Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Opel Astra 1.6 CDTI Cosmo (08/2014)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 02.09.2014;

Facelitovaný kompaktný model nižšej strednej triedy s bleskom v znaku sme redakčnému testu podrobili pred vyše rokom. Vtedy k nám dorazila Astra v 4-dverovom prevedení a tentokrát si vyskúšame, v našich končinách obľúbenejší, 5-dverový hatchback. Okrem odlišnej karosérie sa však môže pochváliť jednou významnou novinkou pre nemeckú značku. Je ňou generačná výmena dlhoročného naftového agregátu 1.7 CDTI za nový, úspornejší a tichší motor 1.6 CDTI. A za zmienku určite stojí aj unikátny integrovaný nosič na bicykle FlexFix, ktorým bola testovaná Astra vybavená.

testoval Jaroslav Čík



Ticho a úspornosť v ťažkom kabáte

Obľúbený model Astra sa na našom trhu úspešne predáva od roku 1992 (typový rad F). O šesť rokov neskôr, v roku 1998 ju nahradila druhá generácia (typový rad G). Tá u nás pôsobila do roku 2004, kedy ju nahradila ďalšia generácia (typový rad H) a predávala sa do roku 2010. Rok predtým (2009) do predaja prišla aktuálna 4. generácia s typovým označením J, ktorá pred dvomi rokmi prešla jemným faceliftom.

Exteriér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Posledné decentné omladenie zovňajšku celému modelovému radu Astra len prospelo, vďaka čomu pôsobí ešte športovejšie. Predná časť 5-dverovej verzie je totožná so 4-dverovou. Pochváliť sa teda tiež môže novými hmlovými svetlami, výraznejšou chrómovanou lištou v hornej časti masky či prednými natáčacími xenónovými svetlometmi s tradičným efektným prvkom krídiel s LED denným svietením. Rovnako ani pri bočnom pohľade nechýba jemný bočný prelis vychádzajúci z bočných smeroviek v predných blatníkoch, ktorý prechádza smerom dozadu celým bokom ponad kľučky dverí a končí v zadných svetlách. Celkovej elegancii prispieva chrómované lemovanie okien. Pri pohľade zozadu zasa zaujmú koncové svetlá s s motívom dvojitých krídiel.

Musím priznať, že Astra vyzerá stále celkom sviežo, aj keď svoje dlhšie pôsobenie na trhu už bude čoraz ťažšie ukrývať. Ďalšia generačná obmena je pomaly, ale isto predo dvermi a predstaví sa nám pravdepodobne na budúci rok.

Interiér
zväčšiť obrázok Vnútrajšok Astry som podrobnejšie opisoval už v teste 4-dverovej verzie (dokonca v rovnakom výbavovom stupni Cosmo), takže budem stručnejší a zameriam sa hlavne na odlišnosti. Interiér sa nesie v klasickom duchu značky: palubnú dosku tvorí kombinácia mäkčených a tvrdých plastov s plynulými prechodmi do dverí a často kritizovaná pretlačítkovaná stredová konzola. Prístrojový panel je elegantný, jednoduchý a prehľadný so stredovým multifunkčným displejom s červeným podsvietením, ktorý by si už zaslúžil lepšie rozlíšenie. Okrem údajov palubného počítača, parkovacích senzorov vpredu aj vzadu, zobrazuje aj piktogramy vstavanej navigácie. Tá má naopak farebný displej s výborným rozlíšením a kvalitným grafickým spracovaním ponuky. Škoda, že nie je dotykový. Keď sa presuniem nižšie na stredový tunel, vedľa kulisy radenia, ktorá je spolu s dverami efektne podsvietená na červeno, vymenila klasickú mechanickú ručnú brzdu elektronická. Funguje skvele, pri rozbiehaní ju netreba, ako pri niektorých značkách, deaktivovať a po počiatočnom odpore sa sama uvoľní. Chod všetkých tlačidiel a otočných mechanizmov je kvalitný bez zbytočnej vôle. Taktiež dobré je aj dielenské spracovanie, aj keď kvality nemeckého koncernu VW nedosahuje.

