Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Mercedes-Benz B 170 NGT BlueEFFICIENCY (05/2009)  Vytlačiť stránku
redaktori: p.mauer, p.hron, 05.05.2009;

Slovenský plynárenský priemysel prichádza s projektom testovania alternatívneho motorového paliva CNG (Compressed Natural Gas - stlačený zemný plyn). CNG má veľkú prednosť pred ostatnými fosílnymi palivami najmä v tom, že pri jeho spaľovaní vzniká pri porovnateľnom energetickom efekte najmenej škodlivín.

Projekt je určený pre zmluvných zákazníkov SPP odoberajúcich zemný plyn alebo CNG a tiež pre potenciálnych zákazníkov, ktorý o alternatívnom motorovom palive automobilov uvažujú. Aj keď medzi takýchto klientov SPP nepatríme, do projektu sme sa prihlásili, aby sme sa počas siedmych dní mohli sami presvedčiť o kvalitách, ekologických a ekonomických výhodách používania motorového paliva CNG, ako aj o kvalitách, jazdných vlastnostiach, výkone a spotrebe sériovo vyrábaného automobilu.



tankovanie CNG - zväčšiť obrázok Pri použití stlačeného zemného plynu na pohon vozidiel sa nevytvárajú mechanické nečistoty, palivo nezapácha, vozidlo produkuje menej plynných emisií. CNG je horľavý a v porovnaní s benzínom je ťažšie zápalný. Je ľahší ako vzduch a pri úniku rýchlo stúpa hore. Pri spaľovaní v zážihovom motore má veľmi dobré antidetonačné vlastnosti (oktánové č. 130). Chod motora je mäkší, tichší a v konečnom dôsledku sa CNG motor mechanicky namáha menej ako motor na kvapalné palivo.

Pridelený nám bol sériovo vyrábaný automobil Mercedes (B triedy) 170 NGT BlueEFFICIENCY s motorom konštruovaným ako dvojpalivový CNG/ benzín. Podotýkame, že sa nejedná o vozidlo dodatočne upravované, ale vyrobené priamo za týmto účelom u výrobcu. Nádrž, skôr 5 tlakových nádob majú objem 16 kg. Tri z nich sú zabudované v batožinovom priestore na mieste vyhradenom pre rezervné koleso. Ďalšie dve nádoby sú uložené priečne pod podlahou vozidla pred nádžou na benzín. Ako náhradu za chýbajúce rezervné koleso ponúka výrobca používateľovi špeciálnu lepiacu sadu s kompressorom na opravu defektu. MB 170 NGT má o 128 litrov menší kufor od štandardnej 170-ky, ktorá ho má 544 litrový. Bežný pozorovateľ vôbec nepozná rozdiel od sériového automobilu. Vozidlo je o 125 kg ťažšie ako bežný model B170 BlueEfficiency. Na prvý pohľad sme nanašli žiadne odlišnosti ani v motorovom priestore. Keď sme zodvihli odnímateľnú podlahu batožinového priestoru, odkryli sme kryt prekrývajúci tlakové nádoby na plyn, ktoré sa plnia rovnako ako benzínová verzia cez nalievacie hrdlo, nie však pri stojane na bežnej čerpacej stanici, ale na špeciálnej stanici SPP, ktorú v Bratislave nájdete v Jurajovom Dvore. Dostanete sa k nej po Vajnorskej ulici v smere von z mesta. Pred bránou do areálu bývalého Dopravného podniku mesta Bratislavy musíte odbočíť vpravo.

tankovanie CNG - zväčšiť obrázok Základom fungovania plniacej stanice CNG je stlačenie zemného plynu kompresorom na tlak cca 20 MPa a jeho „vtláčanie“ po merateľných dávkach (kg) do tlakovej nádoby vozidla. Pred procesom stláčania sa plyn filtruje a suší. Zemný plyn je v tlakovej nádobe stále v plynnej forme. Pred použitím na pohon vozidla je zredukovaný na takmer atmosférický tlak. CNG sa predáva v kg, pričom my sme tankovali za cenu 1,013 EUR/kg. Tankovanie - plnenie tlakovej nádoby môže trvať 3 až 15 minút podľa objemu nádrže a výkonu kompresora 50 – 2.000 m3/hod. SPP na svojich stránkach uvádza, že cena 1 m3 CNG je v závislosti na vývoji cien ropy na svetových trhoch na úrovni 50 – 70 % ceny 1 litra benzínu. Osobné alebo malé úžitkové vozidlo spotrebuje na 100 km približne rovnaké množstvo CNG v m3 ako benzínu v litroch, t. j. spotreba CNG (m3/100 km): spotreba benzínu (l/100 km) = 1 : 1, pričom 1m3 CNG ≈ 0,7 kg CNG. Použitím CNG na pohon osobného auta by sme mali ušetriť od 30%. Použitím CNG na pohon osobného auta by sme mali ušetriť od 30% do 50% nákladov na palivo oproti benzínovému pohonu. Úspora nákladov na palivo by mala byť z dlhodobého hľadiska 25% až 45%. Nám sa za vymedzený čas na testovanie automobilu nepodarilo tento údaj overiť, preto sa budeme snažiť, aby sme automobil získali na dlhodobý test. Čo sme však zistili hneď, je skutočnosť, že chod motora v režime voľnobežných otáčok je výrazne kľudný a tichý. Rovnako sa správal aj pri zošliapnutí akcelerátora. Zmenu režimu spaľovania paliva z plynného (CNG) na kvapalný (benzín) sme takmer nepostrehli. Ten sa zobrazuje na displeji palubného počítača a ovláda sa pomocou tlačítok plus alebo mínus na multifunkčnom volante.

zväčšiť obrázok Ako ďalej SPP uvádza, dojazd osobných a malých úžitkových automobilov s duálnym alternatívnym motorovým pohonom CNG/benzín je 200 – 400 km na palivo CNG a 150 – 500 km na benzín. Cena automobilu upraveného na alternatívne motorové palivo CNG je zvyčajne vyššia približne o 2.000,- až 4.000,- EUR, podľa konkrétneho typu vozidla, oproti cene rovnakého modelu s benzínovým pohonom, alebo o 1.500,- až 2.500,- EUR oproti rovnakému modelu s naftovým pohonom. V Taliansku boli v r. 2007 vozidlá Fiat Panda, Dobló a Multipla s pohonom na CNG dokonca lacnejšie ako ich naftové verzie (zdroj: Gas Vehicles Report 10/2007). Na aktuálne ceny automobilov postavených na spľovanie CNG sa informujte priamo u predajcu.

EkoFond, n.f. - neziskový fond, zriadený SPP v Programe GP 05/2008 „Podpora rozvoja alternatívneho motorového paliva CNG“ ponúka pre právnické osoby, ktoré nevykonávajú podnikateľskú činnosť (s vylúčením politických strán a hnutí) a/alebo vykonáva službu vo verejnom záujme finančnú podporu na úhradu vyššej obstarávacej ceny - maximálne 50% rozdielu obstarávacej ceny rovnakého typu vozidla (vozidiel) s pohonom na CNG a s pohonom na benzín.

režim CNG - zväčšiť obrázok režim benzín - zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok tlaková nádoba na CNG - zväčšiť obrázok lepiaca sada s kompressorom - zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok cena alternatívneho paliva CNG - zväčšiť obrázok

Viac o alternatívnom motorovom palive CNG.
Test Opel Zafira 1.6 CNG Enjoy.

Redaktori: Pavel Hron, Peter Mauer

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]