Renault Clio (novinka 4/2009)
redaktor: j.cvopa, 29.05.2009;

Renault predstavuje najnovšiu generáciu svojho úspešného modelového radu Renault Clio, ktorý prichádza vo verziách hatchback a kombi. Tieto dve karosárske vyhotovenia otvárajú novú kapitolu úspešnej ságy Clio, ktorá začala v roku 1990. Počas 20 rokov si Clio našlo v 100 krajín 10 miliónov majiteľov.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Dizajn nového Clia vychádza z dynamických prvkov, ktoré sa objavili na prednej časti nového Renaultu Mégane. Verzia grandtour ponúka výhodu v podobe veľkého vnútorného priestoru. Vnútorný priestor sa zameral na kvalitu spracovania a pohodlie. Atraktína športová verzia Renault Sport je k dispozícii od uvedenia tohto modelu. Okrem sériovej verzie je za príplatok ponúkaná aj so športovejšie ladeným podvozkom CUP.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Carminat TomTom® umožní majiteľom nového Renaultu Clio zažiť nový pohľad na cestovanie. Nový zabudovaný navigačný systém spája výhody z oboch svetov: zabudovaných aj prenosných navigačných systémov. Systém Carminat TomTom® má väčšiu a prehľadnejšiu obrazovku ako prenosné zariadenia (5,8 palca, čo je približne 15 cm), ponúka spoľahlivú navigáciu s varovaniami získanými z dopravného servisu a vie vystríhať pred rýchlostnými obmedzeniami a stacionárnymi radarmi. Vo výbavách nového Renaultu Clio je táto navigácia ponúkaná ako výbava na želanie za 490 eur.

Nový Renault Clio má na palube všetky vymoženosti, ktoré spravili z Clia III premianta vo svojej kategórii. Za jeho úspechom stojí pohodlie, jazdné vlastnosti, motorová paleta, miera bezpečnosti, množstvo prvkov výbavy z vozidiel z vyšších tried a praktické vlastnosti. Prísna kvalita výroby mu zaručila miesto medzi najspoľahlivejšími vozidlami v segmente.

zväčšiť obrázok Nový Renault Clio bude, podobne ako jeho predchodca, schádzať z výrobných pásov fabrík v mestách Flins (Francúzsko), Valladolid (Španielsko) a Bursa (Turecko). Nový Renault Clio má na palube všetky vymoženosti, ktoré spravili z Clia III premianta vo svojej kategórii.

Renault Clio očaril po celom svete mnoho spokojných zákazníkov. Podarilo sa mu to jeho štýlom, pohodlím na palube, úžitkovými vlastnosťami, mierou bezpečnosti a výbavou, ktorú prebral z vozidiel postavených o niekoľko tried vyššie. Prísna kvalita výroby mu zaručila miesto medzi najspoľahlivejšími vozidlami v segmente. Nový Renault Clio otvára ďalšiu kapitolu príbehu, ktorý začal v roku 1990 a je plný nespochybniteľných úspechov.

Od roku 1990 sa po celom svete predalo 10 miliónov vozidiel
zväčšiť obrázok Nový Renault Clio ťaží zo skúseností značky Renault, ktoré nadobudla v segmente malých vozidiel a výrobou modelového radu Clio. Renault mal v tejto kategórii mnoho úspešných modelov. Tak, ako sa presadili dnes už legendárne 4CV či R5, patrí epocha od roku 1990 modelovému radu Clio. Jeho výhodou je, že „má všetko, čo aj veľkí“ a tým oslovuje mnoho motoristov. Clio zaznamenalo za 20 rokov predaja v stovke krajín takmer 10 miliónov predaných kusov: 4 milióny si pripísalo Clio I, 4,5 milióna Clio II od roku 1998 a viac ako 1,2 milióna Clio III, ktoré je v predaji od roku 2005. Renault Clio je doteraz jediným modelom, ktorému sa podarilo dvakrát získať titul „Car Of The Year“: prvý raz v roku 1991, keď sa do predaja dostalo Clio I a po druhý raz v roku 2006 s Cliom III. Clio bolo aj prvým vozidlom zo svojej kategórie, ktorému sa v roku 2000 podarilo získať 4 hviezdičky z nárazových testov nezávislej asociácie EuroNCAP a v roku 2005, opäť ako prvé v kategórii, získalo 5 hviezdičiek.

