Renault Scénic (novinka 6/2009)

zväčšiť obrázok Po novom Grand Scénicu prichádza aj nový Scénic. Toto vozidlo je priekopníkom a najlepšie predávaným modelom svojej triedy už viac ako desaťročie. Je dlhodobo najobľúbenejším kompaktným MPV v Európe, od svojho uvedenia v roku 1996 sa ho predalo 3,3 milióna kusov. Nový Scénic stavia na úspechu dvoch predchádzajúcich generácií a prináša ešte viac priestoru v kabíne a viac pohodlia pre cestujúcich. Zároveň zlepšuje jazdné vlastnosti, ktoré sú porovnateľné s hatchbackom. Výroba využíva skúsenosti s produkciou jednopriestorových vozidiel, ktoré má fabrika vo francúzskom meste Douai, kde Scénic vždy schádzal z výrobných pásov.

Vzhľad inšpirovaný hatchbackom
Nový Renault Scénic predznamenáva svieži prístup ku kompaktným MPV. Vďaka kompaktným tvarom, charakteristickým zadným svetlám a športovému vzhľadu prednej masky podľa nového Mégane Coupé, evokuje nový Scénic pocit športovej dynamiky, ktorý sa viac spája s vozidlami typu hatchback.

zväčšiť obrázok Jednou z dizajnových čŕt nového Renault Scénic sú plynulé a napnuté línie. Dynamiku podčiarkuje aj trojdielna mriežka, ktorej základom je (podobne ako v novom Mégane Coupé) stredové nasávanie vzduchu s elegantnou čiernou priečkou, lemovanou dvomi lopatkami z upraveného chrómu. Línie týchto lopatiek sa prenášajú do predných svetiel a dodávajú tak prednej maske nezameniteľnú osobitosť. Línia s efektom plameňa pod prednými svetlami pokračuje až dozadu a spolu s líniou strechy a príkro sa zvažujúcim zadným oknom dotvára charakteristickú líniu vozidla. Dvojdielne zadné svetlá v tvare bumerangu sú podobné ako v novom Renaulte Grand Scénic, avšak na rozdiel od svojho väčšieho brata smerujú dovnútra k úložnému priestoru – to je exkluzívny detail nového Renaultu Scénic.

Nový Renault Scénic evokuje nezameniteľný dojem robustnosti, ktorý vyvolávajú línie predných blatníkov a zadných partií. Široký rozchod náprav (1 545 mm vpredu a 1 547 mm vzadu) dáva vozidlu dostatočne stabilný základ. Proporcie, tvar bočnej línie a veľké plochy dverí evokujú pocit ochrany.

zväčšiť obrázok Renault Scénic sa môže tiež pochváliť vysokou kvalitou výberu a spracovania materiálov. Predné a zadné nárazníky skrývajú parkovacie senzory. Rámom dverí sa venovala špeciálna pozornosť. Karoséria sa spája so strechou s využitím technológie laserového zvárania.

Štýlu interiéru dominujú plynulé línie a celkovo je zariadený veľmi triezvo. Ovládacie prvky sú umiestnené okolo volantu alebo v stredovej konzole, aby sa uvoľnilo čo najviac priestoru pre cestujúcich.

V interiéri si veľkú pozornosť zaslúžil aj výber materiálov a kvalita dielenského spracovania už od základnej výbavy: palubná doska ťaží z povrchu, ktorý je mäkký na dotyk. Z estetických a aerodynamických dôvodov sa ostrekovače čelného skla presťahovali pod hranu kapoty. Výber obkladových materiálov sa podriadil možnosti vytvoriť si interiér podľa vlastných predstáv a úrovne výbavy. Zákazník si môže vybrať svetlý, elegantný interiér, alebo tmavší, so športovým nádychom. Robustný a dynamický dizajn rodiny Mégane sa v prvom rade zameriava na pohodlie na palube a prvotriedne jazdné vlastnosti.

Príjemný a praktický

Nový Scénic narástol oproti svojmu predchodcovi o 80 mm na dĺžku 4,34 m, a tak môže pohodlne prijať všetkých pasažierov. Vznikol s myšlienkou, aby všetkým cestujúcim poskytol na palube maximálny možný komfort. Vývoj dbal na posilnenie tromfov predchádzajúcich modelov a nové vozidlo ponúka viac miesta, komfortu a úložných priestorov.

Viac priestoru
zväčšiť obrázok Z nového Renaultu Scénic je lepší výhľad smerom dopredu, pod čo sa podpísal tenší predný stĺpik. Uhol výhľadu do strán sa zlepšil o 8% (87°) a uhol výhľadu smerom nahor sa zväčšil o 15% (31°). Vďaka tomu má vodič lepší prehľad o situácii na kruhových objazdoch a na križovatkách.

