Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

magazín
automobily osobné: Nový Seat Leon  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 29.01.2020;

„Seat Leon bol zdokonaľovaný z generácie na generáciu a vždy bol schopný osloviť nových zákazníkov. V roku 2019 bol Leon najpredávanejším modelom značky Seat s vyše 150.900 vozidlami dodanými zákazníkom, ako aj najlepšie predávaným automobilom v Španielsku počas uplynulých 5 rokov,“ povedal Wayne Griffiths, člen predstavenstva Seat pre predaj a marketing a CEO značky Cupra. „Teraz sme vytvorili najlepší Leon v histórii. Nový Leon bol navrhnutý tak, aby zhmotňoval ducha “created in Barcelona” a súčasne bol najbezpečnejším automobilom s najlepšou digitálnou konektivitou a najširším portfóliom motorov. Sme presvedčení, že všetky tieto ingrediencie urobia z nového modelu Leon vynikajúcu ponuku nielen pre súkromných zákazníkov, ale aj pre firemné flotily.“

Nový Leon je najnovším automobilom, ktorý bol navrhnutý a vyvinutý vo vývojovom centre Seat v areáli závodu Martorell, kde sa aj bude vyrábať. Leon je tradične jedným z hlavných pilierov modelového programu španielskej značky. Od uvedenia prvej generácie v roku 1999 sa z tohto modelového radu predalo vyše 2,2 milióna exemplárov. Seat Leon štvrtej generácie má posunúť kompaktný modelový rad na novú úroveň v oblasti dynamiky, efektivity, bezpečnosti a atraktivity dizajnu.

Konkurencia v segmente kompaktných vozidiel sa neustále zvyšuje v súvislosti s globálnymi trendmi, no Seat na tieto zmeny reaguje novým modelom Leon.

Nový Leon prináša výraznú evolúciu dizajnu s novými výrazovými prostriedkami v exteriéri i interiéri. Zmenené rozmery karosérie a nové proporcie spolu s novou “tvárou” dodávajú vozidlu silnejší charakter. Dizajn dotvára nový, svieži prístup v oblasti osvetľovacej technológie – rovnako vonku ako aj v kabíne posádky.

A pretože žijeme v čoraz viac digitálne prepojenom svete, Seat Leon novej generácie poskytuje zákazníkom možnosť preniesť si svoj digitálny život do vozidla a to aj keď sú mimo neho. Nový Leon je prvým modelom značky Seat s komplexnou digitálnou konektivitou, siahajúcou od Full Link – Android Auto a Apple CarPlay (s bezdrôtovým pripojením) – až po infotainment podporujúci online služby a špecifické aplikácie na používanie v automobile. Aj mimo vozidla má užívať možnosť kontrolovať na diaľku dáta vozidla a pri verziách s pohonom plug-in hybrid na diaľku ovládať nabíjanie alebo nezávislé kúrenie/klimatizáciu.

Široké portfólio nových motorov: benzínových (TSI), naftových (TDI), motor na stlačený zemný plyn CNG (TGI), ako aj agregáty mild-hybrid (eTSI) a plug-in hybrid (eHybrid) umožňuje zákazníkom zvoliť si druh pohonu, ktorý najlepšie vyhovuje ich potrebám a životnému štýlu. Všetky motory poskytujú vysokú efektivitu a výkon.



Dôležitým atribútom nového modelu Seat Leon je bezpečnosť. Preto disponuje najmodrenejšími asistenčnými systémami, vrátane prediktívneho adaptívneho tempomatu, asistenčných systémov Emergency Assist a Travel Assist, vďaka čomu je najbezpečnejším automobilom, aký kedy španielska značka vyrobila.

Tento pokrok bolo možné dosiahnuť vďaka využitiu modulárnej stavebnice komponentov s priečne uloženým motorom MQB Evo koncernu Volkswagen, vyznačujúcej sa vysokou flexibilitou. Nový Leon zhmotňuje základné hodnoty značky Seat a cieľom jeho tvorcov bolo poskytnúť zákazníkom najlepšie vozidlo v kompaktnom segmente. Nový Leon sa začne predávať v druhom štvrťroku 2020.

Dizajn - zväčšené celkové rozmery a výraznejší vzhľad
„Nový Seat Leon prináša evolúciu výrazových prostriedkov nášho dizajnu, pôsobí expresívnejšie ako predchádzajúca generácia a pritom zachováva DNA značky, ako aj reprezentatívne atribúty modelového radu Leon,“ povedal Alejandro Mesonero-Romanos, riaditeľ dizajnu Seat. „Vonkajší dizajn kombinuje základné charakteristiky s eleganciou a športovosťou.“

Exteriér
Vonkajší dizajn nového modelu Seat Leon profituje z harmonicky zvolených proporcií, ktoré sú základom celkovej estetiky. Konštrukčnú bázu pre to poskytuje zdokonalená modulárna stavebnica komponentov s priečne uloženým motorom MQB Evo koncernu Volkswagen. Táto stavebnica umožňuje flexibilne prispôsobovať základné rozmery ako dĺžka, rázvor a šírka, čím poskytuje široké možnosti dizajnérom. Okrem zmenených proporcií má nový Leon rovnako so základnou 5-dverovou karosériou, ako aj s karosériou kombi Sportstourer zmenené vonkajšie rozmery.

