Renault Grand Scénic (novinka 4/2009)
redaktor: j.cvopa, 28.05.2009;

Renault pokračuje po príchode nových modelových radov Mégane a Coupé v omladzovaní segmentu, ktorý zaznamenáva v Európe najväčšie predajné úspechy a do boja nasadzuje nový Renault Grand Scénic. Scénic má v Európe povesť obľúbeného rodinného vanu, veď je už desať rokov priekopníkom a lídrom vo svojom segmente.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Nový Grand Scénic nadväzuje na úspechy predošlých generácií a rozvíja ich kladné stránky. Zameriava sa na väčší vnútorný priestor v kabíne a súčasne zlepšuje aj jazdné vlastnosti, ktoré vychádzajú z hatchbacku Renault Mégane. Výroba využíva skúsenosti s produkciou vanov, ktoré má fabrika vo francúzskom meste Douai, kde Scénic vždy schádzal z výrobných pásov. Nový Renault Grand Scénic sa dostane do predaja koncom apríla 2009 a bude k dispozícii v 5- a 7-miestnej verzii.

Ambícia:
stanoviť nové vzory v segmente jednopriestorových kompaktných vozidiel


Komfort a priestor na palube
zväčšiť obrázok - Intuitívne ovládanie, ktoré padne do ruky a stredová konzola s hlavnými jazdnými asistentmi (navigácia, elektronická ručná brzda, ovládač tempomatu/obmedzovača rýchlosti),
- Priestor na kolená v druhom rade s hodnotou 275 mm na úrovni „best in class“,
- Najviac priestoru v treťom rade spomedzi sedemmiestnych MPV (výška pod strechou 842 mm a priestor na kolená 102 mm), vďaka čomu sa pohodlne odvezú dvaja pasažieri do výšky 1,75 m.

Odkladacie priestory
zväčšiť obrázok - V interiéri je viac ako 40 úložných priestorov s celkovým objemom 92 litrov (4 schránky v podlahe, 2 zásuvky pod sedadlami, 6 vreciek v sedadlách, schránka pred spolujazdcom s objemom 11 l, posuvná stredová konzola s objemom 9 litrov),
- Objem batožinového priestoru vzrástol o 10% na 752 l, čo umožní naložiť ďalšiu batožinu,
- Dôvtipne vymyslené úložné priestory ako napríklad schránka na odloženie krytu batožinového priestoru (7-miestny Grand Scénic) a 12 V zásuvky v každom rade sedadiel.

Užitočné technológie
- Čitateľná a nastaviteľná TFT (Thin Film Transistor) obrazovka palubného počítača,
zväčšiť obrázok - Nový zabudovaný navigačný systém Carminat TomTom®, dostupný za 490 eur, ktorý vznikol v spolupráci s exkluzívnym partnerom TomTom,
- Zvukový a vizuálny parkovací asistent doplnený cúvacou kamerou,
- Špičkový zvukový systém „3D Sound by Arkamis“, so schopnosťou priestorovej úpravy zvuku,
- Multimediálne rozhranie „PLUG MUSIC“.

Podvozok a motorizácie
- Nový tvar „rohatej“ prednej nápravy, ktorá sa po prvý raz objavila v päťdverovom Renaulte Mégane a zadná náprava s uzatvoreným profilom, ktorá eliminuje nakláňanie sa vozidla,
- Nový elektronický posilňovač riadenia, ktorý zabezpečuje väčšiu presnosť a viac potešenia z jazdy,
- 2 benzínové a 4naftové motory, pričom 1 dieselový motor vypúšťa do ovzdušia menej ako 140g CO2/km a získal tak označenie Renault eco2.

Kvalita, bezpečnosť a životné prostredie
zväčšiť obrázok - Spoločné znaky celej rodiny Mégane: robustnosť a kvalita, ktorá sa dosiahla novým laserovým zváraním skeletu a bočných dielcov karosérie,
- Príkladná bezpečnosť modelového radu Mégane, ktorý dosiahol v testoch agentúry EuroNCAP najlepšie hodnotenie v jej histórii,
- Renault pokračuje v napĺňaní ekologických predsavzatí a modelový rad Grand Scénic ponúka 2 verzie ktoré spĺňajú kritériá iniciatívy eco2: vozidlá, ktoré sú ekonomicky nenáročné a počas celého životného cyklu rešpektujú životné prostredie.

Cena, spoľahlivosť, prevádzkové náklady a záruka
zväčšiť obrázok - Cena je nižšia, prípadne porovnateľná s predchádzajúcim modelom, ale na palube je hodnotnejšia výbava (TFT obrazovka, „rohatá“ predná náprava, cúvacia kamera a navigácia Carminat TomTom®),
- Spoľahlivosť na najvyššej úrovni: cieľom je znížiť počet porúch s následkom nepojazdnosti o 2/3,
- O 20 až 30% nižšie prevádzkové náklady (predĺženie servisného intervalu na 30.000 km/2 roky oproti 30.000 km/1 rok, čistenie klimatizácie až v nevyhnutnom prípade, dvojnásobná životnosť vzduchového filtra – 60.000 km/4 roky namiesto 30.000/2 roky),
- Nižšia spotreba = najlepšia spomedzi 7-miestnych MPV.

Nový Renault Grand Scénic je vozidlo, ktoré spája agilné jazdné vlastnosti a pohodlie na palube. Poskytuje viac priestoru, odkladacích možností a technológií, ktoré spríjemňujú každodenný život.