Z nárastu rázvoru (2 702 mm, čo je + 20 mm oproti Scénic II) ťažia cestujúci v 2. rade sedadiel. Priestor na kolená má hodnotu 235 mm a je najlepším vo svojej triede, čo prináša dostatok cestovného pohodlia pre piatich dospelých pasažierov.

Nový Scénic je mimoriadne prispôsobivý:
- operadlo predného spolujazdca sa dá sklopiť a vytvoriť stolček,
- sedadlá druhého radu sa dajú sklopiť, preklopiť a vybrať, vtedy narastie batožinový priestor na viac ako 1,8 m3, čo je najlepšia hodnota v segmente,
- sedadlá druhého radu sa dajú samostatne posúvať o 130 mm a operadlá sa dajú sklopiť do piatich polôh.
- po preklopení operadla predného sedadla vznikne priestor na naloženie nákladu s dĺžkou 2,5 metra.

Viac komfortu
zväčšiť obrázok Palubná doska v tvare vlny, podobná ako v novom Mégane, je čistá a plynulá. Intuitívne rozmiestnené ovládacie prvky dobre padnú do ruky. Hlavné ovládače (poloautomatická elektronická parkovacia brzda, tempomat/obmedzovač rýchlosti), ako aj multimediálna zóna (pripojenie MP3, USB či iPod®), sú na stredovej konzole, spolu so zásuvkou na 12V.

Jazdná pozícia ako v hatchbacku: podlaha je oproti predchodcovi o 15 mm vyššie a volant je o 2,4 stupňa priamejšie. To znamená, že vodič sa v novom Renaulte Scénic cíti skôr ako v bežnom hatchbacku, pričom si zachováva rozhľad jednopriestorového vozidla.

zväčšiť obrázok Výškové nastavovanie sedadla v rozmedzí 70 mm, čo je najlepšia hodnota v segmente, umožní každému vodičovi, aby si našiel ideálnu polohu na šoférovanie. Predné opierky hlavy „grand komfort“ v tvare knihy zlepšujú nastavenie, pohodlie a bezpečnosť. Široký rozsah nastavenia sedadla a vzpriamenejšia poloha za volantom sa podobá tej v bežných autách, no súčasne zachováva výhľad vlastný jednopriestorovým vozidlám.

O teplotný komfort v novom Renaulte Scénic sa stará klimatizácia, ktorá je už v základnej výbave. V ponuke je aj automatická dvojzónová klimatizácia „Soft-Auto-Fast“, ktorá sa po prvý raz objavila v novej Lagune a dostala sa aj do rodiny Mégane. Vodič a spolujazdec si môžu individuálne nastaviť teplotu a intenzitu práce ventilátora. V režime „Auto“ sa počítač postará o ideálne dosiahnutie požadovanej teploty a berie do úvahy aj hluk pri práci ventilátora. Režim „Soft“ sa zameriava na jemné a pozvoľné dosiahnutie nastavenej teploty, pričom berie ohľad na predných pasažierov. Režim „Fast“ rýchlo a účinne vyvetrá celý interiér vozidla. Teplotný komfort zadných pasažierov zlepšujú výduchy na sedadlách v druhom rade.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Hands-free karta na vstup do vozidla a štartovanie, ktorá automaticky zamkne vozidlo, keď sa vodič od neho vzdiali. Zámky vozidla sa automaticky uzamknú v momente, keď sa vodič vzdiali od vozidla, prípadne ich zamkne zvnútra tlačidlom na vnútornej strane svojich dverí. Odomknú sa, keď sa jeho ruka priblíži ku kľučke dverí, prípadne veku batožinového priestoru. Vodič spozná svoje vozidlo z väčšej vzdialenosti na parkovisku pomocou tlačidla, ktorým na diaľku zasvieti jeho svetlomety.

Poloautomatická ručná brzda automaticky zablokuje vozidlo pri vypnutí motora a opätovne ho odbrzdí po naštartovaní a jemnom stlačení plynového pedálu. Vodič ju môže aktivovať a deaktivovať aj manuálne pomocou tlačidla na stredovej konzole.

