Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Volkswagen Beetle Cabriolet 1.4 TSI Design (07/2013)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 11.7.2013;

Na pár dní sme mali možnosť si v tomto krásnom letnom počasí vyskúšať štýlový Volkswagen Beetle. Očakávania boli o to väčšie, že bol vo verzii Cabriolet. Čo viac sme si mohli priať. Tak šup-šup stiahnuť strechu a vychutnať si slnečný deň bez strechy nad hlavou.

testoval Václav Ptáček




Chrobák stiahol krovky

Prvá generácia modelu Beetle Cabriolet sa predávala v rokoch 1949-1980 a vyrobilo sa vyše 330 000 vozidiel. Druhá generácia pod názvom New Beetle bola v ponuke v rokoch 2003-2010. Svetová premiéra poslednej generácie sa uskutočnila minulý rok v Los Angeles na Auto Show a na Slovensku je v ponuke od začiatku tohto roka.

Pokus druhej generácie o nadviazanie na úspech prvej generácie sa nepodaril a tak je tu teraz 3. generácia, od ktorej sa očakáva, že by mala byt úspešnejšia. V ponuke sú aj vychytávky v podobe edícií odkazujúcich na 50, 60 a 70 roky (The Stylish 50, The Cool 60 a The Elegant 70).

Exteriér

Voči predchodcovi má vyzretejší a športovejší vzhľad a viac sa zameral na podobnosť prvej generácie. Je dlhší, širší, ale nižší. Rozmery sú: dĺžka 4278 mm, šírka 1808 mm, výška 1473 mm a rázvor 2540 mm.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Pri pohľade spredu vyvoláva Beetle vo mne príjemný pocit, lebo jeho konštrukcia pôsobí ako by sa usmieval. Pozornosť upútajú veľké predné bi-xenónové svetlomety s pekným LED denným svietením po polke obvodu svetlometov. Jeho robustné blatníky sú predzvesťou, že má padnúť do oka aj mužom.

Elektro-hydraulická plátená strecha sa neskladá do batožinového priestoru, ale nad neho, za zadné sedadlá. Vzadu je výrazný spojler, ktorý je čierny zospodu a zhora vo farbe karosérie. Pod ním je veľký znak (otváranie batožinového priestoru) a za 45 €-ový príplatok retro nápis Volkswagen, môžete tu mať aj nápis Käfer.

Kombinácia čiernej strechy, modrého laku a zvolených diskov pôsobí elegantne. Možno by to chcelo retro disky, čo by vyzeralo pútavejšie.

Interiér

zväčšiť obrázok Po otvorení masívnych dverí ako prvé zaujme lakovanie palubnej dosky vo farbe laku karosérie, tak isto ako vrchnej časti dverí a časti volantu. Sadám si na miesto vodiča, rozsah nastavení sedadla a volantu pre pohodlnú jazdu je dostatočný. Interiér má jednoduché tvary zamerané na precíznosť a kvalitu spracovania, ale predsa len je tu aj náznak emócií, čo nebýva moc zvykom u modelov VW.

Pred vodičom dominuje veľký rýchlomer, pod ktorým je prehľadný palubný počítač zobrazujúci všetky podstatné údaje pre vodiča ako napr. aj údaj o teplote chladiacej kvapaliny. Rozdielne odstupňovanie rýchlomera môže robiť zo začiatku problémy, keďže do 60 km/h je to po 5 km/h, potom po 10 km/h ale napr. diaľničná rýchlosť 130 km/h sa chvíľku hľadá. U nás najpoužívanejšie rýchlosti 90, 110 a 130 sú bez číselného označenia. Detaily, na ktoré sa zvykne, ale mohli by byť uľahčením orientovania sa.

Po bokoch rýchlomera sú symetricky po stranách otáčkomer a palivomer, ktorý je tým zbytočne veľký, čo je ale daň za symetriu. Volant je multifunkčný, kožený a v spodnej časti zrezaný. Prijal by som na lepšie držanie hrubší veniec, ale keďže sa jedná o retro prvok, tak sa nesťažujem.

zväčšiť obrázok V strede prístrojovej dosky je dotykový displej. Ovládanie a rozlíšenie je prijateľné. Pod ním je zoskupenie tlačidiel ovládania klimatizácie a vetrania, vyhrievania sedadiel, parkovacieho asistenta a výstražných svetiel. Pri silnejšom pustení ventilácie sa niesol z výduchov výrazný piskľavý zvuk. Nad displejom na prístrojovej doske je dodatočný príplatkový ukazovateľ teploty oleja, stopiek a tlaku turbodúchadla. Skôr by to malo využitie v športovejšom vozidle, ale svoj efekt to spĺňa.

