Audi A5 Cabriolet (novinka 4/2009)

Dynamické a elegantné nové Audi A5 Cabriolet je skutočné Audi a zvlášť emocionálny typ. Štvormiestny model s plátennou strechou kombinuje svoj športový charakter s fascináciou jazdy s otvorenou strechou, s presvedčivým komfortom a vysokou úžitkovou hodnotou pri každodennom používaní. Sedem výkonných motorov, agilný podvozok a široká paleta prvkov príplatkového vybavenia high-tech robia z nového Audi najatraktívnejší kabriolet strednej triedy.


Dizajn

Audi A5 Cabriolet kombinuje progresívne výrazové prostriedky Audi s fascináciou otvoreného automobilu. Dlhá predná kapota, ostré línie, elegantne klenuté plochy, veľké kolesá, markantná predná časť a výrazná zadná časť karosérie splývajú do celistvého obrazu skulpturálnej zmyselnosti. Audi A5 Cabriolet má dĺžku 4,63 metra, šírku 1,85 metra ale výšku iba 1,38 metra. To mu dodáva najšportovejšie proporcie vo svojej triede.

Na prednej časti karosérie dominuje jednodielna maska chladiča. Reflektory pôsobia vďaka svojmu náročnému dizajnu ako technické umelecké diela. Denné svetlá sú pri systémoch Xenon plus vytvorené zo svietiacich diód LED. Okrasný obklad z hliníka dodáva rámu predného okna hlboký lesk.

Na zadnej časti zvýrazňujú horizontálne línie, podlhovasté svetlá, rovné koncovky výfukov a farebne odlíšený difúzorový nadstavec zakončenie karosérie; veko batožinového priestoru má decentnú odtrhovú hranu. V kombinácii s reflektormi Xenon plus sú zadné svetlá osadené svietiacimi diódami LED, vytvárajúcimi markantný svetelný obraz.

Plátenná strecha

Plátenná strecha s veľkým zadným oknom zo skla sa prirodzene včleňuje do základnej línie dizajnu a aj preto jej dáva Audi prednosť pred skladacou pevnou strechou. Okrem toho je výrazne ľahšia, čo znižuje celkovú hmotnosť kabrioletu i jeho ťažisko. Pre vonkajší poťah strechy sú na výber štyri farby, na vnútorné čalúnenie stropu tri farebné odtiene.

Plátenná strecha má tri vrstvy, z ktorých prostrednú tvorí čalúnená rohož. Pri príplatkovej streche so zvýšenou akustickou izoláciou, ktorá znižuje aerodynamický hluk prakticky na úroveň limuzíny, túto rohož nahrádza syntetická pena hrubá 15 milimetrov. Akusticky izolovaná strecha je vybavená vnútornými svetlami pre zadnú časť kabíny zo svietiacich diód LED, aké sa doteraz používalo iba v segmente najluxusnejších kabrioletov.

Pri obidvoch verziách strechu ovládajú štyri hydraulické pracovné valce, napájané elektricky poháňaným čerpadlom. Strecha sa ovláda tlačidlom na stredovom tuneli alebo na príplatkovom komfortnom elektronickom kľúči vozidla. Otvorenie trvá 15 sekúnd, zatvorenie 17 sekúnd. Obidve funkcie sú k dispozícii aj počas jazdy do rýchlosti 50 km/h – čo je veľký prínos z hľadiska komfortu.

Otvorená strecha sa zloží pod pevné veko a je extrémne kompaktne poskladaná. Vaňa na uloženie strechy, ktorá sa automaticky vyklopí do batožinového priestoru, zaberá výšku iba niekoľko centimetrov a objem 60 litrov z celkového objemu batožinového priestoru 380 litrov. Zvyšných 320 litrov pri otvorenej streche predstavuje s veľkým náskokom najlepšiu hodnotu spomedzi konkurentov; okrem toho nízka nakladacia hrana uľahčuje využívanie batožinového priestoru.

K vysokému komfortu pri používaní Audi A5 Cabriolet prispievajú aj delené sklopné operadlá zadného sedadla. Dajú sa pohodlne odistiť páčkami v batožinovom priestore a samé sa sklopia na sedadlo. Otvor na prestrčenie nákladu do kabíny má šírku 7 centimetrov; po operadlo predného sedadla je k dispozícii nakladacia dĺžka 1,76 metra, maximálny objem batožinového priestoru pri sklopených operadlách dosahuje 750 litrov.

