Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Style (03/2012)
redaktor: k.zechmeister, 21.03.2012;

Spoločnosť TOYOTA MOTOR SLOVAKIA, s.r.o., importér vozidiel Toyota pre Slovenskú republiku nám požičal na redakčný test nový model Yaris s motorom 1.33 Dual VVT-i v najvyššej výbave Style. testoval Karol Zechmeister





Tretí krok

Do rúk sa mi dostalo vozidlo z triedy prímestských približovadiel – Toyota Yaris. Obľúbený model japonskej značky. V našich ekonomických podmienkach zástupcovia z tejto triedy často plnia úlohu jediného vozidla v rodine. Musia zvládať udržať krok s hektikou mesta, klusať okresnými cestami a šprintovať na diaľnici. A k tomu odviezť nákupy, batožiny a ratolesti. Naozaj ťažká úloha. Ale niekedy musia len odviesť majiteľku na kávičku či manikúru, ľahko zaparkovať a pekne vyzerať. Na prvý pohľad by mohol nový Yaris toto všetko splniť ľavou zadnou.

Model Yaris začal písať svoju históriu na Slovensku v roku 1999. Vtedy vkročil do predaja svojou prvou generáciou. Druhý krok spravil model v roku 2005 a trval do minulého roku, keď prišiel zatiaľ krok posledný. Akým smerom Yaris vykročil tentoraz som zisťoval počas japonského týždňa.

Exteriér
Za volantom predchádzajúcich generácií som veľmi často videl ženy. Dizajn sa páčil hlavne im. Yaris mal vajíčkovitý tvar, nekonfliktný milý kukuč, samé obliny, no jednoducho na spapanie. Ale teraz stojí predo mnou niekto úplne iný. Pozerám sa na dynamickú prednú časť s výrazným logom a chrómovou lištou v maske chladiča. Svetlomety aj nárazník sa svojim tvarom musia páčiť snáď každému. Tmavé zadné okná (prvá súčasť príplatkového balíka VIP) a šedé 16-palcové disky z ľahkých zliatin dávajú autu športový vzhľad. Šedé disky nie sú vôbec bežné, preto ich chválim. Vzadu si všímam výraznú chrómovú lištu nad EČV a pod ňou malú kameru. Teším sa na parkovanie. Strešný spojler je vo farbe karosérie a zadné svetlá sú hranatejšie, tu takisto obliny ustúpili.

Ak k tomu všetkému prirátam ľúbivú červenú plamennú metalízu, ako ju v Toyote nazývajú, tak vozidlo vyzerá veľmi dobre. Yaris zmužnel a narástol. Akoby sa chcel páčiť aj silnejšiemu pohlaviu. A darí sa mu to. Mne sa páči a za dizajn si zaslúži jednotku.

Interiér
Sadám si do sedadla s príplatkovým čalúnením látka/koža (druhá časť balíka VIP) a nič mi nezavadzia. Hlavne môjmu pravému kolenu. Prvé pozitívum v tejto triede. Pozíciu si nájdem hneď, aj keď by som prijal nižší posed. Aj ten najnižší je totiž pre mňa vysoko (meriam 195 cm) a volant je nízko. Čalúnenie je v kombinácii látka v strede a koža po bokoch. Páči sa mi prešitie červenou niťou na sedadlách, volante a madle ručnej brzdy. Volant je nastaviteľný v dvoch smeroch, ale rozsahy pohybov sú malé. Volant však patrí medzi tie krajšie a aj sa dobre drží. Je na ňom ovládanie audia a telefónu.

Prístroje sa oproti predchodcovi presunuli zo stredu prístrojovej dosky tam, kde ich čaká každý vodič, priamo pred volant. Rovnakú zmenu som zaregistroval aj v nedávno testovanom Citroëne C4, akoby sa značky dohodli. V strede kraľuje veľký analógový rýchlomer, vľavo je otáčkomer, vpravo palivomer, klasika. Displej v rýchlomeri zobrazuje čas, vonkajšiu teplotu, údaje palubného počítača. A zrazu zavadím o kolík trčiaci do priestoru. To snáď nie! Ale áno, je to ovládanie palubného počítača, ach jaj. Toto som tu nečakal. Nové auto so starým riešením, škoda.

Zrak mi smeruje do stredu a vidím farebný dotykový displej. Wau, toto som tu tiež nečakal. Vyzerá dobre, grafika je uspokojivá, zobrazenia prehľadné a ovládanie viac než intuitívne. Akurát ďobať na voľby treba trochu silnejšie, nuž prístroj od Steva Jobsa, nech mu je zem ľahká, to nie je, ale v tejto triede je to aj tak paráda.

