Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Kia Sportage 1.7 CRDi Platinum (05/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.linka, 10.05.2016;


Črtajúce sa slnečné počasie a k tomu ako bonus nová Kia Sportage štvrtej generácie. Už prvé stretnutie napovedalo, že predo mnou je ďalší príjemný týždeň. Od čias, kedy svetlo sveta uzrel prvý Sportage už prešlo 23 rokov. Testovaný model poháňal naftový motor o objeme 1,7 litra s označením CRDi.
testoval Peter Linka





SUV na každý deň

V dobe, kedy sa drsné SUVčka presúvajú z divočiny do miest asfaltom poznačených, ma vždy zaujíma či sa dané vozidlo na offroad iba hrá alebo v ňom drieme aspoň kus "tereňáku". Rovnaká otázka ma napadla aj v prípade nového Sportage. Odpoveď na seba nenechala dlho čakať.

Exteriér - realita prevyšujúca očakávania

Po predstavení najnovšieho Sportage som sa neraz stretol s názorom, že predchádzajúca generácia sa vydarila viac, že sa jedná o dizajnový krok vzad a podobne. Dámy a páni, navštívte svojho importéra a presvedčte sa o opaku. Krásna Infra Red metalíza autíčku náramne svedčí. Predná maska prešla výraznými zmenami a musím podotknúť, že pôsobí mimoriadne mohutným dojmom. Neviem sa zbaviť pocitu, ktorý vo mne evokuje, ale pri letmom pohľade je to malý Cayenne. Zadnej časti dominujú svetlá spojené po celej šírke tenkou líniou. Za zmienku stojí svetelný podpis zadných svetiel, ktorý je veľmi vydarený, zložený z troch LED pásov v tvare písmena “U“. Rozmerovo sa nový Sportage predĺžil o 40 mm. Rázvor narástol o 30 mm na konečných 2670 mm. Šírka a výška ostali nezmenené.


zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Interiér - navrhnutý slúžiť

Prvý dotyk s interiérom vyslovene nikoho neurazí. Možno tu nájsť mäkčené materiály, jednotlivé diely spolu lícujú a nič nevŕzga. Niečo mi tu predsa len chýba. Stredový panel by namiesto čierneho matného plastu mohol byť aspoň lesklý, tak ako to môžeme badať vo výbave GT Line. Taktiež by som prijal viac mäkčených plôch, aspoň v miestach, kde dochádza ku kontaktu kolena so stredovým panelom. Naopak, pochvalu si zaslúži trojramenný volant, ktorý ma milo prekvapil už v predtým testovanej Optime. Je dobre ergonomicky tvarovaný a nachádza sa na ňom ovládanie rádia, palubného počítača, tempomatu, prijímanie a ukončenie hovoru. V chladných mesiacoch určite možno oceniť fakt, že volant je vyhrievaný.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Dominantným prvok interiéru je bezpochyby veľká 7“ dotyková obrazovka, ktorá perfektne reaguje na dotyk. Ak som mal malú výčitku k materiálom použitým na stredovej konzole, tak jej samotné rozloženie musím pochváliť. Ovládače médií, klimatizácie aj vyhrievania predných sedadiel sú umiestnené logicky a intuitívne. Sú dostatočne veľké a prehľadné. Vodič ani spolujazdec sa na pohodlie sťažovať nemôžu. Predné sedadlá sú dostatočne rozmerné a pohodlné. Obe sú manuálne nastaviteľné s elektrickou bedrovou opierkou a trojstupňovým vyhrievaním.

Ukrátený nie sú ani zadní cestujúci, ktorí majú miesta naozaj dosť, či už na kolená, ako aj pri hlavách. Pohodlie je navýšené o možnosť nastavovania sklonu operadiel zadných sedadiel. Ani na zadných sedadlách nechýba ovládanie na dvojstupňové vyhrievanie sedadiel. Pod vekom batožinového priestoru je ukrytý objem 491 resp. 1480 litrov po sklopení zadných sedadiel do vodorovnej línie. Podlaha je zdvojená s možnosťou nastavovania výšky. Nakladacia hrana je v dobrej úrovni aj pre manipulovanie s ťažšími predmetmi.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Motor a prevodovka

Mnou testovaný model bol vybavený naftovým motorom s označením 1.7 CRDi, ktorý pri 4000 otáčkach za minútu produkuje 85 kW (115 koní). Maximálný krútiaci moment je 280 Nm dostupných pri 1250 až 2750 otáčkach. Z naftovej ponuky si ešte zákazník môže vybrať z dvojlitrov, kde jeden dosahuje 100 a druhý 136 kW. Pre vyznávačov zážihových motorov sú v ponuke pripravené dve jedna-šestky. Z dvojice slabšia je vyladená na 97 kW. Tá silnejšia sa pýši výkonom 130 kW.

