Renault Laguna Coupé je tretím vozidlom v programe Laguna III. Dôstojný nástupca konceptu Fluence, ktorého charakterové rysy prevzal už koncept Laguna Coupé
Concept: prirodzená elegancia, jednoduché línie, výkonný podvozok so
systémom 4Control a účinný motor V6 dCi. Využíva špičkové technológie, ktoré sú
aktuálne k dispozícii v segmente, osobitne Bose® Sound System, navigačný systém
Carminat Bluetooth® DVD, inteligentná karta, a to sme vymenovali len tie základné.
Renault Laguna Coupé, po prvýkrát predstavená verejnosti na autosalóne v Paríži
2008, bude v jednotlivých európskych krajinách uvedená na trh postupne od októbra.
Rovnako ako pri ostatných automobiloch Renault vyššej triedy, aj pri Lagune Coupé
výrobca poskytuje záruku 3 roky alebo 150.000 km. Zákazník v ponuke nájde
kompletnú škálu výbavy, motorizácie, farieb, materiálov a príslušenstva, s ktorou
dokáže svoje vozidlo viac personifikovať a nájsť radosť. Radosť z krásy.
Uvedením modelu Laguna Coupé, Renault ohlasuje oficiálny návrat do segmentu kupé vyššej
triedy. Po hatchbacku v októbri 2007, kombi verzii v januári 2008 a verzii GT vyvinutej na
podvozku 4Control so 4 riadenými kolesami v apríli 2008, je Laguna Coupé štvrtou
najvýznamnejšou etapou v programe Laguna III. Elegantný štýl, motorizácia V6 a presnosť
podvozku Laguna Coupé prináša neobvyklý a pokojný pocit zo šoférovania. Výbava
Premium, ktorej sa venovala veľká starostlivosť pri finalizácii a kvalite materiálov, zvukovom a
tepelnom komforte, ponúka to najlepšie z Renaultu. Vlajková loď modelového radu Laguny prispieva k posilneniu značky Renault na trhu vo vyššom segmente.
KRÁSA NADOVŠETKO
Plynulé, čisté a elegantné línie Renaultu Laguna Coupé vyvolávajú obdiv a číru radosť
z jazdy. Línie zdedené z konceptu Fluence boli viditeľné už pri koncepte vystavenom
na autosalóne vo Frankfurte v septembri 2007. Harmonicky vyváženými proporciami,
dĺžkou 4,64 m a šírkou 1,81 m, vás okamžite privádza do sveta kupé. Široká predná
časť nenápadne naznačuje dynamický charakter. Prirodzene elegantná, bez
vyumelkovaného štýlu - Renault Laguna Coupé má štylistické znaky vyššej triedy.
Kupé v Renaulte
Renault Laguna Coupé naznačuje oficiálny návrat Renaultu na trh vozidiel kupé. Tento návrat
predpovedalo niekoľko konceptov:
kupé vyššej triedy Talisman vystavovaný na autosalóne v Ženeve v roku 2001
Wind, predstavený na autosalóne v Ženeve v roku 2004. Jeho jemné, štruktúrované a
súvislé línie vyjadrujú jednoduchosť
koncept Nepta, z autosalónu v Paríži v roku 2006, je športový kabriolet vyššej triedy s
plynulým a čistokrvným dizajnom
Avšak koncept, ktorý najlepšie odráža zámer Renaultu vo svete kupé bol Fluence, ktorý
odhalil Louis Vuitton Classique v Anglicku v roku 2004. Toto luxusné športové kupé so štyrmi
sedadlami vyjadruje hlavnú myšlienku, ktorá tvorí základ Renault kupé: radosť z pohybu.
Plynulé línie karosérie, prívetivá kabína vyjadrujúca jednoduchosť a zmyselnosť,.. to všetko
nájdeme v Renaulte Laguna Coupé.
Túžba vytvoriť skutočné kupé s nadčasovým výrazom
Renault Laguna Coupé sa zrodil pri hľadaní rovnováhy medzi moderným a nadčasovým.
Dizajnéri Renaultu prijali výzvu vytvoriť skutočné kupé s nadčasovým dizajnom. Hlavnú
pozornosť venovali tvaru a proporciám, aby dosiahli celkovú rovnováhu. Myšlienkou bolo
vytvoriť jednoduché tvary, typické pre klasické kupé s istotou a bez komplikácií tak, aby jeho
krása odolala času aj móde. Inšpiráciu čerpali z konceptu Fluence. Plynulosť a elegancia sú
hlavnými líniami, výrazné línie profilu sa začínajú prejavovať pod maskou chladiča, rázne
postupujú po bokoch a ako prúd vzduchu s pôvabom podčiarkujúcim tvar blatníkov pokračujú
smerom vzad, kde zvýrazňujú šírku zadnej časti. Ďalej stúpajú do zadnej časti, kde sledujú
krivku strechy, potom sa ponárajú pozdĺž kapoty, aby sa stretli s líniou predných svetlometov.
Táto svetelná línia je skutočnou črtou štýlu Renaultu Laguna Coupé a je podporovaná
druhou, ktorá sa tiahne spodnou časťou karosérie a zvýrazňuje charakter vozidla. Renault
Laguna Coupé preukazuje svoj robustný a presvedčivý štýl reprezentujúc krivky, plné a
veľkorysé tvary.
Predurčené dynamické vlastnosti
Dizajn Renaultu Laguna Coupé predurčuje dynamické vlastnosti automobilu. Kapota strmo
klesá k stredu a široká maska chladiča s mriežkou, predstavujúcou strohý štýl športových
vozidiel, vyjadruje čistokrvnosť výkonu. Tvar predných svetlometov a tmavé prevedenie optiky
svetiel vzbudzujú rešpekt. Dynamické vlastnosti Renaultu Laguna Coupé posilňujú špeciálne
18" hliníkové disky, ktoré dodávajú vyšší pocit istoty. Zadná časť vyznačujúca sa krátkym
927 mm previsom prispieva k pocitu hnacej sily vozidla. Zadné sklo sa zužuje, čím zvýrazňuje
šírku a stavbu mohutnej zadnej časti. Dynamický potenciál vozidla je zvýraznený
aerodynamickými difúzormi integrovanými v zadných nárazníkoch a zdvojenou chrómovanou
koncovkou výfuku na pravej strane.
Inovačná architektúra v pôvabnom dizajne
Dvere batožinového priestoru sú z SMC (Sheet Moulding Compound), kompozitného vysoko
pružného materiálu, ktorý sa ľahko prispôsobí dizajnérskym predstavám. Viacnásobný počet
dielov bočnej časti karosérie si vyžadoval otváranie batožinového priestoru systémom
nazývaným "labutí krk", ktorý umožňuje otváranie dverí v dostatočnej vzdialenosti od
zadného skla a uľahčuje prístup do batožinového priestoru. Toto obmedzenie prinieslo
vynález: dôvtipnú konštrukciu integrovanú do zmenšeného priestoru pre navíjač
bezpečnostného pásu a "labutí krk" na tom istom mieste.
Správna výchova
Jednoduché rozmery, vyčistený štýl bez okrás vzbudzuje kvalitu a čistokrvnosť. Predným
1022 mm previsom, dlhou skosenou kapotou končiacou tesne nad cestou sa Renault Laguna
Coupé inšpirovala legendárnymi vozidlami. Tvar batožinového priestoru, spojenie
charakteristických línií vytvorených na zníženie koeficientu obtekania a oblúkový tvar okien
olemovaný chrómovou lištou tvoria genetický základ vyššej triedy a povyšujú Renault Laguna
Coupé na prestížne vozidlo.
Špeciálna starostlivosť bola venovaná dizajnu svetiel, ktoré sú výstavnou skriňou technických
vlastností vozidla. Zadné svetlá využívajú elektroluminiscenčné diódy (LED), ktoré poskytujú
kvalitný rozptyl svetla a umožňujú natiahnuť ich tvar. Sú široké a jemné, roztiahnuté po
stranách vozidla zdôrazňujúc veľkosť vozidla. Zaručujú jedinečné osvetlenie, identifikovateľné
na vzdialenosť až 400 m. LED poskytujú výhodu nízkej spotreby elektrickej energie a oveľa
dlhšiu životnosť oproti klasickej žiarovke. Vpredu bi-xenónové svetlá v sérii poskytujú
najlepšiu viditeľnosť vďaka vysokej svietivosti, širším a dlhším svetelným lúčom. Technológia
bi-xenónov má zabezpečiť súčasne funkciu stretávacích aj diaľkových svetiel ovládaných
jedným vypínačom. Tento systém umožňuje používať len jednu žiarovku a neobmedzovať sa
v rozmeroch, čo necháva voľné pole pôsobnosti dizajnérom.
