Mercedes-Benz Citaro (nový linkový autobus 07/2011)
redaktor: p.mauer, 18.11.2011;

„Nový Mercedes-Benz Citaro je prvý mestský linkový autobus, ktorý je dostupný s elektronickým stabilizačným programom (ESP). Teší nás, že nášmu tímu sa tak opäť podarilo zaujať rolu priekopníka v bezpečnosti verejnej medzimestskej dopravy,“ povedala Angela Titzrath-Grimm, vedúca marketingu, odbytu a popredajných služieb v divízii Daimler Buses. Nové Citaro bolo po prvýkrát predstavené verejnosti v polovici roka 2011 a následne vystrieda najúspešnejší mestský autobus na svete. V týchto dňoch sa expedujú prvé vozidlá nového modelu Citaro. Mestský linkový autobus Citaro je dôsledným pokračovaním a zdokonalením toho, čo bolo vynikajúce už na jeho predchodcovi. Spája vysokú mieru hospodárnosti s nevídaným komfortom vodiča aj cestujúcich.

Autobusy sa vyrábajú vo verziách Citaro, Citaro K, Citaro LE, Citaro L a Citaro G

Interiér a pracovisko vodiča

Vodič určite ocení čelné sklo Solarplus, ako aj pracovisko s vylepšenými indikačnými prístrojmi a väčším úložným priestorom. Nízke schodíky a znížená podlaha celej kabíny uľahčujú nastupovanie aj vystupovanie cestujúcich. So šírkou 2,55 m poskytuje Citaro veľkorysý pocit vzdušného priestoru. Výška na státie je pohodlná vo všetkých častiach vozidla. Vďaka nízko spustenému, veľkoplošnému preskleniu interiér pôsobí mimoriadne svetlo. Sklá sú tónované dosiva a tepelne izolované. Nové vyklápacie okná bez rámov optimálne zapadajú do celkového vzhľadu.
Sedadlá
Sedieť v autobuse Citaro je príjemné aj preto, že sedadlá boli prepracované na špeciálne požiadavky mestskej autobusovej dopravy. Spĺňajú vysoké nároky na komfort a napriek optimalizácii hmotnosti sú mimoriadne pevné a odolné. Ak by sa napriek tomu poškodili, nízkou náročnosťou na opravu minimalizujú náklady. Možná je aj výmena čalúnených plôch.

počet sedadiel a miest na státie Citaro Citaro K Citaro LE Citaro L Citaro G
sedadlá pre cestujúcich (s 2 dverami) 32 27 34 - -
miesta na státie (s 2 dverami) 74 60 67 - -
sedadlá pre cestujúcich (s 3 dverami) 28 - 31 42 47
miesta na státie (s 3 dverami) 77 - 70 96 111
sedadlá pre cestujúcich (so 4 dverami) - - - - 47
miesta na státie (so 4 dverami) - - - - 111

Všetky modely majú v sériovej výbave:
- sedadlá pre postihnutých
- kazetové obloženie bočných stien
- izoláciu bočných stien
- plastové škrupinové sedadlá s nízkym čalúnením
- zavesenie sedadiel cantilever
- striekanú podlahu
- štandardizované pracovisko vodiča
- okno vodiča, elektricky spúšťateľná časť okna
- upevnenie tyčí na držanie pomocou líšt v tvare C
- ochrana proti bočnému nárazu
- rovný vstup v priestore dverí 1 + 2
- katódové ponorné lakovanie (KTL)
- dvere s vyklápaním dovnútra, dvojkrídlové s pneumatickým pohonom
- šírku vozidla 2,55 m