Odkladacie možnosti pre všetkých cestujúcich
zväčšiť obrázok Nový Scénic má najväčšiu ponuku odkladacích priestorov na trhu. Interiér má až 86 litrov odkladacích priestorov rozmiestnených po celom interiéri. Tieto praktické vrecká sú k dispozícii pre každé sedadlo:

zväčšiť obrázok - v základnej výbave sa nachádzajú 4 schránky pod podlahou (2 x 2,5 l vpredu a 2 x 3,2 l v druhom rade), 2 zásuvky pod prednými sedadlami a dvoma zadnými sedadlami, každá s objemom 4,5 l,
- klimatizovaná a osvetlená skrinka pred spolujazdcom s objemom 11 litrov,
- otvorená priehlbina na stredovej konzole na drobné objekty ako mobilný telefón,
- stredová konzola s možnosťou dvojitého posúvania (lakťová opierka a konzola sa posúvajú samostatne) s objemom 9 litrov je rozdelená na dve časti: na schránku na malé objekty pod lakťovou opierkou (perá, okuliare, kreditné karty) a na hlavnú schránku na objemnejšie predmety (1,5-l fľaša),
- 6 vreciek na zadnej strane predných sedadiel: dve malé na predmety ako prenosné herné konzoly, MP3 prehrávače či plyšové hračky a jedno väčšie, pod výklopným stolčekom, na knihy a časopisy,
zväčšiť obrázok - 3 zásuvky na 12 V (vpredu v stredovej konzole, v 2. rade a v batožinovom priestore), aby si každý pasažier mohol nabíjať svoje prenosné zariadenie (telefón, prenosná herná konzola, MP3 či video prehrávač), prípadne na prenosnú chladničku (k dispozícii ako príslušenstvo),
- háčiky na zadnej strane posuvnej stredovej konzoly a v batožinovom priestore, na ktoré sa dajú zavesiť tašky, aby sa ich obsah nevysypal počas jazdy.

Nový Renault Scénic je vďaka objemu batožinového priestoru 522 dm3, nízkej nakladacej hrane (602 mm) a širokému nakladaciemu otvoru (1 092 mm) mimoriadne praktickým vozidlom.

Jedinečné technológie, ktoré uľahčujú jazdu

Nový Renault Scénic ťaží z mnohých technologických výdobytkov na palube, ktoré uľahčujú jazdu a život na palube ako napríklad palubná doska s farebnou obrazovkou LCD s technológiou TFT, nový zabudovaný navigačný systém Carminat TomTom® či zvukový a vizuálny parkovací asistent s cúvacou kamerou.

Nastaviteľná a prehľadná palubná doska s LCD obrazovkou s technológiou TFT
zväčšiť obrázok Nový Renault Scénic je prvým vozidlom vo svojom segmente, ktoré má nastaviteľnú a prehľadnú palubnú dosku, využívajúcu technológiu TFT, identickú s monitormi počítačov, ktorá v pravom momente automaticky zobrazuje potrebné údaje. Farebná obrazovka s vysokým rozlíšením lepšie zobrazí potrebné informácie (rýchlosť, stav obmedzovača rýchlosti/tempomatu, prekročenie nastavenej rýchlosti, tlak v pneumatikách, vizuálnu a zvukovú pomoc pri parkovaní).

Vodič si môže jednoducho a podľa svojich predstáv nastaviť pomocou ovládača pred palubnou doskou schému obrazovky cez ponuku osobných nastavení. Do nového Renaultu Scénic sa po prvý raz dostala možnosť osobného nastavenia a zapnutia/vypnutia niektorých funkcií vozidla ako napríklad hlasitosť zvukového parkovacieho asistenta, komunikačný jazyk či automatické spínanie svetiel. V základnej výbave je k dispozícii čierno-biely monochromatický LCD displej s vysokým kontrastom (30-násobne vyšší ako súčasná technológia).

Dva druhy navigačných prístrojov: Carminat TomTom® a Carminat Bluetooth® DVD
zväčšiť obrázok Úplne nový integrovaný systém Carminat TomTom®, vyvinutý s exkluzívnym partnerom TomTom, za cenu 490 eur. Systém je vždy pripravený na používanie, jednoducho sa používa a má všetky navigačné funkcie, medzi ktorými sú: zobrazovanie presných a detailných máp na obrazovke s uhlopriečkou 5,8 palca, dopravné informácie s ponukou alternatívnych trás, rýchlostné obmedzenia, mnoho záujmových bodov, varovanie na radary (v závislosti od krajiny) a mnoho možností osobného nastavenia.

Mapové podklady sú na SD karte a jednoducho sa aktualizujú z internetovej stránky http://www.renault-multimedia.com

Carminat Bluetooth® DVD, špičkový navigačný systém zabudovaný do palubnej dosky s obrazovkou s uhlopriečkou 7 palcov s ovládacou jednotkou, meničom na 6 CD, kompatibilný s MP3/WMA, multimediálnym pripojením „PLUG MUSIC“ a hlasovým ovládaním navigačných funkcií a telefónu cez Bluetooth®.

