Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet Sport (04/2008)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 14.04.2008;

FIAT SR s.r.o, dovozca automobilov Fiat, zahájil predaj modelu Grande Punto na prelome rokov 2005 a 2006. Ponúka ho v štyroch základných výbavových stupňoch: Active, Dynamic, Emotion a Sport so štyrmi benzínovými alebo dvomi dieselovými motormi rôznych výkonov. Základná trojdverová verzia je v ponuke už od 299.900,- Sk. Za päťdverové vyhotovenie si musíte priplatiť 15 tisíc korún.

Prečítajte si aj test Fiat Bravo 1,4T Jet Sport




zväčšiť obrázok Na redakčný test nám FIAT SR s.r.o. poskytol trojdverovú verziu vo výbavovom stupni Sport s novým 1,4 litrovým preplňovaným benzínovým motorom „T-Jet“ (88 kW). S takouto motorizáciou sa model Grande Punto Sport začal predávať až začiatkom tohto roka. Testovali sme automobil vybavený štandardnou výbavou obohatený o tempomat, elektricky nastaviteľnú bedrovú opierku sedadla vodiča, polohovateľnú lakťovú opierku medzi prednými sedadlami s odkladacím priestorom, zatmavené zadné okná a okno piatych dverí, Hi-Fi audio sústavu so subwooferom, tretiu opierku hlavy a metalizovaný lak modrej farby. Za takýto nadštandard by ste si museli doplatiť 49.100,- Sk k základnej „akčnej“ cene (506.900,- Sk).

A tu sú naše dojmy a hodnotenia:

Exteriér

Grande Punto Sport má veľmi dravý, dynamický ale zároveň elegantný vzhľad. Tvar karosérie nezaprie podobnosť s koncernovými vozidlami luxusnej značky Maserati. Napokon sa na ňu podpísal známy taliansky dizajnér Giorgetto Giugiaro.

zväčšiť obrázok Predná časť karosérie je štíhla s plynulým prechodom prednej kapoty do predného skla a strechy, typická pre športové automobily. Takmer rovná línia prednej kapoty veľmi dobre naväzuje na mohutný nárazník a otvor pre obdĺžníkovú chrómovú mriežku masky chladiča s veľkým firemným znakom uprostred. Spodnú mriežku od hornej delí široký pás na upevnenie tabuľky s evidenčným číslom. Priehľadné do boku pretiahnuté kryty svetiel skrývajú smerové svetlá a guľaté paraboly svetlometov. Hmlové svetlá konštruktéri šikovne umiestnili do otvorov pre prívod vzduchu ku brzdám predných kolies. Škoda len, že sa im nepodarilo skryť predné stierače vyčnievajúce nad prednú kapotu.

zväčšiť obrázok Pri bočnom pohľade sa nedá prehliadnuť „ostrá“ hrana prechádzajúca cez predný blatník nad bočnou smerovkou, stredom kľučky širokých dverí a cez celý bok a elegantne sa stráca v zadnom blatníku. Z predného blatníka vychádza ďalšia výrazná mierne stúpajúca bočná línia, prechádza spodnou lištou trojuholníkového okna, nadväzuje na podokennú lištu dverí a ďalej prechádza spodnou hranou skla bočného okna, zadným stĺpikom strechy kde výrazne klesá a stráca sa pod zadným skupinovým svetlom. Obidve bočné línie spolu s rozšírenými oblúkmi na blatníkoch dodávajú vozidlu charakteristický športový tvar. Konštruktérom sa podarilo elegantne umiestniť veko hrdla palivovej nádrže medzi rozšírený oblúk a bočnú líniu. Športový vzhľad vozidlu dodávajú aj spätné zrkadlá uložené na dlhých ramenách uchytených na úrovni predného stĺpika širokých dverí. Takéto riešenie spätných zrkadiel môžeme pochváliť pre veľmi dobrý výhľad dozadu. Športový vzhľad zvýrazňujú aj bočné prahové lišty a veľké 17“ chrómované kolesá.

zväčšiť obrázok Ako Punto predchádzajúcej generácie má aj Grande Punto zadné združené svetlomety zvislo zapustené do C-stĺpikov strechy karosérie v chránenej a dobre viditeľnej zóne. Do mohutného zadného nárazníka sú po stranách začlenené odrazové sklá, svetlo spiatočky ale aj tabuľka s evidenčným číslom a tak pomerne široké piate dvere zostali čisté. Je na nich len firemný znak a označenie modelu. Aj zadný stierač je umiestnený na skle dverí. Pri otváraní batožinového priestoru sa nevyhnete zašpineniu rúk. Športového ducha zvýrazňuje aj oválna chrómovaná športová koncovka výfuku a zadný strešný spojler.