Mobilita
Aj vozíčkari a ľudia s obmedzenou pohyblivosťou sa ľahko dostanú na palubu autobusu Citaro. Znižovanie výšky podlahy v spojení s rampou alebo so zdvíhacím zariadením uľahčuje nastupovanie aj vystupovanie. Citaro disponuje vybavením podľa smernice EÚ 2001/85 ES, ktoré vyhovuje postihnutým cestujúcim. Okrem štandardného vybavenia sedadlami má aj sedadlá s rozšírenou sedacou plochou pre osoby s obmedzenou pohyblivosťou. Pre vozíčkarov je určené špeciálne miesto na s pridržiavacím zariadením. Signálne tlačidlá sú vyhotovené v kontrastných farbách a dajú sa obsluhovať aj dlaňou. Pre realizáciu individuálnych predstáv v rámci programu výbavy autobusov Citaro je možný flexibilný výber systémov tyčí na držanie. Obklady
Strop interiéru autobusu Citaro dostal novú podobu. Bočné obloženie stropu takmer plynulo prechádza do stropu, ktorý je zasadený do elegantných hliníkových profilov. Nové svetelné lišty a kryty reproduktorov znásobujú dojem vysokej kvality a prispievajú k príjemnému pocitu z interiéru. Komfort
V autobuse Citaro sa cestujúci budú cítiť dobre v každom ročnom období. Termostaticky riadené vykurovacie telesá v bočných stenách zaručujú aj v zime príjemné teploty. Vykurovací výkon možno zvýšiť použitím prídavného strešného vykurovania (na želanie). Navyše môžete vykurovacie telesá v bočných stenách nahradiť ešte komfortnejšími konvekčnými ohrievačmi. Elektrické strešné okná okrem výkonného ventilačného zariadenia prispievajú k rýchlej výmene vzduchu v priestore pre cestujúcich. Autobusy sú vybavené výkonnou klimatizáciou s integrovaným strešným vykurovaním (na želanie) čo dokáže ešte zvýšiť pohodlie pre cestujúcich. Dva veľkoobjemové vzduchovody vedú klimatizovaný vzduch k výstupným otvorom v strede vozidla a nad oknami. Výsledkom je rýchle a rovnomerné rozdelenie vzduchu v spojení s vysokou intenzitou prietoku vzduchu bez nepríjemného prievanu.

Všetky modely Citaro sú sériovo vybavené:
- dvojokruhovým vykurovaním oddeleným pre vodiča a cestujúcich
- dvojokruhovým vykurovaním oddeleným pre vodiča a cestujúcich
- nasávaním čerstvého vzduchu na ľavej strane vozidla
- elektrickými strešnými oknami
- elektrickým strešným turboventilátorom v zadnej časti
- ventilátormi vykurovania na bočných stenách
- prídavným vykurovaním
- výklopnými oknami
- vyhrievanými vonkajšími zrkadlami
- dosiva tónovanými sklami
- čelným sklom s tepelnoizolačnou fóliou

Technológia, ktorou Citaro určuje trendy vývoja autobusov

Najlepšie argumenty podáva Citaro až na druhý pohľad. Disponuje nezávislým zavesením kolies na prednej náprave, ako aj výkonným hnacím ústrojenstvom. S čistými, hospodárnymi motormi BlueTec® spĺňa emisné normy Euro 4, Euro 5 a EEV[*] a ušetrí až 6 % pohonnej látky. Nové Citaro je na budúcnosť pripravené.

Podvozok
Citaro cestujúcich rozmaznáva náročným jazdným komfortom. Jeho základom je kvalitný podvozok. Nezávislé zavesenie kolies na prednej náprave zvyšuje bezpečnosť jazdy, pretože zaručuje mimoriadne stabilný priamy smer jazdy. Z toho ťaží aj správanie vozidla pri riadení, lebo nerovnosti vozovky vplývajú na riadenie v menšej miere. Okrem toho sa predné kolesá navzájom neovplyvňujú, keď je stav vozovky vpravo aj vľavo rozdielny. Maximálna dráha stlačenia pružiny sa zvyšuje o viac ako tretinu z doterajších 70 mm na 94 mm pri zvýšení objemu vzduchovej pružiny o vyše 10 % na 10,5 dm3. Preto má Citaro mimoriadne pokojné a komfortné jazdné vlastnosti, ktoré medzi nízkopodlažnými autobusmi určujú nový štandard.

Všetky modely majú v sériovej výbave:
- automatická prevodovka, s retardérom
- ABS, antiblokovací systém
- riadenie s posilňovačom
- stĺpik riadenia s nastaviteľnou výškou a sklonom
- stĺpik riadenia s nastaviteľnou výškou a sklonom
- prednú nápravu s nezávislým zavesením kolies
- portálová zadná náprava (okrem Citaro LE)
- stabilizátory na prednej náprave
- elektronická regulácia svetlej výšky
- EBS, elektropneumatická dvojokruhová vzduchotlaková brzda
- kotúčové brzdy s indikáciou opotrebovania brzdového obloženia
- výstražný bzučiak pri nezatiahnutej pružinovej brzde
- vysušovač vzduchu