Vznetová 1.7-ka sa ukázala ako príjemná, nenáročná spoločníka do mesta, ktorá sa ale rada nechala vytočiť a vtedy ukázala, čo dokáže. Ak by však bola voľba na mne, priklonil by som sa k 100 kW dvojlitru, ktorý by za výkonom netrebalo hnať do vyšších otáčok a zvyšovať si tak spotrebu. Keď už je reč o spotrebe, tak tá sa počas testu ustálila na hranici tesne pod 8 litrami. Treba ale povedať, že Sportage si prešiel niekoľkokrát terénnymi vsuvkami a aj keď sa jednalo a prednokolku, treba uznať, že zahanbiť sa rozhodne nenechala, aj keď tu ten výkon chýbal citeľnejšie. Čo sa však bežnej každodennej jazdy týka, nemôžem nič zásadné vytknúť.

Prevodovka bola k dispozícií manuálna, 6-stupňová. Ovládanie je veľmi príjemné, presné, bez odporov a neochoty spolupracovať.


Mestské SUV

Podvozok a jazdné vlastnosti sú prispôsobené v značnej miere mestskej doprave. V praxi to znamená, že Sportage perfektne sedí v zákrutách a to aj pri väčších rýchlostiach, čo sa na druhej strane, z časti aj vďaka zvolenému rozmeru diskov (19“), odzrkadľuje vo filtrovaní nerovností. A tých je bohužiaľ na Slovensku viac než dosť.

Odhliadnuc od našich ciest, je ale podvozok na dnešné SUV pomery celkom príjemný. Auto nemá absolútne žiadnu tendenciu vlnenia sa v zákrutách. A aj keď som si toho v teréne dovolil naozaj dosť, na disky treba dávať pozor a na nerovnosti ešte viac. Nato, že primárne Sportage určite nebude používaný na bahnenie v teréne je podvozok až na výfukové zvody krytý celkom slušne. Ak sa ale predsa len nájde niekto s chuťou na občasnú zachádzku do terénu, verzia s pohonom všetkých štyroch kolies toho musí zvládnuť naozaj dosť. Pri dlhších presunoch príde vhod tempomat s obmedzovačom rýchlosti. V teréne som mal možnosť odskúšať systém zjazdu z kopca, s ktorým som si ale moc neporozumel. Po uvoľnení z kopca sa vozidlo rozbehlo na môj vkus až moc rýchlo a nemal som pocit, že zjazd je regulovaný. Musím však podotknúť, že sa jednalo a naozaj strmé klesanie. Spomenúť treba zadnú parkovaciu kameru, ktorá mala celkom príjemné rozlíšenie a taktiež navádzacie čiary uľahčujúce samotné parkovanie.

Poteší Veľmi nepoteší
vydarený dizajn, vyhrievané predné, zadné sedadlá + volant v sérií, prechodnosť terénom, spracovanie interiéru tvrdé materiály v oblasti kolien, nie príliš presvedčivá funkcia držania vozidla v jazdnom pruhu


Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP Testami Euro NCAP prešla Kia Sportage v roku 2016 a získala nasledovné hodnotenie (90% - dospelí cestujúci, 83% - deti, 66% - chodci, 71% - bezpečnostné asistenčné systémy). V základnej výbave sa nachádzajú bezpečnostné prvky ako ABS, TSA (stabilizácia prívesu), ESC, HAC, airbag vodiča, spolujazdca, bočné a záclonové airbagy, ISOFIX, kontrola tlaku v pneumatikách, alarm s imobilizérom, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu a systém monitorovania dopravných značiek.

Avšak čo musím vytknúť je fungovanie udržania vozidla v jazdnom pruhu. Ak by som predtým nemal možnosť odskúšať tento systém v Kia Optima, asi by som to nespozoroval, ale jednoducho v Sportage nefungoval tak, ako tomu bolo vo vlajkovej lodi Kia. Samotné nahranie pruhov a taktiež držanie vozidla bolo trochu kostrbaté.