Aerodynamika v službách životného prostredia
Aerodynamika má značný vplyv na produkciu emisií CO2 a spotrebu paliva. Získať 0.02 m²
SCx umožní ušetriť 1g CO2 na 1 km a 0,2l / 100 km pri rýchlosti 130 km/h.
S ohľadom na životné prostredie Renault svojím modelom Laguna Coupé prelomil súčasný
trend vozidiel kupé hmotnosťou 1428 kg (2.0l Turbo benzín 205 k) a prúdnicovým tvarom.
Jeho SCx na 0,66 m² bol dosiahnutý vďaka optimalizácii nadstavby (difúzor, spojler …),
spodnej časti a deflektorom na predných kolesách.
Pohodlný interiér vyššej triedy
Aby sa dosiahla rovnaká úroveň komfortu a kvality, predná časť kabíny Renaultu Laguna
Coupé preberá prvky hatchbacku. Konečná úprava, vzhľad materiálov a vnímanie kvality sú
dominantné, zatiaľ čo harmónia interiéru dodáva skutočný pocit pohody. Nájdeme tu vzdušnú
palubnú dosku bez viditeľného spojenia s konzolou. Ozdobné lišty pozdĺž panelu dverí sa
pripájajú k palubnej doske, dokonale integrujú displej rádia a navigačného systému pri
akýchkoľvek rozmeroch. Obloženie dverí prenáša teplo použitého materiálu, čím potvrdzuje
exkluzívny charakter kupé. Vodič je rozmaznávaný optimálnou ergonómiou všetkých
ovládačov a displejov.
Dizajn zadných sedadiel Renaultu Laguna Coupé je charakteristický. Bez prostredného
sedadla sa zadné sedadlá k sebe priblížili, pričom šírka na úrovni lakťov je znamenitých 1440
mm. Čierna páska z jemného materiálu umiestnená v hornej časti dverí vyvoláva pocit, že
obkolesuje cestujúcich. Tento "lounge" efekt v interiéri Renaultu Laguna Coupé vytvára pocit
spokojnosti a ochrany. Tento pocit posilňuje stredová lakťová opierka v sérii s integrovaným
držiakom na dva poháre.
Vynikajúca konečná úprava, 18’’ hliníkové disky s 10 asymetrickými lúčmi, povrchová úprava
priestorov kabíny z matného hliníka, centrálna konzola hliníkovej farby a kožené čalúnenie
zvýrazňujú dynamické vlastnosti a jedinečnosť.
Renault Laguna Coupé ponúka na výber 5 farebných odtieňov kože. Klient si podľa svojho
vkusu môže vybrať a vytvoriť vlastnú kombináciu medzi farbou karosérie a prevedením
interiéru. Napríklad je možné si zvoliť športový vzhľad s dvojfarebným červeno-čiernym
čalúnením pre verziu GT, alebo rafinovaný svetlobéžový vzhľad, alebo tmavší, klasický s
čiernou kožou.
PODVOZOK 4CONTROL SO ŠTYRMI RIADENÝMI KOLESAMI
Renault Laguna Coupé prináša rýdze potešenie z jazdy a disponuje množstvom
pokrokových technológií zabezpečujúcich výnimočnú jazdu a pokoj. Podvozok
4Control vďaka štyrom riadením kolesám zaručuje výnimočné dynamické výkony
a manévrovateľnosť, spolu s precíznym a istým zatáčaním vo všetkých situáciách a za
akýchkoľvek podmienok. Podvozok 4Control je štandardným prvkom výbavy pri
všetkých verziách Renault Laguna Coupé.
Inovácia Renaultu pri predaji Coupé
Po úspešnom uvedení pri verziách sedan a kombi GT v apríli 2008 je podvozok 4Control
štandardnou súčasťou Renault Laguna Coupé. Je skonštruovaný na základe mimoriadne
účinného podvozku Renaultu Laguna a bol vyvinutý inžiniermi Renaultu v spolupráci
s odborníkmi z Renault Sport Technologies. Jeho vyspelá technika prináša maximálne
dynamickú a/alebo športovú jazdu, ako aj manévrovateľnosť pri nízkych rýchlostiach.
Zlúčením svižnosti a stability určuje nový štandard v smerovom vedení a dovoľuje Renaultu
Laguna Coupé zatáčať, akoby bol na koľajniciach. Podvozok 4Control predstavuje
štandardný prvok výbavy Laguny Coupé. Pri nízkych rýchlostiach zaručuje podvozok 4Control
lepšiu manévrovateľnosť, vodiči si na systém a jeho výhody okamžite zvyknú. V meste a na
kľukatých cestách sa auto ľahko riadi, je ovládateľné a presné. Nájdenie ideálnej stopy sa
stane intuitívnou záležitosťou a zážitok za volantom Renaultu Laguna Coupé sa ešte umocní.
Na základe špecifických nastavení poskytuje regulácia
náklonu karosérie cestujúcim pocit, že auto sa vôbec nenakláňa. Neprítomnosť dynamických javov pri prejazde zákrutou a malý uhol natočenia volantu ponúkajú skutočnú radosť zo šoférovania. V oblasti aktívnej bezpečnosti podvozok 4Control so štyrmi riadenými kolesami exceluje nielen pri brzdení v zložitých podmienkach (asymetrická priľnavosť, zásah ESP), ale predovšetkým pri vyhýbacích manévroch (losí test). Obmedzenie náklonu karosérie pôsobí na cestujúcich upokojujúco a umožňuje im pocítiť vysoký štandard aktívnej bezpečnosti, ktorú Renault Laguna Coupé poskytuje.
4Control: pri nízkych rýchlostiach, manévrovateľnosť malého mestského auta
Vďaka podvozku 4Control so štyrmi riadenými kolesami je Renault Laguna Coupé do tak
ľahko ovládateľná v meste, ako je obratná na kľukatých cestách. Pri rýchlostiach nižších
ako 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere ako predné, až do uhla 3,5°.
Podvozok 4Control prináša dve výhody: menší polomer otáčania a menšie uhly natočenia
volantu vďaka priamejšiemu, špeciálne kalibrovanému riadeniu.
Renault Laguna Coupé s podvozkom 4Control so štyrmi riadenými kolesami má priemer
otáčania menší o 10% ako pri dvoch riadených kolesách: iba 10,1 metra (pri 18“ kolesách) v porovnaní s 11,16 metra. Čím väčší je uhol natočenia zadných kolies, tým menší je priemer
otáčania. Lepšia manévrovateľnosť príde vhod najmä pri tesných parkovacích podmienkach
a v úzkych mestských uličkách.
Pri natočení predných i zadných kolies súčasne vozidlo zatáča účinnejšie, čo znamená, že na
také isté zatočenie je potrebný menší uhol natočenia volantu. Kým pri Novej Lagune
s dvoma riadenými kolesami je potrebné natočiť volant o 16°, aby sa kolesá nato čili o 1°, pri
podvozku 4Control na to stačí iba 13,5°. Toto číslo klesá na 12°, ke ď sú zadné kolesá
natočené o 3,5° v opa čnom smere ako predné kolesá. Vďaka priamejšiemu riadeniu vodič
nepotrebuje toľko točiť volantom, čím je dojem z manévrovateľnosti a obratnosti citeľne
posilnený. Pri akomkoľvek profile zakrivenia vodičovi stačí natočiť volant menej. Kľučkovanie
nepredstavuje žiadny problém, auto vytvára dojem, že sa vlní okolo prekážok bez námahy.
4Control: auto zatáča akoby bolo na koľajniciach
Pri rýchlostiach nad 60 km/h, Renault Laguna Coupé ponúka vyššiu presnosť riadenia.
