Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

magazín
ekológia: Nový Nissan LEAF (04/2013)   Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 29.04.2013;

Súčasná ikonická silueta najobľúbenejšieho elektrického vozidla na svete sa nezmenila, ale súčasne so spustením výroby v Európe získal mnohonásobne ocenený Nissan LEAF veľké množstvo významných technických vylepšení. Nový LEAF je svižnejší a na jedno nabitie prejde dlhšiu vzdialenosť. Vďaka sérií technických vylepšení (viac než 100 zmien) sa dojazd NEDC zvýšil zo 175 na 199 km, rýchlejšie sa nabíja a lepšie jazdí - a to všetko za prístupnejšiu cenu.

zväčšiť obrázok Nový Nissan LEAF:

  • Dlhší reálny dojazd
  • Možnosť rýchlej 6,6 kW nabíjačky, ktorá skracuje dobu nabíjania o polovicu
  • Škála troch modelov
  • Upravený elektromotor/nabíjačka
  • Upravený podvozok
  • Nové jazdné režimy
  • Program zníženia hmotnosti
  • Väčší a praktickejší batožinový priestor

  • ______________________________________________________________________________________________

    Súčasná ikonická silueta najobľúbenejšieho elektrického vozidla na svete sa nezmenila, ale súčasne so spustením výroby v Európe získal mnohonásobne ocenený Nissan LEAF veľké množstvo významných technických vylepšení.
    Nový LEAF je svižnejší ako predtým, vďaka komplexnému súboru zmien podvozka, a zároveň na jedno nabitie prejde dlhšiu vzdialenosť. Vďaka sérií technických vylepšení sa dojazd NEDC zvýšil zo 175 na 199 km. A nová zabudovaná rýchlonabíjačka, dostupná ako doplnková výbava, skracuje dobu potrebnú na úplné dobitie batérie na polovicu. Niektoré zo zmien sa vykonali s cieľom zvýšiť jeho efektivitu, niektoré zasa preto, aby zvýšili jeho praktickosť, iné, aby obohatili skúsenosť majiteľov... ale spoločne sa vďaka nim stáva vlastníctvo elektrického vozidla ešte presvedčivejšie.

    „Komplexné zmeny vykonané na tomto priekopníckom vozidle umocňujú jeho jedinečný charakter: prekvapí vás tým, aké je elegantné, cenovo dostupné a pokrokové. Načúvali sme našim zákazníkom a pracovali sme na vytvorení verzie mnohokrát oceňovaného vozidla, ktorá sa bude vyrábať v Európe a bude lepšie zodpovedať ich konkrétnym potrebám," uviedol Paul Willcox, viceprezident pre predaj a marketing spoločnosti Nissan Europe.

