Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Toyota Auris 1.2 Turbo Active (11/2015)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 30.11.2015;

Toto sme tu ešte nemali. Toyotu s preplňovaným benzínovým motorom. Otestovali sme model Auris s novou benzínovou jednotkou 1.2 Turbo (85 kW) v strednej výbave Active. testoval Karol Zechmeister





Pozitívne zmeny

Model Auris druhej generácie som otestoval v máji 2013 s karosériou hatchback a potom v októbri vo verzii Touring Sports. Obe verzie mali pod prednou kapotou benzínový motor 1.6 Valvematic. Európski výrobcovia už nejakú tú dobu však vsádzajú na downsizing a tomu sa Japonci úspešne vyhýbali. To je však už minulosť. Po Nissane je Toyota druhá japonská značka, ktorá uviedla na európsky trh model s takýmto motorom. Nenahrádza atmosférickú pohonnú jednotku, skôr dopĺňa ponuku a zamotáva potencionálnym záujemcom hlavu. Dáva im totiž na výber dve odlišné konštrukcie za porovnateľnú cenu. Model podstúpil s príchodom novej pohonnej jednotky aj facelift, tak sa poďme na to všetko pozrieť.

Exteriér
Nová generácia modelu Auris sa predáva od roku 2012 a do boja s konkurenciou prišla s novým dynamickým dizajnom. Facelift sa tradične týka hlavne prednej masky s nárazníkom, ktorý má novú spodnú časť. Hmlovky sú teraz súčasťou čiernej plochy. Znak výrobcu je vsadený do chrómovej obruče, z ktorej sa rozpína chróm do svetlometov ako konáre stromov v japonskej záhrade. Pritom vrchná vetva končí v rámci hrany svetlometu až v blatníku. Vzadu taktiež upustuli od čierne lakovanej lichobežníkovej časti v nárazníku. Pod EČV, ktorá je po novom vsadená do farby karosérie, je decentná chrómová lišta. Tvar zadných združených svetiel je rovnaký, len ich vnútorná grafika je nová. Prvok rozdvojenej vetvy nachádzam aj tu, korenšponduje s predkom a svieti pekne. Myslím, že rozhodnutie upustiť od lichobežníkových tvarov v nárazníkoch je správne. Vozidlo pôsobí elegantnejšie a zároveň si zachováva určitú úroveň športovosti.

Interiér
Vo vnútri taktiež nachádzam zmeny. A to pozitívne. Prístroje majú nové tubusy a medzi nimi svieti multifunkčný prehľadný displej. Zobrazuje mnohé potrebné informácie s peknou grafikou. Obsluhuje sa na volante vpravo, vľavo sa teraz ovláda audiosystém a telefón. Čiže žiadny kolík? Musel som sa pozrieť dvakrát. Naozaj, nie je tu! Tak vidíte ide to. Ale digitálne hodiny mimo stredového displeja prežili. Tento raz sú spolu s celým displejom vložené do klavírneho laku. Pôsobí to drahšie a elegantne. Finesou sú dotykové tlačidlá mimo displeja. Na dotyk, ako celý displej, reagujú veľmi uspokojivo. Menu je prehľadné a rozlíšenie uspokojivé. Rovnako musím pochváliť ovládanie ventilácie. Tlačidlá majú precízny chod a ideálnu veľkosť. S rukou na prevodovej páke sú po ruke akurát tri najpoužívanejšie tlačidlá. Všetko je podsvietené príjemnou modrou farbou. Za ergonómiu dávam jednotku.

Odkladací priestor pred pákou je po novom zakrytý dvierkami. Ukrýva miesto akurát na telefón, 12 V zásuvku, tlačidlá vyhrievania predných sedadiel a USB vstup. Potešil som sa, že teraz aspoň nebude vidieť zasunutý kľúč. A naozaj, vidieť nie je, ale dvierka sa nedajú zavrieť. Toto je trochu nedomyslené. Možno by to vyriešil ešte menší USB kľúč, ale neviem či vôbec taký existuje. Prehrávanie však prebieha uspokojivo. Akurát súbory by sa mohli zobraziť ako po pripojení k PC. Lakťová opierka tiež skrýva odkladací priestor a je pozdĺžne posuvná.

