Aprilia RS 125 a RSV 1000 R Factory (testovacie jazdy na Hungaroringu)

25.máj 2006;
Testovacie jazdy motocyklov Aprilia sa konali na pretekárskom okruhu Hungaroring v Maďarsku. Nás pozval slovenský importér motocyklov Aprilia, spoločnosť First Auto s.r.o.

Medzinárodný deň otvorených dverí motocyklov Aprilia usporiadal hlavný organizátor, maďarský dovozca motocyklov Aprilia - spoločnosť Mille Motor Kft. Cieľom tejto akcie bolo pozvaným hosťom, verejne známym osobnostiam, predajcom a novinárom zo siedmich krajín Európy, bližšie predstaviť a dať možnosť vyskúšať motocykle na pretekárskom okruhu Hungaroring i mimo neho.

Hungaroring
Vstupné brány okruhu boli pre návštevníkov otvorené už od 8:00 hod., kedy bol oficiálny začiatok akcie nazvanej International Aprilia Open Day. Z väčšej časti zaplnené parkovisko, zástup ludí čakajúcich v boxe na registráciu a výber testovacích strojov, prví motocykloví nadšenci na trati, hluk vytočených dvojvalcov a vystavená kompletná ponuka modelov Aprilie, to všetko nasvedčovalo tomu, že ide o skutočne výnimočnú akciu, pri ktorej si všetci nadšenci tejto značky prídu na svoje. Ani nás nemusel dlho nikto prehovárať, aby sme sa zaregistrovali a zapísali na skúšobné jazdy s motocyklami RS 125 a RSV 1000 R Factory. Jedinou podmienkou vstupu na trať bola kompletná výstroj (helma, vystužená motocyklová bunda a nohavice, rukavice a pevná obuv).

Program
Organizátor pripravil pre účastníkov pestrý program. To, že sa mu to podarilo sme sa presvedčili na vlastnej koži.

  • dopoludnia v čase od 8:30-11:30 hod. a popoludní od 14:30-17:30 hod. sme mali možnosť jazdiť na trati v polhodinových časových intervaloch. K dispozícii sme mali predvádzacie motocykle: RS 125, RSV 1000 R, RSV 1000 R Factory, RSV 1000 Tuono, Pegaso 650 Trail/Strada a ETV 1000 Caponord,
  • o 12:00 hodine usporiadal organizátor tlačovú konferenciu spojenú s predstavením svojich továrnych jazdcov v kategórii cestné motocykle: maďarského jazdca Imreho Totha (125 ccm) a Taliana Roberta Locatelliho (250 ccm),
  • o 13:00 hodine prišiel na rad pretek okruhových 125-tiek (RS 125 Race), určený výlučne pre novinárov, známe osobnosti a pretekárov. Tento pretek sme si samozrejme nemohli nechať ujsť.
  • Po dvoch polhodinových skušobných jazdách s predvádzacími motocyklami RS 125 a RSV 1000 R Factory sme mali možnosť odskúšať okruhovú 125. Ja som si ju vychutnal len do 4. kola, kde som v 7. pravotočivej zákrute motocykel “položil“ a pretek nedokončil. Našťastie sa ani mne, ani motocyklu nič nestalo. Aj táto skúsenosť ma presvedčila o tom, že šetrenie na kvalitnom motorkárskom oblečení skutočne nie je na mieste. Nakoniec, nebol som jediný (Oliver Mauer), koho do cieľa nedoviezol motocykel ale vozidlo traťového komisára.

  • mimo závodnej trate sme si vyskúšali aktuálnu ponuku skútrov a nových offroadov (enduro/supermotard) RXV 450, RXV 550 a SXV 450, SXV 550,
  • návštevníkom, ktorí prišli na vlastných motocykloch značky Aprilia umožnil organizátor tohto skvelého podujatia bezplatne si na okruhu zajazdiť.

  • Z celej palety pristavených strojov nás zaujali hlavne superšporty.

