Menší gentleman na scéne
Scénic - Auto roka 1997. Ocenenie platí pre prvú generáciu tohto na základoch Méganu postaveného vanu. Odvtedy nastali podstatné zmeny, podobne ako posledne v slogane výrobcu. Takže teraz sa v skratke pozrieme na generáciu č. 3 po omladení. Vynechám podvozok, motor, prevodovku aj jazdné skúsenosti, keďže tieto sa nemajú prečo významne odlišovať od Grand Scénica s identickou technikou a nárazové testy krátky Scénic neabsolvoval.Exteriér
Rozdiel oproti Grand Scénicu spočíva okrem skrátenia dĺžky o 20 cm a rázvoru o 7 cm aj vo vonkajšej vizáži. Faceliftovaná predná časť sa na granda vôbec nepodobá, pôsobí elegantnejšie, harmonickejšie a prepracovanejšie. Ľahké, čisté línie reflektorov kontrastujú s ich podivnou rozvlnenosťou z minulosti. Podarili sa aj zákutia hmloviek s čiarovým denným svietením. Z bočného pohľadu vyzerá krátky Scénic dynamickejšie a v kontraste necháva svojho veľkého kolegu pôsobiť ako usadnutejšiu prepravnú mulicu. C-stĺpik tu trošku evokuje nosník prítlačného aerokrídla, kým u obra nič také oko neuvidí - ten touto časťou len decentne uzatvára svoje miery. Obidva modely dostali koncové svetlá vo forme bumerangov, grand s natočením chrbtami a malý Scénic bruchami k sebe. Rozdielov je teda akurát a je načase sa pozrieť dnu. Otváram dvere.Interiér
Rovnaký ako v Grand Scénicu, len facelift priniesol zopár minimálnych zmien. Prišlo na prepracovanie hlavného displeja, kde sa pridali efekty (napr. čísla otáčok motora sa „zrkadlia na hladine“) a zjemnilo sa vnímané rozlíšenie. Čo sa nepodarilo, je zrýchliť odozvu vykresľovanej ručičky otáčkomera. V porovnaní s testovaným Grand Scénicom pribudlo medzi slnečnými clonami drobné sférické zrkadielko pre kontrolu zadného radu sedadiel, namiesto ovládania strešného okna (ktoré tu nie je priplatené). Má veľký rozsah voľnosti uhlovania a je zaklopiteľné, ak ho netreba. Zmenilo sa aj autorádio, tento model má vstupy USB a jack priamo na svojom paneli. Výhoda je asi len v pripomenutí kľúča, ktorý z palubovky vytŕča ako nosník vešiaka zo steny. Toto mi nepríde ani bezpečné, ani nejako extra užitočné. Ale - dostali sme sa k podstatnejšiemu: k Bose.Audiosystém od firmy Bose je funkčne celistvý počnúc rádiom samotným, cez zosilovač, ekvalizér až po deväť použitých reproduktorov. Tie disponujú malými pohyblivými hmotami, samostatnými ekvalizačnými krivkami a rozmiestnením podľa akustického odtlačku interiéru Scénica. Na polohu a konštrukciu reproduktorov sa kládol väčší dôraz, než na výkon sústavy, takže výkonové špecifikácie nie sú zverejnené. Taktiež ako dôsledok celistvosti systému nemá rádio k dispozícii veľa ovládacích prvkov, ani grafický ekvalizér a bez následkov na funkčnosti zostavy nemožno nič vymeniť (napr. autorádio), ani pridať (napr. subwoofer). Pridať sa dá len CD menič. Vlastne systém možno objednať len priamo so Scénicom, komponenty na dodatočnú montáž sa totiž na trh vôbec nedodávajú.
No obmedzenia vo forme licencovaného súkromného vlastníctva diela bez možnosti zmien, redistribúcie a spätného inžinierstva, atď sa tu významne kompenzujú kvalitou hudobného zážitku. Zo systému totiž cítiť vyladenosť, prirodzenú hru s vysokým rozlíšením, subjektívne veľmi príjemný a vyvážený prejav a to aj v najhlučnejšom móde, pri ktorom neprekročí hranicu bolesti a nezarazí posádke bubienky do mozgu. Tieto súkromné technológie, nastavené priamo na konkrétne vozidlo skrátka pumpujú hudobný zážitok na úroveň, z ktorej sa nechce ísť na jednoduchšie zostavy v autách bežnej výbavy.
Visio systém. S touto inováciou Renault dobieha konkurenciu, aby sa mohol zaradiť do štandardu triedy. Ide o kameru s vyhodnocovacím systémom, ktorý akusticky upozorní vodiča pri opustení jazdného pruhu a pri zapnutých diaľkových svetlách automaticky prepne na svetlá tlmené, ak zaregistruje protiidúce vozidlo. V prvom momente po prebehnutí čiary však nie je jasné čo a prečo pípa, ani aká korekcia je potrebná. To za predpokladu, že sa vodič pre pípanie vynorí spoza stredového panelu, hľadajúc správne tlačidlo, či stanicu, či niečo iné, prípadne sa prebudí z mikrospánku. Hodilo by sa skôr vnemotechnické upozornenie impulzom do volantu, či nejako inak bez nutnosti interpretovať signál. Ale aj tak, systém je spoľahlivý a pridáva body k bezpečnosti, ak sú na ceste viditeľné čiary. Rovnako aj prepínanie svetiel, aj keď tu vodič predsa len zareaguje o chlp skôr, takže ašpirovať by mali hlavne zábudlivci.