Zvukový a obrazový parkovací asistent s cúvacou kamerou
zväčšiť obrázok Nový Scénic je prvým jednopriestorovým vozidlom, ktoré využíva zvukovú a obrazovú pomoc pri parkovaní spojenú s cúvacou kamerou. Cúvacia kamera premieta obraz priestoru za vozidlom na obrazovku navigácie, čím uľahčuje parkovací manéver. Jeden farebný priestor vyznačuje priestor, kam sa vozidlo chce dostať a druhý, v závislosti od natočenia kolies, zobrazuje priestor, kam smeruje vozidlo. Farebné zóny zatiaľ na obrazovke znázorňujú vzdialenosť obrysov vozidla od ďalších prekážok v ceste.

Kompletná multimediálna ponuka
zväčšiť obrázok Do nového Scénicu sa dostala aj prepracovaná ponuka audiosystémov:
- základ tvorí „RadioSat Classic“ s výkonom 80W, 4 reproduktormi, prehrávačom CD kompatibilným s MP3 a konektorom AUX,
- jedinečný špičkový audiosystém „3D Sound by Arkamys®“, ktorý sa dostal iba do ponuky vozidiel značky Renault,
- pripojenie Bluetooth® a stereo audio streaming, technológia, vďaka ktorej sa dá vo vozidle počúvať hudba s mobilného telefónu alebo prenosného prehrávača pripojeného cez Bluetooth®,
- multimediálna prípojka „PLUG MUSIC“, zabudovaná v dosahu v stredovej konzole, umožňuje prehrávanie hudby z iPod© či USB-kľúča. Zoznam skladieb, albumov, žánrov a interpretov sa zobrazí na obrazovke na stredovej konzole a vodič v nich môže listovať cez ovládače audiosystému vozidla.

Komfort a potešenie z jazdy: jazdné vlastnosti hatchbacku

zväčšiť obrázok Nový Renault Scénic ponúka svojmu majiteľovi potešenie z jazdy a komfort. Jazdné vlastnosti, odvodené do hatchbacku, sú svižné a predvídateľné. Jedinečné jazdné vlastnosti odvodené od hatchbackov sa po prvý raz dostali aj do triedy jednopriestorových vozidiel.

Kontrola nakláňania vozidla
Nakláňanie sa vozidla v zákrutách, uhol, ktorý charakterizuje naklonenie sa vozidla v zákrute, je najmenší spomedzi jednopriestorových vozidiel a hodnotou 0,40°/ms-² sa nový blíži Renault Scénic k hatchbackom, pričom priemerná hodnota v segmente je 0,46°/ms-² (Scénic II mal 0,47°/ms-²). Pre pasažierov to znamená ešte komfortnejšiu jazdu a eliminuje vznik cestovateľských chorôb ako napríklad kinetózy.

Technická DNA z nového Méganu
zväčšiť obrázok Nový Scénic dostal, po vzore ostatných modelov rodiny Mégane, prednú nápravu typu pseudo McPherson, spojenú s novou „rohatou“ nápravnicou (tlmiace prvky rohov nápravnice majú priemer 62 mm). Toto riešenie minimalizuje bočný posun nápravnice voči karosérii a zaručuje vynikajúcu presnosť riadenia.

Vzadu pracuje polotuhá náprava s priečkou s programovanou deformáciou. Jej uzatvorený profil spolu s dutým predným stabilizátorom (Ø 25,2 mm) zvyšujú torznú tuhosť celého vozidla a zároveň znižuje jej hmotnosť o 2 kg. Predná náprava je oproti predchodcovi o 2,7 kg ľahšia.

Tlmenie ušité na mieru
Pruženie nového Scénicu zaručuje vysokú úroveň komfortu v závislosti od usporiadania s viacerými cestujúcimi a/alebo s batožinou. Práce na pružení sa zamerali na lepšiu elimináciu vertikálnych pohybov, pohlcovanie nerovností vozovky menšie pohyby karosérie. Výsledok sa podarilo dosiahnuť vďaka:
zväčšiť obrázok - flexibilnému uloženiu tlmičov (15 mm/100 DaN vpredu a 18 mm/100 DaN vzadu),
- spodnému trojuholníkovému ramenu s hydro-elastickými silentblokmi,
- novým predným pretlakovým tlmičom,
- dodatočnému pritvrdeniu zadných tlmičov.