Nový Seat Leon s 5-dverovou karosériou má dĺžku 4.368 mm (+86 mm), šírku 1.800 mm (-16 mm) a výšku 1.456 mm (-3 mm). Rázvor 2.686 mm je o 50 mm dlhší oproti tretej generácii.

Nový Leon Sportstourer má dĺžku 4.642 mm (+93 mm), šírku 1.800 mm (-16 mm) a výšku 1.448 mm (-3 mm). Rázvor 2.686 mm je o 50 mm dlhší oproti predchádzajúcej generácii.

Nový Seat Leon dizajnom nadväzuje na atraktivitu svojho predchodcu, no pri tom má výraznejšiu osobnosť, tvorenú mäkko plynúcimi povrchmi a perfektnou kombináciou hrán a kriviek na správnych miestach. A okrem estetiky lahodiacej oku má nová karoséria aj lepšiu aerodynamiku, prispievajúcu k zvýšeniu celkovej efektivity. Koeficient aerodynamického odporu je oproti predchádzajúcej generácii lepší približne o 8 %.



Výraznú „tvár“ novému modelu Seat Leon dodáva trojrozmerné prepojenie masky chladiča a predných svetlometov. LED svetlomety sú zapustené hlbšie do karosérie, čím sa vytvára efekt viečok, ktorý je nápadným prvkom dizajnu. Kapota motora je mierne dlhšia ako pri predchádzajúcej generácii a predné čelo je výraznejšie vzpriamené. Proporcie prednej časti karosérie predlžujú predné stĺpiky karosérie posunuté ďalej dozadu.

Povrchy karosérie nového modelu Seat Leon majú výraznejšie modelované tvary, ktoré vytvárajú väčšie zmeny odtieňov farby laku pri dopade svetla z rozličných uhlov. Vďaka tomu vozidlo pôsobí viac modelované a vyznačuje sa premenlivou estetikou.

Zadnú časť karosérie nového modelu Seat Leon determinujú plynulo prepojené zadné skupinové svetlá z LED. Tvar zadných svetiel a zadný spojler spolu vytvárajú vizuálny impulz pohybu aj keď vozidlo stojí v pokoji.

Interiér
V interiéri nového modelu Seat Leon pokračuje evolúcia dizajnu, ktorý je koncentrovaný na vodiča a ostatných členov posádky. Interiér je založený na funkčnosti a minimalizme, ktoré sú dobre zreteľné od prvého okamihu ako si vodič sadne za volant – hlavný kontaktný prvok medzi vodičom a automobilom.

Nízky ale široký prístrojový panel s mäkkým povrchom prispieva k dojmu ľahkosti a pôsobí akoby sa vznášal v priestore. Tento efekt sa vytvára pomocou dekoračných obkladov na prístrojovom paneli, plynulo prechádzajúcich do predných dverí.

Každý prvok v kabíne bol navrhnutý s dôrazom na ergonómiu, čím sa zvyšuje komfort posádky. Na každom sedadle – od vodiča a spolujazdca vpredu až po zadné sedadlá majú osoby pocit akoby ich interiér tesne obopínal a chránil.

Ústredným prvkom prístrojového panelu je odsadený displej systému infotainmentu s uhlopriečkou 25,4 cm (10 palcov), doplnený ovládaním gestami. Delegovaním ovládania mnohých funkcií na tento displej bolo možné znížiť počet fyzických ovládacích prvkov. „Diagonálna“ grafika obrazovky dotykového displeja je inšpirovaná jednou z hlavných ulíc mesta Barcelona – Avenida Diagonal. Je to po prvý raz, čo bol dizajn rozhrania vytvorený v novom štúdiu Digital Lab značky Seat.



Dôležitým prvkom interiéru nového modelu Leon je vnútorné osvetlenie. Jeho základ tvorí ambientné osvetlenie, prebiehajúce po celej šírke prístrojového panelu a zasahujúce do dverí. Nemá iba dekoratívnu funkciu náladového osvetlenia ale slúži aj na signalizáciu pre asistenčné systémy ako napríklad monitorovanie mŕtvych uhlov vonkajších spätných zrkadiel alebo asistenčný systém pre vystupovanie Exit Assist.

