Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: KTM 1290 SuperDuke GT (08/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.linka, 15.08.2016;

Po krátkej prestávke sa mi do rúk dostala ďalšia oranžová motorka od chlapcov z Mattighofenu. Po najsilnejšom jednovalci prichádza na rad dvojvalec. A to nie len tak hocijaký. Tu hovoríme o jednom z najbrutálnejších. Predstavte si, že zoberiete jeden z najagresívnejších naháčov, aký kedy jazdil po cestách. Dáte mu plexi štít, veľkú 23-litrovú, dobre tvarovanú nádrž, elektronicky nastaviteľný podvozok a pohodlné sedadlo jazdca, ako aj spolujazdca. Dostanete najbeštiálnejší športovoturistický motocykel, aký sa momentálne ponúka - KTM 1290 SuperDuke GT.

testoval Peter Linka





Oranžové Grand Turismo

Je vidieť, že v rakúskej továrni pracujú motorkári pre motorkárov. Downsizing sa tu nekoná a dôkazom toho je 173-koňový cestovateľ. Je vôbec tento výkon na tomto type motorky využiteľný a potrebný? Áno je! Je pravdou, že na cestovanie postačuje výkon v rozmedzí 100 až 120 kobýl. Ale efekt vystrelenia guľky, ktorý sa dostaví na šiestom prevodovom stupni pri otočení plynu pri dvestokilometrovej rýchlosti, to vám stokoňový motor dá len ťažko.

Moderný turista

O základe, z ktorého GT vychádza, som už niečo načrtol. Ide o 180-koňový naháč SuperDuke R. Na turistiku je však potrebných niekoľko ďalších vecí, ktorým sa budem venovať. GT dostalo do vienka „polokapotu“, ktorej z pohľadu spredu dominuje veľký svetlomet, nastaviteľné plexi a dvojica svetlometov, ktoré slúžia ako smerovky a zároveň prisvecujú prejazdy zákrutou. Spomínaný plexi štít je manuálne nastaviteľný do niekoľkých polôh, pričom ho možno nastavovať priamo za jazdy jednou rukou. Zväčšila sa nádrž, ktorá pojme 23 litrov paliva. Počas celého testu sa mi spotreba ustálila na 7 litroch. Štýl jazdy nemal s turistikou nič spoločné a preto vnímam túto hodnotu ako pozitívnu. Dobré tvarovanie nádrže chráni jazdca pred nepriaznivým počasím. Dizajn nemusí na prvý pohľad ulahodiť každému, avšak po prvom zvezení nebude cesta späť a bude pre vás najkrajší na svete.

Dôležitá je funkčnosť, ktorá je tu naozaj ukážková. Pri rýchlostiach pohybujúcich sa na úrovni 170 km/h, plní kapotáž a taktiež plexi štít, znamenitú úlohu v otázke pohodlia, a to je pri takto silnom a rýchlom cestovateľovi potešujúca správa.


zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Podsedadlový rám prešiel oproti SuperDuke R zmenami, ktoré majú za následok jeho zosilnenie. Iné sú aj sedadlá, ktoré nezačnú byť presedené ani po celom dni strávenom na GT-čku. Mnou testovaný motocykel bol vybavený originálnymi bočnými kuframi. Manipulácia s nimi je veľmi jednoduchá a držiaky priamo integrované po stranách sedadla spolujazdca. Sú umiestnené dostatočne vysoko na to, aby sa s nimi dalo poslať Duka až na koleno a pritom neprekážajú v spolujazdcovom pohodlí.

Neviem ako to v KTM robia, pretože niekoľko metrov mi stačí k tomu, byť tu úplne ako doma, akoby sme spolu jazdili už roky, žiadne zdĺhavé zoznamovanie. Pozícia za nastaviteľnými riadidlami je dostatočne uvoľnená na zdolávanie stoviek kilometrov a zároveň ma neraz „núti“ ísť naplno a pridávať viac a viac. Ísť s cesťákom na koleno? S GT žiadny problém. Sú situácie, kedy sa pri spleti zákrut cítim na SuperDuku ako na veľkom motardovi a tomu prispôsobujem jazdný štýl.

