Audi A5 Sportback (novinka 9/2009)
redaktor: v.ptáček, 14.9.2009;

Dizajn

Audi je vedúcou značkou v oblasti automobilového dizajnu. Päťdverové kupé má emocionálne a progresívne tvarovanie, fascinuje energickou eleganciou a športovými proporciami. Má dĺžku 4,71 metra a šírku 1,86 metra, no pri tom je jeho výška iba 1,39 metra. S dlhým rázvorom 2,81 metra, krátkymi prevismi a širokým rozchodom (1,59 metra vpredu, 1,58 metra vzadu) A5 Sportback energicky sedí na ceste.

Prednú časť vozidla formujú horizontálne línie. Na jednodielnej maske chladiča, olemovanej úzkou lištou z eloxovaného hliníka, vystupujú do popredia priečne lišty. Dve bočné hrany zvýrazňujú masku, pokračujú cez kapotu motora ako výrazné kontúry v profile písmena V.

Široké reflektory pôsobia ako technické umelecké diela. Chrómovaná lišta oddeľuje od seba optické systémy a zabezpečuje nezameniteľný vzhľad. Denné svetlá sú súčasťou sériového vybavenia, rovnako ako reflektory do hmly, ktoré ležia v bočných otvoroch pre vstup vzduchu v nárazníkoch a sú osadené v decentných chrómovaných prstencoch.

Pri pohľade zboku okamžite vynikne športový charakter modelu A5 Sportback. Veľké kolesá (sériovo formátu 17 palcov, na želane až do 20 palcov) sú obstavané markantným pontónom karosérie so štíhlym pásom bočných okien. Zadný stĺpik karosérie prebieha dozadu ako dlhá, elegantná vlna. V stĺpiku je integrované malé tretie bočné okno, ktorého špička smeruje nahor. Je to reminiscencia na Audi 100 kupé S z roku 1969.

Pomer medzi sklenenými a plechovými plochami karosérie je jedna tretina ku dvom tretinám, čo je charakteristická proporcia Audi. Pre značku sú charakteristické aj ostré hrany v plechu. Ohraničujú atleticky napnuté, konvexno-konkávne zaoblené plochy a členia profil. Elegantne zakrivená bočná línia prebieha pod bočnými oknami. Vonkajšie spätné zrkadlá s bočnými smerovými svetlami z diód LED dodávajú karosérii osobitné drobné akcenty.

Aj na zadnej časti karosérie horizontálne línie zvýrazňujú šírku. Odtrhová hrana na dverách batožinového priestoru vytvára kontrast. Koncovky výfuku sú s výnimkou modelu 2.0 TDI oddelene vedené na obidvoch stranách vozidla; sú rovné aj pri motoroch TDI. Tým vizuálne upozorňujú na nízke emisie. Filter tuhých čiastočiek naftového motora DPF je u Audi už dávno súčasťou štandardného vybavenia.

Dvojdielne zadné svetlá sa smerom do stredu vozidla šípovito zužujú, pri vybavení vozidla reflektormi Xenon Plus vytvárajú LED v zadných svetlách markantný prstencoví svetelný obraz. Tretie brzdové svetlo ako úzky pás na hornej hrane zadného okna je integrované do kontúr vozidla. Homogénne svetlo vytvára celkovo 24 diód LED. Týmto technickým riešením Audi podčiarkuje svoju celosvetovo vedúcu rolu v oblasti techniky LED.

Karoséria

Základom kvalít, ktorými sa Audi A5 Sportback vyznačuje, je vysoká pevnosť karosérie. Tvorí základ športovo-presných jazdných vlastností, suverénneho jazdného komfortu, vysokej pasívnej bezpečnosti a pokoja v kabíne. Vodič a spolujazdci necítia prakticky nijaké vibrácie, platí to aj pre volant a sedadlá, ktoré sú tradičným rozhraním medzi posádkou a vozidlom.