Dizajnéri venovali veľkú pozornosť dosiahnutiu perfektnej rovnováhy medzi dielmi z kvalitného mäkkého plastu, poťahovými látkami a kožou, pokrývajúcimi prístrojový panel, sedadlá a výplne dverí.

Nový Seat Leon kombinuje príťažlivý dizajn s praktickými vlastnosťami. Pri 5-dverovej karosérii má batožinový priestor základný objem 380 litrov (zhodný s predchádzajúcou generáciou), kombi Sportstourer má základný objem batožinového priestoru 617 litrov, čo je o 30 litrov viac oproti predchádzajúcej generácii.

Výbavy - personalizácia podľa potrieb zákazníka
Nový Seat Leon prichádza s bohatým štandardným vybavením, preto bez ohľadu na zvolenú verziu výbavy – Reference, Style, Xcellence alebo FR –poskytuje všetko, čo majiteľ potrebuje a dá sa personalizovať na najvyššej úrovni.

Všetky verzie majú štandardne systém odomykania a štartovania bez kľúča Kessy Go, rozhrania USB vpredu alebo aj vzadu, LED svetlomety s automatickým ovládaním, systém infotainmentu s 21-centimetrovým farebným dotykovým displejom a technológiu Seat Connect. No tým sa to ešte nekončí.

Základná verzia výbavy Reference má okrem toho štandardne elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, 6 airbagov, indikáciu nezapnutých bezpečnostných pásov, elektronický stabilizačný systém ESC a indikáciu tlaku vzduchu v pneumatikách. Vyššia verzia Style má navyše vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, ako aj kožený volant a hlavicu radiacej páky. Štandardné 16-palcové disky verzie Style môžu byť na želanie nahradené 17-palcovými diskami z ľahkej zliatiny.

Špičková verzia výbavy FR má mnoho ďalších prvkov v exteriéri a interiéri, ktoré umocňujú športový charakter ako špeciálne vyladený športový podvozok, väčšie 17-palcové kolesá (18-palcové na želanie), ako aj špecifické nárazníky FR a logo FR na zadnej časti karosérie.

V kabíne sú športové sedadlá FR so špecifickými farbami a poťahmi, ako aj kožený športový multifunkčný volant. Jedným z prvkov zvyšujúcich komfort pasažierov na obidvoch radoch sedadiel je automatická 3-zónová klimatizácia „Climatronic“ (prvok štandardnej výbavy aj pri verzii Xcellence).



Na prehľadné zobrazovanie prevádzkových informácií slúži digitálny združený prístroj Seat Digital Cockpit s 26-centimetrovým displejom, zadné parkovacie senzory uľahčujú manévrovanie. Verzia FR má okrem toho zadné skupinové svetlá z LED s priebežným svietiacim pásom a smerové svetlá z LED. Tmavo tónované sklá v zadnej časti kabíny znižujú prehrievanie kabíny slnkom a zvyšujú súkromie pasažierov na zadných sedadlách. Štýlovým prvkom sú osvetlené dekoračné lišty na prahoch dverí. Mnoho z týchto prvkov obsahuje aj druhá špičková verzia výbavy Xcellence.

Na rozdiel od športovo ladenej verzie výbavy FR má výbava Xcellence elegantnejší charakter. Vonkajší vzhľad dotvárajú chrómované lišty okolo bočných okien a trojrozmerne tvarovaná maska chladiča s diamantovým vzorom mriežky. V kabíne špeciálne farby, poťahové materiály a logo Xcellence na volante dopĺňa ambientné osvetlenie obklopujúce pasažierov. Bez ohľadu na zvolenú verziu výbavy si majiteľ môže svoj nový Seat Leon individualizovať výberom zo širokej škály lakov karosérie, farieb interiéru a inovatívnych technológií.

Nový Seat Leon - osvetľuje cestu v segmente
Nový Seat Leon posúva hranice možností vo svojom segmente aj osvetľovacími technológiami, použitými vonku i vnútri vozidla. Konštruktéri a dizajnéri Seat použili najmodernejšie osvetľovacie systémy, ktoré okrem zvýšenia bezpečnosti prispievajú k celkovému dynamickému dizajnu. Technológia full LED použitá v svetlometoch výrazne zlepšuje osvetlenie cesty v nepriaznivých podmienkach a inkorporuje charakteristickú svetelnú grafiku automobilov Seat, čím dotvára definitívny vzhľad modelu Leon.

Svietiace diódy LED s bielym svetlom dosahujú svetelný výkon až 900 lúmenov (štandardné LED do 550 lúmenov) vďaka 22 LED v každom osvetľovacom module, ktorý integruje všetky hlavné funkcie – tlmené svetlá, diaľkové svetlá, denné svetlá a dynamické smerové svetlá. Vo vonkajších spätných zrkadlách sú integrované bočné smerové svetlá z LED a pri vozidlách s najvyššou verziou osvetlenia projekčné uvítacie svetlá, ktoré pri odomknutí vozidla premietajú na zem slovo „Hola!“.