Poriadne rýchly cesťák

To, čo robí GTčko športovým turistom, je v prvom rade motor. Bez neho by všetka elektronika nebola potrebná. Dvojvalec LC8 o objeme 1301 ccm, ktorý zo seba dostáva 127 kW (173 koní) pri 9500 otáčkach za minútu. Nemenej zaujímavý je ukazovateľ krútiaceho momentu, ktorý sa môže pýšiť hodnotami 144 Nm pri 6750 otáčkach. Toto sú naozaj vysoké hodnoty a sám som bol prekvapený ako hladko sú prenášané na zadnú pneumatiku. Aj keď sa jedná o veľký dvojvalec, dokáže byť veľmi priateľský. Neprotestuje ani pri nízkych rýchlostiach. Je použiteľný v každých otáčkach pri všetkých prevodových stupňoch. Na mestské prepletanie sa mi najviac osvedčil tretí prevodový stupeň, na ktorom sa Duke cítil najlepšie. Je až fascinujúce, akú obrovskú silu má naopak na šiestom prevodovom stupni a to aj pri vyšších rýchlostiach. Neexistuje situácia, kedy by sa niekto sťažoval na nedostatok výkonu. Žiadne prehnané vibrácie sa tu nekonajú.

Akýmsi centrom všetkých dostupných elektronických vychytávok je palubný počítač, ktorý v sebe ukrýva množstvo informácií a nastavení. Ovláda sa pomocou tlačidiel na ľavej rukoväti. Je veľmi intuitívny a ovládanie menu je veľmi ľahké a prehľadné.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Elektronický plyn (Ride-by-Wire) je ľahko ovládateľný a motorka reaguje presne na povely od pravého zápästia. SuperDuke GT je opatrený tromi palivovými mapami: Sport, Street a Rain. Medzi Sport a Street je rozdiel v tom, ako reaguje motorka na pohyb plynom. V režime Sport je to agresívnejšia odozva na rozdiel od Street, kde plyn reaguje o niečo jemnejšie, ale stále pri plnom výkone. Nakoniec je tu mapa Rain, pri ktorej je výkon skresaný na 100 konských síl.

Podvozok už tradične pre KTM zabezpečila značka WP. Ide o semi-aktívnu 48 mm USD vidlicu vpredu a semi-aktívny monoshock vzadu. Možností nastavenia podvozku je hneď niekoľko. Comfort, Street a Sport. Každá špecifická iným nastavením predpätia pružín. WP pruženie je vybavené akceleračnými senzormi, ktoré dávajú impulz riadiacej jednotke, ktorá skoriguje útlm do 10 milisekúnd. Aby toho nebolo málo, je možné si nastaviť pruženie pre samotného jazdca, jazdca s batožinou, jazdca so spolujazdcom alebo dvojicu cestujúcich s kuframi. Naozaj si tu príde každý na svoje. Podvozok v sebe ukrýva komfort a taktiež chirurgické držanie stopy pri režime Sport. Jediné, čo by som mohol vytknúť je správanie na veľmi hrbolatom nekvalitnom povrchu, kedy pri prudkom brzdení cítiť akúsi spätnú väzbu od predku, pri ktorej som nemal moc dobrý pocit.


zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


SuperDuke GT je už v základe vybavený tempomatom, ktorý dokáže veľmi spríjemniť diaľničné presuny. Najnižšia hodnota, ktorú možno nastaviť je 40 km/h. Ovládanie sa nachádza na pravej strane riadidiel a je trochu ťažšie nastaviteľné pravým palcom.

Pri turistike nie moc využiteľný, o to viac však potrebný pri športovej jazde, je quickshifter. Použiteľný je však iba pri radení smerom hore, čo je pochopiteľné, keďže sa nejedná o čisto športové náčinie. Reakcia preradenia rýchlosti pri plne otvorenom plyne je trochu dlhšia, ale motorku nijakým spôsobom nerozhodí. Pre rýchlejšiu odozvu stačí privrieť na krátky moment plyn. Spojka je ovládaná hydraulicky veľmi ľahko, tak ako som si u KTM zvykol. Taktiež samotné radenie rýchlostí je veľmi jemné a nekonajú sa žiadne veľké rany od kladiva, ako pri niektorých konkurenčných motorkách.

Pri plne naloženom turistickom biku so spolujazdcom určite neraz nejeden motorkár zažil krušné chvíle pri rozbehu do kopca. Tu príde vhod Hill Hold Control, ktorý podrží motorku až do okamihu rozbehu. Turistiku spríjemnia aj trojstupňové vyhrievané rukoväte, ovládané cez menu palubného počítača. Za príplatok je možné z originálneho príslušenstva KTM prikúpiť vyhrievané sedadlá.


zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Na zastavenie tohto monštra je potrebná silná brzdná sila, ktorú zaobstaráva Brembo M50 a to hneď dvakrát. Týmto brzdám sa nedá absolútne nič vytknúť. Brzdiť sa dá už pohľadom na hydraulickú páčku. Brzdný systém je doplnený o C-ABS. Toto ABS umožňuje brzdiť aj v zákrute bez vyrovnávania motorky. Ide o kombinované ABS, ktoré pri brzdení prednou brzdou zapája aj zadnú, čo prispieva k lepšej stabilite pri brzdení. ABS môže byť úplne vypnuté alebo prepnuté do Supermoto módu, kedy je aktívne iba na predných brzdách a dovoľuje poslať zadok do šmyku.