Príkladná úroveň kvality a spoľahlivosti
zväčšiť obrázok Renault Clio III dosiahlo vysokú úroveň spoľahlivosti, čo potvrdili vnútorné aj externé prieskumy. Výsledky nemeckého prieskumu spoločnosti ADAC z roku 2008 ohodnotili Clio III známkou „excelentný“ v kategórii jedno-, dvoj- a trojročných vozidiel. Tieto výsledky potvrdili aj francúzske prieskumy spokojnosti, realizované spoločnosťami CSI a JD POWER, ktoré sa zameriavajú na spokojnosť majiteľov vozidiel po 2,5 roku užívania a pýtajú sa na spokojnosť s produktom a servisom. Viac ako 80% majiteľov modelu Clio III ho označilo hodnotením „úplne spokojný“.

Modelová paleta, ktorá vyhovuje mnohým typom klientov
Široká modelová ponuka (Clio Storia, Clio Grandtour, Clio hatchback s 3-mi a 5-mi dverami) Renaultu Clio sa od roku 2008 dostala na 3. priečku predaja v Európe. Modelové rady Renault Clio III a Clio Storia pokrývajú rôznorodé potreby širokej klientely, ktorá sa zameriava na vozidlá segmentu B.

Nový Renault Clio: „Má všetko, čo aj veľkí“
zväčšiť obrázok Nový Renault Clio ponúka prvky výbavy zo segmentu C za ceny, zodpovedajúce vozidlu z nižšej triedy. Zameriava sa na mladé rodiny s jedným vozidlom, ktoré hľadajú dobre vybavené rodinné vozidlo kompaktných rozmerov s najlepším pomerom cena/výkon. Renault Clio III mal v roku 2008 v Európe v kategórii malých vozidiel trhový podiel 7,24% a zaznamenal 321 000 predaných vozidiel, čo predstavovalo medziročný nárast o 0,4 bodu. Vo Francúzsku je Clio III lídrom segmentu B (hatchback + kombi) a má trhový podiel 13,9%. Od januára roku 2008 sa modelová paleta rozšírila o verziu Grandtour, ktorú si rýchlo obľúbili najmä mladé rodiny. Predaje za rok 2008 (53 000 jednotiek) predstavovali 17% predaja modelového radu Clio v Európe a 37% predaja v Nemecku.

Clio Storia: vstupná brána do rodiny Clio
Clio Storia sa v Európe predáva od roku 2005, súčasne s novou verziou Clio III. Odvtedy si ho v Európe kúpilo viac ako 400.000 klientov, z toho 100.000 vo Francúzsku. Prvú trojku v predajnosti predstavujú Francúzsko, Taliansko a Nemecko. Kupujúci oceňujú jeho kompaktné rozmery (dĺžka 3818 mm, čo je o 209 mm menej ako nový Renault Clio) a výhodné nákupné a prevádzkové náklady. Clio Storia si obľúbili najmä ženy, žijúce v mestách (52% majiteľov, ktorí si kúpili toto auto v roku 2008), firmy, (najmä vo Francúzsku), a rodiny, ktoré ho využívajú ako druhé vozidlo. Od mája 2009 bude v predaji jeho vynovená verzia a tým pádom sa k zákazníkom dostane tvarovo vynovená verzia s rovnakým technickým základom. Dizajnéri ponechali zameranie vozidla a osviežili vzhľad prednej časti.

Dizajn nového Clia vychádza z dynamických prvkov, ktoré sa objavili na prednej časti nového Renaultu Mégane. Verzia Grandtour ponúka výhodu v podobe veľkého vnútorného priestoru. Vnútorný priestor sa zameral na kvalitu spracovania a pohodlie.

