Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Renault Scénic 1.6 dCi Bose (07/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 29.11.2012;

Importér automobilov Renault Slovensko, s.r.o. nám na týždňové testovanie zapožičal Scénic, vypracovaný a vychytaný van určený pre rodiny, ktorý je čerstvo po facelifte. Poháňa ho výsledok nedávneho vývoja energeticky úsporných dízlov 1.6 dCi a ozvučuje energeticky úsporný audiosystém Bose. Keďže v teste sme mali už zväčšený model Grand Scénic s identickou motorizáciou, bude tento test v skrátenej podobe.







Menší gentleman na scéne

Scénic - Auto roka 1997. Ocenenie platí pre prvú generáciu tohto na základoch Méganu postaveného vanu. Odvtedy nastali podstatné zmeny, podobne ako posledne v slogane výrobcu. Takže teraz sa v skratke pozrieme na generáciu č. 3 po omladení. Vynechám podvozok, motor, prevodovku aj jazdné skúsenosti, keďže tieto sa nemajú prečo významne odlišovať od Grand Scénica s identickou technikou a nárazové testy krátky Scénic neabsolvoval.

Exteriér

zväčšiť obrázok Rozdiel oproti Grand Scénicu spočíva okrem skrátenia dĺžky o 20 cm a rázvoru o 7 cm aj vo vonkajšej vizáži. Faceliftovaná predná časť sa na granda vôbec nepodobá, pôsobí elegantnejšie, harmonickejšie a prepracovanejšie. Ľahké, čisté línie reflektorov kontrastujú s ich podivnou rozvlnenosťou z minulosti. Podarili sa aj zákutia hmloviek s čiarovým denným svietením. Z bočného pohľadu vyzerá krátky Scénic dynamickejšie a v kontraste necháva svojho veľkého kolegu pôsobiť ako usadnutejšiu prepravnú mulicu. C-stĺpik tu trošku evokuje nosník prítlačného aerokrídla, kým u obra nič také oko neuvidí - ten touto časťou len decentne uzatvára svoje miery. Obidva modely dostali koncové svetlá vo forme bumerangov, grand s natočením chrbtami a malý Scénic bruchami k sebe. Rozdielov je teda akurát a je načase sa pozrieť dnu. Otváram dvere.

Interiér

zväčšiť obrázok Rovnaký ako v Grand Scénicu, len facelift priniesol zopár minimálnych zmien. Prišlo na prepracovanie hlavného displeja, kde sa pridali efekty (napr. čísla otáčok motora sa „zrkadlia na hladine“) a zjemnilo sa vnímané rozlíšenie. Čo sa nepodarilo, je zrýchliť odozvu vykresľovanej ručičky otáčkomera. V porovnaní s testovaným Grand Scénicom pribudlo medzi slnečnými clonami drobné sférické zrkadielko pre kontrolu zadného radu sedadiel, namiesto ovládania strešného okna (ktoré tu nie je priplatené). Má veľký rozsah voľnosti uhlovania a je zaklopiteľné, ak ho netreba. Zmenilo sa aj autorádio, tento model má vstupy USB a jack priamo na svojom paneli. Výhoda je asi len v pripomenutí kľúča, ktorý z palubovky vytŕča ako nosník vešiaka zo steny. Toto mi nepríde ani bezpečné, ani nejako extra užitočné. Ale - dostali sme sa k podstatnejšiemu: k Bose.

Audiosystém od firmy Bose je funkčne celistvý počnúc rádiom samotným, cez zosilovač, ekvalizér až po deväť použitých reproduktorov. Tie disponujú malými pohyblivými hmotami, samostatnými ekvalizačnými krivkami a rozmiestnením podľa akustického odtlačku interiéru Scénica. zväčšiť obrázok Na polohu a konštrukciu reproduktorov sa kládol väčší dôraz, než na výkon sústavy, takže výkonové špecifikácie nie sú zverejnené. Taktiež ako dôsledok celistvosti systému nemá rádio k dispozícii veľa ovládacích prvkov, ani grafický ekvalizér a bez následkov na funkčnosti zostavy nemožno nič vymeniť (napr. autorádio), ani pridať (napr. subwoofer). Pridať sa dá len CD menič. Vlastne systém možno objednať len priamo so Scénicom, komponenty na dodatočnú montáž sa totiž na trh vôbec nedodávajú.