Za príplatok môžu mať všetky modely:
- stabilizátor na zadnej náprave sa dodáva pre všetky verzie
- tlmič riadenia
- zdvíhacie a spúšťacie zariadenie
- regulácia preklzávania hnacích kolies ASR

Ako zvláštna výbava pre Citaro sa dodáva aj regulácia nakláňania a vychyľovania, ktorá zvyšuje stabilitu vozidla, bezpečnosť a jazdný komfort. Princíp jej fungovania: zásluhou nastavenia charakteristík tlmičov v závislosti od jazdnej situácie a stavu naloženia sa redukuje a rýchlejšie odbúrava neželané nakláňanie, vychyľovanie a kývanie karosérie. Tak je pri brzdení alebo pri rýchlych prejazdoch zákrutami pruženie tuhé a zvyšuje bezpečnosť jazdy. V iných jazdných situáciách tlmiče reagujú mäkšie a v závislosti od situácie tak podporujú vynikajúcu stabilitu autobusov Citaro.

Kvalita a hospodárnosť

Autobus Citaro je skonštruovaný na základe vyzretej koncepcie vozidla, ktorá už vyše 20.000-krát dokázala svoju použiteľnosť v praxi európskej linkovej dopravy. Základom tohto úspechu je filozofia kvality značky Mercedes-Benz. Spája kvalitné, veľkosériovo vyrábané komponenty, pokrokové výrobné technológie a prísnu, systematickú kontrolu kvality do hospodárneho konečného produktu, s ktorého spoľahlivosťou môžete počítať. Aby to tak aj zostalo po celú dlhú životnosť autobusu, surová karoséria autobusu Citaro disponuje vďaka katódovému ponornému lakovaniu (KTL) mimoriadne účinnou protikoróznou ochranou.

Znížiť náklady a súčasne poskytnúť maximálnu mieru komfortu pre cestujúcich – to umožní Citaro. Jeho technika nenáročná na údržbu redukuje prestoje a zvyšuje pohotovosť. Napríklad vzduchový filter je ľahko dostupný v priestore motora. Podobne ľahko dostupný je priečinok akumulátora a hliníkové nádrže stlačeného vzduchu brzdovej sústavy. Stredná časť zadného nárazníka sa dá jednoduchým pohybom ruky sklopiť nadol a otvoriť bez nástrojov. Takisto pohodlne sa dajú sklápať modulové nárazníkové rohy so svetlometom a smerovkou na prednej časti autobusu. V prípade potreby tak môžete rýchlo a pohodlne vymeniť osvetľovacie prvky. To všetko skracuje čas údržby a znižuje náklady. Čas a peniaze šetrí aj segmentovaná bočná stena: v prípade opravy musíte vymeniť za nové iba poškodené segmenty. Značky, obrysové a bočné obrysové svetlá prešli na autobusoch Citaro na technológiu LED, a tak boli prispôsobené životnosti vozidla. Technológia LED zlepšuje hospodárenie celého systému s energiou.

Motory
K nízkym celkovým nákladom počas životnosti podstatne prispievajú úsporné a robustné dieselové motory BlueTec®. Zákaznícke testy s mestským autobusom Citaro preukázali, že nová generácia spotrebuje až o 6 percent pohonnej látky menej ako doterajšie vozidlá spĺňajúce normu Euro 3: pokrok, ktorý sa vám v časoch trvalo vysokých cien pohonných látok dennodenne oplatí a ktorý okrem toho šetrí životné prostredie!
Výkonová paleta dostupných šesťvalcových motorov siaha od 210 kW (286 k) až do 260 kW (354 k) *). Štvorventilová technika, preplňovanie, elektronické riadenie motora a precízne vstrekovanie so systémom PLD (čerpadlo – potrubie – vstrekovacia dýza) zaručuje očakávané jazdné výkony aj v dolnom rozsahu otáčok.

*) Maximálny krútiaci moment 1 200 Nm – 1 600 Nm.