zväčšiť obrázok Predné sedadlá sú čalúnené príplatkovou tmavou látkou s bielym kontrastným prešívaním. Ponúkajú komfortný posed aj pri dlhších cestách. Vodičove obzvlášť vďaka ergonomickému sedadlu s certifikátom AGR od nezávislej asociácie medicínskych expertov. Disponuje nastavením s dostatočným rozsahom v 6-tich smeroch, s elektrickou bedrovou opierkou a možnosťou manuálneho predĺženia sedáku. V chladných mesiacoch poteší trojstupňové vyhrievanie predných sedadiel a taktiež volantu. Na nedostatok priestoru sa nedá vpredu sťažovať, je ho dostatok vo všetkých smeroch.

zväčšiť obrázok Horšie je to na zadných sedadlách, aj keď s mojou výškou 180 cm som mal dosť miesta na nohy aj hlavu. V rámci konkurencie v triede však patrí v priestore pre nohy spolu s modelom Ford Focus k tým najslabším. Nastupovanie a vystupovanie nie je veľmi komfortné vďaka tvaru dverného otvoru, ktorý sa prispôsobil dizajnu karosérie. Posed je však v poriadku a dlhšiu cestu spríjemní široká lakťová opierka s úložným priestorom a integrovaným držiakom na nápoje. Navyše disponuje aj praktickým priechodom na dlhé predmety.

Batožinový priestor patrí svojim objemom k priemeru a v základnom prevedení pojme 370 litrov batožiny. Nechýbajú tu rôzne háčiky na tašky či oká na bezpečné uchytenie predmetov na podlahe. Testované vozidlo nebolo vybavené dvojitou podlahou, takže po sklopení zadných operadiel vznikne odskok, rovnako tak nakladacia hrana je vyššia. Po odklopení jednoduchého krytu podlahy z kobercoviny, nenájdeme priestor pre plnohodnotnú ani dojazdovú rezervu, ale iba rovnú, plnú podlahu. Sada na opravu defektu je šikovne umiestnená v šuflíku pod sedadlom spolujazdca. Oceňujem madlo na zatváranie piatych dverí na oboch stranách a výšku otvorenia dverí, pod ktorými môžem vystretý stáť bez nutnosti zohýbania.

zväčšiť obrázok Absencia rezervy je kompromis za použitie unikátneho nosiča bicyklov FlexFix, ktorý je ukrytý priamo pod podlahou a vysúva sa zo zadného nárazníka spolu so zadným EČV. Ak ste cyklisti a často chodíte na výlety s autom, určite ho oceníte. Nemusíte mať na vozidle namontované ťažné zariadenie (v prípade zakúpenia nosiča ani nemôžete) a hlavne vám odpadne manipulácia s nosičom ako montáž a demontáž. Či už pri odparkovaní vozidla v cieli destinácie, alebo pri návrate domov. Plusom je aj integrované evidenčné číslo, takže si nemusíte vybavovať tretie, alebo ho demontovávať a umiestnovať na nosič. Ocenil som jeho ľahkú manipuláciu pri rozkladaní a jednoduché umiestňovanie bicykla do nosiča. Na rozdiel od Astry Sports Tourer alebo testovanej Zafiry Tourer, ktorá bola vybavená drahším typom nosiča s uchytením ramena za rám bicykla, tu je systém jednoduchší a pripevňuje sa spolu s kolesami kľuka. V oboch prípadoch je však uchytenie pevné s minimálnym kolísaním pri prejazde nerovností. Aj za cenu 590 € ho cyklistom určite odporúčam!

