Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Škoda Karoq - nové kompaktné SUV   Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 19.05.2017;

Automobilka Škoda Auto predstavila počas slávnostnej svetovej premiéry v Štokholme úplne novo vyvinuté kompaktné SUV Škoda Karoq.

Dizajn: Výrazný, dynamický, emocionálny

Škoda Karoq je už na prvý pohľad úplne nové vozidlo. Ide o najmladšieho zástupcu nového dizajnového jazyka značky Škoda s emocionálnym a dynamickým dizajnom a početnými kryštalickými prvkami. Výrazný a robustný zovňajšok vysiela jasnú správu: Toto je nové kompaktné SUV značky Škoda.

Priestorovo vymodelovaný predok dostal geometricky tvarované svetlomety s precíznymi kontúrami. Od stupňa výbavy Ambition sú k dispozícii Full LED svetlomety s čírou optikou. Na spodnom okraji hlavných svetlometov prechádza tenký svetlovod, ktorý zaisťuje homogénne denné svietenie a funkciu smerových svetiel. Pod hlavnými svetlometmi sú hmlové svetlomety, ktoré je možné objednať s technológiou LED a Corner funkciou. Mriežka chladiča s dvojitými vertikálnymi lamelami je orámovaná pochrómovanou lištou a má lichobežníkový tvar, ktorý je pre vozidlá Škoda typický. Vzhľad svetlometov je inšpirovaný tradičným umením českých sklárov. Kryštalické tvary, ozdobené ôsmimi „očnými riasami“ vo vnútri hlavného svetlometu, vytvárajú funkčný prvok s jedinečným dizajnom. Uprostred kapoty motora nové SUV hrdo nesie veľké logo Škoda.



Veľký rázvor náprav naznačuje veľkorysý vnútorný priestor, charakteristický pre vozidlá značky Škoda. Karoséria má krátke previsy, charakteristický tvar stĺpika D a ostro ukončenú zadnú časť.

Predné svetlomety a zadné svetlá spája na bokoch karosérie prelis, ktorý je spoločným znakom všetkých novo uvádzaných modelov značky. Blatníky môžu mať ochranné plastové lemy, typické pre vozidlá SUV.

Zadná časť zvýrazňuje šírku vozidla mohutnými bokmi, horizontálnym rozdelením výšky medzi nárazník a karosériu. Celok harmonicky zjednocujú ostré prelisy a hrany. Atraktívne kryštalické tvary sú viditeľné aj na delených zadných skupinových svetlách, ktorých vnútorná časť je integrovaná do výklopnej zadnej časti. Zadné svetlá využívajú svetelné diódy pre koncové, brzdové a hmlové svetlá. Aj Škoda Karoq sa so svojím nočným vzhľadom hlási k rodine vozidiel s okrídleným šípom v znaku - koncové svetlá žiaria do tmy charakteristickým tvarom písmena C.

Nové kompaktné SUV jazdí sériovo na 16-palcových alebo 17-palcových kolesách, ktoré sú v ponuke v troch rôznych dizajnoch. Voliteľne možno objednať kolesá z ľahkých zliatin vo veľkostiach 17, 18 a 19 palcov.



Výbava: Digital Instrument Panel prvý raz vo vozidle Škoda

Škoda Karoq je univerzálny automobil pre rodinu, podnikanie, prácu a voľný čas. Najmodernejšia technika a premyslená výbava je pre neho charakteristická, rovnako ako veľkorysá ponuka priestoru, praktickosť a funkčnosť. Predné svetlomety a zadné skupinové svetlá pracujú s technológiou LED, v interiéri LED ambientné osvetlenie vytvára unikátnu atmosféru. Prvýkrát je vo vozidle Škoda použitý digitálny prístrojový panel. Vodič môže individuálne nastavovať digitálne zobrazenie. Phonebox v stredovej konzole možno využiť nielen k bezdrôtovému prepojeniu s palubnou anténou mobilného signálu, ale aj na bezdrôtové nabíjanie inteligentných telefónov. Škoda Karoq môže byť ďalej vybavená okrem iného aj vyhrievanými prednými a zadnými sedadlami a tiež vyhrievaným volantom.