Po otvorení schránky pred spolujazdcom sa odkryje tlačidlo nastavenia sledovania tlaku v pneumatikách. Zaujímavý efekt vytvárajú klapky v okrúhlych ventilačných výduchoch. Celá prístrojovka je dosť kolmá. Menší spolusediaci tak majú pocit, že je príliš vysoká, ale zároveň dáva pocit väčšej bezpečnosti. Vodič by možno len prijal mierne natočenie centrálneho displeja smerom k nemu. Inak miestu na predných sedadlách nie je čo vytknúť. Poteší aj elektricky nastaviteľná bedrová opierka sedadla vodiča. Použité materiály a spracovanie sú na danú triedu výborné. Napr. také masívne madlo na dverách, mimochodom tiež s klavírnym lakom, nevydalo žiadny zvuk ani pri jeho provokačnom stláčaní.

Vzadu je za bežne veľkým vodičom priestoru dostatok. Lakťová opierka by mohla držať polohu, ponúka však dva otvory na nápoje. Stredný tunel medzi prednými sedadlami je ukončený 12 V zásuvkou a malým odkladacím priestorom. Batožinový priestor disponuje objemom 360 litrov, háčikmi aj upínacími okami. Pod dnom nachádzam opravnú sadu.

Motor, prevodovka a jazda
Zatiaľ čo sa jeden trápil s rozvodmi, druhý získaval každý rok ocenenie za motor roka, iný potichu usilovne pracoval. Teda aspoň tomu verím. Uspokojiť náročného európskeho zákazníka nie je ľahké a tak Japonec vyvíjal a ladil - a napokon vyrobil.

Nový štvorvalcový motor s objemom 1197 ccm je preplňovaný turbom. Ponúka maximálny výkon 85 kW v rozmedzí 5200 – 5600 ot./min. Krútiaci moment 185 Nm je k dispozícii v rozmedzí 1500 až 4000 ot./min. Novinkou je priame vstrekovanie a zaujímavé je časovanie ventilov. Nesie označenie VVT-iW (Variable Valve Timing – inteligent Wide). Toto riešenie používa na svoje fungovanie elektrohydrauliku a umožňuje pracovať motoru pri nízkej záťaži v Millerovom cykle. To znamená, že sa sacie ventily zatvárajú neskôr. Tým sa časť zmesi dostane naspäť do sacieho potrubia, čím sa skráti kompresia, čoho dôsledkom je lepšia termodynamická účinnosť motora. Zaujímavosťou pri pohľade na motor je výmenník na jeho vrchu vložený do chladiaceho systému, cez ktorý prechádza stlačený vzduch. Tým je zlepšená účinnosť preplňovania.

Toľko technický slovník, poďme jazdiť. Väčšinu vodičov bude zaujímať dynamika a spotreba, nie nejaký Miller. Ako prvé ma zaujal tichý a kultivovaný chod po naštartovaní. Pri bežnej jazde v meste stačí radiť pri 2000 ot./min. Otáčky po preradení padnú na cca 1500 a môže sa ísť ďalej. Čo ma prekvapilo, bolo správanie motora pod touto hranicou - vôbec sa mu to nepáči. Dáva to najavo svojim nespokojným chodom. Treba jednoducho podradiť.

Do takých 1600 ot./min. sa nič svetoborné nedeje, až za 1700 ot./min. sa turbo poriadne nadýchne a dynamika začína byť uspokojivá. Nasleduje lineárny ťah a preplňovanie ukáže svoje opodstatnenie. Dynamiky pri otáčkach nad 2000 ot./min. je dostatok. Maximálny výkon je dosahovaný v pásme 5200 - 5600 ot./min. a zároveň pri tejto hodnote (5600 ot./min.) začína červené pásmo na otáčkomeri. Vytáčať tam motor nemá veľký význam. Na dynamike sa to veľmi neprejaví, krútiaci moment vrcholí od 1500 do 4000 ot./min.

Spotreba pri tomto type motora je náchylnejšia na štýl jazdy ako pri nepreplňovanom motore. Stačilo zopár svižnejších zrýchlení z križovatky, jedno rýchlejšie zaradenie sa z vedľajšej cesty a spotreba v meste hneď vyletela na 8,8 l / 100 km. Pri využití obchvatu v dopravnej špičke som sa dostal na spotrebu 6,6 l / 100 km. Pri mestskej rýchlosti 50 km/h na 4. prevodový stupeň sú otáčky motora 1500 / min. Rovnako ako pri 60 km/h na 5. stupeň. Ranná krátka 5 km dlhá cesta do práce skončila so spotrebou 7,4 l / 100 km.