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Pod kapotou bol, na rozdiel od 4-dverovej Astry s už presluhujúcou jednotkou 1.7 CDTI, umiestnený nový, dlho očakávaný, naftový agregát 1.6 CDTI. Testovaný hatchback dostal silnejšiu výkonovú variantu s výkonom 100 kW a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm pri 2000 ot./min., pričom tá slabšia disponuje výkonom 81 kW. Nový, moderný agregát je citeľne tichší a kultivovanejší s minimálnym prenosom vibrácií do interiéru. Klasický klepot naftového agregátu tu nepočuť a vyššie otáčky sú sprevádzané jemnejším, tlmeným dunivým zvukom. Motor poskytuje viac než dostatočnú dynamiku s plynulým záťahom už "odspodu" od cca 1500 ot./min., a výkon mu nechýba ani pri plne obsadenom vozidle vo vyšších rýchlostiach. Vyhovovať tak bude väčšine vodičov, kto však potrebuje lepšiu pružnosť vo vyšších rýchlostiach pri častých diaľničných presunoch, môže siahnuť po naftovom 2-litri s výkonom 121 kW.

Počas týždňa som s Astrou prešiel 420 km s priemernou spotrebou 5,6 litra na 100 km podľa palubného počítača. K udávanej tabuľkovej kombinovanej spotrebe 3,8 l/100 km som sa síce nepriblížil, ale ani som sa o to nesnažil a nejazdil som veľmi defenzívne. Rannú cestu do práce z Pezinka do Bratislavy dlhú cca 15 km (kombinácia mimo mesto, posúvanie v kolóne a mesto plynulá jazda) som absolvoval s vynikajúcou priemerkou 4,4 l / 100 km, čo bolo v porovnaní s motorom 1.7 CDTI zlepšenie o 0,4 l. Jazda v meste sa zmestila pod 6 litrov a vyskúšal som ju aj na diaľnici. Na úseku Senec - Trnava s maximálnou rýchlosťou 110 km/h si Astra vypýtala rovných 5 litrov na 100 km, na večernej spiatočnej ceste z Trnavy do Senca s nastavenou rýchlosťou 130 km/h na tempomate sa spotreba zdvihla iba o 2 dcl na 5,2 l/ 100 km. Nový agregát je teda úsporný, no keby Astra netrpela miernou nadváhou, mohol by byť ešte úspornejší. Motor spĺňa emisnú normu EURO 6 a je štandardne vybavený vypínateľným systémom Start&Stop, ktorý funguje veľmi rýchlo a spoľahlivo.

zväčšiť obrázok Výborný motor dopĺňa výborná 6-stupňová manuálna prevodovka. Disponuje presnými dráhami s miernym odporom a vhodným tvarom hlavice s koženým čalúnením. Dobré je aj sprevodovanie, 5-ty prevodový stupeň je možné zaradiť už pri rýchlosti 55 km/h, 6-ty už od 70-tky. Naopak pri diaľničnom tempe 130 km/h na 6-tom prevodom stupni točí príjemných 2250 ot./min. a s minimálnym prenosom hluku do kabíny. Ako je to s otáčkami motora pri ďalších rýchlostiach je uvedené v nasledovnej tabuľke.

50 km/h 4. stupeň 1250 ot./min.
60 km/h 5. stupeň 1250 ot./min.
70 km/h 6. stupeň 1200 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1500 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 1950 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2250 ot./min.


Podvozok a jazda
zväčšiť obrázok Skladba podvozku je so 4-dverovým sedanom totožná. Prednú nápravu tvorí zavesenie MacPherson s plynovokvapalinovými tlmičmi a vinutými pružinami doplnené o priečny stabilizátor. Vzadu sú použité vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou doplnené o Wattov priamovod. Ten tvorí krátke otočné stredné rameno na malom priečnom nosníku, pripevnenom k podlahe karosérie, hneď za osou zadných kolies. Otočné rameno má na každom konci guľové čapy, ku ktorým sú pripevnené priečne ramená od jednotlivých kolies. Pri jazde v zákrute Wattov priamovod zachytáva bočné sily, čím eliminuje bočný pohyb nápravy a zmeny zbiehavosti. Priamovod zachytí približne 80 percent priečnych síl pôsobiacich na vlečené ramená zadnej nápravy. Astra dobre zvláda aj rýchlejšie prejazdy zákrutami s minimálnym náklonom. Naladenie podvozku je viac komfortné ako tvrdé, vďaka čomu výborne tlmí väčšinu nerovností na vozovke.

