Úloha tlmičov a ich nastavenie

Už desaťročia využívajú konštruktéri podvozkov pružiny, ktorých elasticita zmierňuje nerovnosti povrchu vozovky. Pružina pracuje podobne ako akumulátor energie. Pri stláčaní je pružine energia dodávaná a tá má snahu vrátiť časť energie rýchlo späť. Rýchle pohyby pružiny je potrebné tlmiť, prevádzať časť kinetickej energie na teplo. Kedysi sa na tento účel používali suché tlmiče, ktoré dnes nahradili efektívnejšie hydraulické.

Hydraulický tlmič je valec naplnený kvapalinou, v ktorom sa pohybuje piest hore a dole podľa toho ako na neho pôsobí pružina. Pohyb piestu je tlmený kvapalinou, väčšinou olejom. Olej je pretlačovaný malými otvormi v pieste, čo pôsobí proti sile pružiny. Čím rýchlejšie sa piest pohybuje, tým väčší odpor kladie olej piestu. Konštruktéri prišli na to, že je vhodnejšie klásť väčší odpor pri naťahovaní tlmiča ako pri jeho stláčaní. Preto sú v pieste minimálne dva otvory, určené pre prietok oleja. Otvory, ktorými preteká olej pri stláčaní sú väčšie ako tie, ktoré sú funkčné pri ťahu. Tieto otvory sú pomocou spätných ventilov pre jeden smer ovorené a pre druhý smer uzavrené. Intenzitu tlmenia možno zmeniť pomocou veľkosti prietokových otvorov, ich vzdialenosťou, prietokovým odporom spätných ventilov a vizkozitou oleja v tlmičoch.
Ak sú prietokové otvory vybavené ihlovými ventilmi, dá sa tlmenie regulovať, pri moderných tlmiacich jednotkách sa dá nastaviť intenzita tlmenia v ťahu i v tlaku. Ak sa podarí tlmiče dobre nastaviť, čo nie je vôbec jednoduché budú bezpečne likvidovať všetky periodické frekvencie predného i zadného kolesa.

Keď sa v tlmiči pohybuje piest smerom dole, musí byť na druhej strane vytvorený priestor, ktorý príjme objem vytlačenej piestnej tyče. Preto je súčasťou tlmiacich jednotiek vyrovnávacia nádržka. Nádržka je naplnená plynom, ktorý je na rozdiel od oleja veľmi dobre stlačiteľný. Olej je od priestoru pre vzduch oddelený membránou alebo malým piestom. Najčastejšie používaný plyn je dusík. Tlak v nádržke dosahuje 5 až 200 kPa. Vyrovnávacia nádržka môže byť súčasťou tlmiča alebo umiestnená oddelene a napojená pomocou potrubia, čo prináša množstvo výhod. Skracuje sa dĺžka tlmiča, zlepšuje sa chladenie a okrem toho možno medzi obidve komory umiestniť ventily pre reguláciu tlmenia. Čím väčšie je pracovné tempo, tým musí byť tlmič tvrdší. Pri drahých tlmičoch slúži na tlmenie rýchlych pohybov (high-speed) iná časť tlmiča ako pre pohyby pomalé (low-speed). Prechodová hodnota medzi zmieňovanými oblasťami leží niekde okolo rýchlosti 0,1m/s.

Pre pérovanie sa dnes už pri všetkých motocykloch používajú špirálové vinuté pružiny. Pri ich výmene je však voľbu pružiny potrebné dobre zvážiť. Ich charakteristika a nastavenie závisí od zaťaženia a štýlu jazdy, vlastnosti pružiny závisia od jej tuhosti. Keď je motocyklová pružina označena 60 N/mm, znamená to, že sila 60 Newtonow (zodpovedá približne 6 kg) stlačí pružinu o 1 mm. Keď zväčšíme predpätie pružiny, neznamená to, že pérovanie bude tvrdšie. Po predopnutí zmieňovanej pružiny o 20 mm, ju musíme potom zaťažiť minimálne 120 kg, pokým sa začne ďalej stláčať. Tuhosť pružiny však zostáva rovnaká. Tieto vlastnosti sa využívajú hlavne pri jazde so spolujazdcom.

Pruženie zadného kolesa
Predpätie zadnej pružiny by malo byť volené tak, že negatívna dráha odpruženia je volená ako približne 25 % celkovej dráhy, čo je u dnes používaných pružín cestných motocyklov 20 až 25 mm.
V praxi sa nastavenie prevedie tým spôsobom, že najprv zmeriame vzdialenosť medzi osou zadného kolesa a predom určeného bodu na zadnej časti motocykla v odľahčenom stave. Potom zmeriame vzdialenosť týchto bodov s jazdcom sediacom na motocykli. Rozdiel nameraných hodnôt by mal byť práve 25 % celkového zdvihu pružiny. Po nastavení pružiny treba nastaviť tlmiče. Najprv sa nastavuje útlm v ťahu, to je potrebné zvoliť tak, že po stlačení a uvolnení pružiny netrvá návrat do pôvodnej polohy dlhšie ako pól sekundy. Nastavenie útlmu v tlaku pružiny je obtiažnejšia záležitosť a správnosť nastavenia sa spozná až pri jazde na závodnom okruhu.

a) b) c)

a) meranie negatívnej dráhy odpruženia
b) nastavenie predpätia
c) nastavenie tlmenia v tlaku a ťahu

Pruženie predného kolesa
Aj pri prednej vidlici sa začína s nastavením správneho predpätia pružiny. Negatívna dráha odpruženia by mala byť asi 30 %, čo je v praxi asi 35 až 40 mm. Nastavenie tlmenia je tu veľmi dôležité a má veľký vplyv na jazdné vlastnosti. Tlmenie by malo byť nastavené tak, že vidlica pri brzdení nedoráža, ale aj tak zostáva citlivá na mierne nerovnosti.

d) e)

d) v hornej časti možno nastaviť predpätie pružiny a tlmenie v ťahu
e) v dolnej časti sa nastavuje intenzita tlmenia v tlaku


Rada na záver:
Ešte pred tým ako sa pustíte do ladenia podvozku, nezabudnite si poznačiť pôvodné nastavenia. Ak by ste neboli s vaším nastavením spokojný, môžete všetko vrátiť do pôvodného stavu.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=88