Kompaktný hatchback s osobnosťou inšpirovanou novým Renaultom Mégane
zväčšiť obrázok Nový Renault Clio sa so svojou natiahnutou siluetou presvedčivo lepí k zemi: na dĺžku meria 4027 mm (+ 41 mm oproti predchodcovi), rázvor meria 2575 mm, šírka je 1707 mm a výška 1493 mm. Svetlomety sa natiahli až k otvorom v prednej maske. Od výbavy Dynamique majú intenzívnejší pohľad, podfarbený čiernym pozadím. Prednej maske dominujú širšie otvory na nasávanie vzduchu čiernej matnej farby. Predĺžená predná časť, ohraničená hmlovými svetlometmi, dodáva vozidlu jedinečný výzor. Zväčšené telesá spätných zrkadiel dostali nový aerodynamický tvar. Nové zadné svetlomety kopírujú líniu bokov. Nový Renault Clio má ľahšie a dynamickejšie pôsobiacu zadnú časť s parkovacími a hmlovými svetlami integrovanými do rohov karosérie. Široká ponuka kolies zahŕňa tri šírky a dva priemery:
- 165 mm a 185 mm s priemerom kolies 15 palcov v troch prevedeniach v závislosti na úrovni výbavy. Disky z ľahkých zliatin sú v sérii na úrovni výbavy Dynamique. - 195 mm s priemerom diskov z ľahkých zliatin 16 palcov, ktoré sa za príplatok montujú na verzie Dynamique.

Praktické, výrazné a jedinečné kombi
zväčšiť obrázok Nový Renault Clio Grandtour, ktorému sa trhovo mimoriadne darí (17% predajov modelového radu Renault Clio III v Európe), prevzal prednú časť z hatchbacku. Je to jedno z najkompaktnejších kombi na trhu (dĺžka 4 228 mm, čo je + 26 mm oproti predchodcovi). Nový Renault Clio Grandtour sa vyznačuje ostrým sklonom zadnej časti. Skosené piate dvere, zakončené aerodynamickým krídelkom a doplnené pozdĺžnymi strešnými nosičmi (čiernymi, alebo chrómovanými, v závislosti od verzie), jasne poukazujú na možnosť využitia vozidla aj pri trávení voľného času.

Vďaka predĺženému zadnému previsu narástol aj objem batožinového priestoru pod jeho krytom. Úložný priestor získal oproti hatchbacku viac ako 50% objemu (+ 151 dm3) a dosahuje hodnotu 439 dm3. So zadnou lavicou sa dá jednoducho manipulovať a po jej sklopení je podľa metodiky VDA k dispozícii až 1 277 dm3 úložného priestoru (+ 239 dm3 oproti hatchbacku). Nový Renault Clio Grandtour sa vie vďaka premenlivému dnu batožinového priestoru prispôsobiť každej životnej situácii. Môže byť v dvoch polohách: buď poskytne maximum úložného priestoru, alebo vytvorí rovné dno batožinového priestoru. Premenlivé dno aj kryt batožinového priestoru majú svoje vlastné premyslené skladovacie priehradky a tým vyvracajú tvrdenia, že sú neskladné.

Interiér: kvalita spracovania a starostlivá ergonómia
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Tvorba interiérového dizajnu sa zamerala na kvalitu spracovania a pohodlie. Palubná doska má od verzie Dynamique mäkké obklady. Do vrchnej časti stredovej konzoly perfektne zapadla obrazovka zabudovaného navigačného systému Carminat TomTom®. Umiestnenie zaručuje rýchlejšie a bezpečnejšie odčítanie zobrazených údajov. Nový Renault Clio je vozidlom, s ktorým sa rýchlo zblížite. Vďaka starostlivo premyslenej ergonómii sú všetky spínače na dosah a ovládače na volante majú krátky zdvih. Spínač tempomatu/obmedzovača rýchlosti je na stredovej konzole v blízkosti ručnej brzdy. Signál na prístrojovej doske zreteľne informuje vodiča o tom, či je zariadenie zapnuté.

zväčšiť obrázok Pocit priestoru a pohodlia môže zvýšiť elektronicky otváracia panoramatická strecha veľkých rozmerov (dĺžka 1,29 m a šírka 0,86 m). Zvláštnu starostlivosť dostali obkladové prvky. Podľa úrovne vyhotovenia vytvárajú vo vozidle novú atmosféru. Zákazníci si môžu vybrať medzi svetlým, elegantným, relaxačným prevedením (Expression a Dynamique 5dv. verzie) alebo medzi tmavším, športovejším prevedením. Aby boli čo najlepšie splnené požiadavky a želania zákazníkov, je k dispozícii päť úrovní výbavy hneď od uvedenia vozidla, menovite Authentique, Ice, Expression, Dynamique a Renault Sport.

