Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Renault Talisman 1.6 dCi EDC Initiale Paris (05/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.linka, 02.06.2016;


Písal sa 25. november 2015, keď som ho prvýkrát uvidel naživo. Pôsobil veľmi elegantne a odhodlane rozbúriť vody, v ktorých neohrozene pláva VW Passat a Škoda Superb. Predstavitelia Renaultu ho prezentovali ako niečo nové, niečo čo nemáme spájať s jeho predchodcami. Už vtedy som sa nesmierne tešil na chvíľu, kedy si ho prvýkrát vyskúšam osobne a niečo mi hovorilo, že má na to, dostať sa medzi elitu. Teraz nastal ten čas. Podarilo sa mu spraviť na mňa dojem?
testoval Peter Linka





Keď dizajn nie je všetko

Renault Talisman je tu krátko, ale za tú dobu sa z rôznych kútov ženú odvážne slová o tom, že je pripravený ohroziť nemecký Passat, že Škoda Superb má nový vážny problém a podobne. Chce veľkú odvahu povedať niečo také. Dostal som možnosť presvedčiť sa sám o jeho kvalitách a toto som sa dozvedel.

Exteriér

Aj keď je vec vkusu subjektívna záležitosť, môžem smelo povedať, že Talisman je po dizajnovej stránke nádherné auto. Príplatkový lak čierny Améthyste celý dojem elegancie iba umocňuje a núdzu o pozornosť okolia teda mať nebudete. Festival Automobile International ocenil Talisman cenou za automobilový dizajn pre rok 2015. Niekto by označil dizajn Talismanu za „preplácaný“, no v mojich očiach je takmer bezchybný. Mohutne pôsobiaca predná maska so svetelným podpisom v tvare C, chrómová línia tiahnuca sa popod oba svetlomety, chrómové mriežkovanie na prednej maske a nápis Initiale znamenajúci najvyšší stupeň výbavy. Tým všetkým sa vyznačuje predok. Chrómové lemovanie okien, jemná vlnka spájajúca zadné dvere so zadnou časťou vozidla a dizajnové 19“ zliatinové disky zaujmú pri pohľade zboku.

Zadnej časti dominujú svetlá, ktoré sa tiahnu takmer po celej šírke vozidla, oddelené sú len znakom automobilky, a dve chrómové koncovky výfuku. Nenašiel som miesto, ktoré by rušilo celkový dizajn vozidla.


zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Interiér

Podarenému exteriéru na prvý pohľad sekunduje pekne zladený interiér. Bledá koža v línii lemuje obloženie predných dverí, palubnej dosky a zadných dverí. Doplnená je o bledú imitáciu dreva. Práve táto farebná kombinácia mi imponuje najviac. Sadám si na dobre tvarované sedadlá, ktoré sa nepresedia ani po celodennom jazdení. Okrem funkcie vyhrievania sú vybavené aj funkciou ventilovania, ktorá ale nefungovala tak, ako som bol zvyknutý pri teste Kia Optima. Pri naozaj horúcom dni, kedy som nasadol do rozhorúčeného auta, som túto funkciu necítil takmer vôbec. Naviac vo výbave Initiale Paris sú predné sedadlá vybavené opierkou hlavy typu Relax. Tento prvok by som montoval asi do každého auta, ktoré som mal doteraz možnosť vyskúšať. Veľmi príjemná a návyková záležitosť, kedy viem riadiť vozidlo a celú dobu mať hlavu pohodlne opretú. Kiež by som mohol pokračovať v samej chvále, žiaľ nemôžem. Na predných sedadlách ma zarazilo, že aj pri mojich 180 centimetroch by som prijal ešte kúsok posunúť sedadlo bližšie k volantu, no márne. A to patrím medzi šoférov, ktorí sedia v aute skôr ležérne, než ako ukážkovo z autoškoly. Nižšie postavy budú mať v tomto smere zrejme problém.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Prekvapilo ma vŕzganie prichádzajúce z lakťovej opierky. Nenechalo na seba dlho čakať a pri nastavovaní polohy sedadla sa ozvalo vŕzganie druhé. Toto bolo spôsobené trením sedadla o spomínanú lakťovú opierku. V poriadku, sedadlo si nastavím iba raz, ale lakťová opierka je v permanentnom využívaní a je to trochu otravné počúvať vŕzganie v aute za takmer 40-tisíc Eur. Medzi negatíva patrí tvrdý plast v oblasti šoférovho pravého kolena. Je tak nákladné dať sem namiesto plastu, kožu? Iba na tento malý kúsok? Neverím, že by sa výrobné náklady zdvihli o závratnú čiastku. Ale výsledok by bol veľmi príjemný a pozitívny. Na druhej strane, tento neduh má väčšina áut v tomto segmente. Taktiež by som nečakal nedosadajúce plasty a medzery medzi nimi. Na výstupnej kontrole musel pracovať Stevie Wonder, inak si neviem vysvetliť, že by niekto vedome takto vypustil auto z fabriky. Naopak medzi príjemné prvky patrí osvetlenie interiériu Ambient Lighting, kedy si môžete nastaviť niekoľko druhov farieb osvetlia interiéru vozidla.

