Honda Jazz 1.4 i-VTEC Comfort (05/2009)
redaktor: k.zechmeister, 04.05.2009;

Spoločnosť Honda Slovakia spol. s r.o., importér vozidiel Honda pre Slovenskú republiku, nám na test poskytol model Jazz s motorom 1.4 i-VTEC vo výbave Comfort. Boli sme zvedaví ako toto najmenšie vozidlo z ponuky japonského výrobcu splní naše očakávania.



Dobre naladený Jazz

zväčšiť obrázok Jazz. Väčšinu ľudí iste napadne ako prvé hudobný žáner z New Orleans. Náš Jazz však pochádza z Japonska. Tam sa predáva pod názvom Fit a jedná sa o malý hatchback s nádychom minivanu. Na slovenský trh prišla minulý rok jeho druhá generácia s novým motorom 1.4 i-VTEC. My sme zisťovali, či je Jazz dobre naladený pre slovenské publikum.

Exteriér

Vozidlo pôsobí dynamicky. Oproti predchádzajúcej generácii je širšie o 20 mm a dlhšie o 55 mm. Rázvor sa zväčšil o 50 mm, z čoho profitujú hlavne cestujúci na zadných sedadlách. Prednej časti dominujú dostatočne veľké trojuholníkové svetlomety. Ukazovateľ smeru jazdy je v nich umiestnený na vnútornej strane bližšie k stredu vozidla. Na krátkej prednej kapote nachádzame dva prelisy. Malá plastová mriežka chladiča so znakom je presný opak tej na Accorde.

zväčšiť obrázok Jeden z dôvodov označenia minivan je aj vajcovitý tvar karosérie, ktorý zaujme pri pohľade zboku. Predná kapota prechádza takmer plynule do čelného skla. Bočné smerovky sú integrované do spätných zrkadiel. Zadný previs je minimálny.

V zadnej časti nachádzame „dvojfarebné“ združené svetlomety. Spájajú v sebe klasické žiarovky s LED diódami, ktoré slúžia pre brzdové a koncové svetlá. Dvere batožinového priestoru s oválnym tvarom zadného okna zasahujú hlboko do nárazníka. Zaujme aj čierna lesklá lišta s pochrómovaným znakom nad EČV.


Dizajn spoločne s výraznou, žiarivou modrou metalízou robia toto vozidlo na našich cestách neprehliadnuteľným.

Interiér

zväčšiť obrázok Oveľa väčšia odvaha dizajnérov nás však čakala v interiéri, do ktorého sa vďaka veľkému rozsahu otvárania dverí nastupuje veľmi dobre. Sedadlá su mäkšie a majú v celku dobré bočné držanie tela. Sedí sa v nich vyššie a pohodlne. Vodiči vyššieho vzrastu by si mali dať pozor na pravé koleno, ktoré sa veľmi ľahko môže dostať do kontaktu so stredovou konzolou.

Pozitívne hodnotíme výhľad cez veľké čelné okno. Šikmo vpred podporujú vodičov prehľad, najmä pri parkovaní, štvoruholníkové okienka v A-stĺpikoch. Takisto výhľadu vzad nič nebráni. Práve naopak. Veľké spätné (el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané) zrkadlá aké má tento Jazz, by malo mať každé vozidlo v tejto triede.

zväčšiť obrázok Prístrojová doska ukrýva v sebe dostatok odkladacích priestorov, ale je dosť členitá. Pred spolujazdcom sa nachádzajú dve odkladacie schránky. Medzi nimi je akýsi žliabok, ktorý sa dá použiť na odloženie napr. pera alebo slnečných okuliarov. V rohoch palubovky nachádzame praktické miesto na odloženie nápoja. V stredovom tuneli pri radiacej páke je dostatočne veľké miesto aj s organizérom na odloženie peňaženky, mobilu a iných drobností. Pohárovitý popolník nám tu, ako nefajčiarom, len zavadzal. Za madlom ručnej brzdy sú ďalšie odkladacie priehlbiny. Tých priehlbín kam môže sadnúť prach je naozaj dosť. Takisto do dverí sa toho zmestí veľa. 1,5 litrová fľaša však nie.

