Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Lancia Delta 1.6 JTD Oro (08/2009)   Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 12.08.2009;

Spoločnosť FIAT SR spol. s r.o., importér vozidiel Fiat, Alfa Romeo a Lancia pre Slovenskú republiku, nám na test poskytol model Delta s motorom 1.6 JTD vo výbave Oro. Nová Delta nás ihneď zaujala svojim nezameniteľným dizajnom a boli sme zvedaví čím nás ešte prekvapí počas týždňového testovania.



Úplne nová Delta
zväčšiť obrázok Lancia Delta. Na slovenský trh prišla minulý rok po dlhej odmlke ďalšia úplne nová generácia. Väčšinu ľudí iste napadne ako prvé legendárna Lancia Delta Integrale. Kto však čakal ostrý športový automobil bude možno sklamaný, nová Delta má s predchodcom spoločné iba meno. Ide o elegantný cestovný hatchback s nenapodobiteľným dizajnom, komfortom limuzíny na rozmedzí nižšej strednej a strednej triedy.

Nová Delta je dlhá 4520 mm, široká 1797 mm a vysoká 1499 mm. Dlhý rázvor 2700 mm je predzvesťou mimoriadneho miesta pre pasažierov vzadu.

Exteriér
Vzhľad novej Delty rozhodne patrí medzi najväčšie plusy, pôsobí mimoriadne zvodne, dynamicky a originálne. Prednej časti dominuje typická rebrovitá maska s chrómovaným lemovaním a znakom uprostred. Z výrazných svetlometov, v ktorých nachádzame znak Delty, vychádza bočná línia prechádzajúca celou karosériou ponad kľučky dverí vzadu klesajúca popri koncových svetlách. Predné bi-xenónové svetlomety so systémom natáčania do zákrut sú naviac vybavené efektnými a hlavne úspornými LED diódami na denné svietenie. V prednom nárazníku samozrejme nechýbajú výsuvné ostrekovače svetlometov, či predné hmlovky s funkciou prisvecovania do zákrut.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Elegantný dizajn umocňujú detaily ako chrómované kľučky dverí, chrómované lišty okolo bočných okien, či čierne lakované spätné zrkadlá. Originálne je vyriešené aj ukončenie zadných okienok v tvare znaku Delta. Vo svojej výnimočnosti ničím nezaostáva ani zadná časť vozidla. Je pojatá futuristicky, ale hlavne štýlovo. Tvoria ju úzke zaoblené združené svetlomety s LED technológiou, strešný spoiler so širokým tretím brzdovým svetlom, bezrámové okno piatych dverí so stieračom a znakom značky uprostred.

Dizajnéri urobili z novej Delty naozaj neprehliadnuteľné a originálne vozidlo, ktoré púta pozornosť všade kam príde.

Interiér
zväčšiť obrázok Už pri prvom pohľade do interiéru nezaprie palubná doska podobnosť s koncernovým bratom Fiatom Bravo. Napriek tomu je však jedinečná vďaka použitiu kvalitnejších materiálov, precíznejšiemu spracovaniu, či vlastných ovládacích prvkov. Mierne natočená prístrojová doska k vodičovi je vyhotovená v kombinácii príjemných mäkkých a tvrdých plastov, ktoré dopĺňajú chrómované doplnky a lakované plasty v striebornej farbe na stredovom paneli. Ako celok pôsobí veľmi elegantne a kompaktne.

Prístrojový panel so štyrmi kruhovými prístrojmi na čiernom podklade s bielym podsvietením lemuje lakovaný plast striebornej farby. Medzi nimi je umiestnený kontrolný displej poskytujúci informácie o odjazdených kilometroch, aktuálnej a priemernej spotrebe, dojazde vozidla s aktuálnym množstvom paliva, vonkajšej teplote, zvolenej stanici rádia alebo informácie z integrovaného navigačného systému.Všetky ovládacie prvky výduchov vzduchu, panelu dvojzónovej automatickej klimatizácie, či audiosystému sú pre pripútaného vodiča ľahko dostupné. Pod panelom klimatizácie sa nachádza zapaľovač a USB port na prehrávanie multimediálnych súborov, ktorý dopĺňa výkonný audiosystém s prehrávačom CD a MP3.

zväčšiť obrázok Trojramenný kožený volant je manuálne nastaviteľný v dvoch osiach. Na bočných, strieborno lakovaných ramenách sú umiestnené tlačidlá na ovládanie audia, telefónu, či navigácie, ktoré sa však kvôli sklonu horšie ovládajú.

Rovnako aj obklady dverí tvoria kvalitné materiály ako koža s bielym prešitím, či mäkčený plast s kombináciou chrómovaných doplnkov. Ovládače sťahovania okien a nastavovania zrkadiel sú po ruke. V zadných dverách sú naviac zabudované vysúvateľné clony proti slnku, ktoré spríjemňujú cestovanie.

