Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
dojem z jazdy: VW e-Golf (mini-test pre Das WeltAuto 05/2015)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 29.05.2015;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Das WeltAuto sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy. Vozidlo zapožičala spoločnosť Porsche Slovakia, spol. s r.o., ktorá na Slovensku zastrešuje značku jazdených vozidiel Das WeltAuto.

Po VW up! prišiel do predaja druhý model na elektrický pohon. Dostal ho obľúbený model Golf siedmej generácie s označením e-Golf. Na Slovensku sa začal ponúkať v septembri 2014.

Voči klasickému modelu Golf sa e-Golf spozná ľahko. Denné svietenie je v tvare C, predný nárazník je aerodynamickejší, svetlomety sú Full LED diódové. Modré doplnky sú vo svetlometoch a modrý pásik sa tiahne cez celu šírku medzi svetlometmi. Znak výrobcu vpredu a vzadu má modré lemovanie. Nápis e-Golf je vpredu na mriežke chladiča, na predných blatníkoch a na piatych dverách. Zadné svetlomety sú tiež z LED. Disky z ľahkých zliatin sú aerodynamické s pneumatikami so zníženým valivým odporom. Podvozok vozidla je zakrytý po celej ploche. A samozrejme chýba výfuk.

Interiér je takmer totožný s bežným Golfom. Odlišuje sa modrým ozdobným prešitím na koženom volante a hlavici radiacej páky. Sedadlá majú tiež decentné modré prešitie. Najväčší rozdiel je v združenom prístroji pred vodičom. Ukazovateľ otáčkomeru je rozdelený na polia. Zelené pole Charge (dobíjanie), modré (efektívna jazda) a zvyšok pola, kde sa zobrazuje aktuálny percentuálny výkon. Na 8-palcovom farebnom dotykovom displeji v strede prístrojovej dosky si vodič môže sledovať údaje týkajúce sa elektrojazdy (dojazdová vzdialenosť, vplyv na spotrebu energie prídavných spotrebičov, prúdenie energie medzi motorom a batériou, stav nabitia batérie). Sériovo je model vybavený komfortnými prvkami ako vyhrievané predné sklo a automatická dvojzónová klimatizácia. Za príplatok má vozidlo komfortný bezkľúčový prístup a štartovací systém Keyless Access. Pohodlie vylepšuje aj vyhrievanie predných sedadiel a ostrekovačov čelného skla.

Zadné sedadlá sú asymetricky delené a sklopné s otvorom na prepravu dlhých predmetov. Batérie sa nachádzajú pod podlahou a zadnými sedadlami a tak je batožinový priestor ochudobnený o necelých 40 litrov. Jeho objem je 343 litrov, pri sklopených zadných sedadlách to je 1233 litrov. Podlaha v batožinovom priestore je variabilná.

To najzaujímavejšie na tomto vozidle je pohon. Ten zabezpečuje elektromotor s výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 270 Nm. Najväčšia zmena je po naštartovaní. Nič sa nestane, žiadny zvuk, len na palubnom počítači je nápis Ready. Štartuje sa tlačidlom na stredovej konzole vedľa radiacej páky prevodovky. Zrýchlenie vozidla je úžasné, maximum krútiaceho momentu je k dispozícii okamžite a tak by bol teoreticky schopný pretekať sa aj s trolejbusom. Zrýchlenie z 0-60 km/h je za 4,2 s a z 0-100 km/h za 10,4 s. Max. rýchlosť je elektronicky obmedzená na 140 km/h. Spotreba je 12,7 kW/h na 100 km.

Na výber sú tri jazdné režimy (normal, eco a eco plus). Režim eco a eco plus majú reakciu na akceleračný pedál slabšiu, vozidlo nezrýchľuje tak rýchlo a šetrí sa elektrická energia. Pri eco je max. rýchlosť obmedzená na 115 km/h, výkon klesne na 70 kW a klimatizácia funguje na nižšom výkone. Pri eco plus sa z neho stane taký "lenivec" (slabšia akcelerácia, max. rýchlosť 90 km/h, výkon je 55 kW a vypne sa aj klimatizácia).

Automatická prevodovka je jednostupňová a má dva režimy (D a B). D je klasický, pri B sa zväčšuje rekuperácia, vozidlo pri pustení akceleračného pedálu rýchlejšie spomaľuje a hnací motor sa prepne do módu generátora čím sa elektrická energia ukladá do akumulátora.

Na vysokonapäťový lítium-iónový akumulátor platí 8 ročná záruka. Jeho kapacita je 24,2 kWh. Hmotnosť 380 kg a počet článkov je 264 v 27 moduloch. Nabíjať akumulátor sa môže striedavým prúdom prostredníctvom nabíjacieho kábla pripojeného k domácej elektrickej zásuvke, čo trvá 13 hodín. Čas nabíjania sa dá skrátiť pomocou domácej nabíjacej stanice "wallbox", kedy je k dispozícii max. nabíjací výkon z domácej elektrickej siete. Takto trvá nabíjanie 8 hodín. Na verejných nabíjacích staniciach so striedavým prúdom trvá nabíjanie 8 hodín. Najrýchlejší spôsob nabíjania je prostredníctvom jednosmerného prúdu (konektor CCS). Za 30 minút sa nabije akumulátor na 80% kapacity.

Dojazd je v rozmedzí 130 -190 km. Max. dojazd v najúspornejšom režime je 190 km, čo na vozenie v meste bohato stačí. Pri jazde na dovolenku už treba plánovať, kde sa po ceste bude dať dobiť akumulátor. Samozrejme všetko záleží od štýlu jazdy vodiča. My sme mali na testovanom vozidle po celonočnom nabíjaní dojazd na palubnom počítači 142 km.