Interiér

Priestrannosť interiéru a jeho komfort sú omnoho väčšie, než by sme od vozidla tohto segmentu mohli očakávať. Dôkazom toho sú vonkajšie rozmery: dĺžka 4,30 m, výška 1,49 m či impozantný rázvor 2,51 m. Interiér je veľmi pohodlný, priestranný a po testovacích jazdách sme mohli konštatovať že je aj dostatočne odhlučnený.

redaktor Oliver Mauer, zväčšiť obrázok Mechanicky nastaviteľné predné sedadlá športového tvaru majú zvýšené bočné vedenie sedadla aj operadla. Látkové poťahy s efektným prešitím obsahujú po deväť gumených „gombíkov“, ktoré pravdepodobne nemajú nejaký iný, ako estetický význam. Kladne oceňujeme výškovo nastaviteľnú lakťovú opierku, ktorá je vhodným komfortom na dlhšie cesty. Opačne hodnotíme umiestnenie ovládača nastavenia elektrickej bedrovej opierky, ktorý je schovaný pod lakťovou opierkou a bez jej vyklopenia je ovládanie nemožné (neodporúčame nastavovať počas jazdy). Pri sklopenej lakťovej opierke je tiež sťažená manipulácia s rukoväťou ručnej brzdy, takže „športovci“ si lakťovú opierku veľmi neužijú. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60/40 a sú štandardne vybavené úchytkami Isofix pre detskú sedačku.

Do vozidla sme posadili nášho 197 cm vysokého kolegu, ktorý si pomocou výškovo nastaviteľného sedadla a nastaviteľného stĺpiku volantu sedenie upravil a konštatoval, že je aj pre neho pohodlné. S pripútaním to už tak pohodlné nemal, pretože vozidlo nebolo vybavené výškovo nastaviteľnými bezpečnostnými pásmi vpredu.

Lakťová podpera na dverách je dobre tvarovaná, madlo dverí v hladkom vyhotovení dobre padne do ruky. Vnútorná kľučka dverí, ovládače elektrického otvárania okien a nastavenia zrkadiel pre vodiča nie sú ideálne dostupné, čo je daň dlhých dverí trojdverovej karosérie. U tak veľkých dverí sme očakávali väčší odkladací priestor.

zväčšiť obrázok Volant vo výbave Sport je potiahnutý kožou s kontrastným obšitím, a taký vždy dobre padne do ruky. Aj hlavicu radiacej páky a rukoväť ručnej brzdy v koži, či obklad palubnej dosky v imitácii kovu ocení snáď každý vodič. Ľavými páčkami pod volantom sa ovládajú svetlomety, smerovky a tempomat, pravou stierače a palubný počítač. Panel spínačov predných a zadných hmloviek ako aj nastavenie sklonu reflektorov či tlačidlo nastavenia „menu“ nájdete na ľavej strane palubnej dosky pod výduchom kúrenia. Pod ním je aj poistková skrinka a malý úložný priestor.

Prístrojový panel testovaného modelu mal štyri kruhové prístroje s čiernym „ciferníkom“ na bielom podklade, podsvietený oranžovým svetlom. Väčší rýchlomer a otáčkomer sú umiestnené po stranách a medzi nimi sú menšie kruhové ukazovatele stavu paliva v nádrži a teploty chladiacej kvapaliny. V strede je kontrolný displej s digitálnym ukazovateľom odjazdených kilometrov a údajov z palubného počítača (aktuálna a priemerná spotreba, dojazd, vonkajšia teplota alebo informácia o zvolenej stanici v rádiu). Ovládacie prvky výduchov vzduchu, dvojzónovej automatickej klimatizácie a autorádia v stredovej konzole sú pre vodiča ľahko dostupné.