Volant je trojramenný, manuálne nastaviteľný v dvoch osiach. Pričom spodné rameno má ako výplň priehľadné sitko. Vľavo na volante sa ovláda rádio, vpravo palubný počítač. Radiaca páka je vysoká a jej hlavica pripomína dizajnom golfovú loptičku. Priemer hlavice by snáď mohol byť o niečo väčší, avšak pre ženskú ruku je ideálny.

zväčšiť obrázok Pod oblúkom tienidla prístrojov sú hlboko zapustené okrúhle ukazovateľe s analógovými ciferníkmi, v ktorých sú roztrúsené kontrolky. V strede veľký tachometer s displejom palubného počítača. Vľavo otáčkomer s indikátorom radenia. Vpravo ukazovateľ stavu paliva. Prekvapil stred prístrojového panela. Usporiadanie ovládacích prvkov klimatizácie a rádia prešlo azda najväčšou zmenou oproti predchádzajúcej generácii. Na ovládanie klímy slúžia dva kruhové ovládače so štyrmi tlačidlami doplnené takisto kruhovým displejom. A toto všetko je pekne pod sebou. Displej klímy je však cez deň, keď sa musí svietiť, pri slnečnom počasí trochu horšie čitateľný. Pri vypnutých svetlách je podsvietenie displeja čitateľnejšie. Umiestnenie ovládania na strane vodiča tak trochu znevýhodňuje vedľa sediaceho spolujazdca. Na pravo od tohto usporiadania klímy je rádio s CD aj MP3 prehrávačom integrované do šedého plastu, ktorý nadväzuje aj na dvierka hornej odkladacej schránky pred spolujazdcom. Celkové spracovanie a materiály prístrojovej dosky patria k tomu lepšiemu v tejto triede. Obklad dvier s látkou je na dotyk príjemný. Kľučky ovládania zadných okien na nás pôsobili trochu lacno.

zväčšiť obrázok Dostávame sa k zadným sedadlám, ktoré výrobca označuje ako Magic Seats a zisťujeme, že sa s nimi dá naozaj čarovať. Najprv k sedeniu. Miesta na nohy je tu dostatok aj za 197 cm vysokým vodičom. Vďaka vysoko posadenej a málo klesajúcej streche je aj nad hlavami miesta dosť. Vedľa seba by sa však traja dospelí museli poriadne potlačiť.

A ideme čarovať. Sklápame prvú tretinu zadného operadla. Sedák sa posunie k podlahe. Sklápame druhé dve tretiny. Takisto sa sedák posunie k podlahe a vznikne takmer rovná plocha. Ale toto dokážu aj iné, nečarovné sedadlá. Dávame sedadlá do pôvodnej polohy. Manipuluje sa s nimi veľmi ľahko a jedným pohybom, čo ocenia najmä ženy. A teraz prichádza Abraka Dabra! Sedáky vyklápame nahor k operadlám. V tejto polohe ich zaisťujeme pomocou kovových nôh, ktoré sklopíme k sedákom. Hotovo. Vznikol priestor po celej šírke vnútorného priestoru na prepravu vysokých predmetov od podlahy až po strechu. V ľavom sedáku si ešte všímame „tajnú“ odkladaciu schránku. Opačným postupom sklápame sedáky naspäť. A je po čarovaní. Dokáže to naozaj každý.

Výhoda týchto sedadiel je aj v tom, že pod nimi je voľný priestor na prepravu ďalších predmetov. Číslo 337 vyjadruje objem batožinového priestoru v litroch. Netrúfame si odhadnúť, ako by toto číslo vzrástlo po prirátaní všetkých odkladacích priestorov.

zväčšiť obrázok Do batožinového priestoru sa vďaka nízko položenej hrane nakladajú predmety a nákupné tašky ľahko. Pod dnom nachádzame len vaničku na trojuholník a menšie predmety, pod ktorou je uložená dojazdová pneumatika.