Motor Mercedes-Benz OM 924 LA* Euro 4 BlueTec® uložený stojato sa štandardne montuje do modelu Citaro
Motor Mercedes-Benz OM 906 hLA* Euro 4 BlueTec® uložený stojato zas do modelov Citaro K a Citaro LE
Motor Mercedes-Benz OM 457 (h)LA* Euro 4 BlueTec® uložený pozdĺžne ležato do modelov Citaro L a do Citaro G

Všetky modely majú v sérii:
- tlačidlo na spustenie a zastavenie motora v priestore motora
- zapuzdrenie priestoru motora
- optickú indikáciu údržby vzduchového filtra
- hydrostatický pohon ventilátorov
- automatické dopĺňanie motorového oleja
- stojatý olejový filter
- elektronickú reguláciu motora (MR)

Na želanie môže byť motor Mercedes-Benz OM 457 (h)LA*, Euro 4, BlueTec® (220 kW) namontovaný aj do modelov Citaro a Citaro G alebo motor Mercedes-Benz OM 457 (h)LA*, Euro 4, BlueTec® (260 kW) do modelov Citaro a Citaro LE

Perspektívna, dieselová technológia SCR BlueTec®.

S perspektívnou dieselovou technológiou BlueTec® na báze SCR (Selective Catalytic Reduction) pohon bez problémov spĺňa prísnu normu Euro. Oproti norme Euro 3 sa produkcia oxidov dusíka znižuje až o 30 % a emisie častíc až o 80 %. Dokonca aj prísne emisné normy Euro 5, respektíve EEV sa mohli pomocou dieselovej technológie SCR BlueTec® pohodlne zrealizovať. Na rozdiel od mnohých iných riešení na trhu sa technológia SCR považuje nielen za mimoriadne hospodárnu, ale aj za bezpečnú cestu do budúcnosti. Preto Mercedes-Benz, ako aj väčšina iných európskych výrobcov motorov, dieselovú technológiu SCR favorizuje.

Pokroková elektronika
Flexibilne programované riadenie (FPS) autobusov Citaro redukuje elektronické konštrukčné prvky náchylné na poruchy na minimum a dokonca umožňuje individuálne funkcie riadenia. Lebo FPS pozostáva z „inteligentných“ modulov, ktoré vždy riadia určitý okruh funkcií a sú rozmiestnené po celom vozidle. Oproti bežným riešeniam elektroniky si FPS pri porovnateľnom rozsahu výbavy vystačí s menším počtom vedení, dorazových častí a konektorov. To znamená nižšiu náchylnosť na poruchy a tomu zodpovedajúcu vyššiu spoľahlivosť. Jednotlivé moduly FPS sú navzájom pospájané v sieti IES-CAN (integrovaný elektronický systém – Controlled Area Network). Môžu byť rýchlo preverené tak pomocou diagnostiky on board, ako aj pomocou špeciálneho softvéru diagnostiky off board. To zjednodušuje a urýchľuje údržbu. Lebo FPS skôr rozpozná a jednoznačne indikuje chybné funkcie a poruchy. V opravovni už netreba dlho pátrať po príčine chyby. FPS tak znižuje náklady na údržbu a minimalizuje prestoje.

FPS 1: pre prístrojovú dosku
FPS 2: pre integrovaný elektronický systém
IES (motor, prevodovka, brzda, elektronická regulácia svetlej výšky)
FPS 3: pre systémy komfortu (vykurovanie, ventilácia, klimatizácia, dvere)
FPS 4: pre IBIS, integrovaný palubný informačný systém


Citaro, Citaro K, Citaro LE, Citaro L aj Citaro G majú v sériovej výbave tieto elektronické systémy:
- OBD, diagnostika on board
- FPS, flexibilne programované riadenie
- MTS, modulárny systém riadenia dverí
- zadné hmlové svetlo
- bočné obrysové svetlá LED
- svetlomety H4

Ucelená koncepcia bezpečnosti značky Mercedes-Benz

Autobus sa považuje za jeden z najbezpečnejších dopravných prostriedkov na svete. Rozhodujúci podiel na tom majú inovácie z dielne Mercedes-Benz. Mercedes-Benz prevzal zodpovednosť za bezpečnosť autobusov ako sotvaktorý iný výrobca. Mnohé z inovácií, ktoré sú dnes štandardom, oslávili svoju premiéru vo vozidle s hviezdou. Tak napríklad antiblokovací systém ABS.
Zodpovednosť zaväzuje, preto Mercedes-Benz sleduje víziu jazdenia bez nehody. Podstatný príspevok k jej naplneniu predstavuje ucelená koncepcia bezpečnosti značky Mercedes-Benz. Ako dôsledná realizácia myšlienky bezpečnosti táto koncepcia pokrýva všetky fázy automobilovej bezpečnosti: od bezpečnosti počas jazdy cez bezpečnosť v situáciách ohrozenia, ochranu v prípade nehody až po minimalizáciu následkov nehody.

