Test: Renault Clio 0.9 TCe Dynamique (07/2013)
|
redaktor: j.cvopa, 15.07.2013;
Importér automobilov Renault Slovensko, s.r.o., nám na týždňové testovanie zapožičal tohtoročnú novinku v ostro sledovanom segmente malých vozidiel - Clio. Osadený preplňovaným minitrojvalcom objemu 900 cm3 (90 k), 5-stupňovou manuálnou prevodovkou,
červeným interiérom a najvyššou výbavou vo mne vzbudil zvedavosť. A tú trebalo uvoľniť. ASAP.
Emotikona svojej triedy
23 rokov od uvedenia prvého Clia (1990) je preč a svet už brázdi jeho v poradí štvrtá generácia. Počas tejto doby sa predalo okolo 11.5 milióna kusov v 115 krajinách a teraz, vďaka rapídnym inováciám, nastal postup do inej ligy. Úplne nové Clio stelesňuje prvý model spustený po zavedení novej dizajnovej identity vozidiel Renault.
Exteriér
Dizajn je prvá z najsilnejších stránok nového Clia. Pri návrhu sa dbalo na to, aby plnil estetické kritériá 5-dverového, ale aj 3-dverového hatchbacku, ktorý do výroby nepríde. V súlade s tým sa spodná hrana okien smerom vzad prudko dvíha, zmenšuje zadné okná a lemuje kľučky zadných dverí maskované v okennom ráme.
Tejto univerzálnej „5 aj 3“ optike učinili zadosť aj ihlovité lišty nad oboma podbehmi. No fúziu týchto dvoch karosérii najviac podporuje pôdorys zadnej zasklenej časti karosérie, ktorý sa od zadných okien postupne zužuje. Tým sa ladne zvýrazňujú regióny okolo zadných kolies a vzniká optický efekt vystúpených blatníkov. Ten sa ďalej prepája s trefne usadenými koncovými svetlami v zadnej partii, splývavo uzemnenej strešným spojlerom. Elegantne prepojená predná maska s obrovským kosoštvorcom spúšťa koncert zaujímavých pocitov.
Interiér
Ihneď po usadení zaujme... všetko. Celý interiér je úplne nový, originálny, pestrý, lesklý, štýlový a funkčný, aj keď nie úplne dokonalý. V každom prípade červeno-čierna kombinácia podnecuje, oživuje zmysly, človek sa hneď cíti akoby na inej vlne. Jej červená časť má mäkčený plast, dverová výplň ostala tvrdá. Komu pripadá ostrá farebnosť vlezlá, tomu sú k dispozícii odlišné odtiene.
Klasický stredový panel nahradil napevno uchytený „tablet“ s integrovanou dotykovou obrazovkou (navigáciou, rádiom, pripojením na internet, parkovacou kamerou,...), USB soketom, a vnoreným ovládaním ventilácie aj kúrenia s výduchmi. Pozitívne je, že sa tu objavila slovenčina. Estetika aj ergonómia sú dobre vyriešené, ale s výtkami. Výduchy totiž usmerňujú vzduch len od vodorovnej roviny nahor (až po ich zavretie) a zasunutý USB kľúč nielenže z panelu výrazne vyčnieva do priestoru (čo môže byť nebezpečné), ale po vypnutí a zapnutí zapaľovania ho systém ignoruje a treba ho zasunúť znovu.
Taktiež výkon ventilátora nepatrí medzi naj hodnoty, čo ide zrejme na vrub palubnej spotreby energie a akustike. V tejto oblasti Renault výrazne zoptimalizoval a mám dojem, že po zastavení sa výkon vetrania automaticky zníži. Pozdravuje automatický stop režim motora po zastavení auta, vtedy celú elektrovýbavu ťahá batéria. Body k dobru si Clio zaslúži za výnimočne tichý prejav, ktorý sa v tejto triede len tak nenosí. Nosí sa však automatické vypínanie vyhrievania zrkadiel a zadného okna po nejakom definovanom čase.
K posedu. Sedadlá ako také sa prejavujú ako tuhé s akurátnou podporou, operadlá vyšli taktiež robustnejšej stavby, čo poteší už na oko. Len hlavová opierka svojou blízkosťou vynucuje dotyk s hlavou a nedá sa posunúť vzad. Na jednej strane síce tak skvele chráni krčnú chrbticu, ale pri bežnej jazde to chce zvyk. Po prisunutí sa k volantu opäť otrepaná fráza ohľadne priestoru pre pravé koleno vodiča, ktoré chce atakovať palubnú dosku, čo úplne zbytočne uberá zo vzdušnosti, plus v prípade kolízie možno čakať ohrozenie.