Nedá nám nespomenúť malý technický detail. Medzi krytom batožinového priestoru a zadnými sedadlami je cca. 10 cm medzera. Aby nebolo cez ňu vidieť čo prevážate, zo zadného plata je pomocou cvokov pripnutý kus látky k zadným operadlám. Po ich sklopení sa však cvoky samozrejme odpoja. No a ich opätovné pripnutie si vyžaduje šikovné ruky a trpezlivosť. Toto mali konštruktéri vyriešiť buď platom až k zadným sedadlám, aby nevznikla spomenutá medzera, alebo namiesto cvokov použiť suchý zips.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Pod prednou kapotou sa ukrýva nový benzínový motor s objemom 1339 ccm o výkone 73 kW (99 koní). V Hondách známy premenný zdvih a časovanie ventilov i-VTEC nechýba ani tu. Maximum výkonu dosahuje pri otáčkach 6000 ot./min a maximálny krútiaci moment 127 Nm pri 4800 ot./min. Do 3500 ot./min. motor reaguje celkom svižne na zošliapnutie plynového pedálu. Od 4000 ot./min. sa dynamika ešte o niečo zlepší a pri 6600 ot./min. nastupuje obmedzovač. Zvuk motora je pri týchto otáčkach citeľne počuť. Pri diaľničnom maxime 130 km/h točí 3900 ot./min a ani netreba pri rozhovore zvyšovať hlas. Pri mestskom maxime 50 km/h na 4-prevodový stupeň točí 1800 ot./min.

Výkon vozidlu úplne postačuje. Dokáže jazdiť naozaj dynamicky, ale hlavne úsporne. Aj vďaka indikátoru radenia, ktorý vodičovi radí, kedy z hľadiska spotreby preradiť na iný prevodový stupeň. Je to dobrá pomôcka. Pri jazde po rovine doporučuje pri 2000 ot./min. preradiť vyššie a okolo 1300 ot./min nižšie. Len ukazovateľ indikátora by sme umiestnili viac do zorného poľa vodiča a to napr. do oblúka nad displejom palubného počítača, ktorý je nevyužitý.

zväčšiť obrázok Pri naozaj asertívnej jazde na Pezinskej Babe sme dosiahli priemernú spotrebu 6,8 l/100km. V mestskej premávke, pri jazde od križovatky ku križovatke max. na tretí prevodový stupeň, palubný počítač ukázal spotrebu 7.8 l/ 100 km. To bola zároveň najvyššia denná spotreba, ktorú sme počas testu dosiahli. Po absolvovaní jazdy na cestách I. triedy v smere Bratislava – Pezinok – Modra – Častá – Dolné Orešany – Báhoň – Senec – Bratislava v dĺžke 123 km sme dosiahli ekonomickou jazdou spotrebu 5.0 l/ 100km pri priemernej rýchlosti 37 km/h. Počas celého testu sme najazdili 424 km s celkovou priemernou spotrebou 6.1 l/ 100km.


Prevodovka je 5-stupňová manuálna. Prevody sa radia ľahko a presne. Celkovo sa vozidlo ovláda veľmi ľahko. Vďaka multifunkčnému volantu, nezvyčajnému ovládaniu klimatizácie a odkladacím priestorom je vodičova ergonómia naozaj dobrá. Takisto dobre čitateľný displej palubného počítača a veľký tachometer prispievajú k prehľadu o jazde.

Podvozok

zväčšiť obrázok Predná náprava je typu McPherson, zadnú tvorí skrutná tyč v tvare H. Rozchod kolies sa oproti predchádzajúcej generácii zväčšil, tým vozidlo lepšie sedí na ceste. Tomu by ešte pomohli širšie kolesá. Podvozok nie je naladený vyslovene komfortne ani športovo. Je neutrálny. Riadenie je presné. Vozidlo smerovalo vždy tam, kam sme požadovali. Iba malý náznak nedotáčavosti. Pri prejazde nerovností cítiť rázy až pri hodne hlbokých výmoloch. Zaregistrovali sme rozkývanie karosérie pri prudkom prejazde viacerých zákrut za sebou. Brzdný účinok je dobrý a po zošliapnutí pedálu nastupuje okamžite.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP V základnej výbave nechýbajú čelné, bočné predné a hlavové airbagy vpredu a vzadu. Predné hlavové opierky sú aktívne a pri náraze zozadu chránia krčnú chrbticu cestujúcich. Na ľavom zadnom aj pravom sedadle nechýbajú dva kotviace úchyty ISOFIX pre detské sedačky. V zadnej časti strechy sa nachádza ďalší kotviaci bod. Nechýbajú systémy ABS a VSA, ako v Honde označujú systém ESP.