Nižšie sú kruhové ovládače ventilácie a klimatizácie. Sú rovnako veľké, len ten uprostred má v strede otočný ovládač intenzity fúkania, ktorý nevyzerá práve moderne. Nehrozí tu však ťažká orientácia v spleti tlačidiel, je ich tu minimum. Ovládanie všetkého je ergonomické a jednoduché.

Vrchná časť prístrojovej dosky je z tvrdého plastu, ktorý má vďaka svojej štruktúre kovový nádych. Dotykový displej je vsadený do šedého mäkčeného plastu tiahnuceho sa až k dverám spolujazdca. Rovnaký je aj vo dverových výplniach. Spracovanie je na veľmi dobrej úrovni, celá doska je moderná a pôsobí kvalitne.

Drobnosti sa dajú odložiť do priestoru pred radiacou pákou. Toto miesto ide zväčsiť vybratím elementu, ktorý svojim tvarom vytvára držiak nápojov. Vo dverách je primerané miesto, aj na menšiu fľašu. Zaujal ma malý otvor nad ľavým výduchom ventilácie a dolu pod ovládaním spätných zrkadiel. V schránke pred spolujazdcom nachádzam, až po nejakej chvíľke, AUX a USB vstup. Z miesta vodiča totiž nie je vôbec vidieť. Pri zasunutí kľúča z miesta vodiča sa treba dať takmer do ležiacej polohy na sedadlo spolujazdca. Ale ako fanúšik USB vstupov som rád, že tu takáto vymoženosť vôbec je.

A je tu aj lakťová opierka, ale akoby vlastne ani nebola. Vychádza zo sedadla vodiča a predlaktie si na ňu odložiť nedokážem. Bude vyhovovať málokomu. Na začiatku testu som ju vyklopil a zabudol som na ňu. Stropné osvetlenie pri protislnečnej clone sa nezapína automaticky po jej odklopení k oknu. Slúži na to posuvný vypínač. Ľahko sa môže stať, že po vrátení clony k stropu zabudnete svetlo vypnúť.

Presádzam si dozadu. Na danú triedu je tu miesta dostatok, hlavne pozdĺžne. Toto ma naozaj milo prekvapilo. Ľavé koleno pekne zapadne do medzery medzi predným operadlom a obkladom dverí, ktorý je mimochodom veľmi jednoducho spracovaný a chýba v ňom čo i len malá odkladacia možnosť. Taký rovný kus plastu. Dve dospelé osoby sa vzadu odvezú vcelku pohodlne. Ešte si všímam úplne vzadu na strope pripevnený bezpečnostný pás pre stredného zadného cestujúceho a otváram piate dvere.

Pozerám sa na 286 litrov batožinového priestoru. Vidím výstupky pre uchytenie dosky dvojitého dna, ale samotnú dosku nie. Akékoľvek háčiky na bočniciach hľadám márne. Po sklopení deleného zadného operadla vznikne obrovský schod. Rovina by sa dosiahla práve chýbajúcou spomínanou doskou. Pod dnom je dojazdové koleso a náradie.

Motor, prevodovka a jazda
Pod prednou kapotou si z ponuky motorov našiel svoje miesto ten najsilnejší - benzínový štvorvalec o objeme 1329 ccm. Jeho maximálny výkon 73 kW vrcholí pri otáčkach 6 000 ot./min. a krútiaci moment 125 Nm pri otáčkach 4 000 ot./min. Výrobca ho označuje ako 1.33 Dual VVT-i a znamená to, že motor disponuje riadiacou jednotkou, ktorá optimalizuje beh motora zmenou časovania nasávacích aj výfukových ventilov. Toto počítačom riadené časovanie je závislé od otáčok motora a polohy škrtiacej klapky. Toľko popis od výrobcu. Realita je nasledovná.

Po naštartovaní aj pri mestskej jazde je motor tichý. Z nízkych otáčok zrýchľuje dostatočne na splynutie s mestským prúdom. Pri rýchlosti 50 km/h sú otáčky motora na piaty prevodový stupeň 1 500 ot./min. Po podradení na štvrtý stupeň stúpnu    na
1 800 ot./min. a vozidlo zrýchľuje o poznanie lepšie. Posúvanie sa križovatkami skončilo spotrebou 7,4 l / 100 km.