Zadné kolesá sa natáčajú súbežne s prednými v rovnakom smere, čím sa zlepšuje stabilita
vozidla. Pri takomto nastavení leží polomer zatáčania ďalej a vozidlo sa správa akoby malo
dlhší rázvor. To dáva vodičovi väčšiu kontrolu nad vozidlom, takmer ako keby sa auto
pohybovalo po koľajniciach. Systém 4Control so štyrmi riadenými kolesami pôsobí proti
odstredivým silám, ktoré vynášajú zadok auta, čím súčasne zvyšuje bezpečnú prejazdovú
rýchlosť v zákrute. Zadná náprava sleduje ideálnu stopu, pri uhle natočenia zadných kolies
menšom ako 2° vo vä čšine situácií, zvyšujúc tým stabilitu a účinnosť. Podvozok 4Control so
štyrmi riadenými kolesami je kombináciou špičkových jazdných vlastností so skvelými
reakciami pre ešte úžasnejší zážitok z riadenia.
4Control: jedinečná aktívna bezpečnosť
Podvozok 4Control so štyrmi riadenými kolesami taktiež prispieva k bezpečnosti a zvyšuje
pocit bezpečnosti pri vyhýbacích manévroch. V mimoriadnych situáciách sa môže uhol
natočenia zadných kolies zvýšiť na 3,5°. Riadiaca jednotka nepretržite sleduje pri ebeh uhla
natočenia volantu, vďaka čomu je schopná rozpoznať výhýbací manéver (keď je
zaznamenaná prudká zmena uhla natočenia volantu) a podľa toho prispôsobiť uhol natočenia
zadných kolies. Zásah ESC (Electronic Stability Control), ktorý bol špeciálne nastavený pre
športový štýl jazdy, je oneskorený, aby mohol byť manéver uskutočnený plynulejšie a istejšie.
ESC je aktivovaný iba v prípade potreby a zasahuje postupne, nakoľko je prepojený
s natočením zadných kolies. Prostredníctvom jednotky ESC/ABS, riadiaca jednotka rozpozná
asymetrické brzdenie a automaticky prispôsobí uhol natočenia zadných kolies, aby udržala
auto stabilné bez potreby vodičovho zásahu. V podmienkach asymetrickej priľnavosti,
nastavenie vyvinuté Renaultom zabezpečuje kratšiu brzdnú dráhu a potláča akékoľvek bočné
vychýlenie vozidla zo stopy. Riadenie zadných kolies umožňuje zvýšiť brzdnú silu bez ohrozenia stability. Vďaka tomu má vodič auto pod kontrolou v kritických situáciách a jazda
sa stáva v každodenných podmienkach ešte bezpečnejšou.
Ako systém 4Control funguje?
Podvozok 4Control so štyrmi riadenými kolesami elektronicky kontroluje dynamiku vozidla.
Precízne modelovanie dynamiky vozidla dovoľuje neustále optimalizovať stopu v zákrute,
zohľadňujúc statické údaje (rýchlosť vozidla, uhol natočenia volantu, typ vozidla a motora)
a dynamické údaje (pohyb volantu, natočenie vozidla okolo zvislej osi). Senzor v stĺpiku
riadenia posiela informácie o uhle natočenia volantu cez sieť CAN do riadiacej jednotky
umiestnenej za zadnou nápravou. Riadiaca jednotka spracováva aj údaje o rýchlosti vozidla
z jednotky ESP/ABS a sleduje uhol natočenia volantu, aby odhalila prudké pohyby volantom,
ktoré sú príznakom športovej jazdy alebo vyhýbacieho manévru. Všetky tieto parametre sú
analyzované za účelom určenia požadovaného uhla natočenia zadných kolies, ktorý je
nastavený elektrickým akčným členom na zadnej náprave. Elektrický akčný člen tlačí na páku
umiestnenú v strede nápravy. Ako v prípade konvenčných systémov riadenia predných kolies,
pohyb páky je prenesený symetricky cez tyče riadenia nasadených na držiakoch náboja,
ktoré prostredníctvom kĺbu a guľového čapu natáčajú zadné kolesá. Riadiaca jednotka
a elektrický akčný člen sú dodávané japonskou spoločnosťou Aisin, známou svojimi
skúsenosťami v oblasti systémov riadenia štyroch kolies.
4 MOTORIZÁCIE V SLUŽBÁCH VÝKONU
Renault Laguna Coupé ťaží zo skúseností Aliancie, aby sa zvýšil výkon a pôžitok z
jazdy: dve V6 benzínové motorizácie a dve naftové, 6-stupňové mechanické alebo
automatické prevodovky, technologické novinky a dobrá akustika.
Dva motory V6
Budúca referencia z hľadiska dynamických vlastností, pôžitku a tichého chodu je motor
V6 dCi s objemom 3 litre (2993 cm3) k dispozícii v modeli Laguna Coupé s výkonom 235 k (173 kW) a maximálnym krútiacim momentom 450 Nm. V rozmedzí 1300 a 4300 ot./min, je k dispozícii viac ako 80% maximálneho krútiaceho momentu (155 kW pri 4500 ot./min). Vnútorné aerodynamika bola skonštruovaná tak, aby sa dosiahol optimálny výkon. Vďaka turbodúchadlu s premenlivou geometriou chladenému vodou je odozva okamžitá. Vývojárske práce na turbíne a kompresore umožnili dosiahnuť na jednej strane vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach a na strane druhej vysoký výkon pri maximálnych otáčkach. Po stlačení plynového pedála sa dosahuje okamžité plynulé zrýchľovanie až po maximálne otáčky 5000 ot/min. Renault Laguna Coupé V6 dCi 235 dosiahne rýchlosť 100 km/h za 7,3 sekundy a v zmiešanom cykle má spotrebu len 7,2 litra/100 km (192 g CO2/km). Veľká starostlivosť bola venovaná akustike. Tichý chod motora V6 dCi 235 pri štartovaní, pri voľnobehu a pri stabilizovanej rýchlosti prispieva k zvýšeniu komfortu vozidla. Požiadavka minimálnej hlučnosti si vyžiadala špeciálne úpravy tuhosti bloku motora (špeciálna hliníková zliatina s vysokou pevnosťou pre blok valcov), veľká plocha záberu spojky, 5-bodové zavesenie motora, regulácia vôle vačkových hriadeľov, utesnený priestor odizolovaný absorbčnou penou na vstrekovačoch, tlmiče pulzov na vysokotlakovom potrubí.
Benzínový motor 3.5 V6 240 k (175 kW) dosiahne maximálny krútiaci moment 330 Nm pri
4400 ot./min. Je prispôsobený dynamickým vlastnostiam Renaultu Laguna Coupé
a predstavuje novú generáciu rešpektujúcu emisnú normu Euro5. V porovnaní s ostatnými
verziami vyššej triedy Renault, tento motor využíva alternátor s voľnobežkou, so stranou pre
príslušenstvo prispôsobenou architektúre vozidla. Tvar sacieho potrubia, spojeného
s elastickým ozdobným krytom vytvára dostatočný priestor pod kapotou potrebný pre lepšiu
ochranu chodca pri náraze.
Atmosférický motor 3.5 V6 je po prvý raz spriahnutý s rovnakou 6-stupňovou automatickou
prevodovkou (AJ0) ako naftový motor V6. Renault Laguna Coupé 3.5 V6 prejde 1000 metrov
s pevným štartom za 27,6 sekundy, sľubuje spotrebu 10 litrov/100 km v zmiešanom cykle
(238 g CO2 / km).
Výkonné dvojlitrové motory
Renault Laguna Coupé využíva najlepšie motory z modelového radu, obzvlášť najvýkonnejšie
dvojlitrové motory. Všetky sú spriahnuté so 6-stupňovou mechanickou prevodovkou. Benzínový motor 2.0 Turbo s výkonom 205 k (150 kW) pri 5000 ot./min a krútiacim
momentom 300 Nm disponibilným pri 3000 ot./min je v ponuke s mechanickou prevodovkou.