    Aprilia RS 125 - dojem z jazdy

    Zvolil som RS 125, keďže moje skúsenosti nesiahajú ďaleko za túto kubatúru a učiť sa zvládať 140-koňovú Factory na kľukatom okruhu, zatiaľ čo ma obiehajú zručnejší jazdci dvojnásobnou rýchlosťou mi nepripadalo vhodné. Onedlho po registrácii sme sa už prezliekali do jazdeckej výzbroje. To som ešte netušil, že nedokončím ani 1. kolo. Nastal ten pravý čas a my sme si našli naše stroje, všetci sme naštartovali, poporadí sme prešli cez jeden z boxov na výjazdovú časť uličky pred boxy a odtiaľ k slečne s vlajkou. Na moje prekvapenie som zbadal vedľa seba aj pred sebou okrem 125-iek aj 1000-ky, ale to už slečna dvíhala vlajku a po skupinkách nás púšťala na okruh. Na pripájacom pruhu pozriem doľava, nič nejde a už radím a krútim motor do 9000 otáčok, prvá zákruta, brzdy a uvedomujem si, že budem najpomalší na okruhu, nevadí, trošku potrénujem a dotiahnem sa.
    Stroj ťahal na dve etapy. Pod hranicou 6000 ot./min. žiadna sláva, motor akoby spal a mimovoľne zvyšoval otáčky, ale po jej prekročení sa zobudil drak a unášal vytešeného mňa smerom k ďalším zákrutám. V tom adrenalíne som ani neregistroval, aký stupeň to mám zaradený, len ľavé oko stále škúlilo na otáčkomer a noha na radiacej páke kmitala ako ihla šijacieho stroja. Jazdci za mnou ma obiehali a po tretej zákrute som si to už valil sám (ale nezačínal som prvý …). V polovici kola na mňa mávajú žltou vlajkou, v troch štvrtinách dvoma a pred uličkou do boxov mi už chlapík na trati máva, že späť do boxov, pristavím sa v uličke pri usporiadateľoch a dozvedám sa, že v texaskách jazdiť nesmiem. Jasné, že nie a spomínam si, že som si chcel nejakú kombinézu požičať.
    Hanbím sa ako pes, idem do boxov, odstavujem motorku na prázdnu plochu a hľadám usporiadateľa, či náhodou nemá kombinézy na prenájom. Nemá, ale pani Vincze Tímea z Mille Motor Kft., maďarského importu Aprilie, mi ochotne pomáha, zavolala svojho kolegu menom Tóth Zoltán a ten mi požičal svoje kožené nohavice aj bundu. Super, čakám na ďalší termín a na kolegu, z ampliónu počúvam reklamné reči v angličtine o vlastnostiach motoriek a pretekárskych víťazstvách Aprilie a neviem sa zbaviť pocitu, že na začiatku akcie, ktorú sme vďaka doprave v Budapešti zmeškali, bolo povedané aj niečo o oblečení. Ale nevadí, vidno, že organizátori kladú bezpečnosť jazdcov na prvé miesto. Termín sa blíži, jazdci prichádzajú za boxy a parkujú stroje na ploche, technici dopĺňajú palivo a nová várka jazdcov sadá za riadidlá zvolených strojov. Opäť ten istý proces, štartovná vlajka a frčím.

    Správanie RS-ky je veľmi predvídateľné, predný 320 mm kotúč s radiálnym štvorpiestikovým strmeňom spomaľuje veľmi prudko, dva prsty na páčke sú aj pri najvyšších rýchlostiach akurát. Zadnú brzdu s 220 mm kotúčom a dvojpiestovým „kúsadlom“ som takmer nevyskúšal. Motor sa od magickej 6-tisícovej hranice nechá veľmi rád točiť do 11000 ot./min., potom sa už nič extra nedeje.