No obmedzenia vo forme licencovaného súkromného vlastníctva diela bez možnosti zmien, redistribúcie a spätného inžinierstva, atď sa tu významne kompenzujú kvalitou hudobného zážitku. Zo systému totiž cítiť vyladenosť, prirodzenú hru s vysokým rozlíšením, subjektívne veľmi príjemný a vyvážený prejav a to aj v najhlučnejšom móde, pri ktorom neprekročí hranicu bolesti a nezarazí posádke bubienky do mozgu. Tieto súkromné technológie, nastavené priamo na konkrétne vozidlo skrátka pumpujú hudobný zážitok na úroveň, z ktorej sa nechce ísť na jednoduchšie zostavy v autách bežnej výbavy.

zväčšiť obrázok Visio systém. S touto inováciou Renault dobieha konkurenciu, aby sa mohol zaradiť do štandardu triedy. Ide o kameru s vyhodnocovacím systémom, ktorý akusticky upozorní vodiča pri opustení jazdného pruhu a pri zapnutých diaľkových svetlách automaticky prepne na svetlá tlmené, ak zaregistruje protiidúce vozidlo. V prvom momente po prebehnutí čiary však nie je jasné čo a prečo pípa, ani aká korekcia je potrebná. To za predpokladu, že sa vodič pre pípanie vynorí spoza stredového panelu, hľadajúc správne tlačidlo, či stanicu, či niečo iné, prípadne sa prebudí z mikrospánku. Hodilo by sa skôr vnemotechnické upozornenie impulzom do volantu, či nejako inak bez nutnosti interpretovať signál. Ale aj tak, systém je spoľahlivý a pridáva body k bezpečnosti, ak sú na ceste viditeľné čiary. Rovnako aj prepínanie svetiel, aj keď tu vodič predsa len zareaguje o chlp skôr, takže ašpirovať by mali hlavne zábudlivci.

Poslednou podstatnou zmenou je batožinový priestor. Skrátenie v pozdĺžnom smere sa prejavuje v skromnejších objemových a plošných proporciách, čo má za následok horšiu využiteľnosť pre dlhšie predmety. Naopak, vďaka skráteniu sa zlepšila prístupnosť, takže nie je potreba sa doďaleka naťahovať.

Ostatné postrehy s komentármi

Čo sa týka posedu a usporiadania interiéru, je to rovnaké ako vo variante Grand, zhrniem teda len zopár postrehov s komentármi:

Šilt centrálnych displejov
sa na voľnobehu jemne chveje, čo môže niekoho vyviesť z kľudu. Dizajn palubnej dosky nebude vyhovovať konzervatívcom, velebiacim klasickú „kapličku“, no v tejto kategórii je to už bežné usporiadanie.


Jazyk menu
palubného počítača podporuje češtinu, čo poteší jazykovo menej zdatných spotrebiteľov. Navigácia komunikuje rovno po slovensky.


Automatické preferencie
Predný aj zadný parkovací senzor môže ostať neustále aktivovaný. Predný ostáva v kľude aj pri hustej mestskej premávke "od semafóru po semafór". Zadný stierač môže zotrieť po zaradení spiatočky, auto sa môže po rozjazde uzamknúť (proti vykrádaniu na križovatkách), dá sa nastaviť citlivosť aj hlasitosť Visio systému.


Navigácia a cúvacia kamera
obidve využívajú jednu obrazovku. Navigácia sa ovláda naklápacou, otočnou a stláčateľnou páčkou joysticku, takže zadávanie textov a prehľadávanie menu je hračkou. Len treba zastaviť, alebo prenechať obsluhu spolujazdcovi. Vie to veľmi zaujať pozornosť. Obraz z cúvacej kamery sa spustí po zaradení spiatočky, jej obraz je však dosť sférický a vyžaduje zvyk.