Dizajn nového modelu Seat Leon ďalej zvýrazňujú aj zadné skupinové svetlá z LED, ktoré sú navzájom prepojené svietiacim pásom po celej šírke dverí batožinového priestoru. Tento dizajnový prvok v noci na prvý pohľad odlišuje nový Leon od iných vozidiel. Zadné skupinové svetlá obsahujú dynamické smerové svetlá, ktoré výraznejšie signalizujú plánovanú zmenu smeru a tým prispievajú k zvýšeniu bezpečnosti.

No flexibilná a praktická osvetľovacia technológia na báze LED sa neobmedzuje iba na exteriér vozidla. V kabíne má Seat Leon novej generácie náladové ambientné osvetlenie prebiehajúce po celej šírke hornej časti prístrojového panelu a plynulo prechádzajúce do bočných dverí. Tento svietiaci oblúk zvýrazňuje charakteristický dizajn interiéru.

Farba a intenzita ambientného osvetlenia sa dajú meniť podľa potreby. Napríklad po naštartovaní vozidla osvetlenie uskutoční uvítaciu animáciu alebo po prepnutí jazdného režimu z Eco na Sport sa zmení farba osvetlenia, čím sa vytvára nová dynamika v interakcii medzi vodičom a automobilom.



Konektivita - prvé úplne digitálne prepojené vozidlo značky
Svet sa mení, stáva sa čoraz viac digitalizovaným. S tým rastie aj dopyt po tesnejšom prepojení tohto digitálneho sveta s automobilom. To je dôvod, prečo je nový Leon prvým komplexne digitálne prepojeným automobilom značky Seat.

Základ nového systému tvorí digitálny združený prístroj Seat Digital Cockpit, vybavený konfigurovateľným displejom s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) a vysokým rozlíšením, prepojený so systémom infotainmentu. Štandardný Media system má farebný dotykový displej s uhlopriečkou 21 cm (8,25 palca) a umožňuje úplnú integráciu smartfónu. Voliteľný Navi system má displej s uhlopriečkou 25,4 cm (10 palcov) s ovládaním gestami, hlasovým ovládaním prirodzenou rečou a adaptívnou navigáciou s trojrozmerným (3D) zobrazovaním, zohľadňujúcou dopravné informácie v reálnom čase.

Jedným z najjednoduchším a najprirodzenejším spôsobom ovládania rozličných zariadení je pravdepodobne hlasové ovládanie. Prejavuje sa to aj v rastúcej popularite domácich asistentov zo sveta spotrebnej elektroniky.

V najnovších modeloch Seat hlasové ovládanie rozumie prirodzenej reči a umožňuje užívateľovi ovládať systém infotainmentu bez nutnosti používať presne definované povely. Systém sám robí korekcie a učí sa podľa predchádzajúcich povelov. Preto je ovládanie navigácie alebo prehrávanie hudby rýchlejšie, jednoduchšie a bezpečnejšie.

Systém Full Link na integráciu smartfónu umožňuje vodičovi prístup do jeho digitálneho života bez ohľadu na to, aké zariadenie používa – cez Apple CarPlay (bezdrôtovým pripojením cez Bluetooth alebo WLAN) alebo Android Auto (pri pripojení káblom).

Full Link je rozhraním pre digitálnu konektivitu, ktoré umožňuje užívateľovi prepojiť jeho mobilné zariadenie so systémom infotainmentu a preniesť svoj digitálny ekosystém do vozidla. Takýmto spôsobom sa dajú preniesť kontakty z telefónu, ovládať prehrávanie hudby alebo využívať mapové podklady pre navigáciu. Všetky tieto funkcie sa dajú ovládať intuitívnym a bezpečným spôsobom z displeja systému infotainmentu alebo multifunkčného volantu bez odpútania pozornosti vodiča.

S voliteľným modulom Connectivity Box má vodič k dispozícii priehradku s indukčnou nabíjačkou smartfónu podľa štandardu Qi, takže sa nemusí obávať nedostatku energie v rozhodujúcich momentoch.

Jednotka Online Connectivity Unit s integrovanou elektronickou SIM-kartou (eSIM) zabezpečuje, že nový Seat Leon nikdy nestratí spojenie s digitálnym svetom (za predpokladu pokrytia signálom mobilného operátora) a v budúcnosti systém umožní užívateľovi prístup k najnovším aplikáciám z oblasti infotainmentu, ktoré si bude môcť kedykoľvek nahrať. Preto bude môcť nový Seat Leon poskytovať nové digitálne produkty a služby počas celej doby svojej životnosti. Zabudovaná karta eSIM okrem toho umožňuje funkciu paneurópskeho systému núdzového volania eCall. Nový Seat Leon automaticky upovedomí záchranný dispečing ak sa pri nehode nafúknu airbagy. Pri tom systém automaticky zašle do záchranného dispečingu potrebné údaje o vozidle ako polohu vozidla, farbu, typ motora a počet osôb aby mohla byť pomoc poskytnutá rýchlo a adekvátne. Okrem toho vodič môže záchranný dispečing alebo asistenčnú službu zavolať aj manuálne.