16-, 17- a …18-palcové kolesá!
V závislosti od motora sú k dispozícii nasledovné rozmery kolies a pneumatík:
- 195/65 (na 15-palcových kolesách),
- 205/55 a 205/60 (16-palcové kolesá),
- 205/55 and 225/50 (17-palcové kolesá),
- 225/45 (18-palcové kolesá) v ponuke neskôr.

Nový Scénic zabrzdí z rýchlosti 100 km/h na 39 metroch, za čo môžu ventilované kotúčové brzdy s priemerom 296 mm na prednej a 274 mm na zadnej náprave.

Úplne nový posilňovač riadenia
zväčšiť obrázok Nový Scénic používa elektronický posilňovač riadenia vyvinutý pre nový Mégane. Výkonnejší procesor posilňovača (1000 Hz oproti 420 Hz v modeli Scénic II), rýchlejší indukčný snímač (0,6 ms oproti 2,4 ms v modeli Scénic II) a lepšia dynamická spätná väzba motora posilňovača (300 Hz oproti 70 Hz v modeli Scénic II) riadenia spôsobili lepší prenos medzi pokynmi vodiča a reakciou vozidla na zmenu smeru. Jemnejšia práca s volantom má prínos aj v podobe lepšej informovanosti vodiča o stave vozovky v zákrute a tým pádom môže do nej lepšie a bezpečnejšie nasmerovať vozidlo.

V konečnom dôsledku to znamená, že riadenie je teraz oveľa jemnejšie a presnejšie a poskytuje oveľa viac informácií o kvalite a druhu vozovky, čím prináša vyššiu radosť z jazdy a približuje pocit z jazdy v Scénicu k jazde v hatchbacku.

Výkon a ochrana životného prostredia: tromfy motorov dCi a TCE

Motory a prevodovky nového Scénica sa prispôsobili potrebám moderných motoristov. Ich prevádzkové náklady sú o 20 až 30 percent nižšie ako v prípade pohonných jednotiek predchádzajúcej generácie. Navyše, značne vynovené motory dCi a TCe získali uznanie aj pre spotrebu paliva a pôžitok z jazdy. Tiež dodávajú krútiaci moment a výkon v širokom spektre otáčok a v každom jazdnom režime.

Ponuka motorov typu dCi
Záujemcovia o nový Scénic majú na výber zo širokej ponuky naftových motorov dCi 85, dCi 105, dCi 130, dCi 150 s automatickou prevodovkou a dCi 160 DPF s manuálnou prevodovkou. Všetky disponujú pokročilou technológiou a môžu sa pochváliť najvyváženejším pomerom zväčšiť obrázok výkonu a nízkej spotreby paliva na trhu.

Motor 1.5 dCi
zväčšiť obrázok Nie je azda ani nutné hovoriť o tom, že nový Renault Scénic je k dispozícii aj s 1,5-litrovým naftovým motorom, ktorý je vysoko oceňovaný pre nízku spotrebu paliva a pôžitok z jazdy. Tento motor s objemom 1461 cm3 je k dispozícii vo dvoch výkonových verziách. Oba tieto motory majú výnimočne nízke emisie CO2, vďaka ktorým získali označenie Renault eco2:
- 130 g/km v prípade modelu Scénic dCi 85,
- 134 g/km v prípade modelu Scénic dCi 105,
- 130g/km s motorom dCi 105 (s 15-palcovými kolesami) alebo 134g/km (16-palcovými kolesami),

Motor dCi 130
Tento motor bol značne prepracovaný. Nový Renault Scénic vybavený touto pohonnou jednotkou a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou má kombinovanú spotrebu iba 5,5 l/100km. Najvyšší výkon tohto motora s objemom 1 870 cm3 je 96 kW (130 k) pri 3 750 otáčkach za minútu, maximálny krútiaci moment (300 Nm) je k dispozícii od 1 750 otáčok za minútu. Tieto hodnoty sa podarilo dosiahnuť vďaka upravenej variabilnej geometrii lopatiek turbodúchadla. Zahnuté lopatky prispievajú k okamžitej reakcii a k rýchlejšiemu nástupu výkonu.

Vstrekovač so 7 otvormi (predtým so šiestimi) zaisťuje jemnejšie a efektívnejšie vstrekovanie paliva. V neposlednom rade, filter pevných častíc (obnovuje sa spaľovaním) a chladenie výfukových plynov EGR pomáhajú spĺňať budúcu normu Euro5. Okrem zlepšenej dynamiky a nízkej hlučnosti má Renault Scénic aj optimálnu spotrebu paliva. Motor dCi 130 je úžasne tichý a výkonný, ale tiež je ohľaduplný k životnému prostrediu pri emisiách iba 145 g/km CO2. Tieto zlepšenia viedli tiež k zníženiu prevádzkových a servisných nákladov. Výmena oleja je potrebná každých 30.000 km (alebo každé dva roky) a rozvodový remeň potrebuje výmenu každých 160.000 km (predtým každých 120.000 km).