Bezpečne jazdiť
Práve v mestskej doprave sa nebezpečenstvá niekedy nedajú predvídať. O to dôležitejšie je vykonať opatrenia na predchádzanie nehodám. Mercedes-Benz vybavil mestský autobus Citaro množstvom bezpečnostných prvkov, ktoré pomáhajú zvládať kritické jazdné situácie. Najlepším základom bezpečnosti počas jazdy je vodič úplne sústredený na dianie v doprave. Preto bola venovaná mimoriadna pozornosť ergonomickému pracovisku vodiča. V autobuse Citaro vodič pohodlne dosiahne na všetky ovládacie prvky a všetky prístroje má perfektne na dohľad. Ďalším odbremenením je automatická prevodovka, ako aj cúvacia kamera. Čelné sklo Opticool a samostatne ovládateľná klimatizácia podporujú koncentráciu vodiča aj pri vysokej teplote. Predstavte si typickú situáciu: lopta sa zagúľa na cestu, za ňou bežia hrajúce sa deti. Je potrebné zabrzdiť plnou silou. Antiblokovací systém ABS dosiahne cielenými elektronickými zásahmi do brzdenia, že sa kolesá trvalo nezablokujú. Dodatočnú podporu poskytne elektronická pneumatická regulácia brzdenia EBS, vďaka ktorej sa podstatne skráti dráha zastavenia, lebo brzdy sa aktivujú rýchlejšie a presnejšie.

Regulácia preklzávania hnacích kolies (ASR)
ASR zabraňuje pretáčaniu hnacích kolies dvoma spôsobmi. Na jednej strane ASR minimalizuje pretáčanie kolesa dávkovaním brzdných zásahov. Na druhej strane sa prostredníctvom „elektronického plynového pedála“ reguluje krútiaci moment motora. Aj pri plnom plyne motor poskytuje v kritických situáciách len toľko výkonu, koľko dokážu preniesť poháňané kolesá – veľká výhoda pre bezpečnosť pri rozjazde a jazdnú stabilitu. Pri rozjazde sa sledujú krútiace momenty pôsobiace na poháňané kolesá a otáčky kolies. Rozdelenie krútiaceho momentu sa pritom riadi tak, aby sa zamedzilo pretáčanie. Tak je neustále zaručený optimálny prenos sily. ASR podporuje vodiča pri minimalizácii pretáčania poháňaných kolies pri zrýchľovaní, a teda pri znižovaní nebezpečenstva vybočenia zadnej časti vozidla do strany (pohon zadných kolies). Práve pri motoroch s vysokým krútiacim momentom poskytuje ASR týmto spôsobom väčší komfort a zvýšenú bezpečnosť pri rozjazde – najmä na vozovke s rozdielnou drsnosťou.

Antiblokovací systém (ABS)
Spôsob fungovania ABS: na všetkých štyroch kolesách sú umiestnené snímače, ktoré rozpoznajú aktuálne otáčky kolies a informujú centrálny riadiaci prístroj. Ak sa pri brzdení dosiahne citlivý bod zablokovania kolies, koleso sa prostredníctvom zmien tlaku udržiava práve na tomto prahu. Brzdový tlak sa pritom v priebehu jednej sekundy môže viackrát zvýšiť a zasa znížiť. Pri brzdení sa nepretržite sledujú všetky sily pôsobiace na kolesá a ich správanie pri odvaľovaní. Brzdové sily pôsobiace na kolesá sa rozdeľujú tak, aby sa nezablokovalo ani jedno koleso a aby sa v čo najväčšej miere zachovala ovládateľnosť vozidla. V decembri 1970 predstavil Mercedes-Benz prvý elektronicky regulovaný ABS na svete – revolúciu v oblasti bezpečnosti jazdy a dopravy. Cielenými elektronickými zásahmi do brzdenia sa dosahuje, že sa kolesá trvalo nezablokujú. Riziko straty stability riadenia sa tak minimalizuje a vozidlo možno aj pri brzdení plnou silou riadiť v požadovanom smere jazdy. Technológia ABS tvorí základ pokročilejších elektronických bezpečnostných systémov, ako je elektronický stabilizačný program ESP® alebo asistent brzdenia BAS.