Bezpečnosť
zväčšiť obrázok Astra ponúka vysokú mieru bezpečnosti. Testované vozidlo bolo vybavené adaptívnymi natáčacími xenónovými svetlometmi AFL, ktoré po zotmení veľmi dobre osvetľovali vozovku a po natočení volantu svietili do strany na vybraný smer. Oceňujem aj automatické prepínanie denných LED svetiel na stretávacie svetlá po vjazde do tunela. LED denné svetlá sú v ponuke za príplatok 120 Eur, no v prípade objednania xenónových svetiel automaticky v štandarde.

V základnej výbave Astry nechýba systém ABS s brzdovým asistentom, stabilizačný systém ESP, protipreklzový systém TCS či brzdový asistent HBA. V štandarde nájdeme aj čelné airbagy pre vodiča a spolujazdca, predné bočné airbagy a hlavové airbagy pre posádku vpredu a vzadu a aktívne opierky hlavy na predných sedadlách. Samozrejmosťou sú úchyty Isofix pre detské sedačky na zadných sedadlách a nechýba vypínanie airbagu spolujazdca v prípade umiestnenia detskej sedačky vpredu. Od júla tohto roku sa do štandardu všetkých verzií dostal aj systém kontroly tlaku v pneumatikách. Komu by sa málilo, môže si dovybaviť vozidlo najnovšími systémami ako asistentom pre dodržiavanie jazdného pruhu, indikátorom vzdialenosti, systémom rozpoznávania dopravných značiek či adaptívnym tempomatom.

otvoriť test Euro NCAP Astra sa podrobila testom bezpečnosti od spoločnosti Euro NCAP ešte v roku 2009 v päťdverovom prevedení hatchback a obstála veľmi dobre. Získala plný počet 5 hviezdičiek s hodnotením za ochranu pasažierov 95%, za ochranu detí 84%, za ochranu chodcov 46% a za bezpečnostné systémy 71%.


Obstarávacia cena (spracované dňa 13.08.2014)

Najnižšia cena:
Astra 1.4 Selection
11.590 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Astra 1.6 CDTI Cosmo
17.340 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Astra 1.6 CDTI Cosmo
21.980 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný systém ESP Plus, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, aktívne opierky hlavy predných sedadiel, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, systém kontroly tlaku v pnematikách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, čalúnenie v kombinácii koža/látka, posuvná lakťová opierka vpredu s úložným priestorom, 5x hlavová opierka, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, automatická dvojzónová klimatizácia, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio CD400 s CD a MP3 prehrávačom, 7 reproduktorov, Aux a USB konektorom, tempomat, dažďový senzor, automatické prepínanie svetiel s detekciou tunela, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, doplnkové osvetlenie interiéru
Exteriér:
el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, disky kolies z ľahkých zliatin 17", pneumatiky 225/50 R 17, predné hmlové svetlá, chrómované lišty okolo bočných okien
Výbava za príplatok k základnej cene: - lak - žiarivá farba = 200 €
- vyhrievaný volant vrátane vyhrievania predných sedadiel= 370 €
- integrovaný nosič bicyklov FlexFix pre 2 bicykle = 590 €
- audiosystém Navi 950 Europe, 7" farebná obraozvka, Bluetooth, AUX a USB port, strešná anténa v tvare plutvy = 1 200 €
- parkovací asistent so senzormi vpredu a vzadu = 600 €
- prémiová sada pre predné svetlá - AFL (adaptívne bi-xenónové svetlá s aut. nastavovaním a ostrekovačmi, LED denné svietenie, automatické diaľkové svetlá) = 1 130 €
- ergonomické sedadlo vodiča (sedadlo vodiča nast. v 6 smeroch s bedrovou opierkou a možnosťou manuálneho predĺženia, aktívne opierky hlavy vpredu) = 350 €
- komfortná sada pre zadné sedadlá (priechodná zadná lakťová opierka s úložným priestorom) = 200 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 13.08.2014 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