Poslednou podstatnou zmenou je batožinový priestor. Skrátenie v pozdĺžnom smere sa prejavuje v skromnejších objemových a plošných proporciách, čo má za následok horšiu využiteľnosť pre dlhšie predmety. Naopak, vďaka skráteniu sa zlepšila prístupnosť, takže nie je potreba sa doďaleka naťahovať.
Ostatné postrehy s komentármi
Čo sa týka posedu a usporiadania interiéru, je to rovnaké ako vo variante Grand, zhrniem teda len zopár postrehov s komentármi:
|
Obstarávacia cena
(spracované: 13.07.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)Najnižšia cena: Scénic 1.6 dCi Expression |
14.190 € |
Základná cena modelu: Scénic 1.6 dCi Bose |
20.940 € |
Cena testovanej verzie: Scénic 1.6 dCi Bose |
23.640 € |
Štandardná výbava: | Bezpečnosť a ochrana: ABS; EBV; ESP; ASR; kontrola nedotáčavosti; brzdový asistent; Hill Holder; čelné, bočné a hlavové airbagy; predpínače bezpečnostných pásov predných aj krajných zadných; výšk. nast. bezp. pásov; obmedzovače napnutia bezp. pásov; ISOFIX na všetkých sed. v druhom rade; imobilizér; centrálne zamykanie s DO a hands-free; poloautomatická ručná brzda Interiér: čalúnenie sedadiel – látka + koženka; obklad dverí – plast + koženka; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo a pozdĺžne nastaviteľný; elektrický posilňovač riadenia s variab. účinkom; volant a hlavica radiacej páky v koži; vetranie a klimatizácia – automatická dvojzónová s troma režimami; multifunkčný displej s personalizáciou; ukazovateľ hodín, vonkajšej teploty, nast. rýchlosti tempomatu; tempomat + obmedzovač rýchlosti; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca; bedrová opierka sedadla vodiča; sklopné sedadlo spolujazdca; 3 samostatné zadné sedadlá - sklopné, posuvné, výklopné, vyberateľné; el. ovládané predné + zadné okná; posuvný stredový box s lakťovou opierkou; protislnečné záclonky na oknách v druhom rade sedadiel; dažďový a svetelný senzor; autorádio R-Plug&Radio + audiosystém BOSE®, CD, MP3, Bluetooth, USB, ovládanie pod volantom, 9x repro; odkladacie priestory v podlahe vpredu aj vzadu; odkladacie zásuvky pod sedadlami vzadu; na operadlách predných sedadiel vačky na drobnosti a 2x plastový stolík; hands-free prístup + štart Exteriér: bixenónové svetlomety s natáčaním do zákruty; hmlovky; tónované zasklenie; zatmavené zadné sklá; nárazníky a vonk. kľučky dverí vo farbe karosérie, kryty spätných zrkadiel lesklé čierne; el. ovládané, vyhrievané a sklopné spätné zrkadlá; disky kolies z ľahkých zliatin a pneumatiky 205/55 R 17 |
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• lak – metalíza = 530,00 € • systém kontroly tlaku v pneumatikách = 120,00 € • VISIO SYSTEM - systém varovania opustenia jazdného pruhu + automatické prepínanie diaľkových svetiel = 400,00 € • výškovo nastaviteľné opierky hlavy s funkciou Comfort = 80,00 € • zatmavené bočné sklá = 160,00 € • zadná parkovacia kamera s predným a zadným park. senzorom = 550,00 € • vyhrievané predné sedadlá s nast. intenzitou = 250,00 € • navigačný a komunikačný systém Carminat TomTom (východ. Európa) = 610,00 € |
Porovnanie s konkurenciou
(spracované: 13.07.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)Značka / model | Renault Scénic |
Citroën C4 Picasso |
Ford C-MAX |
Toyota Verso |
Motor | 1.6 dCi | 1.6 HDi | 1.6 TDCi | 2.0 D-4D |
Stupeň výbavy | Bose | Best Collection 2 | Champion X | Premium |
Zdvihový objem motora | 1598 | 1560 | 1560 | 1998 |
Uloženie / počet valcov | R/4 | R/4 | R/4 | R/4 |
Preplňovanie | áno | áno | áno | áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) | 96/4000 | 82/3600 | 85/3600 | 93/3600 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) | 320/1750 | 270/1750 | 270/1750 | 310/1800 |
Prevodovka manuálna | 6-stupňová | 6-stupňová | 6-stupňová | 6-stupňová |
Pohon | predný | predný | predný | predný |
Max. rýchlosť (km/hod) | 195 | 181 | 184 | 185 |
Zrýchlenie (s) | 10,3 | 12,8 | 11,3 | 11,3 |