Prvýkrát vo vozidle značky Škoda bude k dispozícii tzv. Digital Instrument Panel, ktorý vodičovi umožňuje zobrazovať v prístrojovom paneli niektoré zo štyroch usporiadaní:

> Klasické usporiadanie s veľkým kruhovým otáčkomerom (vľavo) a rýchlomerom (vpravo). Priestor medzi nimi možno usporiadať individuálne - zobrazuje sa aktuálny zábavný program alebo navigačná mapa.

> Digitálne usporiadanie, pri ktorom mapa navigačného systému alebo iný vodičom preferovaný zdroj infotainment systému zaberá takmer celú plochu displeja, uľahčuje vodičovi orientáciu vďaka prehľadnému podaniu informácií. Aktuálnu rýchlosť jazdy, zvolený rýchlostný stupeň, samostatne rozpoznané dopravné značky alebo navigačné dáta sú zobrazované v hornej alebo spodnej virtuálnej lište menším písmom a symbolmi.

> Usporiadanie Infoprofile, pri ktorom sa v strednej časti displeja nachádza veľký ukazovateľ, napríklad navigačná mapa. Vpravo, vľavo a nad mapou je miesto pre individuálne dodatočné informácie, ako napríklad aktuálna rýchlosť, navigačný výhľad s piktogramami, zvolený rýchlostný stupeň, identifikácia dopravných značiek (napr. rýchlostný limit, zákaz predbiehania) alebo doba jazdy.

> Redukované usporiadanie, vhodné napríklad pre jazdu v noci, digitálne zobrazuje na väčšom priestore iba dve vybrané informácie. Môže to byť napríklad aktuálna rýchlosť a zostávajúci dojazd na palivo v nádrži. Navyše sa na displeji hore a dole zobrazujú v menšej veľkosti písma základné informácie (čas, apod.). S aktívnym navádzaním do cieľa sú uprostred viditeľné tiež navigačné šípky.

Na stranách veľkého displeja sú vo všetkých usporiadaniach zjednodušené ukazovatele stavu paliva v nádrži a teploty chladiacej kvapaliny.

Štyri usporiadania digitálneho prístrojového panelu definujú iba voliteľný rámec. Ktorý údaj sa zobrazí, v akej časti displeja, či bude veľký alebo malý, si volí vodič sám prostredníctvom „listovacieho“ tlačidla na každej časti obrazovky. Vpravo, vľavo alebo v strede možno tiež zobraziť informácie o audiosystéme, telefóne a asistenčných systémoch (Lane Assist, Front Assist atď.) alebo o stave automobilu.

Medzi nové komfortné prvky výbavy patrí okrem iného vyhrievaný veniec volantu a personalizovaný kľúč. Akonáhle používateľ odomkne vozidlo daným kľúčom, všetky predtým uložené nastavenia sa aktivujú bez toho, aby vodič musel vykonávať ďalšie úkony. K mnohým oblastiam, ktorých sa táto nová funkcia týka, patrí voľba jazdného profilu, nastavenie asistenčných systémov, vnútorného a vonkajšieho osvetlenia alebo poloha elektrického nastavenia sedadiel.



V chladných mesiacoch roka posádku poteší rad prvkov zaisťujúcich tepelnú pohodu na palube. Patrí k nim na želanie dodávané nezávislé kúrenie, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel a tiež vyhrievaný veniec volantu.

S mimoriadnou starostlivosťou sa technici značky Škoda venovali osvetleniu. Škoda Karoq ponúka od výbavy Ambition voliteľné Full LED svetlomety s čírou optikou. Sériová výbava zahŕňa LED koncové a brzdové svetlá, smerové svetlá (žiarovka), parkovací svetlomet (žiarovka), zadné hmlové svetlo (umiestnené dole v zadnom nárazníku) a osvetlenie registračnej značky. Voliteľne ako súčasť balíku, ale aj jednotlivo možno objednať LED-hmlové svetlomety s odbočovacím svetlom. Svetelný asistent trvalo vyhodnocuje svetelné podmienky a podľa potreby automaticky prepína diaľkové svetlomety na tlmené. To platí pri súmraku aj pri prejazde lesom alebo tunelom. Tlmené svetlomety sa okrem toho automaticky aktivujú pri zapnutí stieračov. Multifunkčná kamera dynamického svetelného asistenta v tme rozpozná protiidúce vozidlá aj vozidlá nasledované a v týchto úsekoch zaistí automatické stlmenie diaľkových svetiel.