Online pripojenie s využitím karty eSIM navyše umožňuje nové funkcie infotainmentu založené na príjme informácií z cloudu v reálnom čase, čo dodáva tradičnému navigačnému systému novú dimenziu. Sú to napríklad online dopravné informácie, informácie o voľných parkovacích miestach a o čerpacích staniciach paliva – aj s otváracími hodinami a cenami parkovného, resp. paliva. A pre tých, čo nechcú byť obmedzovaní pri počúvaní rádia, nový Seat Leon prináša do kabíny internetové rádio, umožňujúce príjem zvolených rozhlasových staníc aj v cudzích krajinách.

Nový svet online služieb otvára aplikácia Seat Connect App, ktorú si vodič môže stiahnuť do svojho smartfónu alebo tabletu a pomocou nej ovládať množstvo funkcií zvyšujúcich komfort a bezpečnosť.

S aplikáciou Seat Connect má užívateľ na diaľku prístup k prevádzkovým údajom vozidla, informácii o polohe zaparkovaného vozidla, stave zabezpečenia – ako zamknutie dverí a vypnutie svetiel. Okrem toho užívateľ môže nastaviť upozornenie na prekročenie nastavenej rýchlosti alebo opustenie definovanej oblasti ak vozidlo používa niekto iný. Aplikácia umožňuje aj na diaľku zamknúť alebo odomknúť vozidlo, aktivovať svetlá a zvukové výstražné znamenie pre ľahšie nájdenie vozidla na preplnenom parkovisku, ako aj prijímať online informáciu pri pokuse o neoprávnené vniknutie alebo krádež vozidla. Tým sa rozsah funkcií ani zďaleka nekončí. Užívateľ modelu Seat Leon s pohonom plug-in hybrid môže na diaľku ovládať proces nabíjania prostredníctvom funkcie e-Manager, ovládať kúrenie/klimatizáciu vozidla pripojeného k nabíjacej stanici a nastavovať čas odjazdu pre programovanie efektívneho nabíjania aplikáciou vo svojom smartfóne.

Rozsah online služieb sa bude počas životnosti vozidla rozširovať s expanziou digitálneho ekosystému značky.



Pohonné ústrojenstvo - široké portfólio najmodernejších motorov
Nový Seat Leon bol vyvinutý s ohľadom na požiadavky dneška, preto má široké portfólio pohonných agregátov, vrátane troch elektrifikovaných motorov, ktoré ďalej zvyšujú efektivitu. Pre kompaktný automobil novej generácie sú k dispozícii prepĺňané motory s priamym vstrekovaním paliva – benzínové (TSI), naftové (TDI), motor na stlačený zemný plyn CNG (TGI), ako aj agregáty mild-hybrid (eTSI) a plug-in hybrid (eHybrid). Všetky motory sú konštruované tak aby poskytovali vysoký výkon a jazdný komfort, pričom ponúkajú zákazníkovi alternatívu pohonu zodpovedajúcu presne jeho špecifickým potrebám.

Modely vybavené dvojspojkovou prevodovkou DSG teraz profitujú z elektronického prenosu povelov (shift-by-wire). Voliaca páka nie je spojená s prevodovkou mechanicky ale elektronicky. Technológia shift-by-wire umožnila použiť nový parkovací asistenčný systém, pri ktorom je mechanické zablokovanie prevodovky pre parkovanie nahradené elektronicky ovládaným parkovacím zámkom. Okrem toho nový systém ovládania prevodovky prispieva k zvýšeniu pôžitku z jazdy.

Prepínač jazdných režimov – Eco, Normal a Sport – ovplyvňuje okrem charakteristiky podvozka aj vyladenie pohonného ústrojenstva (motor, prevodovka DSG), pričom plynulo nastaviteľné rozpätia jednotlivých režimov umožňujú vodičovi presne si vyladiť nový Seat Leon podľa individuálnych preferencií.

Benzínové motory
Všetky benzínové motory pre nový Seat Leon majú štvorventilovú techniku, priame vstrekovanie paliva a prepĺňanie turbodúchadlom. Všetky benzínové motory sú vybavené filtrom tuhých častíc GPF. Pokrývajú výkonové pásmo od 66 kW (90 k) do 140 kW (190 k).