Karoséria

Pri konštrukcii surovej karosérie sa využívajú inovatívne technológie. Vzorovým príkladom môže byť použitie ocele vysokej pevnosti, ktoré Audi vyrába technológiou tepelného formovania. Predné blatníky modelu A5 Cabriolet sú kvôli úspore hmotnosti a optimalizácii rozloženia hmotnosti na nápravy vyrobené z hliníka. Zakrytá spodná časť vozidla znižuje aerodynamický odpor a tým prispieva k zvýšeniu účinnosti.

Absenciu pevnej strechy kompenzuje celý komplex prídavných vystužujúcich prvkov. Sú použité v prednej časti karosérie, v bočných prahoch, v ráme predného okna a v zadnej časti karosérie. Medzi kabínou posádky a batožinovým priestorom sú namontované ochranné oblúky. Ak hrozí riziko prevrátenia, silné pružiny vystrelia hliníkové ochranné oblúky za zadnými opierkami hlavy dohora.

Pri náraze zboku zvyšujú bezpečnosť vodiča a spolujazdca kombinované bočné airbagy na ochranu trupu a hlavy.

Interiér

Interiér sa vyznačuje eleganciou plynulých tvarov, funkčnou ergonómiou a vypracovaním na najvyššej úrovni. Kvapkové orámovania prístrojov sú už modernými klasickými prvkami, centrálny monitor je súčasťou sériového vybavenia. Plasticky tvarovaný kokpit je orientovaný na vodiča, plynulé línie ho spájajú so stredovým tunelom a výplňami dverí. Ak si zákazník objedná navigačný systém, dostane s ním aj komfortný ovládací systém MMI.

Nízko namontované sériové sedadlá zabezpečujú telu vynikajúcu podporu a vedenie; pri zapínaní bezpečnostných pásov pomáha elektrický podávač. Alternatívne sú na výber tvrdšie športové sedadlá, elektrické ovládanie a elektrické vyhrievanie sedadiel, na želanie aj pre zadné sedadlá.

Pri komfortných klimatizovaných sedadlách malé ventilátory a automatické prídavné vyhrievanie zabezpečujú maximálnu pohodu. V sedadlách je integrované vyhrievanie priestoru pre hlavu. Kanály na hornej strane operadla privádzajú teplý vzduch, ktorý ohrieva krk a temeno hlavy sediacej osoby. Toto vyhrievanie, ktoré sa dá regulovať v troch stupňoch, je k dispozícii aj pre športové sedadlá. Vďaka nemu sa sezóna jazdenia s otvorenou strechou výrazne predĺži.

Motory

Aj pri pohone modelu A5 Cabriolet stavia Audi dôsledne na inovatívne technológie: všetkých päť motorov – dva TDI a tri benzínové – má priame vstrekovanie paliva.

Najvýkonnejším benzínovým motorom pre Audi A5 Cabriolet je šesťvalec FSI s objemom 3,2 litra. Využíva inovatívny systém ovládania ventilov Audi valvelift system, ktorý okrem variabilného časovania mení aj zdvih nasávacích ventilov v dvoch stupňoch. Tým sa zlepšuje výmena plynov a škrtiaca klapka môže zostať otvorená v širšom rozsahu, čo znižuje straty v dôsledku škrtenia – čím sa zvyšuje výkon i krútiaci moment pri súčasnom znížení spotreby. Motor V6 dosahuje výkon 195 kW (265 k) a krútiaci moment 330 Nm, ktorý je k dispozícii v rozpätí otáčok od 3.000 do 5.000 za minútu. S pohonom predných kolies a prevodovkou multitronic tento motor udeľuje Audi A5 Cabriolet zrýchlenie z pokoja na tempo 100 km/h za 6,9 sekundy a maximálnu rýchlosť 246 km/h; priemerná spotreba paliva je iba 8,6 litra/100 km. Alternatívne je na výber aj pohon všetkých kolies quattro v kombinácii s novou sedemstupňovou prevodovkou S tronic.

Aj benzínový štvorvalec 2.0 TFSI dokumentuje špičkovú pozíciu, ktorú má Audi vo výrobe motorov. Turbokompresorom prepĺňaný motor tiež využíva systém Audi valvelift system; tu však pôsobí na výfukové ventily, s rovnakými výhodami ako pri motore V6. Najmenší benzínový motor s objemom 2,0 litra sa používa v dvoch výkonových verziách. Základná verzia, ktorá sa kombinuje s pohonom predných kolies a prevodovkou multitronic, dosahuje maximálny výkon 132 kW (180 k) a krútiaci moment 320 Nm v rozpätí otáčok od 1.500 do 3.900 za minútu. Štandardné zrýchlenie 0-100 km/h trvá 8,9 sekundy, maximálna rýchlosť dosahuje 219 km/h.