Funkcia Coming Home a Leaving Home poskytujú na definovanú dobu osvetlenie. Okolie vozidla je osvetľované, aby cestujúci mohli bezpečne nastúpiť alebo vystúpiť. Okrem toho sa pri otvorení dverí premieta na zem nápis Škoda.

V interiéri vytvára pôsobivú svetelnú atmosféru nové LED ambientné osvetlenie, umiestnené v dekoračných lištách dverí a palubnej dosky, ktoré možno nastaviť v niektorom z desiatich odtieňov.

Batožinový priestor má v päťmiestnom usporiadaní interiéru základný objem 521 l. Pri sklopených zadných sedadlách vzrastie objem batožinového priestoru na 1630 l. S voliteľne dodávaným systémom zadných sedadiel VarioFlex je základná veľkosť priestoru pre batožinu variabilná a pohybuje sa od 479 do 588 l. VarioFlex sa skladá z troch samostatných, individuálne nastaviteľných sedadiel, ktoré možno v prípade potreby dokonca vybrať z vozidla. Maximálny využiteľný objem batožinového priestoru pri dvojmiestnej konfigurácii interiéru a po vybratí sedadiel je 1 810 l.



Pohonné jednotky: Štyri nové úsporné motory

Škoda Karoq má pod kapotou najmodernejšiu techniku. Novinkou v ponuke pohonných jednotiek sú oba zážihové motory a dva vznetové motory. Motorovú paletu tvorí päť pohonných jednotiek, ktoré majú zdvihové objemy od 1,0 l, cez 1,5 l a 1,6 l, až po 2,0 l. Výkonové spektrum pokrýva škálu od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k). Všetky agregáty sú preplňované turbodúchadlom a majú priame vstrekovanie paliva, systém Start-Stop a rekuperáciu brzdnej energie. Sú mimoriadne úsporné a plnia emisnú normu EU 6. Všetky agregáty sú dodávané buď so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo so sedemstupňovou prevodovkou DSG. Motor 2,0 TDI s výkonom 140 kW (190 k) sa dodáva výhradne s pohonom všetkých kolies a s novou sedemstupňovou prevodovkou DSG. Nový motor 1,5 TSI je vybavený systémom Active Cylinder Management Technology, t.j. odpájaním dvoch valcov, ktoré v určitých prevádzkových režimoch prispievajú k významnej úspore paliva.

Zážihové motory:
› Nový motor: 1,0 TSI /85 kW (115 k), krútiaci moment 200 Nm, maximálna rýchlosť 187 km/h, zrýchlenie 0-100 km/h za 10,6 s, kombinovaná spotreba 5,2 l/100 km, kombinované emisie CO2 117 g/km.
› Nový motor: 1,5 TSI /110 kW (150 k), krútiaci moment 250 Nm, maximálna rýchlosť 204 km/h, zrýchlenie 0-100 km/h za 8,4 s, kombinovaná spotreba 5,1 l/100 km, kombinované emisie CO2 119 g/km.

Vznetové motory:
› Nový motor 1,6 TDI / 85 kW (115 k), krútiaci moment 250 Nm, maximálna rýchlosť 188 km/h, zrýchlenie 0- 100 km/h za 10,7 s., kombinovaná spotreba 4,5 l/100 km, kombinované emisie CO2 118 g/km.
› 2,0 TDI /110 kW (150 k), krútiaci moment 340 Nm, maximálna rýchlosť 207 km/h, zrýchlenie 0-100 km/h za 8,9 s, kombinovaná spotreba 4,4 l/100 km, kombinované emisie CO2 115 g/km.
› Nový motor: 2,0 TDI/140 kW (190 k), krútiaci moment 400 Nm, maximálna rýchlosť 211 km/h, zrýchlenie 0-100 km/h za 7,8 s, kombinovaná spotreba 5,3 l/100 km, kombinované emisie CO2 138 g/km.



