Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Fiat Croma 2.4 MutiJet 20v Emotion (09/2009)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 03.09.2009;

Spoločnosť FIAT SR spol. s r.o., importér vozidiel Fiat pre Slovenskú republiku, nám na test poskytol vlajkovú loď Fiat Croma s naftovým motorom 2.4 MultiJet 20v v najbohatšej výbave Emotion.





Cestovný koráb

zväčšiť obrázok Fiat oživil v roku 2005 po dlhšej odmlke meno predchádzajúceho modelu, ktorý predstavoval meradlo kvality medzi sedanmi vyššej strednej triedy v rokoch 1985 až 1996, a ktorého sa vyrobilo viac ako 450 tisíc kusov. Nová Croma sa však už nevyrába v prevedení sedan s výklopnými piatymi dverami, ale ako kombi. Svojou výškou je niekde na rozmedzí kombi a MPV, svojim pohodlím a prevedením zasa v triede cestovných sedanov. Ide teda o úplne novú triedu s kombináciou sedanu a priestranného kombi. Nám sa dostala do rúk vynovená Croma, ktorá prišla na náš trh začiatkom roka 2008.

Fiat Croma je dlhá 4783 mm, široká 1775 mm a vysoká 1618 mm. Rázvor predstavuje hodnotu 2700 mm.

Exteriér

Na dizajne novej Cromy sa podielala dizajnérska dielňa Giorgetta Giugiara čo je vidieť na jej elegantných, dynamických a zároveň jednoduchých líniách.
zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok Oproti predchodcovi sú badateľné hlavné zmeny na prednej časti, ktorá sa inšpirovala menším bratom z rodiny Fiat. Z Brava prevzala hlavné črty ako prednú masku, výrazné svalnaté blatníky či kvapkovité svetlomety, pod ktorými sú v prednom nárazníku umiestnené výsuvné ostrekovače svetlometov a predné hmlovky s funkciou prisvecovania do zákrut. Bočná línia vychádza z predných reflektorov stredom vysokých dverí cez vonkajšie kľučky a zadné blatníky. Vzadu prechádza úzkymi koncovými svetlami s kruhovými vzormi vo vnútri a stretáva sa na piatych dverách nad znakom značky.

Najvyšší stupeň výbavy Emotion prezrádzajú elegantné chrómované lišty rámov okien, chrómované vonkajšie kľučky dverí či strieborné strešné lyžiny. Dynamický dizajn umocňuje zadný strešný spoiler vo farbe karosérie či veľké 10-lúčové disky z ľahkých zliatin. Musíme priznať, že jej zmena kabátu v kombinácii s tmavohnedou metalízou rozhodne pristane.

Interiér a výbava

Croma nás privítala priestranným interiérom s jedinečným pohodlím a talianskou eleganciou. Sú v ňom použité kvalitné materiály ako mäkčené plasty či obklad s imitáciou dreva v hnedej farbe wenge, ktorá výborne ladí s farbou auta a koženým čalúnením. Nemôžme si pomôcť, ale z interiéru cítiť ešte predchádzajúcu generáciu modelov pred érou nových Fiatov.

V mimoriadne bohatej výbave nechýbajú komfortné prvky ako automatická dvojzónová klimatizácia s výduchmi aj pre pasažierov vzadu, parkovacie senzory vzadu s akustickým varovaním, tempomat s ovládaním pod volantom či dažďový a svetelný senzor.

zväčšiť obrázok Croma disponuje elektronickým kľúčom zapaľovania, ktorý sa zasúva do spínacej skrinky vedľa ručnej brzdy po vzore švédskej automobilky Saab, čím sa eliminuje poškodenie kolena pri náraze vozidla. Pred konzolou s loketnou opierkou s relatívne veľkým úložným priestorom napr. na 0,5l fľašu sa nachádza ďalší úložný priestor na drobné predmety, zapaľovač a port USB na prehrávanie mediálnych súborov. Ten spolupracuje s kvalitným integrovaným audiosystémom s CD prehrávačom a 6-timi reproduktormi s hlasovým ovládaním a hands-free systémom s Bluetooth. Výborným pomocníkom na cestách je aj zabudovaná piktogramová navigácia, ktorá zdieľa displej s kontrolným displejom medzi budíkmi na prístrojovom paneli. Samozrejmosťou je ovládanie týchto systémov na trojramennom koženom volante, ktorý dobre sadne do ruky.

zväčšiť obrázok Pri cestovaní na dlhšie trasy nás príjemne prekvapili komfortné sedadlá potiahnuté hnedou kožou s vyhrievaním. Vodič a spolujazdec vpredu majú možnosť elektrického nastavenia v rôznych smeroch, u vodiča naviac s pamäťou pre 3 rôzne polohy. Veľkou výhodou je zvýšený posed ako v kategórii MPV, čo zaručuje lepší prehľad na vozovke a skvelú prístupnosť pri nastupovaní alebo vystupovaní. Chýbajúce zvýšené bočné vedenie nedávame ako mínus nakoľko Croma nie je určená na športovú jazdu.