Na diaľnici sa Yaris nestratí. Na úseku Bratislava – Trnava pri rýchlosti 110 km/h ubudlo z nádrže 6,1 l / 100 km a ďalej do Piešťan 6,7 l / 100 km. Pri rýchlosi 130 km/h na šiesty prevodový stupeň sú otáčky motora 3 400 ot./min. Diaľničný úsek Bratislava – Lozorno – Bratislava skončil pri značnom protivetre jedným smerom so spotrebou 7,5 l/ 100 km. Pri otáčkach vyšších ako 4 000 ot./min. motor ožíva a vozidlo je schopné ďalej dynamicky zrýchľovať. Hluk vo vnútri pri týchto rýchlostiach je primeraný. Nič otravujúce.

Na okresných cestách pri dynamickejšej jazde som dosiahol spotrebu 5,7 l/ 100 km. V rýchlosti 90 km/h točí motor na šiestom prevodom stupni 2 300 ot./min. Pri potrebe predbiehania stačí podradiť o stupeň nižšie a zatlačiť plynový pedál do podlahy. Otáčky vtedy poskočia na 2 700 ot./min. Následné vás síce nezatlačí do sedadla sila ako pri turbo motore, ale zrýchlenie je dostatočné. Indikátor zaradenia vhodného prevodového stupňa fungoval správne a väčšinou som sa s ním stotožnil. Inak čo sa týka jednotlivých spotrieb, tak s ľahkou „nenovinárskou“ pravou nohou sa kľudne môžete priblížiť k údajom udávaným výrobcom. Musím pochváliť riadenie. Aj malé pootočenie volantu sa ihneď prejavilo zmenou do požadovaného smeru. Na vyhýbanie sa početným výmolom priam ideálne.

Prevodová páka je celkom dlhá, ale dráhy radenia sú krátke, viackrát sa mi stalo, že som po zaparkovaní a vypnutí motora skontroloval či je vôbec zaradený prvý stupeň. Pri letmom pohľade to tak nevyzeralo. Samotné radenie má v sebe určitý gumový odpor a trojku som zo začiatku netrafil na prvýkrát. Čakal som o niečo lepší chod páky, a takisto spojkový pedál, chvíľkami pri rozbiehaní trochu vŕzgal. Stačí tam niečo premazať a tento neduh určite zmizne. Po zaradení spätného chodu sa zobrazí na farebnom displeji obraz z parkovacej kamery so statickými pomocnými čiarami. V tejto triede nevídaný prvok výbavy. Okolie je dobre viditeľné aj v noci. Treba sa však stále spoliehať na spätné zrkadlá, ešte lepšou pomocou by bolo spojenie s cúvacími senzormi. Ale kameru jednoznačne chválim, je to skvelý pomocník pri parkovaní. Pri mestskom aute som čakal väčší rajd, pravdepodobne je to spôsobené športovým, ostrejším riadením. Tým pádom som parkoval sem-tam na viackrát.

Z jazdy mám pozitívne dojmy aj napriek maličkostiam. Veľmi mi tu chýba trojblik a v palubnom počítači je síce TRIP A a TRIP B, ale slúži len na zistenie dvoch rôznych prejdených vzdialeností. Čiže dennú a napr. mesačnú priemernú spotrebu si tu neodsledujete, tá je tu len jedna. Zaujímavým riešením je jeden dvojramenný stierač čelného skla so zabudovaným vyústením ostrekovača. Ten posiela prúd ostrekovacej zmesi od uchytenia ramien po celej dĺžke stieracej lišty. Funguje to dobre, nezotretá zostáva plocha podobná konvenčnému riešeniu s dvomi stieračmi. Pri nasadaní do auta v noci si všímam poslednú tretiu časť príplatkového balíka VIP – osvetlenie priestoru pre nohy predných cestujúcich. Vytvára to pohodovú atmosféru na palube.

Podvozok
Výbava Style má štandardne športovo upravený podvozok. Červené podsvietenie prístrojov, volant so svojím takisto športovým riadením spolu s vonkajším dizajnom (disky, zatmavené zadné okná) nabáda vodiča, nech skúsi dynamickú jazdu. Naladenie podvozku je naozaj tvrdšie akoby sa dalo čakať. V zákrutách sa chová vozidlo stabilne, po nabehnutí na nerovnosť má však zadná časť tendenciu nadskočiť. Aj vďaka 16-palcovým kolesám sú síce nerovnosti cítiť, ale tlmenie filtruje statočne. Ja by som ich oželel a radšej by som si zvolil 15-palcové kolesá s väčším profilovým číslom, ktoré by boli ideálnejšie na tie naše tankodromy. Brzdy sú vpredu aj vzadu kotúčové a pedálom sa dá brzdný účinok pekne dávkovať. Nie sú ostré, účinok prichádza postupne.