Mimo mesta pri rýchlosti 90 km/h motor „točí“ cca 1750 ot./min. Spotrebou som sa dostal na hodnotu 6,2 l / 100 km, ale tu treba spomenúť, že sa jednalo o kopcovitý terén. Najmenšiu spotrebu, 5,5 l /100 km, som dosiahol na diaľničnom úseku BA – TT pri rýchlosti 110 km/h. Pri rýchlosti 130 km/h stúpla spotreba na 7,2 l / 100 km a otáčky motora sú len cca 2550 / min., čo je naozaj málo. Šiesty stupeň je proste dlhý. Pri nastavenej tempomatovej rýchlosti akurát zamrzí, že sa nezobrazuje nastavená hodnota.

Prevodová páka je vysoká. Radenie je však ľahké a presné, páka kladie minimálny odpor. Rovnako volant, riadenie je preposilované. Ale perfektne sa vďaka tomu parkuje. Pri tomto úkone pomáha cúvacia kamera, senzory chýbajú. Dotykové tlačidlá pri stredovom displeji sa počas jazdy trochu ťažšie ovládajú. Treba trafiť presnú plochu, čo je niekedy problém. Ale napr. hlasitosť a prepnutie rádio stanice sa dá uskutočniť aj tlačidlami na volante.

A teraz porovnanie. 1.2 Turbo alebo 1.6 Valvematic? V ponuke sú oba motory. 1.2-ka Turbo je drahšia o zanedbateľných 300 €. 1.6-ka ponúka vyšší výkon (97 kW vs. 88 kW), ten je však dosiahnutý až pri 6400 ot./min (1.2 Turbo 5200 – 5600 ot./min.). Rovnako maximálny krútiaci moment je pri 1.6-ke nižší (160 Nm vs. 185 Nm) a vrcholí pri vyšších otáčkach (4400 vs. pásmo od 1500 do 4000). Dynamika v nižších otáčkach je tak jasne na strane preplňovaného motora. Čo sa však týka spotreby, sú na tom motory veľmi podobne. Moje dojmy z 1.6-ky si môžete prečítať tu: Auris hatchback a Auris Touring Sports. Môjmu vodičskému štýlu viac vyhovuje 1.6-ka, s ňou som dokázal jazdiť na určitých úsekoch podľa palubného počítača za menej. A tvrdenie, že objem ničím nenahradíš, má svoje opodstatnenie.

Podvozok
Podobne ako s motorom 1.6 Valvematic disponuje Auris 1.2 Turbo dvojitým lichobežníkovým zavesením vzadu. Vpredu je klasika – MacPherson. Naladenie je komfortné, povedal by som, že až mäkké. Nerovnosti filtruje výborne. Akurát pri dynamickej jazde sú náklony karosérie citeľnejšie ako inde. K športovej jazde vôbec nenabáda, skôr si tu užijete plavný prejazd krajinou.

Bezpečnosť
V testoch Euro NCAP získal Auris 92 % za ochranu dospelých cestujúcich, 84 % za ochranu detí, 68 % za ochranu chodcov a 66 % za bezpečnostné systémy. Chválim zapustenie ukazovateľa o pripútaných cestujúcich a vypnutom airbagu spolujazdca do čierneho lesklého plastu pod digitálne hodiny. Teraz to pri vypnutí nie je vidieť, pôsobí to uhľadenejšie a drahšie. Veľmi dobrým pomocníkom je asistent rozjazdu do kopca. V noci potešilo samostmievacie vnútorné spätné zrkadlo. To je súčasťou príplatkového balíka Trend+ za 800 €. Nie všade u konkurencie je vo výbave kolenný airbag vodiča. Inak obsahuje bezpečnostná výbava všetky prvky bežné pre túto triedu. Uvedené sú v tabuľke.

