Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
dojem z jazdy: VW e-up! (mini-test pre Das WeltAuto 05/2015)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 29.05.2015;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Das WeltAuto sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy. Vozidlo zapožičala spoločnosť Porsche Slovakia, spol. s r.o., ktorá na Slovensku zastrešuje značku jazdených vozidiel Das WeltAuto.

Model up! je slovenský výrobok. Spolu so súrodencami Škoda Citigo a Seat mii sa vyrába v bratislavskom závode VW. Jeho elektrická verzia e-up! je v ponuke od decembra roku 2013. Je prvým čisto elektrickým vozidlom značky Volkswagen vyrábaným veľkosériovo.

e-up! je rozoznateľný od bežného modelu up! najmä výraznými LED svetlami v tvare písmena C v prednom nárazníku, modrým orámovaním predného loga výrobcu a chrómovou lištou spájajúcou svetlomety. V zadnom nárazníku sú odrazové svetlá podobného tvaru ako vpredu LED denné svetlá. Na predných dverách sa nachádzaju emblémy e-up!, rovnako na zadných sklenených piatych dverách. Ešte zaujme tmavšie presklenie zadných okien a strešné okno. Je to nekonfliktné malé vozidlo určené primárne do mesta.

V interiéri dominujú kontrastné farby. Vrchná časť prístrojovky, volant aj podlaha sú čierne. Strop a obklady dverí sú zase béžové, sedadlá šedo-béžové. Biela farba dominuje pásu prístrojovky a je aj na dverách. Modré prešitie, naznačujúce pohon, je na volante, prevodovej páke aj ručnej brzde. Hlavové opierky sú integrované do sedadiel. Vodič sa za volantom vôbec necíti stiesnene, práve naopak.

Prístrojom dominuje veľký rýchlomer s multifunkčným displejom. Otáčkomer aj palivomer vyzerajú takmer rovnako ako v bežnom modely up!. Otáčkomer má však zelené pole Charge a modré, označujúce efektívnu jazdu. Okrem toho zobrazuje aktuálny percentuálny výkon. Palivomer zasa zobrazuje stav nabitia batérie. V strednej časti je prenosný a navigačný systém s 5-palcovou dotykovou obrazovkou. Grafika, odozva aj intuitívne ovládanie si zaslúžia pochvalu. Ovládanie ventilácie a audiosústavy je zasadené do čierneho lesklého plastu, pod ním je vysoký odkladací priestor s priehradkou. Páka má podobu ako v každom inom aute s automatickou prevodovkou. Jediné mínus - z miesta vodiča sa nedá tlačidlom otvoriť okno predného spolujazdca.

Vzadu je na danú triedu miesta akurát. Bočné okná sú len výklopné. Po otvorení piatych sklenených dverí ostane kryt batožinového priestoru na mieste. Nezdvihne sa ako je inde bežné.

Výbava modelu e-up! ja naozaj bohatá, ktorá okrem iného zahŕňa aj automatickú klimatizáciu, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá. Vyhrievané sú predné sedadlá aj čelné sklo. Testovaný exemplár disponoval aj príplatkovým tempomatom a zadnými parkovacími senzormi.

Ale poďme na techniku. Na pohon slúži elektromotor s maximálnym výkonom 60 kW. Maximálny krútiaci moment 210 Nm je k dispozícii od nulových otáčok a to je tá pravá zábava. Vozidlo nehlučne zrýchľuje a vodič sa usmieva. Skvelá akcelerácia pri zachovaní ticha. Pri zapnutí systému, o naštartovaní sa hovoriť ani nedá, sa akurát objaví v prístrojoch nápis READY. Stačí zaradiť páku do polohy D ako pri klasických automatoch a v tichosti vyraziť. Tu je prevodovka jednostupňová. Vozidlo váži 1139 kg, zrýchli z 0 na 100 km/h za 12,4 s a jeho maximálna rýchlosť je 130 km/h. Výrobca udáva maximálny dojazd až 160 km. Nám ukazoval displej po dvoch hodinách zrýchľovania a brzdenia na polygóne polovičný dojazd – presne 79 km.

