Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Peugeot 908 RC (koncept 04/2009)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 20.04.2009;

Dôvod existencie konceptu automobilu často spočíva v potrebe vývoja štandardov, posúvania hraníc, skúšaní nezvyčajného , v snahe dosiahnuť výnimočnosť. Know-how a náruživosť v kombinácii s fantáziou sa vtedy stávajú hnacou silou umožňujúcou dosiahnuť sen. Sen, o ktorý sa možno podeliť vytvorením takého jedinečného vozidla, akým je 908 RC.

Koncept modelu 908 RC

zväčšiť obrázok 908-ka vďačí za svoje meno úžasnému motoru Peugeot V12 HDi FAP, ktorý bude poháňať pretekársku verziu 908 od roku 2007. Skratka « RC », označujúca športové vozidlá v danej triede zároveň súvisí konceptom vozidiel RC(srdce) a RC(pika), ktoré sa objavili v roku 2002 a svojou architektúrou inšpirovali tento inovatívny projekt.
Pôvodná myšlienka spočívala vo vytvorení limuzíny poskytujúcej svojim štyrom cestujúcim neopakovateľné automobilové pocity a zároveň sa vyznačujúcej vysoko dynamickým športovým dizajnom, komfortom, luxusnosťou a ekologickosťou. Snahou bolo jednoducho ponúknuť štvordverové vozidlo prebúdzajúce všetky zmysly pri pohľade zvonku ako aj pri jazde.

Motorizácia a architektúra

Model 908 RC je poháňaný naftovým motorom HDi FAP navrhnutým pre program « Le Mans Series » od roku 2007. Tento motor s 12 valcami do V so zdvihovým objemom 5,5 l dosahuje pre naftový motor nezvyčajné parametre: maximálny výkon presahuje 515 a hlavne mimoriadny krútiaci moment viac ako 1200 Nm. Vzhľadom na uhol 100°, ktorý zvierajú je jeho valce je ťažisko položené maximálne nízko. Dva filtre pevných častíc zaručujúce ekologické parametre vozidla sú inštalované na konci obidvoch výfukových potrubí.
Hlavná originálnosť modelu 908 RC spočíva v snahe zvýšiť kompaktnosť tohoto motora jeho centrálnym priečnym umiestnením vzadu. Rovnako jeho robotizovaná sekvenčná šesťstupňová prevodovka špeciálne upravená, aby zvládla tento úžasný krútiaci moment, je mimoriadne kompaktná a celkom logicky je uložená pod motorom. Takého uloženie hnacieho agregátu umožnilo vytvoriť batožinový priestor so slušným objemom umiestnený za osou hnaných kolies bez toho, aby obmedzoval štedro navrhnutú kabínu. Uvedená architektúra zároveň umožňuje posunúť riadiaci modul dopredu a maximalizovať radosť z jazdy.

Vonkajší vzhľad

Výsledkom jeho architektúry je mimoriadne nízka silueta s klinovitou prednou časťou v duchu ušľachtilého športového štýlu. Vozidlo pevne sedí na tvarovaných hliníkových kolesách s veľkým priemerom (20’’ vpredu a 21’’ vzadu) pozostávajúcich z 20 lúčov a každým centimetrom odpredu až po zadné svetlá vyžaruje osobnosť šelmy. Symbol značky ešte viac ako kedykoľvek predtým prispieva k dotváraniu expresívnosti práve pri modeli 908 RC. V prednej časti sa na každom detaile prejavujú znaky leva, začínajúc od osobnosti sálajúcej z jeho svetiel. Úlohu osvetlenia zabezpečujú LED diódy, avšak žiarivý vzhľad sa dosahuje úpravou vnútorných prvkov vďaka kryštálu brúsenému v štýle drahokamu vytvárajúcou dojem zreničky. Kapota vychádza priamo z hlavy mačkovitej šelmy rozdelenej na dve časti stredovou priehlbinou zvýraznenou chrómovým dielom dominovaným symbolom značky. Celá karoséria je mimoriadne prepracovaná spolu s kľučkami na dverách tak, aby sa dosiahli jednoduché, čisté tvary maximálne využívajúce reflexy svetla zvýrazňujúce každú časť. Zadné svetlá splývajúce s oblými tvarmi zadnej časti vozidla, osvetlené elektroluminiscenčnými diódami obsahujú vložku z lešteného hliníku vyvolávajúcu dojem mocného pazúru. Športové línie zadnej časti korešpondujú s tvarom vzduchového difúzora zvýrazneného chrómovaním a opticky podopieraného výstupmi obidvoch výfukov. Čierny metalický lak karosérie s modrastým nádychom zvyšuje dojem urodzenosti, dynamickosti a čistoty vyžarujúci z tohoto konceptu vozidla.

Interiér

Prostredie kabíny modelu 908 RC je samotným jadrom úsilia jeho tvorcov. Posunutie kabíny dopredu a veľká presklený povrch s celkovou plochou 3 m2 poskytujú cestujúcim intenzívny kontakt s cestou a okolitou krajinou. Nezvyčajný tvar ohromného čelného skla poskytuje maximálny výhľad (ako u konceptov RC). Čelné sklo zasahuje vysoko nad vodiča na úrovni centrálneho stĺpika, kde sa začína presklená strecha, čím sa dosahuje u cestujúcich vpredu ako aj vzadu pocit jednotnosti vnútorného a vonkajšieho prostredia. Jedinečná presvetlenosť a výhľad spoločne s priestrannosťou kabíny vybavenej štyrmi nezávislými sedadlami spoločne prispievajú k vytváraniu mimoriadneho prostredia. Vzdušný štýl interiéru využíva technológie v službách čistých línií a komfortu. Všetky funkcie vozidla (autorádio, prehrávač MP3, navigácia, štvorzónová klimatizácia...) možnosť pohodlne ovládať pomocou veľkej dotykovej obrazovky. Tento systém IHM (Interface Homme/Machine) je vďaka multimediálnej obrazovke umiestnený na centrálnej konzole oddeľujúcej sedadlá prístupný aj pre cestujúcich vzadu. Ušľachtilosť materiálov so špičkovou kvalitou spracovania dodáva modelu 908 RC luxusnú a nadčasovú atmosféru. Kabína zdobená hnedým dubom, povrch potiahnutý ametystovou sivou kožou s doplnkami z lešteného hliníku, chrómované tlačidlá, hodiny Bell&Ross: toto všetko vyvoláva hmatové, vizuálne i čuchové pocity. Za tým všetkým nezaostáva praktickosť. Okrem priestrannej chladenej príručnej skrinky sú vo dverách, v prednej a zadnej konzole početné odkladacie priestory. Celkovo možno povedať, že kabína 908 RC je skutočnou pozvánkou na cestu.