Aby toho nebolo málo, GT-čko je vybavené monitorovaním tlaku v pneumatikách. Čo osobne považujem za veľmi potrebnú vec je automatické vypínanie smeroviek. Tie sa vypnú buď po 150-tich metroch alebo 10 sekundách od zapnutia. Jednoduché, ale pritom veľmi efektívne riešenie a určite nezanedbateľný prvok bezpečnosti.

Na koniec dlhého listu elektronických vychytávok spomeniem dva systémy. Kontrolu trakcie, ktorej fungovanie sa odvíja od zvoleného jazdného módu a voliteľný MSR, ktorý optimalizuje brzdenie motorom pri preradí na nižší prevodový stupeň v prípade prudkého zavretia plynu. Vyčerpávajúci zoznam elektronických asistentov spríjemňuje samotnú jazdu a uľahčuje krotenie tohto nadupaného cesťáku. Prispievajú k samotnému komfortu a bezpečnosti, čo isto neraz každý užívateľ tohto špičkového motocykla ocení. Hlavne pri cene, ktorá bez mála atakuje hranicu 18.000 EUR.

Konkurencia

Keďže SuperDuke GT vychádza z naháča, poobzeral som sa najskôr po tejto kategórií aby som zistil, že jediná možná alternatíva je Kawasaki Z 1000 SX. Ponúka trojstupňovú kontrolu trakcie, dva jazdné režimy a o 30 koní slabší motor. V porovnaní s KTM vychádza zo súboja ako chudobný príbuzný. Z naháča vychádza aj bavorské R 1200 RS, ktoré je možné si dovybaviť rôznymi elektronickými lahôdkami, avšak motor s jeho výkonom 125 konských síl nemôže GT-čku konkurovať. Z iného súdka je potom Ducati Multistrada a BMW S 1000 XR. Elektronikou a výkonom zrovnateľné, avšak postavené na podvozku s väčšími zdvihmi.

Poteší Veľmi nepoteší
podvozok, motor, brzdy, univerzálnosť v lete motor poriadne hreje


Technické parametre (spracované: 03.08.2016)

Značka a model KTM 1290 SuperDuke GT
Motor 4-taktný dvojvalec do V
Pohon reťaz
Zdvihový objem motora 1301
Uloženie / počet valcov V/2
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 127/9500
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 144/6750
Vŕtanie/zdvih 108/71
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Spojka PASC - hydraulická antihoppingová
Objem palivovej nádrže (v litroch) 23
Priemerná spotreba (l/100 km) 7
Dojazd po kontrolku rezervy -
Dĺžka (mm) -
Šírka (mm) -
Výška (mm) -
Rázvor (mm) 1482
Výška sedla (mm) 835
Svetlá výška (mm) 140
Suchá hmotnosť (kg) 205
Pohotovostná hmotnosť (kg) 229
Predné brzdy 2x monoblock Brembo M50, 320mm dvojkotúč
Zadná brzda kotúč s priemerom 240 mm s jedným piestikom Brembo
Pney vpredu 120/70 R17
Pneu vzadu 190/55 R17
Predné odpruženie 48 mm Semi-aktívna USD vidlica WP
Zadné odpruženie WP Semi-aktívny monoshock
Záruka 2 roky
Cena testovaného modelu 17.790,-


Záverečné hodnotenie

KTM spravila geniálny ťah, keď zo svojho momentálne najagresívnejšieho naháča spravila úžasnú športovoturistickú motorku, obohatenú o tie najmodernejšie systémy a komponenty, aké sa na motocyklovej scéne dajú kúpiť. Za všetko dobré sa ale platí a za túto výkladnú skriňu rýchlosti, komfortu, elektronických systémov, použitých dielov a v neposlednom rade zábavy, ktorú GT sprostredkuje, si KTM pýta 17.790 EUR. Či je táto čiastka priveľa alebo nie, nechám na každého z vás. Majitelia oranžových motocyklov majú k dispozícii celý rad originálnych dielov, s ktorými si môžu svoj stroj vyšperkovať k obrazu svojmu, a taktiež originálne oblečenie rakúskej značky. S KTM si nekupujete iba motocykel.



Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázoke zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Ostatné testy značky KTM:
Test KTM Duke 690 R (07/2016)


Dňa: 15.08.2016
Redaktor: Peter Linka
Foto: Peter Linka

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]