Moderná silueta s novými normami

zväčšiť obrázok Nový Grand Scénic predstavuje tretí modelový rad rodiny Mégane. Aj keď prebral niektoré jej dizajnové prvky, jeho silueta sa vyznačuje silnou osobnosťou a zameriava sa viac na praktickejšie ako funkčné vlastnosti vozidla MPV.

Proporcie a veľká presklená plocha (od 3,60 do 5,10 m2 s panoramatickou otváracou strechou) zaručujú cestujúcim dostatok priestoru a pohodlia na palube. Zadné svetlá v tvare bumerangu tvoria „svetelnú oponu“, podľa ktorej sa bude dať nový Grand Scénic jednoznačne rozoznať. Smerujú k prednej časti vozidla a spolu s bočnou hranou vytvárajú dynamický náboj celého profilu. Dynamiku podporuje aj klesajúca strecha a sklon zadného čela. Nový Grand Scénic bude mať na karosérii viacero hodnotných prvkov: chrómovanú prednú masku, rámčeky hmlových svetlometov a kľučky dverí, stredné stĺpiky karosérie v lesklej čiernej farbe, chrómovanú zadnú lištu na otváranie batožinového priestoru a postranné ochranné prvky vo farbe karosérie.

zväčšiť obrázok Robustný nový Grand Scénic sa môže pochváliť aj dôrazom na kvalitu výberu a spracovania materiálov. Pocit robustnosti a kvality vyvolávajú guľaté predné blatníky, ktoré vytvárajú mohutné plecia. Široký rozchod náprav (1 536 mm vpredu a 1 539 mm vzadu) dáva vozidlu dostatočne stabilný základ. Proporcie, tvar bočnej línie a veľké plochy dverí evokujú pocit ochrany. Spojenie plynulých línií a plných tvarov najlepšie vynikne pri nalakovaní metalickými farbami, medzi ktorými sa po prvý raz objavil odtieň hnedá Moka a modrá Opalin.

Špeciálna starostlivosť bola venovaná zlícovaniu karosérie (napríklad medzi blatníkom a karosériou). Predný a zadný nárazník diskrétne skrývajú snímače parkovacieho asistenta. Zvláštna pozornosť bola venovaná vnútorným rámom dverí. Technológie, ktoré boli použité už pri Novom Mégane a Novom Mégane Coupé umožňujú dokonalé spojenie strechy a strán vozidla pri použití laserového zvárania, vďaka ktorému nie je nutné lemovanie strechy.

zväčšiť obrázok Miesto vodiča je uvoľnené a príjemné. Palubná doska v tvare vlny má napnuté a čisté línie. Všetky ovládače sa nachádzajú v blízkosti volantu, prípadne na stredovej konzole, čo umožnilo vytvoriť dostatok priestoru a zväčšiť vnútro karosérie.

V interiéri si veľkú pozornosť zaslúžil aj výber materiálov a kvalita dielenského spracovania už od základnej výbavy: palubná doska ťaží z povrchu, ktorý je mäkký na dotyk. Z estetických a aerodynamických dôvodov sa ostrekovače čelného skla presťahovali pod hranu kapoty. Výber obkladových materiálov sa podriadil možnosti vytvoriť si interiér podľa vlastných predstáv a úrovne výbavy. Zákazník si môže vybrať svetlý, elegantný interiér, alebo tmavší so športovým nádychom. Robustný a dynamický dizajn novej rodiny Mégane sa v prvom rade zameriava na pohodlie na palube a prvotriedne jazdné vlastnosti.

Vozidlo zamerané na rodinu

zväčšiť obrázok V interiéri si veľkú pozornosť zaslúžil aj výber materiálov a kvalita dielenského spracovania už od základnej výbavy: palubná doska ťaží z povrchu, ktorý je mäkký na dotyk. Z estetických a aerodynamických dôvodov sa ostrekovače čelného skla presťahovali pod hranu kapoty. Výber obkladových materiálov sa podriadil možnosti vytvoriť si interiér podľa vlastných predstáv a úrovne výbavy. Zákazník si môže vybrať svetlý, elegantný interiér, alebo tmavší so športovým nádychom. Robustný a dynamický dizajn novej rodiny Mégane sa v prvom rade zameriava na pohodlie na palube a prvotriedne jazdné vlastnosti.

Viac priestoru
zväčšiť obrázok Z nového Renaultu Grand Scénic je lepší výhľad smerom dopredu, pod čo sa podpísalo umiestnenie stĺpikov predného skla viac dozadu. Uhol výhľadu do strán sa zlepšil o 8% (87°) a uhol výhľadu smerom nahor sa zväčšil o 15% (31°). Vďaka tomu má vodič lepší prehľad o situácii na kruhových objazdoch a na križovatkách.

Z nárastu rázvoru (2 770 mm, čo je + 34 mm oproti Grand Scénic II) ťažia cestujúci v 2. rade sedadiel. Priestor na kolená má hodnotu 275 mm a je najlepším vo svojej triede.

Nový Renault Grand Scénic má najviac priestoru pre pasažierov v treťom rade sedadiel spomedzi kompaktných 7-miestnych jednopriestorových vozidiel. Môže za to výška pod strechou 842 mm (+54 mm) a priestor na kolená 102 mm (+ 27 mm). Pohodlne sa tam zmestia dvaja dospelí do výšky 1,75 metra. Sadnú si do sedadiel s najlepšou polohou v segmente. Uhol medzi podlahou a sedadlom je 89° (približne o 10° viac ako hlavní konkurenti) a pod sedadlami druhého radu sú navyše aj priehlbiny na nohy.