O ozvučenie interiéru sa stará kvalitný integrovaný HiFi audiosystém s CD prehrávačom, 6-timi reproduktormi a subwooferom na pravej strane batožinového priestoru, ktorý dodáva hudbe mohutný basový zvuk. Autorádio je možné ovládať aj cez multifunkčný volant s ôsmimi tlačidlami. Okrem rádia sa tlačidlami ovláda aj systém Blue&Me, ktorý funguje ako handsfree so systémom Bluetooth. Pokrokový systém Blue&Me sme ocenili hlavne pri telefonovaní počas jazdy, kedy sme mohli prijímať hovory alebo telefonovať bez pustenia volantu z rúk. Systém sa dá ovládať aj hlasovými povelmi, vie prečítať sms správu alebo prehrávať MP3 súbory z USB kľúča. USB port sa ukrýva v dostatočne veľkej odkladacej schránke pred spolujazdcom. Môžete na neho pripojiť rôzne zariadenia ako iPod, MP3 prehrávač alebo mobilný telefón. Za zmienku stojí, že niektorí výrobcovia nemajú podobný systém v ponuke vôbec ani vo vyšších triedach, testovaný model ho mal v základnej výbave.

zväčšiť obrázok Objem batožinovového priestoru s 275 liltrami sa po vyklopení sedadiel a sklopení operadiel zväčší na 1.201 litrov (metodika VDA). Patrí tak k najväčším vo svojom segmente. Odomykanie tretích (piatych) dverí je možné dvomi spôsobmi, buď tlačidlom na skladacom kľúči alebo tlačidlom na palubnej doske (nad autorádiom). Dvere v otvorenej polohe pridržiavajú dva plynové tlmiče. Dostatočne veľký nakladací otvor lichobežníkového tvaru kopíruje tvar karosérie. Nakladacia plošina je chránená plastovým krytom vo výške vrchnej hrany nárazníka. Celý batožinový priestor je očalúnený textilným materiálom. Na dne batožinového priestoru je umiestnená sada na opravu pneumatík Fix&Go, takže v prípade „defektu“ sa musíte zaobísť bez plnohodnotného rezervného kolesa.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Plní očakávania sme sa poponáhľali vyskúšať nový turbodúchadlom preplňovaný benzínový motor objemu 1.4 litra, ktorý skrýva silu 120 koní. Motor má plynulý záťah v celom otáčkovom spektre, teda do 6500 ot./min. Na 100 km/h potiahne za skvelých 8.9 s. Zvukovú kulisu pritom takmer nepočuť, teda až na oblasť blízku obmedzovaču otáčok. Diaľničné presuny zvláda vynikajúco. Pri rýchlosti 110 km/h si motor pradie 2800 ot./min.a z nádrže "ťahá" okolo 7 litrov na 100 km (záleží od kopcovitosti), rýchlosť 130 km/h (3300 ot./min.) spôsobí úbytok paliva mierne cez 8 litrov na 100 km. Na stráženie povolenej rýchlosti sme využili prítomnosť tempomatu. Ovláda sa páčkou pri volante štýlom potlač hore-dolu.

Pre tento motor sme mali k dispozícii mechanicky ovládanú päťstupňovú prevodovku. Učenie radenia rýchlostí nám netrvalo dlho a "miešať" rýchlostí s lakťom opretým o lakťovú opierku dokážete aj končekmi prstov.

Počas testu sme odjazdili 705 km v kombinovanej doprave (mesto/mimo mesto/diaľnica) pri priemernej spotrebe 7,7 l/100 km (výsledok palubného počítača). Naša prevažne športová jazda bola pravdepodobne príčinou, že sme sa nepriblížili tabuľkovej hodnote kombinovanej spotreby 6,6 l/100 km.

Podvozok a brzdy

Očakávať komfort od vozidla s tvrdším športovým podvozkom, obutým na 17 palcových nízkoprofilových pneumatikách (205/45 R 17) na vytlčených mestských cestách je takmer nemožné, skôr je to o znášaní primeraného natriasania. Za to si však môžete dovoliť slušnú dávku razancie v zákrutách.

zväčšiť obrázok Grande Punto stojí na závesoch McPherson spojených priečnym stabilizátorom vpredu a pozdĺžnych ramenách spojených torzne tuhou priečkou vzadu. Výbava Sport má znížený športový podvozok a silnejšie odpruženie. Riadenie nápravy je hrebeňové, sily na jeho ovládanie zmenšuje elektrický posilňovač s variabilnou charakteristikou a možnosťou zapnutia módu "city". Ten funguje len do rýchlosti 30 km/h a oceníte ho najmä pri parkovacích manévroch, kde potlačí spätnú väzbu od kolies, ktorú počas jazdy vo volante cítiť. Mierne tvrdšie reakcie na natočenie volantu by však urobili autu so športovými ambíciami dobre, najmä počas "vymetania" zákrut.