    Na priebežnú kontrolu prevádzkového stavu slúži veľmi prehľadný prístroj v kombinácii analógový otáčkomer, displej a kontrolky. Displej ukazuje aktuálnu rýchlosť, teplotu chladiacej kvapaliny, počet prejdených kilometrov, indikáciu servisného intervalu, mazania motora a aktuálneho času jazdy (stopky). Okolo displeja sú rozmiestnené kontrolky smeroviek, diaľkových svetiel, neutrálu, nízkeho stavu paliva v nádrži a iného rizika. Popravde jediné, čo som si počas jazdy stihol všímať, bola rýchlosť jazdy pred zatáčkou a počet otáčok motora. Zvnútra rebrami vystužený obvodový rám z hliníkovej zliatiny ukázal aké to je, keď sa okrem natáčania prednej upside down a prepruženia zadnej asymetrickej zliatinovej vidlice na podvozku nemá čo krútiť. V každom prípade, po dvoch ďalších kolách som si dovoľoval čoraz viac ako v náklonoch, tak v rýchlostiach a na konci cieľovej rovinky pri 3. kole sme s Apriliou uháňali pekných 143 km/h, čo vzhľadom na koniec rovinky nebola konečná hodnota. Štvrté a posledné kolo bolo veľmi zaujímavé, pretože mi už aj poslední jazdci z rýchlejšej skupiny začali dávať jedno kolo. Prebiehalo to asi tak, že v zákrute za Vami počujete prihrmieť V2-ku, v spätných zrkadlách nič nevidíte, len za sebou počujete dunivý harmonický rev a pri výjazde zo zatáčky sa vám od vnútorného okraja tesne pod nosom prerútia dva 1000-kové výfuky. Nádhera, desivá nádhera. Ešte zopár náklonov, preradení, podradení, zrýchlenia a spomalenia a späť do boxov na plochu za nimi. Vraciam výstroj a pozerám do vedľajších boxov, kde sú pripravené závodné RS-ky. Veru tak, bude aj závod. Zúčastní sa aj môj kolega.
    Po závode som si ešte vzal Apriliu na mušku fotoaparátu:

    Ako vidno aj z predchádzajúcich obrázkov, konštrukcia tohto stroja sa v mnohom podobá modelu RSV, najmä čo sa rámu, asymetrie zadnej vidlice, konštrukcie bŕzd a usporiadania palubných prístrojov týka. Kapotáž sa rovnako ako u RSV optimalizovala v aerodynamickom tuneli. Motor je o inom. Dvojtaktný pracant s jedným kvapalinou chladeným valcom z hliníkovej zliatiny s povlakovaným povrchom o rozmeroch d x h = 54.0 x 54.5 mm. Piest zmenšuje kompresný objem pri max. zdvihu 12.5 - krát. O prípravu zmesi sa stará karburátor, o riadenie jej zapálenia riadiaca jednotka, v sacom trakte je zaradený jazýčkový ventil, zaisťujúci čo najväčší uhol nasávania zmesi, priebeh krútiaceho momentu usmerňuje elektronicky riadená prívera vo výfukovom potrubí a oddelené mazanie sa okrem nepretržitého bezpečného mazania kľukového mechanizmu aj pri ubratí plynu pri maximálnych otáčkach spolupodieľa spolu s katalyzátorom na plnení emisného predpisu Euro 2. Výkon jednovalca dosahuje 21 kW pri 10500 ot./min. a 19 Nm pri 10250 ot./min., vibrácie znižuje jeden vyvažovací hriadeľ. Cez primárny prevod ozubeným súkolesím a viaclamelovú spojku v olejovom kúpeli sa výkon prenáša do 6-stupňovej prevodovky integrovanej v jednom bloku s motorom s krátkymi dráhami radenia. Inak plynulé radenie si silu zvyku vyžaduje len počas triafania neutrálu. Sprevodovanie prevodovky, ako aj primárneho a sekundárneho prevodu je nasledovné:

    primárny prevod 3,315 (63/19)
    1. prevodový stupeň 3,000 (30/10)
    2. prevodový stupeň 2,071 (29/14)
    3. prevodový stupeň 1,588 (27/17)
    4. prevodový stupeň 1,315 (25/19)
    5. prevodový stupeň 1,142 (24/21)
    6. prevodový stupeň 1,045 (23/22)
    sekundárny prevod 2,352 (40/17, reťazový prevod).

    Priemer nosných rúrok prednej vidlice je 40mm, nastaviteľná nie je, zadná vidlica s centrálnym pružením má nastaviteľné predpätie pružiny. Dráha odpruženia vpredu aj vzadu je 120 mm. Na kolesách z ľahkej zliatiny boli obuté Dunlopy s rozmermi vpredu 110/70 R 17, vzadu 150/70 R 17. Na prvý pohľad je zjavné, že motocykel odvezie dvoch ľudí, spolujazdec to však bude mať ťažké. Aprilia ponúka pre model RS aj tzv. racingový kit, ktorý zahŕňa:

  • expanznú komoru výfuku,
  • kompletnú výfukovú príveru,
  • riadiacu jednotku a solenoid pre výfukovú príveru,
  • ihlu, hlavnú trysku a atomizér,
  • príslušnú zapaľovaciu sviečku.
  • Aj závodeniachtiví si teda prídu na svoje a RS-ku si môžu zakúpiť vo farebných prevedeniach Aprilia Black a GP Aprilia White.

