redaktor: k.zechmeister, 22.03.2011;
Tohtoročná sezóna F1 sa mala začať Veľkou cenou Bahrajnu 13. marca. Bohužiaľ politická situácii v tejto krajine to z bezpečnostných dôvodov nedovolila a tak sme si museli počkať na prvý štart o niečo dlhšie. Prvú Veľkú cenu roku 2011 tak uvidíme u protinožcov v Austrálii, na okruhu Albert Park v Melbourne, už túto nedeľu 27. marca.
V štartovom poli uvidíme rekordný počet majstrov sveta - piatich. Titul bude obhajovať Sebastian Vettel. Jeho tímový kolega z tímu Red Bull Racing zostal rovnaký, je ním Mark Webber. Zosadiť Vettela z trónu sa budú snažiť viacerí, ale najväčšiu motiváciu má iste Fernando Alonso z tímu Scuderia Ferrari, ktorému tretí titul ušieľ minulý rok len o vlások. Druhý červený monopost osedlá Felipe Massa. V tíme McLaren Mercedes obaja jazdci už vedia, aké je byť majstrom sveta. Angličania Lewis Hamilton aj Jenson Button urobia všetko preto, aby po závodoch hrala britská hymna.
A ešte nám ostáva spomenúť posledného majstra sveta a zároveň toho najúspešnejšieho. Michael Schumacher vstupuje do svojej druhej sezóny po návrate do F1. Po tej minuloročnej sa mu vzdialil ôsmy titul do nedohľadna a tak môže v tejto sezóne len milo prekvapiť. Prvý krok k opätovnému úspechu môže spraviť porazením svojho tímového kolegu Nica Rosberga. Tragická udalosť zasiahla tím Lotus Renault GP. Poľský jazdec Robert Kubica sa ťažko zranil na Rally v Taliansku a takmer prišiel o pravú ruku. Tým sa preňho ešte nezačatá sezóna skončila. Z nešťastia jedného ťaží druhý a tým je „Quick Nick“. Náhradník Nick Heidfeld má s F1 bohaté skúsenosti a preto bola táto voľba logická. Druhým jazdcom je Vitalij Petrov.
Obsadenie ostatných tímov a zoznam Veľkých cien prinášame v tabuľkách nižšie.
Na tomto mieste môžeme len spomenúť, že zoznam krajín odkiaľ pochádzajú jednotliví jazdci sa neustále rozrastá. V podaní Pastora Maldonadu v tíme Williams AT&T má svoje zastúpenie Venezuela. Mexičania budú fandiť krajanovi Sergiovi Pérezovi, ktorý zasadne do monopostu v tíme Sauber. Nováčik je takisto Belgičan Jerome D’Ambrosio a Indovia sa tešia z návratu Naraina Karthikeyana.
V pravidlách nastali menšie zmeny. Tá hlavná je zmena dodávateľa pneumatík, japonskú značku Bridgestone strieda talianska Pirelli. Jazdci si nebudú môcť nastavovať predné krídlo, ale po novom zadné. Dvojité difúzory aj F-šachta sú zakázané. Tímy však budú môcť opäť využívať systém KERS. Ten slúži na dočasné zvýšenie výkonu motora pomocou energie získanej pri brzdení. A práve tento systém spolu s nastaviteľným zadným krídlom a pneumatikami Pirelli, ktoré sa mimochodom počas testov opotrebovávali viac ako Bridgestone-ky, môžu zaručiť viac predbiehacích manévrov, vzrušenie pri častejších zastávkach v boxoch a viac zábavy. Máme sa na čo tešiť.
Veľkých cien malo byť pôvodne 20, ale kvôli zrušeniu Veľkej ceny Bahrajnu ich je 19. Po minuloročnej premiére v Južnej Kórei uvidíme tento rok novú trať v Indii. Počet jazdcov je 24 a tímov ostáva 12. Medzi tímami nie je žiadny nováčik, len niektoré zmenili svoj názov. Hlavným partnerom tímu Renault F1 Team sa stala spoločnosť Group Lotus a tak sa teraz tím volá Lotus Renault GP. Aj posledný minuloročný tím má nového sponzora, ruského výrobcu športových vozidiel Marussia, preto je jeho názov Marussia Virgin Racing. A tím pána Saubera už nemá v názve tri písmená – BMW.
* Veľká cena Bahrajnu sa neuskutočnila z dôvodu politických nepokojov v krajine
Chcete vedieť viac o F1? Doporučujeme Vám stránku: www.f1.sk
Dňa: 22.03.2011
Redaktor: Karol Zechmeister
Foto: Red Bull Racing