Zadné sedadlá sú taktiež veľmi komfortné. Sú sklopné a delené v pomere 40/60. V zadnom operadle je zabudovaná sklopná loketná opierka s integrovaným držiakom na poháre. Príjemným doplnkom na cestovanie je sťahovacia roletka proti slnku v zadných dverách. Priestor pre nohy a hlavu cestujúcich vzadu je vďaka veľkému rázvoru a nadmernej výške kráľovský.

zväčšiť obrázok Croma má dostatočne priestranný aj batožinový priestor, ktorého základná hodnota predstavuje 500 litrov. Ak však potrebujeme previezť väčší náklad, zadné sedadlá sa dajú jednoducho sklopiť čím získame mimoriadny priestor s objemom 1.610 litrov až po strechu. Škoda, že nám po sklopení zadných sedadiel nevznikne ideálna rovina. K dispozícii je aj dvojité dno, ktoré je v rovine so spodnou hranou batožinového priestoru. V prípade potreby využitia maximálnej kapacity je možné falošné dno umiestniť na spodok priehlbiny a maximálne využiť celý nákladný priestor. Šikovným doplnkom je bočná úložná sieť proti nechcenému pohybu batožiny.

zväčšiť obrázok Nami testovaná Croma bola naviac vybavená veľkým otváracím strešným oknom, ktoré zaberá prakticky celú plochu strechy a skladá sa z dvoch sklenených panelov. Zadná časť je pevná a predná elektricky sťahovateľná. Na vnútornej strane sú dve protislnečné clony, ktoré sa dajú posúvať nezávisle od seba smerom dozadu. Pri užívaní radosti z jazdy sme si mohli podľa chuti dokonale presvetliť celý interiér.

Motor a prevodovka

O pohon Cromy sa stará 5-valcový naftový motor s objemom 2387 ccm a vysokým výkonom 147 kW (200 koní). Maximum výkonu dosahuje pri otáčkach 4000 ot./min a maximálny krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot./min. V skutočnosti je mohutný krútiaci moment k dispozícii v širokom rozsahu od 1750 do 3500 ot./min. Motor je veľmi pružný aj pri nízkych otáčkach a po zošliapnutí plynu reaguje priam raketovo. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,5 s hovorí samo za seba. Udávaná maximálna rýchlosť je 216 km/h.

zväčšiť obrázok Nová Croma je výborne odhlučnená, klepot naftového motora počuť iba pri nízkych otáčkach pri rozbiehaní. Pri vyšších rýchlostiach ticho v kabíne dopĺňa iba príjemné svišťanie turba.

Okrem výbornej dynamiky dokáže naftový motor jazdiť aj hospodárne. Hlavne však mimo mesta. V mestskej premávke, teda pri neustálom rozbiehaní a brzdení sme sa nedostali pod 10 litrov na 100 km. Pri razantnejšom jazdení si však treba pripočítať o liter dva naviac.

Pri ustálenej rýchlosti na diaľnici nám palubný počítač ukázal nasledovné:
- 5°, 90 km/h, okolo 1800 ot./min., spotreba cca. 6,2 litra/100km
- 6°, 110 km/h, okolo 1400 ot./min., spotreba cca. 6,4 litra/100km
- 6°, 130 km/h, okolo 2000 ot./min., spotreba cca. 6,9 litrov/100km

zväčšiť obrázok Všetky hodnoty predstavujú priemer niekoľkých okamžitých spotrieb na úseku cca. 2 km pri udržiavaní rýchlosti cez tempomat.
Po absolvovaní týždenného testu prevažne po cestách mimo mesta sme podľa palubného počítača dostali na priemernú spotrebu 7,2 l/ 100km čo je výborný údaj vzhľadom na kombináciu silného motora, automatickej prevodovky a triedy auta.

Vysoký komfort cestovania umocňuje výborná 6-stupňová automatická prevodovka. Je veľmi inteligentná a takmer vždy radila rovnako, ako by sme si sami radili na manuálnej. V prípade potreby je však možné zvoliť sekvenčné radenie pomocou prevodovej páky, čo sa nám osvedčilo napr. pri náhlom predbiehaní. Pri nedostatočných otáčkach motora nám nedovolila preradiť a ponechala automaticky zvolený prevod. Zvykli sme si na ňu veľmi rýchlo.