Obstarávacia cena (spracované dňa 10.11.2015 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Auris 1.33 Dual VVT-i Live
13.490 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Auris 1.2 Turbo Active
15.890 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Auris 1.2 Turbo Active
17.870 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
airbagy predné (vodič + spolujazdec), airbagy bočné (vodič + spolujazdec), airbagy hlavové (1. a 2. rad), airbag kolenný (vodič), deaktivácia predného airbagu u spolujazdca, trojbodové bezpečnostné pásy vpredu (2x), výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy vpredu, trojbodové bezpečnostné pásy vzadu (3x), indikácia zapnutia bezpečnostných pásov (predné + zadné), uchytenie detskej sedačky ISOFIX (2x zadné krajné sedadlá), detská poistka zadných dverí, systémy ABS/EBD/BA/VSC/TRC, asistent rozjazdu do kopca (HAC), elektrický posilňovač riadenia (EPS), kotúčové brzdy vpredu (ventilované) a vzadu, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, sklápací kľúč s diaľkovým ovládaním (2x), imobilizér
Interiér:
klimatizácia automatická jednozónová, peľový filter, elektricky ovládané predné okná, sťahovanie všetkých okien jedným dotykom, do zelena tónované predné bočné okná, do zelena tónované zadné bočné okná a okno piatych dverí, vyhrievanie okna piatych dverí, trojramenný volant a hlavica radiacej páky v koži, ovládanie palubného počítača a audio systému na volante, ovládanie Bluetooth® Handsfree na volante, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, multiinformačný displej - farebný 4,2" (okamžitá spotreba, priemerná spotreba, dojazd, celkové počítadlo najazdených km, denné počítadlo najazdených km (A/B), doba jazdy, priemerná rýchlosť, vonkajšia teplota, ukazovateľ otvorených dverí, informácie zo systému Toyota Safety Sense, ukazovateľ servisného intervalu), ručičkový ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny, digitálne hodiny na palubnej doske, modré podsvietenie prístrojov s nastavením intenzity, komfortné blikanie – trojblik, modré podsvietenie ovládačov a tlačidiel, stierače predného okna s nastaviteľným cyklovačom, stierač zadného okna s cyklovačom, strieborné obloženie palubnej dosky (vzhľad brúsený titán), odkladacia schránka pred spolujazdcom, stropná konzola s držiakom okuliarov, slnečné clony s kozmetickými zrkadlami, osvetlenie kozmetických zrkadiel, predná lakťová opierka posuvná s textilným poťahom, držiak nápojov v stredovej konzole (2x), zadná lakťová opierka s držiakmi nápojov (2x), odkladacie vrecká v predných a zadných dverách, elektrická zásuvka 12 V na stredovej konzole vpredu, na stredovej konzole pre zadné sedadlá a v batožinovom priestore, kryt batožinového priestoru, uloženie krytu batožinového priestoru za zadné sedadlá, osvetlenie batožinového priestoru, háčiky na tašky v batožinovom priestore (2x), výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, sklopné zadné sedadlá, delenie 40:60, vrecko na zadnej strane sedadla spolujazdca, čalúnenie sedadiel textilné, Toyota Touch® 2 (slovenský jazyk, 7" displej s rozlíšením WVGA (800×480) a kapacitnými tlačidlami, rádio + CD prehrávač, Bluetooth® hands-free a streaming audia, ovládanie iPodu a MP3 prehrávača, zadná parkovacia kamera, informácie o jazde: priemerná rýchlosť, čas jazdy, dojazdová vzdialenosť), podpora MP3 a WMA, externý vstup Aux-In/USB, 4 reproduktory vpredu, 2 reproduktory vzadu
Exteriér:
oceľové disky kolies s celoplošnými krytmi 205/55 R16, súprava na opravu pneumatík, nárazníky lakované vo farbe karosérie, spätné zrkadlá - elektricky ovládané a vyhrievané vo farbe vozidla, spätné zrkadlá - s integrovanými smerovými svetlami, vonkajšie kľučky dverí vo farbe karosérie, chrómovaná koncovka výfuku, LED svetlá denného svietenia a parkovacie svetlá, Bi-halogénové predné svetlomety, systém oneskoreného zhasnutia svetiel (FMH), automatické vypnutie svetlometov (Auto Cut), predné hmlové svetlá, zadné kombinované svetlá LED + žiarovky, LED tretie brzdové svetlo, upozornenie na núdzové brzdenie (rozsvietenie výstražných svetiel), zadná parkovacia kamera
Výbava za príplatok k základnej cene: • Paket Trend+: 16" zliatinové disky kolies, tempomat, obmedzovač rýchlosti, zatmavené zadné bočné okná a okno piatych dverí (Privacy glass), senzor šera, stierače predného okna so senzorom dažďa, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, spätné zrkadlá - elektricky sklopné, vyhrievanie predných sedadiel, elektricky ovládaná bedrová opierka na sedadle vodiča = 800 €
• Toyota Touch 2 s navigáciou Go = 660 €
• lak – metalíza = 520 €

Porovnanie s konkurenciou (spracované: 10.11.2015 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

V tabuľke som sa zameral na preplňované benzínové motory s objemom 1,2 litra. Nissan Pulsar ponúka motor s rovnakým výkonom ako Auris. Motor v Leone je o málo slabší. Francúzsky je pri rovnakom objeme len trojvalec a jeho prevodovka má o stupeň menej. Downsizing však zasiahol aj ďalších konkurentov. Ford vo Focuse ponúka trojvalcový motor 1.0 EcoBoost (74 a 92 kW), Kia v cee`de trojvalec 1.0 T-GDi (73 a 88 kW). Opel v novej Astre môže mať trojvalec 1.0 Turbo (77 kW) alebo štvorvalec 1.4 Turbo (92 kW). Renault Mégane čaká na svojho nástupcu, ale v zozname motorov dožívajúcej generácie sa dá nájsť štvorvalec 1.2 TCE (85 kW). Peugeot 308 a VW Golf môžu mať pod prednou kapotou rovnaké motory ako ich súrodenci v tabuľke Citroën C4 a Seat Leon. Japonskí konkurenti Honda a Mazda takéto downsizingové motory neponúkajú.