Carminat TomTom®

umožní majiteľom nového Renaultu Clio zažiť nový pohľad na cestovanie. Nový zabudovaný navigačný systém spája výhody z oboch svetov: zabudovaných aj prenosných navigačných systémov. Systém Carminat TomTom® má väčšiu a prehľadnejšiu obrazovku ako prenosné zariadenia (5,8 palca, čo je približne 15 cm), ponúka spoľahlivú navigáciu s varovaniami získanými z dopravného servisu a vie vystríhať pred rýchlostnými obmedzeniami a stacionárnymi radarmi. Vo výbavách nového Renaultu Clio je táto navigácia ponúkaná ako výbava na želanie za 490 eur.

Zabudovaná navigácia prístupná širokému publiku
zväčšiť obrázok Navigačný systém je častou požiadavkou zákazníkov pri kúpe nového vozidla. Pri prieskume medzi klientmi sme zistili, že až 70% z nich by si želalo práve navigačný systém ako doplnok vo výbave svojho nového vozidla. V prípade kompaktných vozidiel sú zabudované navigačné systémy dostupné až za ceny prevyšujúce 1 000 eur. To znamenalo, že zákazníci sa radšej obrátili na ponuku oveľa dostupnejších prenosných zariadení. Renault preto vyvinul všeobecne dostupný navigačný systém Carminat TomTom®. Po prvý raz sa teda do kompaktného vozidla dostane zabudovaný navigačný systém za menej ako 500 eur.

Veľká obrazovka s uhlopriečkou 5,8 palca a zabudované ovládače
Zabudovanie je najistejším riešením proti krádeži a nechcenému poškodeniu pri nárazoch. Vďaka tomu dosahuje farebná obrazovka s uhlopriečkou 5,8 palca (14,73 cm) veľmi dobrú čitateľnosť a vernosť zobrazenia údajov. Dostala sa na hornú časť palubnej dosky, aby vodič z bezpečnostných dôvodov nemusel veľmi odvracať zrak od diania na vozovke. Odčítanie uľahčuje zobrazenie 2D alebo 3D z vtáčej perspektívy s možnosťou automatického priblíženia. Na obrazovke sa zobrazujú aj ostatné multimediálne informácie: rádio, ponuka mobilného telefónu (ak je pripojený cez Bluetooth®) a hudobný zoznam (albumy a tituly) prehrávača MP3 (pokiaľ sú pripojené cez Plug & Play). Inštrukcie pri navigácii vychádzajú cez reproduktory vozidla a ovládajú sa tlačidlami pod volantom. Diaľkový ovládač umožňuje ovládanie systému Carminat TomTom® a zaručuje presné a jasné povely.

Navigácia na najvyššej úrovni
Vonkajšia anténa pripevnená na streche vozidla zaručuje silný a spoľahlivý príjem signálu GPS. Prístroj pri práci kombinuje údaje z veľmi presného gyroskopu a rýchlomera založeného na informáciách z ABS, čo zaručuje spoľahlivú navigáciu za každých okolností, aj pri strate signálu GPS (napríklad v tuneli). Výkon systému sa zakladá na:

- presných a aktualizovateľných mapách,
- preventívnej navigácii: fixných radaroch (v niektorých krajinách), výstrahe pri prekročení rýchlosti, zdôraznení riskantných úsekov (školy…),
- dopravných informáciách v reálnom čase (zápcha, nehody, atď...) s ponukou alternatívnych trás,
- plánovaní trás s bodmi záujmu podľa preferencií užívateľa (66 voliteľných kategórií),
- presnosti a spoľahlivosti navigovania za každých okolností vďaka príjmu signálu cez externú anténu a presnosti určenia polohy vozidla,
- kompatibilite s ostatnými multimediálnymi systémami Renault 2009 (audio a pripojiteľnými): rádia Classic a Arkamys®, Plug & Music, Bluetooth® a telefóny, audio streaming,