    S RS-kou si užíval: homo Inginieris Juraj Cvopa


    Aprilia RSV 1000 R Factory - dojem z jazdy

    Na okruh jedine so superšportom. Keďže som už v predošlej jazde absolvoval osem kôl na motocykli RS 125 bol som s traťou čiastočne oboznámený, no jazda na 143 koňovom superšporte si vyžadovala úplne iný štýl jazdy a väčšiu kvapku odvahy. Pravdu povediac, zo začiatku som bol trošku nervózny, stroj mi celkom nesedel, posed a sklon rukovätí typický pre superšporty (na aký nie som celkom zvyknutý).

    Na štarte všetka nervozita zo mňa opadla a netrpezlivo som očakával žltú zástavku, po odmávaní ktorej všetci účastníci vyštartovali na trať. Ľahký magnéziový vidlicový dvojvalec s objemom 997 zabezpečoval mohutný výkon (143 k pri 10.000 ot/min) a neuveriteľné zrýchlenie, ktoré mohlo pri zlom odhade dobrzdenia pred prvou pravotočivou zákrutou, spôsobiť neskúsenému jazdcovi problém. Po tejto skúsenosti som v sebe potlačil čerta a snažil som sa zistiť, čo si môžem dovoliť a kde je moja hranica. Prestal som vytáčať motor do najvyšších otáčok, snažil som sa zžiť so strojom. Oboznamovanie s týmto ostrým superšportom mi trvalo asi 3 kolá čo spôsobilo, že na trati som zostal sám, aspoň tak mi to chvíľu pripadalo. No netrvalo dlho a už som mal znova spoločnosť. Postupne som získaval odvahu a snažil sa kopírovať stopu skúsených jazdcov, no jednoduché to nebolo. Každým kolom rástla teplota pneumatík (predná rozmeru 120/70 ZR 17 a zadná 190/55 ZR 17), ktoré sa začali lepiť na asfalt a umožnili tak bezpečnejšie a rýchlejšie prechody zákrutami. Pred zákrutami, ktorých je na okruhu 14, bolo však veľmi dôležité dávať pozor na rýchlejších jazdcov, ktorých som v mnohých prípadoch nedokázal včas zaregistrovať.
    Stabilitu a výbornú ovládateľnosť v zákrutách zaisťoval motocyklu nastaviteľný tlmič riadenia Öhlins Racing. Kľudné a presné riadenie mala na svedomí teleskopická vidlica typu Upside-Down a zadná hliníková vidlica (APS - Aprilia Progressive System).
    Motor reagoval jemne a okamžite po pridaní plynu zrýchľoval veľmi plynulo. Maximálnu rýchlosť sme mali možnosť vyskúšať na cieľovej rovinke, ktorá meria na Hungaroringu 790 m. Mne sa ju však dosiahnuť nepodarilo, pretože ako som už spomínal, prvá zákruta mi nesedela a nechcel som ju prepáliť, i keď na predné dvojkotúčové brzdy s radiálnymi štvorpiestikovými strmeňmi bolo 100 % spoľahnutie (majú totiž účinok na pretekárskej úrovni).

    RSV 1000 R Factory je vylepšenou verziou modelu RSV 1000 R, vrcholného svetového dvojvalcového superšportu a zároveň maximálnym odrazom technologického a športového odkazu Aprilie.

    Cenové informácie pre slovenský trh uverejňujeme v našom online katalógu http://online.aad.sk v sekcii motocykle. Technické údaje nájdete na stránke výrobcu: www.aprilia.com

    zväčšiť zväčšiť zväčšiť zväčšiť zväčšiť

    Po fotení sme si ešte obzreli niektoré súkromné motocykle rôznych značiek a odobrali sme sa s výbornými pocitmi skontrolovať hustotu dopravy do Budapešti.
    Celú akciu hodnotíme veľmi pozitívne, taktiež vďaka peknému počasiu, ktoré nám umožnilo poznať a otestovať nie len motocykle Aprilia, ale aj maďarský okruh Hungaroring.

    zväčšiť zväčšiť zväčšiť zväčšiť zväčšiť zväčšiť

    Redaktori: Oliver Mauer, Ing. Juraj Cvopa
    Foto: Oliver Mauer, Ing. Juraj Cvopa





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=656