Klimatizácia
v automatickom prevedení obsluhuje dve zóny, má nízko položenú základňu s displejom a ovládacími tlačidlami. Sú pomerne malé (aj keď estetické) a teda žiadajú pozornosť. Kolísky ovládania teploty s výstupkami sú však dobre nahmatateľné. Posun k intuitívnemu ovládaniu pod volantom, tak ako pri rádiu, by pomohol.


Kontrola kvality vzduchu
kontroluje prítomnosť a koncentráciu exhalátov výfukových plynov, ktoré vstupujú do vozidla cez vetranie a automaticky prepína medzi uzatvoreným vnútorným okruhom vetrania a prívodom vzduchu zvonka. Prepnutie signalizuje ikona oblaku, či rastliny na displeji.


Volant
s príjemným koženým poťahom je umiestnený nižšie, aby sa ponad neho dalo pozerať na displeje.


Opierky hlavy
sú veľmi komfortné, obopínajúce a uhlovateľné, podporujú hlavu vo zvolenej polohe. Prínosné na dlhších trasách. Dobre sekundujú teflónovo-koženkovým sedadlám.


Slnečné clony
nezatieňujú všetko, napriek svojim rozmerom. Kritické je miesto medzi nimi. Pomohla by tmavšia nálepka na okne.


Odkladacie priestory
potešia zásuvky pod prednými aj zadnými sedadlami a uzatvárateľné priestory v podlahe (napr. pre peňaženku na kúpalisku, alebo nejaké ukrytiahodné drobnosti). Prehlboká posuvná lakťová opierka, kapsy vo všetkých dverách a bežná spolujazdcova schránka sú štandard. Príma doplnkom sú malé vačky na predných operadlách, ako aj letecké stolíky a záclonky okien.


Posed vzadu
dáva podstatne lepší prehľad vďaka zvýšenej polohe oproti predným sedadlám. Mimo to sú tu tri samostatné posuvné sedačky s nastaviteľným sklonom operadiel. A tu je problém.


Problém trojsedačky
tri samostatné sedadlá presne vymedzujú polohu, kde môžu cestujúci sedieť. V obyčajnej asymetricky delenej lavici sa mohol cestujúci v priečnom smere usadiť podľa svojho pocitu a dopriať si viac centimetrov od bočného okna. Tu je napevno viazaný a teda aj keď je vzadu sám, je nútený sedieť len na definovanom kúsku svojej sedačky. Preto napriek uhlovateľným operadlám a posuvným sedadlám nepovažujem túto technickú inováciu za priaznivú.


Zasunúť chodidlá
pod predné sedadlá, ak sú tieto v najnižšej polohe, nie je možné, takže je potreba mať nohy v kolenách viac skrčené. Predné sedadlá sú nadizajnované s vyššou celkovou polohou, takže väčšinou si ich prední pasažieri posúvajú nadol.


Spotreba
sa na konci testu ustálila na 5,5 litra/100 km. Pritom som jazdil hlavne po mestských obchvatoch za použitia tempomatu a v náročnejšom režime som skúšal jazdu do vrchu. Po nábehu 612,7 km dosiahla priemerná rýchlosť 42 km/h a v nádrži ostala nafta na ďalších 510 km.