Motor dCi 160 s manuálnou prevodovkou a motor dCi 150 s automatickou prevodovkou
zväčšiť obrázok Nový Renault Scénic si možno objednať s oslavovaným motorom aliancie Renault-Nissan 2,0 dCi. V kombinácii so 6-stupňovou automatickou samopripôsobivou prevodovkou alebo so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou dáva výkon 110 kW (150 k), resp. 118 kW (160 k). Je vybavený filtrom pevných častíc (obnovuje sa spaľovaním), ktorý má tú výhodu, že dokáže fungovať bez prísad. S motorom dCi 150 a automatickou prevodovkou (dostupnosť závisí od trhu) ponúka nový Renault Scénic výnimočné potešenie jazdy s plynulým radením prevodových stupňov. Okrem výkonu, nízkej hlučnosti a ohľaduplnosti voči životnému prostrediu, patria motory dCi 150 a dCi 160 s výkonom 110 kW (150 k) pri 4000 otáčkach za minútu resp. 118 kW (160 k) pri 3750 otáčkach za minútu medzi najvýkonnejšie vo svojej triede. Maximálny krútiaci moment je 360 Nm (dCi 150), resp. 380 Nm (dCi 160) od 2000 otáčok za minútu a oba motory ľahko a rýchlo dosiahnu 5000 otáčok za minútu.

Vstrekovanie paliva pod tlakom 1600 barov a piezoelektrické vstrekovače, pokročilý profil piestov a variabilná geometria lopatiek turba zaisťuje výnimočnú výkonnosť. Motory sú tiež vybavené dvomi vyvažovacími hriadeľmi proti vibráciám a hluku a poskytujú výnimočnú radosť z jazdy a pohodlie. Vďaka ultrarýchlemu predhriatiu sviečok motory zapaľujú okamžite, dokonca aj v extrémne chladnom počasí (mínus 23°C).

Motor 1.6 16V 80 kW (110 k)
Okrem skvelého pocitu z jazdy, poskytujú tieto pohonné jednotky výkon a flexibilitu pri nízkych otáčkach, agilne reagujú pri vyšších rýchlostiach a majú stlmenú akustiku naprieč celým spektrom otáčok.

Nový motor TCe 130
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Nový motor TCe 130, vyvinutý v rámci aliancie Reanult-Nissan, je dokonalou ilustráciou skúsenosti so zmenšovaním objemu. Je obzvlášť ohľaduplný k životnému prostrediu, pri spotrebe 7,1 l/100 km dosahuje emisie CO2 168 g/km. Táto nová pohonná jednotka s objemom 1397 cm3 spája výkon 1,8-litrového motora (96 kW/130 k) a krútiaci moment 2,0-litrového motora (190 Nm). Má 6-stupňovú manuálnu prevodovku.

Motor TCe 130 sa radí medzi najlepšie motory vo svojej triede pokiaľ ide o prevádzkové a servisné náklady. Výhoda použitia rozvodovej reťaze spočíva vo vysokej spoľahlivosti a nízkej hlučnosti. Olej sa mení po 30.000 km (alebo každé dva roky), vzduchový filter a sviečky po 60 000 km alebo každé štyri roky a rozvodový remeň po 150.000 km (alebo každých šesť rokov).

Základy rodiny Mégane: bezpečnosť a ohľaduplnosť voči životnému prostrediu

Renault sa zameriava na najefektívnejšie technológie pri prevencii, náprave a ochrane. Tento prístup vychádza z reálnych skúseností z nehôd a vďaka tomu Renault poskytuje produkty, naviazané na reálne potreby vodičov. Najnovšie poznatky sa uplatnili pri vývoji nového Renaultu Scénic.

Nehodám predchádza viacero prvkov výbavy:
zväčšiť obrázok - vizuálne upozornenie na zapnutie pásov na piatich sedadlách,
- monitor tlaku vzduchu v pneumatikách,
- bi-xenónové svetlomety s funkciou MBL, osvetľujúce zákrutu,
- úchyty Isofix 3 na všetkých troch sedadlách druhého radu,
- automatické rozsvietenie svetiel,
- automatické spustenie stieračov,
- tempomat/obmedzovač rýchlosti,
- ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily,
- podpora pri núdzovom brzdení,
- ESP s kontrolou nedotáčavého šmyku.