Motor 1,0 TSI má tri valce, výkon 85 kW (115 k) a dosahuje maximálny krútiaci moment 200 Nm. Tento motor vyniká dynamickým nárastom výkonu, výrazným zvukom a nízkou spotrebou. Škoda Karoq s motorom 1,0 TSI zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 10,6 s, dosahuje maximálnu rýchlosť 187 km/h a priemernú spotrebu 5,2 litra na 100 kilometrov. K prenosu hnacieho momentu slúži štandardne dodávaná šesťstupňová manuálna prevodovka alebo na želanie dodávaná sedemstupňová prevodovka DSG.

Zvláštnosťou úplne nového agregátu 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) je aktívny manažment valcov (Active Cylinder Management Technology, ACT). Riadiaca jednotka motora vyraďuje druhý a tretí valec samostatne z činnosti, pokiaľ ich výkon nie je potrebný. Motor tak v určitých prevádzkových režimoch ušetrí až 0,5 litra paliva na 100 kilometrov. ACT je v činnosti od 1 400 do 4 000 min-1 a do rýchlosti 130 km/h. Škoda Karoq s motorom 1,5 TSI šprintuje z 0 na 100 km/h za 8,4 s. a dosahuje maximálnu rýchlosť 204 km/h a priemernú spotrebu 5,1 litra na 100 kilometrov. Aj tu je pre prenos hnacieho momentu k dispozícii šesťstupňová manuálna prevodovka alebo sedemstupňová prevodovka DSG.

Všetky vznetové motory sú výlučne preplňované štvorvalcové agregáty TDI s priamym vstrekovaním paliva a štvorventilovou technikou. Vstupný variant je motor 1,6 TDI s výkonom 85 kW (115 k) a s maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. Kompaktné SUV s ním z 0 na 100 k /h zrýchľuje za 10,7 s, dosahuje maximálnu rýchlosť 188 km/h a priemernú spotrebu 4,5 litra na 100 kilometrov. Hnací moment prenáša buď šesťstupňová manuálna prevodovka alebo sedemstupňová prevodovka DSG.

Dvojlitrový vznetový motor je k dispozícii v dvoch výkonových stupňoch. Obe verzie vynikajú pokojným chodom a vysokým krútiacim momentom. Motor 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) je voliteľne k dispozícii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo so sedemstupňovou prevodovkou DSG. Krútiaci moment 340 Nm je k dispozícii od 1 750 do 3 000 min-1. Škoda Karoq s motorom 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 k), pohonom štyroch kolies a s manuálnou prevodovkou zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 8,7 s, dosahuje maximálnu rýchlosť 196 km/h a uspokojí sa v priemerne s 5,0 litra paliva na 100 kilometrov.

Maximálny výkon, silnejšia verzia motora 2,0 TDI teraz so 140 kW (190 k). Špičkový motor je sériovo dodávaný s pohonom všetkých kolies a so sedemstupňovou prevodovkou DSG. Maximálny krútiaci moment dosahuje hodnotu 400 Nm, je k dispozícii v rozsahu od 1 750 do 3 250 min-1 a zaručuje pôsobivý záťah a športové zrýchlenie. Kompaktné SUV s motorom 2,0 TDI s výkonom 140 kW (190 k) zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 7,8 s, dosahuje maximálnu rýchlosť 211 km/h a priemernú spotrebu 5,3 litra paliva na 100 kilometrov.

Poctivo skonštruovaný podvozok, inteligentný pohon všetkých kolies

Podvozok definuje kritériá vo svojom segmente a svoje kvality ukazuje aj mimo spevnenej cesty. Od výbavového stupňa Ambition je k dispozícii aj voľba jazdného profilu v režimoch Normal, Sport, Eco, Individual a Snow (vo verzii 4×4). Režim Offroad vo verzii s pohonom všetkých kolies jazdné vlastnosti mimo spevnenej cesty ďalej zlepšuje.

Robustný, komfortne naladený podvozok vozidla Škoda Karoq prepožičiava vozidlu univerzálne vlastnosti, vrátane suverénneho zvládania jazdy mimo spevnenej cesty. Dôležitým faktorom je vyvážené rozloženie hmotnosti na jednotlivé nápravy a ďaleko dopredu posunutá predná náprava typu MacPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a s oceľovým pomocným rámom. Rozchod predných kolies je 1 576 milimetrov.