Motor spĺňa emisné limity Euro 4 a obsahuje bezúdržbový filter pevných častíc (DPF), ktorý nepotrebuje žiadne prídavky na jeho regeneráciu.

Podvozok

zväčšiť obrázok Croma využíva na prednej náprave usporiadanie typu McPherson, vzadu je použitá viacprvková náprava Multilink so štyrmi ramenami (tromi priečnými a jedným pozdĺžnym) spojeným s podperným rámom. Táto kombinácia zaručuje vynikajúce dynamické pohodlie. Pruženie je komfortné a výborne pohlcuje nerovnosti.

Podvozok je mierne nedotáčavý čomu napomáha aj ťažký agregát s veľkým objemom. Nevyhli sme sa ani zvýšenému náklonu pri prudšom prejazde zákrutami, čo je však v norme vzhľadom na zvýšenú karosériu. Svoju úlohu výborne plnia aj 18“ športové disky z ľahkých zliatin obuté na širokých pneumatikách 225/45 R 18. Kotúčové brzdy na oboch nápravách sú dostatočne výkonné.

Bezpečnosť


otvoriť test Euro NCAP Nový Fiat Croma spĺňa vysokú mieru bezpečnosti. V základnej výbave nechýbajú čelné airbagy vodiča a spolujazdca, bočné predné a hlavové airbagy vpredu a vzadu. Pri náraze chráni vodiča naviac aj kolenný airbag. Na prevoz detí v sedačkách slúžia úchyty ISOFIX zabudované v zadných sedadlách. Samozrejmosťou sú aj bezpečnostné systémy ABS s EBD, brzdový asistent či stabilizačný systém VDC.


Nová Croma získala v testoch Euro NCAP plný počet piatich hviezdičiek čím sa radí medzi najbezpečnejšie vozidlá vo svojej triede.

Obstarávacia cena (spracované dňa 15.8.2009)

Croma 1.8 MPI Active základná cenníková cena = 25.880 € (779.660,88 Sk)
základná akciová cena = 23.033 € (693.892,16 Sk)
Croma 2.4 MultiJet Emotion základná cenníková cena testovanej verzie = 35.180 € (1.059.832,68 Sk)
základná akciová cena testovanej verzie = 31.310 €(943.245,06 Sk)
Croma 2.4 MultiJet Emotion cenníková cena nami testovanej verzie = 43.585 € (1.313.041,71 Sk)
akciová cena nami testovanej verzie = 39.715 € (1.196.454,09 Sk)
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, brzdový asistent HBA, stabilizačný a protipreklzový systém ESP+ASR/MSR, Hill Holder, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, predpínače bezpečnostných pásov, signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov, elektrohydraulický posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, parkovacie senzory vzadu
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné predné sedadlá s bedrovou opierkou - manuálne, držiak nápojov vpredu a vzadu, zadné sedadlo sklopné a delené v pomere 40/60, 5x hlavová opierka, lakťová opierka vpredu a vzadu, 5x trojbodový bezpečnostný pás, ISOFIX úchyty na zadných sedadlách, kryt batožinového priestoru, zrkadlo v slnečných clonách vodiča a spolujazdca, lampičky na čítanie vpredu a vzadu, multifunkčný volant potiahnutý kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat, palubný počítač, multiinformačný displej, autorádio s CD prehrávačom, 6 reproduktorov, hands-free s Bluetooth, hlasové ovládanie, USB, stmavené okná zadných a piatych dverí, bočné záclonky, dvojité dno batožinového priestoru
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, chrómované vonkajšie kľučky dverí, hmlovky s funkciou Cornering, pozdĺžne štrešné lyžiny, disky z ľahkých zliatin 17“, pneumatiky 215/50 R 17
Výbava za príplatok k základnej cene:
  • lak - metalíza = 630 € (18.979,38 Sk)
  • zliatinové disky 18“ + pneu 225/45 R18 = 390 € (11.749,14 Sk)
  • bi-xenónové svetlá = 1.090 € (32.837,34 Sk)
  • Blue&Me NAV (Bluetooth, hlas. ovl., USB port, GPS navigácia) = 390 € (11.749,14 Sk)
  • elektrické strešné okno = 1.690 € (50.912,94 Sk)
  • ovládanie Connect na volante – 8+3 tlačítiek = 95 € (2.861,97 Sk)
  • interiér koža = 1.820 € (54.829,32 Sk)
  • elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo = 130 € (3.916,38 Sk)
  • alarm = 395 € (11.899,77 Sk)
  • senzor aut. rozsvecovania svetiel = 130 € (3.916,38 Sk)
  • dažďový senzor = 130 € (3.916,38 Sk)
  • elektricky ovládané a sklopné spätné zrkadlá = 160 € (4.820,16 Sk)
  • vyhrievané predné sedadlá = 195 € (5.874,57 Sk)
  • elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťou u vodiča = 1.160 € (34.946,16 Sk)