Nedá mi nespomenúť multimediálny systém Renault R-Link 2, pomocou ktorého ovládate všetky funkcie, ktoré vozidlo ponúka. Spočiatku veľmi neintuitívna záležitosť. Samozrejme postupne sa tento systém naučíte používať, ale nesmierne odvádza pozornosť vodiča. Osobne by som volil menší horizontálny displej, pri ktorom je ovládanie klimatizácie umiestnené pod týmto displejom a ovláda sa klasicky pomocou tlačidiel. Odozva na dotyk taktiež nie je rýchla ako by som čakal.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Cestujúci na zadných sedadlách si budú krochkať blahom, ale taktiež to nie je nič pre vyššie postavy, ktoré by mohli mať problém s nízkou strechou. Inak miesta na nohy je tu dosť a sedadlá patria medzi tie pohodlnejšie.

Batožinový priestor sa vyznačuje objemom 608 resp. 1022 litrov. V praxi to znamená, že som doň pohodlne naložil štyri kufre a taktiež otvor na nakladanie batožiny sa javil ako dostatočný.

Motor a prevodovka

Renault Talisman som mal k dispozícií s najsilnejšou naftovou verziou o objeme 1598 cm3. Výkon takéhoto motora je vyladený na 118 kW (160) pri 4000 ot. za min. Krútiaci moment dosahuje hodnotu 380 Nm pri 1750 ot. za min. Talisman bol vybavený 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou EDC. Samotná činnosť prevodovky bola bezchybná, ale radenie sa vyznačovalo hlučným pohybom prevodovej páky po jej kulise. Toľko k údajom. Všetko fungovalo ako malo, nemal som pocit, že motor nezvláda obhospodáriť také veľké auto. Ale prečo? Prečo do vlajkovej lode automobilky napchať 1.6-tku? Nech sa ma tu nikto nesnaží presvedčiť downsizingom a podobnými rečami. Top model spoločnosti musí byť vybavený aj top motorom.

Ruka v ruke s motorom ide spotreba. Podľa palubného počítača to je 6,8 litra. Toto ešte prekusnem. Ale čo ma vytočilo a nedokážem to tomuto autu odpustiť je 47 litrová nádrž. To musí byť zlý vtip. Toto nízke číslo dosiahli inžinieri kvôli systému 4Control, ktorý zrejme nejaké to miesto pojme. Ale aj bez neho má nádrž objem 52 litrov čo je oproti konkurencií smiešne málo. Za týždeň som najazdil 1260 kilometrov, čo znamená dve plné nádrže + niečo málo k tomu. S autom, s ktorým by som mal pohodlne hltať kilometre, ich spravím sotva 650 a musím tankovať? Áno, pumpa je v dnešnej dobe na každom rohu, ale je to vyslovene otravné.

Renault do svojho Talismanu pridáva systém Multi-Sense, pomocou ktorého je možné voliť jazdné režimy ako Sport, Eco, Normal, Comfort, alebo si zvoliť vlastné nastavenie vozidla. Samozrejme najviac sa mi páčil režim Sport, pri ktorom je odozva na plyn okamžitá a riadenie mierne tuhšie ako pri ostatných režimoch. Ale to by som strávil asi celý týždeň na pumpe, tak som volil režim Comfort, pri ktorom je odozva na plyn o poznanie jemnejšia.