Táto športová verzia je výsledkom technológie Renault Sport (Mégane RS). Tento motor bol
optimalizovaný na podvozok 4Control pre verzie GT, aby súčasne ponúkol výkon, pružnú a
pohodlnú jazdu. Pružnosť pri zvyšovaní otáčok sa dosiahla prepracovaním nasávania
vzduchu a použitím turbodúchadla s dvojitým vstupom (Twin scroll Turbo) znižujúceho čas
odozvy. Táto univerzálnosť sa vyznačuje príjemne plynulým chodom a zároveň
prekvapujúcou rýchlou odozvou pri športovej jazde. Renault Laguna Coupé GT TCE 205
zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a 1000 m s pevným štartom prejde za 28 sekúnd
pri spotrebe 8,2 litra/100 km (194 g CO2/km).
Dieslový motor 2.0 dCi s výkonom 180 k (131 kW) s príslušným krútiacim momentom
400 Nm. Lídrom v kategórii výkonu, pohodlnej jazdy a tichého chodu je motor 2.0 dCi vo
verzii GT s výkonom 180 k (131 kW) pri 3750 ot/min. Maximálny krútiaci moment 400 Nm
dosahuje pri 2000 ot./min, pričom sa vyznačuje rýchlym a plynulým nárastom otáčok až po
5000 ot./min. Je vybavený turbodúchadlom s variabilnou geometriou s nízkou zotrvačnosťou,
ktoré zlepšuje dynamické vlastnosti pri nízkych otáčkach. Vďaka tomuto motoru Renault
Laguna GT prejde 1000 metrov s pevným štartom len za 29,6 sekúnd (z 0 na 100 km/h za 8,5
sekúnd). Vybavený filtrom pevných častíc a ventilom EGR na zvýšené chladenie. Táto verzia
4Control určená na intenzívny zážitok so spotrebou 6,5 l/100 km v zmiešanom cykle
(produkuje 172 g CO2 na prejdený kilometer) rešpektuje životné prostredie. So super
rýchlymi žhavičmi motor 2.0 dCi 180 k naskočí hneď po stlačení tlačidla "Start" aj pri
nízkych teplotách (-23°C). Tieto motory sú k dispozícii s mechanickou prevodovkou a filtrom pevných častíc, ktoré už rešpektujú emisnú normu Euro4.
Motor V6 dCi 235 k
Motor V6 dCi 235 spĺňa emisnú normu Euro5 vďaka niektorým vlastnostiam.
· Z hľadiska zvýšenia účinnosti a zníženia kompresného pomeru motora (16 :1) bola vnútorná aerodynamika prepracovaná. Nový tvar piestov podporuje zmiešanie vzduchu s palivom vírením (swirl), pričom sú znížené tepelné straty.
· Použité sú piezoelektrické vstrekovače so 7 otvormi a common rail poslednej generácie 1600 bar pre optimálne spaľovanie a emisie.
· Chladiaci okruh riadený počítačovou jednotkou umožňuje, aby bol EGR chladený studeným vzduchom. Prídavný chladič umiestnený pri nárazníku umožňuje dosiahnuť úroveň emisií bez Nox.
· Renault v roku 2006 prezentoval inovovaný motor dCi 105 so vstrekovačom vo výfukovom potrubí. Teraz je k dispozícii siedmy vstrekovač vo výfukovom potrubí, ktorý je aktivovaný počas regenerácie filtra pevných častíc, nahrádza časť na dodatočné spaľovanie paliva zvyčajne určenej na túto akciu. Regenerácia sa stáva pre vodiča úplne zreteľnou pri akýchkoľvek podmienkach jazdy (mestská premávka, krátke vzdialenosti), s intervalom
výmeny oleja v motore 30.000 km/1 rok.
· Základný katalyzátor umiestnený hneď na výstupe z turba umožňuje značne znížiť obsah HC a CO
Motor je recyklovateľný z 95%, obsahuje 2,5% recyklovaného materiálu
NOVÉ TECHNOLÓGIE
Nové systémy audio a navigácie
Renault, s cieľom splniť požiadavky svojich zákazníkov, si stanovil dva ciele: kvalita
zvuku a konektivita.
Renault sa rozhodol priniesť najlepšiu kvalitu zvuku a preto v spolupráci s firmou
Arkamys®, expertom na spracovanie digitálneho zvuku, vyvinul systém, ktorý takúto
kvalitu poskytne. Z tejto spolupráce vznikol "3D Sound by Arkamys®", jediný na
automobilovom trhu a predurčený stať sa referenciou nového zvuku Renault.
Arkamys® umožňuje prostredníctvom softvéru digitálne spracovanie zvuku vyvinutého
na zákazku a zavedeného do autorádia a umožňujúceho poskytovať maximálnu kvalitu
zvuku.
Pri ponuke vyššej triedy Renault dôveroval know-how Bose®. Už pri zostavovaní
koncepcie vozidla Renault spolupracoval s technikmi firmy Bose®, aby vymysleli
kompletný a špecifický systém audio prispôsobený akustickým vlastnostiam kabíny.
Tento systém nazvaný "Bose® Sound System" sa skladá z 10 reproduktorov
obsahujúcich neodýmové magnety, digitálny zosilňovač Bose® s digitálnym
spracovaním signálu a 6-pásmovým ekvalizérom s možnosťou vlastného nastavenia.
Poskytuje čistý a neskreslený zvuk na vysokej úrovni.
Z hľadiska konektivity má Renault Laguna Coupé kompletnú ponuku so zapojením
RCA kompatibilným s CD a MP3. Telefón Bluetooth® a "audio streaming" sú v opcii.
Nové digitálne pripojenie "Plug & Music" obsahuje vstup USB a Jack bude k
dispozícii neskôr.
Renault Laguna Coupé je prvým vozidlom modelového radu Renault, ktorý využije túto novú
generáciu audio. Renault sa zameriava na dve veci – kvalitu zvuku a konektivitu – výhľadovo
sa usiluje o čo najlepšie využitie akustickej a zvukovej technológie.
Renault Laguna Coupé má systém "3D Sound by Arkamys®" v sérii a ponúka zvuk
vynikajúcej kvality a vysokým komfortom pri počúvaní. Softvér vyvinutý na zákazku firmou
Arkamys je implantovaný priamo do autorádia a umožňuje dosiahnuť maximálnu kvalitu zvuku.
Systém obsahuje:
Systém audio Renault pozostáva z autorádia a 8 reproduktorov
Arkamys® digitálne spracovanie zvuku prináša zvuk v troch rozmeroch (priestorový),
lepšiu reprodukciu a nastavovanie zvuku na mieru v závislosti od použitých materiálov a tvaru
kabíny
Celkový výkon 140W s obmedzením rizika presýtenia a skreslenia spojeného s príliš
vysokou hlasitosťou
Optimálny príjem rádia dvomi anténami
Zvuk v troch rozmeroch alebo priestorovosť je založený na realistickej reprodukcii zvuku.
Zvuk sa nerozdeľuje medzi reproduktory vo dverách a výškovými reproduktormi v palubnej
doske, ale akoby vychádzal z čelného skla bol vysielaný cez virtuálne reproduktory. Nástroje
sú identifikovateľné a umiestnené v priestore, akoby by boli na pôvodnom mieste pri
nahrávaní. K dispozícii sú rôzne režimy priestorovosti "vodič sám", "všetci cestujúci" alebo
"vzadu vypnuté", ktoré umožňujú optimalizovať kvalitu počúvania podľa obsadenosti vozidla.
Arkamys®
Arkamys® systém priestorového spracovanie zvuku bol patentovaný v roku 2000. Tento systém umožňuje produkciu existujúceho signálu (mono, stereo) vďaka sofvéru vyvinutému na zákazku a integrovaného priamo do autorádia. Aplikovanie know-how v automobilovom priemysle si vyžadovali obmedzenia vzhľadom na priestor vo vozidle a dosiahnutie dobrej kvality audio. Obmedzený priestor, materiál i tvar kabíny majú vplyv na kvalitu zvuku, čo má za
následok, že každé vozidlo má svoju vlastnú akustickú identitu. Preto Arkamys® využil svoje znalosti a softvér pri finálnych riešeniach zvuku na zákazku.