Dva najslabšie motory s výkonmi 66 kW (90 k) a 81 kW (110 k) sú trojvalce 1.0 TSI, ktorá sa pod kapotou modelového radu Leon objavujú po prvý raz.

Väčší benzínový štvorvalec 1.5 TSI je na výber v dvoch modifikáciách s výkonom 96 kW (130 k) a 110 kW (150 k), ktoré poskytujú dynamické jazdné vlastnosti pri optimalizovanej efektivite.

Obidva trojvalce 1.0 TSI a štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 96 kW (130 k) pracujú v tzv. Millerovom cykle a na prepĺňanie využívajú turbodúchadlo s variabilnou geometriou rozvádzacieho kolesa turbíny. Tieto konštrukčné opatrenia posúvajú efektivitu na novú úroveň v rámci objemovej kategórie. Pri Millerom cykle sa nasávacie ventily motora zatvárajú skôr ako pri štandardnom (tzv. Ottovom) cykle štvortaktového motora, čo v kombinácii s vyšším kompresným pomerom a prepĺňaním turbodúchadlom zabezpečuje lepšiu tvorbu zmesi vzduchu a paliva. To prispieva k zvýšenie účinnosti motora o 10 %.

Štvorvalec 1.5 TSI je v obidvoch výkonových verziách okrem toho pre ďalšie zvýšenie účinnosti vybavený funkciou vypínania dvoch valcov pri čiastočnom zaťažení (Active Cylinder Management).

Najvýkonnejším benzínovým motorom pre nový Seat Leon je štvorvalec 2.0 TSI s výkonom 140 kW (190 k), ktorý sa štandardne montuje so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Naftové motory
Naftový motor naďalej zostáva dôležitou technológiou na zníženie emisií oxidu uhličitého (CO2) a preto má svoje pevné miesto v novom modelovom rade Seat Leon. Štvorvalec 2.0 TDI s priamym vstrekovaním paliva a prepĺňaním turbodúchadlom je na výber v dvoch výkonových modifikáciách.

Základný motor TDI má výkon 85 kW (115 k) a montuje sa so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Verzia s vyšším výkonom 110 kW (150 k) je k dispozícii buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Do kombi Leon Sportstourer sa motor 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) montuje aj v kombinácii s prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies 4Drive.

Motory TDI sú vybavený novým systémom čistenia výfukových plynov Twin Dosing SCR, ktorý využíva dva katalyzátory oxidov dusíka a dvojité vstrekovanie činidla AdBlue, čím výrazne redukuje emisie NOX. Spolu s klasickým katalyzátorom a filtrom tuhých častíc DPF tak nové motory TDI spĺňajú najprísnejšie emisné normy.



CNG
Nový Seat Leon môže byť vybavený aj turbodúchadlom prepĺňaným štvorvalcovým motorom 1.5 TGI spaľujúcim stlačený zemný plyn CNG, ktorý dosahuje výkon 96 kW (130 k).

Vo vozidle sú integrované 3 tlakové nádrže na CNG s celkovou kapacitou 17,3 kg (netto) stlačeného plynu. Toto množstvo umožňuje dojazd 440 km na jednu náplň CNG. Po vyčerpaní plynu sa motor automaticky prepne na benzín, nádrž s menším objemom oproti benzínovým motorom umožňuje pohodlný dojazd k najbližšej čerpacej stanici na CNG kdekoľvek v Európe. Tankovanie alternatívneho paliva CNG je pri tom také jednoduché ako tankovanie benzínu.

mHEV
Nový Leon je prvým modelom značky Seat, ktorý môže byť vybavený technológiou mild hybrid (eTSI), prispievajúcou k ďalšiemu zníženiu reálnej spotreby paliva. Systém mild hybrid pracujúci s napätím 48 V, ktorý je k dispozícii s benzínovým trojvalcom 1.0 TSI s výkonom 81kW (110 k) a so štvorvalcom 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) sa štandardne kombinuje so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Základom systému je štartovací generátor, pripojený k motoru drážkovaným remeňom, doplnený lítiovo-iónovou akumulátorovou batériou s napätím 48 voltov. Pri spomaľovaní a brzdení štartovací generátor rekuperuje elektrickú energiu a dobíja ňou batériu, pri akcelerácii štartovací generátor funguje ako pomocný elektromotor podporujúci svojim krútiacim motorom benzínový motor, ktorý sa tak menej namáha a spotrebúva menej paliva. Okrem toho môže nový Leon eTSI v určitých situáciách jazdiť s vypnutým spaľovacím motorom a v prípade potreby ho štartovací generátor komfortne a plynulo naštartuje.