    Elektromotor a batéria

    Nissan LEAF novej generácie

    Jednoznačne najväčšia zmena, ktorá sa vykonala na novom modeli Nissan LEAF, sa týka pohonného ústrojenstva - prostredníctvom zmien, ktorých výsledkom je dlhší dojazd. V pôvodnom vozidle bola umiestnená nabíjačka batérie a striedač v batožinovom priestore za zadnými sedadlami. Hoci boli pomerne kompaktné, táto zostava sa rozkladala po celej šírke batožinového priestoru. Takže nielenže zaberala miesto pre batožinu, ale taktiež to znamenalo, že nebolo možné vytvoriť úplne rovnú podlahu batožinového priestoru.
    Nabíjačka a striedač sú teraz umiestnené v prednej časti vozidla ako integrálna súčasť samotného elektromotora, vďaka čomu sa nielen zväčšil batožinový priestor o 40 litrov - približne veľkosť príručnej batožiny do lietadla, - ale pri sklopení zadných sedadiel tým umožňuje aj vytvorenie rovnejšej podlahy ako predtým.
    Hoci synchrónny striedavý elektromotor s rýchlou odozvou generuje tak ako predtým výkon 80 kW, obsahuje mnoho nových prvkov, vďaka ktorým je ešte ekologickejší a hospodárnejší. Nový elektromotor skrátil svoju dobu nečinnosti o 5 %, čím sa zlepšila celková hospodárnosť jednotky.
    Hoci je hnacia zostava kvôli umiestneniu nabíjačky a striedača spoločne s elektromotorom vyššia, vďaka inteligentnému umiestneniu sa línia kapoty nezmenila, ani nedošlo k zmene rozloženia hmotnosti.
    Tak ako predtým, elektromotor poháňa kompaktná lítium-iónová batéria vyvinutá spoločnosťou Nissan, ktorá sa skladá zo 48 modulov. Batéria je namontovaná v podobe samostatného bloku pod priestorom kabíny, aby sa ťažisko vozidla zachovalo čo najnižšie. Blok batérií je umiestnený v pevnom kovovom puzdre, ktoré mu poskytuje dodatočnú ochranu pri bočnom náraze, a v súčasnosti sa vyrába spolu s modelom Nissan LEAF v novom závode vo výrobnej základni Nissanu v Európe v Spojenom kráľovstve.
    Výkonové parametre sa mierne zmenili, pričom maximálna rýchlosť je 144 km/h (o 1 km/h menej) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 11,5 s (o 0,4 s rýchlejšie ako predtým). Zlepšenia aerodynamiky vozidla, program zníženia hmotnosti a ostatné technické zmeny znamenali, že oficiálny dojazd NEDC vzrástol zo 175 na 199 km.
    Väčšiu praktickosť prisľubuje tiež možnosť zabudovanej 6,6 kW nabíjačky, ktorá umožňuje využívať verejné alebo domáce nabíjačky s prúdom 32 ampérov.
    Nabíjacia stanica s prúdom 32 ampérov dobije vybitú batériu za polovičný čas oproti typickej domácej elektrickej zásuvke pre elektrické vozidlá s prúdom 16 ampérov - štyri hodiny namiesto ôsmych - ale dôležitejšie je, že dokáže dodať významnú časť energie čiastočne vybitej batérií dokonca aj počas krátkych zastávok.

    Nissan LEAF novej generácie

    Keďže v Európe je teraz nainštalovaných 600 rýchlonabíjačiek štandardu CHAdeMO, pre vodičov elektrických vozidiel je dostupné ešte rýchlejšie dobíjanie. Rýchlonabíjačka dodáva 50 kW vysokonapäťového jednosmerného prúdu priamo do batérie, vďaka čomu je nabíjanie ešte rýchlejšie - dobitie batérie z 30 na 80 % kapacity trvá len 15 minút.
    Podľa ohlasov súčasných majiteľov vozidiel Nissan LEAF bolo upravené aj zabudované dobíjacie miesto vo vozidle. Veko nabíjania je teraz možné otvoriť aj diaľkovo prostredníctvom príveska kľúčov alebo elektrickým, a nie mechanickým prepínačom v kabíne. V zostave je zabudované malé LED diódové svietidlo, ktoré pomôže rozpoznať zásuvky v noci alebo na podzemnom parkovisku.
    Bezpečnosť je ďalej vylepšená prostredníctvom elektromechanického zámku, ktorým je upevnený kábel v zásuvke počas dobíjania batérie, aby sa predišlo zásahu tretích osôb. V stupňoch výbavy Acenta a Tekna vozidlo automaticky upozorní majiteľa, keď sa dobíjanie neočakávane preruší.
    Revidovaný plán záruky na batérie sa vzťahuje na chyby materiálov a vyhotovenie na 5 rokov alebo 100 000 km a na batérie sa vzťahuje aj nová „Doložka o technickom stave", ktorá sa týka nadmernej straty kapacity, aby boli majitelia pokojnejší.