Presuňme sa na Pezinskú Babu na štart závodov do vrchu. Míňame štartovaciu oblasť a pokračujeme smerom k rovinkám, zákrutám a "vracákom" - na nich sme testovali správanie podvozku. Po dobrzdení a natočení kolies sa Punto vrhne presne kam treba, v druhej polovici zákruty sa z nej jemne tlačí von za sprievodu pískajúcich pneumatík. Na väčšie natočenie volantu už nereaguje a vynáša nás bližšie k pravej krajnici. Aby sme neprekročili hranicu straty priľnavosti plášťov k povrchu vozovky, mierne uberáme plyn. Diagnóza je jasná - nedotáčavosť. Nutné je však dodať, že sme mali obuté ešte zimné plášte a využívali sme systém ESP.

Kotúčové brzdy na oboch nápravách sú citlivé. Podporované sú brzdovým asistentom HBA a antiblokovacím systémom ABS. Určite oceníte aj užitočnú pomôcku Hill Holder, ktorá v kopci za Vás podrží brzdu až kým sa rozbehnete. Ak na klzkom povrchu náhle uberiete plyn, systém MSR potlačí brzdný účinok motora miernym zvýšením výkonu a tak zabráni šmyku na hnacích kolesách.

Bezpečnosť

Okrem základnej výbavy Active sa už v ostatných stupňoch včetne nami testovanej výbavy Sport nachádza štandardne 8 airbagov (dva čelné airbagy – spolujazdcov vypínateľný, dva bočné airbagy vpredu a airbagy na ochranu hlavy pazažierov vpredu a vzadu). Opierky hlavy na všetkých sedadlách a bezpečnostné pásy s pyrotechnickými napínačmi na predných sedadlách a obmedzovačmi napnutia na všetkých sedadlách sú samozrejmosťou. Testovaný model mal v štandarde aj stabilizačný systém ESP, ktorý zahŕňa systémy ASR / MSR, brzdový asistent HBA a systém pomoci pri rozjazde do kopca Hill Holder. V danom segmente vozidiel má Grande Punto nadpriemerne veľa bezpečnostných prvkov, ale vzhľadom k vyššej obstarávacej cene sa to dá označiť za primerané.
V testoch otvoriť test získalo Grande Punto 5 hviezdičiek za ochranu cestujúcich, čo je v súčasnosti maximálny počet. Za ochranu detí a chodcov získalo 3 hviezdičky čo ho taktiež radí medzi špičku v segmente.

Obstarávacia cena

Najnižšia cena v rámci modelu: 299.900 Sk (cenníková cena 333.900 Sk)
Základná cena testovaného modelu: 506.900 Sk (cenníková cena 538.900 Sk)
Štandardná výbava: ABS, EBD (elektronický rozdelovač brzdnej sily), ESP + ASR/MSR, HBA (brzdový asistent), Hill holder (pomoc pri rozjazde do kopca), airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, automatická dvojzónová klimatizácia, chrómované disky z ľahkých zliatin 17“ + pneu 205/45 R17, rádio s CD prehrávačom, 6 reproduktorov, ovládanie audia na volante s 8 tlačidlami, Blue&Me handsfree s Bluetooth, hmlové svetlomety, elektrický posilňovač riadenia Dualdrive, elektricky ovládané okná vpredu, el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, palubný počítač, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, sklápateľné zadné sedadlá delené v pomere 40/60, stredová opierka rúk s odkladacím priestorom vpredu, športový kožený volant, hlavica radiacej páky a ručná brzda v koži, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, nárazníky, vonkajšie kľučky dverí a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie, zadný strešný spojler vo farbe karosérie, bočné prahové spojlery
Výbava za príplatok k základnej cene: - metalický lak 9.900 Sk
- tempomat 12.900 Sk
- stmavené okná zadných a piatych dverí 3.700 Sk
- predná lakťová opierka s chladenou schránkou 2.500 Sk
- el. ovládaná bedrová opierka sedadla vodiča 6.900 Sk
- HiFi audiosústava Interscope 9.900 Sk
- tretia opierka hlavy vzadu 3.300 Sk
Cena testovaného modelu s príplatkami: 556.000,-Sk


Porovnanie s konkurenciou (údaje spracované dňa 1.4.2008):