Štvorprvková zadná náprava vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies je vyrobená prevažne z vysokopevnostnej ocele, rozchod zadných kolies tvorí 1 541 milimetrov. Pozdĺžne ramená zachytávajú posuvné sily pri akcelerácii a brzdení. Tri priečne ramená udržujú koleso vždy v optimálnej polohe voči vozovke a zaručujú precízne vedenie.

Vďaka adaptívnym tlmičom Dynamic Chassis Control (DCC) má vodič nového kompaktného SUV Škoda Karoq k dispozícii tri režimy nastavenia podvozku: Comfort, Normal a Sport. Elektricky ovládané ventily ovplyvňujú spôsob práce tlmičov. Počítač riadi spôsob práce v závislosti od stavu vozovky, preferovaného štýlu jazdy a zvoleného režimu. DCC prispieva k aktívnej bezpečnosti tým, že pri obzvlášť dynamickom prechádzaní zákrut samostatne prepína do režimu Sport a zabezpečuje tak väčšiu stabilitu, lepšiu priľnavosť pneumatík a kratšiu brzdnú dráhu. Adaptívne tlmiče DCC sú k dispozícii vo verzii s pohonom všetkých kolies pre 1,5 TSI a obe verzie 2,0 TDI spoločne s výberom jazdného profilu od stupňa výbavy Ambition.

Výberom jazdného profilu môže vodič ovplyvňovať charakteristiky riadenia, činnosť radenia prevodovky DSG a nastavenie ďalších režimov vo verziách Normal, Eco, Šport a Individual. Individuálne nastavenia možno uložiť až pre troch používateľov vozidla vo voliteľnom personalizovateľnom kľúči.



Pohon všetkých štyroch kolies nového kompaktného SUV zaručuje optimálne jazdné vlastnosti aj na klzkom povrchu alebo pri jazde s ťažkým prívesom. Systém využíva elektronicky riadenú lamelovú medzinápravovú spojku, umiestnenú pri zadnej náprave. Rôzne senzory (napr. snímač otáčok kolies, snímač uhla natočenia kolies, senzor priečneho a pozdĺžneho zrýchlenia, snímač polohy plynového pedála, snímač otáčok motora, snímač krútiaceho momentu atď.) neustále vyhodnocujú jazdnú situáciu a odovzdávajú namerané hodnoty elektronike pohonu štyroch kolies, ktorá spočíta a zabezpečí optimálne rozdelenie hnacej sily.

Voliteľne je na výber režim Offroad, ktorý zabezpečuje optimálne jazdné vlastnosti mimo spevnenej cesty. Pre zlepšenie trakcie v režime Offroad, umožní protipreklzový systém ASR väčší preklz a elektronická uzávierka diferenciálu EDS reaguje ostrejšie a rýchlejšie. V prípade potreby sa navyše aktivuje asistent pri jazde do kopca a z kopca - posledný menovaný asistent udržuje konštantnú vodičom zvolenú rýchlosť. Voliteľné tlmiče DCC sa prispôsobujú, reakcia na pridanie plynu je o niečo pomalšia. Protiblokovací systém ABS pracuje s menšou intenzitou, takže sa pred kolesami nahromadí zemina, ktorá vytvorí klin a zlepší tak brzdné schopnosti vozidla na nespevnenom povrchu.

Pri náročnejších prevádzkových podmienkach je možné vozidlo Škoda Karoq vybaviť balíčkom „na drsné cesty“. Ten ochraňuje pred mechanickým poškodením (napr. pri kontakte s nerovnosťami vozovky alebo na štrku) a zabraňuje pred vniknutím nečistôt (prach, piesok, bahno) do motorového priestoru alebo zväzkov elektroinštalácií. Do balíka „na drsné cesty“ patrí ochranný kryt pod motorom, ochrana elektroinštalácie, brzdových a palivových vedení pod vozidlom a ďalšie plastové kryty karosérie.

Elektronická uzávierka diferenciálu (EDS) umožňuje rovnomerné a ľahké rozjazdy na vozovke s rôznym adhezívnym povrchom. Keď sa pri rozjazde pretáča koleso na jednej strane nápravy, elektronická uzávierka diferenciálu ho cielene pribrzdí a postará sa o prenos sily na lepšie zaberajúce koleso.