Volant má optimálne hrubý veniec, koža na ňom síce nemá tak dobrý grip, ako na Scénicu, tvarovo však padne veľmi dobre do ruky a čierne lesklé lemovanie pridáva na adhézii, aj keď spolujazdcovi môže odrážať svetlo do očí. Na volante sa výlučne ovláda tempomat, pod ním audio, cez obruč vidno neobvyklý prístrojový panel, ktorý si zaslúži pochvalu za prehľadnosť a výtvarné spracovanie.
Z ľavej strany vodiča zaujme vysoko položená, nahor stúpajúca dverová lakťová opierka rovnako z čierneho lesklého plastu. Zadná časť je - lakťom našťastie - mäkčená a pre stredné postavy perfektne použiteľná. Bola aj stredová „lakťovka“, výškovo nastaviteľná, ale trošku krátka a tiež hatila prístup k páke ručnej brzdy. Výškovo aj hĺbkovo nastaviteľný volant konečne disponuje dostatočnými rozsahmi aj pre jazdu s rukami „nakrátko“, k tomu výškovo nastaviteľné sedadlo, vyššie umiestnená radiaca páka - vskutku všetko je tu poruke a vyhovujúcu polohu si nájde každý.
Pri pohľade vpred zaujme nadol stlačené stropné čalúnenie s prelismi na slnečné clony. Evidentne dizajnérska finesa, ktorá zbytočne a natvrdo uberá životný priestor predným cestujúcim. Vyšším osobám môže pri vmanévrovávaní sa dovnútra či nastavovaní sedadla zavadzať.
A ako spolujazdec? Sedadlo má len jednu pevnú polohu a tá je riadne vysoká. Každý, kto sa zviezol, si ho chcel bezúspešne posunúť dolu. No smola, ani v príplatkovej výbave sa táto položka nenachádza. Nad priečinok pred spolujazdcom sa dostala užitočná štrbina vystlaná gumou. Za to palec hore, akurát treba dať pozor pri otvorenom okne a rýchlom prejazde zákruty - drobnosť môže opustiť palubu. Papiere od keksov, či auta, uskladní vodič pred ľavým kolenom.
Audiosústava. Odhliadnuc od spomenutej „spolupráce“ s USB-čkom si počínala veľmi sebavedome až prebasovane, aj keď uši natrhnúť nedokáže. Stanice chytala citlivo a to aj v oblastiach, kde staršie sústavy ukazujú slabiny. Čo tak trochu majstri ladiči opomenuli, je automatické stíšenie rádia po zaradení spiatočky. Senzory takto počuť slabšie. A keď sme pri cúvaní - nevidno dozadu...to však už neprekvapí tak ako počuteľné cvakotanie od relé cyklovača.
Posed vzadu je veľmi intímny, pasažieri sú obklopení interiérom, keď preženiem, až do výšky očí. Na spracovanie sa dobre zvyká. Batožinový priestor trošku padol za obeť dizajnu a dostal ako nakladaciu hranu, tak aj riadny schod po sklopení sedadiel. Dostal však kotviace oká a tak sa dá použiť neustále upevnená sieť a bežné veci pod ňou, alebo proste nechať v tom malom pôdoryse bedničku – hrany vymedzia jej pohyb.
Motor a prevodovka
Prvé, čo zasvieti po štarte, je kontrolka studeného motora. Výborná vec, zhasne akonáhle sa motor trošku ohreje. Odporúča sa však motor zahriať riadne, aj keď pre chýbajúcu informáciu o aktuálnej teplote nie je jasné, ako dlho to trvá.
Každopádne čo nadchne, je výborný pomer spotreba vs. dynamika. Naladenie na rozbehy odspodu posúvajú Clio do agilnej sféry. Pritom trojvalcový nepárny zvuk s rastúcimi otáčkami srdito perlí a prechádza veľmi počúvateľnými športovo-harmonickými fázami. Radiaca páka poruke radí hladko.
Po zastavení sa uplatní funkcia štart-stop a tá nielenže znižuje CO2, ale hlavne zlikviduje drzo vlezlé drkotanie a otrasy motora pri voľnobežných otáčkach. Po zastavení nastáva úplné ticho. Stlačenie spojky vyvolá štart a teda aj vibrácie, no tie sa v tom „zhone“ stratia a po rozjazde zmiznú úplne. Motor vo výsledku počuť veľmi zľahka pri rozbehu a pri vysokých otáčkach.