Popis Fiat Grande Punto Sport Mitsubishi Colt CZT Opel Corsa GSi Seat Ibiza FR Mazda 2 GT Peugeot 207 Sport Suzuki Swift Sport
Motor 1.4 T-Jet 1.5 Turbo 1.6 Turbo 1.8 20V T 1.5 16V 1.6 16V 1.6 16V
Prevodovka 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová
Max.výkon (kW) pri ot./min-1 88/5000 110/6000 110/5850 110/5800 76/6000 88/6000 92/6800
Krút.moment v Nm pri ot./min-1 206/1750 210/3500 230/1950 220/1950 137/4000 160/4250 148/4800
Max.rýchlosť (km/hod.) 195 210 210 216 188 200 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 8,9 8,0 8,1 8,4 10,4 9,6 8,9
Dĺžka (mm) 4030 3810 3999 3993 3885 4030 3765
Šŕka (mm) 1687 1695 1759 1698 1695 1748 1690
Výška (mm) 1490 1520 1488 1441 1475 1470 1500
Rázvor (mm) 2510 2500 2511 2460 2490 2540 2380
Objem batož. priestoru (l/VDA) 275 235 285 267 250 270 213
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,6 6,8 7,9 7,8 5,9 6,1 7,2
Cena modelu (Sk) 538.900,- 604.900,- 669.900,- 554.900,- 550.900,- 511.000,- 499.000,-
Akčná Cena (Sk) 506.900,- - 659.900,- 514.900,- - - -
Cena porovnateľne vybaveného modelu (Sk) 556.000,- 617.400,- 696.200,- 621.000,- 564.600,- 573.000,- 510.000,-


Rozdiely vo výbave:

  • Mitsubishi Colt: má naviac svetelný a dažďový senzor, nemá tempomat, HiFi systém so subwooferom, Bluetooth handsfree, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, multifunkčný volant
  • Opel Corsa: nemá HiFi systém, subwoofer, Bluetooth, multifunkčný volant
  • Seat Ibiza: má naviac výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, nemá loketnú opierku vpredu, el. bedernú opieru sedadla vodiča
  • Mazda 2: má naviac el. sklopné zrkadlá, bezkľúčový vstup a štartovanie, vyhrievané predné sedadlá, 5 dverí, CD menič s MP3, dažďový a svetelný snímač, nemá tempomat
  • Peugeot 207: má naviac výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, nemá automatickú klimatizáciu, HiFi systém, subwoofer, el. bedernú opierku vodiča, Hill Holder
  • Suzuki Swift: má naviac vyhrievané predné sedadlá, nemá tempomat, HiFi systém, subwoofer, Bluetooth handsfree s hlasovým ovládaním
  • Benzín vs. diesel

    Ak jazdíte veľa a uprednostňujete hospodárnejšiu, ale zároveň aj svižnú jazdu, odporúčame vám dieselovú verziu, ktorá má síce vyššiu obstarávaciu cenu o 55.000 Sk, ale aj o 10 koní viac. Pri rozhodovaní treba brať do úvahy aj pravidelný servis vozidla, ktorý bude pre dieselovú verziu o niečo nákladnejší.

    Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet 1.9 MultiJet
    Palivo Benzín Diesel
    Objem (ccm) 1368 1910
    Max. výkon (kW) pri ot/min.-1 88/5000 96/4000
    Krút. moment (Nm) pri ot/min.-1 206/1750 280/2000
    Max. rýchlosť (km/hod.) 195 200
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 8,9 9,5
    Spotreba (l/100 km) 8,7/5,4/6,6 7,8/4,7/5,8
    Cena základného modelu (Sk) 506.900,- 561.900,-

    Ak sa vám obstarávacia cena tohto malého vozidla zdá byť neprimeraná a túžite po automobile s rovnako športovým charakterom s porovnateľnou výbavou, zostáva vám poobzerať sa po automobiloch z vyššej triedy, napr. po výbehovom modeli Alfa Romeo 147 1.6 T.S. (88 kW), po novej trojdverovej Kia pro_c’eed 1.6 CVVT (90 kW) či po päťdverovom Seat Leon 1.4 TSI (92 kW).

    Toto trojdverové Grande Punto je ideálne pre mladých a športovo založených motoristov. Grande znamená po taliansky veľký. A my sme z malého Grande Punto mali naozaj veľký zážitok.

    Fotogaléria:

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Dňa: 14.04.2008
    Redaktori: Jaroslav Čík, Ing. Juraj Cvopa a Karol Zechmeister
    Foto: Jaroslav Čík, Oliver Mauer

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]