Obstarávacia cena (spracované dňa 09.05.2016)

Základná cena modelu:
Sportage 1.6 GDi Silver
19.490 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Sportage 1.7 CRDi Platinum
25.490 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Sportage 1.7 CRDi Platinum
26.470 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily a asistenčným systémom bŕzd, elektronický stabilizačný systém, asistent rozjazdu do kopca, ovládanie stability vozidla, asistent stabilizácie prívesu, 6x airbag, ISOFIX, kontrola tlaku v pneumatikách, imobilizér, alarm, aktívny asistent udržania vozidla v jazdnom pruhu, systém monitorovania dopravných značiek
Interiér:
centrálne zamykanie, elektrické ovládanie predných a zadných okien, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant v koženom prevedení, ovládanie audio systému na volante, tempomat, delené sklápateľné sedadlá, usb port vzadu, predná a zadná laťková opierka, palubný počítač s 4.2" farebným LCD displejom, dvojzónová automatická klimatizácia s funkciou automatického odhmlievania čelného skla, manuálne nastaviteľné sedadlo vodiča (výška, smer, elektrická bedrová opierka), vyhrievané predné a zadné sedadlá, vyhrievaný volant, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, RDS MP3 audio, AUX, USB (6 repro, CD mechanika iba pri základnom rádiu bez navigácie), BT, zadná parkovacia kamera, navigačný systém so 7" dotykovou obrazovkou,
Exteriér:
disky z ľahkej zliatiny 17", dojazdové rezervné koleso, predné svetlomety projektorového typu s funkciou Escort, predné svetlomety do hmly, LED denné svietenie, svetelný senzor, vyhrievané predné sklo, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, elektricky sklápateľné von kajšie spätné zrkadlá s integrovanými ukazovateľmi smeru jazdy, dažďový senzor, parkovacie senzory predné a zadné, LED zadné kombinované svetlá, automatické diaľkové svetlá, Bi-xenónové svetlomety
Výbava za príplatok k základnej cene: • pneumatiky 245/45 R19 + disky z ľahkej zliatiny = 490 €
• metalický lak = 490 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 09.05.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Značka / model Kia Sportage Honda CR-V Nissan Qashqai
Motor 1.7 CRDi 1.6 i-DTEC 1.5 dCi
Výbava Platinum Elegance Tekna
Pohon predný predný predný
Zdvihový objem motora 1685 1597 1461
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 85/4000 88/4000 81/4000
Krútiací moment (Nm) pri ot. (min-1) 280/1250 300/2000 260/1750
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Max. rychlost (km/hod) 176 182 182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 11,5 11,2 11,9
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,7 4,4 3,8
Dĺžka (mm) 4480 4605 4380
Šírka (mm) 1855 1820 1806
Výška (mm) 1635 1670 1590
Rázvor (mm) 2670 2630 2646
Pohotovostná hmotnost (kg) 1425 1540 1481
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 491 589 401
Záruka 7 rokov / 150 000 km 3 roky / 100 000 km 3 roky / 100 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 26.390 27.150 27.620
Akčná cena (€) 25.490 25.650 24.760
Cena testovaného/porovnateľne vybaveného modelu (€) 26.470 26.909 25.310


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

Honda CR-V 1.6 i-DTEC Lifestyle
má naviac: protikolízny systém, detekcia objektov v mŕtvom uhle, asistent pri cúvaní z parkovacieho miesta, automatické prepínanie diaľkových svetiel, spínač ekonomického režimu ECON
nemá: vyhrievaný volant, vyhrievané zadné sedadlá, 19" disky (má 17"), navigačný systém

Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna
má naviac: automatické prepínanie svetiel, sledovanie mŕtveho uhla, monitorovanie pohybujúcich sa objektov za vozidlom, rozpoznávanie únavy vodiča, Bi-LED svetlomety, elektrická ručná brzda, polokožené čalúnenie,panoramatický parkovací systém
nemá: elektrické nastavovanie bedrovej opierky (má manuálne), vyhrievané zadné sedadlá, vyhrievaný volant


Záverečné hodnotenie

Vrátim sa na začiatok. Je teda, alebo nie je Sportage právoplatné SUV. Odpoveď znie áno aj nie. Napríklad s benzínovým motorom, menšími diskami a pohonom na všetky kolesá si celkom dobre viem predstaviť offroadové šantenie niekde v prírode. Naopak testovaná naftová 1.7-ka s predným pohonom a krásnymi 19" diskami sa jednoducho lepšie cíti v meste. Čo ale neznamená, že toho nezvládne mimo asfalt celkom dosť. Kia Sportage prichádza s vydareným dizajnom á la Porsche Cayenne, s prehľadným interiérom a spracovaním na vysokej úrovni. Naviac je v ponuke pripravená široká škála výbav a motorizácii. Má teda predpoklady stať sa predajným trhákom, tak ako to bolo v prípade predchádzajúcej generácie. Či sa tak stane, ukáže až čas.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázoke zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Ďalšie testy Kia:
Optima 1.7 CRDi DTC Platinum
Sorento 2.2 CRDi EX
Sportage 1.7 CRDi 4x2 Gold
Sportage 2.0 CRDi 4x4 EX
Soul 1.6 CVVT EX
pro_cee'd 1.6 CRDi EX


Dňa: 10.05.2016
Redaktor: Peter Linka
Foto: Peter Linka

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]