Arkamys®, založený v roku 1998 tímom výskumných pracovníkov v oblasti akustiky a skladateľov, sa dnes chváli desaťročnou skúsenosťou v oblasti kinematografickej postprodukcie. Po prvýkrát bol systém Arkamys® použitý pri známych dielach na nosiče DVD ako je film "Podzemka" v réžii Luca Bessona, "Bagdad Café" alebo "Hriešny tanec". Hudobný originál bol prepracovaný do detailu a znovu vytvorený so špeciálnym zvukovým efektom.
Know-how od firmy Bose®
Pri ponuke vyššej triedy Renault dôveroval jedinečnému know-how od firmy Bose®,
aby ponúkol špičkové akustické vlastnosti Renaultu Laguna Coupé. Tento systém nazvaný
"Bose® Sound System", bol vymyslený a vyvíjaný už pri koncepcii vozidla v spolupráci s
technikmi Renault. Systém Bose® použitý už v Renaulte Koleos nachádza svoje miesto aj v
tomto výnimočnom kupé.
Tento systém zostavený na mieru je schopný prenášať čistý a vyvážený zvuk bez skreslenia
aj pri značnej hlasitosti. Pozostáva z:
9 reproduktorov Bose®, z toho jeden reproduktor Twiddler® strednopásmový/výškový a
výškový v strede palubnej dosky a štyri výškové reproduktory.
jedného basového reproduktora Bose® alebo woofer Nd® integrovaného v zadnom čele
zosilňovača Bose®, ktorý začleňuje systém digitálneho spracovania signálu Bose® a 6-
pásmový ekvalizér s možnosťou vlastného nastavenia
Príjem rádia dvomi anténami
Desať reproduktorov systému audio je vybavených neodýmovými magnetmi, ktoré majú
10-násobne vyššiu intenzitu ako feritové magnety. Preto môžu byť menšie, ale rovnako
výkonné a preto je celá sústava ľahšia. Vďaka "Bose® Sound System" je reprodukcia hudby skutočne prirodzená a čistá. Hudba je absolútne čistá, hlasy sú prirodzené a systém ponúka špičkovú kvalitu, ktorá sa blíži prenosu na živo.
Bose®
Dvadsaťpäť rokov výskumu a skúseností v oblasti audio v automobilovom priemysle s najznámejšími svetovými značkami, Bose dokonale zvláda akustické problémy v kabíne. Pri zostavovaní systému audio Bose® v Renaulte Laguna Coupé, Bose® použil postup nazývaný "Clean Sheet Approach". Tento postup berie do úvahy všetky komponenty kabíny, aby bol do fázy koncepcie vozidla zahrnutý špeciálny systém audio. Technici firmy Bose®
uskutočnili množstvo akustických meraní v kabíne Renault Laguna Coupé, aby vytvorili akustický profil. Bose® vyvinul nástroje a technológie, ktoré sa prispôsobili vytvorenému profilu. Typ reproduktorov a ich umiestnenie boli vybraté tak, aby dosiahli najlepšie výkony a čo možno najlepšie spojenie. Výnimočné metódy digitálneho spracovania a širokopásmový ekvalizér boli v Renaulte Laguna Coupé použité pri optimalizácii zvuku.
Z hľadiska konektivity má Renault Laguna Coupé kompletnú ponuku
umožňujúcu počúvať, sledovať a obsluhovať prenosné prehrávače. Renault Laguna Coupé spája novú generáciu pripojiteľných digitálnych prístrojov pomocou konektora "RCA", ktorý sa nachádza pod lakťovou opierkou vpredu na centrálnej konzole. Pomocou konektora RCA umožňuje pripojenie všetkých typov prehrávačov MP3 ako aj iPod. Klient si môže vypočuť zoznam skladieb priamo prostredníctvom systému audio vo vozidle a ovládať hlasitosť ovládačom pod volantom. Telefón Bluetooth® je k dispozícii v opcii. Ak systém rozpoznal telefón, je automaticky vzatý do systému pri každom naštartovaní vozidla. Klient môže telefonovať a prijímať hovory prostredníctvom autorádia. Špeciálne v Renaulte, funkcia zaručujúca bezpečnosť "automatické čakanie" poskytuje vodičovi čas, aby s ohľadom na situáciu mohol bezpečne telefonovať. Tento systém je napojený na streaming audio Bluetooth® a rozpoznávanie hlasom. Umožňuje počúvanie a zachovanie hudobnej produkcie kompatibilných prenosných prehrávačov (protokol A2DP) pripojených vo vozidle: nasledujúca skladba, predchádzajúca, pauza (funkcie závisia od prenosného prehrávača) a to bez fyzického pripojenia.
Renault Laguna Coupé dostane neskôr digitálne pripojenie novej generácie: "Plug & Music"
zahrňujúce vstup USB a zástrčku na Jack. Toto pripojenie sa bude nachádzať v priestoroch
stredovej konzoly. Zapojenie cez USB umožní vizualizáciu na displeji na palubnej doske s
názvom skladby a menu pripojeného prehrávača. Klient môže počúvať, sledovať a ovládať
skladby vďaka pripojeniu USB.
Ponuka dvoch navigačných systémov
Renault Laguna Coupé Initiale (u verze GT na prianie) ponúka navigačný systém Carminat
Bluetooth® DVD s funkciou vtáčej perspektívy 3D, ovládanie navigačného systému hlasom a
menič 6 CD kompatibilný s MP3/WMA. Tento systém využíva dvojitú anténu a dvojitý tuner so
špičkovým výkonom a priestorovým zvukovým efektom prostredníctvom DSP (Digital Sound
Processor)
Systém Carminat Bluetooth® DVD ponúka navyše tieto funkcie:
Navigačný systém:
o Integrovaná GPS navigácia s dopravnými informáciami
o Navrhovanie alternatívnej trasy pre optimalizáciu cestovnej doby (bez prídavnej
TMC antény)
o Nepretžitá navigácia aj po strate signálu GPS
o Mapu Európy DVD (33 krajín)
o Zobrazenie 3D, dynamické prepínanie pohľadov a zoom zobrazenia polohy
vozidla v reálnom čase
o Hlasové ovládanie navigácie
o Viac významných miest (POI) v celej Európe
Audio a telefón
o Dve antény a dva tunery pre lepší príjem rozhlasu
o Připojenie pre telefón Bluetooth® s rozpoznáváním hlasu (1)
o Optimalizovaný prenos adresára z telefónu a SIM karty cez Bluetooth® (profil
Object Push) – jednotlivé kontakty, dávky alebo celkový prenos (v závislosti na
modeli telefónu)
o Rádio s CD, 9 reproduktormi, z toho 4 výškovými a strednopásmovými
o Zosilňovač 230 W
o Menič 6 CD v priečelí, kompatibilný s MP3/WMA (2)
Jednoduché používanie
o Centrálny multimediálny ovládač
o Rýchly a jednoduchý prístup ku kľúčovým informáciám z hlavného menu
(cieľ, adresár, POI, telefónne čísla, správy, tiesňové linky atď.)
o Bezpečné prechádzanie hlavných funkcií vďaka ovládacím prvkom na volante a
rozpoznávánie hlasu
(1) Používanie telefónu počas jazdy môže byť nebezpečné. Z dôvodu vašej bezpečnosti spoločnosť Renault doporučuje, aby ste zastavili, pokiaľ chcete telefonovať alebo prijať hovor. Preto sú naše telefónne systémy handsfree vybavené funkciou „pridržanie“ odesielajúcou volajúcemu správu, ktorá umožňuje vodičovi odpovedať len v prípade, že je to absolútne bezpečné, v súlade s miestnou legislatívou a zákonmi pre prevádzku na pozemných komunikáciách.
(2) WMA alebo "Windows Media Audio" je formát komprimovania audio od Microsoftu, rovnako ako MP3
KOMFORT LIFTBACKU PREVTELENÝ DO KUPÉ
Renault Laguna Coupé poskytuje rovnakú úroveň komfortu ako liftback, čím sa
dostáva na skvelú pozíciu na trhu kupé v segmente M2. Využíva rovnaké pruženie,
akustické vlastnosti, ergonómiu a výbavu ako má Renault Laguna. V záujme vonkajšieho dizajnu Renault Laguna Coupé neboli pri koncepcii obetované viditeľnosť, priestor v kabíne, ani dostupnosť. Čistý dizajn Renaultu Laguna Coupé bol úspešne skombinovaný s dokonalými líniami, aby sa dosiahol prvotriedny komfort.