Podvozok 4Control

Na jazdné vlastnosti nového Talismanu so systémom 4Control, ktorý aktívne riadi všetky štyri kolesá, som bol naozaj veľmi zvedavý. Tento systém v kombinácií s Electronic Damper Control (nastavenie tuhosti tlmičov) umožňuje ľahké manévrovanie hlavne v meste, kedy sa Talisman správa ako oveľa menšie auto, než akým v skutočnosti je. Vo vyšších rýchlostiach tento systém vyrovnáva pretáčavosť. Podvozok Talismanu je celkovo ladený do mäkka. Pri väčších nerovnostiach má vozidlo tendenciu plávať na ceste. Dokonca ani režim Sport nie je výnimkou a prijal by som, ak by bolo pruženie o málinko tvrdšie. Na kvalitnom asfalte, v prudších, ale aj v tiahlejších zákrutách sa Talisman správa perfektne. Toto platí iba do doby, kým kvalitný asfalt vystrieda na Slovensku pravdepodobnejší a častejšie sa vyskytujúci asfalt rozbitý a zaplátaný. Neviem či je to 19“ diskami alebo priamo podvozkom, ale jednoducho odfiltrovanie nerovností by malo byť v tomto segmente vozidiel na vyššej úrovni, než ako je tomu práve tu. Najväčšie prekvapenie na mňa čakalo pri prejazde cez spomaľovač. Rany zo zadnej nápravy zneli, akoby som prechádzal mínovým polom. Je škoda, že inak celkom dobre fungujúci podvozok dostanete na hranu už pri malých nerovnostiach.

Poteší Veľmi nepoteší
pohodlie, možnosť personalizácie malá nádrž, vŕzganie od lakťovej opierky, lícovanie plastov


Bezpečnosť

Testami Euro NCAP prešiel Renault Talisman v roku 2015 a získal päť hviezdičiek (86% - dospelí cestujúci, 84% - deti, 68% - chodci, 76% - bezpečnostné asistenčné systémy). V základnej výbave nájdeme prvky ako : ABS, ESC, ASR, CSV, asistent rozjazdu do kopca, systém kontroly tlaku v pneu, predné airbagy na strane vodiča a spolujazdca, airbagy chrániace hlavu a hrudník, hlavové airbagy v druhom rade, ISOFIX, adaptívny tempomat, systém varovania pred opustením jazdného pruhu, rozpoznanie dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel, Safe Distance Warning, Active Emergency Braking System.



Obstarávacia cena (spracované dňa 02.06.2016)

Základná cena modelu:
Talisman Energy dCi 110 Life
23.490 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Talisman dCi 160 EDC Initiale Paris
37.390 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Talisman dCi 160 EDC Initiale Paris
39.460 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS, ESC, ASR, CSV, asistent rozjazdu do kopca, systém kontroly tlaku v pneu, predné airbagy na strane vodiča a spolujazdca, airbagy chrániace hlavu a hrudník, hlavové airbagy v druhom rade, ISOFIX, adaptívny tempomat, systém varovania pred opustením jazdného pruhu, rozpoznanie dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel, Safe Distance Warning, Active Emergency Braking System
Interiér:
výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, ventilované predné sedadlá, kožené čalúnenie sedadiel, predná a zadná lakťová opierka, kožou poťiahnutý volant a hlavica riadiacej páky, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, klimatizovaná schránka pred sedadlom spolujazdca, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie predných a zadných okien, adaptívny tempomat, elektrochromatické spätné zrkadlo, Stop and Go, zásuvka 12V vpredu a vzadu, USB nabíjací port vzadu, navigačný systém s 8,7" dotykovou obrazovkou, zadná parkovacia kamera, Bluetooth, audio systém Bose - 13 reproduktorov, RDS, MP3, AUX, USB, prístrojová doska s farebným TFT LCD displejom, vyhrievané predné sedadlá a volant,
Exteriér:
disky z ľahkej zliatiny 19", LED PURE VISION svetlomety, automatické diaľkové svetlá, LED denné svietenie, LED zadné kombinované svetlá, svetelný senzor, dažďový senzor, vonkajšie spätné zrkadlá v kombinácii farby karosérie a čiernej lesklej + kľúčky dverí vo farbe karosérie, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá s integrovanými ukazovateľmi smeru jazdy, vyhrievanie predného skla, predné a zadné parkovacie senzory, parkovací asistent pre pozdĺžne, priečne, kolmé a uhlové parkovanie, predné hmlové svetlomety
Výbava za príplatok k základnej cene: • Winter Pack pre IP (vyhrievaný volant, ostrekovače svetlometov) = 170 €
• systém sledovania mŕtveho uhla = 200 €
• Easy Park Assist = 500 €
• špeciálny metalický lak čierna Améthyste = 750 €
• dojazdová rezerva = 50 €
• bezdotykové otváranie veka batožinového priestoru = 400 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 02.06.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Značka / model Renault Talisman Mazda 6 Škoda Superb
Motor 1.6 dCi 2.2 Skyactiv-D 2.0 TDI
Výbava Initiale Paris Revolution TOP Laurin & Klement
Pohon predný predný predný
Zdvihový objem motora 1598 2191 1968
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 118/4000 129/4500 110/3500
Krútiací moment (Nm) pri ot. (min-1) 380/1750 420/2000 340/1750
Prevodovka 6-stupňová dvojspojková 6-stupňová automatická 6-stupňová dvojspojková
Max. rychlost (km/hod) 215 216 218
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 9,6 8,4 8,9
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,4 4,8 4,5
Dĺžka (mm) 4848 4870 4861
Šírka (mm) 1890 1840 1864
Výška (mm) 1463 1450 1468
Rázvor (mm) 2808 2830 2841
Pohotovostná hmotnost (kg) 1518 1420 1425
Počet dverí/miest 4/5 4/5 4/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 608 489 625
Záruka 5 rokov / 150 000 km 3 roky / 100 000 km 4 roky / 120 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 37.390 34.690 36.390
Akčná cena (€) - - -
Cena testovaného/porovnateľne vybaveného modelu (€) 39.460 35.935 38.566