OPEL Astra Kia cee'd PEUGEOT 308 VW Golf
Značka / model Opel Astra Kia cee'd Peugeot 308 Volkswagen Golf
Motor 1.6 CDTI 1.6 CRDi 1.6 e-HDi 1.6 TDI BlueMotion
Stupeň výbavy Cosmo Platinum Allure Comfortline
Zdvihový objem motora 1598 1582 1560 1598
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 100/3500 94/4000 85/3600 81/3200-4000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 320/2000 260/1900-2750 270/1750 250/1500-3000
Prevodovka manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 200 197 196 200
Zrýchlenie (s) 10,3 10,9 10,9 10,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 3,9 4,1 3,8 3,2
Emisie CO2 (g/km) 104 109 100 85
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1428 1300 1325 1280
Dĺžka (mm) 4419 4310 4253 4255
Šírka (mm) 1814 1780 1804 1799
Výška (mm) 1510 1470 1457 1452
Rázvor (mm) 2685 2650 2620 2637
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l) 370 380 420 380
Záruka 5 rokov / 150.000 km 7 rokov / 150.000 km 4 roky / 80.000 km 2 roky
Cena modelu bez príplatkov (€) 20.340 21.090 22.090 19.510
Akčná cena (€) 17.340 19.790 20.590 -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 21.980 21.090 21.670 25.381


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Kia cee'd
    nemá (výrobca neponúka)
    automatické diaľkové svetlá, sedadlo vodiča s možnosťou manuálneho predĺženia sedáku, predné parkovacie senzory, integrovaný nosič bicyklov, 17" kolesá (Kia má 16")
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    zadnú parkovaciu kameru, el. nastaviteľnú bedrovú opierku sedadla spolujazdca, vyhrievanie čelného skla (v oblasti stieračov), svetlomety s funkciou prisvecovania do zákrut, stmavené sklá od B-stĺpika, dojazdové rezervné koleso

  • Peugeot 308
    nemá
    automatické diaľkové svetlá, vyhrievaný volant, sedadlo vodiča s možnosťou manuálneho predĺženia sedáku a el. nastaviteľnej bedrovej opierky, integrovaný nosič bicyklov
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    Full LED svetlomety (Astra má bi-xenónové), bezkľúčový vstup a štartovanie, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, dojazdové rezervné koleso

  • VW Golf
    nemá (výrobca neponúka)
    vyhrievaný volant, 17" kolesá (VW má 16"), integrovaný nosič bicyklov
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    kolenný airbag vodiča, funkciu Auto Hold, systém rozpoznania únavy vodiča, hmlové svetlá s odbočovacou funkciou, športový podvozok, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca s nastaviteľnou bedrovou opierkou, 64 GB HDD ku navigácii a audiosystému


    Záverečné hodnotenie
    Faceliftovaná Astra v 5-dverovom prevedení už na prvý pohľad zaujme svojim stále príťažlivým vzhľadom. Aj keď nedisponuje najväčším vnútorným priestorom (hlavne vzadu), ponúka bohatú výbavu a slušný komfort. Veľkým plusom je nový úsporný a tichý naftový agregát 1.6 CDTI, ktorý vyniká (vzhľadom na svoj objem) nadpriemerným výkonom v spolupráci s presnou 6-stupňovou prevodovkou. Slabou stránkou Astry je aj mierna nadváha voči konkurencii. Športovo založených vodičov, presnejšie cyklistov, by mohol k výberu presvedčiť unikátny integrovaný nosič na bicykle FlexFix, ktorý má v ponuke jedine Opel. Plusom je aj predĺžená 5-ročná záruka v cene vozidla.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Súvisiace:
    Prezentácie noviniek: Opel Adam (03/2013)
    Prezentácie noviniek: Nová Zafira Tourer dorazila na Slovensko (02/2012)
    Prezentácie noviniek: Opel Insignia 2.0 Biturbo CDTI (05/2012)

    Redakčný test: Opel Mokka 1.7 CDTI Enjoy 4x4 (04/2013)
    Redakčný test: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI Cosmo (03/2013)
    Redakčný test: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Enjoy (05/2012)
    Redakčný test: Opel Astra Classic Caravan 1.7 CDTI Plus (04/2012)

    Dňa: 02.09.2014
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

  •   

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]