Nový Grand Scénic je mimoriadne prispôsobivý:
zväčšiť obrázok - operadlo predného spolujazdca sa dá sklopiť a vytvoriť stolček,
- sedadlá druhého radu sa dajú sklopiť, preklopiť a vybrať, vtedy narastie batožinový priestor na viac ako 2 m3, čo je najlepšia hodnota v segmente,
- sedadlá druhého radu sa dajú samostatne posúvať o 170 mm (dvojnásobok oproti predchodcovi) a operadlá sa dajú sklopiť do dvoch polôh.

Prístup na sedadlá tretieho radu zjednodušuje páčka na operadlách sedadiel druhého radu. Po jej zatiahnutí sa operadlo sklopí a sedadlo sa pomocou hydraulickej vzpery zdvihne. Operácia je natoľko jednoduchá, že ju zvládnu aj deti.

Viac komfortu
zväčšiť obrázok Palubná doska v tvare vlny, podobná ako v Novom Mégane, je čistá a plynulá. Intuitívne rozmiestnené ovládacie prvky dobre padnú do ruky. Hlavné ovládače (elektronická parkovacia brzda, tempomat/obmedzovač rýchlosti), ako aj multimediálna zóna (pripojenie MP3, USB či iPod®), sú na stredovej konzole, spolu so zásuvkou na 12V.

Výškové nastavovanie sedadla v rozmedzí 70 mm, čo je najlepšia hodnota v segmente, umožní každému vodičovi, aby si našiel ideálnu polohu na šoférovanie. Už v základnej výbave je možnosť nastavovania bedrovej opierky. Predné opierky hlavy „grand komfort“ v tvare knihy zlepšujú nastavenie, pohodlie a bezpečnosť. Široký rozsah nastavenia sedadla a vzpriamenejšia poloha za volantom sa podobná tej v bežných autách, no súčasne zachováva výhľad vlastný jednopriestorovým vozidlám.

zväčšiť obrázok O teplotný komfort v novom Renaulte Grand Scénic sa stará klimatizácia, ktorá je už v základnej výbave. V ponuke je aj automatická dvojzónová klimatizácia „Soft-Auto-Fast“, ktorá sa po prvý raz objavila v novej Lagune a dostala sa aj do rodiny Nový Mégane. Vodič a spolujazdec si môžu individuálne nastaviť teplotu a intenzitu práce ventilátora. V režime „Auto“ sa počítač postará o ideálne dosiahnutie požadovanej teploty a berie do úvahy aj hluk pri práci ventilátora. Režim „Soft“ sa zameriava na jemné a pozvoľné dosiahnutie nastavenej teploty, pričom berie ohľad na predných pasažierov. Režim „Fast“ rýchlo a účinne vyvetrá celý interiér vozidla. Teplotný komfort zadných pasažierov zlepšujú výduchy s ventilátormi na sedadlách v druhom rade.

Ďalšie komfortné prvky na palube Renaultu Grand Scénic:
zväčšiť obrázok - Hands Free karta na vstup do vozidla a štartovanie, ktorá automaticky zamkne vozidlo, keď sa vodič od neho vzdiali. Zámky vozidla sa automaticky uzamknú v momente, keď sa vodič vzdiali od vozidla, prípadne ich zamkne zvnútra tlačidlom na vnútornej strane svojich dverí. Odomknú sa, keď sa jeho ruka priblíži ku kľučke dverí, prípadne veku batožinového priestoru. Vodič spozná svoje vozidlo z väčšej vzdialenosti na parkovisku pomocou tlačidla, ktorým na diaľku zasvieti jeho svetlomety.
- Poloautomatická ručná brzda automaticky zablokuje vozidlo pri vypnutí motora a opätovne ho odbrzdí po naštartovaní a jemnom stlačení plynového pedálu. Vodič ju môže aktivovať aj manuálne pomocou tlačidla na stredovej konzole, čo je veľmi užitočné napríklad pri rozjazdoch do kopca.

Viac ako 40 odkladacích priestorov v interiéri vozidla
zväčšiť obrázok Nový Grand Scénic má najväčšiu ponuku odkladacích priestorov na trhu. Interiér má až 92 litrov odkladacích priestorov rozmiestnených po celom interiéri. Tieto praktické vrecká sú k dispozícii pre každé sedadlo:
- v základnej výbave sa nachádzajú 4 schránky pod podlahou (2 x 2,5 l vpredu a 2 x 3,2 l v druhom rade), 2 zásuvky pod prednými sedadlami a dvoma zadnými sedadlami, každá s objemom 4,5 l (okrem 7-miestneho Grand Scénicu),
- klimatizovaná a osvetlená skrinka pred spolujazdcom s objemom 11 litrov,
- otvorená priehlbina na stredovej konzole na drobné objekty ako mobilný telefón,
- stredová konzola s možnosťou dvojitého posúvania (lakťová opierka a konzola sa posúvajú samostatne) s objemom 9 litrov je rozdelená na dve časti: na schránku na malé objekty pod lakťovou opierkou (perá, okuliare, kreditné karty) a na hlavnú schránku na objemnejšie predmety, napr. (1,5-l fľaša),
zväčšiť obrázok - 6 vreciek na zadnej strane predných sedadiel: dve malé na predmety ako prenosné herné konzoly, MP3 prehrávače či plyšové hračky a jedno väčšie, pod výklopným stolčekom, na knihy a časopisy,
- 3 zásuvky na 12 V (vpredu v stredovej konzole, v 2. rade a v batožinovom priestore), aby si každý pasažier mohol nabíjať svoje prenosné zariadenie (telefón, prenosná herná konzola, MP3 či video prehrávač), prípadne na prenosnú chladničku (k dispozícii ako príslušenstvo),
- 1 odkladací priestor v lakťovej opierke pre každého cestujúceho v 3. rade.
- háčiky na zadnej strane posuvnej stredovej konzoly a v batožinovom priestore, na ktoré sa dajú zavesiť tašky, aby sa ich obsah nevysypal počas jazdy.