Motor ochotne ťahá od 1500 ot.min-1 a s približovaním sa hranici 2500 min-1 sa ťažná sila zintenzívňuje. K vytáčaniu patria tieto max. rýchlosti - 2°: 81 km/h - 3°: 131 km/h - 4° vyše 160 km/h.
Spotreba sa mení v závislosti na zaradenom stupni, rýchlosti a výškovom profile trasy a dosahuje vítané hodnoty, konkrétne:
prevodový stupeň - rýchlosť - otáčky motora - spotreba
|
3° - 54 km/h - 2500 min-1 - 3.60 l/100km
|
4° - 56 km/h - 2000 min-1 - 3.64 l/100km
|
4° - 60 km/h - 2100 min-1 - 4.46 l/100km
|
4° - 70 km/h - 2500 min-1 - 4.50 l/100km
|
5° - 60 km/h - 1500 min-1 - 3.61 l/100km
|
5° - 70 km/h - 1750 min-1 - 4.15 l/100km
|
5° - 94 km/h - 2500 min-1 - 4.42 l/100km
|
Podvozok a jazda
Clio je veľmi živé auto, malá šťuka. Veď aj dá na váhu zhruba o 100 kg menej ako predchodca. Pri rozbehu je k dispozícii zvýšený krútiaci moment, aby sa predišlo „zdochnutiu“ motora, ktorý sa stráca po pustení spojky. Pocitovo Clio ide ochotne za plynom, rýchlosť sa najmä v spodných pásmach zmení na pohladenie pedála a to nielen plynového.
Malý hatchback má však dosť ľahký zadok a tak od rýchlosti zhruba 110 km/h nastáva jeho výrazná nestabilita. Pretočenie sa nehrozí, no jasná neistota je tu a ak sa do zaraďovacieho manévru pripletie zvlnenie vozovky, môže na čelo vystúpiť zopár kvapiek potu.
Bezpečnosť
23. januára 2013 udelila nezávislá agentúra Euro NCAP novému Cliu ocenenie „Najlepšie auto 2012“ v kategórii „supermini“. To asi hovorí za všetko. Viac o bezpečnosti v tomto článku.
Obstarávacia cena (spracované: 10.7.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
Najnižšia cena:
Clio 1.2 16V Authentique |
9.190 € |
Základná cena modelu:
Clio 0.9 TCe Dynamique |
12.190 € |
Cena testovanej verzie:
Clio 0.9 TCe Dynamique |
14.610 € |
Štandardná výbava: |
Bezpečnosť a ochrana: ABS; EBV; ESP; ASR; brzdový asistent; kontrola nedotáčavosti; asistent pri rozjazde do kopca; čelné, bočné a hlavové airbagy; predpínače PR bezpečnostných pásov; PR pásy s výšk. nast.; ISOFIX na bočných Z sedadlách a sed. spoluj.; odpojenie airbagu spolujazdca; imobilizér; centrálne zamykanie s DO; hands-free karta; aut. zamykanie dvier počas jazdy; mechanická ručná brzda; opierky hlavy na všetkých sedadlách
Interiér: výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča; čalúnenie sedadiel – látka; obklad dverí – plast + koženka; obklad palubnej dosky – mäkčený plast; volant výškovo a pozdĺžne nastaviteľný; elektrický posilňovač riadenia s variab. účinkom; volant v koži s čiernym lesklým plastovým dekorom; hlavica radiacej páky hliníková; automatická klimatizácia;palubný počítač; multifunkčný stredový panel; rádio 4x20 W, 6x repro, ovládanie pod volantom, navigácia TomTom, Bluetooth hands-free, audiostreaming, USB, Jack, iPod; ukazovateľ hodín a vonkajšej teploty; tempomat + obmedzovač rýchlosti; delené zadné sedadlá; el. ovládané predné okná; hands-free prístup + štart
Exteriér: hmlovky; tónované zasklenie; zatmavené všetky zadné sklá; nárazníky vo farbe karosérie; kryty spätných zrkadiel lesklé čierne; el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá; 16“ disky kolies z ľahkých zliatin a pneumatiky 195/55 R 16; aerosolová sada na opravu pneumatík namiesto rezervy |
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• lak - metalíza „červená Flamme“ = 520,00 €
• parkovací senzor = 320,00 €
• R-Link systém: rádio 4x35 W, 8x repro, ovládanie pod volantom, navigácia TomTom, Bluetooth hands-free, audiostreaming, USB, Jack, iPod, 3D Sound by Arkamys, prístup na internet k online aplikáciám = 600,00 €
• automatická klimatizácia, svetelný a dažďový senzor = 400,00 €
• zatmavené Z sklá, stredová lakťová opierka vodiča, vyhrievané PR sed. = 480,00 €