Štruktúra karosérie a stabilita na ceste

V rámci bohatej tradície konceptov vozidiel Peugeot je model 908 RC jedinečným príkladom navrhnutým vo vývojovom stredisku. Jeho karoséria je zhotovená z kompozitu vopred impregnovaného uhlíka a včelieho plástu z hliníka polymerizovaného pri nízkom tlaku v autokláve. Táto samonosná karoséria v zadnej časti zahŕňa kolísku pozostávajúcu z rúrkovej konštrukcie, na ktorej sú uchytené mechanické časti a nápravy. Stabilitu na vozovke zabezpečuje vpredu aj vzadu zavesenie s dvojitými trojuholníkovými ramenami prevzaté z banky orgánov 407-čky. Brzdenie sa dosahuje pomocou štyroch kotúčov z kompozitu uhlíka a keramiky umožňujúceho znížiť hmotnosť a zlepšiť účinnosť pri vysokých teplotách. Disky sú obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport PS2 255/35 R20 vpredu a 285/30 R21 vzadu.

Aerodynamika

Aerodynamike bola venovaná mimoriadna pozornosť, výsledkom čoho je hodnota koeficienta Scx 0,556. Obtekanie vzduchu bolo študované v aerodynamickom tuneli, vďaka čomu boli zoptimalizované parametre a spotreba vozidla, pri súčasnom zabezpečení chladenia hnacieho agregátu. Nasávanie čelného vzduchu v dvoch častiach zabezpečuje výmenu tepla chladičov motora a zlepšuje aerodynamickú bilanciu s vnútorným rokom riadeným odvetrávacími otvormi pred prednými kolesami. Nasávanie vzduchu do motora sa realizuje prostredníctvom otvorov umiestnených na úrovni stĺpikov zadných trojuholníkových okienok. Každý z výmenníkov tepla obidvoch turbokompresorov nasáva vzduch v zadných podbehoch kolies, za ktorými sú umiestnené výstupy vzduchu. Žalúzia batožinového priestoru ukrýva pohyblivý spojler, ktorý sa vztyčuje na pokyn vodiča, ak je potrebné zvýšiť prítlak na zadnú nápravu. Plochá podlaha a difúzor prispievajú k celkovej účinnosti.

Na záver treba povedať, že ak sa model 908 RC, ktorý je cestovnou luxusnou verziou budúceho pretekárskeho vozidla, vyznačuje určitou kontinuitou štýlu « gentleman driver », je to vďaka motoru. Je určený zákazníkom s vysokými nárokmi zvyknutými na dokonalé služby, ale hlavne vášnivo vnímajúcim automobil a jeho históriu hľadajúc inovácie v záujme silného imidžu a neporovnateľnej radosti z jazdy.

Peugeot 908RC základné parametre
Typ motora V12 naftový HDi
Objem motora (l) 5,5
Filter pevných častíc 2 (jeden na každom výfukovom potrubí)
Max. výkon (kW / k) 515/700
Max. krútiaci moment (N.m) 1200
Prevodovka 6 stupňová manuálna robotizovaná / sekvenčná radiaca páka
Akcelerácia na 1000 m (s) 22*
Maximálna rýchlosť (km/h) vyše 300*
Koeficient aerodynamiky (Scx) 0,556*
Stabilita na vozovke Vpredu a vzadu: dvojité trojuholníkové ramená
Štruktúra karosérie samonosná uhlíková
Pneumatiky vpredu 255/35 R20
Pneumatiky vzadu 285/30 R21
BZDY - BREMBO Karbónové Keramické, vpredu priemer kotúča / hrúbka (mm) /počet piestov strmeňa 380 /34 /6
BZDY - BREMBO Karbónové Keramické, vzadu priemer kotúča /hrúbka (mm) /počet piestov strmeňa 350 /34 /4
Hmotnosť (kg) 1800
Rozmery (mm) dĺžka /šírka so spätnými zrkadlami / rázvor /výška /predný previs / zadný previs 5123 /2154 /3150 /1370 /1010 /962
Palivová nádrž (l) dĺžka /šírka so spätnými zrkadlami / rázvor /výška /predný previs / zadný previs 100
Presklená plocha (m2) celková / čelné sklo /strecha 3/ 1,3 /0,5
Prístroje (typ) digitálne
Multifukčný displej na palubnej doske dotyková obrazovka LCD XGA 10,4"
Objem batož. priestoru vpredu (dm3) 220
Objem batož. priestoru vzadu (dm3) 300
* odhadované hodnoty

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Koncept modelu 908 RC predstaví Peugeot slovenskej verejnosti na Autosalóne v Bratislave 21-26.04.2009.

Zdroj: Ivana Orviská, Peugeot Slovakia, s.r.o. (TS: 20.04.2009)

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]