Plug-in hybrid
Ako Seat expanduje v oblasti elektrifikácie, aj Leon štvrtej generácie dostal moderný pohon plug-in hybrid. Tvorí ho prepĺňaný benzínový štvorvalec 1.4 TSI doplnený prstencovým elektromotorom v skrini 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG a lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 13 kWh, uložená pod podlahou batožinového priestoru, ktorá sa dá dobíjať z vonkajšieho zdroja. Maximálny systémový výkon agregátu plug-in hybrid je 150 kW (204 k).

Vodič môže prepínať rozličné režimy pohonu, vrátane čisto elektrického pohonu. Pri ňom má Leon eHybrid s úplne nabitou batériou dojazd približne 60 kilometrov (podľa WLTP) bez lokálnych emisií. Preto je elektrický režim ideálny pre jazdu v centrách miest s emisnými reštrikciami.

Pohon plug-in hybrid bude k dispozícii rovnako pre základnú 5-dverovú verziu ako aj pre kombi Sportstourer.

Bezpečnosť - najbezpečnejší model Seat v histórii prichádza s najmodernejšími asistenčnými systémami
„Nový Seat Leon bol navrhnutý a vyvinutý ako najinovatívnejší produkt v histórii značky. Okrem svojej online konektivity ponúka aj najmodernejšie asistenčné systémy pre najvyššiu úroveň aktívnej bezpečnosti,“ povedal Axel Andorff, člen predstavenstva Seat pre výskum a vývoj.

Nový Leon je najbezpečnejší model doteraz vyvinutý značkou Seat. Bol skonštruovaný tak, aby registroval maximum zo svojho okolia a reagoval na prekážky na ceste alebo náhle pohyby iných vozidiel vďaka integrácii zdokonalených alebo nových vyspelých asistenčných systémov.

Nový Seat Leon prináša celé portfólio vyspelých asistenčných a regulačných systémov vrátane adaptívnej regulácie podvozka DCC (Dynamic Chassis Control), prediktívneho adaptívneho tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control), asistenčného systému pre núdzové situácie Emergency Assist 3.0, asistenčného systému pre jazdu Travel Assist, systému monitorovania mŕtvych uhlov vonkajších spätných zrkadiel Side Assist a asistenta pre vystupovanie Exit Assist, ktoré spolu chránia vozidlo a jeho posádku počas jazdy aj pri stojacom vozidle.

Adaptívna regulácia podvozka DCC automaticky prispôsobuje charakteristiku tlmičov pruženia jazdným podmienkam v rámci nastavenia zvoleného vodičom, čím zlepšuje jazdné vlastnosti a zvyšuje komfort. Systém pomocou senzorov kontinuálne monitoruje jazdnú situáciu a stav povrchu cesty, pričom zohľadňuje informácie z riadenia, ako aj brzdenie a akceleráciu. Na základe týchto informácií individuálne nastavuje charakteristiku jednotlivých tlmičov pruženia.

Prediktívny adaptívny tempomat ACC na základe signálu GPS a digitálnej mapy z navigačného systému presne pozná polohu vozidla a prispôsobuje rýchlosť jazdy podľa priebehu cesty – zohľadňuje zákruty, kruhové objazdy, rýchlostné obmedzenia a zastavané oblasti. S využitím informácií z prednej kamery rozpoznávania dopravných značiek dokáže automaticky prispôsobiť rýchlosť podľa povoleného limitu.



V blízkej budúcnosti pribudne aj funkcia automatizovanej jazdy zavedením asistenčného systému pre jazdu Travel Assist. Tento systém využíva informácie radarového senzora z adaptívneho tempomatu ACC a kamery asistenčného systému na udržiavanie jazdného pruhu Lane Assist. Travel Assist automaticky udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu, pričom prispôsobuje rýchlosť jazdy podľa premávky, čím umožňuje asistovanú jazdu do rýchlosti 210 km/h. Systém dokonca umožňuje aj automatizované predbiehanie – stačí aby vodič zapol smerové svetlá a ak to premávka dovoľuje, vozidlo automaticky uskutoční predbiehací manéver.

Na udržanie bezpečnosti a splnenie zákonných požiadaviek vodič musí neustále kontrolovať systém a svoje okolie a musí mať aspoň jednu ruku trvalo položenú na volante vybavenom kapacitnými senzormi. Ak vodič nemá ruku na volante dlhšie ako 15 sekúnd, systém aktivuje akustickú a vizuálnu výstrahu a krátkym brzdným impulzom trhne vozidlom. Ak vodič na tieto upozornenia nereaguje, asistenčný systém Emergency Assist automaticky zastaví Seat Leon.

Ďalším novým príspevkom k bezpečnosti je výstraha pri vystupovaní Exit Warning. Keď vozidlo stojí a niekto z pasažierov otvorí dvere, systém akustickým signálom upozorní posádku ak sa zozadu približuje iný účastník premávky – môže to byť iné vozidlo na strane cesty, ako aj cyklisti alebo chodci na strane chodníka.

