Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Style (06/2018)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 19.06.2018;

Novú generáciu zástupcu nižšej strednej triedy značky Hyundai sme v redakcii už mali, a nie raz. Tentokrát k nám obľúbená i30-tka zavítala v treťom karosárskom prevedení s označením Fastback. A hneď na úvod musím povedať, že v mojich očiach jednoznačne najkrajšom.

testoval Jaroslav Čík




Najkrajší zo súrodencov

Aktuálna, v poradí už tretia generácia modelu i30 s typovým označením PD, na našom trhu úspešne pôsobí od začiatku minulého roku. Medzigeneračne sa tento kompaktný model, vyrábaný v susednej ČR a navrhnutý v európskom výskumnom a vývojovom centre Hyundai v Nemecku, kvalitatívne posunul o kus dopredu, o čom som sa mal možnosť na vlastnej koži presvedčiť pri troch predošlých redakčných testoch. Oproti predchodkyni (GD 2012-2016) ale 3-dverovú verziu v novej generácii nahradil nový karosársky variant. K 5-dverovému hatchbacku a kombíku v úvode tohto roku pribudol 5-dverový liftback označovaný ako Fastback.

Exteriér
Hoci i30 Fastback nesie na prvý pohľad rovnaké črty ako jeho modelový súrodenci, je svojím spôsobom unikátny a na ceste pomerne ľahko rozpoznateľný. Vďaka zníženej streche a podvozku je i30 Fastback s výškou 1 425 mm o 30 mm nižší ako päťdverový model, čo zvýrazňuje jeho elegantné a dynamické proporcie. Karoséria s predĺženou siluetou má celkovú dĺžku 4 455 mm – o 115 mm väčšiu ako hatchback. Šírka (1 795 mm) aj rázvor (2 650 mm) zostali nezmenené.

Predná maska chladiča má o niečo menšiu výšku, vďaka čomu vozidlo pôsobí širšie a atletickejšie. Pozmenená je aj spodná časť nárazníka s výraznými rohmi a ostrým spodným spojlerom. Unikátny tvar dostali aj denné LED svetlá v rohoch nárazníka, ktoré sekundujú výkoným full LED reflektorom s tmavým rámikom, ktorým nechýba ani funkcia automatických diaľkových svetiel doplnená o účinné statické LED prisvecovanie do zákrut.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Mimoriadne charizmatickú siluetu i30 Fastback dopĺňa výrazný zadný spojler integrovaný do dverí batožinového priestoru, na ktorý nadväzujú zadné LED svetlá. Zadná parkovacia kamera sa na rozdiel od hatchbacku presunula nižšie nad evidenčné číslo. Prvky ako chrómová koncovka výfuku či anténa v tvare žraločej plutvy len zdôrazňujú dynamiku vozidla.

Dizajnéri Hyundai si za tento počin nezaslúžia nič iné ako veľkú pochvalu. Fastback pôsobí ako jedno dynamické športové kupé vďaka elegantne splývajúcej línii strechy, dlhej kapote motora a atletickej karosérii. Okrem elegantnej, no trochu nenápadnej striebornej metalízy, sú pri Fastbacku na výber aj živšie farby. Paleta zahŕňa ďalších 5 metalických lakov, 3 perleťové a 2 pastelové pastelové farby.

Interiér
V kabíne sa naopak viditeľné zmeny nekonali. Prehľadná, jednoduchá a elegantná palubná doska je totožná s tými u súrodencov rodiny i30. Budem sa opakovať, ale aj svojim dielenským spracovaním, použitými materiálmi či vynikajúcou ergonómiou patrí k tomu naj v segmente. Pre niekoho môže byť mínusom akurát vyčnievajúci centrálny stredový displej, ktorý však vo výhľade vpred nijako neprekáža. Ide teda skôr iba o estetickú záležitosť. V testovanom prípade farebná obrazovka s dobrým rozlíšením a dotykovým ovládaním disponuje uhlopriečkou 8". Výborne tak poslúži pre zobrazovanie pohľadu zo zadnej parkovacej kamery či máp vstavaného navigačného systému. V dvoch nižších stupňoch výbavy však v štandarde dostanete iba menšiu 5" obrazovku.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Tu výborne sekunduje aj prístrojový panel Supervision s prehľadným 4,2" LCD farebným palubným displejom umiestnený medzi výbornými jednoduchými čierno-bielymi budíkmi. Kožený volant s dobrým rozsahom nastavenia v 4 smeroch dobre padne do ruky a okrem ovládačov (vľavo: audiosystém a telefón, vpravo: tempomat a palubný počítač) disponuje aj vyhrievaním. Vyhrievanie nechýba ani pri dostatočne širokých a dlhých predných sedadlách čalúnených kombináciou látky a kože po krajoch. Okrem výškového nastavenia a nastavenia bedrových opierok pri dlhších jazdách určite oceníte možnosť predĺženia dĺžky predných sedákov. Miesta ponúka i30-tka dostatok, no v porovnaní s ostatnými prevedeniami modelu sa zdá byť vďaka klesajúcej línii strechy asi najmenej miesta vzadu. Okrem lakťovej opierky s držiakmi na poháre pasažieri vzadu ocenia aj zadné výduchy klimatizácie.

