Audi A4 allroad quattro (novinka 4/2009)

Audi stavia na štart model A4 allroad quattro. So svojim permanentným pohonom všetkých kolies a zvýšenou svetlou výškou je to A4 pre všetky cesty; poskytuje pôžitok z jazdy aj tam, kde sa asfalt končí. Prirodzene, Audi A4 allroad quattro disponuje všetkými inovatívnymi technológiami, ktoré modelovému radu A4 pomáhajú k jeho náskoku – paletou výkonných a vysoko účinných motorov, systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select, prevodovkou S tronic, ako aj inovatívnymi komunikačnými a asistenčnými systémami.

V dizajne Audi A4 allroad quattro vychádza z modelu A4 Avant – ostré línie ohraničujú skulpturálne tvarované plochy, nízka línia strechy má kontúru pripomínajúcu kupé. Markantné detaily interpretujú túto líniu športovej elegancie novým spôsobom. Jednodielna maska chladiča, lakovaná sivou farbou odtieňa Lunagrau, nesie vertikálne chrómované pásy, zvýraznený nárazník a veľké otvory na vstup vzduchu podčiarkujú svojbytný vzhľad. Reflektory do hmly majú chrómované rámiky; pri reflektoroch Xenon plus vytvárajú svietiace diódy LED denné svetlá a koncové svetlá. Pod predným nárazníkom a pod zadnou časťou karosérie má A4 allroad quattro ochranný nájazdový štít z ušľachtilej ocele.

Pri pohľade zboku upútajú predovšetkým rozšírené lemy blatníkov, hranaté prahy. Strechu korunujú zvýšené pozdĺžne lišty strešného nosiča. Zadný nárazník podčiarkuje šírku A4 allroad quattro svojim markantným tvarovaním a integrovanými vodorovnými odrazovými sklami. Pri motore 2.0 TDI ústia obidve rúrky výfuku vedľa seba, pri motoroch 2.0 TFSI a 3.0 TDI je výfuková sústava dvojvetvová s jednou koncovkou na každej strane vozidla.

Karoséria a batožinový priestor

Audi A4 allroad quattro je na pohľad impozantný automobil. Má dĺžku 4,72 metra, šírku 1,84 metra a výšku 1,50 metra. Rázvor osí kolies je 2,81 metra. Oproti Audi A4 Avant má zväčšenú svetlú výšku – pri prázdnom vozidle dosahuje 180 milimetrov.

Karoséria je konštruovaná s veľkým podielom oceľových plechov vysokej a najvyššej pevnosti, ktoré znižujú hmotnosť a zvyšujú pevnosť, komfort a pasívnu bezpečnosť. Sústava precízne navzájom zladených plechových profilov chráni posádku pri nehodách.

Okrem dvoch čelných airbagov, ktoré pri svojej funkcii zohľadňujú polohu vodiča a spolujazdca na sedadle, je vozidlo štandardne vybavené bočnými airbagmi vpredu a bočnými závesovými airbagmi, prebiehajúcimi po celej dĺžke kabíny. Na želanie sa dodávajú aj bočné airbagy vzadu. Integrálny systém opierok hlavy na predných sedadlách znižuje riziko poranenia krku pri náraze zozadu.

Batožinový priestor má základný objem 490 litrov; sklopením deleného operadla zadného sedadla sa zväčší na objem 1.430 litrov a získa dĺžku 1,78 metra. Na želanie môže byť operadlo zadného sedadla vybavené dvierkami s odnímateľným vakom na lyže. Pri sklopení operadla je k dispozícii využiteľná šírka presne jeden meter. Batožinový priestor sa dá vďaka svojmu pravidelnému tvaru vynikajúco využiť a je kompletne čalúnený kvalitným kobercom.

Audi sériovo dodáva dvojstrannú podlahu batožinového priestoru, ktorej spodná strana je vyhotovená ako vodotesná vaňa na prepravu znečistených predmetov. Na želanie sa dodáva obojstranná rohož na podlahu batožinového priestoru, zásuvka 12 Voltov, elektromechanické ovládanie dverí batožinového priestoru a upevňovacia súprava s teleskopickou žrďou a upevňovacím popruhom. Pomocou nej sa dá batožinový priestor ľubovoľne rozdeliť, systém využíva dve koľajničky v podlahe.

Interiér

Presné vypracovanie, nekompromisná kvalita a perfektná funkčnosť interiéru Audi A4 allroad quattro poskytuje všetky silné stránky, ktoré sú charakteristické pre Audi. Prístrojový panel je výrazne orientovaný na vodiča. K inovatívnym ovládacím prvkom patrí sériová elektromechanická parkovacia brzda, ktorej ovládacie tlačidlo nahrádza páku na stredovej konzole a centrálny monitor. V kombinácii s audiosystémami concert, respektíve symphony alebo s navigačným systémom MMI Navigation plus sa používa farebný monitor; vtedy je na stredovej konzole namontovaný oddelený ovládací terminál systému MMI.