  • Porovnanie s konkurenciou (údaje spracované dňa 31.07.2009):

    Popis Fiat Croma Emotion Citroën C5 Tourer Exclusive Peugeot 407 SW Executive Alfa Romeo 159 SW Elegante
    Motor 2.4 MultiJet 2.7 HDi * 2.7 HDi 2.4 JTD
    Uloženie / počet valcov R / 5 V / 6 V / 6 R / 5
    Max.výkon (kW) pri ot./min-1 147/2000 150/4000 150/4000 147/4000
    Krút.moment v Nm pri ot./min-1 400/2000 440/1900 440/1900 400/2000
    Prevodovka automatická 6 stupňová 6 stupňová 6 stupňová 6 stupňová
    Max.rýchlosť (km/hod.) 216 222 226 223
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 8,5 9,1 8,8 8,5
    Dĺžka (mm) 4783 4829 4763 4660
    Šírka (mm) 1775 1860 1811 1828
    Výška (mm) 1618 1495 1494 1422
    Rázvor (mm) 2700 2815 2725 2700
    Objem batož. priestoru (l/VDA) 500 505 451 445
    Priemerná spotreba (l/100 km) 7,2 8,4 8,5 8,0
    Cena modelu (€/Sk) 35.180 / 1.059.832,68 42.421 / 1.277.975,05 43.414,33 / 1.307.900,11 37.800 / 1.138.762,80
    Akčná cena (€/Sk) 31.130 / 937.822,38 41.421 / 1.247.849,05 - 32.130 / 967.948,38
    Cena porovnateľne vybaveného modelu (€/Sk) 39.715 / 1.196,454,09 43.772,13 / 1.318.679,19 48.413,33 / 1.458.499,98 40.090 / 1.207.751,34

    Konverzný kurz: 1 EUR = 30,126 SKK

    Rozdiely vo výbave:

  • Citroën
  • má naviac: pruženie Hydractive III, senzor podtlaku pneumatík, elektrické otváranie dverí batožinového priestoru, natáčacie svetlomety, el. parkovaciu brzdu, predné sedadlá s masážnym systémom, autorádio s MP3 prehrávačom
    nemá: navigáciu, alarm, slnečné clony na bočných oknách, pamäť u sedadla vodiča, kožené sedadlá (C5 má sedadlá koža+látka)
  • Peugeot
  • má naviac: nastaviteľné pruženie AMVAR, senzor podtlaku pneumatík, tempomat s obmedzovačom rýchlosti (Croma a 159 bez obmedzovača), parkovací asistent predný + zadný (Croma a 159 len vzadu), nezávislé otváranie okna dverí batožinového priestoru, autorádio s MP3 prehrávačom, farebný displej
    nemá: bočné slnečné clony, pamäť u sedadla vodiča
  • Alfa Romeo
  • má naviac: -
    nemá: -

    * V čase publikovania testu nahradil u Citroënu C5 motor 2.7 HDi nový motor 3.0 V6 HDi (177 kW)

    Naše hodnotenie

    Fiat Croma si zaslúži pochvalu za vydarený dizajn, kráľovský priestor pre pasažierov vpredu aj vzadu, či dostatočne veľký batožinový priestor. Veľkým plusom oproti konkurencii je aj výborné nastupovanie a sedenie vďaka zvýšenému posedu a vysokej karosérii. Takisto chválime výkonný naftový motor s relatívne nízkou spotrebou v kombinácii so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Je to ideálny spoločník na dlhé cesty s mimoriadnym komfortom, s ktorým sa aj po niekoľko hodinovej jazde budete cítiť stále sviežo. Mínusom je mierny náklon vozidla pri ostrejšom prejazde zákrutou, či absencia rovnej plochy po sklopení zadných sedadiel. Nevýhodou je aj vyššia obstarávacia cena a nízka zostatková hodnota automobilu pri neskoršom predaji (naša prognóza vzhľadom na aktuálny a predpokladaný vývoj na slovenskom automobilovom trhu). Celkovo nás však nová Croma príjemne prekvapila.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Dňa: 03.09.2009
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]