Priemerná spotreba (l/100 km) | 5,1 | 5,2 | 4,4 | 5,6 |
Emisie CO2 (g/km) | 115 | 139 | 114 | 146 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1490 | 1430 | 1390 | 1575 |
Dĺžka (mm) | 4366 | 4470 | 4380 | 4440 |
Šírka (mm) | 1845 | 1830 | 1828 | 1790 |
Výška (mm) | 1640 | 1680 | 1626 | 1620 |
Rázvor (mm) | 2702 | 2728 | 2648 | 2780 |
Počet dverí/miest | 5/5 | 5/5 | 5/5 | 5/5 |
Objem batož. priestoru (l) | 522 | 500 | 471 | 484 |
Záruka | 2 roky | 2 roky | 2 roky | 2 roky |
Cena modelu bez príplat. (€) | 22.940 | - | 19.690 | 26.050 |
Akčná cena (€) | 20.940 | 18.190 | - | 24.000 |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) | 23.640 | 20.191 | 20.185 | 25.150 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné!):
Citroën C4 Picasso (limitovaná séria, 2. najvyššia)
nemá (importér neudáva)
napínače pásov na zadných krajných sedadlách, komfortné opierky hlavy, kontrolu tlaku v pneumatikách, kontrolu kvality vzduchu, BOSE audiosystém, 9 reproduktorov (má 6), predný parkovací asistent, cúvaciu kameru, bezkľúčový prístup a štart, stredový posuvný box s lakťovou opierkou, bixenónové reflektory, čalúnenie sedadiel látka + koženka
má naviac
dve lakťové opierky vpredu, integrovaný osviežovač vzduchu, samostatne otvárateľné okno 5. dverí
Ford C-MAX (akčná výbava s obmedzenými možnosťami)
nemá (importér neudáva)
bezkľúčový prístup (má bezkľúč. štart), pyrot. napínače bezp. pásov na krajných zadných sedadlách, poloautomatickú parkovaciu brzdu, predný parkovací asistent, cúvaciu kameru, navigačný systém, odkladacie priestory v podlahe, stolčeky na operadlách predných sedadiel, BOSE audiosystém, 9 reproduktorov (má 6), komfortné opierky hlavy, kontrolu kvality vzduchu, stop+štart systém, 17" disky kolies z ľahkej zliatiny (má 16"), bixenónové reflektory, centrálne palubné displeje (má klasickú kapličku s ručičk. prístrojmi), čalúnenie sedadiel látka + koženka
má naviac
elektronickú uzávierku diferenciálu, vyhrievanie čelného skla, diagonálne posuvné zadné sedadlá, bezuzáverové hrdlo palivovej nádrže (zabraňujúce natankovaniu nesprávneho paliva), bedrovú opierku sedadla spolujazdca, monochromatické spätné zrkadlo
Toyota Verso (najvyššia výbava)
nemá (importér neudáva)
bixenónové reflektory (má xenónové), napínače pásov na zadných krajných sedadlách, komfortné opierky hlavy, BOSE audiosystém, 9 reproduktorov (má 6), úložné priestory v podlahe pre predné sedadlá, el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, rezervné koleso (má lepiacu sadu), kontrolu tlaku v pneumatikách, kontrolu kvality vzduchu
má naviac
dvojitú odkladaciu schránku spolujazdca, kolenný airbag vodiča, 6" dotykový multifunkčný displej, radenie pod volantom, panoramatickú strechu s el. clonou, monochromatické spätné zrkadlo
Záverečné hodnotenie
Scénic vzhľadom evokuje menšie auto, než akým v skutočnosti je. Šíri auru praktickosti a príjemnej estetiky, aj keď určite nie nadčasovej. Poskytuje dostatok miesta v interiéri, ergonómiu, premyslené detaily vo vyhovujúcej kvalite, cenovo dostupné technológie asistencie, navigácie a komplexných audiosystémov (Bose alebo 3D Sound Arkamys), prvotriednu bezpečnosť (5 hviezd) a progresívnu, úspornú motorizáciu (1,6 dCi). Na druhej strane núti konzervatívcov k akceptovaniu svojskosti a hravosti dizajnu zvnútra aj zvonku. No a dlhodobá snaha Renaultu približovať sa k najširším motoristickým vrstvám v dôsledku upiera vozidlám punc prémiovosti. Ale mnohým môže práve o toto ísť - o zámerné zaradenie do istého spoločenského statusu.Fotogaléria
Ostatné testy značky Renault:
Koleos 2.0 dCi 4x4 Bose Edition
Clio 2.0 16V R.S. Ange & Demon 213/666
Grand Espace 2.0 dCi Celsium
Latitude 3.0 V6 dCi Initiale
Grand Scénic 1.6 dCi Privilege
Wind 1.6 16V Exception
Twingo 1.2 16V Miss Sixty
Laguna 2.0 dCi Black Edition
Megane 1.9 dCi Privilege
Dňa: 29.11.2012
Text a foto: Ing. Juraj Cvopa