Škoda Superb Combi (10/2009)
redaktor: p.mauer, 30.10.2009;

ŠKODA AUTO v dňoch 27. a 28. októbra 2009 usporiadala pre VIP partnerov z krajín EU prezentáciu vlajkovej lode, automobilky Škoda - Superb Combi. Výrobca ukážku svojho najnovšieho a najväčšieho automobilu, ktorý má všetky predpoklady na to, aby dôstojne reprezentoval svojho majiteľa, spojil aj s testovacími jazdami.

Za predstavením vlajkovej lode škodovky sme odleteli až do Milána a odtiaľ sme sa autobusom presunuli do mestečka Stresa rozprestierajúceho sa na brehu jazera Lago Maggiore pod talianskymi Alpami. ŠKODA AUTO si pre slávnostné predstavenie modelu Škoda Superb Combi zvolila za hlavný stan Grand hotel Bristol. Pozvaných hostí rozdelila do skupín podľa regiónov: na maďarskú, poľskú, fínsku, francúzsku, slovenskú a domácu taliansku. Pre našu skupinu organizátor pripravil prvé prekvapenie hneď na úvod, nakoľko nás namiesto do hotela zaviezol do prístavu, odkiaľ sme absolvovali výstup na horu Mottarone s vrcholom 1.491 metrov nadmorskej výšky. Nešli sme tam pešo ani autom, na vrchol nás vyviezli kabínové lanovky. Prvá prestupná stanica bola v nadmorskej výške 800 m. Aby sme však dosiahli úplný vrchol Mottarone, odkiaľ je prekrásny výhľad na talianske a švajčiarske Alpy, v 1.385 metrovej výške sme museli ešte raz prestúpiť z kabínovej lanovky na sedačkovú. Oplatilo sa, počasie bolo nádherné, výhľad ešte krajší a občerstvenie v tejto nadmorskej výške chutilo o to viac. Zostup bol rovnako príjemný ako výstup.

Po obedňajšej sieste sme v hotelovom parku objavili celú flotilu nablýskaných automobilov zoradených do polkruhu. Neboli to síce superbéčka, ale nám už dobre známe Yeti. Z pripraveného sortimentu sme si na prvú testovaciu jazdu vybrali benzínovú motorizáciu 1,8 TSi (118 kW) 4x4 vo výbavovom stupni Experience. Trasu testovacieho okruhu navrhol organizátor skutočne výborne, viedla kľukatými asfaltovými cestami do a z kopca nad mestečkom, ale aj úzkymi vydláždenými uličkami. Jazdu po trase vyznačenej zelenými šípkami neustále kontrolovala zabudovaná navigácia. Pre porovnanie sme absolvovali tento okruh aj s dieselovým dvojlitrom TDi-CR (103 kW) a dokonca sme si dovolili voči navigácii aj malý prehrešok a vytýčenú trasu sme zmenili. Do cieľa sme aj tak vždy bezpečne trafili. Aj keď sme na testovacom okruhu dosahovali výkony v závislosti od motorizácie, musíme konštatovať, že Yeti je rovnako stvorené do kopcovitého prostredia ako aj do mesta. S pohonom 4x4 však nesklame ani na nespevnenom teréne.