Posádka je chránená novou konštrukciou karosérie ACE, ktorá bola testovaná aby chránila aj v strete s ťažším a väčším vozidlom. Nová Honda Jazz získala v novom, prísnejšom hodnotení v testoch Euro NCAP plný počet piatich hviezdičiek čím sa zaradila medzi najbezpečnejšie vozidlá vo svojej triede.

Obstarávacia cena (spracované dňa 29.4.2009)

Jazz 1.2 i-VTEC Trend základná cenníková cena = 14.450 € (435.320,70 Sk)
Jazz 1.4 i-VTEC Comfort základná cenníková cena testovanej verzie = 15.050 € (453.396,30 Sk)
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, brzdový asistent, VSA stabilizačný a protipreklzový systém, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, 5x hlavová opierka, 5x trojbodový bezpečnostný pás, ISOFIX úchyty na zadnom ľavom aj pravom sedadle, predpínače bezpečnostných pásov, signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov, predné aktívne opierky hlavy, aktívny elektrický posilňovač riadenia, ECU imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním
Interiér:
el. ovládané predné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča manuálne, držiak nápojov vpredu a vzadu, zadné sedadlo sklopné a delené v pomere 3:2, kryt batožinového priestoru, zrkadlo v slnečných clonách vodiča a spolujazdca, lampičky na čítanie vpredu a vzadu, multifunkčný volant, automatická klimatizácia, palubný počítač, multiinformačný displej, systém pripomenutia servisu Honda, autorádio s CD/MP3 prehrávačom, 4 reproduktory, konektor AUX
Exteriér:
metalízová farba, nárazníky, spätné zrkadlá a kľuky dverí vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, vyhrievané a sklopné spätné zrkadlá so smerovými svetlami, stierač zadného okna, oceľové disky kolies 5.5Jx15’ s krytmi, pneumatiky Yokohama 175/65 R 15 84T

Porovnanie s konkurenciou (údaje spracované dňa 29.4.2009):

Popis Honda Jazz Comfort Toyota Yaris Sol Ford Fiesta Titanium X Volkswagen Polo Comfortline Hyundai i20 Style
Motor 1.4 i-VTEC 1.33 Dual VVTi 1.4 1.4 16V 1.4i
Prevodovka 5 stupňová 6 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová
Max.výkon (kW) pri ot./min-1 73/6000 74/6000 71/5750 63/5000 74/5500
Krút.moment v Nm pri ot./min-1 127/4800 132/3800 128/4200 132/3800 137/4200
Max.rýchlosť (km/hod.) 182 175 175 177 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 11,4 11,7 12,2 12,1 11,6
Dĺžka (mm) 3900 3750 3950 3970 3940
Šírka (mm) 1695 1695 1722 1682 1710
Výška (mm) 1525 1530 1481 1485 1490
Rázvor (mm) 2500 2460 2489 2470 2525
Objem batož. priestoru (l/VDA) 337 272 281 280 295
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,4 5,1 5,7 5,9 5,6
Cena modelu (€/Sk) 15.050/ 453.396,30 14.630/ 440.743,38 13.390/ 403.387,14 12.880/ 388.022,88 12.799/ 385.582,74
Akčná cena (€/Sk) - - - 12.380/ 372.959,88 -
Cena porovnateľne vybaveného modelu (€/Sk) 15.050/ 453.396,30 15.025/ 452.643,15 13.885/ 418.299,51 13.265/ 399.621,39 13.129/ 395.524,25

Rozdiely vo výbave:

  • Toyota
  • má navyše: kolenný airbag vodiča, kožený volant a radiaca páka, Bluetooth, el. spúštanie zadných okien, 6 reproduktorov (Honda má 4), hmlovky, hliníkové disky kolies
    nemá: sklopné spätné zrkadlá
  • Ford
  • má navyše: bederná opierka vodiča, kožený volant, tempomat, USB konektor, Bluetooth, 6 reproduktorov (Honda má 4), hmlovky, hliníkové disky kolies
    nemá: systém ESP, sklopné spätné zrkadlá
  • Volkswagen
  • má navyše: 2-zónová automatická klimatizácia, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, hmlovky, bočné lišty vo farbe karosérie, systém kontroly tlaku v pneumatikách
    nemá: multifunkčný volant, sklopné spätné zrkadlá
  • Hyundai
  • má navyše: alarm (Jazz má dorábaný alarm META), USB konektor, lakťová opierka vpredu, kožený volant a radiaca páka, 6 reproduktorov (Honda má 4), el. spúštanie zadných okien, hmlovky, hliníkové disky kolies
    nemá: -