Zákazník si môže vybrať poťahovú látku sedadiel, špecifickú pre model allroad, dve verzie kože alebo kombináciu alcantara/koža. Látka je na výber dvoch, koža v siedmich farbách – z toho dve sú so športovým kontrastným prešívaním.

Pri sedadlách je na výber elektrické vyhrievanie a elektrické nastavovanie, sedadlá môžu mať športové vyhotovenie s výraznejšími bočnicami alebo môžu byť opatrené klimatizovaním. Komfortné klimatizované sedadlá majú okrem vyhrievania aj malé ventilátory, ktoré zabezpečujú cirkuláciu vzduchu cez čalúnenie sedadla v horúcom počasí. Vďaka dlhému rázvoru osí kolies poskytuje A4 allroad quattro veľkorysý priestor aj na zadných sedadlách.

Motory

Spočiatku Audi ponúka pre A4 allroad quattro tri motory – jeden benzínový a dva naftové. Všetky majú priame vstrekovanie paliva a prepĺňanie turbokompresorom. Vyznačujú sa vysokým výkonom, energickým krútiacim momentom, pokojným behom a nízkou spotrebou paliva.

Je to výsledok aplikácie progresívnych technológií z modulárnej stavebnice účinnosti Audi. Všetky motory sú napríklad sériovo vybavené systémom rekuperácie, ktorý pri spomaľovaní vozidla premieňa mechanickú energiu na elektrickú.

Benzínový motor 2.0 TFSI, ktorý bol medzinárodnou odbornou porotou štyri razy za sebou ocenený titulom „Engine of the year“ (motor roka), spája hneď tri technológie high-tech. Sú to priame vstrekovanie benzínu FSI, prepĺňanie turbokompresorom a systém ovládania ventilov Audi valvelift system, ktorý zmenou zdvihu ventilov optimalizuje priebeh krútiaceho momentu. Štvorvalec dosahuje v rozpätí otáčok od 1.500 do 4.200 za minútu maximálnu hodnotu krútiaceho momentu 350 Nm, najväčší výkon motora je 155 kW (211 k). Tento motor zabezpečuje Audi A4 allroad quattro zrýchlenie z pokoja na tempo 100 km/h za 6,9 sekundy a maximálnu rýchlosť 230 km/h. Priemerná spotreba paliva je 8,1 litra na 100 km.

Pri motore 2.0 TDI, ktorý je nástupcom naftového motora, vyrábaného v najväčšom počte na svete, zabezpečuje systém priameho vstrekovania paliva Common-Rail so vstrekovacím tlakom 1.800 barov vysokú kultúru behu. Aj turbodiesel dosahuje maximálny krútiaci moment 350 Nm, ktorý je k dispozícii v rozpätí otáčok od 1.750 do 2.500 za minútu. Napriek vysokému výkonu 125 kW (170 k) sa turbodiesel v priemere uspokojí iba so 6,4 litra nafty na 100 km. Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 213 km/h.

Špičkovým agregátom z aktuálnej ponuky je motor 3.0 TDI. Turbodiesel s usporiadaním valcov V6 dosahuje výkon 176 kW (240 k) a v rozpätí otáčok od 1.500 do 3.000 za minútu poskytuje maximálny krútiaci moment 500 Nm. V kombinácii s prevodovkou S tronic umožňuje Audi A4 allroad quattro akceleráciu z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 6,4 sekundy, maximálna rýchlosť je až 236 km/h. Šesťvalec spotrebuje priemerne 7,1 litra nafty na 100 km. Ako všetky ostatné motory z ponuky spĺňa budúcu emisnú normu Euro 5.

Prevodové ústrojenstvo

Motor 2.0 TDI sa kombinuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pri motoroch 3.0 TDI a 2.0 TFSI Audi montuje novú generáciu dynamickej prevodovky S tronic.

Inovatívna sedemstupňová prevodovka s dvoma spojkami preraďuje za niekoľko stotín sekundy a neobyčajne komfortne. Vyznačuje sa širokým celkovým rozsahom sprevodovania a vysokou účinnosťou. Systém elektronického ovládania umožňuje plne automatický režim; vodič okrem toho môže kedykoľvek radiť manuálne, na želanie aj pomocou ovládačov na volante.

V prevodovom ústrojenstve je diferenciál umiestnený pred spojkou, bezprostredne za motorom. Toto technické riešenie umožnilo posunúť prednú nápravu ďalej dopredu, čo zabezpečuje dlhý rázvor a ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy. Výsledkom je lepšia smerová stabilita a vysoká dynamika.