Tepelne vytvrdzovaná oceľ sa používa na bočných prahoch karosérie, pozdĺžnych nosníkoch, na stredovom tuneli, na stredných stĺpikoch karosérie a na priečnom nosníku prepážky motorového priestoru. Audi používa v každej oblasti karosérie optimálny materiál. Predné blatníky sú pre úsporu hmotnosti a optimalizáciu rozloženia hmotnosti na nápravy vyrobené z hliníka.

Oblasť pod dverami batožinového priestoru a nulová špára medzi bočným dielom a strechou sú spájané s najväčšou presnosťou plazmatrónovým letovaním. A5 Sportback sa zaobíde bez krycej lišty na streche, na rozdiel od mnohým modelov konkurencie. Tým sa vizualizuje kvalitatívny štandard Audi, zvýraznený úzkymi špárami na celom povrchu karosérie.

Päťdverové kupé má veľmi dobrú aerodynamiku, koeficient aerodynamického odporu pri štvorvalcových modeloch dosahuje 0,29, kolmý priemet čelnej plochy je jednotne 2,18 m2. Tieto vlastnosti sú výsledkom detailnej optimalizácia v aerodynamickom tuneli, ku ktorej patrí aj zakrytá podlaha karosérie.

Audi A5 Sportback chráni svoju posádku najmodernejšou technikou. Pri náraze spredu zvyšujú ochranu vodiča a spolujazdca plnoobjemové čelné airbagy. Riadiaca jednotka pomocou senzora rozozná polohu osoby na sedadle a podľa toho adaptívne riadi funkciu napínačov bezpečnostných pásov a spôsob nafúknutia airbagov. Znamená to najvyššiu mieru ochrany v každej konštelácii rovnako pre malé ako aj pre veľké osoby.

Bočné airbagy, optimálne umiestnené v operadlách predných sedadiel a veľkoobjemové bočné závesové airbagy na ochranu hlavy chránia pasažierov pri náraze zboku. Predné sedadlá sú vybavené špeciálnymi integrálnymi opierkami, ktoré pri náraze zozadu veľmi skoro bezpečne zachytia temeno hlavy a tým výrazne znižujú riziko poranenia krku.

Interiér a batožinový priestor

Vďaka dlhému rázvoru 2810 mm má Audi A5 Sportback priestranný interiér, ktorý poskytuje posádke veľkorysý priestor. Dĺžkou a vnútornou šírkou v oblasti ramien A5 Sportback výrazne prekonáva A5 Coupé, tieto hodnoty iba o niekoľko milimetrov zaostávajú za limuzínou A4.

Dlhé dvere s veľkým uhlom otvorenia umožňujú veľmi pohodlné nastupovanie a vystupovanie. Špecifický akcent kupé dodávajú všetky štyri bočné okná bez rámov.

Audi A5 Sportback je koncipované ako štvormiestny automobil, v porovnaní s A4 je zadné sedadlo namontované trochu nižšie a bližšie dopredu. Stredová lakťová opierka vzadu je súčasťou štandardného vybavenia. Predné sedadlá sú namontované športovo nízko, perfektný ergonomický tvar zabezpečuje telu vynikajúcu podporu a vedenie, sedadlá sa dajú precízne nastavovať. Audi na želanie poskytuje rozličné opcie ako športové sedadlá s výraznejšími bočnicami a pozdĺžne nastaviteľnou podporou stehien, ako aj s plne elektrickým nastavovaním, na želanie aj s pamäťou. Najkomfortnejšiu alternatívu poskytujú komfortné klimatizované sedadlá, malé ventilátory v sedáku a operadle s automatickým elektrickým vyhrievaním zabezpečujú, že vodič a spolujazdec sa nikdy nepotia ani nemrznú. Špecifický akcent kupé dodávajú všetky štyri bočné okná bez rámov.

Interiér A5 Sportback je oázou wellnesu pre zmysly. Elegantný dizajn, perfektná ergonómia, hodnotné materiály a nekompromisná kvalita vypracovania sa spájajú do harmonického celkového výrazu. Kvapkové chrómované rámčeky obrubujú dva hlavné prístroje a prídavné stupnice, centrálny, vysoko umiestnený monitor je súčasťou sériového vybavenia rovnako ako trojramenný volant.

