Škoda Superb

Prvý luxusný model Škoda Superb bol verejnosti predstavený v roku 1934. Štvormiestna dvoj- alebo štvordverová limuzína, alebo šesťmiestna štvordverová limusína bola poháňaná šesťvalcovým 2.5 litrovým motorom s výkonom 40 kW a maximálnou rýchlosťou 110 km/h. Bol to najväčší a najluxusnejší model značky Škoda. Počas výroby bol niekoľkokrát modifikovaný a modernizovaný. Vyrábal sa dokonca aj s motorom objemu 4.0 litra s výkonom 70 kW. Jeho výroba skončila v roku 1949.

Karoséria
Nová Škoda Superb je automobilom vyššej strednej triedy s klasickou trojpriestorovou karosériou so stupňovitou zadnou časťou. Aerodynamická predná časť a strecha dávajú karosérii moderný dynamický vzhľad pri zachovaní čŕt typických pre automobily značky Škoda, ako charakteristická mriežka chladiča, veľké svetlomety s čírou optikou, elegantné línie profilu, tretie bočné okno na zadných dverách, lemované zadné skupinové svetlá a výrazne tvarované blatníky. Vďaka svojej dĺžke 4803 mm a rázvoru 2803 mm poskytuje veľkorysý vnútorný priestor pasažierom nielen na predných, ale aj na zadných sedadlách. Komfort a priestor ponúkaný pasažierom na zadných sedadlách je výnimočný aj pre vyššiu strednú triedu.

Motory a prevodovky
V ponuke motorov figurujú tri zážihové s výkonmi 85 kW (115 k), 110 kW (150 k), 142 kW (193 k) a dva vznetové s výkonmi 96 kW (130 k) a 114 kW (155 k).
Všetky zážihové motory spĺňajú najprísnejšiu emisnú normu EURO 4. Vybavené sú elektronicky riadeným vstrekovaním a zapaľovaním, dvoma trojcestnými katalyzátormi a dvoma lambda sondami. Motor V6 má štyri katalyzátory a štyri lambda sondy - po dva pre každý rad valcov. Všetky vozidlá so zážihovými motormi majú diagnostický systém EOBD (European On Board Diagnostics). Diagnostický systém monitoruje zariadenia a prístroje vplývajúce na zloženie výfukových plynov. Keď monitorovaná veličina prekročí povolený limit, rozsvieti sa na prístrojovom panele červená kontrolka, oznamujúca vodičovi potrebu servisnej kontroly.
Moderné preplňované vznetové motory TDI s priamym vstrekovaním, recirkuláciou výfukových plynov a oxidačným katalyzátorom predstavujú unikátnu kombináciu vysokého výkonu a nízkej spotreby. Všetky spĺňajú požiadavky emisnej normy EURO 3.
Motory sú uložené pozdĺžne pred prednou nápravou tak, aby spolu s prevodovkou optimálne zaťažovali prednú nápravu, čo je dôležité pre prenose hnacej sily na vozovku.
Typickým znakom motorov Škoda je vysoká hodnota a priaznivý priebeh krútiaceho momentu v celom rozsahu otáčok. Zážihový motor 2.0 (85 kW) montovaný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou dosahuje maximálny krútiaci moment 172 Nm pri 3500 min-1.
Preplňovaný zážihový motor 1.8 T (110 kW) je charakteristický svojím krútiacim momentom 210 Nm v rozsahu otáčok 1750 - 4600 min-1. Použitím 5-ventilovej technológie s tromi sacími a dvomi výfukovými ventilmi sa dosiahlo optimálne spaľovanie zmesi vo valci. Veľkou výhodou tohto motora je jeho malá spotreba, v priemere 8.3 l/100 km. Montuje sa s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Vrcholom ponuky zážihových motorov je vidlicový šesťvalec 2.8 V6 s výkonom 142 kW pri 6000 min-1 a maximálnym krútiacim momentom 280 Nm pri 3200 min-1. Superb s ním dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8 sekúnd a maximálnu rýchlosť 237 km/h. V priemere spotrebuje 9.9 l/100 km. Montuje sa s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, alebo 5-stupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic.
Slabší z dvojice ponúkaných vznetových motorov je preplňovaný motor 1.9 TDI PD s vysokotlakým vstrekovacím systémom čerpadlo-dýza. Maximálny výkon 96 kW dosahuje pri 4000 min-1 a maximálny krútiaci moment 285 Nm v rozsahu 1750 - 2500 min-1 pri priemernej spotrebe 5.7 l/100 km. Štandardne sa montuje s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Najmodernejší vidlicový šesťvalec 2.5 TDI V6 s priamym vstrekovaním paliva dosahuje maximálny výkon 114 kW pri 4000 min-1, maximálny krútiaci moment 310 Nm v rozsahu 1400 - 3500 minv pri priemernej spotrebe 7 l/100 km. Štandardne sa montuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Alternatívou je automatická 5-stupňová prevodovka Tiptronic.
Prevodovka Tiptronic, ktorá umožňuje nielen automatické, ale aj manuálne radenie prevodových stupňov je novinkou v ponuke vozidiel značky Škoda. Je to automatická päťstupňová planétová prevodovka s hydrodynamickým meničom, ktorý môže byť blokovaný v závislosti od jazdnej situácie. Nedochádza tak k zbytočnému preklzávaniu meniča, čo má za následok zvýšenie účinnosti prevodovky a zníženie spotreby paliva. Pri automatickom programe prevodovka pracuje ako bežná automatická prevodovka, pričom radenie stupňov prispôsobuje charakteru trasy a štýlu jazdy. Pri manuálnom programe sa posunom radiacej páky dopredu alebo dozadu zaraďuje vyšší alebo nižší prevodový stupeň. Elektronika kontroluje spôsob radenia a zabraňuje tak možnému poškodeniu motora, ku ktorému by mohlo prísť napríklad pri chybnom podradení.