Nový Renault Scénic ochráni posádku v prípade nárazu:
- štruktúrou kabíny s programovanou deformáciou, ktorá v prípade nárazu pohltí a odvedie energiu nárazu mimo priestor posádky,
- materiálmi z ocele rôznej pevnosti a elasticity, od vysokej po veľmi veľmi vysokú, ktorá pohltí maximum kinetickej energie,
- systémom Renault Protection 3. generácie, ktorý obsahuje zariadenie proti podkĺznutiu s dvojstupňovým účinkom, obmedzovačom napätia bezpečnostných pásov a adaptívnymi airbagmi,
- dvojitými snímačmi bočného nárazu a dvojkomorovými bočnými airbagmi, chrániacimi panvu, hrudník a hlavu, ktoré sa po prvý raz objavili v modeli Laguna III a rodine Mégane,
- bezpečnostnými opierkami hlavy na predných sedadlách, ktoré obmedzujú pohyb hlavy a krku v prípade nárazu zozadu.

Tretia generácia Systému Renault na Ochranu a Zadržanie
zväčšiť obrázok Tento jedinečný systém dostáva zákazník v základnej výbave. V novom Scénicu zahrnuje tieto prvky:
- dvojité predpínače bezpečnostných pásov (ktoré zabraňujú pohybu tela smerom dopredu a telo tesne obopínajú cez pás a hrudník),
- obmedzovače tlaku (obmedzuje tlak na hrudník, spôsobený bezpečnostným pásom),
- dvojkomorové adaptívne airbagy (nafúknu sa len na taký objem, aký je potrebný na absorbovanie energie dopadu).

Systém poskytuje aj najlepšiu možnú ochranu proti podkĺznutiu, čo je fenomén, ktorý sa vyskytuje v momente, keď sa panva podkĺzne pod spodnú časť pásu. Podkĺznutie je zodpovedné za niektoré vážne zranenia v brušnej oblasti.

Predná časť nového Renaultu Scénic ťaží z nových technických riešení, ktoré ochraňujú chodcov v prípade nárazu. Predná maska dostala nové ochranné prvky a je pevnejšia, čím poskytuje lepšiu ochranu spodným častiam nôh chodcov (predkolenia a kolená). Kapota a jej okolie (blatníky, skryté ostrekovače čelného skla, vzpery kapoty, tvar spodnej časti kapoty) sa podriadili účinnejšiemu absorbovaniu kinetickej energie.

Vozidlá s nálepkou Renault eco2
zväčšiť obrázok Nový Renault Scénic ilustruje skúsenosti značky Renault na poli ochrany životného prostredia na príklade znižovania hmotnosti, aerodynamikou a motormi, schopnými spaľovať biopalivo. Dve verzie modelu Renault Scénic (dCi 85, dCi 105) spĺňajú podmienky iniciatívy Renault eco²:
- motory vypúšťajú menej ako 140 g CO2/km,
- vyrábajú sa vo fabrikách, ktoré spĺňajú ekologickú normu ISO 14 001 a zaviazali sa eliminovať svoje dopady na životné prostredie,
- aspoň 95% materiálov sa bude dať po skončení životnosti recyklovať a aspoň 5% plastových dielcov pochádza z recyklovaných zdrojov.

Iniciatíva Renault eco2 znamená, že vozidlá minimalizujú svoj dopad na životné prostredie počas celej doby životnosti.

Optimalizácia aerodynamiky a zmeny na podvozkovej skupine (deflektory pred prednými kolesami a ďalšie aerodynamické prvky) znížili spotrebu a emisie nového Scénicu na vynikajúcu úroveň bez toho, aby utrpel pôžitok z jazdy. Úspora sa, v závislosti od verzie, pohybuje medzi 2 až 15 g CO2/km oproti predchádzajúcemu modelu s rovnakým motorom a výbavou.

Nový Renault Scénic po skončení životnosti zrecykluje až 95% materiálov a v jeho útrobách je 14% recyklovaných plastov, čo je v priemere 34 kg.

Výroba vo fabrike Georges Besse v meste Douai vo Francúzsku

zväčšiť obrázok Fabrika Georges Besse v meste Douai na severe Francúzska má, rovnako ako ostatné fabriky skupiny Renault, certifikát ISO 14 001 a jednopriestorové kompaktné vany sa v nej vyrábajú už od roku 1996, kedy zišiel z pásov prvý Scénic. Kvalita výroby vo fabrike neustále rastie, pod čo sa podpisuje stále lepšia kontrola výroby a vzdelávanie pracovníkov: Scénic a Grand Scénic v Nemecku zaradili kvalitatívnej do TOP3 segmentu (zdroj: ADAC, Nemecký automobilový klub).