Oblúkové línie spájajú kokpit s výplňami dverí, stredová konzola je natočená k vodičovi. Komfortný ovládací systém MMI je súčasťou štandardného vybavenia. So svojim intuitívnym menu, veľkými tlačidlami a centrálnym gombíkom na stredovom tuneli umožňuje pohodlné ovládanie mnohých funkcií vozidla. Na stredovom tuneli je k dispozícii veľa miesta. Namiesto bežnej mechanickej parkovacej brzdy Audi používa elektromechanický systém, ktorý sa zaobíde s malým ovládačom. V jeho blízkosti je umiestnené tlačidlo asistenčného systému pre rozjazd.

Batožinový priestor je ďalšou silnou stránkou Audi A5 Sportback. Dlhé dvere batožinového priestoru s elektricky ovládaným zámkom umožňujú pohodlný prístup do veľkého, dobre využiteľného batožinového priestoru s rovnými bočnými stenami, ktorý je vyčalúnený kvalitným kobercom vo farbe čalúnenia kabíny. Šírka batožinového priestoru je jeden meter, nakladacia hrana, chránená nerezovou lištou, leží nízko nad zemou. Základný objem batožinového priestoru je 480 litrov, pri sklopení operadiel zadných sedadiel sa zväčší na 980 litrov.

K praktickým detailom patria sériové háčiky na zavesenie nákupných tašiek a oká na upevnenie ťažších predmetov. Batožinový priestor je vybavený pevným krytom. Aby kryt neprekážal pri nakladaní, je rozdelený na dve časti. Kratšia časť je zachytená na bokoch batožinového priestoru, dlhšia na piatych dverách. Keď sa dvere otvoria, dlhšia časť sa vyklopí dohora, pri zatvorení sa presne priloží ku kratšej časti.

Motory

Aj pri motoroch Audi dôsledne stavia na inovatívne technológie. Pri štarte predaja A5 Sportback sú k dispozícii tri motory TDI a tri motory FSI.

Účinnosťou zvlášť vyniká motor 2.0 TDI v Audi A5 Sportback. Štvorvalec priemerne spotrebuje iba 5,2 litra nafty na 100 km, čo zodpovedá emisii CO2 137 gramov na km. Pri tom tento motor dosahuje z objemu 1.986 cm3 výkon 125 kW (170 k) a krútiaci moment 350 Nm. Audi A5 Sportback umožňuje zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 8,7 sekundy a maximálnu rýchlosť 228 km/h.

Štvorvalcový turbodiesel prenáša svoj krútiaci moment prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky na predné kolesá, od jesene bude k dispozícii aj verzia s pohonom quattro. V tom istom čase pribudne ďalšia verzia motora 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k) a krútiacim momentom 320 Nm. Bude sa montovať v kombinácii s automatickou prevodovkou multitronic s plynulou zmenou prevodového pomeru.

Motor 2.0 TDI je naftový motor high-tech. Prepracovaný pohon ventilového rozvodu ozubeným remeňom, dva vyvažovacie hriadele a kryt motora redukujú vibrácie. Vačkové hriadele ovládajú 16 ventilov. Elektromotory ovládajú polohu klapiek v nasávacom potrubí, ktoré uvádzajú nasávaný vzduch do vírivého pohybu na prispôsobenie aktuálnemu zaťaženiu a otáčkam motora. Jeden z najmodernejších riadiacich počítačov ovláda systém priameho vstrekovania paliva Common-Rail, ktorý vytvára vstrekovací tlak 1800 barov. Vysoký tlak umožňuje extrémne jemné rozptýlenie paliva a tým vynikajúcu tvorbu zmesi.