Audi A4 allroad quattro má sériovo permanentný pohon všetkých kolies quattro. Mechanický medzinápravový diferenciál Torsen rozdeľuje krútiaci moment na nápravy v pomere 40 : 60 percent. V prípade potreby môže prenášať až do 65 percent na prednú nápravu alebo maximálne 85 percent na zadnú nápravu.

Podvozok

Široký rozchod je základom dynamických jazdných vlastností Audi A4 allroad quattro – rozchod kolies je vpredu 1.583 milimetrov a vzadu 1.574 milimetrov, čo je v obidvoch prípadoch o dva centimetre viac ako pri A4 Avant. Podvozok má nové pružiny, ktoré zabezpečujú väčšiu svetlú výšku. V kombinácii s novými tlmičmi pruženia sa dosahuje optimálne spojenie športových jazdných vlastností a komfortu. Na sériových 17-palcových diskoch kolies z ľahkej zliatiny sú natiahnuté pneumatiky formátu 225/55.

Podvozok A4 allroad quattro poskytuje všetky silné stránky, ktorými sa vyznačuje Audi A4. Riadenie je presné a citlivé; prevodovka riadenia namontovaná úplne dolu prenáša impulzy z volantu priamo na kolesá. Päťprvková predná náprava a lichobežníková zadná náprava s riadenou zbiehavosťou sú kvôli zníženiu neodpružených hmôt vyrobené prevažne z hliníka. Veľké brzdy s účinným chladením zabezpečujú intenzívne spomalenie. Audi A4 allroad quattro jazdí na cestách každého druhu športovo, komfortne a stabilne ako typické Audi A4.

Pri jazde po nespevnenom povrchu sa uplatní špeciálna funkcia elektronického stabilizačného systému ESP. Funkcia Offroad Detection (ORD) samočinne rozozná charakter povrchu a tomu prispôsobí regulačnú charakteristiku systému ESP. Pri pridaní plynu toleruje väčšie prešmykovanie kolies, čím zvyšuje prejazdnosť; keď je to potrebné, systém urobí bezpečné regulačné zásahy.

Pri jazde po asfaltovanej ceste zvyšuje pôžitok z jazdy regulačný systém Audi drive select. Tento systém umožňuje celkový charakter Audi A4 allroad quattro perfektne prispôsobiť preferenciám jeho vodiča. Audi drive select ovplyvňuje charakteristiku elektronického akcelerátora, intenzitu účinku posilňovača riadenia a body preraďovania prevodovky S tronic v automatickom režime. Vodič môže prepínať medzi výrazne komfortnou, vyváženou a športovou charakteristikou. Pri vybavení vozidla navigačným systémom MMI Navigation plus je k dispozícii ďalšia regulačná charakteristika, ktorá sa dá individuálne programovať.

Systém Audi drive select sa dá kombinovať aj s dynamickým riadením Audi. Toto riadenie má prídavnú prevodovku, ktorá plynule mení prevodový pomer riadenia a účinok posilňovača – pri nízkej rýchlosti pracuje presnejšie a pri vysokej má väčšiu toleranciu. V hraničnej oblasti pri jazde v zákrute dynamické riadenie samočinne stabilizuje A4 allroad quattro bleskurýchlymi korektúrami riadením, čím sa ušetria mnohé zásahy stabilizačného systému ESP.

Vybavenie

Vybavenie na želanie obsahuje mnohé atraktívne prvky. Asistenčný systém diaľkových svetiel odbremeňuje vodiča od manuálneho prepínania medzi tlmenými a diaľkovými svetlami. Dvojdielne panoramatické strešné okno s elektricky ovládanou vnútornou roletou privádza do kabíny veľa svetla a vzduchu.

Ponuka luxusných prvkov príplatkového vybavenia zahŕňa elektromechanické ovládanie dverí batožinového priestoru, trojzónovú automatickú klimatizáciu, komfortné klimatizované sedadlá a bi-xenónové reflektory Xenon plus s dennými svetlami a koncovými svetlami z diód LED.

Na želanie môže byť Audi A4 allroad quattro vybavené inovatívnymi asistenčnými systémami, prevzatými priamo z luxusnej triedy. Systém Audi lane assist pomáha vodičovi udržiavať jazdný pruh, Audi side assist zvyšuje bezpečnosť pri jeho zmene. Radarový tempomat adaptive cruise control udržiava zvolený odstup od vozidla vpredu automatickým zvyšovaním rýchlosti alebo pribrzďovaním vozidla. Ak by automatické spomalenie nebolo dostatočné, systém varuje vodiča v dvoch stupňoch, podľa nebezpečenstva situácie.

Zdroj: Porsche Slovakia spol. s r. o.
Redaktor: Ing. Václav Ptáček, 13.5.2009





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=623