Motor je napájaný vysokonapäťovou lítium-iónovou batériou s kapacitou 18,7 kWh, ktorá je integrovaná do podvozku a výrobca na ňu poskytuje osemročnú záruku. Nabíjať sa dá aj z domácej zásuvky 230 V, vtedy je doba nabíjania cca 8 hodín. Čiže cez noc sa to bez problémov dá stihnúť. K vozidlu sa štandardne dodávajú nabíjacie káble na pripojenie striedavého prúdu z domácej zásuvky aj pre nabíjacie stanice, vtedy je doba nabíjania cca 6 hodín.

Ak sa vám to zdá dlho, tak buďte v kľude. Na vozidle sa okrem konektora na striedavý prúd nachádza aj konektor pre jednosmerný prúd pre rýchlonabíjanie. V tomto prípade trvá nabitie na 80 % kapacity batérie cca 30 minút.

Nabíjanie prebieha aj počas jazdy pri brzdení pomocou rekuperácie brzdnej energie. Vodič si môže v režime D zvoliť zo štyroch úrovní rekuperácie. Pre maximálnu rekuperáciu je potrebné zaradiť režim B. Odozva na stlačenie brzdového pedálu je iná ako pri bežnom vozidle, chce to trochu zvyku. Priemerná spotreba vozidla udávaná výrobcom je 11,7 kWh a produkcia emisií činí 0 g/km. O dojazde, spotrebe aj o možnostiach nabíjania je vodič dobre informovaný cez stredový dotykový displej. Informačný systém maps + more môžem len pochváliť. V menu sa nachádza Think Blue tréner, ktorý analyzuje štýl jazdy a poskytuje odporúčania pre ekologickú jazdu. Navigácia zase obsahuje funkcie prispôsobené pohonu ako napr. kontrola dojazdu pre zvolenú trasu, plánovanie trasy so zastávkami alebo manuálne pridávanie nabíjacích staníc do databázy. Je tu možné sledovať aj tok energie a rekuperačnú štatistiku.

Jazdné profily sú tu dva – ECO a ECO+. Aktivujú sa tlačidlom pred prevodovou pákou. V režime ECO je maximálna rýchlosť obmedzená na 120 km/h a práca klimatizácie je zredukovaná. Režim ECO+ je zameraný na maximálny dojazd, je menej agilný ako režim ECO a je pri ňon deaktivovaná klimatizácia.

Bezpečnostná výbava obsahuje štandardné systémy ESP, ABS s brzdovým asistentom, ASR, EDS, MSR. Aibagy sú na palube čelné pre vodiča a spolujazdca a predné bočné s rozšírením o oblasť hlavy a hrudníka. Za príplatok je na palube aj systém City Brake, ktorý dokáže do rýchlosti 30 km/h zmierniť intenzitu kolízie, v ideálnom prípade jej zabráni. V meste veľmi šikovný pomocník.

  • Ako prvá prišla na rad skúška maximálneho brzdenia na šmykľavom povrchu do rýchlosti 40 km/h.

  • Tu sme zistili, že elektronické systémy na podporu brzdenia pracujú bezchybne. Pri nájazdovej rýchlosti do 40 km/h zostal model e-up! stabilný. Pri brzdení pomáhal systém ABS úspešne vozidlo zastaviť. Brzdný nástup má však iný prejav ako pri konvenčnom pohone. Účinok bŕzd je ale aj vďaka rekuperácii veľmi dobrý.

  • Ako druhá prišla na rad skúška na šmykľavom povrchu do ľavotočivej zákruty z kopca. Do nej sme brzdili a snažili sa vyhnúť vodným stenám pri rýchlosti do 40 km/h.