Taliansky dizajn a zmysel pre detail podtrhuje aj efektná látka v štýle retro, ktorou je potiahnutý strop, či logo značky Lancia na predných hlavových opierkach.

Sedadlá sú čalúnené kvalitnou kožou s kombináciou Alcantary s pozdĺžnym lemovaním. Nemajú skoro žiadne bočné vedenie, ale vďaka brúsenej koži dostatočne držia pri prejazde zákrutami. Sú mäkké a sedí sa v nich veľmi pohodlne. Nastupovanie a vystupovanie do vozidla vpredu aj vzadu je veľmi dobré.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Zadné sedadlá v novej Delte sú kapitola sama o sebe. Na svoju triedu ponúkajú mimoriadne veľa miesta aj vďaka dlhým sedákom a po usadnutí do nich sa cítite ako v limuzíne. Miesta na nohy je tu dostatok aj za 197 cm vysokým vodičom. Priestor nad hlavou je rovnako slušný. Vysoký komfort cestovania umocňuje možnosť nastavenia sklonu operadiel, či posunu sedákov. V prípade potreby využitia batožinového priestoru sa dajú posunúť dopredu a zväčšiť tak základný objem z 380 litrov na 465. Po sklopení zadných operadiel sa objem zvýši na 760 litrov. Samozrejmosťou je aj široká sklopná loketná opierka s integrovaným držiakom na poháre.

zväčšiť obrázok Praktickým doplnkom sú bočné sieťky na odloženie drobných predmetov po stranách batožinového priestoru, či zásuvka na 12V. Pri posunutých sedadlách dopredu medzi krytom batožinového priestoru a zadnými operadlami vznikne medzera. Aby nebolo cez ňu vidieť čo prevážate, zo zadného plata sa k zadným operadlám pripevnia samonavíjacie roletky.
Operadlá sa nedajú sklopiť priamo z batožinového priestoru, nakoľko sa uvoľňujú páčkou na ich bočnej strane. Taktiež zadné sedáky nedisponujú možnosťou preklopenia k predným sedadlám, čím pri sklopení operadiel vznikne značný schod. Nevýhodou je aj vyššia nakladacia hrana. Nutno však podotknúť, že Delta je skôr zameraná na prevoz pasažierov ako nákladu. Napriek tomu sme nemali žiadny problém s naložením bicykla.

Motor a prevodovka
Pod prednou kapotou sa ukrýva nový naftový motor s objemom 1598 ccm o výkone 88 kW (120 koní). Maximum výkonu dosahuje pri otáčkach 4000 ot./min a maximálny krútiaci moment 300 Nm pri 1500 ot./min. Po prudkom zošliapnutí plynového pedálu má mierne oneskorenú reakciu, za čo vďačíme dnešným sprísneným emisným normám. Motor je veľmi pružný aj pri nízkych otáčkach a menší objem vozidlu úplne postačuje. Pochvalu si zaslúži za veľmi dobré odhlučnenie, ticho v kabíne sa udrží aj pri vyšších rýchlostiach. Veľakrát sme ostali na pochybách či novú Deltu vôbec poháňa dieselový motor.

zväčšiť obrázok Lancia Delta dokáže s týmto motorom jazdiť dostatočne dynamicky, ale hlavne úsporne. V mestskej premávke, teda pri neustálom rozbiehaní a brzdení, palubný počítač ukázal spotrebu pod 7 liltrov na 100 km. Pri ustálenej rýchlosti okolo 110 km/h (6. prevodový stupeň) ukazoval palubný počítač spotrebu okolo 5,2 litra na 100 km. Najmenší odber sa vyskytol pri rýchlosti 90 km/h kde sme zaznamenali spotrebu okolo 5 l/100 km. Všetky hodnoty predstavujú priemer niekoľkých okamžitých spotrieb na úseku cca. 2 km pri udržiavaní rýchlosti cez tempomat. Po absolvovaní týždenného testu po mestských cestách, ale i mimo mesta sme podľa palubného počítača dosiahli priemernú spotrebu 5.4 l/ 100km čo je veľmi slušný údaj vzhľadom na triedu auta.

Plusom je manuálna 6-stupňová prevodovka, ktorá pri vyšších rýchlostiach pomáha udržovať otáčky motora v nižších obrátkach. Prevody sa radia ľahko a presne.