Carminat TomTom®: to najlepšie z oboch svetov
Výhody zabudovaných navigácií:
- robustnosť a odolnosť,
- ergonómia, čitateľnosť a bezpečnosť,
- kvalita príjmu signálu GPS vďaka vlastnej anténe, príjem dopravných informácií cez rádio,
- presnosť navigácie (informácie naviazané na vozidlo),
- zvuk/reč sa šíri cez audiosystém vozidla,
- prirodzená ochrana proti krádeži,

Výhody prenosných systémov:
- výhodná cena,
- aktualizácia mapových súborov a umiestnenia radarov (podľa krajín),
- možnosť nastavenia (POI, hlas, vozidlo, ikony, plánovanie cesty, atď…),
- možnosť ochrany a zálohovania osobných údajov,
- používanie internetovej stránky Renault TomTom® a MapShare®.

Carminat TomTom®, aktualizovateľný a nastaviteľný pomocou on-line služieb
zväčšiť obrázok Carminat TomTom® sa dá jednoducho aktualizovať. Mapy sa nachádzajú na SD karte s kapacitou 2 G. Po jej vložení do počítača pripojeného na internet získa majiteľ prístup k množstvu on-line služieb. Majiteľ môže jednoducho:
- aktualizovať a rozširovať svoj navigačný systém o bezplatný alebo spoplatnený obsah: mapy, radary, záujmové body, osobné nastavenia (hlas navigácie, ikony vozidla v 3D, farby…),
- objednávať si mapy ďalších krajín (SD 2 G sa dajú aj zakúpiť),
- opravovať svoje mapy na MapShare® a zálohovať svoje údaje v počítači,
- dopredu si pripravovať trasy: „pre-trip planning“ v spolupráci s Google search®,
Carminat TomTom® pokrýva 40 krajín východnej a západnej Európy, Škandináviu, Turecko a južnú Afriku. On-line služby sú prístupné na stránke www.renault-multimedia.com, stránkach www.renault.sk, alebo prostredníctvom programu Renault TomTom Home® na SD karte.

Základné kamene modelu Renault Clio

Nový Renault Clio má na palube všetky vymoženosti, ktoré spravili z Clia III premianta vo svojej kategórii. Za jeho úspechom stojí pohodlie, jazdné vlastnosti, motorová paleta, miera bezpečnosti, množstvo prvkov výbavy z vozidiel z vyšších tried a praktické vlastnosti. Prísna kvalita výroby mu zaručila miesto medzi najspoľahlivejšími vozidlami v segmente.

Vzorový vnútorný priestor a komfort
zväčšiť obrázok Renault Clio III určil už od spustenia výroby v septembri 2005 nové štandardy svojej kategórie v oblasti komfortu a vnútorného priestoru. Nový Renault Clio stavia na tých istých základoch a pridáva najlepšiu ponuku vnútorného priestoru vo svojej kategórii. Šírka na ramená dosahuje na zadných sedadlách hodnotu 1362 mm (3-dverová verzia) a 1343 mm (5-dverová verzia a kombi). Vysoká strecha zdôrazňuje pocit priestoru. Výška strechy činí 861 mm, priestor na nohy je 162 mm, vďaka čomu sa na zadné sedadlá pohodlne posadí osoba do výšky 1,88 metra, čo predstavuje až 95% európskej populácie.

Bezpečný, výkonný a komfortný podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Nový Renault Clio prichádza so súborom istých, bezpečných a pohodlných jazdných vlastností. Podobne ako jeho predchodca je to auto, ktoré sa ľahko šoféruje. Podvozok a nápravy zaručujú jazdu, ktorá sa nebude nepriaznivo prejavovať pri zmene povrchov, bočnom vetre či pri brzdení. Podvozky sa vzhľadom na cieľové použitie, zákazníka a jednotlivé verzie menia (rozdielny podvozok má hatchback, kombi či verzia Sport). Podvozok, podobne ako v prípade predchodcu, umožňuje vozidlu účinné jazdné vlastnosti a vysokú úroveň komfortu. Nový Renault Clio Grandotur má oproti hatchbacku hrubší stabilizátor zadnej nápravy (21 mm), čo obmedzuje nakláňanie sa karosérie. Vyššiemu zaťaženiu sa prispôsobili aj tlmiace a pružiace prvky.