Rovnakú technologickú vyspelosť dokumentujú aj obidva motory V6 TDI. Ich komfortný charakter, mohutný krútiaci moment a vysoká kultúra behu charakterizujú moderný, inteligentný, športovo ladený pohon. Blok motora je vyrobený z liatiny obohatenej modifikovaným grafitom – ľahkého a súčasne veľmi pevného materiálu. Intenzívne detailné modifikácie znižujú trecie straty a zvyšujú účinnosť. Aj motory V6 TDI sú vybavené turbokompresorom s variabilnou geometriou, vstrekovaním paliva Common-Rail s piezoinjektormi a výkonným systémom recirkulácie výfukových plynov.

Menší šesťvalec s objemom 2698 cm3 dosahuje výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 400 Nm v rozpätí otáčok od 1400 do 3250 za minútu, pričom v kombinovanom cykle podľa metodiky EÚ spotrebuje 6,0 litra nafty na 100 km. Aj tento motor sa štandardne kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Audi A5 Sportback zrýchli z pokoja na 100 km/h za 8,2 sekundy a udeľuje mu maximálnu rýchlosť 235 km/h. Od jesene bude na výber aj prevodovka multitronic.

Väčší šesťvalec s objemom 2967 cm3 dosahuje výkon 176 kW (240 k). Maximálny krútiaci moment má impozantnú hodnotu 500 Nm, vodič ju má k dispozícii v rozsahu otáčok od 1500 do 3000 za minútu. Akcelerácia z 0 na 100 km/h s týmto motorom trvá iba 6,1 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Špičkový naftový motor sa v priemere uspokojí so 6,6 litra/100 km. Krútiaci moment motora sa prenáša cez 7-stupňovú prevodovku S tronic a systém pohonu quattro na všetky kolesá. Na jeseň bude nasledovať verzia s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.

Benzínové motory Audi A5 Sportback využívajú najmodernejšie technológie, priame vstrekovanie paliva FSI, systém Audi valvelift pre variabilný zdvih ventilov a v prípade motora 2.0 TFSI aj prepĺňanie turbokompresorom. Táto kombinácia spája temperament s veľkou ťažnou silou a rieši starý problém turbo-techniky - vysoké teploty a z toho prameniaci sklon k detonačnému spaľovaniu.

Hlavnými charakteristikami benzínového štvorvalca je variabilné časovanie nasávacích ventilov a dva vyvažovacie hriadele, ktoré zabezpečujú pokojný beh bez vibrácií. V dôležitých oblastiach ako sú valce a ojničné ložiská bol motor 2.0 TFSI optimalizovaný pre zníženie trecích strát. Olejové čerpadlo pracuje s reguláciou dodávaného objemu a svoj tlak vytvára v dvoch stupňoch, čo tiež prispieva k zníženiu spotreby.

Motor 2.0 TFSI s objemom 1.984 cm3 Audi ponúka v dvoch výkonových verziách. Silnejšia dosahuje výkon 155 kW (211 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm. Ten je k dispozícii v rozpätí otáčok od 1500 do 4200 za minútu. Motor sa montuje v kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou S tronic s dvoma spojkami a permanentným pohonom všetkých kolies quattro. Päťmiestnemu kupé udeľuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy, maximálna rýchlosť je 241 km/h. Priemerná spotreba paliva 7,4 l/100 km dokumentuje vysokú účinnosť motora. V priebehu roka budú nasledovať ďalšie tri verzie: pohon quattro s manuálnou prevodovkou a pohon predných kolies s automatickou prevodovkou multitronic alebo so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Druhá verzia motora 2.0 TFSI je určená výlučne pre kombináciu s pohonom predných kolies, buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo s automatickou prevodovkou multitronic. V tejto verzii štvorvalec dosahuje výkon 132 kW (180 k) a krútiaci moment 320 Nm, ktorý je k dispozícii od otáčok 1500 do 3900 za minútu. Začiatkom roka 2010 bude nasledovať ešte menší motor TFSI, štvorvalec 1,8 litra s výkonom 118 kW (160 k), ktorý bude poháňať predné kolesá prostredníctvom prevodovky multitronic. Takisto v roku 2010 Audi doplní verziu so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá bude zvlášť cenovo výhodným základným modelom.