Miesto pre vodiča je rovnako pohodlné ako v liftbacku. Sedadlá s postranným vedením
poskytujú vynikajúci komfort. Výsledky výskumu spokojnosti klientov týkajúcich sa
päťdverovej verzie Renaultu Laguna určili smer na zlepšenie podmienok držania tela
cestujúcich. Konštrukcia sedadiel Renault Laguna Coupé bola optimalizovaná: sklon sedáka
je väčší a tvar jeho prednej časti je rovný, čo predstavuje lepšie držanie pod stehnami. V
porovnaní s hatchbackom Renault Laguna Coupé ponúka športovejšie sedadlá, ktoré lepšie
obklopujú telo. Značný komfort pruženia bol dosiahnutý vďaka ovládaniu veľkých výkyvov vo
zvislom smere pohybu. Tlakové tlmiče vpredu a vzadu typu bi-tubes a ich príslušná kalibrácia
umožňujú pri primeranej rýchlosti jemne prekonať prekážky.
Tichý chod je kľúčovým bodom pri posudzovaní komfortu jazdy. Päťdverový Renault Laguna
je najtichším modelom vo svojom segmente, prirodzene Renault Laguna Coupé využíva
špičkovú akustiku. Hluku motora, kolies a vetra sa venovala osobitná pozornosť. Vývojári sa
zamerali na zvýšené výkyvy zavesenia motora a prišli s novým riešením, ako je upevnenie
medzi rámom prevodovky a akumulátorom, čo umožňuje použiť akumulátor ako zvukový tlmič
(patent). Hluk motora pri vysokých otáčkach sa znížil o 40%. Veľká pozornosť bola venovaná
palubnej doske a spodnej časti okenného otvoru začlenením do dutiny, ktorá má tvar krídel
lietadla (ďalší patent). Renault Laguna má pretiahnutý aerodynamický tvar s integrovanými
stieračmi pod kapotou a zvláštny tvar obalu vonkajších spätných zrkadiel. Stĺpiky okenného
otvoru zabraňujú turbulenciám a znižujú hluk od vetra.
V záujme vonkajšieho dizajnu Renault Laguna Coupé neboli pri koncepcii obetované
viditeľnosť, priestor v kabíne, ani dostupnosť. Renault Laguna Coupé poskytuje 31,9° zorný
uhol, najväčší v rámci svojej konkurencie. Vďaka úsiliu venovanému priestoru kabíny všetci
cestujúci využívajú komfort interiéru. Výška sedáka (268 mm) a výška medzi podlahou a
obložením strechy (1055 mm) sú oceniteľné z hľadiska priestorovosti kabíny vpredu. Šírka na
úrovni lakťov 1476 mm je veľmi dobrá v segmente kupé M2, čo je len o 12 mm menej ako v
liftbacku. Vzadu obmedzenia nemali nepriaznivý vplyv na komfort. Renault Laguna Coupé pri
šírke v lakťoch 1436 mm, vzdialenosti od kolien 172 mm a výške po strechu 823 mm,
pohodlne usadí dvoch, aj mohutných dvoch dospelých 2 ľudí.
Neustále výhody komfortu, ľahký prístup vďaka dobre navrhnutému polomeru otvárania dverí.
Pri nastupovaní na miesta vzadu sa operadlo sedadla sklopí ovládačom s jednoduchou
funkciou "easy entry". Operadlo sa sklopí a sedadlo je možné posunúť dopredu o 240 mm,
čím je zabezpečený ľahký prístup na miesta vzadu. Pohodlnejšie je možné túto operáciu riadiť
elektricky (sériovo pri verzii Initiale). Sedadlo je možné rýchlo premiestniť aj vo vodorovnom
smere. Ak sedadlá narazia na prekážku automaticky sa zablokujú a vrátia sa do pôvodnej
polohy.
Ako Renault Laguna liftback a kombi aj Renault Laguna Coupé poskytuje tepelný komfort na
vysokej úrovni. Vďaka systému, ktorý bol vyvinutý spoločne s Nissanom a prispôsobením
kompresora s veľkým objemom s externým riadením na chladiacom okruhu, môže byť presne
riadená. Výkon chladenia je vytvorený pre trhy s extrémnymi teplotnými podmienkami (USA a
Stredný východ). Rýchle chladenie: stačí menej ako 10 minút na dosiahnutie teploty 22°C v
kabíne, v ktorej bola teplota viac ako 50°C (ke ď necháte vozidlo pri vonkajšej teplote 40°C
počas 1 hodiny priamo na slnku). Pri kúrení sa teplota vzduchu dosahuje ešte rýchlejšie
vďaka elektrickým 1000 W odporom pri naftových motoroch. Ovládanie hluku vyvolaného prúdením vzduchu zaručuje, že systém vetrania je neobvykle tichý.
Vyspelý trojúrovňový režim klimatizácie "Soft-Auto-Fast", ktorého ovládače sú intuitívne a
prirodzene zoskupené medzi vetracími otvormi, ponúka automatickú funkciu individuálneho
nastavenia podľa požiadaviek klienta. Režim Auto inšpirovaný najlepšími funkciami
prítomnými na trhu slúži ako referencia (optimalizuje úroveň tepelného a zvukového komfortu
a rýchlosť spustenia). Režim Soft zmierňuje dosahovanie úrovne požadovaného komfortu, čo
je výhodnejšie pre cestujúcich vpredu so znížením hluku až o 15 dB v porovnaní s najlepšími
systémami na trhu. Režim Fast zosilňuje a zrýchľuje účinok požadovaného komfortu v celej
kabíne.
Air Quality System
Renault Laguna Coupé využíva výsledky vývoja v oblasti tepelného komfortu a kvality vzduchu vo vnútri kabíny. Atermické čelné sklo pohltí 30% slnečných lúčov. Dvojzónový slnečný senzor je umiestnený v hornej časti čelného skla spolu s dažďovým a svetelným senzorom. Jeho dva články merajú intenzitu slnečného žiarenia na každej strane umožňujúc lepšie nastavenie teploty vo vnútri. Prídavný senzor vlhkosti je umiestnený pri stopke vnútorného spätného zrkadla a slúži ako prevencia proti zahmlievaniu. Systém ochrany proti škodlivým plynom reaguje automaticky. Senzor toxicity detekuje znečistenie vzduchu (CO alebo NO) a zatvorí klapku prívodu vzduchu zvonku. Vydýchaný vzduch sa recykluje cez filter s aktívnym uhlím,
pričom sa odstráni peľ, plyn, zápach alebo drobné častice. Priemerná koncentrácia nečisteného vzduchu klesne minimálne o 40% počas recyklovania, keď prah znečistenia dosahuje 70%.
Odhliadnuc od štatútu kupé usporiadanie batožinového priestoru Renault Laguna Coupé
nebolo zanedbané. Ak klient Renaultu Laguna Coupé hľadá predovšetkým vozidlo s
výrazným dizajnom, je vo svojich požiadavkách veľmi náročný na komfort a praktickosť.
Renault Laguna Coupé ponúka veľkorysý objem 423 dm³. Otváranie batožinového priestoru si
vyžiadalo inštalovanie mechanizmu nazývaného "labutí krk", ktorý umožňuje otváranie dverí
v dostatočnej vzdialenosti od zadného skla a uľahčuje prístup do batožinového priestoru.
Ako v Renaulte Laguna Estate operadlá zadných sedadiel je možné odistiť z batožinového
priestoru pomocou dvoch ovládačov, ktoré automaticky a nezávisle sklopia zadné sedadlá v
pomere 1/3 a 2/3. Vzniknutá plocha dosiahne dĺžku 1,8 m.
Výbava Renaultu Laguna Coupé smeruje k zlepšeniu komfortu a uľahčeniu pobytu vodiča a
spolucestujúcich vo vozidle. V sériovej výbave má bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi.