Svižné motory ohľaduplné voči životnému prostrediu
Dynamické vlastnosti nového Renaultu Clio podporuje široká paleta motorov a prevodoviek.

Benzínová paleta
zahŕňa tri motory: 1.2 16V 48 kW (65 k), 1.2 16V 55kW (75 k) a TCe 100 (74 kW).

Naftovú ponuku
zväčšiť obrázok tvoria tri motory, známe kultúrou chodu a nízkou hlučnosťou:
1.5 dCi 50 kW (70 k), 1.5 dCi 63 kW (85 k) a 1.5 dCi 78 kW (105 k). Posledné dva menované môžu mať filter pevných častíc. Motory dCi 70 a 85 majú nízku spotrebu paliva a vypúšťajú menej ako 120 g CO2/km a vo Francúzsku patria so 75%-ným zastúpením medzi predanými vozidlami medzi najpoužívanejšie.
Všetky spomínané benzínové aj naftové motory zodpovedajú požiadavkám iniciatívy „Renault eco²“, t. j. :
- emisie CO2 nesmú presiahnuť 140 g/km, prípadne musí spaľovať biopalivo,
- musí byť vyrobené vo fabrike, ktorá spĺňa podmienky certifikátu ISO 14 001,
- je na 95% zrecyklovateľné a má minimálne 5% recyklovaných plastov.

Motorom asistuje široká paleta prevodoviek:
- manuálnu 5-stupňovú (JH),
- manuálnu 6-stupňovú (TL4), spojenú s motorom: 1.5 dCi 78 kW (105 k),
- robotizovanú prevodovku Quickshift 5 (JA3) kombinovanú s motorom 1.2 16V 80,

Odhlučnenie na úrovni veľkej limuzíny
zväčšiť obrázok Nový Renault Clio sa môže pochváliť aj jedinečným odhlučnením na úrovni vyšších segmentov. Do karosérie preniká minimum zvukov od motora, prevodovky, ako aj od náprav. Špeciálnu starostlivosť dostala aj izolácia medzi motorom a prevodovkou. Utlmeniu sa nevyhli ani rušivé zvuky spôsobené aerodynamikou, ktoré odstránili špeciálne vložky medzi dutinami a karosériou. Šesťstupňová prevodovka znižuje zvuk motora pri diaľničných presunoch.

Záplava výbavy z vyšších segmentov
Do nového Renaultu Clio sa dostalo viacero prvkov výbavy, ktoré pochádzajú z vyšších segmentov a pomáhajú zlepšiť jazdu a pohodlie na palube. Nový Renault Clio ponúka napríklad prepracovaný rad audiosystémov, medzi nimi aj „RadioSat Classic“ s výkonom 80 W, 6 reproduktormi, prehrávačom CD kompatibilným s MP3, zobrazovaním názvov skladieb i súborov a konektorom AUX pred rýchlostnou pákou. Možnosti pripojenia výrazne vylepšujú nové funkcie „Plug & Music“ a Bluetooth®.

zväčšiť obrázok - multimediálna prípojka „Plug & Music“, zabudovaná v dosahu v stredovej konzole, umožňuje prehrávanie hudby z iPod©-u, prenosného MP3 prehrávača či z USB-kľúča. Zoznam skladieb, albumov, žánrov a interpretov sa zobrazí na obrazovke na stredovej konzole a vodič v nich môže listovať cez ovládače audiosystému vozidla.
- Funkcia Bluetooth® využíva reproduktory vozidla na bezpečné telefonovanie s voľnými rukami. Systém pri každom naštartovaní rozpozná a pripojí spárovaný mobilný telefón. Funkcia „pohotovosť“ umožní spojenie iba vtedy, keď sa vozidlo nachádza v bemzpečnej situácii. Pri prichádzajúcom alebo odchádzajúcom hovore sa rádio automaticky stíši. Komunikácia so systémom prebieha cez tlačidlá pod volantom a obrazovku v strede palubnej dosky, prípadne cez obrazovku systému Carminat TomTom.
- pripojenie Bluetooth® a stereo audio streaming je technológia, vďaka ktorej sa dá vo vozidle počúvať hudba z mobilného telefónu alebo prenosného prehrávača pripojeného cez Bluetooth®

