DAF LF (nový rad)

Po uvedení nového radu CF v septembri 2000 na medzinárodnej výstave v Bruseli prichádza úplne nový rad LF, ktorý je kompletným radom distribučných vozidiel celkových hmotností od 6 do 18 ton.
Nákladné automobily typovej rady DAF LF sa používajú vďaka veľkej rozmanitosti prepravných úloh od vnútromestskej a miestnej prepravy po prepravu na väčšie vzdialenosti a špeciálne aplikácie, zahŕňajúce mestské čistiace služby a požiarne zásahy. Takéto široké rozmedzie možných použití si vyžaduje bohatú škálu vozidiel. Nákladné automobily radu DAF LF preto ponúkajú široký výber maximálnej celkovej hmotnosti vozidla, rázvoru kolies a výkonových špecifikácií, pričom k dispozícii je aj možnosť voľby dennej alebo lôžkovej úpravy kabíny.

Široká ponuka

LF45 je dvojnápravový podvozok so 17,5-palcovými kolesami, ponúkajúci maximálnu celkovú hmotnosť vozidla od 6,2 do 12 ton. Maximálna GTW je v rozmedzí 16-22 ton.
Najťažšie vozidlá FL55 sú momentálne k dispozícii ako dvojnápravové podvozky postavené na 19,5-palcových kolesách s celkovou hmotnosťou od 24 do 28 ton. Okrem toho je v ponuke aj 18-tonová verzia vozidla FL55 vybaveného 22,5-palcovými kolesami s maximálnou GTW 26 až 28 ton.
Vďaka nízkej pohotovostnej hmotnosti vozidla – od menej ako tri tony v prípade 6-tonovej LF45-ky až po približne päť ton 18-tonovej LF55-ky – ponúka rad DAF LF veľkú užitočnú nosnosť nákladu pre mohutný prepravný výkon.
Koncom roka 2001 bude do predaja zaradený aj DAF LF55 FAN určený na špeciálne aplikácie, napr., pre mestské čistiace služby. Toto trojnápravové vozidlo s riadenou zadnou nápravou a maximálnou dovolenou celkovou hmotnosťou vozidla 21 ton poskytuje extrémne vysokú celkovú nosnosť približne 14,5 tony.

Pozornosť venovaná komfortu a funkčnosti kabíny

Kľúčové ciele pri vývoji nového radu LF boli na maximálny možný dopravný výkon a čo možno najnižšie nadobúdacie náklady, samozrejme v kombinácii s vysokou kvalitou, výbornou ovládateľnosťou a maximálnym pohodlím. Okrem toho sa nová generácia distribučných nákladných vozidiel vyznačuje úplne novým dizajnom exteriéru a kabínou s interiérom pripomínajúcim osobný automobil.
Nový rad vozidiel LF je úplne novým vývojovým typom od predného až po zadný nárazník. Jeho najvýraznejšou vlastnosťou je moderne štylizovaná kabína zreteľne podčiarkujúca príbuznosť k novému radu CF. Rad LF vyvinutý na základe rovnakej filozofie má vlastnosti typické pre DAF, ako je masívny predný oceľový nárazník, charakteristicky nízko uložená spodná mriežka a moderné číre svetlomety. Základ kabíny je spoločný s RENAULT V.I., avšak jej interiér je kompletne pôvodným návrhom DAF z materiálov s vysokou kvalitou a s úrovňou vyhotovenia ako v XF-ku. Interiér viac pripomína osobný ako nákladný automobil. Okrem dennej kabíny možno pre rad LF voliť jednolôžkovú kabínu. Lôžko je vybavené 12cm hrubým matracom s dĺžkou 2 metre a šírkou 70cm v prostriedku a 60cm za sedadlami. Rovnako ako vo väčších modeloch DAF lôžko v hornej polohe poskytuje vodičovi bohato dimenzované odkladacie priestory pod lôžkom.
Palubná doska má dizajn kokpitového typu s ergonomickým rozmiestnením všetkých riadiacich prvkov. Elektronická prístrojová doska je vybavená LCD zobrazovacou jednotkou, ktorá poskytuje vodičovi dôležité informácie o vozidle a motore, ako je tlak v brzdovej sústave, tlak oleja, tlak v posilňovačoch, nabíjacie napätie, teplota chladenia, indikáciu opotrebenia brzdového obloženia a o činnosti ABS, ASR a systéme pneumatického pruženia ECAS. V prípade voľby danej funkcie poskytuje takisto aj jazdné údaje.