Značka / model Toyota Auris Nissan Pulsar Seat Leon Citroën C4
Motor 1.2 Turbo 1.2 DIG-T 1.2 TSI 1.2 PureTech
Stupeň výbavy Active Acenta Style Shine
Pohon predný predný predný predný
Zdvihový objem motora 1197 1198 1197 1199
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/3
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 85/5200-5600 85/4500 81/4600-5600 81/5500
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 185/1500-4000 190/2000 175/1400-4000 205/1750
Prevodovka manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
5-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 200 190 191 184
Zrýchlenie (s) 10,1 10,7 10,2 10,9
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,7 5,0 4,9 4,8
Emisie CO2 (g/km) 132 117 114 112
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1150 1265 1209 1295
Dĺžka (mm) 4330 4387 4263 4329
Šírka (mm) 1760 1768 1816 1789
Výška (mm) 1475 1520 1459 1523
Rázvor (mm) 2600 2700 2636 2608
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l) 360 385 380 380
Záruka 3 roky / 100.000 km 3 roky / 100.000 km 6 rokov / 150.000 km 2 roky
Cena modelu bez príplatkov (€) 15.890 16.700 16.790 17.690
Akčná cena (€) - 15.200 15.690 15.590
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 17.870 17.050 18.345 16.490


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):

  • Nissan Pulsar
  • má naviac: systém Stop/Start, dvojzónová automatická klimatizácia (Auris má jednozónovú), inteligentný kľúč, rezervné koleso
    nemá: kolenný airbag vodiča, asistent rozjazdu do kopca, el. sklopné spätné zrkadlá, výškovo nast. sedadlo spolujazdca, tmavšie tónované zadné okná, vyhrievané predné sedadlá

  • Seat Leon
  • má naviac: eletronický diferenciál s obmedzenou svornosťou (XDS), systém Stop/Start, dvojzónová automatická klimatizácia (Auris má jednozónovú), Full LED predné svetlomety, zadné parkovacie senzory, 8 reproduktorov (Auris má 6), funkcia naklápania zrkadla na strane spolujazdca pri parkovaní, rezervné koleso dojazdové 16", vyhrievané ostrekovače predných svetlometov a dýzy ostrekovačov čelného skla, interiérové LED osvetlenie, alarm
    nemá: -

  • Citroën C4
  • má naviac: predné a zadné parkovacie senzory, poťah sedadiel látka/koža (Auris má len látku), bezkľúčový prístup a štartovanie, otrvor na prevoz lyží, elektrická parkovacia brzda s automatickým Zabrzdením a odbrzdením vozidla, rezervné koleso
    nemá: kolenný airbag vodiča, parkovacia kamera


    Záverečné hodnotenie

    Tento facelift sa jednoznačne podaril. Oživil a omladil vozidlo po všetkých stránkach. Či už viditeľných alebo tých skrytých. Dizajn exteriéru aj interiéru je teraz modernejší. Nový preplňovaný motor smelo konkuruje všetkým ostatným. Pohonná jednotka je naozaj vydarená. Počul som názor, že toto auto bude spoľahlivo slúžiť a slúžiť a vydrží veľa, ale neponúkne nič prekvapujúce alebo vzrušujúce. Beriem toto tvrdenie ako pozitívum, lebo to isté sa hovorí aj o Golfe. Takže zase som pri tom spojení japonský Golf, s ktorým plne súhlasím.

    Fotogaléria



    Ostatné testy značky Toyota:
    Test Toyota Auris Touring Sports 1.6 Valvematic Active (10/2013)
    Test Toyota Corolla 1.6 Valvematic Active (09/2013)
    Test Toyota Auris 1.6 Valvematic Active (05/2013)
    Test Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid Synergy Drive Active (01/2013)
    Test Toyota GT86 2.0 Boxer D-4S (12/2012)
    Test Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Synergy Drive (06/2012)
    Test Toyota Avensis Kombi 2.0 D-4D Sol (05/2012)
    Test Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Style (03/2012)

    Dňa: 30.11.2015
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]