zväčšiť obrázok Nový Renault Clio vylepšuje ponuku bezpečnosti a komfortu nasledovnými prvkami (v závislosti od úrovne výbavy či ponuky doplnkov):
- tempomat/obmedzovač rýchlosti,
- radarový parkovací asistent,
- snímač s dvojitou funkciou: podľa množstva dopadajúceho svetla a dažďa riadi svetlá vozidla a intenzitu pohybu stieračov,
- sklopný kľúč.

Bezpečnosť je pre Renault prioritou a pre nový Renault Clio samozrejmosťou
Vozidlá modelového radu Renault Clio ťažia zo skúseností značky Renault v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Kvalitu podvozka dopĺňajú asistenčné systémy (ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily, podpora pri núdzovom brzdení, ESP), čím zaručujú jedinečné jazdné vlastnosti a aktívnu bezpečnosť. Brzdy využívajú na prednej náprave odvetrávané kotúče, na zadnej môžu byť bubny, alebo tiež kotúče s veľkým priemerom (260 mm vpredu a 240 mm vzadu) a dostatočnou hrúbkou (22 mm vpredu a 8 mm vzadu).

Nižšie prevádzkové náklady a 12-ročná záruka proti prehrdzaveniu
zväčšiť obrázok Servisné intervaly sa nasledovne predĺžili na:
- každých 30 000 km alebo 2 roky pre benzínové motory (okrem TCe, ten ich má po ubehnutí 20 000 km alebo 2-och rokoch a využíva systém Oil Control System),
- každých 20 000 km alebo 2 roky pre motory dCi 70 a 85,
- 30 000 km alebo 2 roky pre 1.5 dCi 105 bez časticového filtra,
- 20 000 km alebo 1 rok pre všetky motory s časticovým filtrom.

Vzduchový filter a sviečky sa menia po 60.000 km alebo 4-och rokoch, rozvodový remeň po 120.000 km alebo každých 6 rokov v prípade benzínových motorov a každých 160.000 km alebo 6 rokov v prípade naftových motorov. Palivový filter vydrží 60.000 km alebo 4 roky. Vozidlá majú aj nižšie náklady pri každodennej prevádzke. Nový Renault Clio má špeciálne prvky, ktoré eliminujú následky stretov v malých rýchlostiach, aby tak znížil ceny poistného a opráv. Použitie polypropylénu v zadnom nosníku zaručuje absorbciu takmer všetkých nárazov v nízkej rýchlosti. Nový Renault Clio má dutiny karosérie vyplnené voskom, čo predĺžilo záruku proti prehrdzaveniu na 12 rokov.

Výroba a investície

Nový Renault Clio sa vyrába v tých istých fabrikách ako jeho predchodca. Podarilo sa znížiť náklady.

Tri fabriky
Nový Renault Clio bude, podobne ako jeho predchodca, schádzať z výrobných pásov fabrík v mestách Flins (Francúzsko), Valladolid (Španielsko) a Bursa (Turecko). Clio Renault Sport sa montuje v meste Dieppe (Francúzsko).

Nižšie náklady
Nový Renault Clio si vyžiadal oveľa nižšie náklady. Najväčšie investície sa zamerali na:
- zabudovanie navigačného systému Carminat Tom Tom do palubnej dosky.

Celková výška investícií bola 50 miliónov eur (vývoj a spustenie výroby), čo predstavuje približne 50% oproti bežným investíciám v tejto fáze životného cyklu automobilu. Úspory sa podarili vďaka nasledovným opatreniam:
- Výber investícií. Dôraz bol na vývoj viditeľných prvkov a vývoj, zameraný na naplnenie očakávaní zákazníkov (zabudovaná navigácia).
- Používaniu spoločných prvkov.

Zdroj: Renault Slovensko, s.r.o.
dňa: 29.5.2009





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=625