zväčšiť obrázok Nový Grand Scénic (5-miestny) je vďaka objemu batožinového priestoru 752 dm3 (+ 33 dm3), nízkej nakladacej hrane (614 mm) a širokému nakladaciemu otvoru (1 059 mm) mimoriadne praktickým vozidlom. Verzia so 7 miestami má objem batožinového priestoru 702 dm3, čo je o 10% ako Grand Scénic II, čo predstavuje zväčšenie pre jeden kufor. V prípade prepravy objemných predmetov sa dá kryt batožinového priestoru jednoducho a rýchlo schovať do pripravenej schránky pod podlahou batožinového priestoru.

Jedinečné technológie, ktoré uľahčujú jazdu

Nový Renault Grand Scénic ťaží z mnohých technologických výdobytkov na palube, ktoré uľahčujú jazdu a život na palube ako napríklad palubná doska s farebnou obrazovkou LCD s technológiou TFT, nový zabudovaný navigačný systém Carminat TomTom® či zvukový a vizuálny parkovací asistent s cúvacou kamerou.

Prehľadná obrazovka TFT na palubnej doske s možnosťou nastavenia farieb
zväčšiť obrázok Nový Renault Grand Scénic je prvým vozidlom vo svojom segmente, ktoré má nastaviteľnú a prehľadnú palubnú dosku, využívajúcu technológiu TFT, identickú s monitormi počítačov, ktorá v pravom momente automaticky zobrazuje potrebné údaje. Farebná obrazovka s vysokým rozlíšením lepšie zobrazí potrebné informácie (rýchlosť, stav obmedzovača rýchlosti/tempomatu, prekročenie nastavenej rýchlosti, tlak v pneumatikách, vizuálnu a zvukovú pomoc pri parkovaní). Vodič si môže jednoducho a podľa svojich predstáv nastaviť pomocou ovládača pred palubnou doskou schému obrazovky cez ponuku osobných nastavení. Toto menu bolo prvý raz použité v Novej Lagune - možnosť osobného nastavenia a zapnutia/vypnutia niektorých funkcií vozidla ako napríklad hlasitosť zvukového parkovacieho asistenta, komunikačný jazyk či automatické spínanie svetiel. Na úrovni Authentique je k dispozícii čierno-biely monochromatický LCD displej s vysokým kontrastom (30-násobne vyšší ako súčasná technológia).

Dva druhy navigačných prístrojov: Carminat TomTom® a Carminat Bluetooth® DVD
- úplne nový integrovaný systém Carminat TomTom®, vyvinutý s exkluzívnym partnerom TomTom, za 490 eur. Systém je vždy pripravený na používanie, jednoducho sa používa a má všetky navigačné funkcie, medzi ktorými sú: zobrazovanie presných a detailných máp na obrazovke s uhlopriečkou 5,8 palca, dopravné informácie s ponukou alternatívnych trás, rýchlostné obmedzenia, mnoho záujmových bodov, varovanie na radary (v závislosti od krajiny) a mnoho možností osobného nastavenia. Mapové podklady sú na SD karte a jednoducho sa aktualizujú.
- Carminat Bluetooth® DVD, špičkový navigačný systém zabudovaný do palubnej dosky s obrazovkou s uhlopriečkou 7 palcov s ovládacou jednotkou, meničom na 6 CD, kompatibilný s MP3/WMA, multimediálnym pripojením „PLUG MUSIC“ a hlasovým ovládaním navigačných funkcií a telefónu cez Bluetooth®.

Zvukový a obrazový parkovací asistent s cúvacou kamerou
Nový Grand Scénic je prvým jednopriestorovým vozidlom, ktoré využíva zvukovú a obrazovú pomoc pri parkovaní spojenú s cúvacou kamerou. Cúvacia kamera premieta obraz priestoru za vozidlom na obrazovku navigácie, čím uľahčuje parkovací manéver. Jeden farebný priestor vyznačuje priestor, kam sa vozidlo chce dostať a druhý, v závislosti od natočenia kolies, zobrazuje priestor, kam smeruje vozidlo. Farebné zóny zatiaľ na TFT displeji znázorňujú vzdialenosť obrysov vozidla od ďalších prekážok v ceste.