    Podvozok a iné technické vylepšenia

    Každý Nissan LEAF, ktorý sa vyrobí v Sunderlande pre európsky trh, má podvozok vyladený inžiniermi z Technického centra Nissan Europe (NTCE) v Cranfielde v Spojenom kráľovstve. Príslušné zmeny sa vykonali pre to, aby sa model LEAF prispôsobil vyšším priemerným rýchlostiam a náročnejším cestám v Európe. Výsledkom je vozidlo, ktoré viac zapája vodiča do jazdy, a napriek tomu je na cestách so zlým povrchom rovnako pohodlné.
    Nastavenia tlmičov, tuhosť riadenia a výkon bŕzd boli optimalizované pre Európu. Upravené tlmiče znižujú náklony a prispievajú k dynamickejšej jazde bez nepriaznivého vplyvu na komfort jazdy, pričom znovu kalibrovaný systém posilňovača riadenia poskytuje väčšiu odozvu a tuhosť vo vysokých rýchlostiach. Všetky tieto úpravy využívajú výhodu špeciálneho tvarovania elektrického vozidla LEAF, v ktorom je umiestnený blok batérií, a teda aj ťažisko, veľmi nízko v podvozku.
    Brzdy sú teraz pri použití viac progresívnejšie a zlepšila sa rekuperačná stránka, aby sa lepšie zachytávala brzdná energia. Účinnosť systému sa zlepšila o 6 % na 94 % a minimálna rýchlosť, pri ktorej sa rekuperuje energia sa znížila zo 7 na 3 km/h. Taktiež bol pozmenený aj ekonomický režim jazdy, pričom bolo pridané nové nastavenie „B" v prevodovke. Režim „B" posilňuje rekuperačné brzdenie počas spomaľovania a samostatné tlačidlo „Eco" na volante predlžuje dojazd zmenou odozvy pedála akcelerátora tak, aby odrádzalo od prudkého zrýchľovania. V pôvodnom modeli LEAF pracovali tieto dva systémy spoločne, pričom zvýšená rekuperácia bola dostupná len v režime „Eco", ale teraz je ich možné ovládať nezávisle na sebe, čo umožňuje vodičom využívať výhody väčšieho zachytávanie energie počas brzdenia, bez toho, aby sa vzdali možnosti okamžitého zrýchlenia.
    K efektívnejšiemu systému vykurovania a ventilácie bolo pridané nové tepelné čerpadlo, ktoré znižuje spotrebu elektrickej energie počas používania klimatizácie. V najpokrokovejších nízkoenergetických domoch v Európe sa používali tepelné čerpadlá so vzduchovým zdrojom, ale takéto čerpadlá sa vyskytovali len málokedy v súvislosti s automobilizmom. Tepelné čerpadlo funguje vďaka zachytávaniu tepelnej energie, ktorá sa nachádza dokonca aj v studenom vzduchu, a jej distribúcie do interiéru vozidla. Tento nový systém zlepšuje reálny dojazd tým, že znižuje spotrebu elektrickej energie vykurovaním až o 70 %. Zákazníci taktiež požadovali možnosť úplného vypnutia systémov vykurovania alebo klimatizácie, aby sa dosiahla maximálna energetická efektivita. Aby sa dosiahol tento cieľ, bol pridaný prepínač označený „Heat" (Vykurovanie), ktorý pri vypnutí umožňuje ventilátoru fungovať nezávisle na vykurovaní či chladení.
    Ostatné zmeny, ktoré zvyšujú dojazd vozidla, sú efektívnejšia batéria a riadenie energie a zníženie vnútorných trení. Úspory hmotnosti taktiež znamenajú, že Nový LEAF je ľahší ako v minulosti. Modely s úrovňami výbavy, ktoré sa zhodujú s pôvodným vozidlom, sú približne o 30 kg ľahšie, pričom nový základný stupeň výbavy je až o 50 kg ľahší. Priemerné zníženie hmotnosti je 32 kg. To sa dosiahlo prepracovaním puzdra batérie a integráciou elektrických súčastí, čo skrátilo dĺžku a počet ťažkých vysokonapäťových prepojovacích káblov.
    Okrem všetkých zmien, ktoré zlepšili dojazd nového modelu LEAF, si zákazníci želali aj zmenu spôsobu zobrazovania zostávajúcej energie v batériách. Namiesto systému jednoduchých pruhov, ako v prípade tradičného palivomera, Nový LEAF dokáže zobraziť aj percento zostávajúcej energie v batériách, podobne ako moderný inteligentný telefón.