Podvozok
Škoda Superb je postavená na podvozku s veľkým rázvorom 2803 mm, z čoho vyplývajú veľmi dobré jazdné vlastnosti a priestranný interiér. Predná viacprvková náprava so štyrmi samostatnými priečnymi ramenami na zavesenie každého kolesa spolu s priečnym skrutným stabilizátorom zaručuje za všetkých podmienok optimálnu pozíciu kolesa na vozovke. Uložená je na pomocnom ráme, ktorý má veľké gumené elementy na pohltenie vibrácií. Zadná náprava je kľuková s vlečenými torzne spojenými ramenami a ohybovo poddajnou priečkou. táto moderná a osvedčená koncepcia vyniká jednoduchosťou a malou priestorovou náročnosťou pri vynikajúcich vlastnostiach z hľadiska vedenia kolies. Doplnená je priečnym skrutným stabilizátorom. Uloženie pružiny a tlmiča za sebou umožnilo dosiahnúť veľkú šírku batožinového priestoru.
Nová Škoda Superb je štandardne vybavená presným hrebeňovým riadením s hydraulickým posilňovačom. Brzdová sústava je dvojokruhová diagonálna s podtlakovým posilňovačom a kotúčovými brzdami na všetkých kolesách. Predné kotúče sú ventilované s vnútorným chladením, zadné sú plné. Brzdová sústava je doplnená rôznymi elektronickými systémami v závislosti od použitého motora. ABS a EDS (elektronická uzávierka diferenciálu) majú štandardne všetky automobily. Automobily s motorom 1.9 TDI PD (96kW) majú v štandarde aj protipreklzový systém ASR a reguláciu brzdného momentu motora MSR. Elektronický stabilizačný systém ESP je štandardom pri automobiloch so šesťvalcovými motormi, ostatné ho majú za príplatok. Súčasťou ESP je aj elektronicky riadený hydraulický "brzdový asistent", ktorý výrazne pomáha pri kritickom brzdení.
Aby mohli všetky elektronické systémy, vrátane riadiacej jednotky motora, pracovať vo vzájomnom súlade a s maximálnym využitím svojích možností, sú prepojené dátovou zbernicou CAN-Bus. Systém CAN-Bus umožňuje a zjednodušuje prenos dát medzi jednotlivými elektronickými systémami, analýzu porúch, monitorovanie funkcií a zavádzanie nových systémov a funkcií.

Bezpečnosť
Škoda Superb poskytuje pasažierom vysokú úroveň bezpečnosti. Základom je tuhá konštrukcia karosérie s progresívne deformovateľnou prednou a zadnou časťou. Dvere majú trojité bočné výstuhy a špeciálnu penovú výplň na pohltenie deformačnej energie pri bočnom náraze. Štandardnou výbavou automobilov Škoda Superb sú štyri airbagy - dva veľkoobjemové pre vodiča a spolujazdca aktivované pri čelnom náraze a dva bočné na ochranu pri bočnom náraze. Hlavové airbagy, ktoré po aktivovaní vytvoria "záclonu" na bočných oknách medzi stĺpikmi A až C sú za príplatok. Všetky sedadlá majú opierky hlavy, trojbodové bezpečnostné pásy, vpredné výškovo nastaviteľné. Okrem stredného sedadla vzadu sú všetky pásy vybavené pyrotechnickými napínačmi. Špeciálne uloženie hnacieho agregátu zabraňuje jeho vniknutiu do kabíny pri čelnom náraze. Takisto aj konštrukčné riešenie stĺpika riadenia obmedzuje posunutie proti vodičovi. Pedálová skupina sa pri prudkom čelnom náraze zasunie a neohrozí nohy vodiča.

Výbava
Štandardná výbava bude rozdelená do troch základných stupňov Classic, Comfort a Elegance. Dopĺňať ju bude široká ponuka atraktívnej príplatkovej výbavy. Škoda Superb prichádza v 13 farbách laku, z toho desať je metalizovaných. Široká je aj ponuka poťahov sedadiel od látky až po kožu pre najnáročnejších.

Servis
Na automobily Škoda Superb výrobca poskytuje záruku mobility po celú životnosť. Podmienkou každoročného predĺženia záruky mobility je absolvovanie predpísaných servisných prehliadok.
Na Škoda Superb sa vzťahuje predĺžený interval servisných prehliadok, ktorý umožňuje pri dodržaní predpísaných podmienok servisné intervaly 30 000 km pri zážihových motoroch a až 50 000 km pri vznetových motoroch. Časový interval medzi servisnými prehliadkami je maximálne dva roky.
Intervaly servisných prehliadok určuje individuálne palubný počítač v závislosti od prevádzky a sú signalizované na displeji v paneli prístrojov. Okrem zníženia prevádzkových nákladov majú predĺžené servisné intervaly význam aj z hľadiska ekológie - predĺženie lehôt medzi jednotlivými výmenami oleja.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=7