Kompletná multimediálna ponuka
zväčšiť obrázok Do nového Grand Scénicu sa dostala aj prepracovaná ponuka audiosystémov:
- základ tvorí „RadioSat Classic“ s výkonom 80W, 4 reproduktormi, prehrávačom CD kompatibilným s MP3 a konektorom AUX.
- jedinečný špičkový audiosystém „3D Sound by Arkamys®“, ktorý sa dostal iba do ponuky vozidiel značky Renault,
- pripojenie Bluetooth® a stereo audio streaming, technológia, vďaka ktorej sa dá vo vozidle počúvať hudba z mobilného telefónu alebo prenosného prehrávača pripojeného cez Bluetooth®,
- multimediálna prípojka „PLUG MUSIC“, zabudovaná v dosahu v stredovej konzole, umožňuje prehrávanie hudby z iPod© či USB-kľúča. Zoznam skladieb, albumov, žánrov a interpretov sa zobrazí na obrazovke na stredovej konzole a vodič v nich môže listovať cez ovládače audiosystému vozidla.

Komfort a potešenie z jazdy: jazdné vlastnosti hatchbacku

Nový Grand Scénic ponúka svojmu majiteľovi potešenie z jazdy a komfort. Jazdné vlastnosti, odvodené do hatchbacku, sú svižné a predvídateľné.

Kontrola náklonu vozidla
zväčšiť obrázok Nakláňanie sa vozidla v zákrutách, uhol, ktorý charakterizuje naklonenie sa vozidla v zákrute, je najmenší spomedzi jednopriestorových vozidiel a hodnotou 0,40°/ms-² sa nový blíži Grand Scénic k hatchbackom, pričom priemerná hodnota v segmente je 0,46°/ms-² (Scénic II mal 0,47°/ms-²).

Technická DNA z nového Méganu
Nový Grand Scénic dostal, po vzore ostatných modelov rodiny Mégane, prednú nápravu typu pseudo McPherson, spojenú s novou „rohatou“ nápravnicou. Toto riešenie minimalizuje bočný posun nápravnice voči karosérii a zaručuje vynikajúcu presnosť riadenia. Vzadu pracuje tuhá náprava s priečkou s programovanou deformáciou. Jej uzatvorený profil spolu s dutým predným stabilizátorom (Ø 26,5 mm) zvyšujú torznú tuhosť a znižujú hmotnosť celého vozidla.

Tlmenie ušité na mieru
zväčšiť obrázok Pruženie nového Grand Scénicu zaručuje vysokú úroveň komfortu v závislosti od usporiadania s viacerými cestujúcimi a/alebo s batožinou. Práce na pružení sa zamerali na lepšiu elimináciu vertikálnych pohybov, pohlcovanie nerovností vozovky menšie pohyby karosérie. Výsledok sa podarilo dosiahnuť vďaka:
- flexibilnému uloženiu tlmičov (15 mm/100 DaN vpredu a 18 mm/100 DaN vzadu),
- spodnému trojuholníkovému ramenu s hydro-elastickými silentblokmi,
- novým predným pretlakovým tlmičom,
- zarážka pridaná pri zadných tlmičoch,

16-, 17-palcové kolesá!
Vzhľadom na motorizáciu sú k dispozícii tri veľkosti pneumatík: 205/60 na 16-palcových kolesách, 205/55 a 225/50 na 17-palcových kolesách. Nový Grand Scénic zabrzdí z rýchlosti 100 km/h na 39 metroch, vďaka ventilovaným kotúčovým brzdám s priemerom 296 mm na prednej a 274 mm na zadnej náprave. Motory dCi 150 a dCi 160 majú väčší priemer brzdových kotúčov (Ø320 mm vpredu a Ø290 mm vzadu).

Úplne nový elektrický posilňovač riadenia
zväčšiť obrázok Nový Grand Scénic používa elektronický posilňovač riadenia vyvinutý pre nový Mégane. Technológia a nastavenie parametrov riadiacej jednotky zaručujú presné riadenie a potešenie z jazdy. Výkonnejší procesor posilňovača, rýchlejší indukčný snímač a lepšia dynamická spätná väzba motora posilňovača riadenia spôsobili lepší prenos medzi pokynmi vodiča a reakciou vozidla na zmenu smeru. Jemnejšia práca s volantom má prínos aj v podobe lepšej informovanosti vodiča o stave vozovky v zákrute a tým pádom môže do nej lepšie a bezpečnejšie nasmerovať vozidlo.

Zlepšenie presnosti riadenia
- použitie trojnásobne tuhšej „rohatej“ nápravy pre presnejšie riadenie,
- použitie silentblokov z dvoch materiálov, čo rozdelilo tlmiace a riadiace funkcie medzi zadnou nápravou a karosériou,
- použitie 4-násobne rýchlejšieho indukčného snímača (0,6 ms oproti 2,4 ms v modeli Grand Scénic II),
zväčšiť obrázok - rýchlejšia riadiaca jednotka posilňovača riadenia (1000 Hz oproti 420 Hz v modeli Grand Scénic II),
- rýchlejšia spätná väzba motora (300 Hz oproti 70 Hz v modeli Grand Scénic II),

Zmeny prispeli k lepšej informovanosti vodiča o stave vozovky v zákrute a tým pádom môže do nej lepšie a bezpečnejšie nasmerovať vozidlo. Informácie o stave vozovky sú tým pádom oveľa prirodzenejšie. Rýchlosť reakcií znamená prísun 90% požadovaného posilňovacieho účinku v priebehu 0,2s, čo je 2-krát rýchlejšie ako v modeli Scénic II.

V konečnom dôsledku to znamená, že riadenie je teraz oveľa jemnejšie a presnejšie a poskytuje oveľa viac informácií o kvalite a druhu vozovky, čím prináša vyššiu radosť z jazdy a približuje pocit z jazdy v Grand Scénicu k jazde v hatchbacku.