    Exteriér

    Nissan LEAF novej generácie

    Nový LEAF je postavený na vyhradenej platforme pre elektrické vozidlá s rázvorom 2 700 mm. Je dlhý 4 445 mm, široký 1 770 mm a vysoký 1 550 mm. Jeho zvláštny tvar je veľmi aerodynamický: jemné zmeny masky chladiča - v podstate jediná vizuálna zmena nového modelu LEAF oproti pôvodnému - a nový dizajn 17" kolies znížili hodnotu Cd na najlepšiu úroveň iba 0,28. Tak ako predtým, predná časť vozidla je tvorená úzkymi, takmer vertikálnymi prednými svetlometmi, s technikou osvetlenia pomocou LED diód v špičkových modeloch. Svetlomety taktiež usmerňujú prúdenie vzduchu mimo zrkadiel, aby sa zlepšila aerodynamika a znížil sa tak akustický hluk. Karoséria bola navrhnutá s využitím zásady „inteligentného prúdenia", so zvýšenou úrovňou strechy, ktorá splýva s veľkým spojlerom, pričom aerodynamickosti tvarov ďalej napomáha plochá a hladká spodná časť podlahy. Pohľadu zozadu dominujú úzke, jemne zakrivené, vertikálne zadné svetlomety a samozrejme, úplne chýbajúca koncovka výfuku. Rozšírila sa aj paleta farieb. Teraz je dostupných sedem farieb exteriéru - nemetalická biela, sivá, červená perlová metalíza, spoločne s čiernou metalízou, ku ktorým sa pridáva strieborná metalíza, biela perlová metalíza a modrá perlová metalíza.

    Interiér

    Nissan LEAF novej generácie

    Medzi významné zmeny v interiéri patria nové sedadlá. Okrem toho, že boli upravené, aby poskytovali lepšiu oporu, predné sedadlá je teraz možné výškovo nastavovať. Zmenil sa aj ich tvar, aby cestujúci na zadných sedadlách mali k dispozícií o 53 mm väčší priestor pre nohy. To sa dosiahlo zmenou profilu sedadiel vodiča a spolujazdca tak, aby si pod ne mohli cestujúci vzadu zasunúť chodidlá, čím sa zväčšil priestor na nohy. Popritom bol v stupňoch výbavy Acenta a Visia predstavený nový poťah z biotextilu. Kým materiál použitý v pôvodnom modeli obsahoval 39 % materiálu z recyklovaných plastových fliaš, nový biotextil obsahuje 100 % cukrovej trstiny, ktorá je udržateľným a v podstate neutrálnym materiálom, čo sa týka emisií CO2. Do najvyššieho stupňa výbavy v rámci modelového radu, Tekna, sa dodáva čierna koža. Pre všetky stupne výbavy je dostupný praktickejší tmavý povrch interiéru, ktorý je vhodnejší pre podmienky v európskej zime. Medzi ostatné zmeny v interiéri patrí nová nožná parkovacia brzda, ktorá uvoľňuje priestor v stredovej konzole, kde sa predtým nachádzal prepínač elektrickej parkovacej brzdy, ako ďalší úložný priestor pre telefón alebo kľúče.

    Nové funkcie a výbava

    Nový model LEAF prináša prepracovanú a aktualizovanú verziu obľúbeného navigačného systému Carwings od spoločnosti Nissan. Inovatívna funkcia umožňuje majiteľom vozidiel diaľkovo riadiť ovládacie prvky z počítača alebo inteligentného telefónu. Aktualizovaná verzia prináša rad nových funkcií, vrátane vylepšení funkcií diaľkového vykurovania a klimatizácie, lepšej integrácie inteligentných telefónov, zdokonaleného systému rozpoznávania hlasu a informácií o najbližších nabíjacích miestach v reálnom čase. Teraz je k dispozícii podpora ďalších deviatich jazykov, vrátane dánčiny, švédčiny, fínčiny, nórčiny, poľštiny, gréčtiny, češtiny, slovenčiny a maďarčiny. Obľúbený telematický systém Carwings sa stal medzi majiteľmi aktuálneho vozidla hitom, keďže zákazníkom s kompatibilným telefónom, tabletom alebo počítačom ponúka nebývalé pohodlie. Jednou z najobľúbenejších funkcií v pôvodnom modeli LEAF bola možnosť nastaviť aktiváciu klimatizácie vo vozidle v určitom čase, čím sa vozidlo ohrialo či ochladilo pred začiatkom jazdy. To umožňuje zákazníkom šetriť batériu, keďže vozidlo sa ohrieva či chladí, keď je zapojené do elektrickej siete počas dobíjania, a nespotrebúva sa teda energia v batériách. Na trhoch s chladnejšími zimami, ako je Nórsko, sa ukázala možnosť predohriať vozidlo ako veľmi obľúbená. Zákazníci využívali možnosť zohriať vozidlo na teplotu 22 stupňov pred cestou a vyhnúť sa tak oškrabovaniu ľadu a snehu. Ako odpoveď na názory zákazníkov umožňuje nový systém Carwings zákazníkom zvoliť si teplotu, ktorá by sa mala dosiahnuť pred jazdou chladením alebo ohrievaním, čím sa zvyšuje ich pohodlie. Bola vylepšená navigácia, ktorá teraz obsahuje funkciu ekonomických trás s automatickým výpočtom trasy s najmenšou spotrebou energie. Zohľadňuje tak reliéf terénu, pričom sa vyhýba prudkým stúpaniam, aby bola jazda čo najhospodárnejšia. Okrem veľkého farebného dotykového displeja, satelitnej navigácie a pripojenia Bluetooth pre mobilné telefóny a hudobné prehrávače - už dokáže zobraziť obrázok albumu - je súčasťou nového systému technológia Google Send-To-Car, ktorá umožňuje majiteľom vozidiel naplánovať cestu doma či v kancelárii na počítači alebo tablete, a potom poslať inštrukcie do auta.