Samozrejmosťou sú delené sedáky v pomere 3:2. Nechýba ani množstvo úložných priestorov. Do všetkých dverí sa vám okrem drobností zmestia aj menšie fľaše, v strope nájdete výklopnú schránku na okuliare, na stredovom tuneli držiaky na poháre s krycou roletkou, priestor pod prednou posuvnou lakťovou opierkou či v spodnej časti stredovej konzoly zatvárací priečinok s USB/AUX portom, 12V zásuvkou a bezdrôtovou nabíjačkou na telefóny, ktorá je v testovanej výbave Style štandardom. Nechýba ani množstvo ďalších komfortných prvkov ako bezkľúčový vstup a štartovanie, ďažďový a svetelný senzor, parkovacie senzory vpredu aj vzadu a veľa veľa ďalšieho.

Základný objem batožinového priestoru Fastbacku je v porovnaní so svojimi modelovými súrodencami niekde medzi, aj keď bližšie ku krátkemu hatchbacku. Oproti nemu ponúka síce o 55 litrov miesta navyše, no na kombík stráca už 152 litrov. Nutno však povedať, že napriek tomu, že prevedením liftback Fastback konkuruje Škode Octavia (590/1580 l), evidentne sa ju konštruktéri Hyundai v tomto ohľade nesnažili tromfnúť a ani dorovnať. Na druhej strane 450 litrov nie je málo a pokojne sa tu zbalíte aj na rodinný výlet. Po sklopení zadných operadiel sa priestor zväčší až na 1 351 litrov (+50 l oproti hatchbacku a o 299 l menej v porovnaní s kombíkom). Priestorovo kufor však narástol skôr do diaľky, do výšky pôsobí celkom plytko. Pri nakladaní resp. vyberaní väčších predmetov natrafíte na hranu kufra, no vďaka dvojitému dnu sa nemusíte obávať odskoku sklopených operadiel od podlahy. Otvor s dvierkami za zadnou lakťovou opierkou na dlhé predmety ako napr. lyže nechýba ani tu. Pod plastovým dnom je ukryté dojazdové rezervné koleso s náradím, ktoré nájdete vo všetkých výbavových stupňoch bez nutnosti priplácania - palec hore. Piate dvere sa otvárajú dostatočne vysoko a pri zatváraní oceníte šikovné vnútorné madlo, aj keď iba na pravej strane.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Pod kapotou sa ukrýval nový benzínový štvorvalec 1.4 T-GDI preplňovaný turbodúchadlom a vybavený priamym vstrekovaním. Agregát disponuje výkonom 103 kW resp. 140 koní a slušným maximálnym krútiacim momentom 242 Nm, ktorý je k dispozícii v rozmedzí 1500 až 3200 ot./min.

Totožným motorom bola vybavená aj testovaná i30-tka spred roka, takže tentokrát sa žiadne prekvapenie nekonalo. Aj tu ma privítal veľmi kultivovaný chod bez vibrácií a dôkladné odhlučnenie. Agregát je v porovnaní s atmosférickým predchodcom v predchádzajúcej generácii citeľne živší, najmä v spodnom spektre otáčok. Dych mu však nedochádza ani v strednom pásme a pokojne sa nechá aj vytáčať. Dynamický dizajn nabáda aj k športovejšej jazde, no keď sa budete chcieť poriadne odviazať na kľukatých cestách s kopcovitým profilom, zistíte, že by nejaké kone navyše neboli vôbec na škodu. Testovaný agregát je však najsilnejším variantom z ponuky, okrem neho si môžete vybrať jedine slabší litrový trojvalec s výkonom 88 kW resp. 120 koní, čo je trochu na škodu. Práve dynamicky pôsobiacemu Fastbacku by sa hodilo aj niečo výkonnejšie, ak nie rovno 2-liter zo športovej verzie "N". To ale vôbec neznamená, že by preplňovaná 1.4-ka bola nejaký leňoch, drvivá väčšina vodičov sa určite sťažovať nebude.