Po zotmení nastala dlho očakávaná udalosť – prezentácia vlajkovej lode Škoda Superb vo vyhotovení Combi. Aj keď malo toto kombi svoju premiéru už na frankfurtskom autosalóne v septembri 2009, na prezentáciu sme sa veľmi tešili. Nemali sme tušenie, kde sa bude táto slávnosť konať. Keď sme nastúpili do taxíkov a vyrazili na vodu jazera Lago Maggiore, predpokladali sme, že to bude na niektorom z dostupných ostrovov. Avšak asi po dvadsiatich minútach hojdania na vodnej hladine sme opäť prirazili k brehu vo vzdialenosti asi dva tri kilometre od Grand hotela Bristol. Pri vstupe do konferenčnej sály s veľkým pódiom uprostred na nás čakal drink na privítanie. Pochopili sme, že naša dnešná plavba sa skončila a nastala tá správna chvíľa. Na plátne po oboch stranách pódia sa preháňalo nové Superb Combi ako v reklame. Z plátna sa k nám prihovoril aj dizajnér karosérie, zhodou okolností tiež Slovák, pán Jozef Kabáň. Zrazu sa cez papierovú stenu na pódium vyrútilo Superb Combi v plnej svojej kráse. Prekvapení jeho neočakávaným príchodom sme žiaľ tento moment na objektív našej kamery nezachytili. Uvedením tohto vozidla na trh škodovka naplnila súčasné svoje ciele a doplnila posledný z chýbajúcich modelov výrobného portfólia. Vypočuli sme si krátku históriu o výrobe značky a zopár čísiel o tom, v čom je Superb Combi lepší ako jeho konkurenti. Potom sa otvorili dvere do „trinástej komnaty" a začala sa statická prehliadka tohto modelu v rôznych stupňoch výbavy. Ešte aj pri slávnostnej večeri na jednom z ostrovov jazera Lago Maggiore sme rozoberali prvé dojmy z nového kombíka a plánovali, ktorú motorizáciu si ráno vyskúšame.

V tomto ročnom období obyčajne prichádzajú aj prvé sychravé dni, ale my sme sa opäť zobudili do slnkom zaliateho rána. Pred hotelom nás už čakala prvá kolóna automobilov Superb Combi a tak ako jednotlivé posádky postupne odchádzali na testovaciu jazdu, tak z útrob podzemných hotelových garáží vychádzali ďalšie modely. Ani sme nevedeli, či si máme vybrať auto podľa farby, podľa vybavenia alebo podľa motorizácie. Nakoľko však nepatríme medzi laikov, rozhodnutie bolo jasné. Najprv sme si vybrali 125 kilowatový dvojliter s vysokotlakovým vstrekovaním nafty s tlakovým zásobníkom a elektronicky riadenými ventilmi (systém Common rail), aby sme ho mohli neskôr porovnať s benzínovou štvorkolkou 1.8 TSI (118 kW). Mali sme chuť vyskúšať si aj 3.6 litrový benzínový motor FSI (191 kW), žiaľ Superb Combi s týmto motorom bol permanentne obsadený. Našu testovaciu posádku sme doplnili o tretieho člena Branislava Čarského, koordinátora programu jazdených vozidiel zo ŠKODA AUTO Slovensko a vyrazili na trať. V zabudovanej navigácii sme mali naplánovanú celú trasu aj s oddychovými zástavkami na coffee break a výmenu modelov. Na trase boli rozmiestnené červené smerovky, ktoré nám mali pomáhať v orientácii, ale občas nás poplietli. Trasa nemala charakter okruhu, ale presúvania sa z bodu A do bodu B. Naplánovala bola tak, aby sme prechádzali po horských cestách, po úzkom premostení, pričom len centimetre delili obidve vonkajšie zrkadlá od zábradlia, cez malebné dedinky a typické úzke uličky a námestia historických mestečiek. Dostali sme sa aj na diaľnicu, kde sme občas povolenú 130-ku prekročili, pretože si to naša motorizácia priam vyžadovala. Za volantom sme sa striedali, a tak sme si mohli vychutnať jazdu z pozície vodiča alebo spolujazdca na prednom aj na zadnom sedadle. Ukázalo sa, že Braňo Čarský má škodovku dobre prečítanú, pretože aj v tých najprudších horských zákrutách zarezával pneumatiky do ideálnej stopy takmer s milimetrovou presnosťou a oni ho ani raz nesklamali. Nízkoprofilové 16" resp. 17" obutie Superbu Combi pristane nielen na pohľad, ale aj na ceste. Spolu sme najazdili takmer 120 kilometrov a naša prvá testovacia púť s toto novinkou sa skončila v modernom reštauračnom komplexe vzdialenom od milánskeho letiska cca 20 minút jazdy po diaľnici.

Naše skúsenosti a prvé dojmy z testovacích jázd s modelom Yeti sme už opísali v článku "Vydali sme sa po stopách Yeti-ho", teraz môžeme potvrdiť, že rozhodnutie výrobcu vyplniť medzeru v tomto segmente bolo správne. Podarilo sa mu vyrobiť kvalitný, technikou primerane „nabitý“ a bezpečný automobil s dobrými jazdnými vlastnosťami s pomerne širokým výberom motorizácie, ktorý si v konkurencii určite nájde svojho zákazníka.