    Porovnanie s konkurenciou (údaje spracované dňa 29.4.2009):

    Popis Honda Jazz Comfort Citroën C3 Picasso Confort Renault Grand Modus Cinetic Opel Meriva Enjoy Family Plus Nissan Note Acenta
    Motor 1.4 i-VTEC 1.4 VTi 1.2 16V TCE 1.4 16V 1.4
    Preplňovanie - - turbo - -
    Prevodovka 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová
    Max.výkon (kW) pri ot./min-1 73/6000 70/6000 74/5500 66/5600 65/5200
    Krút.moment v Nm pri ot./min-1 127/4800 135/4000 145/3000 125/4000 128/3200
    Max.rýchlosť (km/hod.) 182 178 182 168 163
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 11,4 12,2 11,4 13,8 13,4
    Dĺžka (mm) 3900 4078 4034 4042 4100
    Šírka (mm) 1695 1730 1695 1694 1690
    Výška (mm) 1525 1672 1586 1624 1550
    Rázvor (mm) 2500 2540 2575 2630 2600
    Objem batož. priestoru (l/VDA) 337 385 305 350 280
    Priemerná spotreba (l/100 km) 5,4 6,8 5,9 6,4 5,9
    Cena modelu (€/Sk) 15.050/ 453.396,30 14.500/ 436.827 12.590/ 379.286,34 13.480/ 406.098,48 16.300/ 491.053,80
    Akčná cena (€/Sk) - 13.200/ 397.663,20 12.390/ 373.261,14 - 13.300/ 400.675,80
    Cena porovnateľne vybaveného modelu (€/Sk) 15.050/ 453.396,30 17.569/ 529.283,69 13.090/ 394.349,34 16.925/ 509.882,55 14.995/ 451.739,37

    Konverzný kurz: 1 EUR = 30,126 SKK

    Rozdiely vo výbave:
  • Citroën
  • má navyše: 2-zónová automatická klimatizácia, dažďový a svetelný senzor, kožený volant, el. ovládané zadné okná, parkovací asistent vzadu, tempomat, panoramatické strešné okno, hmlovky, 16’ kolesá (Honda má 15’)
    nemá: sklopné spätné zrkadlá
  • Renault
  • má navyše: dažďový a svetelný senzor, kožený volant a radiaca páka, tempomat, hmlovky, hliníkové disky kolies
    nemá: hlavové airbagy predné a zadné, 4 reproduktory (Renault má 2), sklopné spätné zrkadlá
  • Opel
  • má navyše: 6 reproduktorov (Honda má 4), bočné ochranné lišty vo farbe karosérie, kožený volant
    nemá: sklopné spätné zrkadlá
  • Nissan
  • má navyše: lakťová opierka predná a zadná, 6 reproduktorov (Honda má 4), Bluetooth, el. ovládané zadné okná, dažďový a svetelný senzor, parkovací asistent vzadu, bočné ochranné lišty vo farbe karosérie, hmlovky, hliníkové disky kolies
    nemá: systém ESP, hlavové airbagy predné a zadné, sklopné spätné zrkadlá


    Naše hodnotenie

    Dizajnéri dokázali zmodernizovať podarený dizajn prvej generácie a tým sa vozidlo stále vymyká bežným exteriérom v tejto triede. Vďaka sedadlám Magic Seats si dovolíme tvrdiť, že vnútorná variabilita Jazzu nemá v tejto triede konkurenciu. Je to šikovné auto vhodné do mestskej premávky. Nestratí sa však ani mimo mesta.

    Ak manžel vlastní Accord, tak manželke na nákup a rozvoz detí kľudne postačí Jazz. Ak však manžel vlastní Jazz, tak môže vedľa seba posadiť manželku, dozadu tri deti a vyraziť na výlet. Treba len zvážiť cenu, za ktorú môžete mať vozidlo väčšej kategórie. Ale za dobre naladený jazz sa isto platí dosť aj v New Orleans.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Dňa: 04.05.2009
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=620