Vo fabrike sa zvýšila kontrola kvality: chyby, ktoré znemožnili ďalšiu prevádzku vozidla poklesli na tretinu. Úroveň kvality stúpla na všetkých výrobných procesoch:
1. auto kontrola montérom priamo na jeho pracovnej pozícii
2. kontrola „checkman-om“ po montáži všetkých dielcov naviazaných na základnú pracovnú jednotku
3. výstupná kontrola
4. kontrola AVES (Alliance Vehicle Evaluation Standard) na konci pracovnej linky

Na výrobnú linku sa zaviedli tri svetlá (červené, oranžové a zelené), aby sa dala vykonávať kontrola kvality v reálnom čase. Včasné odhalenia prípadných nedostatkov pomôžu k ich odstráneniu ešte pred príchodom na kontrolný bod.

zväčšiť obrázok Na montážnu linku sa zaviedol nový indikátor STR (Straight Through Ratio – pomer správne vykonaných operácií), aby sa dala merať kvalita výroby priamo na pracovnej pozícii. Zámerom je robiť všetky úkony správne na prvý raz bez nutnosti vykonávať opravy neskôr, počas ďalších kontrol, čím sa znížia náklady a zvýši produktivita práce.

Vo fabrike sa zaviedlo viacero princípov Poka Yoke, ktoré majú zamedziť výskytu chýb. Majú tri druhy, aby sa odstránili všetky možné druhy chýb a omylov:
1. výstraha: predchádza bezprostrednému riziku nenamontovania prípadne zlého namontovania dielca.

2. kontrola: vykonáva sa v priebehu pracovného procesu a zamedzuje ďalšiemu operačnému kroku skôr, ako sa jeden krok náležite vykoná.
3. prerušenie: zabraňuje, aby sa na vozidlo namontovali dielce, ktoré nevyhovujú kvalitou, materiálom, prípadne spôsobom montáže.

Zavedenie princípov Poka Yoke má za úlohu, aby sa počet omylov a chybných úkonov postupne eliminoval a časom sa dostal na absolútnu nulu. Zamestnanci aj fabrika sa pripravili na to, aby už od začiatku výroby modelového radu Scénic dosahovali špičkovú kvalitu. Značka Renault investovala pred spustením výroby modelov Grand Scénic a Scénic do fabriky sumu 250 miliónov eur.

Fabrika Georges Besse Douai, Francúzsko

Založené: 1970
Riaditeľ: Jérôme Olive
Pracovná sila: 5 071 zamestnancov, stav k 31. decembru 2008
Činnosť: Montáž vozidiel
Rozloha: 350 hektárov, z toho je 45 hektárov zastavanej plochy
História:

Vo fabrike sa od spustenia výroby vyrábalo 15 rôznych modelov. Fabrika sa časom špecializovala na kompaktné vozidlá strednej triedy.
1970: Vznik fabriky v meste Douai.
1975: Začiatok výroby modelu Renault 5.
1976: Začiatok výroby modelu Renault 14.
1980: Začiatok výroby modelu Fuego.
1982: Začiatok výroby modelu Renault 9.
1983: Začiatok výroby modelu Renault 11.
1986: Začiatok výroby modelu Renault 21.
1988: Začiatok výroby modelu Renault 19.
1993: Zmena názvu z Renault Douai na fabriku Georges-Besse.
1995: Začiatok výroby modelu Mégane.
1996: Začiatok výroby modelu Scénic.
1997: Georges Besse získalo generálne partnerstvo.
2000: Začiatok výroby modelu Scénic RX4.
2001: Vybudovanie dodávateľského priemyselného parku.
2002: Začiatok výroby päťdverového modelu Mégane II. Vytvorenie novej výrobnej haly. Výrobná kapacita vzrástla na 550 000 vozidiel ročne (investícia vo výške 500 miliónov eur).
2003: Začiatok výroby modelu Scénic II a kupé kabrioletu Mégane II.
2004: Začiatok výroby modelu Grand Scénic.
2006: Miliónty Scénic II.
2009: Spustenie výroby modelov Grand Scénic a Scénic (investícia 250 miliónov eur).

Rekord dennej produkcie: 2 407 vozidiel sa podarilo dňa 1. júla 2004.
Rekord ročnej produkcie: 469 510 vozidiel v roku 2004.

Certifikáty: ISO 14 001 a EAFQ.
Produkcia: Mégane II kupé kabriolet a Scénic II.
Výrobné zmeny: 2 zmeny

Zdroj: Renault Slovensko, s.r.o.
j.cvopa, dňa:24.6.2009





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=630