Najvýkonnejší motor v Audi A5 Sportback je 3.2 FSI. Aj tento motor je vybavený systémom Audi valvelift, ktorý však pôsobí na nasávacie ventily. Systém reguluje množstvo nasávaného vzduchu otvorením nasávacích ventilov, vďaka tomu môže škrtiaca klapka zostať aj pri čiastočnom zaťažení úplne otvorená, čím odpadajú straty spôsobené škrtením. Motor môže pracovať voľnejšie, dosahuje väčší výkon i krútiaci moment, čo umožňuje použiť dlhšie celkové sprevodovanie, znižujúce spotrebu paliva.

Šesťvalec s objemom 3197 cm3 má kompaktné rozmery a nízku hmotnosť. Blok motora je vyrobený z hliníkovej zliatiny s obsahom kremíka. Z toho profituje celková hmotnosť vozidla aj rozloženie hmotnosti na nápravy. Ďalšie moderné technické riešenia predstavuje variabilné nasávacie potrubie, reťazový pohon ventilového rozvodu s optimalizovaným trením a vysoko účinné palivové čerpadlo.

Kultivovaný šesťvalec s energickým zvukom dosahuje výkon 195 kW (265 k) a maximálny krútiaci moment 330 Nm, ktorý je k dispozícii v rozpätí otáčok od 3000 do 5000 za minútu. S prevodovkou S tronic a pohonom quattro udeľuje Audi A5 Sportback zrýchlenie za 6,6 sekundy na 100 km/h a ďalej až po elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 250 km/h. Priemerná spotreba paliva je iba 9,3 litra/100 km.

Pri A5 Sportback nasadzuje Audi nové technológie z modulárnej stavebnice účinnosti. Všetky verzie sú vybavené systémom na rekuperáciu kinetickej energie. Pri dobiehaní vozidla a brzdení alternátor premieňa kinetickú energiu na využiteľnú elektrickú energiu, ktorá sa zachytáva v akumulátorovej batérii vozidla.

Keď vozidlo potom opäť zrýchľuje, akumulátorová batéria odovzdáva energiu späť. Tým odľahčuje alternátor, poháňaný motorom, čím sa znižuje spotreba paliva. Pri všetkých verziách s manuálnou prevodovkou je vozidlo navyše vybavené indikátorom optimálneho radenia, ktorý vodičovi odporúča prevodový stupeň pre jazdu s najvyššou účinnosťou.

V kombinácii s troma štvorvalcovými motormi 2,0 litra a manuálnou prevodovkou je Audi A5 Sportback sériovo vybavený novým systémom Štart-Stop. Keď vozidlo zastane na semafore, radiaca páka je v neutrále a vodič uvoľní pedál spojky, riadiaca jednotka vypne motor.

Ak vozidlo stojí na svahu a jeho sklon nie je väčší ako 10 stupňov, v brzdovej sústave sa udržiava plný tlak. Motor sa automaticky opäť naštartuje keď vodič stlačí pedál spojky, výkonný spúšťať naštartuje motor rýchlo a komfortne. Kým vodič zaraďuje prevodový stupeň, motor sa rozbieha do otáčok, keď uvoľní spojkový pedál, motor už beží vo voľnobežných otáčkach.

Podvozok

Aj pri podvozku sa prejavuje vysoká technická kompetencia značky Audi. Päťdverové kupé má športové jazdné vlastnosti, suverénnu stabilitu a dobrý komfort. Audi A5 Sportback spontánne zatáča, zákruty každého druhu prechádza stabilne aj vysokou rýchlosťou a pri výjazde dosahuje dobrú trakciu.