Svetlomety majú vysokú intenzitu, svetelné lúče sú oveľa dlhšie a širšie, čím zaručujú lepšiu
viditeľnosť, pohodlnejšiu a bezpečnejšiu jazdu v noci. K zvýšeniu úrovne viditeľnosti
prispievajú natáčateľné bi-xenónové svetlomety, ktoré sa pohybujú vo horizontálnej rovine s
uhlom natáčania cca 15° (8° pre svetlomet na vonkajšej strane zákruty a 15° pre svetlomet na vnútornej strane zákruty). Tento systém umožňuje zlepšiť viditeľnosť na ceste a zviditeľniť ostatných účastníkov premávky a prípadné prekážky, čím prispieva k zvýšeniu bezpečnosti na ceste.
Renault Laguna Coupé je vybavený kartou Renault s ovládačom osvetlenia "follow-me home", automatickými stieračmi, automatickým zapínaním svetiel a integrovaným otváraním krytu palivovej nádrže, čo uľahčuje čerpanie paliva. Doplnkovú výbavu GT tvorí asistencia pri
parkovaní (predné parkovacie senzory), elektricky nastaviteľné sedadlá s pamäťou
(štandardné prvky verzie Initiale).
VOZIDLO NA MIERU
Majiteľ Renaultu Laguna Coupé si môže zvoliť čalúnenie, disky, výbavu a príslušenstvo
podľa vlastných predstáv.
Vozidlo, ktoré sa podobá na svojho majiteľa
K dispozícii je 9 farebných odtieňov laku, z toho 7 metalických, ktoré sú spojené s 5
možnosťami výberu koženého čalúnenia umožňujúceho vytvoriť harmonický interiér podľa
vlastných predstáv. Štandardne je Laguna Coupé vybavená hliníkovými diskami 18“ Celsium.
Vonkajší športový dizajn
Po prvýkrát v tomto segmente je Renault Laguna Coupé v ponuke s príslušenstvom Šport.
Pozostáva zo štyroch homologovaných prvkov na základe špecifických požiadaviek, čo
dodáva Renaultu Laguna Coupé výraznejší charakter. Pod predným čelom je dvojkrídlový
spojler, ktorý zvýrazňuje športový a dynamický charakter vozidla. Dĺžka bočnej hrany a
postranné lapače zosilňujú pocit pripútaného vozidla na ceste. Difúzor vzadu dokonale
obopína zdvojené koncovky výfuku.
Prestížne príslušenstvo
Ako celý modelový rad Renault Laguna, Coupé môže mať nasledujúcu doplnkovú výbavu:
alarm so senzorom proti nadvihnutiu, asistenciu pri parkovaní so štyrmi snímačmi, koberček a
sieťku na dne batožinového priestoru, prenosné video alebo nosič na bicykel. Detské sedačky
Isofix a ich príslušenstvo budú k dispozícii od uvedenia vozidla na trh.
VÝNIMOČNÁ KVALITA
Renault Laguna Coupé využíva všetky skúsenosti použité v programe Laguna. Kvalita
konečnej úpravy Renaultu Laguna rešpektuje štandardy vyššej triedy. Pozornosť
venovaná detailom a kvalite zvolených materiálov v plnej miere prispieva k
elegantnému dizajnu a radosti zo šoférovania. Po uvedení Novej Laguny sú výsledky
kvality hmatateľné. Vnútropodnikové ukazovatele urobili Renault veľmi spoľahlivým a
čo sa týka Laguny TOP3 je zárukou kvality produktu a služieb. Prvé výsledky
prieskumu tento trend potvrdzujú.
Pozornosť venovaná detailom a kvalite materiálov
Plynulé línie, jednoduché tvary a voľba materiálu posilňujú vnímanie kvality Renaultu Laguna
Coupé: na dotyk príjemná vrchná časť palubnej dosky a ovládače, jemné farby na ostatných
viditeľných častiach, hliníková ozdobná lišta zvyšuje úroveň triedy, 7“ obrazovka zapustená
do palubnej dosky, chrómované lišty okolo bočných okien. Osobitná starostlivosť venovaná
kvalite konečných úprav svedčí o kvalitne vykonanej práci na exteriéri, ako aj v interiéri
kabíny.
Náročný prístup k dizajnu na zjednodušenie životného cyklu
Vonkajší dizajn Renaultu Laguna Coupé poukazuje na niekoľko technických obmedzení
týkajúcich sa veľkosti častí karosérie, zaoblení a tvaru. Pri návrhu sa uvažovalo
o komplexnosti, aby bola zaručená kvalita výroby a zjednodušili sa ďalšie zásahy v priebehu
prevádzky vozidla. Diagnostika a odstraňovanie porúch je lepšie zastrešené najmä vďaka
lepšej dostupnosti špeciálnych nástrojov a technickej dokumentácie.
Sprísnené testovacie požiadavky v extrémnych podmienkach
Pred uvedením na trh Nová Laguna absolvovala sériu testov v náročných podmienkach (príliš
vysoká alebo príliš nízka teplota, vlhkosť) a na všetkých typoch vozoviek. Verzia GT bola
predmetom doplnkového plánu určeného na systém 4Control so štyrmi riadenými kolesami na
testovacej lavici a na cestách. Renault Laguna Coupé využil tieto vedomosti a bol podrobený
testom v oveľa ťažších podmienkach v Austrálii (vysoká teplota a obzvlášť vysoká rýchlosť).
Doplnkové testy vykonané na Lagune Coupé umožnili vziať do úvahy špecifické technické
aspekty vozidla: bezrámové bočné dvere, zadné dvere z plastu (SMC) s "labutím krkom" a
motorizácia V6. S celkovým počtom 3 milióny najazdených kilometrov Laguna Coupé
dokazuje spoľahlivosť vozidla v akýchkoľvek podmienkach prevádzky. Potvrdilo sa to v
programe Laguna III po prísnych testoch, ktoré predstavujú viac ako 10 miliónov prejdených
kilometrov bez vážnej nehody alebo neočakávaných udalostí.
ŠPIČKOVÁ BEZPEČNOSŤ
Predošlá generácia Laguny započala medzi automobilmi novú éru, keď ako prvé vozidlo
získala päťhviezdičkové ohodnotenie v teste pasívnej bezpečnosti uskutočneného nezávislou
organizáciou EuroNCAP. Nový Renault Laguna získal takisto maximálne možné
päťhviezdičkové hodnotenie. Zaznamenal 36 z 37 (1) možných bodov, čím si polepšil oproti
svojmu predchodcovi a opäť dokázal odborné znalosti Renaultu v oblasti pasívnej
bezpečnosti. Spolu s výbavou a príslušenstvom, ktoré zdieľa s platformou Novej Laguny,
Renault Laguna Coupé prináša isté jazdné výkony vďaka svojmu presnému a dobre
reagujúcemu podvozku, brzdným schopnostiam a použitiu ďalších pokrokových technológií
zameraných na každodenné jazdné situácie.
Systematický prístup pri poskytovaní optimálnej ochrany pre celú posádku
Laguna II bola prvým vozidlom v histórii, ktoré získalo 5 hviezdičiek v testoch EuroNCAP. Pri Novej Lagune Renault uviedol ďalšie inovatívne riešenia, ktoré zohľadňujú výskum nehôd a skutočné jazdné situácie, aby mohol globálnejšie a efektívnejšie pristupovať k ochrane posádky. Z dôvodu ešte lepšej ochrany bol Renault Laguna Coupé navrhnutý tak, aby zabezpečil rýchlejšie spustenie najmodernejšej bezpečnostnej výbavy. Trojcestný algoritmus teraz pokrýva všetky možné konfigurácie, čím optimalizuje činnosť v rôznych nárazových situáciách (komplexný čelný náraz, bočný náraz alebo náraz zozadu). Efektívne nastavenie je založené na systéme ôsmich airbagov umiestnených po obvode kabíny.