Výkon a ochrana životného prostredia: tromfy motorov dCi a TCE

Motory a prevodovky nového Grand Scenicu sú prispôsobené potrebám moderných motoristov. Ich prevádzkové náklady sú o 20 až 30 percent nižšie ako tomu bolo pri pohonných jednotkách predchádzajúcej generácie. Navyše, značne vynovené motory dCi a TCe sú uznávané aj pre spotrebu paliva a pôžitok z jazdy. Tiež dodávajú krútiaci moment a výkon v širokom spektre otáčok a v každom jazdnom režime.

Ponuka motorov typu dCi
Záujemcovia o nový Grand Scenic majú na výber z ponuky naftových motorov dCi 105, dCi 130 (bez filtra pevných častíc), dCi 150 (s automatickou prevodovkou k dispozícii neskôr) a dCi 160 FAP s manuálnou prevodovkou. Všetky disponujú pokročilou technológiou a môžu sa pochváliť najvyváženejším pomerom výkonu a nízkej spotreby paliva na trhu.

Motor dCi 105 bez FAP: 136g CO2/km
Nie je azda ani nutné hovoriť o tom, že nový Grand Scenic je k dispozícii aj s 1,5-litrovým naftovým motorom, ktorý je vysoko oceňovaný pre nízku spotrebu paliva a pôžitok z jazdy. Tento motor s objemom 1 461 cm3 je k dispozícii s výkonom 77 kW (105 k). Tento motor má výnimočne nízke emisie CO2, vďaka ktorým získal označenie Renault eco2:

- 136 g/km v prípade 5-miestneho modelu Grand Scénic dCi 105.
- 138 g/km v prípade 7-miestneho modelu Grand Scénic dCi 105.

Čo sa týka prevádzkových a servisných nákladov, dCi 105 sa radí medzi najlepšie motory vo svojej triede. Výmena oleja je potrebná každých 30.000 km (alebo každé dva roky) a naftový palivový filter má životnosť 60.000 km. Rozvodový remeň je nutné vymeniť po každých 160.000 km.

Motor dCi 130
Tento motor bol značne prepracovaný. Nový Grand Scénic vybavený touto pohonnou jednotkou a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou má kombinovanú spotrebu iba 5,5 l/100km. Najvyšší výkon tohto motora s objemom 1 870 cm3 je 96 kW (130 k) pri 3 750 otáčkach za minútu, maximálny krútiaci moment (300 Nm) je k dispozícii od 1 750 otáčok za minútu. Tieto hodnoty je možné dosiahnuť vďaka upravenej variabilnej geometrii lopatiek turbodúchadla. Zahnuté lopatky prispievajú k okamžitej reakcii a k rýchlejšej dostupnosti výkonu. Vstrekovač so 7 otvormi (predtým so šiestimi) zaisťuje jemnejšie a efektívnejšie vstrekovanie paliva.

Okrem zlepšenej dynamiky a nízkej hlučnosti má Grand Scenic aj optimálnu spotrebu paliva. Motor dCi 130 je úžasne tichý a výkonný, ale tiež je ohľaduplný k životnému prostrediu pri emisiách iba 145 g/km CO2 v prípade 5-miestnej verzie. Pri 7-miestnej verzii je to 149 g/km CO2. Tieto zlepšenia viedli tiež k zníženiu prevádzkových a servisných nákladov. Výmena oleja je potrebná každých 30.000km (alebo každé dva roky) a rozvodový remeň potrebuje výmenu každých 160.000 km (predtým každých 120.000 km).

Motor dCi 160 s manuálnou prevodovkou a motor dCi 150 s automatickou prevodovkou
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Nový Grand Scénic možno objednať s oslavovaným motorom aliancie Renault-Nissan 2,0 dCi. V kombinácii so 6-stupňovou automatickou samopripôsobivou prevodovkou (auto-adaptive logic) alebo so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou dáva výkon 110 kW (150 k), resp. 118 kW (160 k). Je vybavený filtrom pevných častíc (obnovuje sa spaľovaním), ktorý má tú výhodu, je dokáže fungovať bez prísad. S motorom dCi 150 a automatickou prevodovkou ponúka nový Grand Scénic výnimočné potešenie jazdy s plynulým radením prevodových stupňov. Okrem výkonu, nízkej hlučnosti a ohľaduplnosti voči životnému prostrediu, patria motory dCi 150 a dCi 160 s výkonom 110 kW (150 k) pri 4000 otáčkach za minútu resp. 118 kW (160 k) pri 3 750 otáčkach za minútu medzi najvýkonnejšie vo svojej triede. Maximálny krútiaci moment je 360 Nm (dCi 150), resp. 380 Nm (dCi 160) od 2000 otáčok za minútu a oba motory ľahko a rýchlo dosiahnu 5000 otáčok za minútu.

Vstrekovanie paliva pod tlakom 1 600 barov a piezoelektrické vstrekovače, pokročilý profil piestov a variabilná geometria lopatiek turba zaisťuje výnimočnú výkonnosť. Motory sú tiež vybavené dvomi vyvažovacími hriadeľmi proti vibráciám a hluku a poskytujú výnimočnú radosť z jazdy a pohodlie. Vďaka ultrarýchlemu predhriatiu sviečok motory zapaľujú okamžite, dokonca aj v extrémne chladnom počasí (mínus 23°C).