Obstarávacia cena

(spracované: 13.07.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Najnižšia cena:
Scénic 1.6 dCi Expression
14.190 €
Základná cena modelu:
Scénic 1.6 dCi Bose
20.940 €
Cena testovanej verzie:
Scénic 1.6 dCi Bose
23.640 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana: ABS; EBV; ESP; ASR; kontrola nedotáčavosti; brzdový asistent; Hill Holder; čelné, bočné a hlavové airbagy; predpínače bezpečnostných pásov predných aj krajných zadných; výšk. nast. bezp. pásov; obmedzovače napnutia bezp. pásov; ISOFIX na všetkých sed. v druhom rade; imobilizér; centrálne zamykanie s DO a hands-free; poloautomatická ručná brzda
Interiér:
čalúnenie sedadiel – látka + koženka; obklad dverí – plast + koženka; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo a pozdĺžne nastaviteľný; elektrický posilňovač riadenia s variab. účinkom; volant a hlavica radiacej páky v koži; vetranie a klimatizácia – automatická dvojzónová s troma režimami; multifunkčný displej s personalizáciou; ukazovateľ hodín, vonkajšej teploty, nast. rýchlosti tempomatu; tempomat + obmedzovač rýchlosti; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca; bedrová opierka sedadla vodiča; sklopné sedadlo spolujazdca; 3 samostatné zadné sedadlá - sklopné, posuvné, výklopné, vyberateľné; el. ovládané predné + zadné okná; posuvný stredový box s lakťovou opierkou; protislnečné záclonky na oknách v druhom rade sedadiel; dažďový a svetelný senzor; autorádio R-Plug&Radio + audiosystém BOSE®, CD, MP3, Bluetooth, USB, ovládanie pod volantom, 9x repro; odkladacie priestory v podlahe vpredu aj vzadu; odkladacie zásuvky pod sedadlami vzadu; na operadlách predných sedadiel vačky na drobnosti a 2x plastový stolík; hands-free prístup + štart
Exteriér:
bixenónové svetlomety s natáčaním do zákruty; hmlovky; tónované zasklenie; zatmavené zadné sklá; nárazníky a vonk. kľučky dverí vo farbe karosérie, kryty spätných zrkadiel lesklé čierne; el. ovládané, vyhrievané a sklopné spätné zrkadlá; disky kolies z ľahkých zliatin a pneumatiky 205/55 R 17
Výbava za príplatok k základnej cene: • lak – metalíza = 530,00 €
• systém kontroly tlaku v pneumatikách = 120,00 €
• VISIO SYSTEM - systém varovania opustenia jazdného pruhu + automatické prepínanie diaľkových svetiel = 400,00 €
• výškovo nastaviteľné opierky hlavy s funkciou Comfort = 80,00 €
• zatmavené bočné sklá = 160,00 €
• zadná parkovacia kamera s predným a zadným park. senzorom = 550,00 €
• vyhrievané predné sedadlá s nast. intenzitou = 250,00 €
• navigačný a komunikačný systém Carminat TomTom (východ. Európa) = 610,00 €


Porovnanie s konkurenciou

(spracované: 13.07.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Renault Scenic Citroën C4 Picasso Ford C-MAX Toyota Verso
Značka / model Renault
Scénic
Citroën
C4 Picasso
Ford
C-MAX
Toyota
Verso
Motor 1.6 dCi 1.6 HDi 1.6 TDCi 2.0 D-4D
Stupeň výbavy Bose Best Collection 2 Champion X Premium
Zdvihový objem motora 1598 1560 1560 1998
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 96/4000 82/3600 85/3600 93/3600
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 320/1750 270/1750 270/1750 310/1800
Prevodovka manuálna 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 195 181 184 185
Zrýchlenie (s) 10,3 12,8 11,3 11,3
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,1 5,2 4,4 5,6
Emisie CO2 (g/km) 115 139 114 146
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1490 1430 1390 1575
Dĺžka (mm) 4366 4470 4380 4440
Šírka (mm) 1845 1830 1828 1790
Výška (mm) 1640 1680 1626 1620
Rázvor (mm) 2702 2728 2648 2780
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batož. priestoru (l) 522 500 471 484
Záruka 2 roky 2 roky 2 roky 2 roky
Cena modelu bez príplat. (€) 22.940 - 19.690 26.050
Akčná cena (€) 20.940 18.190 - 24.000
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 23.640 20.191 20.185 25.150



Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné!):