• interiér červenej farby = 100,00 €
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované: 10.7.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Značka / model |
Renault Clio |
Opel Corsa |
Toyota Yaris |
Fiat Punto |
Motor |
0.9 TCe |
1.2 16V |
1.33 Dual VVT-i |
0.9 TwinAir |
Stupeň výbavy |
Dynamique |
Cosmo |
Trend+Senso Smart |
Lounge |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
898 |
1229 |
1329 |
875 |
Uloženie / počet valcov |
R/3 |
R/4 |
R/4 |
R/2 |
Preplňovanie |
áno |
nie |
nie |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
66/5250 |
63/5600 |
73/6200 |
63/5500 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
135/2500 |
115/4000 |
125/4000 |
145/2000 |
|
|
|
|
|
Prevodovka |
5-stupňová manuálna |
5-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálná |
6-stupňová manuálna |
|
|
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
predný |
predný |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
182 |
172 |
175 |
172 |
Zrýchlenie (s) |
12,2 |
13,6 |
11,7 |
12,7 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
4,5 |
5,3 |
5,4 |
4,2 |
Emisie CO2 (g/km) |
105 |
- |
123 |
98 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1009 |
- |
1025 |
1165 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4077 |
3999 |
3885 |
4065 |
Šírka (mm) |
1732 |
1737 |
1695 |
1687 |
Výška (mm) |
1441 |
1488 |
1510 |
1490 |
Rázvor (mm) |
2589 |
2511 |
2510 |
2510 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Objem batož. priestoru (l) |
300/1146 |
285/1100 |
286/768 |
275/1030 |
|
|
|
|
|
Záruka (roky / km) |
5 /100.000 |
6 /100.000 |
3 /100.000 |
5 /100.000 |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplat. (€) |
12.190 |
13.140 |
14.480 |
12.590 |
Akčná cena (€) |
- |
10.140 |
13.490 |
12.290 |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
14.610 |
13.070 |
14.770 |
15.405 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len hrubo orientačné!):
Opel Corsa
nemá
8x repro (má 7), prístup na internet (do app store), štart-stop systém
má naviac
samostmievacie vnútorné spätné zrkadlo
Toyota Yaris
nemá
vyhrievané predné sedadlá
má naviac
samostmievacie vnútorné spätné zrkadlo, parkovaciu kameru, športovú radiacu páku, kožou potiahnuté madlo ručnej brzdy, mäkčené plasty na dverách, ovládanie audia na volante (Clio má pod volantom), kolenný airbag vodiča, informácie o jazde a nastaveniach vozidla, (6-st. manuálnu prevodovku)
Fiat Punto
nemá
prístup na internet (do app store), svetelný senzor, dotykový displej
má naviac
(6-st. manuálnu prevodovku)
Záverečné hodnotenie
Renault Clio je dizajnovo vydarený svojský univerzálny hatchback, ktorý vo vnútri poskytne útulné prostredie. K možnostiam patria aj viaceré odtiene palubnej dosky a čalúnení, ale aj rôzne vzory grafík na karosérii. Počas jazdy vyniká tichým prejavom, úspornosťou a veľmi slušnou dynamikou vďaka nízkej pohotovostnej hmotnosti a svižnému preplňovanému trojvalcu. Šmuhou na kráse je mierna nestabilita zadnej nápravy pri ráznych manévroch vo vyšších rýchlostiach. No Clio patrí medzi jedny z pasívne najbezpečnejších áut súčasnosti. Naviac ponúka v cene záruku 5 rokov a 100.000 km, rozšíriteľnú na 150 - 200.000 km (129 - 240,- eur). Zaujímavá je aj možnosť predplatenia servisných úkonov SERVICE PACK (599,- eur) počas prvých 5 rokov / 100.000 km.
Fotogaléria
Ostatné testy Renault:
Twingo 1.2 16V Miss Sixty
Wind 1.6 16V Exception
Clio 2.0 16V R.S. Ange & Demon
Mégane 1.9 dCi Privilege
Laguna 2.0 dCi Black Edition
Latitude 3.0 V6 dCi Initiale
Scénic 1.6 dCi Bose
Grand Scénic 1.6 dCi Privilege
Grand Espace 2.0 dCi Celsium
Dňa: 15.07.2013 Text a foto: Ing. Juraj Cvopa |