Ponuka benzínových motorov
Na Slovensku je nový Grand Scénic v ponuke s dvoma benzínovými motormi, vrátane nového 1,4 TCe 130.

Motor 1.6 16V 80 kW (110 k)
Okrem skvelého pocitu z jazdy, poskytuje táto pohonná jednotka výkon a flexibilitu pri nízkych otáčkach, agilne reaguje pri vyšších rýchlostiach a má stlmenú akustiku naprieč celým spektrom otáčok.

Nový motor 1,4 TCe 130
zväčšiť obrázok Nový motor 1,4 TCe 130, vyvinutý v rámci aliancie Reanult-Nissan, je dokonalou ilustráciou skúsenosti so zmenšovaním objemu. Je obzvlášť ohľaduplný k životnému prostrediu, pri spotrebe 7,1 l/100 km pod kapotou 5-miestneho modelu Grand Scénic (emisie CO2 168 g/km) a 7,3 l/100 km v prípade 7-miestneho modelu Grand Scénic (emisie CO2 173 g/km). Táto nová pohonná jednotka s objemom 1 397 cm3 spája výkon 1,8-litrového motora (96 kW/130 k) a krútiaci moment 2,0-litorvého motora (190 Nm). Má 6-stupňovú manuálnu prevodovku.

Motor 1,4 TCe 130 sa radí medzi najlepšie motory vo svojej triede pokiaľ ide o prevádzkové a servisné náklady. Výhoda použitia rozvodovej reťaze spočíva v spoľahlivosti a nízkej hlučnosti. Motorový olej s filtrom sa mení po 30.000 km (alebo každé dva roky), vzduchový filter a sviečky po 60.000 km alebo každé štyri roky a remeň príslušenstva po 150.000 km (alebo každých šesť rokov).

zväčšiť obrázok Motor 1,4 TCe 130 pochádza z nepreplňovaných motorov HR15 a HR16 z dielne Nissan (1,5 a 1,6 l). Má hliníkový blok a turbo s jednou závitnicou. Profil nasávacích kanálov valcov sa v porovnaní s nepreplňovanou verziou zmenil, aby podporil vírenie vzduchu v spaľovacom priestore. Toto zabezpečuje homogénnejšiu zmes, ktorá lepšie prehorí a motor tak lepšie spaľuje. Táto technika optimalizuje krútiaci moment pri nízkych otáčkach bez znehodnotenia výkonu pri vysokých rýchlostiach. Variabilne nastaviteľný uhol vačkového hriadeľa pri sacom kanáli tiež prispieva k zlepšeniu výkonu pri všetkých rýchlostiach a k zníženiu spotreby paliva. Tento motor zahŕňa trysky ostrekujúce zospodu olejom piesty, ktoré sa vďaka tejto technológii nepriehrievajú.

Základy rodiny Mégane: bezpečnosť a ohľaduplnosť voči životnému prostrediu

Bezpečnosť je pre Renault prioritou a pre nový Grand Scénic samozrejmosťou
Renault sa zameriava na najefektívnejšie technológie zamerané na prevenciu nehôd, zavádzanie korekčných opatrení a ochranu cestujúcich. Tento prístup je založený na skúmaní skutočných nehôd (LAB - analýza nehôd, Biomechanické a psychologické laboratórium PSA Peugeot – Citroen a Renault) s sieľom nájsť účinné riešenia, ktoré by bolo možné uplatniť v každodenných situáciách v doprave. Najnovšie poznatky sa uplatnili pri vývoju nového Renaultu Grand Scénic.

Nehodám predchádza viacero prvkov výbavy:
zväčšiť obrázok - vizuálne upozornenie na zapnutie pásov na piatich sedadlách,
- monitor tlaku vzduchu v pneumatikách,
- bi-xenónové natáčacie svetlomety, osvetľujúce zákrutu,
- úchyty Isofix 3 na všetkých troch sedadlách druhého radu,
- automatické rozsvietenie svetiel,
- automatické spustenie stieračov,
- tempomat/obmedzovač rýchlosti,
Nový Renault Grand Scénic má aj systémy pomoci pri jazde: ABS s EBV, podporu pri núdzovom brzdení, ESP s kontrolou nedotáčavého šmyku.

Nový Renault Grand Scénic ochráni posádku v prípade nárazu:
- štruktúrou kabíny s programovanou deformáciou, ktorá v prípade nárazu pohltí a odvedie energiu nárazu mimo priestor posádky,
- materiálmi z ocele rôznej pevnosti a elasticity, od vysokej po veľmi veľmi vysokú, ktorá pohltí maximum kinetickej energie,
- systémom Renault Protection 3. generácie, ktorý obsahuje zariadenie proti podkĺznutiu bezpečnostného pásu s dvojstupňovým účinkom, obmedzovačom napätia bezpečnostných pásov a adaptívnymi airbagmi,
zväčšiť obrázok - dvojitými snímačmi bočného nárazu a dvojkomorovými bočnými airbagmi, chrániacimi panvu, hrudník a hlavu, ktoré sa po prvý raz objavili v modeli Laguna III a rodine Mégane,
- novou generáciou hlavových opierok zaisťujúcich väčšiu ochranu krku v prípadoch nárazu zozadu. Profil sedadla umožňuje cestujúcim klesnúť o 60 mm do operadla, čo má za následok menší pohyb hlavy a hrudníka.

redná časť nového Renaultu Grand Scénic ťaží z nových technických riešení, ktoré ochraňujú chodcov v prípade nárazu. Predná maska dostala nové ochranné prvky a je pevnejšia, čím poskytuje lepšiu ochranu spodným častiam nôh chodcov (predkolenia a kolená). Kapota a jej okolie (blatníky, skryté ostrekovače čelného skla, vzpery kapoty, tvar spodnej časti kapoty) sa podriadili účinnejšiemu absorbovaniu kinetickej energie.