Podvozok
Predná náprava je typu McPherson, vzadu je použitá osvedčená koncepcia - vlečené ramená spojené torznou priečkou. Od Lancie sme očakávali komfortnejšie vyladený podvozok. Na našich nekvalitných cestách bolo často cítiť tlmené nárazy od podvozku k čomu prispeli aj široké kolesá z ľahkých zliatin obuté na pneumatikách s rozmerom 225/45 R17, ktoré by sa hodili skôr na kvalitnejšie cesty.

zväčšiť obrázok Riadenie je presné a Delta smerovala vždy tam, kam sme požadovali. Pri parkovacích manévroch dopomáha väčšou účinnosťou tzv. City servo, ktoré sa aktivuje tlačidlom na stredovom paneli. Brzdy si zaslúžia pochvalu, po zošliapnutí nastupujú okamžite.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP V základnej výbave Delty nechýbajú čelné, bočné predné a hlavové airbagy vpredu a vzadu. Za príplatok sa dá naviac dovybaviť aj kolenným airbagom vodiča. Vysokú mieru bezpečnosti dopĺňajú aktívne predné hlavové opierky na ochranu chrbtice pri náraze zozadu, úchyty ISOFIX pre detské sedačky na zadných sedadlách, či systém prevencie požiaru FPS. Samozrejmosťou sú aj bezpečnostné systémy ABS s EBD, brzdový asistent a stabilizačný systém VDC.

Inžinieri strávili pri prepočtoch celkovo viac ako 15.000 hodín a uskutočnilo sa 80 crash testov a 100 testov jednotlivých súčiastok. Tieto čísla dokazujú odhodlanie spoločnosti urobiť z Lancie Delta maximálne bezpečné vozidlo. Výsledkom je, že nová Lancia Delta získala v testoch Euro NCAP plný počet piatich hviezdičiek čím sa zaradila medzi najbezpečnejšie vozidlá vo svojej triede.

Obstarávacia cena (spracované dňa 12.08.2009)

Delta 1.6 JTD Argento základná cenníková cena = 19.900 € (599.507,40 Sk)
základná akciová cena = 17.313 € (521.571,44 Sk)
Delta 1.6 JTD Oro základná cenníková cena testovanej verzie = 24.400 € (735.074,40 Sk)
základná akciová cena testovanej verzie = 21.228 € (639.514,73 Sk)
Delta 1.6 JTD Oro cenníková cena testovanej verzie včetne príplatkov = 28.200 € (849.553,20 Sk)
akciová cena testovanej verzie včetne príplatkov = 25.028 € (753.993,53 Sk)
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, brzdový asistent, stabilizačný a protipreklzový systém VDC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, predpínače bezpečnostných pásov, signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov, predné aktívne opierky hlavy, aktívny elektrický posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné predné sedadlá manuálne, držiak nápojov vpredu a vzadu, zadné sedadlo sklopné a delené v pomere 3:2, 5x hlavová opierka, 5x trojbodový bezpečnostný pás, ISOFIX úchyty na zadných sedadlách, kryt batožinového priestoru, zrkadlo v slnečných clonách vodiča a spolujazdca, lampičky na čítanie vpredu a vzadu, multifunkčný volant potiahnutý kožou, manuálna klimatizácia, palubný počítač, multiinformačný displej, autorádio s CD/MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, chrómované kľučky dverí, el. nastaviteľné, vyhrievané a sklopné spätné zrkadlá, stierač zadného okna, disky z ľahkých zliatin 7Jx16, pneumatiky 205/55 R 16
Výbava za príplatok k základnej cene:
  • lak - metalíza = 330 € (9 942 Sk)
  • zliatinové disky 225/45 R17 Elegante = 650 € (19 582 Sk)
  • automatická dvojzónová klimatizácia = 330 € (9 942 Sk)
  • bi-xenónové svetlá s AFS = 750 € (22 595 Sk)
  • Convergencia C3 (Bluetooth, hlasové ovl., USB port, GPS navigácia) = 610 € (18 377 Sk)
  • koberčeky = 90 € (2 711 Sk)
  • ostrekovače svetiel = 200 € (6 025 Sk)
  • ovládanie na volante – 8 tlačidiel = 160 € (4 820 Sk)
  • paket techno (stmievací senzor, dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo aut. zacloniteľné, tempomat) = 520 € (15 666 Sk)
  • zadný parkovací senzor = 320 € (9 640 Sk)
  • Konverzný kurz: 1 EUR = 30,126 SKK


    Porovnanie s konkurenciou
    Nová Lacia Delta nemá na našom trhu žiadneho priameho konkurenta nakoľko sa svojimi parametrami nachádza na rozmedzí nižšej strednej a strednej triedy. Dala by sa porovnať s vozidlami nižšej strednej triedy avšak žiadne z nich neponúka toľko miesta na sedenie vzadu vzhľadom na väčší rázvor. Podobne ladený bol napr. Opel Signum zo strednej triedy, ktorého výroba je však už ukončená.

    Naše hodnotenie
    Nová Lancia je Delta je určená pre tých, ktorí sa chcú odlišovať od ostatných originálnym štýlom od bežnej produkcie. Za primerané peniaze získate exkluzívny automobil s nadčasovým dizajnom, kráľovským priestorom pre všetkých cestujúcich a bohatou výbavou. Veľkým plusom je aj dobre odhlučnený dieselový motor 1.6 JTD s nízkou spotrebou, pružnosťou a slušnou dynamikou. Nevýhodou je horšia variabilita batožinového priestoru, či tvrdšie naladený podvozok.

    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Dňa: 12.08.2009
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]