Škoda Superb Combi je veľmi priestranný automobil s veľkým rázvorom kolies, vnútorným priestorom (hlavne na zadných sedadlách) a s veľkým batožinovým priestorom s dvojstupňovou podlahou. Veľkosť vnútorného priestoru a pocit slobody vyvoláva aj veľká presklená strecha, ktorej predná časť je posuvná a zadná pevná. Ani neobvykle zošikmená dozadu sa zvažujúca strecha batožinového priestoru neubrala z jeho objemu. Kufor s lôžkom pre plnohodnotné rezervné koleso je najväčší v tejto triede vozidiel. Ľahko sa otvárajú a ešte ľahšie zatvárajú veľké piate dvere s dvomi tlmiacimi jednotkami po stranách (automatické zatváranie po stlačení tlačidla). Vďaka veľkému rázvoru kolies a plynule sa zvažujúcej streche od C stĺpika, bočný pohľad na automobil vôbec nepripomína robustné kombi. Céčkové zadné skupinové svetlá (typické pre škodovku), čisté piate dvere a úzke a dlhé odrazky integrované do zadného nárazníka vozidlo zozadu rozširujú.
Vzhľadom na stupeň výbavy a jej precízne dielenské vyhotovenie, bohatú škálu motorizácie a veľký vnútorný priestor bude Superb Combi právom označovaný „vlajkovou loďou značky“.

prístav v mestečku Stresa
lanovka na Mottarone
pohľad z lanovky na jazero Lago Maggiore
zástupcovia ŠKODA AUTO Slovensko, páni Lechký a Račák
Ladislav Kiss (AAD) na Mottarone (1.491 metrov nad morom)
výhľad na švajčiarske Alpy
Peter Mauer (AAD) pred Grand hotelom Bristol
Branislav Čarský (ŠKODA AUTO Slovensko) a Ladislav Kiss (AAD)
loďou na slávnostnú prezentáciu Superb Combi
statická prezentácia Superb Combi
pred odchodom na testovacie jazdy so Superb Combi

Fotogaléria:
Testovacie jazdy s Yeti (27.10.2009)

takto sa začali naše testovacie jazdy s Yeti už si len vybrať motorizáciu jazda podľa navigácie Ladislav Kiss (AAD) za volantom Yeti 2.0 TDi-CR (103 kW), spolujazdec Branislav Čarský (ŠKODA AUTO Slovensko) jazda s Yeti na okruhu v strede zelená tabuľa označujúca smer aj takéto prekážky sme museli zdolať tieto modely čakajú na testovacích jazdcov

Náš redakčný test Škoda Yeti 1.2 TSI Advantage (08/2010)

Statická prezentácia Superb Combi (27.10.2009)

odhalené Superb Combi v trinástej komnate bolo čo pozerať záujem bol veľký a ešte pohľad do kufra

Testovacie jazdy so Superb Combi (28.10.2009)

vychádzali z podzemných garáží a takto zoradené pred hotelom čakali na nás od skorého rána už si len vybrať škodováci si už vybrali a štartujú Peter Mauer (AAD) za volantom Superb Combi 2.0 TDi-CR a takto sme sledovali zadok kombíka a zas máme pred sebou jedno Superb Combi, za volantom Branislav Čarský (ŠKODA AUTO Slovensko) s vetrom vo vlasoch a pocitom slobody vzadu sa sedí pohodlne výmena modelov a coffee break pod stanom rozhodovanie pre výber modelu nebolo jednoduché dieselovú verziu (125 kW) sme vymenili za benzínovú 1.8 TSi (118 kW) 4x4 prišli sme do cieľa pri spoločnom obede pohľadom do kufra sa skončili naše testovacie jazdy názov modelu na kryte svetla

Náš redakčný test Škoda Superb Combi 1.8 TSI 4x4 Elegance (09/2010)

Autor: Peter Mauer, šéfredaktor
Foto: Peter Mauer a Ing. Ladislav Kiss



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=646