    Nissan LEAF novej generácie

    V stupni výbavy Visia je možné namontovať ako dodatočnú výbavu nový navigačný systém „Connect 2" od spoločnosti Nissan. Systém tiež využíva ďalšie pokročilé funkcie, vrátane prístupu k vyhľadávaniu bodov záujmu Google (POI), a umožňuje vodičom získavať aktuálne predpovede počasia, miestne ceny paliva a informácie o letoch. Súčasťou navigačného systému je teraz úplný náhľad na diaľničné výjazdy s navádzaním v jazdných pruhoch, ktoré pomôže vodičom pri opúšťaní diaľnic; systém tiež zobrazuje bežné rýchlostné limity a vodičom nastavené vizuálne a zvukové výstrahy, ktoré upozorňujú na prekročenie rýchlostného limitu. Inovatívny systém Around View Monitor (AVM) od spoločnosti Nissan predstavuje štandardnú výbavu stupňa Tekna nového modelu LEAF. Systém AVM pomocou siete kamier vytvára na centrálnom displeji 360-stupňový obraz pôdorysu okolia vozidla, ktorý zjednodušuje parkovanie alebo iné náročné manévre. Ďalším prvkom výbavy je zvlášť navrhnutý zvukový systém Bose®, ktorý rovnako ako AVM, je štandardom v stupni výbavy Tekna. Energeticky účinný systém poskytuje silný a vysoko kvalitný zvukový zážitok pri použití zariadenia, ktoré je menšie ako iné podobné špičkové systémy a zároveň v porovnaní s nimi spotrebuje len asi polovicu elektrickej energie. Systém siedmych reproduktorov pozostáva z dvoch 25 mm neodýmových výškových reproduktorov v oboch A-stĺpikoch, dvoch 165 mm širokopásmových reproduktorov v oboch predných dverách, dvoch 130 mm širokopásmových reproduktorov v oboch zadných dverách a 115 mm basového reproduktora Nd® Richbass® v 6,2-litrovej zvlášť navrhnutej basovej debne s vedením zvukových vĺn v batožinovom priestore.

    Rozšírenie modelového radu

    V modelovom rade LEAF sa teraz nachádzajú tri modely, vďaka čomu majú zákazníci väčšie možnosti výberu ako predtým. Podľa zvyklostí spoločnosti Nissan začína modelový rad stupňom výbavy Visia a pokračuje stupňom Acenta. Vrchol tvorí stupeň Tekna.

