svojej ponuke. Opel v súčasnosti ponúka dva modely. Nami testovanú Zafiru (69kW) a ešte jednu s výkonom 110 kW (1,6 CNG Turbo). Cenové navýšenie modelu s rovnakou výbavou Enjoy je 2800,- Eur.

Ale vráťme sa ešte na chvíľku k palivu, aby sme mohli efektivitu lepšie porovnať, budeme pracovať s CNG v mernej jednotke kg. Cena 1kg CNG je porovnateľná s cenou 1 litra benzínu alebo nafty, ale spotreba CNG je na 100 km podstatne nižšia. Pri našom teste, kde sme boli viac menej nútení okolitou prevádzkou využívať dynamický potenciál motora na maximum, bola spotreba CNG zhruba polovičná ako benzínu pri rovnakom štýle jazdy a to je dosť veľký rozdiel. Na druhú stranu nami nameraná spotreba benzínu počas testu sa vymykala bežným hodnotám v danej výkonovej kategórii smerom nahor, hlavne teda z dôvodu, že pedál plynu sme mali takmer stále na podlahe, aby sme dosiahli požadovanú dynamiku vozidla.

zväčšiť obrázok Výrobca udáva spotrebu CNG v kg na 100 km. V meste 6.6 kg, 4.2 kg mimo mesta a 5.0 kg v kombinovanom cykle. My sme v našom teste takéto hodnoty nedosiahli a po pravde sme sa ani nesnažili, lebo dynamika jazdy bola aj pri maximálnom využití výkonu naozaj na hranici únosnosti, a to sa Zafira trápila len s prepravovaním vodiča! Dynamikou nás takto upravená Zafira rozhodne neprekvapila, odozva na pokyn plynovému pedálu bola pomalá a motoru sa do otáčok príliš nechcelo. Tento rodinný, inak úsporný automobil v kombinácii s testovaným agregátom, by sme pre jeho slabý výkon ako jediný automobil do mnoho početnej rodiny určite neodporúčali. Ide mimo iné taktiež o potešenie z jazdy, ale hlavne o aktívnu bezpečnosť pri predbiehaní, ktorá je v tomto prípade nedostatočná. S plne obsadeným a naloženým automobilom je predbiehanie aj v miernom svahu nebezpečné a na dlhej rovinke bude bezpečné len bez áut na horizonte. V prípade, že sa pred vodičom objaví menší kopček, môže sa pokojne zaradiť za kamión a vyčkať vrcholu. V prípade Zafiry 1.6 CNG 69 kW je už spomínaný príplatok 2800,- Eur (84.352,80 Sk) za výkonnejšiu verziu investícia, ktorá sa podľa nášho názoru oplatí, aj keď nie je zanedbateľná.

K akému záveru sme dospeli?

Pokiaľ Opel Zafira na CNG, tak vo výkonnejšej verzii so 110 kW. Nami testovaná verzia je momentálne na slovenskom trhu cenovo zvýhodnená a vo výbave Enjoy vás príde na 20 080,- Eur (604.930,08 Sk), predtým 21 580,- eur (650.119,08 SK). Za túto cenu dostanete veľké rodinné auto s variabilným interiérom a „relatívne“ hospodárnou prevádzkou, ale takmer základnou výbavou a podpriemernými dynamickými vlastnosťami. Výkonnejšia varianta vás príde momentálne na cenníkových 22 880,- Eur (689.282,88 Sk).

Pre porovnanie uvádzame príklady najbližších konkurentov. Fiat Multipla 1.6 16V Natural Power s výkonom 68 kW za 18 610,- Eur (560.644,86 Sk) a Mercedes Benz triedy B 170 NGT BlueEFFICIENCY s výkonom 85 kW za 28 381,50 Eur (855.021,07 Sk). Cena z časti odráža aj odlišnú sériovú výbavu.

Fotogaléria:

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Test Mercedes (B triedy) 170 NGT BlueEFFICIENCY s motorom konštruovaným ako dvojpalivový CNG/ benzín.
Redaktor: Pavel Hron
Foto: Pavel Hron
  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]