Pred spolujazdcom je retro schránka, kde sa mali v pôvodnom Beetle odkladať rukavice. Je štýlová, ale veľa priestoru v nej nie je. Viac sa toho zmestí do klasickej plnohodnotnej odkladacej schránky pod ňou, kde je aj multimediálna zásuvka MEDIA-IN pre USB. Odkladací priestor je aj pred radiacou pákou a za ňou sú dva na nápoje. Lakťová opierka je výškovo nastaviteľná s odkladacím priestorom. Šikovný je gumový popruh na dverách, kde sa dá uchytiť fľaša. Zárukou počúvania kvalitného zvuku vychádzajúceho z 8 reproduktorov je špičkový soundsystem Fender, za ktorý si treba priplatiť 744 €. Pri večernej jazde príjemne pôsobí modré osvetlenie vo dverách okolo reproduktorov a pásu pod modrým lakovaním.

zväčšiť obrázok Na predných sedadlách je miesta a vzdušnosti dostatok, na zadných je to už horšie. Výška 175 cm je taká hraničná pri pohodlnom nastavení predného sedadla a sedenia na zadných sedadlách. Vtedy je dostatok miesta nad hlavou aj na nohy. Beetle je v podstate zameraný skôr na sediacich na predných sedadlách, ktoré sú pohodlné.

Strecha sa sťahuje celkom rýchlo pomocou tlačidla nad spätným zrkadlom. Stiahnutie trvá 9,5 s a vytiahnutie 11 s. Menšou nevýhodou je, že treba tlačidlo počas celého procesu držať. Prijal by som skôr, že dám impulz a strecha sa stiahne alebo vytiahne bez neustáleho držania tlačidla. Manipulácia so strechou je možná do rýchlosti vozidla 50 km/h. Pri stiahnutej streche z estetického hľadiska kazí dojem zaisťovací mechanizmus strechy, ktorý je vidieť.

zväčšiť obrázok Batožinový priestor má objem 225 litrov a vďaka tomu, že sa strecha ukladá nad batožinový priestor, tak sa jeho objem nemení ani pri stiahnutej streche. Zväčšiť sa dá sklopením zadných operadiel, tento úkon je možné urobiť pomocou páčiek priamo v batožinovom priestore. Limitujúci je otvor vstupu do neho. Nečaká sa tu prevážanie pračky, ale len zopár príručnej batožiny a ide sa na pláž.

V batožinovom priestore je odkladacie miesto na protiveternú clonu, s ktorou je manipulácia zo začiatku trochu náročná, ale po nahodení a demontovaní clony za prednými sedadlami to už ide šikovne, chce to cvik. Trošku nelogické je, že sa neponúka už v sériovej výbave, ale za príplatok 351 €, keďže Cabrio si zákazníci kupujú, aby jazdili so stiahnutou strechou.

Samotný kľúč by mohol byt imidžový a nie klasický továrenský. Beetle Cabriolet by si zaslúžil krajší.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Chrobáka poháňa štvorvalcový radový benzínový motor s objemom 1390 cm3 s dvojitým preplňovaním (kompresor a turbodúchadlo). Výkon je 118 kW (160 koní) pri 5800 ot./min. a max. krútiaci moment 240 Nm pri 1500 - 4500 ot./min..

S motorom pracuje 7-stupňová dvojspojková prevodovka DSG bezproblémovo, tak ako som u VW vozidiel zvyknutý. Záťah motora nie je síce hneď od nízkych otáčok, ale keď sa zvýšia, tak už je cítiť. Ak som chcel športovejšie vyžitie s Beetlom, tak trebalo prevodovku preradiť do športového režimu, vtedy sa zlepšili reakcie na plyn a stupne ostali zaradené dlhšie. Prípadne si radiť sekvenčne sám pomocou páky. Vtedy prevodovka nepreradí ani v červenom pásme.

Najazdil som 410 km (orientačne: v meste 200 km, mimo mesta 170 km a po diaľnici 40 km). Palubný počítač zobrazil priemernú spotrebu 8,7 l/100 km. Na krátkom úseku po diaľnici pri rýchlosti 130 km/h bola priemerná spotreba 7,8 l/100 km. Pri jazde po okresných cestách cez dediny mi ukázala spotrebu okolo 7,0 l/100 km. Pri bežnej jazde v meste sa spotreba pohybovala cez 8,0 l/100 km. Ak sa ale šliape na plyn, tak spotreba lieta cez 11,0 l/100 km.

Na piatom prevodovom stupni pri rýchlosti 50 km/h som odčítal otáčky motora 1500 ot./min. Na siedmom prevodovom stupni pri 70 km/h - 1450 ot./min., pri 90 km/h – 1800 ot./min., pri 110 km/h – 2200 ot./min. a pri 130 km/h – 2500 ot./min..

Podvozok a jazda

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Naladenie podvozku je tvrdšie a pri prejazde nerovnosťami sa rázy prenášali zvýšeným hlukom do interiéru. Predná napráva má tlmičové vzpery McPherson a zadná je s nezávislým zavesením. Chrobák sedel na ceste dobre aj pri mrštnom prejazde zákrutami, držal stopu a karoséria sa minimálne nakláňala.