Výkonnejšia verzia motora 2.0 TFSI dosahuje výkon 155 kW (211 k) a krútiaci moment 350 Nm v rozsahu od 1.500 do 4.200 otáčok za minútu. K dispozícii je s troma druhmi pohonu: s pohonom quattro a sedemstupňovou prevodovkou S tronic, s pohonom predných kolies a prevodovkou multitronic alebo s pohonom predných kolies a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. V poslednej uvedenej verzii A5 Cabriolet vyšprintuje za 7,5 sekundy z pokoja na rýchlosť 100 km/h a dosiahne maximálnu rýchlosť 241 km/h. Priemerná spotreba paliva je iba 6,8 l/100 km.

Aj obidva šesťvalcové motory TDI patria vo svojej triede k vzorovým pohonným jednotkám. Svojim mohutným krútiacim momentom a suverénnou kultúrou behu reprezentujú moderný športový charakter motorov TDI od Audi. Väčší šesťvalec s objemom 3,0 litra dosahuje výkon 176 kW (240 k) a v rozsahu otáčok od 1.500 do 3.000 za minútu poskytuje krútiaci moment 500 Nm. Akcelerácia z 0 na 100 km/h trvá 6,4 sekundy, maximálna rýchlosť dosahuje 247 km/h. Špičkový naftový motor, ktorý prostredníctvom sedemstupňovej prevodovky S tronic poháňa všetky štyri kolesá, sa v priemere uspokojí s 6,8 litra nafty na 100 km.

Ešte úspornejší je menší motor V6 TDI s objemom 2,7 litra. Dosahuje výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 1.400 Nm pri otáčkach od 1.400 do 3.500 za minútu. Pri tom imponuje spotrebou paliva iba 6,3 litra/100 km. Menší naftový šesťvalec sa kombinuje s pohonom predných kolies a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Prevodové ústrojenstvo

Pohon quattro má dynamické vyladenie. Za normálnych podmienok rozdeľuje krútiaci moment na nápravy v pomere 40 : 60 percent medzi prednou a zadnou nápravou. Ak niektoré z kolies začne prešmykovať, medzinápravový diferenciál, ktorý funguje na rýdzo mechanickom princípe, prerozdelí väčšinu krútiaceho momentu na nápravu s lepšou trakciou.

Nový športový diferenciál ešte umocňuje fascináciu z jazdnej dynamiky, poskytovanej pohonom quattro. Inovatívny regulačný systém variabilne rozdeľuje krútiaci moment na jednotlivé kolesá zadnej nápravy. Vďaka takto regulovanému krútiacemu momentu A5 Cabriolet zatáča ešte spontánnejšie a bezprostrednejšie, pričom zostáva dlhšie stabilný. Priečne zrýchlenie sa ďalej zvyšuje, tendencia k nedotáčavosti a pretáčavosti sa spoľahlivo potláča.

Podvozok

Audi A5 Cabriolet sa vo všetkých relevantných kritériách pre jazdné vlastnosti, vrátane agility a stability zaraďuje na čelo vo svojej triede, pričom súčasne poskytuje vysoký komfort. Základom týchto vlastností je optimálne rozloženie hmotnosti na nápravy. Predná náprava je posunutá ďaleko dopredu – čo je umožnené nezvyčajným technickým riešením – umiestnením diferenciálu pred spojku alebo hydrodynamický menič krútiaceho momentu.

Aj podvozok má náročnú konštrukciu. Predné kolesá sú zavesené na päťprvkových závesoch, nápravnica prednej nápravy je pevne zoskrutkovaná s karosériou pre zvýšenie celkovej tuhosti. Prevodovka hrebeňového riadenia je namontovaná úplne dolu aby sa impulzy riadenia prenášali na kolesá najkratšou cestou.

Na zadnej náprave sa používajú lichobežníkové závesy, ktoré zabezpečujú vysokú stabilitu v kombinácii s dobrým komfortom. Na obidvoch nápravách je väčšina dielov vyrobených z hliníka. Veľké brzdy zaručujú intenzívne spomalenie a umožňujú presné dávkovanie brzdnej sily.

Ďalšou technológiou high-tech je systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select – ovplyvňuje charakteristiku akcelerátora, body preraďovania sedemstupňovej prevodovky S tronic alebo prevodovky multitronic a intenzitu účinku posilňovača riadenia servotronic. Stlačením gombíka môže vodič prepínať, či majú tieto komponenty pracovať k komfortnom, strednom alebo dynamickom režime. Ak je vozidlo vybavené navigačným systémom a tým aj ovládacím systémom MMI, k dispozícii je štvrté regulačné pole, ktoré si môže vodič zostaviť podľa osobných preferencií.

Zdroj: Porsche Slovakia spol. s r. o.
Redaktor: Ing. Václav Ptáček, 12.5.2009





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=622