Citroën C4 Picasso (limitovaná séria, 2. najvyššia)
nemá (importér neudáva)
napínače pásov na zadných krajných sedadlách, komfortné opierky hlavy, kontrolu tlaku v pneumatikách, kontrolu kvality vzduchu, BOSE audiosystém, 9 reproduktorov (má 6), predný parkovací asistent, cúvaciu kameru, bezkľúčový prístup a štart, stredový posuvný box s lakťovou opierkou, bixenónové reflektory, čalúnenie sedadiel látka + koženka
má naviac
dve lakťové opierky vpredu, integrovaný osviežovač vzduchu, samostatne otvárateľné okno 5. dverí

Ford C-MAX (akčná výbava s obmedzenými možnosťami)
nemá (importér neudáva)
bezkľúčový prístup (má bezkľúč. štart), pyrot. napínače bezp. pásov na krajných zadných sedadlách, poloautomatickú parkovaciu brzdu, predný parkovací asistent, cúvaciu kameru, navigačný systém, odkladacie priestory v podlahe, stolčeky na operadlách predných sedadiel, BOSE audiosystém, 9 reproduktorov (má 6), komfortné opierky hlavy, kontrolu kvality vzduchu, stop+štart systém, 17" disky kolies z ľahkej zliatiny (má 16"), bixenónové reflektory, centrálne palubné displeje (má klasickú kapličku s ručičk. prístrojmi), čalúnenie sedadiel látka + koženka
má naviac
elektronickú uzávierku diferenciálu, vyhrievanie čelného skla, diagonálne posuvné zadné sedadlá, bezuzáverové hrdlo palivovej nádrže (zabraňujúce natankovaniu nesprávneho paliva), bedrovú opierku sedadla spolujazdca, monochromatické spätné zrkadlo

Toyota Verso (najvyššia výbava)
nemá (importér neudáva)
bixenónové reflektory (má xenónové), napínače pásov na zadných krajných sedadlách, komfortné opierky hlavy, BOSE audiosystém, 9 reproduktorov (má 6), úložné priestory v podlahe pre predné sedadlá, el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, rezervné koleso (má lepiacu sadu), kontrolu tlaku v pneumatikách, kontrolu kvality vzduchu
má naviac
dvojitú odkladaciu schránku spolujazdca, kolenný airbag vodiča, 6" dotykový multifunkčný displej, radenie pod volantom, panoramatickú strechu s el. clonou, monochromatické spätné zrkadlo


Záverečné hodnotenie

Scénic vzhľadom evokuje menšie auto, než akým v skutočnosti je. Šíri auru praktickosti a príjemnej estetiky, aj keď určite nie nadčasovej. Poskytuje dostatok miesta v interiéri, ergonómiu, premyslené detaily vo vyhovujúcej kvalite, cenovo dostupné technológie asistencie, navigácie a komplexných audiosystémov (Bose alebo 3D Sound Arkamys), prvotriednu bezpečnosť (5 hviezd) a progresívnu, úspornú motorizáciu (1,6 dCi). Na druhej strane núti konzervatívcov k akceptovaniu svojskosti a hravosti dizajnu zvnútra aj zvonku. No a dlhodobá snaha Renaultu približovať sa k najširším motoristickým vrstvám v dôsledku upiera vozidlám punc prémiovosti. Ale mnohým môže práve o toto ísť - o zámerné zaradenie do istého spoločenského statusu.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Ostatné testy značky Renault:
Koleos 2.0 dCi 4x4 Bose Edition
Clio 2.0 16V R.S. Ange & Demon 213/666
Grand Espace 2.0 dCi Celsium
Latitude 3.0 V6 dCi Initiale
Grand Scénic 1.6 dCi Privilege
Wind 1.6 16V Exception
Twingo 1.2 16V Miss Sixty
Laguna 2.0 dCi Black Edition
Megane 1.9 dCi Privilege

Dňa: 29.11.2012
Text a foto: Ing. Juraj Cvopa
  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]