Asistenčné systémy: Moderné asistenčné systémy na palube

Škoda Karoq ponúka veľa asistenčných systémov, ktoré sú bežne vyhradené len pre vozidlá vyšších tried. Slúžia k ochrane chodcov, udržujú toto kompaktné SUV v dostatočnom odstupe od vozidla pred sebou, uľahčujú vodičovi prechádzanie z pruhu do pruhu alebo naopak jazdu v pruhu, pomáhajú mu pri parkovaní a upozorňujú ho na dôležité dopravné značky.

Adaptívny tempomat (ACC), využíva dáta z radaru, udržiava nielen zvolenú rýchlosť, ale aj požadovaný odstup od vozidla pred sebou - asistent vie znížiť rýchlosť alebo automaticky zabrzdiť pred hroziacou kolíziou. Vodič môže popri rýchlosti konfigurovať v odstupňovaných krokoch tiež vzdialenosť a dynamiku regulácie.

Emergency Assist je spoločnou funkciou adaptívneho tempomatu a asistenta pre jazdu v pruhoch. Zasiahne v prípade, ak by vodič nebol schopný jazdy, v krajnom prípade až samočinne zastaví vozidlo.

Asistent pre rozjazd do kopca umožňuje rozjazd v kopci bez rizika, že by sa vozidlo rozbehlo späť. Nie je pritom nutné zaťahovať ručnú brzdu.



Štandardne dodávaný Front Assist vrátane funkcie núdzovej brzdy City s prediktívnou ochranou chodcov využíva radarový senzor. Princíp radaru umožňuje veľký akčný rádius a pracuje spoľahlivo aj pri zlej viditeľnosti. Ak systém rozpozná hroziacu kolíziu, zasiahne v jednej zo štyroch úrovní činnosti. V prípade potreby aktivuje automatické brzdenie až do úplného zabrzdenia. Funkcia núdzového brzdenia City je aktívna do rýchlosti 34 km/h. Sériové rozpoznávanie osôb dopĺňa Front Assist: V rýchlostiach od 10 do 60 km/h spustí núdzové brzdenie, keď hrozí, že nejaký chodec nebezpečne skríži smer jazdy vozidla. Pri rýchlosti nad 40 km/h nasleduje navyše varovanie pred kolíziou.

Riadenie uľahčuje aj voliteľný systém Blind Spot Detect a asistent pre výjazd z parkovacích miest Rear Traffic Alert. Od rýchlosti 10 km/h sledujú dva senzory v zadnej časti cestu za kompaktným SUV. Ak sa pohybuje v mŕtvom uhle iné vozidlo, alebo ak sa rýchlo blíži, rozsvieti sa varovná LED-kontrolka na ploche príslušného vonkajšieho spätného zrkadla. Ak vodič napriek tomu zapne smerové svetlo, zabliká LED jasne a rýchlo. Pri cúvaní z priečneho parkovacieho miesta alebo pri vjazde sa ozve varovný tón doplnený optickým alarmom na palubnom monitore, pokiaľ sa zo strany blíži iné vozidlo. Ak je to potrebné, Škoda Karoq zabrzdí samostatne.

Od rýchlosti 65 km/h pomáha vodičovi pri udržaní sa v jazdnom pruhu aj asistent pre jazdu v pruhoch (Lane Assist). Využíva k tomu kameru v nôžke vnútorného zrkadla. Pokiaľ sa kompaktné SUV blíži k značeniu na ceste bez zapnutého smerového svetla, systém pomôže vodičovi zostať v stope - pomocou jemného zásahu do riadenia.

Rozpoznávanie dopravných značiek, ktoré využíva počítačové spracovanie obrazu kamery, identifikuje najbežnejšie dopravné značky a zobrazuje ich ako piktogramy na digitálnom prístrojovom paneli alebo na displeji navigačného systému. To platí aj pre aktuálne rýchlostné obmedzenia a zákazy predbiehania. Ak je za mokra predpísaná nižšia rýchlosť, rozoznajú senzory vozidla dážď. Časovo obmedzené rýchlostné limity sú zobrazované len v relevantných časoch.