Bezpečnosť
Toyota vyrába bezpečné vozidlá a tak nie je prekvapením, že nový Yaris získal v testoch Euro NCAP plný počet piatich hviezdičiek. Za ochranu dospelých cestujúcich získal 89 %, za ochranu detí 81 % a chodcov 60 %. Bezpečnostné systémy boli ohodnotené 86 %-tami. Prispeli k tomu bežné airbagy ako čelný vodičov aj spolujazdcov, predné bočné a hlavové vpredu aj vzadu. Čo musím vyzdvihnúť je kolenný airbag vodiča, tento prvok niektorá konkurencia neponúka ani za príplatok. Systémy ako ABS a ESP tu tiež nechýbajú. Zaujalo ma aj vizuálne znázornenie vypnutého čelného airbagu spolujazdca a nepripútania vzadu sediacich v kruhovej časti pri dotykovom displeji, ktoré bolo na danom mieste neprehliadnuteľné. V duchu najprv bezpečnosť až potom zábava.

Obstarávacia cena (spracované dňa 05.03.2012 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Yaris 1.0 VVT-i Entry
9.390 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Yaris 1.33 Dual VVT-i Style
12.990 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Yaris 1.33 Dual VVT-i Style
13.880 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, protiblokovací systém ABS, el. distribúcia brzdnej sily EBD, brzdový asistent BA, stabilizačný systém VSC, systém kontroly trakcie TRC, kabína maximálne odolná voči deformácii MICS, predné bezpečnostné pásy trojbodové so samonavíjacím blokovacím mechanizmom ELR a predpínačmi, ochrana krčnej chrbtice vodiča a spolujazdca pred poranením WIL, zámok s detskou poistkou, uchytenie detskej sedačky ISOFIX (vonkajšie sedadlá v druhom rade), sklopná konštrukcia stĺpika volantu a pedálov v prípade nárazu, posilňovač riadenia športový, indikátor zmeny prevodového stupňa, imobilizér
Interiér:
kožený volant, hlavica radiacej páky a madlo ručnej brzdy (perforovaná koža s červeným šitím), výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, otáčkomer, manuálna klimatizácia, oneskorené zhasínanie svetlometov, chrómované prvky interiéru, mäkčené plasty na prístrojovej doske a dverách, elektricky ovládané predné okná s automatickým vytiahnutím (vodič), osvetlenie interiéru, 12V elektrická zásuvka, kozmetické zrkadlo s osvetlením (vodič a spolujazdec), držadlá na nápoje, kryt batožinového priestoru, ovládanie audiosystému na volante, Aux-In a USB vstup aj pre iPod a MP3 prehrávač, Toyota Touch (6,1˝ dotykový displej, 6 reproduktorov, rádio/CD, plná podpora ovládania pre iPod a MP3 prehrávač prostredníctvom dotykového displeja, Bluetooth®, ovládanie audiosystému a Bluetooth® na volante, podpora hands-free aj streaming hudby, informácie o jazde a nastaveniach vozidla), obraz zo spätnej parkovacej kamery na Toyota Touch, sedadlo vodiča výškovo nastaviteľné, sedadlo spolujazdca výškovo nastaviteľné, vyhrievané predné sedadlá, odkladacie vrecko na zadnej strane predných sedadiel (vodič a spolujazdec), predná lakťová opierka, zadné sedadlá delené v pomere 60:40 s možnosťou sklopenia, centrálne zamykanie dverí s diaľkovým ovládaním
Exteriér:
disky kolies z ľahkých zliatin 16", pneumatiky 195/50 R 16, zimné pneu (akcia), športové nastavenie podvozka, predný a zadný nárazník vo farbe karosérie, stierač zadného okna, smerové svetlá integrované v spätných zrkadlách, el. nastaviteľné vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, kľučky dverí vo farbe karosérie, strešný spojler vo farbe vozidla, predná a zadná chrómovaná ozdobná lišta s dymovým efektom, predné svetlomety a hmlové svetlá s dymovým efektom, zadná parkovacia kamera
Výbava za príplatok k základnej cene: • Paket VIP - čalúnenie v kombinácii koža a látka, tmavé okná, štýlové osvetlenie priestoru pre nohy = 440 €
• lak – metalíza = 450 €

Vozidlo je možné dovybaviť automatickou klimatizáciou za 290 €, presklenou panoramatickou strechu 390 € a ak chcete, aby vás farebný displej aj navigoval, tak si pripravte ďalších 600 €. Predĺžiť záruku na 5 rokov/160 000 km je možné za 299 €. Tempomat v zozname príplatkov hľadám márne.


Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 05.03.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Konkurentov pre porovnanie je naozaj dosť. Do tabuľky sa zmestil neohrozený bestseller v triede, najnovší kórejský prírastok a francúzsky zástupca s dvojitým šípom. A začína prehľad v triede. Ak sa zameriam len na japonské značky musím spomenúť Mazdu 2, Suzuki Swift a podarenú Hondu Jazz. Nemci majú zastúpenie v podobe modelov VW Polo, Opel Corsa a Ford Fiesta. Nemôžem zabudnúť na Seat Ibizu, Fiat Punto Evo a Renault Clio. Nálepku Made In Slovakia má v triede nový Peugeot 208. Ďalej sú tu Hyundai i20 a našou redakciou nedávno testovaný Chevrolet Aveo. A to je tak asi všetko. Nuž, príjemná starosť vyberať nové auto, ale niekedy aj zdĺhavá.

Toyota Yaris Škoda Fabia Kia Rio Citroën C3
Značka a model Toyota Yaris Škoda Fabia Kia Rio Citroën C3
Motor 1.33 Dual VVT-i 1.2 TSI 1.4 CVVT 1.4 VTi
Stupeň výbavy Style Monte Carlo EX Exclusive
Zdvihový objem motora 1329 1197 1396 1397
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie nie áno nie nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 73/6000 77/5000 80/6300 70/6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 125/4000 175/1550 137/4200 136/4000
Prevodovka 6-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 175 191 183 184
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 11,7 10,1 11,5 10,6
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,4 5,3 5,3 5,8
Emisie CO2 (g/km) 123 124 124 134
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1025 1055 1141 1075
Dĺžka (mm) 3885 4000 4045 3941
Šírka (mm) 1695 1642 1720 1728
Výška (mm) 1510 1498 1455 1524
Rázvor (mm) 2510 2462 2570 2466
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 286 300 288 300
Záruka 3 roky / 100 000 km 2 roky 7 rokov / 150 000 km 2 roky
Cena modelu bez príplatkov (€) 13.790 13.467 12.390 14.520
Akčná cena (€) 12.990 - - 12.290
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 13.880 14.835 14.695 14.850

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Škoda Fabia
  • má naviac: automatická klimatizácia, tempomat, el. ovládanie zadných okien, športové sedadlá, 8 repro (Yaris má 6), kontrola tlaku v pneumatikách TPM, dvojfarebný lak, Daylight
    nemá: kolenný airbag vodiča, dotykový LCD displej, parkovacia kamera, USB vstup

  • Kia Rio
  • má naviac: navigačný systém, el. ovládanie zadných okien, el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, vyhrievaný volant, denné svietenie
    nemá: športová úprava podvozku, kolenný airbag, výškovo nast. sedadlo spolujazdca, páka ručnej brzdy potiahnutá kožou, sedadlá v kombinácii látka/koža, tmavé zadné okná

  • Citroën C3
  • má naviac: automatická klimatizácia, tempomat, parkovacie senzory, el. ovládanie zadných okien, el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, kožené čalúnenie
    nemá: športová úprava podvozku, kolenný airbag, parkovacia kamera, 6 repro (má 4), páka ručnej brzdy potiahnutá kožou, dotykový LCD displej


    Záverečné hodnotenie

    Yaris na mňa už nepôsobí vôbec žensky. Možno si práve tým pohneval nežnejšie pohlavie a nájdu si iného obľúbenca. Pre zmenu tentoraz urobil krok k mužom. Hlavne dizajnom, ale nájde sa tu zopár drobností, ktoré nemusia mužským nárokom úplne vyhovovať. Spomeniem len kolík ovládania palubného počítača. Ale môže zaujať motor, riadenie, prístrojová doska, priestor vzadu a netreba zabúdať na povestnú kvalitu, ktorá môže pri kúpe takisto zavážiť.

    Určite však vďaka dotykovému displeju zaujme aj mladých záujemcov o auto s multimediálnym vybavením. Pokiaľ rodinný rozpočet nedovolí, tak si viem Yarisa predstaviť, s prižmúrenými očami, aj ako rodinné auto. Oveľa reálnejšie ho však vidím ako druhé auto v rodine pre manželku, darček pre dcéru či odmenu svokre, za varovanie ratolestí.


    Fotogaléria


    Dňa: 21.03.2012
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=939