Na diaľnici pri vysunutej streche hore je akustika vnútri vozidla dobrá, žiadny prehnaný hluk. Samozrejme to neplatí pri stiahnutej streche, čo je logické. Už samotná koncepcia vozidla svedčí o tom, že je určená na pohodovú jazdu, kde si pasažieri vychutnávajú počasie, okolité prostredie a nie je dôvod sa naháňať. Na druhú stranu ale vodič vie, že keď potrebuje rýchly presun alebo si užiť dynamickú jazdu, tak ten výkon pod kapotou Chrobáka je.

Výhľad z vozidla smerom dozadu je dostatočný aj cez menšie zadné okno. Zhoršený pohľad je šikmo dozadu kvôli širokému C-stĺpiku strechy, keď je vysunutá hore. Vtedy sa zvyšuje riziko prehliadnutia vozidla na pravej strane.

zväčšiť obrázok Pri jazde so stiahnutou strechou sa vlieva pocit radosti a odpadajú starosti. Pri rýchlej jazde je vhodné si nainštalovať protiveternú clonu pre spríjemnenie komfortu v interiéri. Rozdiel medzi nainštalovanou clonou a bez nej je výrazný. Je to veľký pomocník na príjemnejšiu jazdu bez fúkania na pasažierov. Pri nainštalovanej clone sa stáva z vozidla len 2 miestne, keďže clona zakrýva zadné sedadlá. Vtedy sú zadné sedadlá odkladacím priestorom.

Chrobák bez strechy priťahuje na seba pozornosť okolia. Cítiť pohľady, možno aj závistlivé, že aj ja sa chcem len tak bezstarostne preháňať po cestách bez strechy. Pri stiahnutí strechy sa automaticky nastaví teplota v interiéri na 25°C a pustí sa silnejšie ventilácia. Pri zatvorení strechy sa automaticky vráti pôvodné nastavenie teploty a smeru ventilácie ako pred stiahnutím.

U nás v redakcii mal Beetle veľký úspech z hľadiska dizajnu, pocitov za volantom a samotnej jazdy, čomu prispelo pekné počasie a tak jazda so stiahnutou strechou vyvolávala úsmev na perách.

Bezpečnosť

O bezpečnosť posádky sa starajú bezpečnostné prvky: airbag vodiča a spolujazdca, bočné a hlavové airbagy vpredu, ESC, ABS s EBV, ASR, EDS, MSR, asistent rozjazdu do kopca, aktívny ochranný systém pri prevrátení, kedy sa vysunú rámy za zadnými sedadlami, hlavové opierky, systém ISOFIX na uchytenie 2 detských sedačiek na zadných sedadlách. Testom Euro NCAP prešiel len 5-dverový hatchback v roku 2011 a získal 5-hviezdičiek.

Záverečné hodnotenie

Najnovší Beetle má snahu o skĺbenie odkazov prvej generácie s modernou technikou. Myslím, že toto druhé znovuzrodenie úspešného modelu Beetle bude mať väčší úspech ako predchádzajúca generácia. Vyzerá viac retro, nie je to vozidlo len pre ženy, ale svojimi proporciami láka aj mužov.

Najsilnejšia stránka vozidla je jeho vzhľad, na tom si dali záležať a to sa aj podarilo. Mne sa osobne páči zvolená príjemná bledomodrá farba na testovanom vozidle, ktorá evokuje v tomto slnečnom letnom počasí pri stiahnutej streche skočenie do Chrobáka ako do bazéna. Aj keď farba u niektorých kolegov bola tá vec, ktorú by určite zmenili. Práve pre toto je tu dostatočná individualizácia príplatkovej výbavy na poskladanie si Beetla podľa vlastnej chuti.

Po prehnane drahom predchodcovi New Beetle si dali pozor na cenu a je už prijateľnejšia. Cena začína na 19560 € za 1.2 TSI (77 kW) so 6 st. prevodovkou, čo je voči 5 dv. Beetle približne o 4000 € viac. Testovaný model stojí bez príplatkov 25990 €, s príplatkami cena vyskočí na 31736 €. Vo verzii Cabrio si nájde svojich kupcov skôr v slnečnejších krajinách ako na Slovensku. Z možných štýlových konkurentov pripadajú do úvahy Mini Cabrio, Fiat 500 C a Citroën DS3 Cabrio. Fiatu 500 C a Citroënu DS3 sa sťahuje len strecha a bočné časti zostávajú pevné, takže to nie sú čistokrvné kabriolety.

S Chrobákom sa mi lúčilo v tomto letnom počasí ťažko, a aj u niektorých kolegov vypadla nejaká tá slzička.


Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Ďalšie testy VW:
Test Volkswagen Caddy 1.9 TDI
Test Volkswagen Passat 2.0 TDI Comfortline
Test Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI Comfortline


Dňa: 11.7.2013
Redaktor: Ing. Václav Ptáček
Foto: Ing. Václav Ptáček

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]