Na základe správania sa pri riadení identifikuje rozpoznávanie únavy (Driver Alert) odchýlky od normálneho spôsobu jazdy a tým aj poľavujúcu koncentráciu vodiča. Systém analyzuje 15 minút po spustení motora správanie pri riadení a výsledok ukladá ako základ pre signál. V tejto analytickej fáze musí byť udržiavaná rýchlosť minimálne 65 km/h. Zrejmé odchýlenie od charakteristického spôsobu riadenia ukazuje únavu vodiča. Optické upozornenie na kombinovanom prístroji odporučí prerušenie jazdy.

Škoda Connect a Infotainment: Zábava, informácie, asistencia

Cestujúci sú vďaka mobilným službám Škoda Connect vždy online. Intuitívne ovládané systémy sa delia do dvoch kategórií: prvú predstavujú služby Infotainment Online, ktoré prinášajú zábavu a informácie, druhou kategóriou sú služby Care Connect na podporu a asistenciu pri poruchách a v núdzi. Súčasťou ponuky sú okrem iného aj navigácie v reálnom čase s odporúčaním obchádzok pri dopravnej zápche, automatické Tiesňové volanie alebo funkcia Posledná parkovacia pozícia, ktorá vodiča dovedie k zaparkovanému autu. Trasy je možno programovať doma a online preniesť do vozidla. Novinkou je taktiež ovládanie gestami, ktoré uľahčuje ovládanie množstva funkcií.

Systémy infotainmentu ponúkajú početné funkcie a rozhrania, sú vybavené kapacitnými dotykovými displejmi a pracujú rýchlo.

Na výber sú štyri hardvérové varianty: dva hudobné systémy Swing (sériovo) a Bolero a dva systémy navigácie a infotainmentu Amundsen a Columbus. Displeje voliteľných systémov infotainmentu Bolero, Amundsen a Columbus v novom sklenenom dizajne zdokonaľujú kvalitnú prístrojovú dosku.

Sériový hudobný systém Swing ponúka štyri reproduktory, displej s uhlopriečkou 6,5 palcov, slotom na SD kartu a dvoma USB zásuvkami (vpredu a jednou ďalšou pre nabíjanie vzadu), pomocou ktorých možno pohodlne ovládať mobilné prístroje. Vpredu na stredovej konzole je k dispozícii aj 230 V zásuvka. Štandardne je dodávané aj Bluetooth pripojenie smartfónu a na želanie tuner pre digitálny príjem rádia DAB+ a štyri ďalšie reproduktory vzadu.

Hudobný systém Bolero má dotykový 8-palcový displej s vysokým rozlíšením a ušľachtilým skleneným dizajnom a citlivú senzoriku. Systém okrem to dokáže predčítať SMS a tiež umožňuje ich písanie na displeji. Navyše integruje Bluetooth pripojenia pre telefón a MP3 prehrávač s komfortnými funkciami ovládania a riadenia, osem reproduktorov a SmartLink+. Voliteľne je k dispozícii aj ovládanie hlasom.

Systém navigácie a infotainmentu Amundsen vychádza zo systému infotainmentu Bolero. Navyše ponúka navigáciu s atraktívnou grafikou a WLAN hotspot. Dva tunery obstarávajú príjem rádia, tretí tuner sa špecializuje výhradne na hlásenie dopravných informácií TMC (Traffic Message Channel). Pomocou WLAN hotspotu môžu cestujúci voľne surfovať, streamovať a mailovať až s ôsmimi mobilnými koncovými zariadeniami.

TOP riešením je systém navigácie a infotainmentu Columbus (voliteľne od stupňa výbavy Ambition). Oproti systému Amundsen má navyše internú flashovú pamäť 64 GB a DVD/CD mechaniku. Voliteľný modul LTE zaisťuje rýchle pripojenie k internetu. Sklenený displej má veľkosť 9,2 palcov a ponúka rozlíšenie 1280 x 640 bodov. Ciele možno zadávať pomocou klávesnice alebo hlasom.



Novinkou pre značku Škoda je tiež možnosť ovládať vybrané funkcie gestami (v infotainment systéme Columbus). Definované pohyby rúk, ktoré vykonáva vodič v oblasti stredového panelu, zaznamenáva a identifikuje kamera. Takto možno pre štandardizované pokyny použiť jednoduché gestá rúk a prstov bez toho, aby pritom vodič musel spustiť oči z vozovky.