Štvorvalcové a šesťvalcové motory PACCAR

Rad LF disponuje so štvorvalcovým a šesťvalcovým motorom PACCAR vyvinutým spoločnosťou Cummins. Charakteristiky týchto naftových motorov so vstrekovaním Common-rail boli dokonale naladené podľa želaní DAF Trucks. Nové motory vynikajú nielen veľkou flexibilitou, ale aj extrémne nízkou spotrebou paliva a výrazne nízkou hlučnosťou. Treba dodať, že všetky spĺňajú požiadavky na emisie Euro 3.
Pohonné jednotky PACCAR sú vybavené štvorventilovou technikou pre každý valec a turbodúchadlom Holset s klapkou rozvodu výfukových plynov v kombinácii s medzichladičom stlačeného vzduchu. Modulárny systém vstrekovania paliva Common-rail, vyvinutý firmou Cummins, zahŕňa palivové čerpadlo s pohonom ozubenými kolesami, privádzajúce palivo do potrubia systému Common-rail pod tlakom cca 1500 barov. Z potrubia je palivo privádzané do spaľovacieho priestoru elektronicky riadenými vstrekovacími jednotkami. Elektronický ovládač dávkovania paliva, namontovaný na bloku motora, riadi nastavenie a dĺžku vstreku a výtlačný tlak na základe viacerých parametrov.
Štvorvalcový radový vznetový 3,9-litrový motor so vstrekovaním Common-rail, so štvorventilovou technikou, preplňovaný turbodúchadlom a s medzichladičom stlačeného vzduchu, sa dodáva v troch výkonových verziách: 99 kW (135 HP), 110 kW (150 HP) a 126 kW (167 HP) pri 2500ot./min. Maximálny krútiaci moment, 500 Nm, 550 Nm a 600 Nm, dosahuje v rozmedzí od 1200 do 1700 ot./min.
Podobný šesťvalcový radový vznetový 5,9-litrový motor PACCAR ponúka výber spomedzi výkonov 136 kW (185 HP), 110 kW (150 HP) a 184 kW (250 HP) pri 2500 ot./min. Maximálny krútiaci moment, 700 Nm, 820 Nm a 950 Nm, sa dosahuje medzi 1200 a 1700 ot./min.

Manuálna alebo automatická prevodovka

V závislosti od použitia vozidla a výkonu motora sa nové DAF LF dodávajú s päť-, šesť- a deväťstupňovou prevodovkou s ručným radením.
Päťstupňové a šesťstupňové prevodovky sú jednotky ZF S 5-42 a 6 S 850 Ecolite, zatiaľ čo deväťstupňová prevodovka je radu Eaton 6309 s radením typu jednoduché „H“. Všetky tieto prevodovky sú plne synchronizované, ovládajú sa krátkou radiacou pákou. Jednotanierová suchá spojka je hydraulicky ovládaná a má štandardné vzduchové posilňovanie s ľahkým ovládaním pedálu.
Pre špeciálne aplikácie bude rad LF vybavený aj automatickou prevodovkou Allison v rôznych verziách: S 1000, S 2000 a MD 3060P.

Podvozok pre nadstavby

Nový rad LF má nový, navrchu úplne plochý podvozok a komponenty ako vzduchojemi či brzdové ventily sú nainštalované vnútri podvozku, čím je zjednodušená montáž nadstavby s príslušenstvom. Podvozok priečkového typu je vyrobený s vysokokvalitnej ocele spájajúc vysokú pevnosť a nízku pohotovostnú hmotnosť.
V závislosti od typu je rad LF vybavený jednolistovými alebo viaclistovými parabolickými pružinami na prednej náprave. Pre aplikácie vyžadujúce si krátky zadný presah, napr. zber odpadu, možno použiť pruženie s asymetrickými listami na zadnú nápravu.
Okrem toho, za príplatok je k dispozícii pneumatické elektronicky ovládateľné pruženie pre zadnú nápravu. Verzia LF45 s pneumatickým pružením ma stabilizátory a tlmiče pruženia na prednej náprave, zatiaľ čo ostatné typy LF majú štandardne stabilizátory a tlmiče na prednej aj zadnej náprave.

Kotúčové brzdy

Na prednej a zadnej náprave boli použité brzdy s ventilovanými kotúčmi. Pneumaticky ovládaný brzdový systém pracuje pre prevádzkovom tlaku 8,5 bar a je zásobovaný jednovalcovým kompresorom poháňaným priamym prevodom od motora. Výfuková brzda je k dispozícii vo voliteľnej výbave a poskytuje maximálny brzdný výkon cca 100 kW čo je 136 HP. Ovláda sa páčkou na stĺpiku riadenia a zapína sa automaticky po uvoľnení brzdového pedálu. Motorová brzda sa dodáva v štandardnej výbave 16- a 18-tonových vozidiel LF55.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=9