  • Aj pri tejto skúške elektronické systémy pracujú bezchybne. Pri nájazdovej rýchlosti do 40 km/h sa model e-up! vodnej prekážke vyhol chvályhodne. Stačila správna a zároveň rýchla reakcia vodiča a vozidlo pri vyhýbaní išlo požadovaným smerom. Pri brzdení pomáhal systém ABS úspešne zastaviť vozidlo pred vodnou stenou.

  • Treťou skúškou sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidiel. Jazdili sme do pravotočivej zákruty na šmykľavej kruhovej dráhe.

  • Snažili sme sa dostať vozidlo do nedotáčavého šmyku. Vodič akceleroval pri súčasnom zatáčaní do kruhu. Ak začala predná časť vozidla smerovať von zo zákruty, stačilo spomaliť a vozidlo sa zrovnalo do pôvodného smeru. Manéver sťažovali náhodné vodné steny, ktorým sa bolo nutné vyhnúť. Stabilita a ovládateľnosť boli aj vďaka systému ESP zaručené. Opäť stačila rýchla a správna reakcia vodiča a vozidlo prešlo manévrom stabilne a bezpečne.

  • Posledným testom bola jazda cez priečnu odtrhovú plošinu. Nájazdová rýchlosť bola 40 km/h. V momente, keď predné kolesá plošinu opustili, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla (zadné kolesá) poslala do šmyku. Smer pohybu plošiny (doľava alebo doprava) je náhodný a rýchlosť pohybu regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch je hladký a polievaný vodou. Vodné steny tvoria ďalšie prekážky. Testy sme absolvovali pri nastavení na druhú najľahšiu obtiažnosť s vodnými stenami.

  • Tento test vo veľkej miere o reakcii vodiča. Musí byť rýchla a hlavne správna. V okamihu pretáčania zadnej časti vozidla bolo nutné volant natočiť do protismeru natáčania prednej časti (bez brzdenia, len so stlačeným spojkovým pedálom) aby sa zachytila pôvodná stopa priameho smeru. Následne sa jemným zošliapnutím akcelerátora za pomoci elektronického stabilizačného systému ESP dostali kolesá do záberu a pokračovalo sa v jazde. Aj pri nesprávnej reakcii sa elektronika snažila chybu vodiča napraviť. Elektronika pracovala aj tu veľmi spoľahlivo.

  • Potom sme už len vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť na predaj.
  • Všetky časti výbavy fungovali bezchybne. Či už elektrické súčasti (napr. osvetlenie prístrojov, svetlá na strope, vonkajšie osvetlenie) alebo mechanické (ovládanie a sklápanie sedadiel, otváranie odkladacích priestorov, otváranie zadných bočných okien) nevykazovali žiadne nedostatky. Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Pripravenosť vozidla na následný predaj je na profesionálnej úrovni.

    Záverečné hodnotenie
    _______________________________________________________________________________________________

    Toto kompaktné vozidlo s konzervatívnym dizajnom je predurčené na jazdu po meste. Je mrštné a agilné. Na dochádzanie do práce elektrický dojazd bohato stačí. Vodiča rozmazná tichom a bohatou výbavou. Nevýhodou je malý počet nabíjacích staníc, vyššia cena a žiadna motivácia ku kúpe vo forme dotácie zo strany štátu.

    Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Vozidlo je prakticky nové. Modely značky VW si hodnotu držia veľmi dobre, platí to aj pre elektrické verzie modelov. Kúpou vozidla z portfólia Das WeltAuto kupujúci získa vozidlo so známou servisnou históriou a zárukou.

    _______________________________________________________________________________________________

    Video

    Video na YouTube

    Výsledky ďalších našich testov:
    VW e-Golf
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition
    Audi TT 2.0 TFSI quattro

    Text: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister, Ing. Václav Ptáček

    Podobné články:
    S Das WeltAuto v Driving Academy (09/2014)
    S Weltautom na Slovakia Ringu (11/2012)
    Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)

      

    [ Späť na dojem z jazdy | Zoznam sekcií ]