Tieto silné stránky majú mnoho príčin. K najdôležitejším patrí vysoká pevnosť karosérie a vyvážené rozloženie hmotnosti na nápravy. Rovnako ako ostatné verzie modelového radu A5 má aj Sportback prednú nápravu posunutú ďalej dopredu. Umožnilo to netradičné usporiadanie agregátov: diferenciál je presunutý dopredu bezprostredne za pozdĺžne uložený motor, ešte pred spojku, respektíve hydrodynamický menič krútiaceho momentu. Akumulátorová batéria umiestnená v batožinovom priestore optimalizuje rozloženie hmotnosti na jednotlivé nápravy.

Všetky dôležité súčasti závesov kolies vpredu i vzadu sú vyrobené z hliníka, čo výrazne znižuje neodpružené hmoty. Predné kolesá vedie päťprvková náprava, ktorá môže oddelene zachytávať pozdĺžne a priečne sily, vznikajúce pri jazde. V priečnom smere sú silentbloky ramien tvrdé, čo zvyšuje športovú presnosť, v pozdĺžnom smere sú silentbloky ramien mäkké pre zvýšenie komfortu.

Predná náprava a motor sú upevnené na pomocnom ráme, ktorý je pevne zoskrutkovaný s prednou časťou skeletu karosérie. Nízko a ďaleko vpredu uložená prevodovka riadenia zabezpečuje bezprostredný prenos pohybov volantu na kolesá.

Lichobežníková zadná náprava zabezpečuje presné vedenie zadných kolies A5 Sportback. Aj zadná náprava je upevnená na osobitnej nápravnici a má kompaktnú konštrukciu aby neobmedzovala objem batožinového priestoru. Zadná náprava verzií s pohonom predných kolies aj modelov quattro je zhodná. Pružiny a tlmiče pruženia (doplnené malými dorazovými pružinami) sú usporiadané oddelene od seba, čo umožňuje spojiť vysoký komfort so športovou presnosťou.

Modely Sportback s pohonom predných kolies sú sériovo vybavené novým technickým prvkom Audi. Stabilizačný systém ESP najnovšej generácie, známy z modelov A5 Coupé a Cabriolet, je doplnený novou funkciou elektronickej uzávierky diferenciálu. Systém funguje ako mechanický samosvorný diferenciál. Potláčaním nedotáčavosti a zlepšením trakcie, ďalej zlepšuje neutrálne jazdné vlastnosti vozidla. Nová funkcia zlepšuje dynamiku pri jazde v zákrute na suchej i mokrej ceste.

Dynamické riadenie je ďalšou revolučnou technológiou Audi. Mení svoj prevodový pomer v závislosti od rýchlosti jazdy a nastaveného režimu systému Audi drive select takmer až o 100 percent. Srdcom systému je prídavný prevod, integrovaný do stĺpika riadenia a ovládaný elektromotorom. Prídavný prevod pracuje bez akejkoľvek vôle a preto neobyčajne presne a s nízkym trením, dokáže prenášať veľký krútiaci moment a dosahuje vysokú účinnosť.

Pri nízkej rýchlosti jazdy pracuje riadenie extrémne priamo a aj účinok posilňovača je vysoký, parkovacie manévre sú hravo ľahké. Pri jazde mimo mesta sa priamosť prevodu a intenzita účinku posilňovača znižujú, pri vysokej rýchlosti na diaľnici nepriamy prevod a nízky účinok posilňovača podporujú smerovú stabilitu.

Pri regulácii jazdnej dynamiky dynamické riadenie úzko spolupracuje s ESP. Pretože dokáže uskutočniť korektúry riadením výrazne rýchlejšia ako brzdová sústava, odľahčuje stabilizačný systém, ktorá potrebuje určitý čas na nárast tlaku. Rýchly zásah riadením nahrádza mnohé brzdové impulzy, jazda nadobúda dynamiku a plynulosť. Dynamické riadenie kompenzuje pretáčavosť rovnako ako nedotáčavosť a poskytuje cennú pomoc pri brzdení na povrchoch s rozličnými hodnotami adhézie na jednotlivých stranách.

Zdroj: Porsche Slovakia spol. s r. o.
Redaktor: Ing. Václav Ptáček, 14.9.2009





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=640