Sériovo je vozidlo vybavené bezpečnostnými prvkami: airbag vodiča, spolujazdca s deaktiváciou, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag, ESC, ABS s EBV, ASR, EDS, MSR, asistent rozjazdu do kopca, multikolízna brzda. Pomocníkmi sú príplatkové systémy: parkovací asistent Park Assist, parkovacie senzory vpredu a vzadu, cúvacia kamera Rear Assist a adaptívny tempomat ACC s Front Assist a City Brake (systém núdzového brzdenia).

  • Ako prvá prišla na rad skúška maximálneho brzdenia na šmykľavom povrchu do rýchlosti 40 km/h.

  • Tu sme zistili, že elektronické systémy na podporu brzdenia pracujú bezchybne. Pri nájazdovej rýchlosti do 40 km/h zostal model e-Golf stabilný. Pri brzdení pomáhal systém ABS úspešne vozidlo zastaviť. Brzdný nástup má však iný prejav ako pri konvenčnom pohone. Účinok bŕzd je ale aj vďaka rekuperácii veľmi dobrý.

  • Ako druhá prišla na rad skúška na šmykľavom povrchu do ľavotočivej zákruty z kopca. Do nej sme brzdili a snažili sa vyhnúť vodným stenám pri rýchlosti do 40 km/h.

  • Aj pri tejto skúške elektronické systémy pracujú bezchybne. Pri nájazdovej rýchlosti do 40 km/h sa model e-Golf vodnej prekážke vyhol chvályhodne. Stačila správna a zároveň rýchla reakcia vodiča a vozidlo pri vyhýbaní išlo požadovaným smerom. Pri brzdení pomáhal systém ABS úspešne zastaviť vozidlo pred vodnou stenou.

  • Treťou skúškou sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidiel. Jazdili sme do pravotočivej zákruty na šmykľavej kruhovej dráhe.

  • Snažili sme sa dostať vozidlo do nedotáčavého šmyku. Vodič akceleroval pri súčasnom zatáčaní do kruhu. Ak začala predná časť vozidla smerovať von zo zákruty, stačilo uvoľniť pedál akcelerátora a vozidlo sa zrovnalo do pôvodného smeru. Manéver sťažovali náhodné vodné steny, ktorým sa bolo nutné vyhnúť. Stabilita a ovládateľnosť boli aj vďaka systému ESP zaručené. Opäť stačila rýchla a správna reakcia vodiča a vozidlo prešlo manévrom stabilne a bezpečne.

  • Posledným testom bola jazda cez priečnu odtrhovú plošinu. Nájazdová rýchlosť bola 40 km/h. V momente, keď predné kolesá plošinu opustili, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla (zadné kolesá) poslala do šmyku. Smer pohybu plošiny (doľava alebo doprava) je náhodný a rýchlosť pohybu regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch je hladký a polievaný vodou. Vodné steny tvoria ďalšie prekážky. Testy sme absolvovali pri nastavení na druhú najľahšiu obtiažnosť s vodnými stenami.

  • Tento test vo veľkej miere o reakcii vodiča. Musí byť rýchla a hlavne správna. V okamihu pretáčania zadnej časti vozidla bolo nutné volant natočiť do protismeru natáčania zadnej časti (bez brzdenia, len so stlačeným spojkovým pedálom) aby sa zachytila pôvodná stopa priameho smeru. Následne sa jemným zošliapnutím akcelerátora za pomoci elektronického stabilizačného systému ESP dostali kolesá do záberu a pokračovalo sa v jazde. Aj pri nesprávnej reakcii sa elektronika snažila chybu vodiča napraviť. Elektronika pracovala aj tu veľmi spoľahlivo.

  • Potom sme už len vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť na predaj.

  • Všetky časti výbavy fungovali bezchybne. Či už elektrické súčasti (napr. osvetlenie prístrojov, svetlá na strope, vonkajšie osvetlenie) alebo mechanické (ovládanie a sklápanie sedadiel, otváranie odkladacích priestorov) nemali žiadnu závadu. Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Pripravenosť vozidla na následný predaj je na profesionálnej úrovni.

    Záverečné hodnotenie
    _______________________________________________________________________________________________

    Model e-Golf je určený na mestské vozenie. Pri rozsahu dojazdu od 130 km do 190 km sa v pohode majiteľ dopraví do práce, na nákup, za zábavou. Momentálne je slabinou malý počet nabíjacích staníc, ale na výber je viac spôsobov dobíjania batérie (striedavý alebo jednosmerný prúd). Posádka tohto vozidla si užije ticho a zrýchlenie (max. krútiaci moment od nulových otáčok).

    Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Vozidlo je prakticky nové. Modely značky VW si hodnotu držia veľmi dobre. Kúpou vozidla z portfólia Das WeltAuto kupujúci získa vozidlo so známou servisnou históriou a zárukou.

    _______________________________________________________________________________________________

    Video

    Video na YouTube

    Výsledky ďalších našich testov:
    Audi TT Coupé
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition
    VW e-up!

    Text: Ing. Václav Ptáček
    Foto: Ing. Václav Ptáček , Karol Zechmeister

    Podobné články:
    S Das WeltAuto v Driving Academy (09/2014)
    S Weltautom na Slovakia Ringu (11/2012)
    Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)

      

    [ Späť na dojem z jazdy | Zoznam sekcií ]