Pre prípad čelného nárazu je Nová Laguna vybavená dvoma adaptívnymi dvojkomorovými airbagmi novej generácie, spriahnutými so snímačom pozdĺžnej polohy sedadla vodiča. Tvar a objem predného airbagu sa po rozvinutí prispôsobí stavbe tela vodiča (veľkosti a polohe), čím sa optimalizuje spôsob rozloženia zaťaženia hlavy a trupu. Trojbodové bezpečnostné pásy sú vybavené obmedzovačom napínania (400 a 600daN). Predpínače bezpečnostných pásoch vpredu pracujú na konci navíjača pásu. Toto riešenie v kombinácii s airbagom proti podkĺznutiu umiestneným v čalúnení sedáku zabezpečí, že panva ostane na mieste a optimalizuje spôsob, akým je trup zadržaný pri čelnom náraze. Pevný stredový zámok bezpečnostného pásu bol navrhnutý tak, aby zjednodušil zapínanie bezpečnostného pásu a umožnil ľahký prístup na miesta vzadu. Tento "aktívny sedák" poskytuje v Coupé rovnakú bezpečnosť ako v liftbacku. Obe zadné sedadlá sú vybavené predpínačmi bezpečnostných pásov a ukotvením Isofix, nastaviteľné opierky hlavy detí sú dostupné ako príslušenstvo. Túto výbavu dopĺňa prítomnosť kontroliek upozorňujúcich na nezapnuté bezpečnostné pásy vzadu a zvukové upozornenie v prípade cestujúcich vpredu.
Bočný náraz
Bočný náraz je hlavnou príčinou smrteľných zraní, keďže boky auta poskytujú tradične menšiu
ochranu. Špeciálna úprava v tejto oblasti priniesla pozitívne výsledky vo verzii hatchback a Renault Laguna Coupé je vybavený systémom zahrňujúcim dvojité snímače bočného nárazu umiestnené v predných dverách a stredných stĺpikoch. Algoritmus prispôsobuje reakčný čas sile nárazu a spúšťa novú generáciu dvojkomorových a dvojtlakových bočných airbagov (prispôsobená ochrana krehkejšiemu trupu a pevnejšej panve). Predpisy určujú, že systém musí byť účinný do rýchlosti 50 km/h, ale ochrana poskytovaná Renaultom Laguna Coupé je účinná až do 70 km/h. Zvláštny dôraz bol kladený na rámy sedadiel pre ešte väčšie pohodlie a kvalitu. Napriek tenším operadlám predných sedadiel sa chrbát cestujúceho môže pohodlne ponoriť do sedadla. Ochrana krku v prípade nárazu zozadu je zlepšená vďaka novej generácii opierok hlavy s integrovanými tyčami.
Bezpečnosť v génoch... a vo výbave
Udržanie hmotnosti na minime zlepšuje nielen radosť z jazdy, ale takisto výrazne prispieva
k bezpečnosti kratšou brzdnou dráhou (aktívna bezpečnosť) a zmenšením zotrvačných síl pri náraze (pasívna bezpečnosť). Tak, ako v prípade verzie hatchback, ktorá bola prvým modelom Renault ľahším ako jej predchodca (primerane znížená hmotnosť: 15 kg až 65 kg pri verzii s výkonom 110 k éco2 diesel), tak aj pri Renault Laguna Coupé konštruktéri dbali na zachovanie čo najnižšej hmotnosti. Použitím ocele s veľmi vysokou medzou elasticity a lisovaním za tepla sa torzná tuhosť Laguny Coupé zvýšila o 25% v porovnaní s liftbackom. Numericky dimenzovaná konštrukcia s programovanou deformáciou bola navrhnutá tak, aby účinnejšie absorbovala energiu nárazu, uchránila kabínu pri náraze a poskytla cestujúcim čo možno najlepšiu ochranu.
Podvozok 4Control so štyrmi riadenými kolesami (štandardná výbava Laguny Coupé) vystupuje ako hlavná inovácia na poli aktívnej bezpečnosti. Okrem úžasných jazdných vlastností, ktoré prináša a ktoré v konečnom dôsledku prispievajú k bezpečnosti, ponúka Renault Laguna Coupé najlepšie brzdné vlastnosti vo svojej triede. Nová riadiaca/hydraulická jednotka pracuje s presnejším a rýchlejším núdzovým brzdovým asistentom. Vďaka funkcii „pre-fill“ dokáže systém predvídať žiadané zvýšenie brzdného tlaku, keď dôjde k prudkému ubratiu plynu. Kvalita podvozku, spojená s presnejším, autoadaptívnym číslicovým modelom dynamiky auta, poskytuje precíznejšie reakcie na núdzové situácie. Štandardnou súčasťou výbavy je ABS a ESC. Sú účinnejšie a zasahujú presne v tom správnom okamihu, aby zabránili trhaniu vozidla. Spolu s podvozkom 4Control optimalizujú brzdný výkon prispievajú k lepšiemu riadeniu pri vyhýbacích manévroch alebo v podmienkach asymetrickej priľnavosti. Práce uskutočnené v rámci ergonómie dovoľujú vodičovi lepšie sa sústrediť na jazdu.
Pre čo najväčší komfort bola grafika prístrojového panelu výrazne prepracovaná z hľadiska čitateľnosti. Zapustená obrazovka v palubnej doske disponuje viacerými farbami a nastaveniami. Bi-xenónové svetlomety, dostupné pre všetky verzie Renaultu Laguna Coupé ako štandardná výbava, môžu byť smerové a natáčať sa v závislosti od rýchlosti a uhla natočenia volantu. Modelový rad Renault Laguna Coupé ťaží z bohatej výbavy, ktorá umožňuje vodičovi plne sa sústrediť na riadenie: tempomat, obmedzovač rýchlosti, systém kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách, navigačný systém a telefonovanie cez bluetooth® s ovládaním na volante alebo hlasovým ovládaním, automatické zapnutie svetlometov a stieračov, parkovací asistent vpredu a vzadu.
NÁROČNÝ, VÝKONNÝ A VÝHODNÝ PROJEKT
Renault Laguna Coupé bol vyrobený v Sandouville na rovnakej výrobnej linke ako liftback a
kombi, ako tretie vozidlo programu Laguna III. Na úplnom začiatku projektu sa prijali opatrenia
na zvládnutie finančných nákladov. Renault Laguna Coupé je imidžové vozidlo, ktoré očarí
náročného a náruživého vodiča.
Príkladný program
Program Laguna III bol vyvinutý za 32 mesiacov a vyžiadal si investíciu 1,052 miliardy eur. Táto suma zodpovedá predchádzajúcej generácii, napriek prísnejším špecifikáciám a obmedzeniam. Na významné inovácie ako podvozok 4Control so štyrmi riadenými kolesami, uvedenie nových motorov V6 dCi 235 k sa myslelo už na začiatku programu. Prístupom optimalizácie "carry-over" a vynaloženie len nevyhnutných investícií sa minimalizovali výrobné náklady a kompenzoval vývoj kupé. Tento tretí typ karosérie si vyžiadal vstupné náklady vo výške 215 miliónov eur:
o 125 miliónov eur na výskum,
o 83 miliónov eur výrobných nákladov bolo rozdelených:
39 miliónov eur na nástroje u dodávateľov
44 miliónov eur na adaptáciu a prenesenie (lisovňa, valcovňa, montáž, atď…)
o 7 miliónov eur na spustenie výroby.
Renault Laguna Coupé ťaží zo skúseností výrobného procesu a príkladnej logistiky programu Laguna III. Kvalitný systém riadenia sa vystupňoval: dodávatelia Renault sú zahrnutí priamo do 4. úrovne dodávateľského reťazca.
Atraktívny trh
Trh kupé v segmente M2 je veľmi prosperujúci a má tendenciu kompenzovať neustále pokračujúci slabý predaj liftbacku. Za desaťročie sa ponuka prakticky zdvojnásobila. Zákazníci majú vyhranený záujem pre automobil, ktorý by mal odrážať ich profesiu a osobnosť. Ich záujem je vyhranený pre technológiu a potešenie. Renault Laguna Coupé svojím čistým a charakteristickým dizajnom ponúka alternatívu plnú temperamentu. Jeho podvozok 4Control so štyrmi riadenými kolesami a 2-litrové a V6 motory sú mimoriadne účinné a vyvolávajú radosť zo šoférovania. Výbavou Premium postupuje do vyššej kategórie segmentu. Renault Laguna Coupé je koncentrát toho najlepšieho z Renaultu.
Zdroj: Renault Slovensko, spol. s r. o.
24.11.2008