    Nissan LEAF novej generácie

    Modely Visia majú nižšiu základnú cenu ako pôvodný model LEAF, čím sa elektrická mobilita stáva ešte prístupnejšou. Modely Visia majú 16-palcové oceľové disky s plnými krytmi, čierne kryty spätných zrkadiel a halogénové predné svetlomety. Štandardnou výbavou sú taktiež predné hmlové svetlá, kľúč i-Key a zvukový systém so štyrmi reproduktormi. Stredný stupeň výbavy Acenta je bohato vybavený 16-palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin, pokročilým IT systémom s telematikou Carwings, monitorom s výhľadom dozadu, diaľkovou aktiváciou nabíjania a vyhrievania, tónovanými zadnými sklami, zvukovým systémom so šiestimi reproduktormi, spätnými zrkadlami vo farbe karosérie a automatickými svetlami s osvetlením cesty domov. Modely Acenta majú tiež port pre rýchlonabíjanie, stierače s dažďovým senzorom a elektrické sklápanie bočných spätných zrkadiel. Nový najvyšší model Tekna pridáva predné svetlomety s technológiou LED, zvukový systém Bose so siedmimi reproduktormi, kožené sedadlá (doplnková výbava na trhoch v Škandinávii), 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin a systém Around View Monitor. Všetky stupne výbavy majú v štandarde plnú bezpečnostnú výbavu, do ktorej patria predné, bočné a hlavové airbagy, ako aj systémy ABS, EBD a asistenta pri brzdení. Elektronický program stability vozidla (ESP) je taktiež štandardnou výbavou. Nissan LEAF získal pri svojom uvedení päťhviezdičkové hodnotenia EuroNCAP a stal sa prvým 100 % elektrickým vozidlom, ktoré dosiahlo toto hodnotenie.

    Poznámka:
    Vozidlá vo verzii Acenta a Tekna sú vybavené komunikačným systémom Carwings, vo verzii Visia je k dispozícii nový navigačný systém NissanConnect 2.0. Pretože v našej oblasti doposiaľ nie je systém Carwings dostupný, rozhodla sa spoločnosť NSCEE, že nový model LEAF uvedie na trh vo verzii Visia a začiatok predaja vyšších verzií zváži neskôr s prihliadnutím na dopyt zo strany zákazníkov.

    Ďalšie články súvisiace s modelom LEAF:
    Druhá generácia elektromobilu LEAF prichádza na slovenský trh
    Vylepšený 100% elektrický Nissan LEAF
    Nissan LEAF dosiahol hranicu 50 000 predaných vozidiel
    Nissan Leaf vedie elektromobilovú revolúciu
    Nissan Leaf - najlepšie vozidlo pre dochádzanie do práce
    Nissan urýchľuje rozvoj európskej siete rýchlonabíjacích staníc
    Nissan podniká kroky na rozvoj infraštruktúry pre elektromobily
    Nissan sa chystá elektrizovať mestá po celej Európe
    Nissan LEAF pre Europcar
    Nissan LEAF získal najvyššie hodnotenie bezpečnosti Euro NCAP
    Nissan LEAF - svetové auto roku 2011
    Elektromobil Nissan LEAF je Európskym autom roku 2011 (29.11.2010)
    Prvé elektromobily Nissan LEAF odovzdané v Európe
    Nissan LEAF získal ocenenie ECOBEST 2010
    Nissan LEAF sa bude vyrábať v Sunderlande
    Nissan LEAF NISMO RC
    ______________________________________________________________________________________________

    Spoločnosť Nissan Motor, druhá najväčšia japonská automobilka v objeme výroby, sídli v japonskej Jokohame a je integrálnou súčasťou aliancie Renault-Nissan. Celosvetovo zamestnáva viac ako 150 000 pracovníkov a v roku 2010 dodala svojim zákazníkom cez 4 milióny vozidiel. V snahe vytvoriť zaujímavé a netradičné produkty pre každého ponúka v rámci značiek Nissan a Infiniti komplexnú škálu úsporných vozidiel s nízkymi emisiami. Ako priekopník na trhu vozidiel s nulovými emisiami začala automobilka Nissan novú éru elektromobility uvedením modelu Nissan LEAF. Ide o prvý cenovo dostupný, masovo vyrábaný elektromobil, ktorý získal množstvo medzinárodných ocenení vrátane prestížnej ceny Európske auto roku 2011.

    Zdroj: Peter Šatka, PR & Marketing Consultant Nissan Newsroom Slovensko; TS: 08.04.2013

      

    [ Späť na ekológia | Zoznam sekcií ]