S agregátom bola aj v tomto prípade spriahnutá manuálna 6-stupňová prevodovka, ktorej nemám čo vytknúť. Presné a primerane dlhé dráhy sú tu totiž samozrejmosťou. V meste pri 60-tke pokojne môžete jazdiť so zaradeným piatym prevodovým stupňom, pri diaľničnej 130-tke motor "točí" so zaradenou 6-tkou okolo 2800 otáčok. Takže aj jazda po diaľnici je stále tichá a komfortná. Komu manuálne radenie nevyhovuje, môže sa rozhodnúť pre príplatkovú 7-stupňovú automatickú dvojspojkovú prevodovku (+ 1 850 Eur) s voliteľnými režimami jazdy Drive Mode. V nasledujúcej tabuľke uvádzam otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.
zväčšiť obrázok
60 km/h 5. stupeň 1550 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 2350 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2800 ot./min.

S Fastbackom som počas týždňa prešiel vyše rovných 600 km s priemernou spotrebou 6,8 l/100 km (podľa palubného počítača). Od udávanej tabuľkovej spotreby 5,7 litra som sa tak odchýlil približne o liter. Môže zato aj športovejšia jazda na Pezinskej babe či diaľničné presuny. Pri nastavenej 130-tke na tempomate sa spotreba pohybovala okolo 6,1 litra, pri rýchlosti 110 km/h sa spotreba dokázala dostať tesne pod hranicu 6-tich litrov. V meste si preplňovaná 1.4-ka vypýtala menej ako sedem litrov, presnejšie okolo 6,8 l/100 km. Štandardom je (vypínateľný) systém automatického vypínania a štartovania ISG. Ten je však nutné po každom naštartovaní vypnúť, pokiaľ vodič nechce aby mu v kolóne neustále zhasínal motor. Naopak, funkciu AutoHold, ktorá vám na križovatkách odľahčí nohu na brzdovom pedále, je zasa potrebné zakaždým zapínať.

Podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Koncepcia podvozku oproti súrodencom z modelového radu zostala nezmenená. Vpredu si teda svoje úlohy výborne plní tradičné zavesenie McPherson, vzadu je použitá nezávislá viacprvková náprava s dvoma spodnými ramenami a plynokvapalinovými tlmičmi pruženia. Oproti hatchbacku aj kombíku má ale Fastback o 5 mm nižšiu svetlú výšku a o 15 % tvrdšie vyladený podvozok. Jazdné vlastnosti sú vďaka tomu, a aj vďaka väčším 18" kolesám, citeľne dynamickejšie, agilnejšie a sebaistejšie aj pri dynamickej jazde. Napriek tomu sa nijako výrazne nezhoršila vysoká úroveň komfortu tlmenia. Výraznejšie priečne nerovnosti na vozovke pred vami nezatají, no prechod cez ne vás nebude nejako zvlášť vyrušovať. Riadenie je pomerne presné s dobrou spätnou väzbou a spoľahlivý výkon podáva aj brzdová sústava.

Bezpečnosť
zväčšiť obrázok Hyundai i30 sa podrobil už aj testom bezpečnosti od spoločnosti Euro NCAP, no len v 5-dverovom prevedení hatchback. Drobná zmena karosárskeho prevedenia Fastback by ale nemala mať žiadny vplyv na výborný výsledok, ktorým je plný počet 5 hviezdičiek. Za ochranu pasažierov nová i30 získala vysoké hodnotenie 88%, za ochranu detí 84%, za ochranu chodcov 64% a za bezpečnostné systémy 68%. Na samotný priebeh testovania sa môžete pozrieť tu.

Na palube je pripravených v prípade nehody zasiahnuť až 7 airbagov. To však iba v najvyššej výbave Style, nižšie dva stupne totiž nedisponujú vankúšom chrániacim kolená vodiča. Štandardom už od prvého stupňa Comfort+ je však systém automatického núdzového brzdenia AEB, systém varovania pred čelným nárazom FCWS, či systém na sledovanie únavy vodiča DAA, ktorý analyzuje rozličné informácie ako uhol natočenia volantu, krútiaci moment na volante, polohu vozidla v jazdnom pruhu, čas jazdy a ďalšie. Rovnako tak systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu LKAS s korekciou volantu (pri rýchlosti nad 60 km/h), ktorý oceníte najmä ak cestujete na dlhšie trate. Systém pomocou kamery pod čelným sklom rozoznáva čiary vodorovného dopravného značenie jazdných pruhov – biele, sivé a modré plné čiary na asfalte, ako aj na prerušované čiary vrátane čiar z bodových značiek, pričom vizuálne a akusticky upozorní vodiča predtým ako automaticky uskutoční potrebnú korekciu riadením pre vrátenie vozidla do bezpečnej pozície. Užitočným prvkom je aj asistenčný systém s automatickým zapínaním a vypínaním diaľkových svetiel High Beam Assist. Podľa žiadnych negatívnych reakcií oproti idúcich vozidiel fungoval spoľahlivo. V testovanej výbave Style nechýbal ani asistent sledovania dopravných značiek.