Historická tradícia - cesta k štvrtej generácii
Od svojho debutu v roku 1999 predstavuje Leon jeden z pilierov značky Seat. Počas vyše dvoch desaťročí výroby tento modelový rad dosahoval rekordné predajné výsledky a prinášal nové technológie, ako aj novú úroveň dynamiky a dizajnu do segmentu nižšej strednej triedy, v ktorom panuje veľká konkurencia.

Všetky generácie boli navrhnuté a vyvinuté v Barcelone a vyrábali sa v materskom závode Martorell. Seat Leon bol pomenovaný podľa španielskeho mesta Leon, čo je v duchu tradície značky Seat, ktorej 14 modelov bolo pomenovaných podľa španielskych miest a zemepisných názvov (Ronda, Ibiza, Malaga, Marbella, Toledo, Inca, Alhambra, Cordoba, Arosa, Leon, Altea, Ateca, Arona a Tarraco).

Prvou generáciou modelu Leon v roku 1999 vstúpil Seat po prvý raz do segmentu nižšej strednej triedy (tzv. segment C) a celkovo sa z neho predalo vyše 500.000 kusov. Bol to automobil, ktorý priniesol celý rad technológií – od pohonu všetkých kolies so spojkou Haldex (čím bol prvým modelom značky Seat kombinujúcim pohon všetkých kolies s viacprvkovou zadnou nápravou) po šesťstupňovú prevodovku a energický benzínový motor s výkonom 132 kW (180 k).

Seat Leon prvej generácie bol okrem toho prvým modelom španielskej značky s výkonom vyšším ako symbolických 147 kW (200 k). Šesťvalcový motor fascinujúcej verzie Leon Cupra 2.8 V6, zavedenej v roku 2000, dosahoval výkon 150 kW (204 k).

V roku 2005 nadišiel čas pre nový model a Seat predstavil Leon druhej generácie. Pred novinkou stála ambiciózna úloha prekonať svojho predchodcu a zvládla to. Druhá generácia priniesla inovácie ako elektromechanický posilňovač riadenia, technológiu priameho vstrekovania paliva a technické prvky prispievajúce k zníženiu spotreby paliva ako alternátor s funkciou rekuperácie a systém štart-stop.

Okrem toho sa zvýšila aj bezpečnosť. Leon druhej generácie profitoval z vylepšeného systému ESP, elektronickej uzávierky diferenciálu EDS, ako aj elektronického brzdového asistenta EBA, doplneného pretlakovou funkciou, umožňujúcou dosahovať maximálnu výkonnosť bŕzd aj pri vysokej teplote brzdových kotúčov. Funkcia BSW automaticky vysúšala brzdové kotúče keď boli zapnuté stierače predného okna.

V modelovom rade Leon druhej generácie sa po prvý raz objavila aj vysoko výkonná verzia CUPRA – verzia Leon CUPRA R, poháňaná motorom 2.0 TSI s výkonom 194 kW (265 k) – sa stala najvýkonnejším automobilom v dovtedajšej histórii značky Seat. Z druhej generácie modelu Seat Leon sa predalo vyše 675.000 kusov, čo posunulo latku pre tretiu generáciu ešte o kúsok vyššie.

Seat Leon tretej generácie, uvedený v roku 2012, bol v tom čase technologicky najvyspelejším vozidlom španielskej značky. Priniesol množstvo technológií zvyšujúcich výkonnosť, efektivitu a bezpečnosť. Všetky motory od začiatku boli vybavené systémom štart-stop. Súčasťou štandardnej výbavy bolo 7 airbagov, k dispozícii boli svetlomety Full LED, asistent diaľkových svetiel High-Beam Assist, asistent na udržiavanie jazdného pruhu alebo systém na monitorovanie únavy vodiča. Okrem toho systém Seat FullLink zlepšoval digitálnu konektivitu.

Do júla 2019 sa z tretej generácie modelového radu Leon predalo vyše milióna kusov, čím sa stal jedným z najúspešnejších modelov v histórii značky Seat.

A tento úspech sa neprejavoval iba v predajných počtoch ale aj na pretekovom okruhu. V roku 2014 sa Leon CUPRA SC (3-dverová verzia), poháňaný štvorvalcovým benzínovým motorom 2.0 TSI s výkonom 205 kW (280 k) stal najrýchlejším sériovým kompaktným automobilom s pohonom predných kolies na legendárnom okruhu Nürburgring Nordschleife. Ako prvý vytvoril rekord kola pod 8 minút časom 7:58.44. Vozidlo pri rekordnej jazde pilotoval Jordi Gené, továrenský jazdec a ambasádor značky Seat.

Zdroj: PORSCHE SLOVAKIA spol. s r. o

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]