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

Mazda 6
má naviac: systém sledovania únavy vodiča, vyhrievané zadné sedadlá, systém na prevenciu zadného nárazu
nemá: nemá 8,7" displej (má 7"), osvetlenie interiéru s možnosťou výberu farieb, nastavenie predných sedadiel v 8 smeroch (má v 4) a bedrovej v 4 smeroch (má v 2), masážne sedadlá, funkciu Easy Entry, parkovací asistent, aktívne riadené všetky kolesá, volič jazdných režimov, prispôsobenie tuhosti tlmičov, vyhrievaný volant


Škoda Superb
má naviac: rozpoznanie únavy, vyhrievané zadné sedadlá, elektricky ovládané sedadlo spolujazdca zo zadných sedadiel, 3-zónová klimatizácia, LED paket - výber z 10 farebných prevedení, tieniace rolo pre zadné okná
nemá: LED svetlomety (má bi-xenón), nemá 8,7" displej (má 8"), masážnu funkciu predných sedadiel, aktívne riadené všetky kolesá

Záverečné hodnotenie

Je veľká škoda, že prvý pozitívny dojem, ktorý na mňa Talisman spravil, nepokračoval aj pri jeho detailnejšom spoznávaní. Francúzska automobilka predstavila dizajnovo prekrásny automobil, ktorý však nedoplnila o prepracované detaily. Skôr naopak. Auto v tomto segmente za takmer 40-tisíc Eur nemôže vykazovať známky nedokonalosti. Hlavne nie vtedy, ak sa chce zrovnávať s tými najlepšími z kategórie. Nadšencom značky by som poradil vybrať si tento model v nižšej výbave s horizontálnym stredným displejom, kde pripadá aspoň ovládanie klimatizácie na klasické tlačidlá, a ani cena nebude natoľko závratná.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázoke zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Ďalšie testy Renault:
Kadjar 1.6 dCi Intens
Twingo 1.2 16V Miss Sixty
Wind 1.6 16V Exception
Clio 2.0 16V R.S. Ange & Demon 213/666
Clio 0.9 TCe Dynamique
Mégane 1.9 dCi Privilege
Laguna 2.0 dCi Black Edition
Latitude 3.0 V6 dCi Initiale
Scénic 1.6 dCi Bose
Grand Scénic 1.6 dCi Privilege
Grand Espace 2.0 dCi Celsium
Koleos 2.0 dCi 4x4 Bose Edition


Dňa: 02.06.2016
Redaktor: Peter Linka
Foto: Peter Linka

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]