Ak by vám ani tento pomerne dlhý zoznam bezpečnostných prvkov nestačil, za príplatok si, ale len do najvyššej výbavy Style, viete doobjednať systém monitorovania mŕtveho uhla BSD, vylepšený systém autonómneho núdzového brzdenia s ochranou chodcov FCA+ a pri dvojspojkovej automatickej prevodovke navyše aj adaptívny tempomat s funkciou "auto stop and štart".


Obstarávacia cena (spracované dňa 30.05.2018)

Najnižšia cena:
i30 Fastback 1.0 T-GDi Comfort+
15.890 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
i30 Fastback 1.4 T-GDi Style
19.990 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
i30 Fastback 1.4 T-GDi Style
20.490 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESC, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, posilňovač riadenia, imobilizér a alarm, bezkľúčový vstup a štartovanie, predné a zadné parkovacie senzory, parkovacia kamera, systém autonómneho núdzového brzdenia FCA a systém varovania pred čelným nárazom FCW, systém na sledovanie únavy vodiča DAW, systém podpory udržania v jazdnom pruhu (LKAS), asistent sledovania dopravných značiek, tempomat a obmedzovač rýchlosti, svetelný/dažďový senzor, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný kožený volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, el. nastaviteľná bederná opierka vodiča a spolujazdca, predné sedadlá s nastaviteľnou dĺžkou sedáka, vyhrievané predné sedadlá, polokožené čalúnenie sedadiel, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá v pomere 3:2, výduchy ventilácie pre zadné sedadlá, zadná lakťová opierka s držiakmi na nápoje a otvorom na lyže, multifunkčný kožený volant s vyhrievaním, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, integrovaná navigácia s 8" farebným LCD a služby Apple CarPlay/Android Auto/TomTom Live, USB a AUX port, Bluetooth, kryt batožinového priestoru, solárne sklá a zatmavené sklá zadných okien, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, kovové pedále
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, podsvietené vonkajšie kľučky dverí chrómované, hmlovky, full LED svetlá, zadné LED svetlá, disky z ľahkých zliatin 18", pneumatiky 225/40 R 18
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 500 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 30.05.2018 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai i30 Fastback Škoda Octavia
Značka a model Hyundai i30 Škoda Octavia
Motor 1.4 T-GDi 1.5 TSI
Stupeň výbavy Style Style
Zdvihový objem motora 1353 1495
Uloženie / počet valcov R/4 R/4
Preplňovanie áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 103/6000 110/5000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 242/1500-3200 250/1500–3500
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Pohon predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 208 220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 9,2 8,3
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,7 5,0
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1212 1195
Dĺžka (mm) 4455 4670
Šírka (mm) 1795 1814
Výška (mm) 1425 1461
Rázvor (mm) 2650 2686
Počet dverí/miest 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 450/1351 590/1580
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km 5 rokov / 100.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 21.490 21.510
Akčná cena (€) 19.990 -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 20.490 24.407

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Škoda Octavia
  • má navyše: vonkajšie spätné zrkadlá s aut. stmavovaním, vyhrievané trysky ostrekovača čelného skla, odistenie operadiel zadných sedadiel z bat. priestoru, zadný stierač, ambientné podsvietenie interiéru, zásuvka na 230V vzadu

    nemá: predné sedadlá s nastaviteľnou dĺžkou sedáka, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, systém pre automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu LKA, asistent sledovania dopravných značiek, systém na sledovanie únavy vodiča DAW



    Záverečné hodnotenie

    Hyundai uvedením nového karosárskeho prevedenia úspešného modelu i30 urobil výborný krok. Fastback síce nekonkuruje Škode Octavia ako jedinému liftbacku na trhu v tejto triede gigantickým objemom batožinového priestoru, no zato vsadil na úplne inú kartu. Svojich zákazníkov sa rozhodol ohúriť príťažlivými krivkami s dizajnom športového kupé. Rovnako tak presvedčivými jazdnými vlastnosťami, výborným komfortom odpruženia či bohatou výbavou už v základe. Mínusom je akurát absencia výkonnejšieho agregátu, ktorý by sa práve Fastbacku mimoriadne hodil.

    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ostatné testy značky Hyundai:
    Test: Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i30 Kombi 1.4 T-GDI Family
    Test: Hyundai i30 1.4 T-GDi Now!
    Test: Hyundai i20 1.0 T-GDi Comfort
    Test: Hyundai Tucson 1.7 CRDi Style
    Test: Hyundai i30 1.6 T-GDI Turbo
    Test: Hyundai i30 1.6 GDI 7DCT Style
    Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI HTRAC
    Test: Hyundai ix20 1.6i LPG Style
    Test: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai ix35 1.7 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition
    Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium
    Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 19.06.2018
    Text a foto: Jaroslav Čík

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]