Bezpečnostný tréning OMNIplus
Aj tá najlepšia bezpečnostná koncepcia je dobrá len do takej miery, do akej funguje. Základom toho je pravidelná údržba. Preto program služieb OMNIplus ponúka špičkový servis pre váš autobus a na želanie aj individuálne servisné zmluvy. Pre čo najvyššiu bezpečnosť na cestách je okrem bezpečnostnej výbavy vozidla rozhodujúca aj suverénnosť vodiča. Pri bezpečnostných tréningoch OMNIplus je v centre pozornosti spoznanie svojich vlastných hraníc, ako aj praktické oboznámenie sa s vlastnosťami vozidla v hraničných situáciách.

V prípade nebezpečenstva
Pred nehodou musí vodič reagovať rýchlo, aby odvrátil nebezpečenstvo. Zvýšenú bezpečnosť pritom poskytuje podvozok autobusu Citaro presne držiaci stopu a pokojné riadenie. Za to je zodpovedné nezávislé zavesenie kolies na prednej náprave. Ale nebezpečenstvo môžu predstavovať aj problematickí pasažieri. Preto OMNIplus ponúka špeciálny komunikačný tréning, ktorý sa zaoberá najrôznejšími stránkami medziľudskej komunikácie a individuálne sa dotýka osobitostí profesionálnej praxe. Pri hroziacom nebezpečenstve je správna reakcia vodiča dôležitá rovnako ako technické vybavenie vozidla. Ideálny základ poskytujú bezpečnostné tréningy OMNIplus. Tu je okrem iného stredobodom pozornosti praktické spoznanie vlastností vozidla v hraničných situáciách.

Počas nehody
Autobus patrí k najbezpečnejším vozidlám – aj v mestskej doprave. Prirodzene, že nehody sa napriek tomu nedajú vylúčiť. Mercedes-Benz sa postaral o to, aby následky nehôd zostali čo najmenšie. Tak sú napríklad zosilnené bočné steny autobusu Citaro podstatným faktorom jeho vysokej pasívnej bezpečnosti. Okrem toho má Citaro deliace priečky, tyče na držanie a špeciálne sedadlá, absorbujúce energiu pri náraze alebo pri prevrátení. Dôležitá ochrana pre cestujúcich.

Stabilná hrubá kostra (konštrukcia podľa predpisu EHK 66)
Pevnosť karosérie autobusu je podstatným faktorom jeho pasívnej bezpečnosti. Prostredníctvom jej odolnosti možno zabrániť následkom nehody. Vysokú pevnosť telesa autobusov Mercedes-Benz okrem iného zaručujú obvodové kruhové rebrá s optimalizovanou hmotnosťou. Pevnosť je definovaná podľa predpisu EHK 66. Presne stanovuje „priestor na prežitie“, ktorý musí konštrukcia poskytovať v prípade nehody.

Po nehode
Konštrukcia bezpečných vozidiel je najvyšším cieľom v rámci ucelenej koncepcie bezpečnosti značky Mercedes-Benz. Tá zahŕňa aj všetky opatrenia, ktoré pomáhajú minimalizovať dôsledky nehody. Dôležitou súčasťou vybavbenia vozidla je aj cielené informovanie záchranárov formou "Záchranárskej príručky" v anglickom a nemeckom jazyku. Lebo podrobné vedomosti o vozidlách a ich bezpečnostných systémoch pomáhajú záchrannej službe rýchlejšie sa dostať k zraneným.

Vďaka veľkej rozmanitosti variantov a početným možnostiam výbavy Citaro ponúka veľký výber ideálneho vozidla pre špeciálne úlohy v oblasti linkovej dopravy. Od 10-metrového mestského autobusu až po kĺbový autobus. Možné sú dokonca aj alternatívne pohony, ako napríklad zemný plyn.

Otvoriť súbor PDF - technické údaje.

Otvoriť stránku http://www.mercedes-benz.sk/vozidla/autobusy
______________________________________________________________________________________________

Mercedes-Benz – značka spoločnosti Daimler AG
Zdroj: Mercedes-Benz Slovakia s.r.o., Tuhovská 5, 831 07 Bratislava, Slovensko, Communications, Iľja Majda, TS: 18.11.2011





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=886