Vozidlá rešpektujúce životné prostredie s nálepkou Renault eco2
Nový Renault Grand Scénic ilustruje skúsenosti značky Renault na poli ochrany životného prostredia na príklade znižovania hmotnosti, aerodynamikou a inovovanými motormi.

2 verzie modelov Renaultu Grand Scénic získali označenie Reanult eco2, nakoľko splnilo tri podmienky:
- motory vypúšťajú menej ako 140 g CO2/km,
- vyrábajú sa vo fabrikách, ktoré spĺňajú ekologickú normu ISO 14 001 a zaviazali sa eliminovať svoje dopady na životné prostredie,
- aspoň 95% materiálov sa bude dať po skončení životnosti recyklovať a aspoň 5% plastových dielcov pochádza z recyklovaných zdrojov,

Iniciatíva Renault eco2 znamená, že vozidlá minimalizujú svoj dopad na životné prostredie počas celej doby životnosti.

zväčšiť obrázok Optimalizácia aerodynamiky a zmeny na podvozkovej skupine (deflektory pred prednými kolesami a ďalšie aerodynamické prvky) znížili spotrebu a emisie nového Grand Scénicu na vynikajúcu úroveň bez toho, aby utrpel pôžitok z jazdy. Úspora sa, v závislosti od verzie, pohybuje medzi 2 až 15 g CO2/km oproti predchádzajúcemu modelu s rovnakým motorom a výbavou (napríklad motor dCi 130 v Grand Scénicu s 5 miestami) a úsporou v spotrebe 0,2 a 0,5 l/100 km. Nový Grand Scénic po skončení životnosti zrecykluje až 95% materiálov a v jeho útrobách je 14% recyklovaných plastov, čo je v priemere 34 kg.

Vyrobené vo Francúzsku vo fabrike s certifikátom ISP 14001 Georges Besse v meste Douai

Fabrika Georges Besse v meste Douai na severe Francúzska má, rovnako ako ostatné fabriky Groupe Renault, certifikát ISO 14 001 a jednopriestorové kompaktné MPV sa v nej vyrábajú už od roku 1996, kedy zišiel z pásov prvý Scénic. Kvalita výroby vo fabrike neustále rastie, pod čo sa podpisuje stále lepšia kontrola výroby a vzdelávanie pracovníkov: Scénic a Grand Scénic v Nemecku zaradili kvalitatívnej do TOP3 segmentu (zdroj: ADAC, Nemecký automobilový klub).

Vo fabrike sa zvýšila kontrola kvality:
chyby, ktoré znemožnili ďalšiu prevádzku vozidla poklesli na tretinu

zväčšiť obrázok Úroveň kvality stúpla na všetkých výrobných procesoch: 1. kontrola montérom priamo na jeho pracovnej pozícii,
2. kontrola kontrolórom po montáži všetkých dielcov naviazaných na základnú pracovnú jednotku,
3. náhodné výstupné kontroly,
4. kontrola AVES (Alliance Vehicle Evaluation Standard) po opustení výrobnej linky vozidlom
5. na výrobnú linku sa zaviedli tri svetlá (červené, oranžové a zelené), aby sa dala vykonávať kontrola kvality v reálnom čase. Včasné odhalenia prípadných nedostatkov pomôžu k ich odstráneniu ešte pred príchodom na kontrolný bod.

Na montážnu linku sa zaviedol nový indikátor STR (Straight Through Ratio – pomer správne vykonaných operácií), aby sa dala merať kvalita výroby priamo na pracovnej pozícii. Zámerom je robiť všetky úkony správne na prvý raz bez nutnosti vykonávať opravy neskôr, počas ďalších kontrol, čím sa znížia náklady a zvýši produktivita práce. Vo fabrike sa zaviedlo viacero princípov Poka Yoke, ktoré majú zamedziť výskytu chýb. Majú tri druhy, aby sa odstránili všetky možné druhy chýb a omylov:

zväčšiť obrázok 6. prevencia: predchádza bezprostrednému riziku nenamontovania prípadne zlého namontovania dielca.
7. kontrola: vykonáva sa v priebehu pracovného procesu a zamedzuje ďalšiemu operačnému kroku skôr, ako sa jeden krok náležite vykoná.
8. zákaz: zabraňuje, aby sa na vozidlo namontovali dielce, ktoré nevyhovujú kvalitou, materiálom, prípadne spôsobom montáže.

Zavedenie princípov Poka Yoke má za úlohu, aby sa počet omylov a chybných úkonov postupne eliminoval a časom sa dostal na absolútnu nulu.

Nový Grand Scénic, tretí modelový rad po Mégane hatchback a kupé, ktoré sú v predaji od novembra 2008 a januára 2009, sa dostali do predaja koncom apríla. V júni ich doplnia nový Scénic a Mégane kombi, čím Renault v podstate úplne vynoví v Európe najväčší automobilový segment a bude v ňom mať najmladšiu modelovú ponuku na trhu.

Zdroj: Renault Slovensko, s.r.o.
dňa: 28.5.2009





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=624