Mobilné online služby Škoda Connect predstavujú rozsiahly doplnok ponuky infotainmentu. Online služby infotainmentu poskytujú informácie a navigáciu, služby Care Connect slúžia na podporu v najrôznejších situáciách a na vzdialený prístup k vozidlu. Dôležitou súčasťou sú Dopravné informácie online. Zobrazujú reálnu prevádzku na zvolenej trase a v prípade dopravnej zápchy navrhujú náhradné trasy. Služba Google Earth ™ umožní prezrieť si animáciu naplánovanej trasy. Doplňujúce informácie na mieru poskytujú služby Čerpacie stanice (s uvedením aktuálnych cien pohonných hmôt na vybranej trase), Parkovacie miesta, Správy a Počasie.

Služby Care Connect podporujú vodiča v mnohých situáciách a sú k dispozícii pre všetky systémy infotainmentu (voliteľne od výbavy Active). Služby sa delia na automatické Tiesňové volanie (Emergency Call), službu Proaktívny servis a Vzdialený prístup k vozidlu (Remote Access).

Mimoriadne dôležité je automatické Tiesňové volanie (Emergency Call): tiesňové volanie sa po nehode aktivuje automaticky, akonáhle sa aktivuje niektorý zo záchytných systémov, napríklad airbag. Automobil nadviaže hlasové a dátové spojenie s ústredňou núdzového volania a odovzdá mu všetky dáta. Tlačidlom na stropnom module môže vodič alebo spolujazdec tiesňové volanie spustiť aj manuálne.

Tlačidlom v stropnom module môže vodič spustiť aj službu Pomoc na ceste. Tretie tlačidlo v module, označené písmenom, i ', je určené na spojenie so službou Infolinka. Na nej odborníci zákazníckeho callcentra odpovedia napríklad na otázky o technike automobilu.

Nemá vozidlo opustiť definovanú oblasť alebo jazdiť maximálne 130 km / h? Služby Oznámenie o oblasti a Oznámenie o prekročení rýchlosti informujú majiteľa o tom, že toto obmedzenie nebolo dodržané. Portfólio dopĺňa služba Jazdné dáta.

Medzi služby Škoda Care Connect v modeli Škoda Karoq patria tiež služby vzdialeného prístupu k vozidlu Remote Access. Tieto služby fungujú prostredníctvom Škoda Connect App, teda s využitím smartfónu používateľa. Služba Stav vozidla informuje z diaľky o stave osvetlenia a stave paliva v nádrži, prípadne o otvorených oknách, dverách, či strešnom okne. Funkcia Posledná parkovacia pozícia ukáže, kde vozidlo stojí, a funkcia Húkanie & blikanie uľahčí na mieste vyhľadanie vozidla tým, že aktivuje zvukový alarm a výstražné svetlá.

Doplnkom ku Škoda Connect App je Škoda Connect Portal, ktorý prenáša služby Škoda Connect do zákazníkovho domáceho počítača. Pomocou tohto portálu je možné konfigurovať služby a do vozidla prenášať ciele a trasy.

Simply Clever: Praktickí pomocníci na palube

K mnohostrannosti nového kompaktného SUV prispievajú tiež početné detaily „Simply Clever“. Na želanie je na palube až 30 týchto riešení, mnohé z nich sú nové, špeciálne vyvinuté pre tento model.

Prvým z nových nápadov sú elektricky ovládané piate dvere (voliteľne), ktoré možno z interiéru otvoriť a potom opäť zatvoriť stlačením tlačidla. Praktický a komfortný je virtuálny pedál, ktorý otvorí piate dvere pohybom nohy pod zadným nárazníkom.

Novinkou v programe je tiež elektricky ovládané ťažné zariadenie, ktoré sa na zadnej časti vozidla vyklopí len vtedy, keď je potreba.

Sériovo je na palube elektromechanická parkovacia brzda. So svojimi dvoma elektromotormi je integrovaná do brzdného ústrojenstva na zadnej náprave a navyše slúži ako núdzová brzda. V spojení s prevodovkou DSG obsahuje tiež funkciu Auto Hold. V zápchach alebo pri opakovanom zastavovaní a rozbiehaní udržuje vozidlo v pokoji bez toho, aby vodič musel stlačiť brzdový pedál. Zapína a vypína sa pomocou páčky v stredovej konzole.



Zdroj: ŠKODA AUTO Slovensko s.r.o.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]